Weet je wat het is, voor mij is een paard met potentie of een paard met potentie voor de hogere sport een paard die met twee hoeven in de neus Z loopt op 6-7 jarige leeftijd en het qua exterieur, gezondheid, instelling en (voor dressuurpaarden) beweging en (voor springpaarden) genoeg vermogen in zich heeft om ook nog hogerop te komen, denk aan Grand Prix.
Voor een (groot?) aantal mensen hier is een paard met 'potentie' of met 'potentie voor de hogere sport' in mijn ogen gewoon wat ik een een leuk en functioneel paard vind wat uiteindelijk wel Z kan lopen misschien.
Die laatste zijn er best onder de 3000 euro, de eerste niet.
Ik denk dat we hier in dit topic met name recreatief rijden, en dan bedoel ik; we hoeven ons geld niet te verdienen met het rijden van paarden of het handelen in paarden, we rijden hobbymatig.
Ik denk dat er dus inderdaad wel paarden zijn onder de 3000 euro die voor ons geschikt kunnen zijn, die uiteindelijk een Z proef kunnen lopen. Dit zijn echter geen paarden die vergelijkbaar zijn met topsportpaarden die ik noemde in de eerste alinea van deze post en in mijn ogen geen paarden met potentie voor het hogere werk.
Het zijn paarden met andere kwaliteiten, namelijk een betrouwbaar karakter, vriendelijk in de omgang e.d. Dat vinden wij hobbyruiters namelijk beklangrijk, omdat we het paard voor ons plezier hebben. Een iets mindere beweger of een iets minder mooi front nemen we op de koop toe, maar een OCD dan juist vaak weer niet! Opereren kost geld, is duur, we willen absoluut niet het risico lopen dat we ons vriendje vroegtijdig in moeten laten slapen etc. Allemaal best goeie argumenten.
Dat karakter is voor een paard met echt veel talent minder belangrijk (ik zeg minder, dus het is niet totaal onbelangrijk); een buitengewoon goed paard mag namelijk best wat minder makkelijk zijn, dat is geen onoverkomelijk probleem. Een buitengewoon goed paard mag ook best een OC(D) hebben, mits operabel; sterker nog; er worden gewoon hengsten goedgekeurd met een afvlakking o.i.d. als ze heel erg veel echte potentie hebben voor het hogere werk. Mensen die het talent hebben om een paard uit te brengen in het hogere werk zijn meestal zo blij dat ze een paard vinden die ook daadwerkelijk geschikt is, dat ze minpunten op de koop toe nemen, omdat die paarden met echte potentie zo schaars zijn.
Daarom zeg ik: Een paard dat echt potentie heeft koop je niet onder de 3000 euro, of je moet al heeel veeel geluk hebben en heel veel inzicht hebben als je een jong paard koopt (en de verkoper juist heel weinig

).
Niks ten nadele van alle mooie recreatie sportpaarden die hier voorbij komen trouwens.

Zoals ik eerder al zei; ik rijd zelf o.a. een haflinger, die kostte ook zeker geen 3000 euro en valt dus ook in de categorie 'Leuk en functioneel', helemaal niks mis mee.