Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:34

ja projecten of wat oudere paarden zijn prima, alleen daar hoort dan ook een bepaalde prijs bij. 10.000 voor een 17 jarige die nooit is uitgebracht en niet meer kan dan
b niveau is imo ook geen leerpaard en gewoon overpriced.

mystery3434

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:44

Hier ook met een vriendin opzoek naar een paard, maar deze x voor haar, niet voor mij. Al 2 paarden tegengekomen in de buurt, maar door connecties raden ze de paarden af door achterliggende problemen. Die problemen worden niet gemeld in het zoekertje... Zonde wel dat er niet altijd zo eerlijk gecommuniceerd wordt naar mogelijke kopers...

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:50

Oehlala schreef:
ja projecten of wat oudere paarden zijn prima, alleen daar hoort dan ook een bepaalde prijs bij. 10.000 voor een 17 jarige die nooit is uitgebracht en niet meer kan dan
b niveau is imo ook geen leerpaard en gewoon overpriced.

Ja, of een paard wordt geadverteerd als springmerrie. Maar als je om een springfilmpje vraagt krijg je als antwoord dat ze niet geschikt is om mee te springen ... *\o/*

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 22:51

Ik zoek het liefst een merrie, mag best een beetje brutaal zijn of een kop opzitten. Mag ook best een gebrek hebben en een beetje ‘project’ zijn maar wel oké. Snappen jullie het nog? :))

En dat voor een normale prijs. Ik zeg altijd een beetje gekscherend ik zoek eigenlijk de welbekende Apache/jazz variant. Ik vind het een beetje moeilijk uitleggen haha

Nou, dat dus wat jullie over de prijzen zeggen. Het is allemaal zo extreem overpriced. Ik ben echt wel bereid om te betalen maar wel naar karakter en niveau

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 23:09

Moderatoropmerking:
verwijderd ivm niet voldoen aan regels OP

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 08:41

Maar is het wel overpriced? Als je ziet hoeveel kosten je hebt als je wilt insemineren, veulen grootbrengen, inrijden en dan nog ook adverteren. Denk dat het meer is dat de andere kant het goedkoop wilt hebben zonder te beseffen hoeveel het eigenlijk kost.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:02

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:21

estell__ schreef:
Ik zoek het liefst een merrie, mag best een beetje brutaal zijn of een kop opzitten. Mag ook best een gebrek hebben en een beetje ‘project’ zijn maar wel oké. Snappen jullie het nog? :))

En dat voor een normale prijs. Ik zeg altijd een beetje gekscherend ik zoek eigenlijk de welbekende Apache/jazz variant. Ik vind het een beetje moeilijk uitleggen haha

Nou, dat dus wat jullie over de prijzen zeggen. Het is allemaal zo extreem overpriced. Ik ben echt wel bereid om te betalen maar wel naar karakter en niveau

Maar wat is dan een ‘normale’ prijs? Voor de een is dat 8k en de ander >20k. Heel persoonlijk natuurlijk wat iemands budget is.
Daarnaast heb je het over Apache/Jazz. Twee topverervers die het super doen op alle jonge paarden competities. Dus eigenlijk zoek je een goede merrie, met beweging en een normale prijs. Een hele kleine vijver ben ik bang. Weet er zo 2 te staan van 5, maar die gaan onder de 30k de deur niet uit. Paarden lopen beide dik over de 70% op M niveau en springen een nette wissel.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:29

Padoertje schreef:
estell__ schreef:

Maar wat is dan een ‘normale’ prijs? Voor de een is dat 8k en de ander >20k. Heel persoonlijk natuurlijk wat iemands budget is.
Daarnaast heb je het over Apache/Jazz. Twee topverervers die het super doen op alle jonge paarden competities. Dus eigenlijk zoek je een goede merrie, met beweging en een normale prijs. Een hele kleine vijver ben ik bang. Weet er zo 2 te staan van 5, maar die gaan onder de 30k de deur niet uit. Paarden lopen beide dik over de 70% op M niveau en springen een nette wissel.

Nou ik bedoel meer, ook in het wat vervelende gedrag wat die hengsten kunnen nageven. Ze mogen best wat verreden zijn. Ik vind het leuk om dat weer op te lossen. :’)

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:31

Phonix schreef:
Maar is het wel overpriced? Als je ziet hoeveel kosten je hebt als je wilt insemineren, veulen grootbrengen, inrijden en dan nog ook adverteren. Denk dat het meer is dat de andere kant het goedkoop wilt hebben zonder te beseffen hoeveel het eigenlijk kost.

Ik weet heel goed wat het kost. Maar vind jij een drachtige merrie met best heftige blessure waarvan je niet zeker weet of ze pijn vrij wordt voor 10k normaal?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:32

En zo'n paard met een gebrek of project zijn alsnog duur. Niet zo duur als degene waar niks 'mis' mee is, maar wel duurder dan een simpeler dier. Dus dan kan een project paard alsnog 10.000 of 15.000 kosten en juist goedkoop zijn. Omdat ze anders die 30.000 kosten...

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:38

Padoertje schreef:
estell__ schreef:

Maar met een gebrek, of aardig pittig karakter waardoor het beest nauwelijks te rijden is door je doorsnee amateur gaan ze soms zelfs voor 5K weg he ;) of als er 0 mee gedaan is terwijl het paard al wat ouder is.

In deze zin snap ik estell haar frustratie, het is soms belachelijk voor hoeveel geld paarden worden aangeboden die in het kader van "wedstrijdervaring" hooguit heel consequent uit de ring springen, de helft van de proef op 2 benen lopen of (ff andere discipline) gewend zijn om meer te weigeren dan daadwerkelijk te springen. Ik kreeg zo'n jonge weigeraar voor liefst 15K aangeboden, beest was 5 of 6 en heeft nog nooit een parcours zonder weigering af kunnen ronden, zelfs een simpel BB parcoursje niet. Er werd geadverteerd met veel potentie voor de sport en mogelijkheid om naar de eigen hand te zetten :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:46

Phonix schreef:

Het is ook maar net welke belangen je hebt bij het opjagen van de prijs.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:50

Fly_high schreef:
Maar met een gebrek, of aardig pittig karakter waardoor het beest nauwelijks te rijden is door je doorsnee amateur gaan ze soms zelfs voor 5K weg he ;) of als er 0 mee gedaan is terwijl het paard al wat ouder is.

In deze zin snap ik estell haar frustratie, het is soms belachelijk voor hoeveel geld paarden worden aangeboden die in het kader van "wedstrijdervaring" hooguit heel consequent uit de ring springen, de helft van de proef op 2 benen lopen of (ff andere discipline) gewend zijn om meer te weigeren dan daadwerkelijk te springen. Ik kreeg zo'n jonge weigeraar voor liefst 15K aangeboden, beest was 5 of 6 en heeft nog nooit een parcours zonder weigering af kunnen ronden, zelfs een simpel BB parcoursje niet. Er werd geadverteerd met veel potentie voor de sport en mogelijkheid om naar de eigen hand te zetten :=

Ja! Jij legt inderdaad beter uit wat ik bedoel… bedankt! Haha

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:57

En bijvoorbeeld een 6-jarige met 7 winstpunten in L springen?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 10:02

MyWishMax schreef:
En zo'n paard met een gebrek of project zijn alsnog duur. Niet zo duur als degene waar niks 'mis' mee is, maar wel duurder dan een simpeler dier. Dus dan kan een project paard alsnog 10.000 of 15.000 kosten en juist goedkoop zijn. Omdat ze anders die 30.000 kosten...

En dergelijke prijzen worden met gemak betaald als het dier een geschikte fokmerrie is en niet meer bereden kan worden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 10:10

En dat is dus het probleem. Je kan 2 project paarden of paarden met gebreken hebben die hetzelfde kosten. Paard 1 is dat niet waard, want dezelfde soort dieren zonder gebrek zijn even duur of maar iets duurder. Paard 2 komt beter overeen en is dus echt 'afgeprijsd' door het gebrek, want vergelijkbare dieren zijn dus vele malen duurder.

En dan nog, wat is een project? Ik heb paard gehad die opstapproblemen had. Of zware singelnijd en zadeldwang. Die ontplofte echt bij iets anders aan lijf of als hij schrok met opstappen. Die kon je dus niet zomaar door iedereen laten rijden, inrijden was ook wat lastiger als normaal. Maar die was daardoor niet goedkoper en nooit gezien als project. De enige reden dat hij iets goedkoper was was de maat. Maar diezelfde problemen zie ik ook wel eens voorbij komen als reden waarom een paard een project is...

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 10:17

Gerben in Friesland heeft dus echt een super mooie 2 1/2 jarige merrie staan, zeer goed lopen, allemaal keur/elite pref prest in de moederlijn, maarrrrrr een krom voorbeen door ongeluk als veulen, hoeft er geen last van te krijgen / hebben, is helemaal zuiver in beweging, maar ja wel extra kans op.... wie weet wat de toekomst brengt. zou normaal echt wel een klap duurder zijn, maar door de bemerking dus ruimschoots onder de 5K.

Spookje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 10:38

estell__ schreef:

Ken ook nog wel een paar in redelijke prijs, weet niet wat voor rassen maar zagen er leuk uit, sprongetje erbij, verder wel braaf _O- zover ik ze gezien heb haha weet niet of je dat zoekt.

@ myrkvi wat een dompers zeg, zou je ze toch bijna bij de volgende hellemaal rondom goedkeuren klinisch en röntgen voor je ze koopt, heb je dat ook niet meer, kk koper goed gekeurd, en zo niet voor tegen partij? Doen er ook veel.
Ik vond het al een gedoe dat het pas bij de 2e raak was, maar blijkbaar luxe :+

Spookje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 10:56

xRivaldo schreef:
MariekeS_ schreef:
Je zoekt dus een opfok plek voor een al oudere merrie? Geen veulen?
Volgens mij is dat aanzienlijk lastiger ivm inscharing. Dan moet je haast al naar de kleine particuliere plekjes. Een merrie scheelt al tov een hengst maar je gaat niet met de reguliere inscharingscyclus mee.

Daar was ik ergens al een beetje bang voor. Tot nu toe hoor ik overal "vol" en geen mogelijkheid om te reserveren. Ze wordt in april 2 jaar en vind haar daarom wat jong om haar al ergens in pension te zetten. ;(

Ik zocht ook een opfok voor mijn veulen, maar bij de meeste toch echt tot 3,5/ 4,5 jaar dat ze daar mogen blijven?... ik weet niet hoe lang je nog hebt om te zoeken? Maar echt een tip om even op mp een oproepje te zetten, zo heb ik in mijn buurt ook na een maand de adv. Erop te hebben gehad, diamond in the rough gevonden! Zo iemand die mij een bericht stuurde, (kan er nog een bij altijd buiten/schuilstal... zelfde leeftijd etc, had ik anders niet gevonden). Ook facebook even overal berichtjes zetten bij stallingen gezocht NLD en in jou regio, met wat je zoekt, is altijd wel iemand die een plekje weet, die nergens online staat! Via via etc.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:28

estell__ schreef:
Phonix schreef:

Ik weet heel goed wat het kost. Maar vind jij een drachtige merrie met best heftige blessure waarvan je niet zeker weet of ze pijn vrij wordt voor 10k normaal?

Nee zeker niet, maar die persoon kunt het zeker proberen. Maar dat is iets heel anders dan een projectje die niet iedereen op kunt rijden.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:35

Ik ben ook op zoek naar een nieuw paard
Ik zoek:
Dressuurpaard.
2, 3 of 4 jarige ruin of hengst.
Moet rond de 1.70m worden.
Nuchter karakter en normale prijsklasse.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:09

Phonix schreef:

Wij fokken zelf ook veulens en ja de veulens uit fatsoenlijke stammen met gewaardeerde vaders brengen geld op, vaak ook op de leeftijd van inrijden, of nog later als potentiele fokmerrie.

Alle andere (hobby) gefokte dieren met afstammingen cq vreemde fokcombinaties, die niet opgeleid of fatsoenlijk opgeleid zijn, die niet braaf na te rijden zijn of waar geen foto's bijzitten, brengen over het algemeen geen geld op. Ook niet in de handel.
Dat zijn dan nog niet eens de dieren die dan ook nog iets mankeren. 10k voor een 3 jarige met een chip in de hals, 5000k voor een jaarling met megadik spronggewricht, 8000 voor een 3 jarge met 4 ocd's etc, zijn gewoon overpriced. Oudere dieren die nog niet eens b niveau lopen vallen bij mij niet onder de noemer getraind, daarvan weet je niet eens of ze eigenlijk wel belastbaar zijn en zo verder.

En dan nog maakt dat de hobby van velen, niet perse kostendekkend is, of gemaakt wordt, over de rug van de koper. Dat is een keuze die je zelf maakt en het risico wat je aangaat, als je gaat fokken of opleiden.

En die dieren die Flyhigh hier noemt, vinden zich ook geen weg in de handel waar het grotere geld in omgaat, maar dat betekend niet dat je zoiets maar moet dumpen op de recreatenmarkt.
Ook dieren met een kromme poot, zelf wil je dus blijkbaar dat risico niet aangaan, waarom zou je dat dan wel verwachten van een hobbyist? Want de kans dat hij daar toch echt iets gaat krijgen is aanzienlijk.
Eigenlijk, mits zulke dieren geen foktechnisch interessante afstamming hebben, hoor je die gewoon op te ruimen. Daar moet je ook je verantwoordelijkheid nemen als fokker.

Maar goed.. niet al te min, ik ga vanmiddag bij een merrie kijken, ben heel benieuwd, was een hoop animo voor.
Laatst bijgewerkt door Oehlala op 07-09-22 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:21

Oehlala schreef:
hier ook nog op zoek, maar veel mensen hebben ook wel een beetje fantasieprijzen in het hoofd. en ik erger mij echt suf aan de advertenties waar geen prijs bij staat, heb je daar al een halve dagtaak aan.

begrijpelijke keuze van de pony, maar wel rot dat het zo gelopen is. Ga je nu op zoek naar een andere?

Herkenbaar! En dan staat er soms in de advertentie bij dat er niet wordt gereageerd op reacties waarbij alleen de vraagprijs wordt gevraagd.
Dat snap ik dus nooit. Ik kijk naar advertenties en als iets mij aanspreekt wil ik eerst weten of het binnen mijn budget ligt, anders hoef ik niet eens extra info te hebben over het paard als het boven mn budhet ligt..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 17:43

Voor mensen die er ook gewoon niet aan uit komen...ik zocht bomproof paard gezien mijn eigen onervarenheid en onkunde. Ook ik kwam steeds op bomproof maarrrrr uit. Hoofdprijzen en geen kwaliteit. Uiteindelijk gevallen voor 3 jarige die in natuurgebied stond. Nu 2 maanden later trekt hij al een band en op vertrouwen en zeer korte training momenten 2 a 3x per week al zover gekomen. Kijk dus ook gerust eens buiten je eigen comfortzone. Je weet maar nooit