Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:45

daniella74 schreef:
Toch zie ik liever iemad die eens bijv. een kleine krachtige kuithulp op een bepaald moment toepast dan iemand die zijn paard de baan uit laat springen zonder in te grijpen of zijn kop tussen de knieen laat trekken en zich er zo af laat bokken, je hebt ook nog eens iets als "oplossend rijgedrag". Ik wil daarmee zeggen, kleinschalige krachtige ingreep en verder rijden of er nooit iets gebeurd is zonder dat het ontaardt in schop/sla/trekpartijen.

Maar met een correctie van het paard is niets mis, maar met een uur lang alleen maar hardhandig of beenig corrigeren wel. En dat zie je vaak. En is die harde correctie tijdens de proef nodig? prima, maar verwacht dan geen goed punt voor dat onderdeel. veel corrigeren? dan ook veel slechte punten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:45

Maar dat ben ik voor 300% met je eens
En daar erger ik me dus ook aan.

dat was wat ik ook eerder aanhaalde met er wordt niet mee beoordeeld uit wat er eigenlijk in de FEI voorschriften staat.

Een correct gereden paard hoort boven aan te eindigen. (en een corrrect vriendelijk paard kan best een foutje maken)
En verkeerd gereden paard onderaan.

En dat kun je dan nog weer opdelen imo:
Correct gereden maar niks extra's
Of correct gereden en wel wat extra's laten zien

edit:
Maar wat je ook weer vaak ziet...erg braaf gereden proefje
Maar wel op de voorhand lopend
Ook de achterhand er niet bij.
Er is geen gevecht met het paard, dus paard is natuurlijk best happy Lachen
Maar ook dat is een vorm van verkeerd gereden.
Ik zie dat liever dan het andere verkeerd gereden met lomp geweld.
Maar beide is niet oke Knipoog

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:51

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 23:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:56

runningkawa schreef:
Maar wat je ook weer vaak ziet...erg braaf gereden proefje
Maar wel op de voorhand lopend
Ook de achterhand er niet bij.
Er is geen gevecht met het paard, dus paard is natuurlijk best happy Lachen
Maar ook dat is een vorm van verkeerd gereden.
Ik zie dat liever dan het andere verkeerd gereden met lomp geweld.
Maar beide is niet oke Knipoog

Ja

Voor mij zou het zoiets moeten zijn:
1e plek: Goed paard dat correct gereden wordt
2e plek: hetzelfde maar dan met een klein foutje
3e plek: correct gereden normaal paard
4/5e plek: correct gereden normaal paard met foutje
4/5e plek: goed paard dat meerdere fouten maakt
6e plek: goed paard dat niet correct gereden wordt
7e plek: normaal paard dat niet correct gereden wordt.

edit: de 4 en de 5e plek is dan afhankelijk van welke fouten en hoe vaak, de scores zouden wel dicht bij elkaar moeten liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:59

En dan zit er bij mij nog verschil in niet correct gereden zijn

Dat normale paard dat op de voorhand sloft en ook vaak niet aan het been is of wat ook, maar wel happy loopt mag bij mij boven dat goede paard staan dat tanden geflost word en waar de sporen er dwars door vliegen...iedereen die zoiets doet, staat bij mij onderaan...
dat vind ik namelijk erger verkeerd gereden zijn

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:06

runningkawa schreef:
En dan zit er bij mij nog verschil in niet correct gereden zijn

Dat normale paard dat op de voorhand sloft en ook vaak niet aan het been is of wat ook, maar wel happy loopt mag bij mij boven dat goede paard staan dat tanden geflost word en waar de sporen er dwars door vliegen...iedereen die zoiets doet, staat bij mij onderaan...
dat vind ik namelijk erger verkeerd gereden zijn

ja, dat valt onder dierenmishandeling en zou voor uitsluiting moeten zorgen... net als kapotte plekken van de sporen...

corina_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:10

Ik heb Anky al vaak zien rijden en heb zelfs n keer les van haar gehad Bloos en ik geloof erin dat zei absoluut weet waar ze mee bezig is en dat ze respect voor haar paard heeft. De foto's zien er idd niet egt vriendelijk uit, maar om het egt te veroordelen moet je toch egt eerst een filmpje ervan zien en ik weet zeker dat er dan een heleboel duidelijk wordt. Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:11

_angela_ schreef:
daniella74 schreef:
Toch zie ik liever iemad die eens bijv. een kleine krachtige kuithulp op een bepaald moment toepast dan iemand die zijn paard de baan uit laat springen zonder in te grijpen of zijn kop tussen de knieen laat trekken en zich er zo af laat bokken, je hebt ook nog eens iets als "oplossend rijgedrag". Ik wil daarmee zeggen, kleinschalige krachtige ingreep en verder rijden of er nooit iets gebeurd is zonder dat het ontaardt in schop/sla/trekpartijen.

Maar met een correctie van het paard is niets mis, maar met een uur lang alleen maar hardhandig of beenig corrigeren wel. En dat zie je vaak. En is die harde correctie tijdens de proef nodig? prima, maar verwacht dan geen goed punt voor dat onderdeel. veel corrigeren? dan ook veel slechte punten...

Nee maar op deze manier kun je wel verder een fijne en correcte proef rijden ookal ging onderdeel 7 (paraplu/enge hond) en 16 (onstuiming aanspringen) de mist in die moest je corrigeren om uiteindelijk te eindigen met 198 punten of meer.
Je moet voorbereid op wedstrijd gaan en pas als je thuis minimaal de zaken voor een klasse hoger goed bevestigd hebt maar kleine ongelukjes blijf je altijd houden door onverwachte omgevingsfaktoren en wedstrijdspanning. Je ziet vaak duidelijk wanneer iets een klein ongelukje is of er echt iets niet klopt in de africhting.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:24

nou als een bokker zo'n ophouding zou maken(foto 1 bijv) dan zou Bokt te klein zijN!
Tuurlijk boekt Anky hele goede resultaten en ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik niet zo goed zou willen zijn, maar ik kan toch echt niet van mening zijn dat dit er vriendelijk uitziet! Het zal ongetwijfeld een (goed) doel hebben, maar mijn manier is het niet..Ik vraag me toch even af waar de ontspanning is gebleven..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:39

Ik ben ook bij zo'n clinic geweest. De uitleg en de argumenten vond ik duidelijk, maar ik zag wel in dat de hele stijl van rijden een 'nieuwe' manier is waar ik zelf niet mee uit de voeten zou kunnen. Anky en Edward gaven duidelijk aan dat zij zithulpen niet nodig vonden en verwarrend zijn. Zij kozen ervoor om te remmen op de hand en voorwaards op het been. Blijkbaar werkt dat voor een aantal mensen prettig, maar ik kan daar echt helemaal niets mee. Ook het paard rijden op de buitenteugel vonden zij onzin en deden dat zelf niet. De argumenten die ze gaven kon ik wel volgen, maar de uitvoering vond ik niet altijd even geweldig. Bij Anky heb ik nog wel het idee dat ze er over na denkt en daar kan je het dan wel of niet mee eens zijn (ik niet dus). Bij Edward kijk ik liever de andere kant op, die rijd in mijn ogen op pure kracht en machtsmisbruik.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:45

Nou vraag ik me toch af, hoeveel van jullie wel eens zo'n foto bij een fotoserie gehad hebben.
Nu gaan jullie vast schreeuwen dat dat bij jullie NOOIT voorkomt, maar ik denk dat 95 procent van de mensen hier ook wel eens een moment doorpakt en een slechte foto is zó makkelijk gemaakt!

Denk daar ook even bij na voor je een meervoudig olympisch kampioen zo te kijk zet als landgenoot.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:55

Sizzle schreef:
Ik ben ook bij zo'n clinic geweest. De uitleg en de argumenten vond ik duidelijk, maar ik zag wel in dat de hele stijl van rijden een 'nieuwe' manier is waar ik zelf niet mee uit de voeten zou kunnen. Anky en Edward gaven duidelijk aan dat zij zithulpen niet nodig vonden en verwarrend zijn. Zij kozen ervoor om te remmen op de hand en voorwaards op het been. Blijkbaar werkt dat voor een aantal mensen prettig, maar ik kan daar echt helemaal niets mee. Ook het paard rijden op de buitenteugel vonden zij onzin en deden dat zelf niet. De argumenten die ze gaven kon ik wel volgen, maar de uitvoering vond ik niet altijd even geweldig. Bij Anky heb ik nog wel het idee dat ze er over na denkt en daar kan je het dan wel of niet mee eens zijn (ik niet dus). Bij Edward kijk ik liever de andere kant op, die rijd in mijn ogen op pure kracht en machtsmisbruik.

Dit vind ik een duidelijke uitleg, alhoewel ik er niet bij kan dat je met je handen moet rijden.
Er wordt mij nu net geleerd om het paard op de zit te rijden en ik merk dat zowel ik als mijn paard daar veel meer baat bij hebben dan het getrek wat ik vroeger deed.

Een mijn instructeur hamert juist op het rijden dat je juist de buitenteugel gebruikt om te begrenzen en je binnenteugel voor richting en snelheid. Niet de benen daarbij vergeten, maar dat snappen jullie wel, toch?
Bloos

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:55

we zetten geen landgenoot te kijk hoor Knipoog dat doen ze gelukkig zelf als ze zo gaan rijden waar de pers bij is Knipoog
Tuurlijk kunnen dit momentopnames zijn van "even doorpakken" maar ik vind dit 'even" een beetje te veel persoonlijk..
Nogmaals, geen kritiek op de verdere rijkunsten van Anky want ze rijdt nog steeds meer prijzen dan gemiddeld bokker, maar ik vind dit gewoon een minder puntje van haar rijstijl...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:57

Ezumii schreef:
Nou vraag ik me toch af, hoeveel van jullie wel eens zo'n foto bij een fotoserie gehad hebben.
Nu gaan jullie vast schreeuwen dat dat bij jullie NOOIT voorkomt, maar ik denk dat 95 procent van de mensen hier ook wel eens een moment doorpakt en een slechte foto is zó makkelijk gemaakt!

Denk daar ook even bij na voor je een meervoudig olympisch kampioen zo te kijk zet als landgenoot.

Het maakt een heel verschil of je een keertje een minder charmante foto er tussen hebt zitten of dat er stelselmatig filmpjes en hele shoots van je gemaakt worden die een trainingsmethode laten zien die weinig aan de verbeelding overlaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:57

Je zult bij mij zeker foto's zien waarvan ik denk..fock..dat moet anders Ja
Maar daar zal ik dan ook heeel hard mee aan de slag gaan Ja
Dat zal ook niet 1,2, 3 opgelost zijn, maar zeker wel in verloop van tijd.
Maar bij mijn ergste foto's heb ik toch nog nooit zo hard getrokken als hier...

Ik ben geen voorstander of tegenstander van LDR...maar wel tegenstander als het met kracht gebeurd.
En ik heb wel eens LDR gezien zonder kracht en dat is toch een heel anderd beeld.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:02

Mij maakt de methode ook niet uit. Al rij je achterste voren. Zolang je het paard maar niet ernstig stoort, je niet op kracht rijdt, en fouten eerst bij jezelf zoekt en pas daarna bij het paard vind ik alles prima.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:54

corina_90 schreef:
Ik heb Anky al vaak zien rijden en heb zelfs n keer les van haar gehad Bloos en ik geloof erin dat zei absoluut weet waar ze mee bezig is en dat ze respect voor haar paard heeft. De foto's zien er idd niet egt vriendelijk uit, maar om het egt te veroordelen moet je toch egt eerst een filmpje ervan zien en ik weet zeker dat er dan een heleboel duidelijk wordt. Knipoog

Ja het wordt nog duidelijker met filmpjes dat dit absoluut geen fijne manier is... Nog nooit een filmpje gezien?

http://www.youtube.com/watch?v=YODFSUs8 ... ed&search=

oja en egt schrijf je met ch

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:57

runningkawa schreef:
Je zult bij mij zeker foto's zien waarvan ik denk..fock..dat moet anders Ja
Maar daar zal ik dan ook heeel hard mee aan de slag gaan Ja
Dat zal ook niet 1,2, 3 opgelost zijn, maar zeker wel in verloop van tijd.
Maar bij mijn ergste foto's heb ik toch nog nooit zo hard getrokken als hier...

Ik ben geen voorstander of tegenstander van LDR...maar wel tegenstander als het met kracht gebeurd.
En ik heb wel eens LDR gezien zonder kracht en dat is toch een heel anderd beeld.

Bij mij hetzelfde (het neigt echter al tegen de contra kant maarja) ik heb idd ook al vriendelijkere LDR foto's gezien, zonder al dat geshow en getrek aan het paard. Het zag er veel vriendelijker uit dan de o zo geweldige (dus niet) Anky het hier doet.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 02-10-07 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:02

Maar wat zal de KNHS nou tegen dit alles doen?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:02

griziyr schreef:
.
bromfiets schreef:
Oftewel: er moet eigenlijk iets aan de jury's worden gedaan...

Zowel KNHS juryleden als FNRS juryleden beoordelen wat er in de wedstrijdring gebeurt. Als daar een dier in een verkeerde houding loopt zegt dat ook alleen maar wat over dat moment. Niet of het dier verder goed of slecht getrained wordt. Paarden mogen in de training ook met hulpteugels worden gereden en in de proef niet.
Een jury mag niet op de plaats van de instructeur gaan zitten en de manier van trainen ter discussie stellen. Over een slechte houding van het paard tijdens de hele proef of het geven van "onvriendelijke" of grote hulpen hoort iets opgemerkt te worden.
Als er een jurylid of iemand met verstand van zaken en daarbij bevoegd om maatregelen te nemen bij het losrijden zou zijn kan dat wellicht iets helpen.

Er wordt verder ook van juryleden verwacht dat ze positief jureren.
Het blijft moeilijk ook moeilijk om in het mooie plaatje steeds te kijken naar: Zoek de fout. Ook niet elk paard dat achter de teugel loopt wordt gereden door een ruiter die zijn paard dier onvriendelijk rijdt.
Het ene paard is nu één keer gevoeliger dan andere en juist die gevoelige paarden kunnen natuurlijk anderszijds weer hoog scoren als de juiste afstemming tussen ruiter en paard bereikt is.

In alle bokt discussies kan je meningsverschillen vinden tussen wat is paardvriendelijk en wat niet. Helaas zullen we het daar niet zomaar over eens worden. Er zijn natuurlijk wel beperkingen die wetenschappelijk te bewijzen zijn. Dan hebben we tenminste steekhoudende argumenten
Ik denk dat we elkaar en paarden met respect moeten behandelen. Hoe je met je paard om gaat is vooral een kwestie van hoe wil je zelf met het paard wil omgaan. Die verantwoording moet jezelf durven nemen. Ook als de consequentie is dat je dan met je paard eventueel minder hoog presteert.
Een combinatie (dat zijn er twee). Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel!

Mijn mening over de getoonde foto's is niet zo belangrijk. Wat mij betreft mag niemand een dier mishandelen en niemand de paardensport in een kwaad daglicht brengen. Het maakt mij niet uit in welke discipline of met welke naam iemand probeert een paard te gebruiken.
Als er discussie is over hoe dan is de KNHS de instantie die door gedegen onderzoek helderheid in de zaak kan brengen.
Dan zou er misschien ook gekeken moeten worden naar de huidige instructeurs opleidingen. Misschien zouden instructeurs in opleiding ook gebaat zijn bij achtergrond kennis over wat een paard wel en niet fysiek aankan. (als het niet is om zichzelf te scholen dan misschien wel om evt. het hoofd te bieden aan de veeleisende lesklant?)

Met die ene zin die ik schreef doelde ik op een stukje in de discussie met als voorbeeld een paard die in de proef gestrekte gangen in de proef laat zien, zonder dat de achterhand iets doet....

Daar kan de jury idd niet aan af zien hoe het paard thuis getraind wordt, maar daar doelde ik ook niet op Lachen

Voor de rest ben ik het met je verhaal eens.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:21

Ezumii schreef:

Nagelbijten / Gniffelen

Natuurlijk heeft iedereen wel eens een fout geschoten foto. Maar je weet toch zelf ook wel dat Anky haar paarden expres zo rijd? Ik rijd dan toevallig niet meer met bit, maar toen ik dat nog wel deed, schrok ik ook wel eens van de mond van m'n paard die niet zo ontspannen eruit zag, of een foto waarop er veel te diep gereden wordt. Maar dat vind ik wel héééél wat anders dan deze foto's en de foto's van P&P.

Dit ís geen toevallig geschoten plaatje, niet zomaar een momentopname, en niet zomaar iets wat zo even goedgepraat kan worden.
In mijn ogen.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:46

LuvdaTossa schreef:
corina_90 schreef:

Ja het wordt nog duidelijker met filmpjes dat dit absoluut geen fijne manier is... Nog nooit een filmpje gezien?

http://www.youtube.com/watch?v=YODFSUs8_zw&mode=related&search=

oja en egt schrijf je met ch

Vind het altijd zo naar om de beperkingen in de beweging van een paard dat zo gereden wordt te zien.... Je ziet echt heel veel verschil tussen zijn gangen zo (dus op de "slechte" manier) en tussen de gangen van zo'n paard als hij normaal gereden wordt....

Ik vind dat er een aparte jury bij de inrijbak moet staan die dan 10 minuten lang, iedere ruiter beoordeelt en dan aan de hoofdjury doorgeeft hoeveel punten er van de totaal score afgetrokken moeten worden.
Ik weet dat jureren door mensen gedaan wordt en dat de ene jury dus zal vinden dat je goed rijd en de andere jury die ziet nog wat fouten, maar toch, zo gaat het, qua beoordelen, tijdens de wedstrijd zelf ook....
En volgens mij is het niet onmogelijk om te realliseren, want bij bijv. Caroussel wedstrijden staat er ook een appart jurylid bij het inrijden te kijken hoe alle pony's en ruiters er uit zien en dat jurylid bepaalt dan ook hoeveel punten het team krijgt voor het algehele plaatje en de prix de élègance. En daar moet je ook maar net geluk hebben wat betreft de smaak van de jury.
Maargoed, kwa rijstijl moeten er gewoon hele duidelijke regels opgesteld worden en dan lijkt het me vrij eerlijk om zo'n extra jurylid het inrijden te laten beoordelen...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:07

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:09

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:17

Je kunt van een toppaard niet verwachten dat hij nooit in verzet komt. Dus daar ben ik niet zo van onder de indruk. Ik kan echter nog altijd geen goede reden bedenken om zo extreem diep te rijden.