Praat jij tegen je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Re: Praat jij tegen je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:44

praat altijd tegen me paard
onder het rijden als ie bang is of niet over de hindernis wil <-- erlangs gaan en uiteindelijk er toch over heen gaat <-- 'zie je wel dat je het kunt'
in de stal dat ie lief is
op wedstrijd bijv. als ie iets goeds gedaan heeft
enz

Marlyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:16

ja ik praat tegen mijn paard, daar word ze rustig van.
en als ik verdrietig ben om iets of boos, vertel ik het ook Knipoog

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:18

Ja onder het rijden vooral daar wordt ze erg rustig van!...en ook vrolijk, dan weet ze gelijk of ze goed bezig is..

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:22

ja om hem gerustestellen vooral bij iets dat die eng vind. Ach gut

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:23

Ik praat best wel veel tegen paarden, niet alleen tegen paarden maar tegen alle beesten Nagelbijten / Gniffelen

Nou zijn het meestal geen hele verhalen hoor, maar wel gewoon begroeten en tijdens het poetsen corrigeren als het moet om vervolgens te belonen als ze daarna wel braaf zijn. Ook tijdens het knuffelen praat ik tegen ze en onder het rijden af en toe stembeloningen, dit doe ik ook bij het longeren. Ik merk wel dat veel paarden hier positief op reageren.
Maar ik praat wel tegen ze alsof ze me werkelijk verstaan Clown maar ik praat niet doormiddel van kinderlijke 'koetsjie koetsjie' stemmen haha.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:24

Ik praat altijd tegen me paard, tijdens het rijden, tijdens het poetsen tijdens vanalles noem maar op Tong uitsteken
Maarja ik praat dan ook tegen alle dieren dusgoed... hihi

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:28

Ik praat tegen paarden ja.. Geen gesprekken maar gewoon korte zinnen.

_Esly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:36

Ik praat eigenlijk alleen tegen mijn paard als hij het goed heeft gedaan.
Als beloning dus, durft hij ergens niet langs zeg ik; is al goed.
Durft hij erlangs dan beloon ik he dus met mijn stem & ook door een klopje.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat ze mij dat niet hebben geleerd ofzo, ik doe dat gewoon vanuit mijn eigen gevoel.

btw; ik rijd op de engelse manier.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:40

Ik praat eigenlijk ook altijd met me paard,Vooral als ze ergens bang voor is,Als je dan een beetje rustig met haar gaat praten,merk ik toch wel dat dat heel goed helpt. Ja

poniemiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:57

ja, ik praat tegen mijn paard.
maar het is gewoon de manier waarop je iets zegt. een paard snapt het echt niet als je zegt: 'ho, stop daar eens mee!' of schelden, doet hem niks.

hij luistert naar de klanken en manier van.
HO hij luistert naar de O, als je hem dit woord leert om rustiger te gaan lopen, luistert hij hiernaar, dus kun je geen 'mooi' meer gebruiken want hier zit ook een O in.

en als je iets met een bange toon in je stem zegt zal je paard onrustig worden.
als je rustig doet, wordt je paard rustiger.

snappe?? Haha!

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:53

N_fotografie schreef:
Mijn mening: Ik krijg NHM les en mij is geleerd alleen geluid te laten horen wanneer het nodig is. Wanneer er een "enge" wagen aan komt (zie traktor, vrachtwagen e.d.) niets zeggen. Zo kan het paard ook niet van jouw aflezen/horen dat er iets engs aankomt of staat te gebeuren.

Klopt zeer zeker, maar je paard kan dan ook niet aflezen dat er niks aan de hand is (wat hij/zij waarschijnlijk wel kan als je zacht en sussend tegen hem/haar praat) en is hij/zij dus aangewezen op eigen intuitie. Een grote brommende roestbak met wielen zo groot als je eigen stokmaat, gevaarlijk of niet? Hmm, ik zou als paard toch wat gespannen worden. Maar ik denk dat je zoiets ook moet trainen.

Ik praat áltijd tegen paarden, naar mijn informatiebronnen vinden ze dat zelfs gezellig Pling

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:12

Ik praat zeker tegen mijn paard. Ik denk ook echt dat ze naar mij luisterd. Als ik naar de oren kijk..
Tijdens het rijden kan ik haar met mijn stem kalmeren. Dan merk ik als ze weer eens onrustig wordt en gaat rennen dat wanneer ik tegen haar praat ze een stuk rustiger en meer ontspannen wordt. Ik heb ook van mijn instructrice geleerd om haar tijdens het rijden met mijn stem te kalmeren en soms ervoor te zorgen dat ze minder afgeleid is door de omgeving.

Brigitte1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:48

ik praatte ook altijd tegen mijn paard, daar werd ik zelf ook altijd rustiger van Haha!

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:14

ik praat wel tegen mijn paard daar wordt ie meestal wel rustiger van of als ik boos op um ben merkt ie dat ook. en af en toe wat tegen hem zeggen maakt denk ik ook niet zoveel uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:14

Ik praat ook tegen mijn paard, geen hele verhalen maar ik zeg wel vaak iets tegen hem Haha!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:37

Noa_M schreef:
Ik praat zeker tegen mijn paard. Ik denk ook echt dat ze naar mij luisterd. Als ik naar de oren kijk..
Tijdens het rijden kan ik haar met mijn stem kalmeren. Dan merk ik als ze weer eens onrustig wordt en gaat rennen dat wanneer ik tegen haar praat ze een stuk rustiger en meer ontspannen wordt. Ik heb ook van mijn instructrice geleerd om haar tijdens het rijden met mijn stem te kalmeren en soms ervoor te zorgen dat ze minder afgeleid is door de omgeving.

Iets dergelijks heb ik met een van de paardjes. Een schat maar snel onzeker. Door tegen haar te babbelen en héél veel complimentjes te geven weet ze dat ze het goed doet en blijft ze ontspannen.
Maar ook idd het gefocust blijven op de ruiter is makkelijker als er af en toe wat geluid van afkomt.

En wat angstige momenten betreft, tja, die twee ´dozen´ waar ik op rij gaan zo heerlijk dramatisch doen bij ´enge´ dingen dat ik dan weer in een deuk lig. En ja, iets waar mieppie om moet lachen kan nooit echt eng wezen.
(al raakt de een er zo beledigt van dat ze al amper meer ergens van wil schrikken, of het moet iets plotselings zijn zoals bv een heg die ineens begint te blaffen, maar dan schrik ik net zo hard mee en gaan we daarna allebei bijkomen van de schrik, al zuchtend en briezend - ik zucht, paard briest Knipoog )

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 22:00

Ja dat ken ik zo goed. Zelf helemaal in een deuk liggen omdat je paard weer een dramaqueen aan het uithangen is. En idd dan is het ineens een stuk minder eng..

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:29

Ik ben er zelf nog niet helemaal uit wat het dan precies is met dat lachen. Of dat paard beledigt raakt (of is dat vermenselijking?) of dat je door te lachen zelf ontspant wat je dus doorgeeft aan je paard als ontspanning = niet eng. Hoe dan ook, het werkt en ik heb er nog lol van ook!

De_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:49

Ik praat ook altijd gewoon tegen mijn paard omdat ik denk en voel dat het beter is want als hij nerveus/onrustig is dan word hij rustig als ik tegen hem praat,...

I_040

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:41

Altijd!

sylv28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:53

Haha ik praat echt heel vaak tegen mijn paard!

De_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:14

Is toch ook gewoon normaal lijkt mij als je tegen je paard praat??

Lindee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:39

Ik praat wel tegen mn pony, ook als ik ruzie met iemand heb gehad
ofzo, dan ga ik naar mn pony en dan word ik meestal wel weer blij.
en ook als ik met een pony op buitenrit ben en die pony word onrustig,
praat ik ook tegen de pony, is het slecht dan tegen een pony praten ?

De_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:24

@ Lindee nou ze zeggen dat je dan onrust kweekt en foute " commando's" leert ofzo :S wazig ik vind het gewoon flauwekul want mijn pony word gewoon rustig als ik tege hem praat

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:47

Ik heb een jong paard en ik heb altijd geleerd dat het heel erg belangrijk is om tegen hem te praten zodat je hem daarmee gerust kunt stellen, belonen of natuurlijk de hulpen kan verduidelijken.
Hij wordt er rustig van als er een keer iets engs is.. Dus dat lijkt me ook iets positiefs Lachen