Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
tienus63 schreef:17 februari op RTV Drenthe Wolvendrift.
Zag een voorstukje van een schapenhouder, aangevreten levend lam.
In de nieuws uitzending van vanavond op rtv Drenthe item over afschieten probleemwolf.
Citaat:Adviseur faunabeheer: 'Probleemwolf afschieten kan leiden tot meer schade aan landbouwhuisdieren'
Petra Wijnsema
Vandaag, 18:20
•
3 minuten leestijd
Wolf
Wolf in het Drents-Friese Wold
© Bertus Rozemeijer
Acht keer overwon een wolf een verplaatsbaar en goedgekeurd wolfwerend raster met draden en doodde meerdere schapen. Dat was reden voor de provincie om te gaan onderzoeken of je in zo'n geval mag gaan schieten. Maar dat is nog niet zo gemakkelijk, zegt Sander Crasborn, adviseur faunabeheer, die ook rechters adviseert over beheerkwesties.
"Het is één roedel die dit bij één specifiek raster doet. Dan moet er misschien eerst worden gekeken of er andere maatregelen mogelijk zijn, zoals een andere manier van rasteren of een ander type raster. Je zult meer moeten doen om aan te tonen dat bescherming met rasters niet mogelijk is voordat je kunt gaan schieten."
Mogelijk averechtse werking
Afschot kan zelfs leiden tot meer aanvallen op vee, als bijvoorbeeld een van de ouders wordt neergeschoten, zegt Crasborn. "Wolven hebben een bijzonder complexe sociale structuur. Als een wolf zich heeft gevestigd in een gebied, dan houdt zo'n roedel dit gebied enigszins vrij van zwervende wolven. En als je gaat schieten in een roedel, dan kan die uit elkaar vallen. Dan komt er meer ruimte voor zwervende wolven en dat betekent over het algemeen meer schade aan landbouwhuisdieren."
Crasborn wijst er ook op dat een roedel niet per se meer prooidieren nodig heeft of meer schapen pakt dan een enkele wolf. "Of je nu een wolf hebt of vijf wolven: ze doden een ree. Een roedel eet dan meer van het dier dan een enkele wolf en komt vaak ook niet meer terug op diezelfde plek."
Ook kan afschot van de verkeerde wolf meer jongen tot gevolg hebben. "Want als het mannetje eruit wordt geschoten, dan kan een nieuwe zwerver de moeder en dochter dekken zodat er nog meer jongen komen", aldus Crasborn.
"Dat zijn allemaal dingen die wij willen gaan uitzoeken. Hoe dit werkt in zo'n populatie. Ik ken verschillende onderzoeken en die gaan we allemaal op een rijtje zetten om te weten wat we nu wél kunnen in Drenthe", reageert gedeputeerde Egbert van Dijk.
Wolvenvrij Drenthe ver weg
Uiteindelijk wil Drenthe een wolvenvrije regio worden. "Dat staat in het coalitieakkoord. Dat is een lange weg die jaren gaat duren en dit is een eerste stap", aldus Van Dijk.
Crasborn kent geen voorbeelden in Europa waar de nulstand wordt gehanteerd. "Wel populatiereductie en de aanpak van probleemwolven. Bijvoorbeeld in Oostenrijk nemen ze enkele wolven uit de populatie. De onderbouwing is daar dat de koeien die nodig zijn om alpenweides te begrazen, niet met rasters kunnen worden beschermd. Vanwege het belang van die alpenweides voor de biodiversiteit wordt daar ingegrepen. Maar daar is dus een heel goede onderbouwing voor nodig."
Ook het noordelijk deel van Zweden wordt vrij van wolven gehouden, omdat de lokale bevolking hier afhankelijk is van rendieren.
Taak voor professionals
De vraag is volgens Crasborn ook nog wie het zou moeten gaan doen. Op afstand in het donker een specifieke wolf herkennen is nog niet zo makkelijk. "Ik zou het niet bij de jager neerleggen om dit onbetaald uit te voeren. Dit moet je aan professionals overlaten. Het zal een selecte club van zeer kundige uitvoerders moeten worden."
Citaat:"Het is één roedel die dit bij één specifiek raster doet. Dan moet er misschien eerst worden gekeken of er andere maatregelen mogelijk zijn, zoals een andere manier van rasteren of een ander type raster. Je zult meer moeten doen om aan te tonen dat bescherming met rasters niet mogelijk is voordat je kunt gaan schieten."
DuoPenotti schreef:"Het is één roedel die dit bij één specifiek raster doet. Dan moet er misschien eerst worden gekeken of er andere maatregelen mogelijk zijn, zoals een andere manier van rasteren of een ander type raster. Je zult meer moeten doen om aan te tonen dat bescherming met rasters niet mogelijk is voordat je kunt gaan schieten."
wat een koekwaus
Die is nog nooit in Drenthe geweest
[ Afbeelding ]
Citaat:Otterlo
Gelderland
8-2-2024
Vanmorgen is er in ieder geval 1 schaap gedood in Otterlo. Het dier is volledig in stukken gescheurd.
Gezien het sleepspoor en de ravage vermoedelijk meerdere wokven.
Filmpje in opmerkingen.
BIJ12 nam DNA af. De kop lag afgedekt onder een zeil.
Heel veel sterkte voor de eigenaar.
Wolvenmeldpunt GW 31617018889
#geenwolf
Citaat:Zichtmelding, Oosterwolde Gelderland, 08-02-2024, 13:00u.
Wolf gezien aan de Eekterweg Oosterwolde gld
Rond 13 u.
Mocht u aanvullende informatie hebben over deze melding dan kunt u dat sturen naar Wolvenmeldpunt GW via een whatsappbericht op nummer +31617018889.
Hier kunt u zich ook aanmelden voor onze alertgroepen.
#geenwolf
Citaat:Aanval, Ede Gelderland, 08-02-2024, 10:30u.
Zojuist een wolf onze schapen aangevallen net naast ons huis.
1 lichtgewond, wij hebben hem schreeuwend verjaagd.
Mocht u aanvullende informatie hebben over deze melding dan kunt u dat sturen naar Wolvenmeldpunt GW via een whatsappbericht op nummer +31617018889.
#geenwolf
Citaat:Kamperveen
Gelderland
8-2-2024
Tijdstip 8.30 uur
Zichtmelding mogelijke wolf Wittensteinseallee/Oosterweg.
#geenwolf
Citaat:8 februari 2024
Zichtmelding: Wapserveen, gemeente Westerveld, provincie Drenthe
Tijd: 13.00 uur
Wolf gespot in een weiland op ongeveer 100 meter afstand van een boerderij aldaar. Er zit daar een dassenburcht in de buurt. Daar sprong de wolf een sloot over. Ad oostzijde vd Helomaweg.
Graag zichtmeldingen en aanvallen zsm doorgeven via 06-26952282. Sla dit nummer aub op in uw telefoon.
Meldingen wolven in Westerveld en ruime omgeving (Noord Nederland)
Dit nummer wordt alleen gebruikt via WhatsApp of SMS.
Blijf aub de zichtmeldingen doorgeven. U helpt hier dierenhouders enorm mee!
DuoPenotti schreef:Een buurt bewoner zal niet snel doorvertellen.
Maar als zo'n groene dat ziet gaat iemand de bak in.
Ik zie tegenstrijdige berichten van tussen de 3 en 5 jaar.
En als dat geen noodweer is zie ik het duister in in Nederland.
Citaat:8 februari 2024
Zichtmelding: Nijerberkoop, gemeente Ooststellingwerf, gemeente Friesland
Tijd: 9.10 uur
2 wolven gespot langs de Bosrand in een weiland. Gezien vanaf de N351 en de Bovenweg.
Graag zichtmeldingen en aanvallen zsm doorgeven via 06-26952282. Sla dit nummer aub op in uw telefoon.
tienus63 schreef:Midden op de dag spotje in Wapserveen.Citaat:8 februari 2024
Zichtmelding: Wapserveen, gemeente Westerveld, provincie Drenthe
Tijd: 13.00 uur
Wolf gespot in een weiland op ongeveer 100 meter afstand van een boerderij aldaar. Er zit daar een dassenburcht in de buurt. Daar sprong de wolf een sloot over. Ad oostzijde vd Helomaweg.
[ [url=m/fYYm9g.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/4qAora.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bron meldingen wolven in Westerveld
https://www.facebook.com/share/p/z5DZ1S ... tid=WC7FNe
Citaat:‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️
Naar aanleiding van mijn onderzoek over de werkwijze van BIJ12, is gebleken, dat taxateurs die niet zijn opgeleid volgens de juiste protocollen en richtlijnen, door Attema Footprint, op pad zijn gestuurd voor het afhandelen van schade aan landbouwhuisdieren. BIJ12 was van deze werkwijze op de hoogte. Op 22 januari 2024 heb ik een brief en mail met vragen hierover naar Gedeputeerde Staten en Provinciale Statenleden van alle provincies gestuurd. Ik heb hier al diverse berichten over geschreven op mijn Facebookpagina de afgelopen maanden en heb u mijn brieven en die van BIJ12 laten zien.
Aangezien niet alleen Attema Footprint per 1 november 2023 begonnen is als opdrachtnemer voor BIJ12, maar ook Overheul Agro BV., dat schade aan grasland, fruit en overige gewassen taxeert voor BIJ12, vroeg ik mij af of Overheul Agro BV. wél volgens de juiste en afgesproken protocollen en richtlijnen te werk gaat. Daarom heb ik op 24 januari 2024 een oproep geplaatst op mijn Facebookpagina en X, dat ik graag in contact wilde komen met boeren, die ervaring hebben met Overheul Agro BV. en BIJ12. Nou dat heb ik geweten. Honderden kilometers heb ik in de auto gezeten de afgelopen 2 weken richting Limburg, Zeeland, Overijssel en Noord-Brabant om vervolgens met stijgende verbazing, de verhalen van boeren aan te horen over de werkwijze van BIJ12 en Overheul Agro BV. Dat BIJ12 het niet zo nauw neemt met de afgesproken protocollen en richtlijnen, zoals beschreven in de aanbestedingsdocumenten blijkt al uit mijn eerdere onderzoek, maar waar ik nu achtergekomen ben in mijn onderzoek is toch een overtreffende trap!
Ik heb net wederom een brief en mail met vragen naar Gedeputeerde Staten en Provinciale Statenleden van alle Provincie gestuurd.
Dit was best een pittig klusje, maar BIJ12 spreekt er telkens over dat ze zo transparant zijn. Wat mij ongelofelijk stoort, is dat de Provincies blind vertrouwen blijken te hebben in BIJ12 en er niemand van de provincies induikt hoe erdoor bij BIJ12 uitvoering wordt gegeven aan het door Provincies opgestelde beleid, net zoals ik heb gedaan. Als je dus bij BIJ12 werkt, hoef je je ook niet druk te maken op deze manier. Het allerergste is nog, dat dierhouders en boeren de dupe worden van de werkwijze van BIJ12. Ik zal binnenkort de brief met vragen delen met u! Wordt vervolgd!
Citaat:Doornspijk
Gelderland
8-2-2024
Tijdstip 20.00 uur
Zichtmelding wolf op de Kerkdijk.
Vanmiddag is er ook een een gezien op de Winterdijk.
#geenwolf
Citaat:Voor wie interesse heeft in achtergrond informatie over de wolven in Nederland.
Werkgroep Wolf Nederland brengt alle wolvendata samen in overzicht
De afgelopen weken heeft de Werkgroep Wolf Nederland alle beschikbare data van de wolven in Nederland samen gebracht in een handig overzicht.
De database bestaat onder andere uit alle in Nederland middels DNA bevestigde wolven. Van alle wolven die nu en in het verleden in Nederland zijn vastgesteld is een compleet overzicht gemaakt.
De database maakt zoals gezegd gebruik van openbare data. Het betreft een overzicht van alle individuen welke in Nederland zijn geweest en waarvan DNA is vastgesteld. Per wolf is te zien wie de ouders zijn, wat het geboorte gebied is, wat het huidige leefgebied is, of de wolf nog in leven is en of er eventueel nageslacht is.
Door deze tabellen te koppelen aan de tabel met schade die door BIJ12 wordt uitgebracht is het zelfs mogelijk om te zien welke schade het dier heeft aangericht, welke prooien, hoeveel aanvallen (per provincie) en of het raster bij de aanvallen voldeed aan de normen van BIJ12.
Ook is er wat algemene informatie, als deze bekend is, van de individuele wolf opgenomen.
Naast de gegevens van de individuele wolven is er ook informatie te zien over het totaal aantal slachtoffers bij aanvallen (sinds 2015) en het aantal waar de wolf als schuldige kon worden aangetoond.
Momenteel telt de database 98 wolven welke voet op Nederlandse bodem hebben gezet en waarvan dit bewezen is op basis van DNA. De tabel wordt constant bijgewerkt met de meest actuele gegevens uit de rapportages van BIJ12.
De gegevens zijn voor iedereen toegankelijk. Mocht men gebruik willen maken van de mogelijkheid om op individuele GW-code te zoeken, dient men zich te registreren en heeft men daarna de mogelijkheid om het GW nummer te wijzigen in het overzicht zodat de data van de betreffende wolf wordt getoond.
U kunt het bestand bekijken via de volgende link: