Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nammie

Re: Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:28

Hilli schreef:
Sim0ne schreef:
Die heb je bij ons in de buurt ook. Van die half-bejaarden die op zondag hun jachtoutfit aantrekken en dan een rondje bos gaan hobbelen, de rest van de week zie je ze niet. Arme paardjes...

Lig jij dan 168 uur per week bij die mensen op de stoep om te controleren wat ze met hun paard doen? OK, ik ga zelf ook niet in zo'n soort ornaat het bos in, maar dat is toch ook een beetje eigen keuze? En ook wat je met een paard doet (sport, recreatie, ...)?

Owkee , en dan nu het eerste bericht nog eens lezen....waar ging het hier ook alweer over?

Juist ja!!

Eigen keuze.
Maar soms heb je geen keuze , en dan hoor je er niet bij...

Setjes? blehhh Misselijk

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:30

kynshiri schreef:
Mijn tenen krulden van die beginpost hier!

Ik voel mij dan ook aangesproken...

Ik bekap inderdaad mijn paarden zelf, maar helemaal niet omdat het goedkoper is, maar omdat naar mijn mening hun hoeven zo 24/7 altijd 100% in topconditie staan en geen 6 weken groeien en dan al het teveel laten wegkappen.

Brok krijgen ze niet. Wel een massa aan hooi en pavokoeken. In de winter geef ik soms ook nog bietenpulp en worteltjes bij, maar ik zou echt niet durven zeggen dat ik minder geld uitgeef aan voer dan iemand die meer krachtvoer geeft, maar dan meestal veel minder hooi en extra's. Nuja, misschien scheelt het wel iets, maar spotgoedkoop zal het niet zijn...

ze staan ook altijd buiten, maar je maakt me niet wijs dat 'naturals' het niet nodig vinden beschutting en een droge plek te voorzien voor hun paarden. Ze hebben heus geen 3x3 box nodig om droog en warm te staan hoor. De mijne hebben een superdeluxe inloopstal met verharde vloer. Ze hebben zelfs verharde wandelpadjes op de blubberige plekken (in de doorgang bv); wat wil je nog meer? Een gouden voederbak maakt je paard geen z*k uit hoor...

Dat van dat flutdekentje vind ik al helemaal onzin. Geen dekens gebruiken is inderdaad goedkoper, maar weerom niet de reden om te kiezen voor dekenloos. De belangrijkste reden waarom ik het doe, is dat je met een paard met een natuurlijke vacht en beschuttingsmogelijkheid op je twee oren kan slapen dat hij niet koud heeft. Als je scheert en dekens oplegt, is hij volledig afhankelijk van welke deken jij oplegt. Bovendien is hun weerstand op en top zonder dekens.

Enten doe ik ook al niet (sjongejonge moet TS een hekel aan mij hebben). Ik ent alleen voor tetanus. Ik kom niet op wedstrijden dus daarvoor hoef ik het niet te doen, maar bovenal ent ik niet omdat mijn pony elke keer ziek wordt van de influenza-enting. Ze zijn sinds ik ze niet meer ent nog nooit ziek geweest.

Dat sommige 'natural' dingen goedkoper zijn, maakt het in mijn ogen enkel dubbel-dom van het niet te doen. als ik er over nadacht bleken sommige dingen gewoon veel beter/gezonder te zijn voor mijn paarden, maar ik ben echt niet bewust van mn lijstje gaan schrappen wat ze niet meer krijgen omdat ze te duur waren hoor...

Jouw hele bericht wijst er alleen maar op dat je duidelijk weet waar je mee bezig bent en je paarden een goed leven geeft.
Misschien is de klacht van TS alleen gericht op mensen die hun paarden bewust tekort doen uit gierigheid (of gewoonweg goede zorg niet kunnen betalen) en dit dan doen onder het mom van NH?
Althans, zo heb ik het opgevat....

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:32

Ik heb niet het hele topic doorgelezen. Ik reageer nu even met wat ik heb gelezen van de TS.
Ik ken ook naturals... En daar zijn vervelende mensen bij en prettige mensen (zoals ik ze vind, dan).
En waar ligt het aan?
Aan hoe extremistisch ze zijn naar anderen. Laten ze anderen die anders denken in hun waarde, of willen ze iedereen hun waarheid opleggen?

Ik ken ook springruiters... En daar zijn vervelende mensen bij en prettige mensen (zoals ik ze vind, dan).
En waar ligt het aan?
Aan hoe extremistisch ze zijn naar anderen. Laten ze anderen die anders denken in hun waarde, of willen ze iedereen hun waarheid opleggen?

Ik ken ook dressuurruiters... En daar zijn vervelende mensen bij en prettige mensen (zoals ik ze vind, dan).
En waar ligt het aan?

Ik ken ook hondenbezitters.... En daar zijn vervelende mensen bij en prettige mensen (zoals ik ze vind, dan).
En waar ligt het aan?

Ik ken ook christenen....En daar zijn vervelende mensen bij en prettige mensen (zoals ik ze vind, dan).
En waar ligt het aan?

Ik ken ook moslims... En daar zijn vervelende mensen bij en prettige mensen (zoals ik ze vind, dan).
En waar ligt het aan?

Moet ik nog even doorgaan? Denk het niet...mijn punt is wel duidelijk.
Als we ons nou eens wat meer met onszelf zouden bemoeien (en dat kost mij soms ook moeite, daar ben ik eerlijk in) en wat minder bezig waren om anderen je eigen waarheid op te leggen...dan zou het er een stuk beter uitzien.

Gun iedereen zijn eigen manier van omgaan met zijn dieren/kinderen of whatever.... Totdat er met zekerheid vastgesteld kan worden dat er sprake is van mishandeling...heb je je niet veroordelend uit te spreken over de werkwijze van een ander, vind ik.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:33

Mee eens, Polly. Zolang men maar kijkt naar wat een paard/kind/hond echt nodig heeft om zichzelf te kunnen zijn. Ja

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:34

Sim0ne schreef:
Hilli schreef:
Lig jij dan 168 uur per week bij die mensen op de stoep om te controleren wat ze met hun paard doen? OK, ik ga zelf ook niet in zo'n soort ornaat het bos in, maar dat is toch ook een beetje eigen keuze? En ook wat je met een paard doet (sport, recreatie, ...)?

Nee, maar dat hoor ik wel van stalgenoten. Dat ze die paardjes alleen hebben voor de show en op zondag. En dat ze de rest van de week de stallen nauwelijks uitkomen, dat vind ik toch wel sneu voor de paardjes...

Als dat echt waar is (en er zal wel een kern van waarheid in zitten - daar twijfel ik niet aan), dan is het inderdaad erg sneu voor de paarden. Of zouden de paarden eraan gewend raken? Het zijn en blijven gewoontedieren.... Dat zou dan ook betekenen dat andere mensen er meer last van hebben dan het paard?

Begrijp me niet verkeerd: persoonlijk vind ik het hebben van een paard een zeer bewuste keuze met logische consequenties - in elk geval moet je het beste voorhebben met je paard. Een show-object van je paard maken valt voor mij zeker niet onder dat 'het beste voor hebben'!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:35

@ Polly: je bent mijn held van de dag! Haha! Bloemen voor die vrouw...

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:43

Ach weet je ergens snap ik de TS ook wel een beetje hoor... op Paardnatuurlijk behoor ik ook tot de not-done groep zullen we zeggen omdat ik dressuur rijdt met een bitje... Dat is inderdaad een heel enge visie. Ik probeer zo veel mogelijk te doen dat in mijn ogen belangrijk is voor de gezondheid en het geluk van mijn paarden, maar omdat ik gemiddeld 1 a 2 keer per week toch nog wel eens met een bit rij (omdat ik een bitloos hoofdstel niet zo fijn rijden vind trouwens, ik heb dat zelfs geprobeerd), wordt je bijna gelijk op de hoop 'niet -paardvriendelijk' gegooid. terwijl ik ook 1 a 2 keer per week met neckrope rijdt en daar zeggen ze dan nx van...

Ik ben zelf ook wel genuanceerder dan dat... Sommige dingen vind ik niet kunnen (zoals longeren op 2 jaar, 24/7 in een box proppen,...kortom: dingen die volledig tegen de natuur van een paard ingaan) en als mijn mening gevraagd wordt zal ik dat ook wel zeggen, maar om daar nu heel de tijd over door te bomen...

Er zijn ook heel veel paardeneigenaren wiens paard wel op ijzers staat of snachts op stal moet, maar die super verzorgd wordt. Als de eigenaar bewust en doordacht bezig is met z'n paard, vind ik het inderdaad nogal extremistisch om over dat ene dingetje dat niet echt 'natural' is te gaan doorbomen. Op een paard rijden is uberhaupt al niet natuurlijk en afspanning rond de weides ook niet... Laten we ze allemaal vrijlaten Vork dan pas doen we het echt goed...

edit: en dan kosten ze al helemaal geen geld meer Haha!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:56

Moderatoropmerking:
Dames en heren, laten we het wel een beetje rustig houden Knipoog Als je je ergert aan iemand of aan een reactie van iemand, tel dan aub tot 10 en reageer normaal terug. Je ergernis moet niet van je bericht afdruipen Knipoog
Daarbij is het niet nodig om dit topic een draai te geven naar naturals vs. anti-naturals.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:58

Ik vind ook dat je naar je paard moet kijken, hoor. Ik ent mijn paard (vooralsnog) dus wel in en ik ontwormde ook, maar nu ben ik aan het overwegen om mestonderzoek te laten doen. Ben er nog niet helemaal uit. Als het 's winters extreem hard en lang regent, krijgt 'ie een ongevoerde regendeken op. Toch is daar nog geen natural overheen gevallen, wel de 'normals' (om ze maar even een naam te geven), die dan in mijn profiel foto's hadden gezien van Sam met regendeken. Tja, dan lach ik maar ofzo, want daar word ik zo moe van..... Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:59

Tieneke, zag je bericht te laat. Ik snap het niet, hoor. Hoe je het ook went of keert, in dit topic gaat het toch over naturals/niet naturals, gezien de beginpost? Dan moet die beginpost helemaal veranderd worden, volgens mij........

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:01

Het is niet in de naturals hoek geplaatst.
Houd dat dan in dat de naturals niet mogen reageren?
Als die wel mogen reageren , tja dan krijg je dus de naturals versus de niet naturals , toch?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:02

Tuurlijk mag dat wel, maar maak er geen discussie van die al ontelbaar vaak gevoerd is en waar toch geen einde aan komt, tenzij door een slotje.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:04

Nadya schreef:
Tieneke, zag je bericht te laat. Ik snap het niet, hoor. Hoe je het ook went of keert, in dit topic gaat het toch over naturals/niet naturals, gezien de beginpost? Dan moet die beginpost helemaal veranderd worden, volgens mij........

Ik denk dat de discussie natural/niet-natural helemaal niet aan de orde is. De TS ergert zich aan het gedrag van een aantal naturals in zijn/haar omgeving en niet aan 'de natural' in het algemeen.

De conclusie is immers ook allang getrokken wat mij betreft: degene die voor z'n geld kiest boven z'n paard en daardoor z'n paard tekort doet, is niet goed bezig. Echter, vrijwel alle paardenliefhebbers hebben veel voor hun dieren over en de kosten voor specifieke spullen kunnen dan ook flink oplopen. Of je nou natural bent, of niet.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:07

Mooie conclusie Hilli.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:08

Tieneke schreef:
Tuurlijk mag dat wel, maar maak er geen discussie van die al ontelbaar vaak gevoerd is en waar toch geen einde aan komt, tenzij door een slotje.

Lijkt me vrij moeilijk, hoor. Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:09

Misschien kunnen jullie de eerste Bokkers zijn die er wel in slagen, met wat goede wil moet dat lukken.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:11

Nadya schreef:
Tieneke schreef:

Lijkt me vrij moeilijk, hoor. Knipoog

Als we maar netjes blijven....

Oke! Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:12

Is niks moeilijk aan, alleen als je jou oordeel al klaar hebt dan wel natuurlijk. Ik denk dat het algemeen bekend is, dat er sommige van beide kanten het moeilijk maken om met elkaar overeen te komen, en zo geen goede reclame geven

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:12

Tieneke schreef:
Misschien kunnen jullie de eerste Bokkers zijn die er wel in slagen, met wat goede wil moet dat lukken.

haha, in theorie zou het moeten kunnen ja. Denk alleen dat in dit topic de beginpost iets te sturend was voor de discussie.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:13

Sim0ne schreef:
Tieneke schreef:

haha, in theorie zou het moeten kunnen ja. Denk alleen dat in dit topic de beginpost iets te sturend was voor de discussie.

Nou ja, wat mij betreft is de conclusie daarvan duidelijk, dus kunnen we door naar het volgende actiepunt.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:14

En dat is?? Tong uitsteken

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:14

Sim0ne schreef:
Tieneke schreef:

is al gelukt naturals vs normals, en de beginpost slaat toch niet voor iedereen, het is de kunst van aangesproken voelen *LOL*

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:19

Wie is er eigenlijk begonnen met de 'vakkenvullen', m.a.w. wie is degene die de termen 'natural' en 'normal' heeft ingevoerd?

Wat mij betreft suggereren beide termen namelijk hetzelfde (let op: ik bedoel niet dat ze hetzelfde betekenen), namelijk in het 'natural'-geval: als je er vanaf wijkt, dan ben je niet-natural dus onnatuurlijk bezig. In het 'normal'-geval: als je afwijkt van de 'normals' ben je dus niet-normaal, dus abnormaal... Tja, zo kun je het toch al bij voorbaat niet goed doen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:20

Nou, er stonden nogal meer aannames in dit topic, hoor, dan de beginpost. Maar goed, ik ga wat anders doen zo hier thuis.... Haha!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:16

Ninx schreef:
@ Polly: je bent mijn held van de dag! Haha! Bloemen voor die vrouw...

Haha! Thanks...*bloost* Maarre...hoe wist je zo zeker dat ik een vrouw was? Ik had ook een man kunnen zijn....*lol*