Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:33

ittakesmore schreef:
Top deze positieve berichten! Ik zat er ook ff helemaal doorheen, in het PRE landschap komt er weinig op de markt in het segment van 6 tot 10 jaar die al goed betrouwbaar zijn en waar een ruiter op kan zitten die zelf weer moet bijleren. Mijn budget van 8000 naar 10.000 verhoogd maar het blijft een speurtocht met weinig veel belovends. Krijg het idee dat ik er nog makkelijk 5000 bovenop moet gaan sparen alvorens ik iets ga vinden.. Wat voor mij toch wel een flinke aankoop som is. Maar we houden er hoop in, hopelijk komt er toch nog iets op mijn pad de komende maanden. Of ik moet toch het 'mooie' plaatje qua lengte uit mijn hoofd zetten en hopen dat die van 1.62 door de keuring gaat komen. :Y)

Inmiddels ook weer een beetje mijn ogen op wat friezen gericht. Maar ook hier liggen de prijzen voor een 'sport' fries al snel op de 17k voor een ruin/hengst. Merries liggen wel in mijn budget, maar die heb ik nog nooit gehad en ik ben semi bang voor de hengstige periodes dat het erg tegen gaat vallen. :+

Ik heb 2 Friese merries.
De een merk je niks van haar hengstigheid.
De ander is waanzinnig hengstig. En ze is juist heel fijn te rijden als ze zo hengstig is.
Beide hele ijverige paarden.

Voorheen ook KWPN/NRPS merries gehad. Ik heb er ook nooit problemen mee gehad.
Ik vind de merries juist leuk. Net ff wat vinniger op een positieve manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:33

Noukie123 schreef:
Ben nog aan het twijfelen voor een keuring. Komt van een goede fokker waar ik alleen maar positieve ervaringen van hoor en had er gewoon onmiddellijk een goed gevoel bij. Klinisch waarschijnlijk wel maar röntgen twijfel ik wel aangezien hij recht van de weide komt. En daarbij is de vraagprijs niet immens hoog dus durf ik de gok wel wagen.

Waar ben je wezen kijken?

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 14:07

Zonnebloem92 schreef:
Noukie123 schreef:
Ben nog aan het twijfelen voor een keuring. Komt van een goede fokker waar ik alleen maar positieve ervaringen van hoor en had er gewoon onmiddellijk een goed gevoel bij. Klinisch waarschijnlijk wel maar röntgen twijfel ik wel aangezien hij recht van de weide komt. En daarbij is de vraagprijs niet immens hoog dus durf ik de gok wel wagen.

Waar ben je wezen kijken?

Stal de Warande in België

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 14:08

Noukie123 schreef:

Tenzij het om een jaarling gaat waarbij nog wel heel veel kan veranderen, maar een paard rechtstreeks uit de wei kan ook niet goed zijn op de foto?
Waarom een risico lopen terwijl van te voren bepaalde dingen uit te sluiten zijn?

En welke gok waag je dan? Dat je er na 2-3 jaar (en dus 10.000 euro later aan stalling/andere kosten) achter komt dat het paard toch niet geschikt is voor wat je er mee wilt doen terwijl je dat nu voor 300-500 euro vooraf kunt weten of je in ieder geval met een gezonde basis begint....
Ik vind het wel een bijzondere denkwijze en hier op bokt vind je heeeeeeeel veel verhalen terug van mensen die hetzelfde dachten, maar van een koude kermis thuis kwamen.

Ketly

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 14:14

Wie zijn er momenteel nog op zoek en naar wat? Ik vind het altijd wel leuk om even mee te kijken met iedereen en omdat er veel ook al wel weer geslaagd zijn ben ik wel benieuwd!

Lastig, het keuren blijft een punt. Ik snap beide kanten wel, ik denk dat het vooral van het doel afhangt. Soms wil je ook niet alles weten omdat sommige paarden nooit ergens last van krijgen. Mijn vorige paard heeft enkele chipjes die gunstig geplaatst waren volgens de keurend arts, en nu bij herkeuring bleken de chipjes toch ineens niet zo gunstig te liggen. Echter hebben deze mensen haar wel gekocht omdat ze in de 6 jaar bij mij nog geen stap kreupel heeft gelopen. Elke situatie is anders, ik zou jouw gevoel volgen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 14:28

Ikke

Paard met looks
Fijn paard geen koudbloed
6-18
Iig voorwaarts en nagefelijk
Mag geklasseerd zijn M/Z
Absoluut must bomproof bos en moet alleen naar buiten kunnen

Max 100km Breda
Budget er is tot 11000€ maar zoek tot 7500€

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 16:59

Sky_As schreef:
Noukie123 schreef:

Tenzij het om een jaarling gaat waarbij nog wel heel veel kan veranderen, maar een paard rechtstreeks uit de wei kan ook niet goed zijn op de foto?
Waarom een risico lopen terwijl van te voren bepaalde dingen uit te sluiten zijn?

En welke gok waag je dan? Dat je er na 2-3 jaar (en dus 10.000 euro later aan stalling/andere kosten) achter komt dat het paard toch niet geschikt is voor wat je er mee wilt doen terwijl je dat nu voor 300-500 euro vooraf kunt weten of je in ieder geval met een gezonde basis begint....
Ik vind het wel een bijzondere denkwijze en hier op bokt vind je heeeeeeeel veel verhalen terug van mensen die hetzelfde dachten, maar van een koude kermis thuis kwamen.

Het gros van al die ellendige verhalen waren accidents waiting to happen en dan gaan we nog maar niet in op alle paarden die men in no-time naar de knoppen rijdt; zelf!

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:11

Ik ben ook geslaagd! Eigenaar geworden van een Fries genaamd Durk fan Kippenburg (Markus 491 x Mewes 438), aan iedereen die nog zoekt heel veel succes!Afbeelding

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:29

Gefeliciteerd! Bijzondere naam ook :D .

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:33

Gefeliciteerd Noukie, ik ben benieuwd wat zijn roepnaam wordt.

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:33

LDRD schreef:
Gefeliciteerd! Bijzondere naam ook :D .

Ja moest er in het begin aan wennen maar vind het nu wel grappig klinken Haha.
En roepnaam is nog zoiets heb echt nog geen idee komt wel vanzelf zoiets.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 18:02

boemel schreef:
ittakesmore schreef:
Top deze positieve berichten! Ik zat er ook ff helemaal doorheen, in het PRE landschap komt er weinig op de markt in het segment van 6 tot 10 jaar die al goed betrouwbaar zijn en waar een ruiter op kan zitten die zelf weer moet bijleren. Mijn budget van 8000 naar 10.000 verhoogd maar het blijft een speurtocht met weinig veel belovends. Krijg het idee dat ik er nog makkelijk 5000 bovenop moet gaan sparen alvorens ik iets ga vinden.. Wat voor mij toch wel een flinke aankoop som is. Maar we houden er hoop in, hopelijk komt er toch nog iets op mijn pad de komende maanden. Of ik moet toch het 'mooie' plaatje qua lengte uit mijn hoofd zetten en hopen dat die van 1.62 door de keuring gaat komen. :Y)

Inmiddels ook weer een beetje mijn ogen op wat friezen gericht. Maar ook hier liggen de prijzen voor een 'sport' fries al snel op de 17k voor een ruin/hengst. Merries liggen wel in mijn budget, maar die heb ik nog nooit gehad en ik ben semi bang voor de hengstige periodes dat het erg tegen gaat vallen. :+

Ik heb 2 Friese merries.
De ander is waanzinnig hengstig. En ze is juist heel fijn te rijden als ze zo hengstig is.

Zijn merries dan goedkoper? Ik meende altijd dat ze juist wat meer waard zijn dan een ruin vanwege het feit dat ze zich nog kunnen voortplanten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 18:11

anjali schreef:
boemel schreef:
Ik heb 2 Friese merries.

Zijn merries dan goedkoper? Ik meende altijd dat ze juist wat meer waard zijn dan een ruin vanwege het feit dat ze zich nog kunnen voortplanten.

Niet per se. De groep die geen zin heeft in "gedoe met meiden" is en dus een ruin wil, is vele malen groter dan de groep die om te beginnen merries kan waarderen en een nog kleinere selectie daarvan die daadwerkelijk overweegt er een veulentje bij te willen.
Kijk niet verder dan dit topic waar de helft een ruin wil, de andere helft het niet uitmaakt en een marginaal aantal zoekers wil een merrie.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 18:18

Bovendien gaan hengsten en ruinen vaker naar het buitenland dan de merries.

Ik vond het overigens best lastig om een merrie te vinden die gust was

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 18:21

boemel schreef:

Bijzonder.

Ik heb een paar keer gezocht en geen enkele drachtige merrie tegen gekomen. Ook niet dat je er was: "oh ja, ze is drachtig" of iets van die strekking.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 18:31

ikke schreef:
boemel schreef:

Bijzonder.

Ik heb een paar keer gezocht en geen enkele drachtige merrie tegen gekomen. Ook niet dat je er was: "oh ja, ze is drachtig" of iets van die strekking.

Ik heb een prachtig paard met veel spijt laten staan. Wist pas toen de papieren erbij kwamen dat ze drachtig was. En later ook paar keer leuke merrie zien staan op internet die drachtig was.

Je vindt altijd wat je niet zoekt dus :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 18:34

boemel schreef:
ikke schreef:
Bijzonder.

Ik heb een prachtig paard met veel spijt laten staan. Wist pas toen de papieren erbij kwamen dat ze drachtig was. En later ook paar keer leuke merrie zien staan op internet die drachtig was.

Je vindt altijd wat je niet zoekt dus :D

Ik zou een top merrie niet laten staan om een veulen. Als het echt een goed paard is, dan l*lde ik er net zo lang omheen totdat ik een deal had.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 18:48

[/quote]
Ik zou een top merrie niet laten staan om een veulen. Als het echt een goed paard is, dan l*lde ik er net zo lang omheen totdat ik een deal had.[/quote]

De deal was niet het probleem.
Mijn paard staat 35km van huis op een pensionstal met 3x3m stallen. En ik werk fulltime.

En nee, er is niet iets in de buurt waar ik kan staan met merrie en veulen. Sta natuurlijk niet voor niets zo ver weg. Wil dat mijn paard veel buiten staat en ook nog een fijne rijbak erbij.

Eigenaar van het paard stelde voor om de dierenarts te laten komen en het veulen weg te spuiten.
Kon ik eerlijk gezegd niet over mn hart verkrijgen.

Ik wil wel een veulen, maar dan ook onder fijne condities. Omdat ik die nu niet kan bieden, begin ik niet aan een veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 09:44

boemel schreef:

Ik zou een top merrie niet laten staan om een veulen. Als het echt een goed paard is, dan l*lde ik er net zo lang omheen totdat ik een deal had.[/quote]

Mijn paard staat 35km van huis op een pensionstal met 3x3m stallen. En ik werk fulltime.

En nee, er is niet iets in de buurt waar ik kan staan met merrie en veulen. Sta natuurlijk niet voor niets zo ver weg. Wil dat mijn paard veel buiten staat en ook nog een fijne rijbak erbij.

Eigenaar van het paard stelde voor om de dierenarts te laten komen en het veulen weg te spuiten.

Ik wil wel een veulen, maar dan ook onder fijne condities. Omdat ik die nu niet kan bieden, begin ik niet aan een veulen.[/quote]
Hier hetzelfde eigenlijk. Ik zag een hoop drachtige merries en baalde daar soms enorm van.
Hier momenteel ook niet de ruimte en de tijd voor een veulen dus zocht er echt 1 die niet drachtig was, en dat viel niet mee.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:17

boemel schreef:

Ik wil wel een veulen, maar dan ook onder fijne condities. Omdat ik die nu niet kan bieden, begin ik niet aan een veulen.[/quote]
Veulen wegspuiten? Wat erg! Als een verkoper dat tegen mij gezegd zou hebben dan had ik die drachtige merrie gekocht puur om haar tegen zo,n eigenaar te beschermen.Ook al heb ik geen eigen land en moet alles in pension zetten. Dat wordt wel duur voor 2 dan maar ik had het toch gedaan.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:34

Ik schrok er ook van. Krijg je bij zo'n fokfabriek. Overal een rietje in. En ach, kan ook weer ongedaan gemaakt worden blijkbaar.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:16

Ik zou gewoon veulen terug nemen en voorstellen als bij nieuwe eigenaar niet kan, dat ze terug komt om te bevallen. Snap best dat niet iedereen het veulen er bij kan hebben

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:18

Maar daar zitten de meeste mensen gewoon niet op de wachten. Hier in de omgeving kan je gewoon heel moeilijk een merrie + veulen kwijt. En stel ze mag bij de oude eigenaar bevallen, dan ben je een half jaar je paard kwijt. Drachtige merries zijn gewoon onhandig...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:27

Bijna 30 jaar geleden was de merrie die ik wilde ook drachtig (en al ruim drachtig). Ik heb haar geleased tot het veulen er veilig uit was en haar daarna gekocht. Merrie bleef tot spenen daar in pension. Was op zich goed te doen omdat het binnen 20 km afstand was. Voordeel van merrie met veulen in je eerste maanden is dat je gedwongen rustig aan doet om je relatie op te bouwen. Nooit spijt van gehad, was de beste beslissing die ik gemaakt heb, bijna 25 jaar plezier gehad met die merrie <3
Laat een echt fijne merrie niet staan op een veulen in de buik!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 07:44

Waratje schreef:
Bijna 30 jaar geleden was de merrie die ik wilde ook drachtig (en al ruim drachtig). Ik heb haar geleased tot het veulen er veilig uit was en haar daarna gekocht. Merrie bleef tot spenen daar in pension. Was op zich goed te doen omdat het binnen 20 km afstand was. Voordeel van merrie met veulen in je eerste maanden is dat je gedwongen rustig aan doet om je relatie op te bouwen. Nooit spijt van gehad, was de beste beslissing die ik gemaakt heb, bijna 25 jaar plezier gehad met die merrie <3
Laat een echt fijne merrie niet staan op een veulen in de buik!

Dat is wel heel kort door de bocht. Het is niet vanzelfsprekend dat de merrie bij de verkoper kan blijven tot na het afspenen. En ik snap dat niet elke koper er op zit te wachten. Als je er geen goed gevoel bij hebt, kun je het beter niet doen lijkt mij...