Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 17:27

Spookje29 schreef:
Brainless schreef:
Een paard maakt zelf geen mineralen/vitamines aan hoor, die zal hij echt uit zijn voeding moeten halen.
Het ligt er aan wat de vulling van die kilo is, als het veel grasbrok is aangevuld met vitamies/mineralen dan is dat niet veel.
Mijn arabier krijgt ook zeker een kilo per dag bij anders krijgt hij tekorten.

Goed ruwvoer haalt voldoende vitamines en mineralen naar binnen, dat maakt een paard zelf aan in de darmen, granen is enkel in het wild niet bewerkt en wordt hier en daar een hapje van gegeten, wat goed is, meeste geven kilo's muesli/graan
hoe zouden ze dat in het wild moeten doen dan....zonder ons zorgvuldig tekorten bij te werken, paarden bestaan wat langer, dan wij mens er brokken aan geven.
ik maak mij enkel zorgen en wil weten wat nou de ingrediënten zijn, want veel 'sportbrok' en 'veulenbrok' en wat voor een brok je je kan bedenken... is veelal gemaakt uit vul producten,soja schroot, zonnebloemschroot, zetmeel, en melasses als bindmiddel wat vaak van suikerbiet wordt gemaakt, en daarom paarden het lekker vinden.

Ze gaat het navragen aan de leverancier dus ik ben benieuwd!

Vitamine A maakt het paard zelf uit caroteen, een stof die in overvloed in ruwvoeder voorkomt. Vitamine A-tekort is dan ook praktisch onmogelijk bij paarden.
Vitamine B wordt gemaakt door de micro-organismen in de darmen van het paard (en sommigen maakt hij zelf in de lever), en dit is daarmee een belangrijke bron voor zijn vitaminen.
Vitamine B12 komt bijvoorbeeld niet eens in planten voor, en het paard is voor zijn B12 dan ook volledig afhankelijk van de productie door de darmflora, die hier doorgaans meer dan voldoende van produceert.
Vitamine C maakt het paard zelf. De eigen aanmaak dekt de behoefte volledig.
Vitamine D wordt gemaakt door de huid onder invloed van zonlicht. Paarden die veel buiten zijn hebben dus veel minder vitamine D uit het voedsel nodig.

Vitamine E is eigenlijk de enige vitamine waarbij het paard afhankelijk is van het aanbod via het voedsel. In hooi dat minder dan een jaar oud is zit doorgaans voldoende Vitamine E.

Ehm, sinds de mens een beetje snapt hoe het werkt, is de levensverwachting van het paard factor 2 gestegen.....

Spookje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 17:57

ikke"
[quote="Spookje29 schreef:
Brainless schreef:
Een paard maakt zelf geen mineralen/vitamines aan hoor, die zal hij echt uit zijn voeding moeten halen.
Het ligt er aan wat de vulling van die kilo is, als het veel grasbrok is aangevuld met vitamies/mineralen dan is dat niet veel.
Mijn arabier krijgt ook zeker een kilo per dag bij anders krijgt hij tekorten.

Goed ruwvoer haalt voldoende vitamines en mineralen naar binnen, dat maakt een paard zelf aan in de darmen, granen is enkel in het wild niet bewerkt en wordt hier en daar een hapje van gegeten, wat goed is, meeste geven kilo's muesli/graan
hoe zouden ze dat in het wild moeten doen dan....zonder ons zorgvuldig tekorten bij te werken, paarden bestaan wat langer, dan wij mens er brokken aan geven.
ik maak mij enkel zorgen en wil weten wat nou de ingrediënten zijn, want veel 'sportbrok' en 'veulenbrok' en wat voor een brok je je kan bedenken... is veelal gemaakt uit vul producten,soja schroot, zonnebloemschroot, zetmeel, en melasses als bindmiddel wat vaak van suikerbiet wordt gemaakt, en daarom paarden het lekker vinden.

Ze gaat het navragen aan de leverancier dus ik ben benieuwd!

Vitamine A maakt het paard zelf uit caroteen, een stof die in overvloed in ruwvoeder voorkomt. Vitamine A-tekort is dan ook praktisch onmogelijk bij paarden.
Vitamine B wordt gemaakt door de micro-organismen in de darmen van het paard (en sommigen maakt hij zelf in de lever), en dit is daarmee een belangrijke bron voor zijn vitaminen.
Vitamine B12 komt bijvoorbeeld niet eens in planten voor, en het paard is voor zijn B12 dan ook volledig afhankelijk van de productie door de darmflora, die hier doorgaans meer dan voldoende van produceert.
Vitamine C maakt het paard zelf. De eigen aanmaak dekt de behoefte volledig.
Vitamine D wordt gemaakt door de huid onder invloed van zonlicht. Paarden die veel buiten zijn hebben dus veel minder vitamine D uit het voedsel nodig.

Vitamine E is eigenlijk de enige vitamine waarbij het paard afhankelijk is van het aanbod via het voedsel. In hooi dat minder dan een jaar oud is zit doorgaans voldoende Vitamine E.

Ehm, sinds de mens een beetje snapt hoe het werkt, is de levensverwachting van het paard factor 2 gestegen.....[/quote]

Als je ziet hoeveel er gevangen moet worden, en verkocht in het wild in amerika, zie ik dat toch anders, tuurlijk is de kwaliteit beter, maar er wordt genoeg troep verkocht in brok vorm als vul middel, wat dan als de beste sport brok wordt verkocht... nu zie ik daar wel een shift in, en kopen mensen dat minder, en krijg je meer kwaliteit voer wat te koop staat, omdat de troep eindelijk niet meer zo verkoopt, en mensen zich bewust worden ervan!

Padoertje

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 18:57

Wat dan niet wil zeggen dat iedere opfok dan maar ‘troep’ erin stopt
Laten we het er maar op houden dat iedereen het beste voor heeft met zijn dieren.

Zijn er nog bezichtigingen gepland deze week?

Spookje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 19:33

Padoertje schreef:
Wat dan niet wil zeggen dat iedere opfok dan maar ‘troep’ erin stopt
Laten we het er maar op houden dat iedereen het beste voor heeft met zijn dieren.

Zijn er nog bezichtigingen gepland deze week?

Troep met de intentie en niet meer dan kennis en weet dat het goed is, is wel logisch dacht ik.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 21:02

Zullen we weer ontopic? :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 07:38

Spookje29 schreef:
ikke schreef:

Ehm, sinds de mens een beetje snapt hoe het werkt, is de levensverwachting van het paard factor 2 gestegen.....

Als je ziet hoeveel er gevangen moet worden, en verkocht in het wild in amerika, zie ik dat toch anders, tuurlijk is de kwaliteit beter, maar er wordt genoeg troep verkocht in brok vorm als vul middel, wat dan als de beste sport brok wordt verkocht... nu zie ik daar wel een shift in, en kopen mensen dat minder, en krijg je meer kwaliteit voer wat te koop staat, omdat de troep eindelijk niet meer zo verkoopt, en mensen zich bewust worden ervan!

Nee, Dat bedoel ik niet.

Er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat paarden in het wild maar goed 12 jaar worden. Gedomesticeerde paarden, waar fatsoenlijk mee om gegaan wordt, halen toch niet zelden het dubbele.

Dat veel opfokbedrijven er totaal verkeerde ideeën op na houden, zegt iets over die bedrijven, niet over de paarden.

Spookje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:00

Spookje29 schreef:
ikke schreef:

Nee, Dat bedoel ik niet.

Er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat paarden in het wild maar goed 12 jaar worden. Gedomesticeerde paarden, waar fatsoenlijk mee om gegaan wordt, halen toch niet zelden het dubbele.

Dat veel opfokbedrijven er totaal verkeerde ideeën op na houden, zegt iets over die bedrijven, niet over de paarden.[/quote]

Kan ik niet anders dan mee eens zijn!

Oke weer on topic sorry people! :
Kreeg net berichtje van de fokker
Maakt je hele dag haha <3

Afbeelding

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 19:11

Wat fijn zeg, zo'n betrokken fokker! Dat geeft toch een goed gevoel.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 08:22

Moderatoropmerking:
bericht verwijderd, voldoet niet aan regels OP

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:30

Ik ga ook weer een beetje rondkijken dus ik volg jullie weer even. Nog mensen ergens wezen kijken het weekend?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:00

estell__ schreef:
Ik ga ook weer een beetje rondkijken dus ik volg jullie weer even. Nog mensen ergens wezen kijken het weekend?

Ik ben niet op zoek naar een eigen paard (voorlopig), maar ga deze week wel kijken bij een trainingspaard op ZZZ niveau. Kijken of er een klik is, zodat ik mijn vrije uurtjes weer goed kan besteden. Al moet ik wel zeggen dat ik echt, maar dan ook echt op mijn handen moet zitten, nu er zoveel veulens voorbij komen :=

Spookje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 18:52

Padoertje schreef:
estell__ schreef:

Ik ben niet op zoek naar een eigen paard (voorlopig), maar ga deze week wel kijken bij een trainingspaard op ZZZ niveau. Kijken of er een klik is, zodat ik mijn vrije uurtjes weer goed kan besteden. Al moet ik wel zeggen dat ik echt, maar dan ook echt op mijn handen moet zitten, nu er zoveel veulens voorbij komen :=

Haha ik heb al een gekocht, die ik heel leuk vind, maar zelfs ik snap je kriebelende handjes :')

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 07:33

Nou mijn zoektocht begint weer opnieuw..
Na veel pech met mijn vorige paard ( zie topic " paspoort vervalst paard blijkt 10 jaar ouder" ) had ik eindelijk na heel Nederland te zijn rondgereden, en 15 bezichtigen verder.. mijn nieuwe maatje gevonden. Pony begon alleen na een tijdje rijden ander gedrag te vertonen onder het zadel.. ( bokken en staken ) fysio erbij, dierenarts erbij, en uiteindelijk toch naar de kliniek waar 10 röntgenfoto's zijn gemaakt..
Pony blijkt verborgen gebrek te hebben, het hele stuk bij de schoft zit vol verkalking ,waardoor ze pijn krijgt bij het rijden onder het zadel( figuren, voltes, aanleuning )
Dit is een oude blessure..
Mijn verstand zei ; houden
Mijn gevoel zei ; terug naar verkoper..
Ik laat alles even bezinken.. en ga daarna weer rustig aan verder kijken.
Hoe is het met de rest van de zoekende bakkers?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 08:00

Myrkvi schreef:
Nou mijn zoektocht begint weer opnieuw..
Na veel pech met mijn vorige paard ( zie topic " paspoort vervalst paard blijkt 10 jaar ouder" ) had ik eindelijk na heel Nederland te zijn rondgereden, en 15 bezichtigen verder.. mijn nieuwe maatje gevonden. Pony begon alleen na een tijdje rijden ander gedrag te vertonen onder het zadel.. ( bokken en staken ) fysio erbij, dierenarts erbij, en uiteindelijk toch naar de kliniek waar 10 röntgenfoto's zijn gemaakt..
Pony blijkt verborgen gebrek te hebben, het hele stuk bij de schoft zit vol verkalking ,waardoor ze pijn krijgt bij het rijden onder het zadel( figuren, voltes, aanleuning )
Dit is een oude blessure..
Mijn verstand zei ; houden
Mijn gevoel zei ; terug naar verkoper..
Ik laat alles even bezinken.. en ga daarna weer rustig aan verder kijken.
Hoe is het met de rest van de zoekende bakkers?

Oh dat is zuur zeg. Pony is dus terug gegaan naar de vorige eigenaar?
Maar, je zegt verborgen gebrek. Je hebt de pony niet gekeurd bij aanschaf, of alleen klinisch? Wist de eigenaar het wel, of hebben die er geen erg in gehad (kan zomaar dat de pony daar in het soort werk nooit iets vertoond heeft natuurlijk). Maar echt super balen zeg. Denk je eindelijk een nieuw maatje te hebben gevonden :knuffel:

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 08:05

Begrijp ik nou dat dit nog weer de opvolger is van het paard met het valse paspoort en dat je dus voor de 2e keer bedonderd bent bij de aankoop van een paard? Dat vind ik echt heel erg voor je, hoeveel pech kan je hebben zeg! :(
Ik ben ook wel benieuwd of je dit paard uiteindelijk teruggegaan hebt naar de verkoper en wat zijn reactie op jouw verhaal was?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:03

Omg wat onwijs balen zeg! Wat zeiden de verkopers?

Ik ben trouwens stiekem wel benieuwd waarom Evamarie haar pony weer te koop heeft staan. Toch geen match?

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:24

Klopt Lizenlotte, dit is inderdaad de opvolger
Heb de pony klinisch laten keuren bij de kliniek, en afgesproken dat als er ergens twijfel over was, er ook röntgenfoto's gemaakt mochten worden.
Er was geen twijfel en pony is zonder op of aanmerkingen door de klinische keuring gekomen.
Toen ze er net was heb ik eerst wat kilometers gemaakt in het bos, om een beetje conditie en spieren op te bouwen, pony was erg onbespierd toen ze bij mij kwam.
Na een aantal weken pony opgepakt in de bak en haar wat meer " aan het werk gezet " toen begonnen de problemen.
Zodra je meer van haar vraagt, stelling en buiging bijvoorbeeld, begon ze met bokken en staken.
Toen dacht ik.. ze probeert iets aan te geven.. ik stop met rijden en laat haar eerst onderzoeken.. door middel van de röntgenfoto's kwam het gebrek tevoorschijn, heb direct de verkoper ingelicht.. de verkoper heeft haar verkocht vanuit naam van haar trainingsstal, waardoor ik het recht heb haar binnen 6 maanden terug te doen..daarnaast had ik natuurlijk als bewijs het rapport van de dierenarts en de röntgenfoto's waarop duidelijk te zien is dat het mis is.
Ookal zei alles in me ; paard houden.
Heb ik er toch voor gekozen om mijn verstand te volgen en pony op te laten halen, ook om niet wéér in de problemen te komen en alles wat daar ( financieel ) bij komt kijken

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:29

Wat tof padourtje! Hopelijk klikt het een beetje!
En van de veulens herken ik wel, er staat zoveel moois te koop haha! Maar ik zoek eigenlijk ook wel echt een vanaf 4.

Myrkvi wat ontzettend balen, en ik snap echt wel dat het als een domper voelt… soms zijn de verstandigste beslissingen niet de leukste.

Ik kan nog niet echt veel bijzonders doen op marktplaats en sporthorses…. Maar we kijken rustig verder

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:35

Myrkvi schreef:
Heb de pony klinisch laten keuren bij de kliniek, en afgesproken dat als er ergens twijfel over was, er ook röntgenfoto's gemaakt mochten worden.
Er was geen twijfel en pony is zonder op of aanmerkingen door de klinische keuring gekomen.
Toen ze er net was heb ik eerst wat kilometers gemaakt in het bos, om een beetje conditie en spieren op te bouwen, pony was erg onbespierd toen ze bij mij kwam.
Na een aantal weken pony opgepakt in de bak en haar wat meer " aan het werk gezet " toen begonnen de problemen.
Zodra je meer van haar vraagt, stelling en buiging bijvoorbeeld, begon ze met bokken en staken.
Toen dacht ik.. ze probeert iets aan te geven.. ik stop met rijden en laat haar eerst onderzoeken.. door middel van de röntgenfoto's kwam het gebrek tevoorschijn, heb direct de verkoper ingelicht.. de verkoper heeft haar verkocht vanuit naam van haar trainingsstal, waardoor ik het recht heb haar binnen 6 maanden terug te doen..daarnaast had ik natuurlijk als bewijs het rapport van de dierenarts en de röntgenfoto's waarop duidelijk te zien is dat het mis is.
Heb ik er toch voor gekozen om mijn verstand te volgen en pony op te laten halen, ook om niet wéér in de problemen te komen en alles wat daar ( financieel ) bij komt kijken

Ja het is sneu voor de pony, maar het is verstandig om jezelf dat leed te besparen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:39

Myrkvi schreef:

Aahhhhhh echt super sneu zeg. En ik snap best dat je in dit geval ervoor hebt gekozen om de pony op te laten halen. Inderdaad alles even laten bezinken en er komt echt wel iets moois op je pad.

Het is ook zo lastig met de snelle verkoop momenteel. Vroeger had je nog tijd om een paard/pony 3x te proberen. De eerste keer om te kijken of het wat is, de 2e keer of het nog steeds zo is en de 3e keer zodat bij twijfel je met een goed gevoel de knoop kan doorhakken of je wel of niet tot aankoop overgaat. Vaak kom je dan al snel achter bepaalde zaken/gebreken of weet je gewoon of je iets van het dier kunt maken of het beter kunt laten staan. Hoop voor de pony dat ze met een eerlijk verhaal verkocht wordt als weidemaatje of zorgboerderijpony ofzo.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:45

hier ook nog op zoek, maar veel mensen hebben ook wel een beetje fantasieprijzen in het hoofd. en ik erger mij echt suf aan de advertenties waar geen prijs bij staat, heb je daar al een halve dagtaak aan.

begrijpelijke keuze van de pony, maar wel rot dat het zo gelopen is. Ga je nu op zoek naar een andere?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:51

Oehlala schreef:
hier ook nog op zoek, maar veel mensen hebben ook wel een beetje fantasieprijzen in het hoofd. en ik erger mij echt suf aan de advertenties waar geen prijs bij staat, heb je daar al een halve dagtaak aan

Haha, hier ook. Een leuk niks-aan-de-hand paardje, 8 jaar oud, M-dressuur, kon springen maar was nooit uitgebracht. Daar bleken ze 22k voor te willen hebben _/-\o_ . Ik heb bedankt.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:58

Lieser schreef:
Oehlala schreef:
hier ook nog op zoek, maar veel mensen hebben ook wel een beetje fantasieprijzen in het hoofd. en ik erger mij echt suf aan de advertenties waar geen prijs bij staat, heb je daar al een halve dagtaak aan

Haha, hier ook. Een leuk niks-aan-de-hand paardje, 8 jaar oud, M-dressuur, kon springen maar was nooit uitgebracht. Daar bleken ze 22k voor te willen hebben _/-\o_ . Ik heb bedankt.

Dat kom ik ook veel tegen. Of 10 voor een paard wat wegrent als je op stapt? Ik vind een ‘project’ dus iets lastigers wel heeel erg leuk en is ook wel wat ik zoek. Maar niet voor dat geld…

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 11:49

Voor wie een pony zoekt er staat op
Mp een super leuke connemara x Arabier te koop. Zal wel wat kosten want staat geen prijs bij en nog goed uitgebracht ook in de sport. Maar onwijs leuk ding om zo te zien.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:15

Wat zoek je precies Estell?