Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 09:59

MarjanB schreef:
Denk dat het overgrote deel van de mensen geen top gefokt paard zoekt. Eerder een fijn gebyuiks dier. Daarvoor zijn juist vaak die mengelmoesjes leuk. In verhouding zijn de recreatie paarden best duur op het moment.

Ja Klopt, maar er is wel nog een verschil met weten waarom je een bepaalde hengst voor je merrie kiest met als doel een fijn recreatiepaard fokken en gewoon een bepaalde hengst nemen omdat je de fokker toevallig kent of het dekgeld erg goedkoop is. Ik zoek ook niet naar een echt sporttype maar wil wel graag weten waarom een bepaalde hengst is gekozen. Anders ben je imo gewoon aan vermeerderen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 10:07

Waidida schreef:
Dit denk ik ook, maar volgens mij zal dit wel een positief effect hebben op de bloedlijnen. Aangezien er minder zal gefokt worden zonder er goed over na te denken of je merrie laten dekken door de hengst van iemand een paar straten verderop omdat een veulentje je leuk lijkt

Ik denk dat juist niet eigenlijk, als er minder gedekt wordt zie je vaak dat mensen als ze wel dekken, ze eerder vast houden aan de bewezen hengsten. Waar meer van bekend is en meer nafok en info van is. Dus minder veulens en meer van hetzelfde van dezelfde fokkers en dus ook minder spreiding qua genen pool.
Wellicht wel inderdaad minder kwalitatief lagere veulens omdat de persoon om de hoek met de minder geschikte merrie ws niet gaat dekken. Maar qua bloed en genen spreiding zie je juist minder variatie, zoals toen ook in de tijde van covid. En dan dus ook 3 jaar later minder aanbod en minder keuze in de nieuwe hengsten.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 10:17

c_alsemgeest schreef:
Waidida schreef:
Dit denk ik ook, maar volgens mij zal dit wel een positief effect hebben op de bloedlijnen. Aangezien er minder zal gefokt worden zonder er goed over na te denken of je merrie laten dekken door de hengst van iemand een paar straten verderop omdat een veulentje je leuk lijkt

Ik denk dat juist niet eigenlijk, als er minder gedekt wordt zie je vaak dat mensen als ze wel dekken, ze eerder vast houden aan de bewezen hengsten. Waar meer van bekend is en meer nafok en info van is. Dus minder veulens en meer van hetzelfde van dezelfde fokkers en dus ook minder spreiding qua genen pool.
Wellicht wel inderdaad minder kwalitatief lagere veulens omdat de persoon om de hoek met de minder geschikte merrie ws niet gaat dekken. Maar qua bloed en genen spreiding zie je juist minder variatie, zoals toen ook in de tijde van covid. En dan dus ook 3 jaar later minder aanbod en minder keuze in de nieuwe hengsten.

Dat is ook weer waar.

Oehlala

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 10:22

minder spreiding is er nu al, als je gewoon de veilingen en wedstrijden in de gaten houdt, zijn het allemaal dezelfde bloedlijnen. Door ICSI is dat alleen maar versneld toegenomen, daar worden helemaal geen jonge hengsten op ingezet. Er zijn niet perse minder hengsten met andere bloedlijnen, alleen als je die aanbiedt op keuringen ben je vrij kansloos, omdat die vaak uit lijnen komen waar minder prestatie in zit. Maar goed vrij off-topic.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:15

Cioccolato schreef:
Alja schreef:

Maar die worden toch genoeg op Facebook aangeboden?
Of heb je geen Facebook?

Ik volg die kanalen blijkbaar niet. Enkel de sportpaarden, die zie ik heel veel voorbij komen. Kinderponys is een hele nieuwe tak

Ik zal ze je via pb doorsturen mocht je daar interesse in hebben :)

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:16

Wij gaan 2e kerstdag bij een andalusiër kijken en ergens die week ook bij een allrounder. Hopelijk zit hier de match tussen!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:32

Ik ben benieuwd waar de fokkerij heen gaat nu alles duurder word. De "goede" paarden waar het hier over gaat zijn imo toch grotendeels hypermobiele bewegingswonders met flink sensibele karakters als ik even alles over 1 kam scheer. Ja dat zijn de dieren waarvan een deel het uiteindelijk halen in de topsport. En veel opleveren. Maar nou net niet waar de meeste amateurs zo mee wegrijden en plezier van hebben. Om over blessuregevoeligheid nog maar niet te spreken.
Ik denk niet dat ik ooit nog een sportpaard koop, ook al was ik altijd een fanatieke amateur. Voor mij persoonlijk zijn de sportpaarden de laatste jaren echt geen succes, zoveel ellende en blessures mee gehad. Heb nu een grappige mengelmoes gefokt, oorspronkelijk met het idee verkoop. Maar ze is zo stevig, degelijk en bomproof vergeleken met de meeste andere warmbloeden. Ook nog nooit zulke gezonde stevige hoeven gezien. Ik verwacht van deze gewoon een stuk minder dierenartsrekeningen en een stuk meer plezier.
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 23-12-24 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:45

Eef_Bam schreef:
Ik ben benieuwd waar de fokkerij heen gaat nu alles duurder word. De "goede" paarden waar het hier over gaat zijn imo toch grotendeels hypermobiele bewegingswonders met flink sensibele karakters als ik even alles over 1 kam scheer. Ja dat zijn de dieren die het uiteindelijk halen in de topsport. En veel opleveren. Maar nou net niet waar de meeste amateurs zo mee wegrijden en plezier van hebben. Om over blessuregevoeligheid nog maar niet te spreken.
Ik denk niet dat ik ooit nog een sportpaard koop, ook al was ik altijd een fanatieke amateur. Voor mij persoonlijk zijn de sportpaarden de laatste jaren echt geen succes, zoveel ellende en blessures mee gehad. Heb nu een grappige mengelmoes gefokt, oorspronkelijk met het idee verkoop. Maar ze is zo stevig, degelijk en bomproof vergeleken met de meeste andere warmbloeden. Ook nog nooit zulke gezonde stevige hoeven gezien. Ik verwacht van deze gewoon een stuk minder dierenartsrekeningen en een stuk meer plezier.

Ik ben ook niet zo fan van die hypermobiele beesten met stekkebeentjes en die de lucht in springen vanaf er een blaadje omdraait of die ze nauwelijks onder controle kunnen houden op wedstrijd. Ik zou het wel goed vinden dat er gewoon meer nagedacht wordt over welke eigenschappen je wil doorfokken ipv gewoon: een veulentje lijkt me leuk, en ik heb toevallig een merrie, en Jan met de pet heeft een hengst die voor 50 euro kan dekken :+ ik ben absoluut voor het herbekijken van hoe er nu gefokt wordt en weer meer degelijke en harde paarden. En met degelijk bedoel ik dan niet die flapperende sportpaarden maar gewoon een paard die tegen een stootje kan. Zo eentje hebben wij er nog staan. Grand prix potentie? Absoluut niet. Maar paardlief heeft op zijn 27 jaar evenveel gekost aan dierenarts als sommige paarden in een jaar. Enkel enting en ontworming. 1 keer een wondje van op de wei, 1 keer ziek geweest en 1 keer kreupel. Daar hebben we enorm veel geluk mee gehad en daar let ik ook op bij het kopen van een paard. Meer dan op bloedlijnen etc.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:46

Waidida schreef:
Ik ben ook niet zo fan van die hypermobiele beesten met stekkebeentjes en die de lucht in springen vanaf er een blaadje omdraait of die ze nauwelijks onder controle kunnen houden op wedstrijd. Ik zou het wel goed vinden dat er gewoon meer nagedacht wordt over welke eigenschappen je wil doorfokken ipv gewoon: een veulentje lijkt me leuk, en ik heb toevallig een merrie, en Jan met de pet heeft een hengst die voor 50 euro kan dekken :+ ik ben absoluut voor het herbekijken van hoe er nu gefokt wordt en weer meer degelijke en harde paarden. En met degelijk bedoel ik dan niet die flapperende sportpaarden maar gewoon een paard die tegen een stootje kan. Zo eentje hebben wij er nog staan. Grand prix potentie? Absoluut niet. Maar paardlief heeft op zijn 27 jaar evenveel gekost aan dierenarts als sommige paarden in een jaar. Enkel enting en ontworming. 1 keer een wondje van op de wei, 1 keer ziek geweest en 1 keer kreupel. Daar hebben we enorm veel geluk mee gehad en daar let ik ook op bij het kopen van een paard. Meer dan op bloedlijnen etc.

Ja met een beetje steviger body en beenwerk spreekt mij ook veel meer aan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 12:35

Alja schreef:
[
Ik zal ze je via pb doorsturen mocht je daar interesse in hebben :)

Overal interesse in, het zal me iig de goede richting pp duwen en meer kijk in de pony wereld

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 12:54

Eef_Bam schreef:
Ik ben benieuwd waar de fokkerij heen gaat nu alles duurder word. De "goede" paarden waar het hier over gaat zijn imo toch grotendeels hypermobiele bewegingswonders met flink sensibele karakters als ik even alles over 1 kam scheer. Ja dat zijn de dieren waarvan een deel het uiteindelijk halen in de topsport. En veel opleveren. Maar nou net niet waar de meeste amateurs zo mee wegrijden en plezier van hebben. Om over blessuregevoeligheid nog maar niet te spreken.

Precies de reden dat ik opzoek ga naar iets anders inderdaad. Leuk dat er voor de GP en de keuringen en weet ik het wat wordt gefokt, maar zulke houd je als amateur niet heel.

Cio, ik heb je ook een PB gestuurd. Bij bomproof en eerste pony, zou ik toch ook wel openstaan voor een Shetlander eventueel. Welshjes zijn ook heel leuk, maar dan moet je er een hebben waarbij het karakter ook meevalt ~~}>

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:02

Alja schreef:
1e kleine pony lijkt me geen haflinger?

Als het echt om kleine kindjes gaat. Lijkt ze me echt te groot.

Maar is geen typische haflinger kwa karakter. Gewoon een super brave pony met haflinger looks.

De kinderen deden er hier alles mee. Zonder zadel, sprongentje, spelletjes, buiten rijden enz.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:06

denisesilver schreef:
Eef_Bam schreef:

Precies de reden dat ik opzoek ga naar iets anders inderdaad. Leuk dat er voor de GP en de keuringen en weet ik het wat wordt gefokt, maar zulke houd je als amateur niet heel.

Cio, ik heb je ook een PB gestuurd. Bij bomproof en eerste pony, zou ik toch ook wel openstaan voor een Shetlander eventueel. Welshjes zijn ook heel leuk, maar dan moet je er een hebben waarbij het karakter ook meevalt ~~}>

Ik sta open voor een niet typische shetlander.
Eigenijk voor alles wat maar een kinderpony is. Vuilnisbakken ook prima. Hoef geen papier oid. Wil echt gewoon die ene speld in de hooi berg :))

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:08

Waidida schreef:
Eef_Bam schreef:
Ik ben benieuwd waar de fokkerij heen gaat nu alles duurder word. De "goede" paarden waar het hier over gaat zijn imo toch grotendeels hypermobiele bewegingswonders met flink sensibele karakters als ik even alles over 1 kam scheer. Ja dat zijn de dieren die het uiteindelijk halen in de topsport. En veel opleveren. Maar nou net niet waar de meeste amateurs zo mee wegrijden en plezier van hebben. Om over blessuregevoeligheid nog maar niet te spreken.

Tja, wij hebben van een klant zo´n brave staan. Leuk paard om te zien, net papier, wel wat groot met 177, maar loopt een nette M proef en springt een groene wissel en in een hele keurige prijsklasse voor een gezond dier. Ik denk echt een super fijn paard voor iemand die bosritjes wil maken en een Z proef wil rijden. Daarvan vinden mensen hem weer te flegmatiek, schiet mij maar lek 8)7 . Het is geen hele vlotte, maar zeker geen dooie en als je een beetje kunt sturen dan loopt hij heerlijk in een mooi arbeidstempo iets voor je uit. Maar helaas schat de doelgroep die hierop af komt zichzelf dan net weer iets te hoog in als ruiter en vinden hem niet aan het been. Of je krijgt vragen of hij braaf is in het bos, industrieterrein, op open gebied, kan hij tegen tractors, windmolens, kan mijn nog niet rijdende man er straks ook op. etc etc etc :list: Ik denk dat mijn schoonzoon hem straks gewoon uitbrengt in het Z2 of ZZL en dan spreek je een heel andere doelgroep aan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:08

Ik denk nog altijd dat er meer paarden zijn met GP potentie dan ruiters.. :o het kost alleen meer werk en expertise om het er uit te krijgen.

Dat gezegd hebbende, denk ik dat een functioneel lichaam met sterke rug, goed achterbeen en fijn karakter het allerbelangrijkste is.

Overigens zie ik meer hypermobiele PRE's dan kwpners, dus dat zou ik even meenemen als aandachtspuntje bij het kijken naar PRE's.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:15

Cio maar wat is je budget want je zoekt toch ook wel wat iedereen wil voor zijn kindjes en die zijn of oud of gewoon duur

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:19

Ik zeg toch dat budget geen probleem is? Een shetlander die alleen thuis door kinderen is gereden zal wat anders moeten kosten dan 1 die ook al bixie heeft gelopen.
Ik zoek gewoon een simpele doodbrave pony, alles meer is meegenomen maar geen noodzaak dat ie bixie heeft gelopen bijvorbeeld .

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:24

Geen bolletje wol op tekkel pootjes, got it :D
Ik zal de kanalen in de gaten houden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:29

Als die mega braaf is met kinderen zonder de streken dan mag een bolletje wol we ook gewoon komen hoor :))
Braafheid gaat boven ras, mooiheid, papier. Boven alles, samen met gezondheid natuurlijk

Heb nu ook wat groepen op fb via pb gekregen waar ik lid van geworden ben. Staan wel meer met dezelfde zoekertjes in

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:52

Padoertje schreef:
Tja, wij hebben van een klant zo´n brave staan. Leuk paard om te zien, net papier, wel wat groot met 177, maar loopt een nette M proef en springt een groene wissel en in een hele keurige prijsklasse voor een gezond dier. Ik denk echt een super fijn paard voor iemand die bosritjes wil maken en een Z proef wil rijden. Daarvan vinden mensen hem weer te flegmatiek, schiet mij maar lek 8)7 . Het is geen hele vlotte, maar zeker geen dooie en als je een beetje kunt sturen dan loopt hij heerlijk in een mooi arbeidstempo iets voor je uit. Maar helaas schat de doelgroep die hierop af komt zichzelf dan net weer iets te hoog in als ruiter en vinden hem niet aan het been. Of je krijgt vragen of hij braaf is in het bos, industrieterrein, op open gebied, kan hij tegen tractors, windmolens, kan mijn nog niet rijdende man er straks ook op. etc etc etc :list: Ik denk dat mijn schoonzoon hem straks gewoon uitbrengt in het Z2 of ZZL en dan spreek je een heel andere doelgroep aan.

Klopt. De groep amateurruiters willen vaak toch dat sexy sportpaard. De interesse voor dat huis-tuin-keuken paard is gewoon veel kleiner. En dan wordt dat niet meer gefokt.

Het een sluit het ander niet uit hoor. Tussen de sportgefokte paarden zijn er ook paarden met wat meer bot in een heel scala van minder tot groot bewegen in verschillende prijsklassen en maten en karakters.
Een scheutje Gelders in de afstamming doet het ook vaak wel goed voor de stevigheid van het fundament.
Wij hebben een sportpaard met een scheut Gelders met een pittig karakter en een merrie met meer luxe en vlugheid maar met een supermakkelijk en meegaand karakter. Haar zoon heeft dat ook. Een sportpaard kan net zo makkelijk als ieder ander paard voor een bosritje.
Dus er is echt niks van te zeggen. Je moet het passende paard gewoon net tegenkomen.

In bepaalde bloedlijnen vind je wel wat moeilijkere en makkelijkere karakters. En zijn er ook wel weer uitzonderingen op de regel. De moeder heeft altijd veel invloed op het karakter van het veulen.
Maar bepaalde uitspraken zijn er niet voor niets. Charmeur geeft gezeur en zo. Apache gaf ze ook niet makkelijk. Vivaldi daarentegen bijna zonder uitzondering lief en makkelijk. Etc, etc.
Met goed zoeken kun je in de sportlijnen ook best een passend paard vinden.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 14:28

Mij spreken de Groningers erg aan. Dat zijn precies het type paarden waar ik op val.
Gelders is me dan toch vaak net even te tuiger, maar ik kan me voorstellen dat een klein percentage leuke paarden maakt.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 14:33

Er zijn ook echt nog legio springpaarden met bot en massa met hele fijne karakters waar recreanten en amateurs ook gewoon mee weg kunnen rijden, maar vaak willen mensen ook toch gewoon iets waar ze eigenlijk zelf niet geschikt voor zijn, zo’n zelfde verhaal als hierboven van Padoertje.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 14:38

Oehlala schreef:
Er zijn ook echt nog legio springpaarden met bot en massa met hele fijne karakters waar recreanten en amateurs ook gewoon mee weg kunnen rijden, maar vaak willen mensen ook toch gewoon iets waar ze eigenlijk zelf niet geschikt voor zijn, zo’n zelfde verhaal als hierboven van Padoertje.

Ja klopt en dan na jaren tijd en geld investeren het paard verkopen vanwege geen klik.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 14:51

Inderdaad, ik zie het vaak zat passeren. 'Paard met potentie voor het hogere werk gezocht' en dan denk ik, ja, tenzij dit echt een leermeester is en er opeens iets drastisch gaat veranderen aan je rijden of je heeeeel beel lessen gaat nemen ben je niks met een paard met 'potentie voor het hogere werk'.

Ik ben daar zelf heel eerlijk in, het is niet mijn doel om erg hoog te gaan rijden, ik hoef dus ook geen echt sportpaard. Als het wel lukt is dat alleen maar fijn natuurlijk maar die wedstrijden zijn niks voor mij. Ik doe graag working equitation maar ga ook geen erg hoog bedrag neerleggen voor een paard met een enorm talent daarvoor. Met een gewone kom ik er ook wel. Ik ben eigenlijk al blij als ik gewoon plezier kan maken met mijn paard en niet elke keer een schietgebedje moet doen als het buiten een beetje waait :+

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 15:52

loulou schreef:
Change3x schreef:
Er geen prijs bij zetten kan ook een stukje privacy zijn, niet willen dat heel paarden Nederland ziet wat jij voor je paard vraagt. Lijkt me een prima reden.

Op Facebook snap ik dat, maar op de gewone verkoop sites niet. Daar kom je toch alleen als je een paard zoekt.
In mijn herinnering had sporthorses vroeger ook prijscatergorieen, maar dat is ook niet meer helaas.

Ik ga volgende week vrijdag naar een 5 jarige vos kijken. Ik ben eigenlijk helemaal niet van de vossen :+ , maar dit lijkt op beeld een fijn gereden dier.
Ik heb nu 3 bonte in de wei staan, dus een andere kleur ertussen zal in het begin sowieso raar zijn :D

<<) ik zoek een vos, ga je nu in mijn vijver vossen eeh vissen en VIND JE ZE NIET EENS LEUK??

FOEI!