.
bromfiets schreef:Oftewel: er moet eigenlijk iets aan de jury's worden gedaan...
Zowel KNHS juryleden als FNRS juryleden beoordelen wat er in de wedstrijdring gebeurt. Als daar een dier in een verkeerde houding loopt zegt dat ook alleen maar wat over dat moment. Niet of het dier verder goed of slecht getrained wordt. Paarden mogen in de training ook met hulpteugels worden gereden en in de proef niet.
Een jury mag niet op de plaats van de instructeur gaan zitten en de manier van trainen ter discussie stellen. Over een slechte houding van het paard tijdens de hele proef of het geven van "onvriendelijke" of grote hulpen hoort iets opgemerkt te worden.
Als er een jurylid of iemand met verstand van zaken en daarbij bevoegd om maatregelen te nemen bij het losrijden zou zijn kan dat wellicht iets helpen.
Er wordt verder ook van juryleden verwacht dat ze positief jureren.
Het blijft moeilijk ook moeilijk om in het mooie plaatje steeds te kijken naar:
Zoek de fout. Ook niet elk paard dat achter de teugel loopt wordt gereden door een ruiter die zijn paard dier onvriendelijk rijdt.
Het ene paard is nu één keer gevoeliger dan andere en juist die gevoelige paarden kunnen natuurlijk anderszijds weer hoog scoren als de juiste afstemming tussen ruiter en paard bereikt is.
In alle bokt discussies kan je meningsverschillen vinden tussen wat is paardvriendelijk en wat niet. Helaas zullen we het daar niet zomaar over eens worden. Er zijn natuurlijk wel beperkingen die wetenschappelijk te bewijzen zijn. Dan hebben we tenminste steekhoudende argumenten
Ik denk dat we elkaar en paarden met respect moeten behandelen. Hoe je met je paard om gaat is vooral een kwestie van hoe
wil je zelf met het paard wil omgaan. Die verantwoording moet jezelf durven nemen. Ook als de consequentie is dat je dan met je paard eventueel minder hoog presteert.
Een combinatie (dat zijn er twee). Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel!
Mijn mening over de getoonde foto's is niet zo belangrijk. Wat mij betreft mag niemand een dier mishandelen en niemand de paardensport in een kwaad daglicht brengen. Het maakt mij niet uit in welke discipline of met welke naam iemand probeert een paard te gebruiken.
Als er discussie is over hoe dan is de KNHS de instantie die door gedegen onderzoek helderheid in de zaak kan brengen.
Dan zou er misschien ook gekeken moeten worden naar de huidige instructeurs opleidingen. Misschien zouden instructeurs in opleiding ook gebaat zijn bij achtergrond kennis over wat een paard wel en niet fysiek aankan. (als het niet is om zichzelf te scholen dan misschien wel om evt. het hoofd te bieden aan de veeleisende lesklant?)