Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:28

Torius16 schreef:
Sommigen mensen schieten al in de stress als het paard even wat uitbundig hinnikt, of net zijn voet 2 mm verzet bij het opstappen......
Het paard is een levend wezen bekend staande als 'vluchtdier', geen auto of een houten hobbelpaard :D

En dat soort mensen zouden zich eigenlijk verre van paarden moeten houden.... maar goed. Dat is mijn mening.

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:30

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:50

En wie zegt dat dat een slecht paard is ;). Kans van wel, maar er is ook een kans dat het een best leuk dier is. Er zijn meer goedkope paarden tegenwoordig door ruimte gebrek en dieren die terug naar binnen komen. Als het bloed je aanstaat zou ik gewoon filmpje en foto's opvragen ook voor dat geld.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:53

Ook ik hier wilde een goed getalenteerd paard. Maar in mijn prijsklasse niks te vinden, aangezien mijn eisen te hoog laten. Ik heb daarom begin dit jaar een 2jarige gekocht. Dit is natuurlijk altijd afwachten, maar inmiddels is ze uitgegroeit tot een prachtig paard. Ik weet dat het allemaal nog een tijd duurt voordat ik er echt mee kan rijden en dat er een hoop risico´s aanzitten+dat ik er een hoop geld in steek voordat ik er wat mee kan. Maar heb tot nu er nog geen moment spijt van gehad!

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:55

Langcara schreef:
Torius16 schreef:
Sommigen mensen schieten al in de stress als het paard even wat uitbundig hinnikt, of net zijn voet 2 mm verzet bij het opstappen......
Het paard is een levend wezen bekend staande als 'vluchtdier', geen auto of een houten hobbelpaard :D

En dat soort mensen zouden zich eigenlijk verre van paarden moeten houden.... maar goed. Dat is mijn mening.

Tja mijn mening ook want laten we wel zijn, deze willen ook nog wel eens een 3 jarige kopen (want die is goedkoper) en gaan dan zelf wat aanrommelen....
Na 2 jaar komt deze dan voor spotprijs op de markt, klik is er niet, paard wil niks, kan niks en zo kan ik nog wel 100 dingen opnoemen.
Jammer, maar helaas veel mensen hebben tav paarden een zeer slecht zelfbeeld (velen denken de nieuwe Anky te zijn hahahahahaha!)

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:59

randie schreef:
En wie zegt dat dat een slecht paard is ;). Kans van wel, maar er is ook een kans dat het een best leuk dier is. Er zijn meer goedkope paarden tegenwoordig door ruimte gebrek en dieren die terug naar binnen komen. Als het bloed je aanstaat zou ik gewoon filmpje en foto's opvragen ook voor dat geld.

ow dat hoor je mij niet zeggen...leek mij eigenlijk wel een uitkomst voor iemand die serieus zoekende is :Y)

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:02

Ben dit weekend dus naar een 3 tal paarden geweest kijken.
Twee bevielen er goed en 1 was aan de luie kant dus die valt sowieso af.

Ik ga dus weer goed nadenken!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:03

Citaat:
ow dat hoor je mij niet zeggen...leek mij eigenlijk wel een uitkomst voor iemand die serieus zoekende is

Ow ik dacht dat het sarcastisch was een antwoord op de opmerkingen van dat er geen fatsoenlijk paard te krijgen is voor 3000 euro :+ .

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:06

Spaikey schreef:
Ben dit weekend dus naar een 3 tal paarden geweest kijken.
Twee bevielen er goed en 1 was aan de luie kant dus die valt sowieso af.

Ik ga dus weer goed nadenken!

leuk! welke zitten er nu in de race? :)

Noeka

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:07

Het paardje dat ik ben gaan testen vandaag, was helaas niet wat ik zocht...

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:08

Langcara schreef:
Torius16 schreef:

Tja mijn mening ook want laten we wel zijn, deze willen ook nog wel eens een 3 jarige kopen (want die is goedkoper) en gaan dan zelf wat aanrommelen....
Na 2 jaar komt deze dan voor spotprijs op de markt, klik is er niet, paard wil niks, kan niks en zo kan ik nog wel 100 dingen opnoemen.
Jammer, maar helaas veel mensen hebben tav paarden een zeer slecht zelfbeeld (velen denken de nieuwe Anky te zijn hahahahahaha!)[/quote]

Ik denk dat jullie eens moeten ophouden te generaliseren!
Ik ben ook angstig en denk ook " oh jee" als mijn 3 jarige ;) een stapje naar voren doet bij het opstijgen.
Dat wil niet zeggen dat ik geen paard moet kopen, ik red me er wel mee en ga hem zeker niet verkopen.

Ik heb een 3 jarige gekocht omdat ik er een klik mee heb. Ik ga niet zelf aanrommelen maar neem priveles van een goede instructeur, juist omdat ik niet wil aanrommelen.
Dus niet iedere situatie is hetzelfde maar jullie suggeren continu dat dat wel zo is.

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:09

Arabiertje* schreef:
Het paardje dat ik ben gaan testen vandaag, was helaas niet wat ik zocht...

jammer...

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:12

Ja, ze was wel 11 jaar maar het leek alsof ik een 4 jarige aan het rijden was... :( Paardje moest nog heel veel leren...

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:13

Zijn beide paarden van 10-11 jaar 1 op Z2 + winst en de ander M1 + winst maar wel getraind op Z niveau.
Ik kan nu nog niet zeggen of het een van de twee zal worden maar er is een kans.
Die van Z2 niveau wordt alleen momenteel niet echt op niveau gereden omdat de eigenaar het erg druk heeft, er rijdt nu iemand anders op om hem aan de gang te houden. Hij is wel super correct gereden.
De andere staat volop in training dus te vergelijken zijn ze niet echt.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:14

Wat zoek jij precies dan Spaikey?

Paard van de bokker is het trouwens niet geworden.. Ik wilde hem graag hebben, maar hij is al verkocht :\

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:14

Rachelll schreef:
@lante, sluit ik mij volledig bij aan, maar even een aanvulling... niet alleen de aanschaf, maar ook goede begeleiding kost geld.

Daar weet ik dan weer alles van.
Heb gekozen voor een 5-jarige paard, 2 weken onder het zadel toen we haar kochten en heb haar nog 2 weken door laten rijden.
Ik zocht eigenlijk een paard wat al bevestigd B (of meer) liep, in de leeftijd van 4-6 (afgestemd op mijn eigen ervaring en niveau leek me dat de juiste keus).
Wist dus dat het een beetje 'gewaagd' was. Toch wilde ik het proberen, had zo'n klik met dat paard.
Mevrouw bleek echter, toen ze zich wat zekerder begon te voelen onder het zadel een flinke trucendoos te hebben met behoorlijk karakter.

Ik sla me er nu aardig doorheen, ben inmiddels gewent aan haar grapjes, maar moet echt 1x in de week lessen en soms les ik zelfs liever 2x per week.
Aan het begin door omstandigheden een periode gehad dat de les erbij inschoot (instructrische stopte, ik kon niet zo snel iets nieuws vinden of er was geen geschikte dag te vinden).
En dat ik geen les had? Oei, dat heb ik geweten...

Ik ben zo blij met de begeleiding die ik nu krijg.
Het kost me iedere maand een flinke smak geld, maar ik krijg er eindelijk een normaal paard voor terug. :Y)

Van verkoop is overigens nooit sprake geweest.
Ik had haar gekozen, ik wist aan het begin hoe we ervoor stonden, en hoewel ik soms best iets had van 'jemig, hoe kom ik hier doorheen' toch altijd naar een oplossing blijven zoeken.
Gewoon realistisch zijn in wat je kunt verwachten.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 18-12-11 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:20

Les is inderdaad heel belangrijk, ik heb mijn nieuwe pony sinds april en ik les elke week en als het niet gaat rijd mijn lesgeefster met [naam].
Dit begint nu zijn vruchten op te leveren, zowel mijn pony als ik verbeteren met de week.
Ik ben van mening als je geen les kunt betalen wanneer het nodig is , je eigenlijk geen paard hoort te bezitten. En het hoeft niet duur te zijn, ik rij op recreatief niveau en betaal mijn les 7.5 euro per halfuur.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:00

Ik ben opzoek naar een paard dat fijn gereden is op ongeveer Z niveau. heb zelf M2 gereden maar omdat mijn paard het niveau niet meer aankon ivm leeftijd en bouw heb ik hem verkocht ik wil graag vanaf hier verder richting het Z. Heb onlangs ook mijn 4.5 jarige verkocht omdat die het dressuur werk niet leuk vond. Nu dus besloten om toch maar niet voor een jong paard te gaan maar voor een paard waar ik het niveau weer mee kan oppakken. Over een paar jaar wil ik dan wel weer met een jonkie aan de slag als ik zelf wat meer niveau heb qua rijden.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:03

chanel1985 schreef:
Les is inderdaad heel belangrijk, ik heb mijn nieuwe pony sinds april en ik les elke week en als het niet gaat rijd mijn lesgeefster met Jana.
Dit begint nu zijn vruchten op te leveren, zowel mijn pony als ik verbeteren met de week.
Ik ben van mening als je geen les kunt betalen wanneer het nodig is , je eigenlijk geen paard hoort te bezitten. En het hoeft niet duur te zijn, ik rij op recreatief niveau en betaal mijn les 7.5 euro per halfuur.

Met mijn net nieuwe aankoop (sinds 5 nov. bij mij) les ik nu 3 of 4x per week a 30 euro... kassa! Dat moet wel weer terug naar 'gewoon' 1 a 2x per week, maar we hebben de begeleiding nu echt nodig. Kost me klappen met geld... maar hoort erbij. En 7,50 - al is het 'recreatief', de basis van een goede les blijft toch gelijk? Kan me hier in de regio geen goede les voorstellen voor die prijs. Maar goed, als jij verbetering merkt is dat mooi!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 01:27

Weet je wat het is, voor mij is een paard met potentie of een paard met potentie voor de hogere sport een paard die met twee hoeven in de neus Z loopt op 6-7 jarige leeftijd en het qua exterieur, gezondheid, instelling en (voor dressuurpaarden) beweging en (voor springpaarden) genoeg vermogen in zich heeft om ook nog hogerop te komen, denk aan Grand Prix.

Voor een (groot?) aantal mensen hier is een paard met 'potentie' of met 'potentie voor de hogere sport' in mijn ogen gewoon wat ik een een leuk en functioneel paard vind wat uiteindelijk wel Z kan lopen misschien.

Die laatste zijn er best onder de 3000 euro, de eerste niet.

Ik denk dat we hier in dit topic met name recreatief rijden, en dan bedoel ik; we hoeven ons geld niet te verdienen met het rijden van paarden of het handelen in paarden, we rijden hobbymatig.
Ik denk dat er dus inderdaad wel paarden zijn onder de 3000 euro die voor ons geschikt kunnen zijn, die uiteindelijk een Z proef kunnen lopen. Dit zijn echter geen paarden die vergelijkbaar zijn met topsportpaarden die ik noemde in de eerste alinea van deze post en in mijn ogen geen paarden met potentie voor het hogere werk.
Het zijn paarden met andere kwaliteiten, namelijk een betrouwbaar karakter, vriendelijk in de omgang e.d. Dat vinden wij hobbyruiters namelijk beklangrijk, omdat we het paard voor ons plezier hebben. Een iets mindere beweger of een iets minder mooi front nemen we op de koop toe, maar een OCD dan juist vaak weer niet! Opereren kost geld, is duur, we willen absoluut niet het risico lopen dat we ons vriendje vroegtijdig in moeten laten slapen etc. Allemaal best goeie argumenten.

Dat karakter is voor een paard met echt veel talent minder belangrijk (ik zeg minder, dus het is niet totaal onbelangrijk); een buitengewoon goed paard mag namelijk best wat minder makkelijk zijn, dat is geen onoverkomelijk probleem. Een buitengewoon goed paard mag ook best een OC(D) hebben, mits operabel; sterker nog; er worden gewoon hengsten goedgekeurd met een afvlakking o.i.d. als ze heel erg veel echte potentie hebben voor het hogere werk. Mensen die het talent hebben om een paard uit te brengen in het hogere werk zijn meestal zo blij dat ze een paard vinden die ook daadwerkelijk geschikt is, dat ze minpunten op de koop toe nemen, omdat die paarden met echte potentie zo schaars zijn.

Daarom zeg ik: Een paard dat echt potentie heeft koop je niet onder de 3000 euro, of je moet al heeel veeel geluk hebben en heel veel inzicht hebben als je een jong paard koopt (en de verkoper juist heel weinig :D).

Niks ten nadele van alle mooie recreatie sportpaarden die hier voorbij komen trouwens. :)
Zoals ik eerder al zei; ik rijd zelf o.a. een haflinger, die kostte ook zeker geen 3000 euro en valt dus ook in de categorie 'Leuk en functioneel', helemaal niks mis mee. ;)

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 02:52

Maar jij doet niet alsof elk 'goedkoop' paard een prutsbok is :j Dat is wat veel mensen hier voor het hoofd stoot m.i. want zo werd het wel gebracht.
Jij brengt het tenminste vriendelijk onderbouwend en logisch..En je hebt ook op alle vlakken gelijk denk ik.

NY1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 03:19

Lante schreef:
Weet je wat het is, voor mij is een paard met potentie of een paard met potentie voor de hogere sport een paard die met twee hoeven in de neus Z loopt op 6-7 jarige leeftijd en het qua exterieur, gezondheid, instelling en (voor dressuurpaarden) beweging en (voor springpaarden) genoeg vermogen in zich heeft om ook nog hogerop te komen, denk aan Grand Prix.

Voor een (groot?) aantal mensen hier is een paard met 'potentie' of met 'potentie voor de hogere sport' in mijn ogen gewoon wat ik een een leuk en functioneel paard vind wat uiteindelijk wel Z kan lopen misschien.

Die laatste zijn er best onder de 3000 euro, de eerste niet.

Ik denk dat we hier in dit topic met name recreatief rijden, en dan bedoel ik; we hoeven ons geld niet te verdienen met het rijden van paarden of het handelen in paarden, we rijden hobbymatig.
Ik denk dat er dus inderdaad wel paarden zijn onder de 3000 euro die voor ons geschikt kunnen zijn, die uiteindelijk een Z proef kunnen lopen. Dit zijn echter geen paarden die vergelijkbaar zijn met topsportpaarden die ik noemde in de eerste alinea van deze post en in mijn ogen geen paarden met potentie voor het hogere werk.
Het zijn paarden met andere kwaliteiten, namelijk een betrouwbaar karakter, vriendelijk in de omgang e.d. Dat vinden wij hobbyruiters namelijk beklangrijk, omdat we het paard voor ons plezier hebben. Een iets mindere beweger of een iets minder mooi front nemen we op de koop toe, maar een OCD dan juist vaak weer niet! Opereren kost geld, is duur, we willen absoluut niet het risico lopen dat we ons vriendje vroegtijdig in moeten laten slapen etc. Allemaal best goeie argumenten.

Dat karakter is voor een paard met echt veel talent minder belangrijk (ik zeg minder, dus het is niet totaal onbelangrijk); een buitengewoon goed paard mag namelijk best wat minder makkelijk zijn, dat is geen onoverkomelijk probleem. Een buitengewoon goed paard mag ook best een OC(D) hebben, mits operabel; sterker nog; er worden gewoon hengsten goedgekeurd met een afvlakking o.i.d. als ze heel erg veel echte potentie hebben voor het hogere werk. Mensen die het talent hebben om een paard uit te brengen in het hogere werk zijn meestal zo blij dat ze een paard vinden die ook daadwerkelijk geschikt is, dat ze minpunten op de koop toe nemen, omdat die paarden met echte potentie zo schaars zijn.

Daarom zeg ik: Een paard dat echt potentie heeft koop je niet onder de 3000 euro, of je moet al heeel veeel geluk hebben en heel veel inzicht hebben als je een jong paard koopt (en de verkoper juist heel weinig :D).

Niks ten nadele van alle mooie recreatie sportpaarden die hier voorbij komen trouwens. :)
Zoals ik eerder al zei; ik rijd zelf o.a. een haflinger, die kostte ook zeker geen 3000 euro en valt dus ook in de categorie 'Leuk en functioneel', helemaal niks mis mee. ;)

Ik weet niet waar jij deze `wijsheid` vandaan haalt, maar niemand, en werkelijk niemand, kan op jonge leeftijd voorspellen dat het paard op topnivo kan lopen. Karakter is juist het essentiele onderdeel waarop een paard wel of niet in de top mee kan draaien.
Op dit moment is de markt zo slecht, dat je goede jonge sportpaarden voor niet veel geld kan kopen. Ook aparte bewegers! De profsstallen hebben ook moeite met hun hoofd boven water te houden, dus die kopen ook niet snel meer in.

Op jonge leeftijd spectaculair bewegen, betekent geen garantie op een topsportpaard. Dat een paard dressuurgefokt is, geeft ook geen enkele garantie. Kijk naar de topsport, zie hoe die paarden gefokt en gebouwd zijn. Dat heeft niets met het huidige model wat het kwpn als topdressuurpaard wil te maken.

Salinero is kortbenig, Totilas ook, Sisther de jeu ook. Zijn ook allemaal paarden die op papier geen topsport konden lopen vanwege hun veelzijdige manier van fokken.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 08:49

@NY1963 en toch gingen de 4 jarige paarden tijdens de ExpoTalentSale voor veel geld de deur uit.
De goedkoopste voor 19.000 de duurste voor 340.000.
Ik begrijp dus uit jouw woorden dat deze mensen hun geld beter in een bodemloze put hadden kunnen storten want laten we wel wezen ook deze mensen kunnen niet op deze leeftijd voorspellen dat deze paarden op topnivo kunnen meedraaien....
Speelt karakter hier mee? Afstamming? Inzicht?
Totilas en Sister de Jeu zijn overigens familie, Totilas werd op 3-jarige leeftijd totaal afgekraakt voor de hengstenkeuring.
Totilas deed het super met Edward maar met Mathias is hij nog niet tot het echte scoren gekomen. Is ook een combinatie van.
Voor een groot gedeelte ben ik het dan ook eens met Lante.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 09:08

Wat wordt er lekker doorgegdraafd hier zeg. Wie rijd er hier GP en wie wil er een paard kopen voor het GP?
Ik heb niet gelezen dat dat zo is, dus waar hebben jullie het over :?

Mij ontgaat volledig het nut van de laatste paar posts. Iedereen hier zoekt een leuk paard al dan niet voor de basis sport.

Wie een jong leuk paard koopt voor minder 3000, mag zich doorgaans in de handjes knijpen. Helemaal als het ook nog eens een braaf ding is en er leuk uit ziet. Ongeacht of dat dier in de toekomst wel of niet GP kan gaan lopen.

Hopelijk kan het nu weer on-topic en is het gezemel over de topsporters afgelopen. Want die hebben we niet niet.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 09:14

ik heb zelfs uit zeer betrouwbare bron dat Totilas van nature een pony drafje heeft. puur door goede training en werklust kan hij zo vreselijk mooi swingen.

maar daar hebben we het niet over :P
we dwalen af.

Carovdg is gisteren als het goed is op pad geweest :) zat er een eventuele topper bij?