Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

biancalaylo

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:34

@puppy: nee dat was het gemaaide onkruid haha dus hooi leggen we wel op meedere plekken en onder de overkapping dus het kan natuurlijk ook nog een deel wegwaaien.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 16:21

Ziet er goed uit Renske! Zijn ze al wat gewent?

Fijn dat hij niet meer zuigt Renee (oh klinkt zo fout :+ ) jammer dat het longeren minder goed ging. Longeer je hem in een longeercirkel?
Jeetje hij is ook echt baby-af he! Knap paard!

Haha succes alvast puppy1128 :') jaa echt heel erg veranderd! Goede conditie hoor ik :D

Fransje ik hoop wel dat ze nog iets breder word. We zullen zien... klinkt als een bomproof paard :D

Biancalaylo ja niet alle paarden zijn snel volwassen. Mijn pony was ook echt een baby als 3jarige. Die is als 4 jarige beleerd
Afbeelding

Zilver heeft "wratten". Iets wat vaker voorkomt bij jonge paarden. Ze had ook ietsje verhoging (38.3) . Een verlaagde weerstand. We houden haar goed in de gaten!
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag dus weinig gedaan. Even vrijheidsdressuur geoefend en met een zeil. Nergens bang voor :')
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Vies geëindigd :+
Afbeelding

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 16:45

Leuke fotos komen er voorbij! Mooi om te zien dat ze bijna allemaal al echte paarden beginnen te worden :)

Mijn puppypaard is vandaag 2,5 geworden *\o/*
Eventjes getraind met voetje geven, we zijn nu zo ver dat hij stilblijft staan wanneer ik aan zijn venen zit en langs hem heen loop. Net begonnen met voetje vragen en clicken wanneer hij zijn been optilt. Hij heeft het snel door, slim paard. Alleen hij is geneigd om ipv rustig zijn voetje op te tillen gelijk zijn been uit te slaan (niet naar mij overigens, gewoon maar voren). Hij moet nog even leren om zijn bewegingen te minimaliseren :')

Alleen een vraagje. Soms wanneer wij in de bak aan het werk zijn dan loopt jack weleens weg om gewoon even ergens anders te kijken/afgeleid etc. Maar soms gaat hij dan ineens het zand eten? Natuurlijk mag hij dit niet van mij, maar iemand enig idee wat ik daar tegen kan doen? Hij moet sowieso zijn zandkuur nog krijgen.

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:50

Momenteel niet zo heel veel bij Kallistos geweest maar vandaag weer ff bij mijn knappe ventje geweest. Wat wordt hij al groot
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:13

Even een fotootje van vandaag voor degene die vroeg hoe het eruit ziet als Jorie meegaat: Afbeelding

Jorie kent inmiddels alle commando's van ho tot ja mar voor galop. Alleen aan de longeerlijn kon hij niet normaal stappen totdat ik zijn schouder voorbij ging lopen om het tempo eruit te halen. Alleen ging hij dan of omdraaien, of stilstaan en bij het vooruit zetten meteen weer draven. Maar na een paar rondjes snapte hij wel dat ie gewoon moest stappen in cirkels om mij heen, dus daarna ook nog even commando's geoefend. Verder is het lange lijnen nog geen succes, hij probeert namelijk tegen het bit in te komen zo af en toe. Maar ach, dat komt nog wel en ik zit hem echt niet in de mond te sjorren, gewoon lichtjes sturen en verder heb ik de leidsels los. Dat kwartje qua sturen moet gewoon nog even vallen.

Sorry dat ik weer zo raar kom binnenvallen.

Wat is Zilver dapper! Jorie moet ook nog eens aan de schriktraining, wil in februari meedoen met de indoor van de shetlandermenritten en dan met Jorie het schrikparcours aan de hand doen. Daar zit oa zijwaarts stappen tussen twee balken en achterwaarts tussen balken door in verwerkt en rood-witte hangende linten en een zeil. Dus nog wat werk aan de winkel, want meneer schrikt soms nogal snel.

Knappe Kallistos <3

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 09:51

Wat is Zilver toch een makkelijk paard! Wel raar die wratjes, hopelijk is ze er snel vanaf!

@Annikoe zand eten wijst vaak op een mineralen tekort, mijn kleintje heeft dat ook een tijdje gedaan en toen bleek dat hij ook bloedarmoede had.

Kallistos heeft echt nog zo'n puppyhoofd <3

Ideaal zo met Jorie! Bij mij gaat dat helaas niet zo :+

Ik droomde vannacht dat Miles weer luchtzoog :') Gelukkig heb ik hem er nog niet op betrapt en hij heeft ook niet meer de neiging om het op de kruiwagen te doen, dus de Abler werkt gelukkig. Ik heb hem gisteren nog een keer geprobeerd te longeren maar het was weer een ramp in het begin. Zodra ik hem op de cirkel zet breekt hij uit en gaat hij bij de deur staan. Ik weet niet of hij het doet om me te pesten of omdat hij bang is, het is namelijk nogal een mietje. Maar goed ik ga er niet mee zitten klooien dus heb er een bit in gedaan, dat hielp iets beter :Y) Hij wilde nog steeds uitbreken maar ik had net wat meer te zeggen.

Een longeercirkel heb ik niet. Ik kan wel een deel van de bak afzetten maar ik weet zeker dat hij dan gewoon door de draad gaat of er overheen springt :+ Dus ik ga de komende tijd gewoon veel oefenen. Zodra hij gisteren één rondje liep heb ik hem beloond en ben ik gestopt. Ik merk van mezelf dat ik snel mijn geduld verlies en dat is in dit geval niet zo handig.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 11:46

_Reneee schreef:
Wat is Zilver toch een makkelijk paard! Wel raar die wratjes, hopelijk is ze er snel vanaf!

@Annikoe zand eten wijst vaak op een mineralen tekort, mijn kleintje heeft dat ook een tijdje gedaan en toen bleek dat hij ook bloedarmoede had.

We hebben al een liksteen in de wei gehangen. Ik weet trouwens niet welke beter is, zo'n himalaya zoutsteen of zon rode (bak)steen? In de wei zie ik het hem ook niet meer doen, dat deed hij eerst ook voordat we die steen hadden opgehangen. Ongeveer anderhalve maand geleden heeft hij ook vitaminespuit gehad. Misschien toch maar kijken voor een vitaminebrokje. Maarja, ik kom er niet elke avond, dus heeft het veel werking als hij dat 2-3x per week krijgt? En worden ze daar ook dikker van? Want hij is eigenlijk al te dik.. :o

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 12:03

Gek zeg van die "wratjes" bij Zilver.. Hopelijk gaat het snel beter met de weerstand!
En wat is ze toch braaf ook:)

Annikoe: Fijn dat je het hem niet meer ziet doen!
Likstenen heb ik niet zoveel verstand van. Ik had voor Pepper een Himalaya steen, maar er staat nu zo een baksteen-achtige steen. Weet niet of hij er echt aan likt ook. De Himalaya vond hij lekker. :j

Wat worden alle pupjes groot zeg! :D Ik ga zo ook even foto's zoeken en vergelijken!

Fenna: Leuk dat je Jorie zo mee kunt nemen! Ziet er gezellig uit zo. :)

Pepper hoeft nog steeds niet echt iets te doen. :+ Wil hem deze week weer eens zijn bitje in doen en wat grondwerk met hem doen. Heb hem een maand vrij gegeven omdat hij niet goed in zijn vel zat. (Nukkig, niet willen lopen, opgeblazen etc.)
Zaterdag 18 november gaan we verhuizen naar de nieuwe stal. :)

Ik wil graag het wandelen wat meer gaan oppakken zodat hij wat conditie krijgt. Hoe hebben jullie dat gedaan met de mini's? Ik kan nog niet zo goed inschatten hoe lang hij het vol houdt. Zeker omdat hij niet geschoren is en het misschien wel snel warm krijgt met die bontjas.

Edit: foto's gevonden! <3

Rond deze tijd vorig jaar:

Afbeelding

Afbeelding

September 2017:

Afbeelding

Afbeelding

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 12:41

Miles krijgt 200 gram Vitalbix op een dag. Hij is wel rond, maar het is ook meer rondgeribt dan dik. Ik geloof niet dat ze er echt dik van worden omdat er geen melasse in zit. Ben zelf niet zo van de vitaminespuiten, want het grootste deel komt er zo gewoon weer uit. Een liksteen is nooit verkeerd, die heb ik ook standaard hangen :) Merk dat ze nu ik Vitalbix voer minder likken trouwens.

Met mijn mini ben ik toentertijd gewoon volle bak gaan wandelen hoor. Daar worden ze toch niet zo snel moe van. Maar ik heb hem pas opgepakt toen hij vier was. Eerst een half jaar lange lijnen en longeren en daarna pas voor de kar. Met lange tussenpozen om het allemaal te verwerken. Met Miles ga ik het anders doen, want die is nu al mega sterk en nu ik met longeren zoveel problemen heb realiseer ik me dat oefenen niet verkeerd is :+

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 12:54

_Reneee schreef:
Met mijn mini ben ik toentertijd gewoon volle bak gaan wandelen hoor. Daar worden ze toch niet zo snel moe van. Maar ik heb hem pas opgepakt toen hij vier was. Eerst een half jaar lange lijnen en longeren en daarna pas voor de kar. Met lange tussenpozen om het allemaal te verwerken. Met Miles ga ik het anders doen, want die is nu al mega sterk en nu ik met longeren zoveel problemen heb realiseer ik me dat oefenen niet verkeerd is :+

Thanks. Ik ga maar gewoon eens wat proberen denk ik. Ik zie het snel genoeg als hij het te warm krijgt. :D
Mijn idee is om Pepper pas te beleren als hij ruim 4 is, maar dat zien we tegen die tijd wel. Tot die tijd hebben we genoeg te doen zoals grondwerk, wandelen, fietsen en in 2018 wat longeren en lange lijnen wandelen. :) Hij is wel ook enorm sterk voor zo een kleine erwt, maar daarom wil ik wat meer grondwerk gaan doen.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:31

@Kabayo knap dat je al zo goed kan sturen met lange lijnen! Ziet er heel leuk uit! Die wratten zijn snel opgekomen of niet? Jaro heeft ze vorig jaar gehad, maar niet zoveel.

@Fennadev Leuk dat Jorie mee mag naast de sulky, train je ze meteen allebei. Gezellig dat je er weer bent.

@biancalaylo wat grappig dat kofu zo op zijn moeder lijkt. Ze is alleen wat ouder.

@Renske_W heb je het naar je zin op de pony's hun nieuwe plekje? Ik heb zelf niets met een bijzet, maar vind het er wel ontspannen uitzien bij Puzzle.

@fransje23 leuk dat je lekker de 'gewone' 'gekke' dingen met Joya kunt oefenen. Lijkt me ook veel makkelijker als je paarden op dezelfde plek staan.

@puppy1128 Gaat goed met de conditie zo te horen. Fietsen met een braaf paard is erg leuk. Ik ben het ook weer aan het oppakken.

@_Reneee Jammer dat het longeren nog niet zo goed gaat. Snapt hij wel het idee van wijken voor druk?

@Annikoe gefeliciteerd haha, nog maar een half jaar en dan worden ze al weer 3 jaar.

@wennie19 aah lieve Kallistos. Hoe groot is hij? Hij lijkt groot en puppy haha.

@Frummels leuk om te zien hoe Pepper gegroeid is. Hij wordt al witter.

Ik probeer weer wat meet met Jaro te doen. Hij is onwijs vrolijk en actief de laatste tijd, ben ik erg blij om. De paar weken ergens anders hebben hem wel goed gedaan volgens mij, want daarna ging het alleen maar beter. Ik ben vandaag 40 min met hem weggeweest aan de fiets. We zijn naar een crossbosje geweest. Hij doet dat echt super. We moeten onder een viaduct door, waar ook de trein onderdoor gaat en langs een boerderij waar een hond altijd luid blaffend komt aanrennen. Hij geeft geen kik. In het bosje zijn we over wat boomstammen gesprongen, voor de afwisseling.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 17:39

Wijken voor druk snapt hij perfect. De circling game snapte hij ook en hij deed het perfect, maar nu ineens doet hij dus gek. Heel vreemd.

Wat leuk naast de fiets! Ik denk dat Miles daar te sterk voor is :')

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 17:52

O dan is het wel gek. Gewoon geen zin om te werken misschien?

Als hij zich bewust is van zijn kracht en graag opzoek gaat naar gras lijkt het me wel lastig, maar opzich zal het ook tinkers te leren zijn.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 17:52

Stoere Zilver!
Dat zou ik ook weer eens moeten doen, met het zeil aan de gang gaan, goed idee! +:)+

Knappe kallistos wennie! Hij ziet er goed uit.

Wat leuk fenna dat jorie zo al wat kan wennen, ziet er braaf uit. :j

Miles heeft nog niet zoveel zin in longeren. :))
Het blijft toch altijd wel wat lastig als je niks af kunt zetten.
Idd je geduld goed bewaren en met een hoop rust te werk gaan.
Ik ben van Puzzle vanaf het grondwerk naar het longeren gegaan en dat was een hele fijne overgang. :j

@ Ilayla: Ik heb een fijn plekje voor de pony's. :j Volgens mij hebben hun het ook goed naar de zin, dat is voor mij het belangrijkste, en het zijn gewoon ontzettend lieve mensen bij wie ik sta. :)
Puzzle is heel makkelijk in het werk, moet daarin ook opletten dat ik hem niet te veel laat doen.
Hij moet wel wat lopen omdat hij gewoon echt te dik is, maar ik hou het meestal bij een kwartiertje/20 minuten. Als ze zo fijn zijn in het werk ga je ze zo snel overvragen, hij bied ook alles erg makkelijk aan.

En jij een flink stuk gefietst mat Jaro! Heerlijk is dat.
Voor mij nu lastiger daar ik met de auto naar stal ga, dus Puzzle loopt niet meer langs de fiets. :))

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 20:08

Annikoe schreef:
We hebben al een liksteen in de wei gehangen. Ik weet trouwens niet welke beter is, zo'n himalaya zoutsteen of zon rode (bak)steen? In de wei zie ik het hem ook niet meer doen, dat deed hij eerst ook voordat we die steen hadden opgehangen. Ongeveer anderhalve maand geleden heeft hij ook vitaminespuit gehad. Misschien toch maar kijken voor een vitaminebrokje. Maarja, ik kom er niet elke avond, dus heeft het veel werking als hij dat 2-3x per week krijgt? En worden ze daar ook dikker van? Want hij is eigenlijk al te dik.. :o

Liksteen is voornamelijk zout, overige mineralen zitten en niet of veel tekort in. Indien je alleen ruwvoer geeft is een vitaminekorrel vaak wel aan te raden. Zand eten is ook meestal een teken van mineralentekorten maar kan ook verveling zijn of een tekort aan ruwvoer ( niet vaak genoeg verspreid over de dag).

Een paar keer per week is beter dan helemaal niets :j Dik worden ze er niet van, vaak geef je maar relatief weinig per keer en is het energiearm. Lijkt wat op zo een vitaminepil van Davitamon, als mens kom je daar ook niet van aan.
Kan zelfs zijn dat hij beter op gewicht komt als zijn mineralenhuishouding beter op orde is.

De keuze is trouwens enorm, Pavo Vital, Vitalbix, marstall force, de balancer van jpfeg , Metazoa en ik vergeet er nog een heleboel.

Joya krijgt naast een halve kilo basisbrok ook nog 50 gram Marstall force. Voorheen gaf ik vitalbix maar dit is kostentechnisch met twee paarden verantwoorder.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 20:27

Pepper krijgt Fibra Premium, ben ik heel tevreden over :j

oly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 21:19

puzzle ziet er goed uit ziet er wel al volwassen uit met dat mooi setje
goed dat miles al minder luchtzuigd
mijn kleine dame staat op de wei en wij doen niks buiten soms gaan wandelen en soms wat schriktraining
zij wilt ook geen vitaminekorrels eten of zelf muesli heb haar nu van die snoepjes besteld van eggersmann waar alles inzit van mineralen en vitamines hopelijk lust ze die wel

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 21:19

@Fennadev wat loopt hij braaf zo naast de kar.
@ renee ja ze hoofd wel voor de rest is het echt al aardig paard
@Ilaya ik gok toch wel rond de 1.70m heb hem al heel lang niet gemeten maar stond vandaag op mijn werk naast een van 1.68m en die was echt kleiner. Wordt volgend jaar een ladder om er een zadel op te leggen :')

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 21:21

Ja te lui dacht ik eerst ook, maar om dan maar over een hek van 1.20 te springen lijkt me ook gek :') hij heeft net bit training gehad. Van de week weer eens rustig grondwerken. Misschien vrijheidsdressuur om hem wat zelfverzekerder te maken...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:14

Annikoe. Zand eten is inderdaad een tekort aan mineralen. Ik voer altijd zeewier daar tegen. Werkt uitstekend.
https://www.ej.nl/paard/apotheek-verzor ... r=Zeewier&
Het is trouwens het beste om 2 likstenen te hebben. Een Himalaya en een "rode baksteen "

Frummels , fijn he fibra :D Krijgt mijne ook. Wat een leuke foto's! :F

Hihi goede ideeën he Renske :p Fijn om te horen dat jij en je pony's het naar je zin hebben op de nieuwe stal!!

Ilayla ja ze had dit binnen 2 dagen. Heel snel. Dierenarts heeft er naar gekeken. Gaat snel over zei hij. Wat gaaf dat je hele afstanden kan gaan fietsen!

Zilver op de voorpagina *\o/*

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:35

Thanks voor alle tips! Ik zal eens even kijken wat het beste past, dat zeewier is ook wel interessant :j
Zo'n rode liksteen, kan die gewoon buiten of lost die dan op door de regen?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:39

Annikoe schreef:
Thanks voor alle tips! Ik zal eens even kijken wat het beste past, dat zeewier is ook wel interessant :j
Zo'n rode liksteen, kan die gewoon buiten of lost die dan op door de regen?

Alle likstenen lossen op bij vocht of water

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:55

Wat goed dat de Abler aan is geslagen en Miles geen lucht meer heeft gezogen! *\o/*

Frummels, succes met de verhouding! Pepper is een leukerd!

Wennie, wat is Kallistos een reus :oo Mooie deken trouwens!

Annikoe, nog gefeliciteerd!

Renkse, fijn dat jullie het goed naar de zin hebben!
Kan mij voorstellen dat als het zo goed gaat je snel teveel doet, het lijkt dan zo vanzelfsprekend meer te doen.

Kabayo, hopelijk is de weerstand snel weer op orde en verdwijnen de wratjes.
Ze is wel cool met dat zeil! Ga ik ook een keer proberen met de mijne.

Kabayo schreef:
Het is trouwens het beste om 2 likstenen te hebben. Een Himalaya en een "rode baksteen "

Waarom zou je twee likstenen het beste zijn? In de rode zitten wat meer sporenelementen dan in de Himalya maar verder? :)

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:14

@Renske_W Klinkt als een fijne plek voor jou en de pony's. Ja zo ziet het er ook uit alsof het heel makkelijk gaat en hij ziet er al erg ontwikkeld uit. Ik denk dat je dan gauw vergeet hoe jong ze zijn, maar wel prettig werken als hij het makkelijk doet. Jammer dat je niet meer kunt fietsen, heb je wel mogelijkheden om te wandelen of is er buiten stal niet zoveel leuks om naartoe te gaan?
Pony langs de auto mee laten lopen is ook zo wat hè :+.

@wennie19 Wat een kasteel heb je dan! Kun je hem alvast laten wennen aan ladders haha.

@Kabayo apart hoe snel zoiets op kan komen, maar gaat inderdaad vanzelf weer weg gelukkig. Bi die van mij duurde het 2 a 3 maanden. Leuk dat ze op de voorpagina staat <3

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:43

fransje: dankjewel! :D

Zijn die van jullie al naar de tandarts geweest? Pepper heeft nu wat tandjes gewisseld, dus ik overweeg om hem binnenkort even na te laten kijken om te zien of dat allemaal goed gaat enzo. Hebben jullie dat ook gedaan of heb ik overbezorgdponymoedersyndroom? :=