slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 10:00

allemaal enge pennyspookverhalen................tja!

x_kelly_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 13:15

paarden ruiken en voelen het al als ze naar het slachthuis gaan , ik laat liever mijn paard inslapen

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 13:22

wij zijn nu al ruim 15 jaar vegies, weigeren iets leer in huis te hebben, en geen enkele van onze dieren zal ooit naar de slacht gaan.
inderdaad, ik rij momenteel niet meer, maar wanneer ik terug ga rijden, ga ik inderdaad zoeken naar alternatieven voor het leer.
waarom? uit principe en uit respect voor de dieren. (hiermee wil ik niet gezegd hebben dat mensen die vlees eten en leer gebruiken, geen respect hebben he, maar jullie snappen wat ik bedoel)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 13:28

@kelly: ben je er zelf al eens geweest? enig idee van hoe het daar ruikt? of weer een 'horen zeggen' reactie?

@krak: ik ben benieuwd waar hoe jouw dieren dan aan hun einde komen als dat niet vanzelf gaat, das tenslotte het mooiste, daar is iedereen het wel over eens denk ik?
laat je je dieren inslapen? en daarna?

Vernon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 13:29

Ik zou mijn paard liever niet laten slachten. Gewoon het idee, denk ik. Bloos
Maar ik wil even reageren op het feit dat veel mensen denken dat paarden uren vechten bij een spuitje. (natuurlijk komt dit ook wel eens voor, maar over het algemeen gaat het snel)
Zo ook bij mijn pony. 2 maand geleden hebben we onze shetlander laten inslapen vanwege hoefbevangenheid en een koliekaanvallen (waarschijnlijk door een kapotte darm). De spuit zat er nog niet in of hij was weg. Van vechten is nooit sprake geweest. Dit vind ik dus een iets betere manier om te laten gaan.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 13:40

krak schreef:
wij zijn nu al ruim 15 jaar vegies, weigeren iets leer in huis te hebben, en geen enkele van onze dieren zal ooit naar de slacht gaan.
inderdaad, ik rij momenteel niet meer, maar wanneer ik terug ga rijden, ga ik inderdaad zoeken naar alternatieven voor het leer.
waarom? uit principe en uit respect voor de dieren. (hiermee wil ik niet gezegd hebben dat mensen die vlees eten en leer gebruiken, geen respect hebben he, maar jullie snappen wat ik bedoel)

Je kunt ook dieren laten 'slachten' zonder dat het tot consumptie komt.
Je laat hem in dat geval alleen maar schieten ipv een spuit. Helaas moet je daarvoor dan wel naar een slachthuis.
Hoe sta jij daar tegenover en kan je begrijpen dat mensen toch - juist uit liefde voor hun dier - daarvoor kiezen?

@x-kelly-x
lees mijn verhaal eens. Blijkt daaruit dat mijn paard het voelde? http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=151&t=788628&hilit=
Nee, mijn paard was niet helderziende. Ze was vol vertrouwen, stond relaxed aan een los touwtje en is gestorven met een snoepje tussen haar lippen. Voor mij een afschuwelijke ervaring maar voor haar ben ik nog steeds erg blij dat ik het zo gedaan heb.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 04-11-07 13:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 13:42

Als mijn paard niet meer te vervoeren is dan kies ik voor een spuitje, de rit naar het slachthuis is dan een ramp voor het paard.
Als hij nog wel te vervoeren is kies ik voor het slachthuis. Het gaat heel snel, het paard kan er niet tegen vechten en dat vind ik heel belangrijk. Dat ze snel heen gaan.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 13:53

_rosita_ schreef:
@krak: ik ben benieuwd waar hoe jouw dieren dan aan hun einde komen als dat niet vanzelf gaat, das tenslotte het mooiste, daar is iedereen het wel over eens denk ik?
laat je je dieren inslapen? en daarna?

ofwel van ouderdom of als ze pijn hebben, dan laat ik ze op een humane manier inslapen. ik ben erbij geweest bij enkele paarden die zijn ingeslapen dmv een spuitje en die waren nochtans direct weg...
de kleinere dieren worden hier gecremeerd. als Dewy ons ooit verlaat en mijn portemonee laat het toe, zal ook zij worden gecremeerd.

beantsje schreef:
Je laat hem in dat geval alleen maar schieten ipv een spuit. Helaas moet je daarvoor dan wel naar een slachthuis.
Hoe sta jij daar tegenover en kan je begrijpen dat mensen toch - juist uit liefde voor hun dier - daarvoor kiezen?

dan zou ik liever iemand naar hier laten komen om haar hier te laten schieten als het echt, echt niet anders gaat. ik vind, als ze zoveel afziet dat haar verder laten leven ondraaglijk is, dan wil ik haar die laatste stresserende rit ook besparen en haar gewoon in een vertrouwde omgeving laten gaan.
zolang iedereen het beste voorheeft met zijn dier en het dier niet laat afzien, dan begrijp ik deze keuze best. (indien je het hebt over enkel de euthanasie, en niet over de consumptie achteraf)

mensen die zelf hun paard thuis slachten en zelf consumeren, eerlijk gezegd, ik zou het niet kunnen (als ik vleeseter zou zijn he Knipoog, maar ik begrijp dan wel weer dat je liever zelf je paard consumeert dan tegen iemand vreemd je lieverd opeet...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 13:58

@krak; wat denk je dat er gebeurd met een dier wanneer hij ingeslapen wordt en niet gecremeerd wordt?
Dan gaat ie naar de rendac, dus betreft het humane etc..... Lees maar eens wat er dan mee gebeurd.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 13:58

krak schreef:
beantsje schreef:

dan zou ik liever iemand naar hier laten komen om haar hier te laten schieten als het echt, echt niet anders gaat. ik vind, als ze zoveel afziet dat haar verder laten leven ondraaglijk is, dan wil ik haar die laatste stresserende rit ook besparen en haar gewoon in een vertrouwde omgeving laten gaan.
zolang iedereen het beste voorheeft met zijn dier en het dier niet laat afzien, dan begrijp ik deze keuze best. (indien je het hebt over enkel de euthanasie, en niet over de consumptie achteraf)

mensen die zelf hun paard thuis slachten en zelf consumeren, eerlijk gezegd, ik zou het niet kunnen (als ik vleeseter zou zijn he Knipoog, maar ik begrijp dan wel weer dat je liever zelf je paard consumeert dan tegen iemand vreemd je lieverd opeet...

Aan huis schieten mag niet. Je moet dus naar een slachthuis. Maar veel paarden zijn gewend om regelmatig vervoerd te worden en van stress is er in dat geval geen sprake.
Een vertrouwde omgeving is relatief; een paard in het wild loopt 40 km per dag en hecht dus niet zo sterk aan een plek maar veel meer aan zijn kudde.
(overigens vind ik dat dieren die niet gewend zijn om vervoerd te worden, en dieren die niet zonder pijn vervoerd kunnen worden, beter een spuitje kunnen krijgen).

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 14:16

_rosita_ schreef:
@krak; wat denk je dat er gebeurd met een dier wanneer hij ingeslapen wordt en niet gecremeerd wordt?
Dan gaat ie naar de rendac, dus betreft het humane etc..... Lees maar eens wat er dan mee gebeurd.

zeker, dat weet ik ook. dan zou ik uitkijken naar eventueel begraven. ook al mag het niet, ik doe het dan liever zo dan het alternatief...

Citaat:
Aan huis schieten mag niet. Je moet dus naar een slachthuis. Maar veel paarden zijn gewend om regelmatig vervoerd te worden en van stress is er in dat geval geen sprake.
Een vertrouwde omgeving is relatief; een paard in het wild loopt 40 km per dag en hecht dus niet zo sterk aan een plek maar veel meer aan zijn kudde.
(overigens vind ik dat dieren die niet gewend zijn om vervoerd te worden, en dieren die niet zonder pijn vervoerd kunnen worden, beter een spuitje kunnen krijgen).

Dewy is al 20 jaar en toen ze hier aankwam, was ze vrij onrustig. naar wat ik weet, is ze nooit veel vervoerd geweest in haar leven... als ik kan kiezen, sterft ze hier...

Djura_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:43

het is een moeilijke keus als je er voor staat maargoed iedereen mag een eigen mening hebben over slachten ik ben er gewoon erg op tegen, en al ik een paard zou laten slachten dan wil ik het niet voor comsumptie ieder zijn eigen verschil meningen moeten er zijn toch Haha!

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:42

Djura_xx schreef:
het is een moeilijke keus als je er voor staat maargoed iedereen mag een eigen mening hebben over slachten ik ben er gewoon erg op tegen, en al ik een paard zou laten slachten dan wil ik het niet voor comsumptie ieder zijn eigen verschil meningen moeten er zijn toch Haha!

Tuurlijk is dat zo, heb je helemaal gelijk in. Iedereen maakt een keuze die bij hem / haar past.

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:54

krak schreef:
beantsje schreef:

(overigens vind ik dat dieren die niet gewend zijn om vervoerd te worden, en dieren die niet zonder pijn vervoerd kunnen worden, beter een spuitje kunnen krijgen).[/quote]

Dat dieren niet gehecht zijn aan een plek ben ik niet mee eens..
Hoe kan het anders dat als er iets gebeurd de meeste paarden gelijk naar hun stal rennen? Juist,, omdat dat vertrouwd is..

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:57

Onze pony was verzekerd. Toen ze werd afgekeurd voor recreatie rijden en we niets meer met haar konden zelfs in de wei zetten kon niet toen hebben wij de verzekering opgebeld. Keus heb je dan niet ze ging naar de slacht. Wel hebben we haar staart afgeknipt dat werd ons aangeraden zodat iedereen wist dat ze voor de slacht was. Heel verdrietig maar ze werd met de trailer opgehaald en is rustig weggegaan. Verder hoef ik niet te weten ook niet hoe dat gaat bij een spuitje. Heb ook bij de DA gezien dat een paard een spuitje had gehad en even later met een grijper in de vrachtwagen werd gegooid. Vond ik ook geen prettig gezicht.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:03

Tja de meningen zullen altijd verdeelt blijven denk ik. Goed gedaan van die staart, zo kunnen mensen die nog wel eens iets bij de slager opkopen zien dat deze niet verder kan gaan. Dat is inderdaad wel duidelijk. Het nadeel vindt ik van jou manier, dat niet 1000 prcent zeker weet dat ze is heen gegaan. Heel veel paarden waorden bij de slager opgekocht....

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:09

krak schreef:

na jarenlang en uitgebreid wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat mensen een gebit hebben die is afgestemd op voedsel dat ze tot zich moeten nemen in verband met de daarin aanwezige voedingsstoffen die het menselijk lichaam nodig heeft..

en wat denk je..sommige stoffen die wij als mens nodig hebben..komt alleen uit vlees..
het is misschien rot..maar als je je beperkt tot scharrelvlees..zoals onze verre voorouders deden die nog moesten jagen...doe je het niet slecht..
bovendien toon je dan ook respect voor het dier..want je hebt meegewerkt aan ene dierwaardig bestaan.
en net als die hele verre voorouders van ons gebruik je dan echt elk deel van zo'n dier..zo heeft hij bij leven respect genoten en na de dood weer....door geen afval te maken..

(overigens eet ik geen paardenvlees...niet omdat het zielig is..maar omdat ik met een paard werk net als met mn hond...die eet ik ook niet op...ik eet wel kip...varken....koe...)

rasjke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:26

Ik wilde graag even reageren op X_kelly_x. Ik heb mij paard laten inslapen. Thuis, in zijn vertrouwde omgeving.
Jij noemt dat paarden het ruiken, het slachthuis, ik weet niet of het dat is. Ik denk wel dat ze heel veel aanvoelen.
Ik wilde in ieder geval zeggen dat op het moment dat ik mijn paard van stal af haalde om hem naar het veldje te brengen achter het huis waar het ging gebeuren, hij de stal niet eens uit wilde! (kwam nooit voor) Hij wilde gewoon niet mee en heeft de weg van de stal ernaartoe (Is gewoon het hoekje om het erf) tegengestribbeld. Ik denk dat het niet uitmaakt waar het gebeurd, maar dat dieren wel voelen dat er iets gaat gebeuren.
Je moet dus gewoon zelf kiezen waar je je het beste bij voelt... Wat jij denkt dat het beste is voor je paardje
Leuk of prettig is het nooit..

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:39

bij mij hangt het helemaal van de situatie af. als mijn paard zelf al aan geeft dat het genoeg is, dan krijgt hij een spuitje. dus bijvoorbeeld een oud paard dat gestopt is met eten. of een ernsig ziek paard die niet meer te helpen is.

ik zit nu ook behoorlijk dichtbij de beslissing. want lessy heeft op dit moment een peesblessure en ik weet niet of het wel beter wordt. als hij vanwege zijn peesblessure dood moet, dan gaat hij naar de slacht. 9 van de 10 paarden vechten tegen een spuitje. ik heb het zelf meegemaakt. paard werd ingeslapen maar ging iedere keer staan en viel weer om en zo ging het door. dat wil ik absoluut niet. dus als ik op dit moment de beslissing moet nemen is het slacht. is hij in 1 keer dood zonder al dat vechten tegen dat stomme spuitje.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 01:38

Binckydenice schreef:
Tja de meningen zullen altijd verdeelt blijven denk ik. Goed gedaan van die staart, zo kunnen mensen die nog wel eens iets bij de slager opkopen zien dat deze niet verder kan gaan. Dat is inderdaad wel duidelijk. Het nadeel vindt ik van jou manier, dat niet 1000 prcent zeker weet dat ze is heen gegaan. Heel veel paarden waorden bij de slager opgekocht....

Helaas, het gebeurt, als weet ik niet of dat 'heel vaak' is.
Juist omdat mijn Aileen er zo stralend uitzag, vond ik het extra belangrijk om mee te gaan. Ik moet zeggen dat onlangs achteraf gebleken is dat geprobeerd is om haar te 'redden' van de slacht. Details zal ik desgevraagd alleen in PB geven, omdat dit over personen gaat. Ik heb voet bij stuk gehouden en Aileen zelf vastgehouden bij het schieten.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:06

ja. zo wil ik het ook doen. er zelf bij zijn zodat dat soort dingen niet kunnen gebeuren.

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:58

Binckydenice schreef:

maakt helemaal niet uit om de staart eraf te halen ter zekerheid
als je koopt bij slager weet je al dat slachtpaard is en geeft men daar niks om Knipoog of staart kort is of niet

van sommige ingeleverde paarden worden ook door slagers de staarten eraf gehaald nml na slachten of ervoor als ze door de desbetreffende slager zelf zijn opgekocht
(iedereen kent toch wel de "showstaarten" ,die haarinplantaten voor shows ed wat sommige bedrijven inweaven ervoor ? ,die bestaan uit echt paardenhaar nml Knipoog )

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:17

tina schreef:
maakt helemaal niet uit om de staart eraf te halen ter zekerheid
als je koopt bij slager weet je al dat slachtpaard is en geeft men daar niks om Knipoog of staart kort is of niet

Degene die hem bij de slager koopt, koopt ze over het algemeen niet voor eigen gebruik Knipoog

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:01

Hier kun je ook bij de achterdeur van de slager gaan staan en wachten wat er aangeleverd gaat worden. Hier is het dan ook wel even anders geregeld dan in NL. Er worden ook paarden naar de slager gebracht van Vakantieboerderijen etc. paard voldoet gewoon niet, hoeft niet ziek te zijn maar bijvoorbeeld wat ouder, 17 jaar ofzo. er zijn ook mensen die hun paard niet verkocht krijgen op korte termijn en in geldnood zitten en dan maar wat bij de slager krijgen. Die geven er dus allemaal niets om wat er met het paard gebeurd als ze het geld maar krijgen.
Als er iemand dan met een goed hart zo'n beestje wil behoeden voor de slacht vind ik dat helemaal niet verkeerd hoor.
Als je zeker wil weten dat jouw paard wel daar aan zn einde komt zijn daar manieren voor, zelfs hier.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:47

en dan kom je weer bij de discussie over goede en slechte slachthuizen. Een goed slachthuis schiet geen gezonde paarden (uitzonderingen van gestoorde/gevaarlijke paarden daargelaten).

Een goed slachthuis zal de eigenaar zeggen een ander slachthuis te zoeken, of een andere eigenaar of handelaar oid.

Want waarom wordt het paard niet aangeboden op bijv internet aan iemand waarvoor het nog wel "aan de eisen voldoet".
Verzekerings paarden zijn natuurlijk ook een uitzondering. Een verzekering moet garanderen dat het beestje echt geslacht wordt, en niet doorverkocht.