Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:10

suleilitha schreef:
In de winter in dit natte klimaat is het altijd nog gezonder dan ze 24/7 in de blub te laten staan. Ik ben al blij dat die van mij met slecht weer zowiezo al naar buiten kúnnen, al is het dan maar een paar uurtjes per dag.

Daarom maken mensen paddocks met goede afwatering, omdat we nu eenmaal in een nat land wonen.... Als iedereen die moeite nam, hoefde je niet blij te zijn met een paar uurtjes....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:10

Hee... daar komt nog een ondersoort de hoek omkijken, we hebben dus paardenmensen, mensen met paarden en ook nog paardengekken!
Het wordt steeds diverser, enig!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:11

[/quote]

Een paard dat hooguit 1 of 2 uurtjes vrijheid kent in vrije uitloop en het verder moet stellen qua beweging en afleiding met de wilde plannen van baaslief, maar de resterende tijd op 3x3 mag slijten.
Dus: een paard dat het grootste gedeelte van zijn leven in zijn stal slijt.[/quote]
Daar zijn de meningen over verdeeld Haha![/quote]

Ja dat klopt:
eigenaren zeggen dat het geen probleem is, veel artsen en onderzoeken zeggen dat het wel een probleem is.
Gelukkig weten de eigenaren het zelf altijd beter Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:12

hmmmzzzz paardengekken.......... je bedoeld mafketels met paarden??? Lachen

Anoniem

Ninx schreef:
suleilitha schreef:
In de winter in dit natte klimaat is het altijd nog gezonder dan ze 24/7 in de blub te laten staan. Ik ben al blij dat die van mij met slecht weer zowiezo al naar buiten kúnnen, al is het dan maar een paar uurtjes per dag.

Daarom maken mensen paddocks met goede afwatering, omdat we nu eenmaal in een nat land wonen.... Als iedereen die moeite nam, hoefde je niet blij te zijn met een paar uurtjes....

Ach soooo, je moet dan wel over voldoende grond beschikken om paddocks te maken, he. Lijkt me in verstedelijkte gebieden als de Randstad nou net geen haalbare kaart.

Anoniem

KiWiKo schreef:
hmmmzzzz paardengekken.......... je bedoeld mafketels met paarden??? Lachen

Ja, die ja! Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:13

Ninx schreef:
Ja dat klopt:
eigenaren zeggen dat het geen probleem is, veel artsen en onderzoeken zeggen dat het wel een probleem is.
Gelukkig weten de eigenaren het zelf altijd beter

Of een paard wel of niet op het land komt en hoe lang dan wel niet is absoluut niet relevant voor de discussie Lachen
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 27-06-08 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:14

Citaat:
Ach soooo, je moet dan wel over voldoende grond beschikken om paddocks te maken, he. Lijkt me in verstedelijkte gebieden als de Randstad nou net geen haalbare kaart.

Exactly my point! En als het dan geen haalbare kaart is, waarom nemen mensen dan toch een paard?
Ik woon ook in de randstad, en er zijn gelukkig nog voldoende mogelijkheden. Maar zijn die er niet? Verhuis, of accepteer dat het er even niet inzit.... wel zo eerlijk denk ik.
Geduld is een schone zaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:15

allen het verschil dat ik God nog nooit gezien heb en een paardenmens wel Lachen

en idd, al zo vaak aangegeven dat dat niets te maken heeft met het topic...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:16

Citaat:
Of een paard wel of niet op het land komt en hoe lang dan wel niet is absoluut niet relevant voor de discussie Lachen

Dat vind jij.... en dat is prima, maar ik vind het wel degelijk van invloed op 'het plaatje' dat ik in mijn hoofd zie bij de term 'paardenmens'.
En alle criteria die tot nu toe genoemd zijn, zijn persoonlijke veronderstellingen en hebben dus allemaal evenveel, of even weinig waarde.

in_ge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:17

tsja veel mensen moeten toch eerst een paard hebben voordat ze een 'paardenmens' worden?!

Anoniem

Klopt, en er zijn ook paarden die je in deze tijd van het jaar beter binnen kunt houden, Ninx. Wat denk je van een paard met ernstige zomerecxeem, die voelt zich opgehokt veel beter met een paar nachtelijke uurtjes weidegang/buitenlucht.
Dan niet te vergeten paarden die wegens blessures boxrust MOETEN en van die vreetzakken die echt alles opeten. Zet je de laatste categorie in een paddock/bak dan krijgen ze geheid zandkoliek, zet je ze in het gras dan vreten ze zich ook half dood en krijgen op zijn minst een enorme graspens en in het ergste scenario raken ze hoefbevangen.

Anoniem

aangeboren talent (paardenmens) veranderd niet met een paard opsluiten of niet...

Of je het talent wel of niet goed gebruikt is wat anders....
Daarom kan een mens met paard veel beter zijn voor het paard

Maar dat hoeft niet, maar kan wel Lachen

Ninx

runningkawa schreef:
allen het verschil dat ik God nog nooit gezien heb en een paardenmens wel Lachen

en idd, al zo vaak aangegeven dat dat niets te maken heeft met het topic...

Dan moet jij me even laten zien waar dat staat als je wilt.
Vanzelfsprekend past het niet in ieders straatje, maar dat is iets heel anders.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:18

Zo nu genoeg getrut over het belang van weidegang......... zullen we nu weer ontopic gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:18

suleilitha schreef:
Klopt, en er zijn ook paarden die je in deze tijd van het jaar beter binnen kunt houden, Ninx. Wat denk je van een paard met ernstige zomerecxeem, die voelt zich opgehokt veel beter met een paar nachtelijke uurtjes weidegang/buitenlucht.
Dan niet te vergeten paarden die wegens blessures boxrust MOETEN en van die vreetzakken die echt alles opeten. Zet je de laatste categorie in een paddock/bak dan krijgen ze geheid zandkoliek, zet je ze in het gras dan vreten ze zich ook half dood en krijgen op zijn minst een enorme graspens en in het ergste scenario raken ze hoefbevangen.

wat denk je van dazen?
Mijn paarden gaan nu zelf vrijwillig op stal staan...zijn ze nu geen paardenpaard meer Tong uitsteken

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:19

runningkawa schreef:
aangeboren talent (paardenmens) veranderd niet met een paard opsluiten of niet...

Of je het talent wel of niet goed gebruikt is wat anders....
Daarom kan een mens met paard veel beter zijn voor het paard

Maar dat hoeft niet, maar kan wel Lachen

Mijn punt is dan ook dat de waarde van het paardenmens zijn futiel is wanneer het geen meerwaarde heeft voor het paard.... Leuk dat het 'paardenmens' het paard zo goed begrijpt, maar wat hij heeft hij daaraan wanneer ie al 20 uur naar dezelfde muur staat te staren? Geen jota...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:20

Paardenmens, mens met paard, paardengek en daar meldt categorie 4 zich al!!! Paardenpaard!
Dank voor deze bijzondere ontdekking, RunningKawa!!!
Jouw paarden hokken zich vrijwillig op, kan ik me goed voorstellen. Gelukkig zijn wij nog redelijk gevrijwaard van dazen, tot nu toe, maar mochten ze ook hier toeslaan, dan ga ik ook over tot ophokken van mijn paardenpaarden Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:22

weet ik niet Ninx Lachen

als dat paard bij een mens met paarden constant op zn flikker krijgt, met een hengstenketting uit de kudde gehaald moet worden om met pijn in zn poten een rondje boshobbelen te moeten doen met een nogal scherp inwerkend bitloos hoofdstel....... dan weet ik het niet waar het dier het meer naar zijn zin heeft Lachen

eigenlijk weet ik dat wel......... maargoed dat laat ik aan jou over om in te vullen Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:23

runningkawa schreef:
suleilitha schreef:

wat denk je van dazen?
Mijn paarden gaan nu zelf vrijwillig op stal staan...zijn ze nu geen paardenpaard meer Tong uitsteken

Ja hoor, ze kunnen toch kiezen.
Veel andere paarden kunnen dat niet.....
Enne, de gebruikelijke redenen om al die (en dan hebben we het duizenden paarden) binnen te zetten komen weer voorbij (alhoewel die redenen voor een klein deel van de binnenpaarden gelden)... dusseh, dit paardenmens, mens met paard gaat even kijken hoe lekker het paard buiten rondstruint....

Have fun Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:27

KiWiKo schreef:
weet ik niet Ninx Lachen

als dat paard bij een mens met paarden constant op zn flikker krijgt, met een hengstenketting uit de kudde gehaald moet worden om met pijn in zn poten een rondje boshobbelen te moeten doen met een nogal scherp inwerkend bitloos hoofdstel....... dan weet ik het niet waar het dier het meer naar zijn zin heeft Lachen

eigenlijk weet ik dat wel......... maargoed dat laat ik aan jou over om in te vullen Lachen

en dan ook nog met trendy gemanicuurde hoefjes waarvan steunsels afwezig zijn en de hoefballen bekant de grond raken, met de straal bij elke stap pijnlijk neerkomend op alles wat op moeder aarde ligt, auw auw!!! Ik zag van de week nog zo'n arm dier lopen, mijn oude kat liep net zo als het nat was, dan trok ze bij elk pasje haar pootjes op. Poezentred noem ik dit verschijnsel dan ook, wat momenteel aan het inburgeren is in paardenland. Niet te verwarren met hanentred, dat is aangeboren, poezentred dus niet, dat kan eenvoudig verholpen worden door een hoefsmid.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:29

suleilitha schreef:
Paardenmens, mens met paard, paardengek en daar meldt categorie 4 zich al!!! Paardenpaard!
Jouw paarden hokken zich vrijwillig op, kan ik me goed voorstellen. Gelukkig zijn wij nog redelijk gevrijwaard van dazen, tot nu toe, maar mochten ze ook hier toeslaan, dan ga ik ook over tot ophokken van mijn paardenpaarden Clown

Ik begrijp niet waarom men zo broederlijk de gelederen sluit wanneer het om weidegang/ vrij uitloop gaat, en de waarde die ieder weldenkend 'paardenmens' daaraan zou moeten hechten.
Zou iedereen niet een gat in de lucht springen op dit forum wanneer zijn/haar paard wel de mogelijkheid heeft in zijn natuurlijk behoeften te voorzien? Ben ik nu echt helemaal van Lotje getikt als ik het belangrijk vind dat dat gerealiseerd wordt?

En @ Kiwiko: waarom worden er altijd van die uitersten bij gehaald. In iedere situatie, of het paard nou een klotebaas of een geweldige baas heeft, is het paard toch gebaat bij vrije uitloop en contact met soortgenoten.
Wanneer dit paard idd een klotebaas treft, kan die stress-release iig beter plaatsvinden op de ruimte dan in een klein hok lijkt me.
Iedereen die zijn paard veel binnen heeft, haalt gelijk allerlei misstanden in paardenland erbij: modderweilanden, mok, slecht tuig, slechte ruiters, NH"ers die bekappen, etc.... wat wil men daar nou mee zeggen?

Enfin, ik wordt grijs nu..... mijn haar bedoel ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:30

Weidegang of geen weidegang bepaalt niet of je een paardenmens bent Ninx, that's the question.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:33

suleilitha schreef:

en vergeet categorie 5 de penny niet! Haha!
Maarre is dit nu een topic over weidegang en staltijd?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-06-08 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:33

Mensen met talent voor paarden bestaan, maar iedereen moet het leren. Niemand weet toch bij de eerste ontmoeting met een paard precies hoe ermee om te gaan? En dan heeft ook nog elk paard zijn eigen karakter. Je maakt me niet wijs dat er mensen zijn die geen fouten maken in de omgang met een paard.