Spookje29 schreef:Brainless schreef:Een paard maakt zelf geen mineralen/vitamines aan hoor, die zal hij echt uit zijn voeding moeten halen.
Het ligt er aan wat de vulling van die kilo is, als het veel grasbrok is aangevuld met vitamies/mineralen dan is dat niet veel.
Mijn arabier krijgt ook zeker een kilo per dag bij anders krijgt hij tekorten.
Goed ruwvoer haalt voldoende vitamines en mineralen naar binnen, dat maakt een paard zelf aan in de darmen, granen is enkel in het wild niet bewerkt en wordt hier en daar een hapje van gegeten, wat goed is, meeste geven kilo's muesli/graan
hoe zouden ze dat in het wild moeten doen dan....zonder ons zorgvuldig tekorten bij te werken, paarden bestaan wat langer, dan wij mens er brokken aan geven.
ik maak mij enkel zorgen en wil weten wat nou de ingrediënten zijn, want veel 'sportbrok' en 'veulenbrok' en wat voor een brok je je kan bedenken... is veelal gemaakt uit vul producten,soja schroot, zonnebloemschroot, zetmeel, en melasses als bindmiddel wat vaak van suikerbiet wordt gemaakt, en daarom paarden het lekker vinden.
Ze gaat het navragen aan de leverancier dus ik ben benieuwd!
Vitamine A maakt het paard zelf uit caroteen, een stof die in overvloed in ruwvoeder voorkomt. Vitamine A-tekort is dan ook praktisch onmogelijk bij paarden.
Vitamine B wordt gemaakt door de micro-organismen in de darmen van het paard (en sommigen maakt hij zelf in de lever), en dit is daarmee een belangrijke bron voor zijn vitaminen.
Vitamine B12 komt bijvoorbeeld niet eens in planten voor, en het paard is voor zijn B12 dan ook volledig afhankelijk van de productie door de darmflora, die hier doorgaans meer dan voldoende van produceert.
Vitamine C maakt het paard zelf. De eigen aanmaak dekt de behoefte volledig.
Vitamine D wordt gemaakt door de huid onder invloed van zonlicht. Paarden die veel buiten zijn hebben dus veel minder vitamine D uit het voedsel nodig.
Vitamine E is eigenlijk de enige vitamine waarbij het paard afhankelijk is van het aanbod via het voedsel. In hooi dat minder dan een jaar oud is zit doorgaans voldoende Vitamine E.
Ehm, sinds de mens een beetje snapt hoe het werkt, is de levensverwachting van het paard factor 2 gestegen.....