Anouk_H schreef:Maar heb je dit soort 'hulpen' nou ook echt nodig als je gewoon een recreatie/bos ruiter bent en helemaal geen wedstrijdambities hebt? En als ik al wedstrijdambities krijg dan zullen die bij het springen liggen en niet in de dressuur

Ja ook met buitenrijden en ja ook met springen. Het is niet anders dan de basisafrichtng. Voordat je met springen gaat beginnen moet je winst in de B kunnen rijden meen ik.
Anouk_H schreef:Ik ben begonnen met longeren met een ongebroken bustrens. Maar mijn grondwerkinstructrice zei dat dat voor het inrijden misschien verwarrend voor hem kon zijn met het sturen. Zij raadde een enkel gebroken kneveltrens aan, dat zou duidelijker zijn. Hiermee ben ik dus echt gaan rijden en heb ik de afgelopen 4 maanden eigenlijk steeds mee gereden. Mac was alleen steeds veel met zijn mond en tong aan het spelen. Toen heb ik mijn ongebrokenbit weer uit de kast gepakt daarop ging hij veel met zijn mond open lopen en er heel erg op hangen. Dus toen heb ik een dubbelgebroken kneveltrens gekocht, en daar heb ik nu 4 keer mee gereden geloof ik, en daar lijkt hij het aller fijnst mee te lopen. In het begin moest hij wennen maar hij is nu veel rustiger in de aanleuning.
Een kneveltrensje is fijn en duidelijk voor jonge paarden. Het wordt ook wel een "stuurbitje" genoemd. Dat klinkt wat aardiger dan "kneveltrens".