Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:13

Citaat:
Nou ik bedoel het in het algemeen, uitzonderingen daargelaten maar in 95% van de gevallen vind ik een "volwassen"paard rond 2000-4000 euro niet aansprekend maarja dat mag ik toch zeker wel vinden. Is gewoon mijn smaak, kan ik het helpen.

Dat het je smaak is dat kan, maar jij bracht het alsof het een feit is. En dat is natuurlijk niet zo.. MIjn paard is inderdaad een paard die je aanspreekt of helemaal niet. Wil niet zeggen dat het een kneusje is en niet kan bewegen.

Citaat:
Ja daarom worden ook goede paarden maar met een draak van een karakter weleens goedkoop aangeboden. Werkwilligheid betaal je ook voor, dat hoort namelijk ook bij een fijn paard maar jij neemt aan dat hier alleen over exterieur en beweging wordt gesproken.

Ik heb het idee dat exterieur, beweging en uiterlijk bij veel mensen boven het karakter komen.

Langcara

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:14

Bij de fokkers volgens mij ook Randie, vooral fokkers die zelf niet rijden. Die snappen neit hoe belangrijk karakter is. En dan zijn er nog veel ruiter die zichzelf overschatten. Willen een goedgaand paard hebben maar hebben zelf niet het vermogen om het goed te kunnen rijden. Ik denk dat het vooral met overschatten te maken heeft.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:14

WinBinChes schreef:
equitation schreef:
Nou ik bedoel het in het algemeen, uitzonderingen daargelaten maar in 95% van de gevallen vind ik een "volwassen"paard rond 2000-4000 euro niet aansprekend maarja dat mag ik toch zeker wel vinden. Is gewoon mijn smaak, kan ik het helpen.

Maar dat is wat anders. Wat jij niet aansprekend vind is voor een ander misschien wel prachtig.
Ja dat weet ik maar laten we wel wezen, er worden hier foto's van jaarlingen geplaatst maar ik heb het over paarden van 3 jaar en ouder, waarvan je al grotendeels weet hoe ze uitgroeien, of ze zin in werk hebben. Een correct gebouwd paard, met correcte bewegingen, fatsoenlijke stokmaat en met werklust wordt over het algemeen niet aangeboden voor 3000 euro.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:15

WinBinChes schreef:
Ik heb een KWPN paard en dat is een normaal basis paard en niks GP aan.

natuurlijk wint kwaliteit, mits die kwaliteit correct door de baan wordt gestuurd. Aangezien het daar helder aan ontbreekt, blijkbaar, rij ik de meer getalendeerde paarden dan de mijne er makkelijk uit.

Kwaliteit zegt niks over het kunnen van de ruiter en betekend zeker niet dat je altijd met dikke punten thuis komt. En dat is de misverstand die doorgaans geld. Ik koop een getalenteerd paard, dus dan rij ik ook dikke punten. Helaas zo werkt het niet.

Nope een KWPN is onderverdeeld in DP = Dressuurpaard en SP = springpaard, vroeger had je ook nog BP = Basispaard (heb ik ook nog gehad 22 jaar geleden ;) ) en dit BP is nu ondergebracht c.q. gekruist met GP is Gelders paard.

Als je een paard hebt met een goede stap, draf en galop die je wellicht iets minder goed door de baan stuurt dan leveren je die drie laatste punten op je protocole zo maar 3x7 of 3x8 op ipv 3x5 of 3x6.... Dan kun je je nog wat 4-en veroorloven...
Treffend voorbeeld:
Meisje bij de club leste op een manegepaard, kocht zelf een normaal paard en kreeg privéles reed leuk mee in de B/L maar niet spectaculair.
Paard kreeg helaas acute artrose en moest ze in laten slapen.
Geld gespaard en paard gekocht klin en ront helemaal oké uit superbloedlijn (oa Houston).
Dit paard reed ze binnen de kortste keren naar het Z maaaaarrrrr wel 1x p.w. privéles.
Haar 1e manegeles had ze in 2006, haar Z1 debuut was in augustus 2010......

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:16

equitation schreef:
Maar dat is wat anders. Wat jij niet aansprekend vind is voor een ander misschien wel prachtig.
Ja dat weet ik maar laten we wel wezen, er worden hier foto's van jaarlingen geplaatst maar ik heb het over paarden van 3 jaar en ouder, waarvan je al grotendeels weet hoe ze uitgroeien, of ze zin in werk hebben. Een correct gebouwd paard, met correcte bewegingen, fatsoenlijke stokmaat en met werklust wordt over het algemeen niet aangeboden voor 3000 euro.[/quote]
Toch wel. Heb er zat aangetroffen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:18

equitation schreef:
WinBinChes schreef:

Ja dat weet ik maar laten we wel wezen, er worden hier foto's van jaarlingen geplaatst maar ik heb het over paarden van 3 jaar en ouder, waarvan je al grotendeels weet hoe ze uitgroeien, of ze zin in werk hebben. Een correct gebouwd paard, met correcte bewegingen, fatsoenlijke stokmaat en met werklust wordt over het algemeen niet aangeboden voor 3000 euro.

Doorgaans niet nee. Klopt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:19

Torius16 schreef:
WinBinChes schreef:
Ik heb een KWPN paard en dat is een normaal basis paard en niks GP aan.

natuurlijk wint kwaliteit, mits die kwaliteit correct door de baan wordt gestuurd. Aangezien het daar helder aan ontbreekt, blijkbaar, rij ik de meer getalendeerde paarden dan de mijne er makkelijk uit.

Kwaliteit zegt niks over het kunnen van de ruiter en betekend zeker niet dat je altijd met dikke punten thuis komt. En dat is de misverstand die doorgaans geld. Ik koop een getalenteerd paard, dus dan rij ik ook dikke punten. Helaas zo werkt het niet.

Nope een KWPN is onderverdeeld in DP = Dressuurpaard en SP = springpaard, vroeger had je ook nog BP = Basispaard (heb ik ook nog gehad 22 jaar geleden ;) ) en dit BP is nu ondergebracht c.q. gekruist met GP is Gelders paard.

Als je een paard hebt met een goede stap, draf en galop die je wellicht iets minder goed door de baan stuurt dan leveren je die drie laatste punten op je protocole zo maar 3x7 of 3x8 op ipv 3x5 of 3x6.... Dan kun je je nog wat 4-en veroorloven...
Treffend voorbeeld:
Meisje bij de club leste op een manegepaard, kocht zelf een normaal paard en kreeg privéles reed leuk mee in de B/L maar niet spectaculair.
Paard kreeg helaas acute artrose en moest ze in laten slapen.
Geld gespaard en paard gekocht klin en ront helemaal oké uit superbloedlijn (oa Houston).
Dit paard reed ze binnen de kortste keren naar het Z maaaaarrrrr wel 1x p.w. privéles.
Haar 1e manegeles had ze in 2006, haar Z1 debuut was in augustus 2010......

Gut waar valt mijn allround KWPN paard dan onder.... Of valt dat dan onder het kopje SP wat ook leuk kan dressuren?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:20

Trouwens, voor wie in Noord Brabant woont, Ik ken daar een paardenhandelaar die eerlijk is. Je kunt daar je paard gewoon laten keuren. HIj koopt je paard later ook wel weer terug als je hem weer kwijt wil. Mensen komen daar steeds weer terug voor een paard, ik zelf ook. Daarom moet hij eerlijk zijn. Anders doen ze dat niet meer. Hij moet het ook een beetje hebben van vaste klandizie. Hij heeft paarden in allerlei prijsklasses maar hij is niet bijzonder duur.

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:21

Langcara schreef:
equitation schreef:

Toch wel. Heb er zat aangetroffen.[/quote]

heb je het over die van mij?
die was geen 3k...meer dan wel te verstaan... :o maar goed ik was dan ook die gek he :+

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:25

@WinBenChes: als je een KWPN-er hebt met stamboom dan kun je op dit papier zien of deze DP of SP gefokt is.....(ik ging er toch een beetje van uit dat je geen absolute leek bent, maar wellicht kan schijn bedriegen). Als het een wat ouder paard is staat er RP.
Je hebt springgefokte paarden die het leuk doen in de dressuurbaan (kigali en ferro bijv.) of je hebt dressuurgefokte paarden die het uitermate goed doen in de springsport, onze KWPN stermerrie M2 dressuur en Internationaal 1.50 bijv.....
De dochter uit deze merrie is een Sandreo, is dat nu dressuur of springen? Want die keuze maak je, in dit geval dus dressuur.
De hengst uit deze merrie van Nassau, yep daar maak je dus de keuze springpaard voor, maar mischien wordt het wel net zo'n goede dressuurder als zijn halfzus, wie weet....
Sommige paarden kunnen beide, maar blinken dan vaak niet uit en blijven 'hangen' op een niveau.

Wij zijn dus fokkers, rijden onze eigen paarden in de sport en rijden paarden voor anderen in de sport.
Dan ben je dus heel erg bezig met kwaliteit en heel raar gezegd alles wat niet door de röntgen komt (gelukkig nog niet gebeurd) of niet goed genoeg is in onze ogen (wel gebeurd) om te fokken dan wel de sport mee in te gaan, dat wordt verkocht.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:51

ik wil nog wel even kwijt:

mijn vorige paard was vreselijk getalenteerd, heel veel beweging, afdruk enz.
vreselijk lenig. en had echt een WOW-factor.

maar een beginnend ruiter kon werkelijk nog geen B-proef met hem rijden. hij was wel braaf, maar je moest ook keihard werken aan hem om al dat talent op de juiste manier te kunnen gebruiken. Toen ik hem te koop zette kwamen er heel veel onzekere of beginnende ruiters op af, dat werd helemaal niets, ze werden of angstig vanwege zijn afdruk, of hij liep gewoon helemaal uit elkaar met zijn hoofd in de wolken.
er zijn ook een paar professionele ruiters geweest voor hem, en die reden er zo op weg, maar merkten natuurlijk wel op dat mijn rijvaardigheid nog niet voldoende zijn geweest, zo was hij rechtsom nog moeilijk écht recht te richtten.

een paard met talent zorgt er wel voor dat je eerder die berg punten binnen hebt hoor, ik heb vreselijke proeven gereden en heel veel punten gekregen omdat de jury gewoon "verliefd" was (in de L en M, in de Z kwam je daar niet meer mee weg ;) )

met elk "simpel" rijtyppisch paard kun je Z-dressuur rijden. mits hij gezond is natuurlijk.

als je voor een springpaard gaat komt er meer bij kijken, dan moet hij wel het vermogen hebben voor een Z-parcours (als dat je doel minimaal is) Dat vermogen is naar mijn weten aangeboren en niet te trainen.
de dressuur basis en oefeningen zijn wel te trainen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:13

Ik heb een tijdje een keurmerrie gereden, daar haalde ik nog punten mee als ik er achterstevoren opzat.
Ik durfde niks meer over mijn proeven te zeggen (negatief), omdat ik toch meestal met oranje naar huis ging en dat voelde dan zo arrogant.
Mijn eigen paard was een klein gebleven paardje, beetje iel, niet zo makkelijk (Kimberley x Jazz). Die moest ik heeeeel netjes rondsturen om mijn punten mee te halen, gelukkig lukte dat op een gegeven moment heel prima.
Ik vond de laatste een stuk leuker.
Ik heb nu een 6 jarig Z paard staan, eigen fok, zeeeeeer veel kwaliteit, maar ik rijd liever op mijn haflinger... :D

Moraal van het verhaal (let op, hier komt het :+)

Wil je echt wat bereiken in de sport, dan heb je kwaliteit nodig, dit kost (veel) geld.

Wil je gwoon plezier hebben in de basissport, dan kun je voor wat minder geld een superleuk paardje kopen wat prima aan je vewachtingen kan en zal voldoen, want alleen een kreupel paard kan nooit Z worden (oja, paarden, zelfs haflingers doen NOOIT 'alsof' ze kreupel zijn, wie zei dat hier, kromme tenen krijg ik daarvan.)

Wat is dan het probleem in deze discussie?

Men is
1: Vaak niet realistisch wat betreft de eigen cappaciteiten en
2: Heel vaak niet realistisch in (het gebrek aan) kwaliteit van het eigen paard (en dan was het weer zo'n waardeloze jury....)

@mijn mening..... :Y)

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:19

@lante, sluit ik mij volledig bij aan, maar even een aanvulling... niet alleen de aanschaf, maar ook goede begeleiding kost geld.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:44

Torius16 schreef:
@WinBenChes: als je een KWPN-er hebt met stamboom dan kun je op dit papier zien of deze DP of SP gefokt is.....(ik ging er toch een beetje van uit dat je geen absolute leek bent, maar wellicht kan schijn bedriegen). Als het een wat ouder paard is staat er RP.
Je hebt springgefokte paarden die het leuk doen in de dressuurbaan (kigali en ferro bijv.) of je hebt dressuurgefokte paarden die het uitermate goed doen in de springsport, onze KWPN stermerrie M2 dressuur en Internationaal 1.50 bijv.....
De dochter uit deze merrie is een Sandreo, is dat nu dressuur of springen? Want die keuze maak je, in dit geval dus dressuur.
De hengst uit deze merrie van Nassau, yep daar maak je dus de keuze springpaard voor, maar mischien wordt het wel net zo'n goede dressuurder als zijn halfzus, wie weet....
Sommige paarden kunnen beide, maar blinken dan vaak niet uit en blijven 'hangen' op een niveau.

Wij zijn dus fokkers, rijden onze eigen paarden in de sport en rijden paarden voor anderen in de sport.
Dan ben je dus heel erg bezig met kwaliteit en heel raar gezegd alles wat niet door de röntgen komt (gelukkig nog niet gebeurd) of niet goed genoeg is in onze ogen (wel gebeurd) om te fokken dan wel de sport mee in te gaan, dat wordt verkocht.

Nou, van fokken heb ik weinig kaas gegeten. Ik kijk naar het type, karakter, gezondheid en beweging. En als daar dan DP of SP bijstaat zal me dat een worst zijn. Ik wil gewoon een fijn (basis)paard. Ik hoef niet Pris st george te rijden. Kwaliteit kan naar mijn idee in veel dingen schuilen. Mijn paard heeft een ernorme werkwilligheid en leergierigheid. Dat brengt hem vaak boven de paarden die dressuurmatig wellicht meer talent hebben, maar in werklust minder wellicht minder te bieden hebben.

Het is wel een paard waar je of tegen de 180 mee rijd of bovenaan staat met 200 of meer punten. De middenweg bestaat niet bij hem :+

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 23:38

Morgen ga ik een 11 jarige flemmingh merrie testen, en vrijdag ga ik opnieuw Fair rijden, met les deze keer! :-) Ook even met de dierenarts bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 02:15

equitation schreef:
Ach houd toch op, voor 3000 euro heb je echt geen correct gebouwd paard met boven gemiddelde gangen want daar had het ik het over.

Kom je een keer bij mij kijken? :D

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:53

Kan aan mij liggen, ik raak hier het spoor bijster. Ik heb het idee dat er hier op dit moment niet echt mensen zitten die een paard zoeken voor de hogere dresuursport. Of vergis ik me?

Er word gezegd dat veel kopers niet realistisch zijn en een te laag bedrag neer leggen. Ik voel me dan erg aangesproken, aangezien mijn budget ook niet hoog is. Maar vind ik dat naar wat ik zoek de prijs niet erg hoog hoeft te zijn. Ik zoek geen spectaculair gangwerk, ik zoek niet moeders mooiste, en ik zoek geen paard op l niveau, ik heb geen wedstrijd ambities hoger dan de beginnersklasses, het hoeft geen kwpn-er te zijn. Ik zoek een paard wat ik kan vertrouwen en braaf is en netjes een rondje door de bak kan lopen en waar ik alleen mee naar het bos kan. De enige eis is dat ie tussen de 4 en 10 jaar moet zijn. Dan is de prijs van rond de € 3000,-toch niet te weinig?

ellepelle27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:55

Wij kochten een 9 jarige drachtige merrie,M springen,was op dat moment keur,en hebben haar gelijk prok laten keuren.Oja,groot genoeg,174,zeer braaf,geen stalgebreken oid
Ze is dus elite,Was drachtig van een goede hengst,voor minder dan 3000.

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:56

Arabiertje* schreef:
Morgen ga ik een 11 jarige flemmingh merrie testen, en vrijdag ga ik opnieuw Fair rijden, met les deze keer! :-) Ook even met de dierenarts bellen.

veel plezier! :)

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:00

wreckh schreef:
Kan aan mij liggen, ik raak hier het spoor bijster. Ik heb het idee dat er hier op dit moment niet echt mensen zitten die een paard zoeken voor de hogere dresuursport. Of vergis ik me?

Er word gezegd dat veel kopers niet realistisch zijn en een te laag bedrag neer leggen. Ik voel me dan erg aangesproken, aangezien mijn budget ook niet hoog is. Maar vind ik dat naar wat ik zoek de prijs niet erg hoog hoeft te zijn. Ik zoek geen spectaculair gangwerk, ik zoek niet moeders mooiste, en ik zoek geen paard op l niveau, ik heb geen wedstrijd ambities hoger dan de beginnersklasses, het hoeft geen kwpn-er te zijn. Ik zoek een paard wat ik kan vertrouwen en braaf is en netjes een rondje door de bak kan lopen en waar ik alleen mee naar het bos kan. De enige eis is dat ie tussen de 4 en 10 jaar moet zijn. Dan is de prijs van rond de € 3000,-toch niet te weinig?

eerlijk gezegd, las ik het zo op een gegeven moment wel dat er voor een dubbeltje op de eerste rij wilden zitten.

maar wat jij zoekt, lijkt mij dat zeker een prima budget en kom je vast thuis met een leuk paard waar jij naar op zoek bent :)
iedereen heeft zijn eigen portemenee, zijn eigen behoeftes en zijn eigen keuzes. en laten we daar wel elkaar in respecteren.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:02

Ik volg Rachell wel! Je vind zeker en vast wel een paard voor die prijs, ik ben ook opzoek naar een dressuurpaard, tussen de 2.000 a 3.000 euro. En ga vandaag m'n tweede paard al testen! :)

Linndatbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:04

Om een nieuw paard te vinden he.. Nee, nooit echt moeite mee gehad hihi..

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:47

het is lastig Wreck.
Mijn nieuwe topper heeft een prachtige SP afstamming ;) maar hij mist wat bloed. Het is een groot fors paard. Als hij zijn looks meer mee had was hij allang eerder verkocht.
Hij heeft geen spectaculaire gangen maar is wel heel erg lief en braaf.
Heb er overigens wel meer dan 3000 voor betaald.

Wat jij zoekt is er vast! maar denk wel dat het wat langer zoeken is.
Ik had al moeite iets te vinden en mijn budget was iets hoger dan dat van jou.

Ik ga wel de sport in maar wel basissport. Heb geen torenhoge ambitie maar wil niet stranden in de L.
Ik ga dan ook (straks als we beide op conditie zijn) weer priveles nemen. We komen er wel :)
Geef mijn jonkie wel genoeg tijd. Het is nog zo'n puppy!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:25

Ik denk dat jij realistisch bent hoor Wreckh. Jij hoeft niet moeders mooiste, het beste gangenwerk en een hoog geklasseerd paard. Maar er zijn zat mensen die voor 3000 euro een paard willen met wauw gangen, bloedmooie uitstraling en dan ook nog geklasseerd naar de leeftijd (6 jaar Z bijv).

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:28

De topic starter wilde een leuk jong dressuurpaard met potentie voor de hogere sport en vond dat lastig te vinden.
Echter je betaald nu eenmaal voor afstamming, exterieur, kleur, graad van africhting etc. Dat heeft een prijs.
En idd er zijn genoeg paarden voor 3000,00 of minder, maar ik denk echt niet dat je daar een mooi, jong en dressuurmatig gefokt paard voor vind met een goede afstamming, uit bewezen sportlijn en röntgenologisch goedgekeurd (de gelukstreffers daar gelaten, maar de staatsloterij winnen is ook geluk hebben en dat is voor meer mensen niet weggelegd dan wel)
Daar ging het hier om. Niet over paarden die leuk mee draaien in de B of L maar niet hoger komen.
Het verhaal van Lante kan ik mij helemaal bij aansluiten.
Mbt paarden met karakter, ook mijn jonge merrie heeft karakter en is bloedmooi om te zien, op zich makkelijk te rijden (maar dat zal wellicht niet iedereen vinden)
Toch kan ik gewoon een buitenrit met haar maken, maar ze is niet bomproof (zelfs een politiepaard is dat niet altijd). Het is ook hoe je er zelf in staat.
Sommigen mensen schieten al in de stress als het paard even wat uitbundig hinnikt, of net zijn voet 2 mm verzet bij het opstappen......
Het paard is een levend wezen bekend staande als 'vluchtdier', geen auto of een houten hobbelpaard :D