verhaal over slachthuis Nijkerk..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xiirisx

Re: verhaal over slachthuis Nijkerk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:01

Srry vo0r de MSN taal Vork

Moderatoropmerking:
Ook sorry voor jouw dat dit bericht verwijdert is omdat msn-taal niet toegestaan is. Lees aub eerst de boktregels.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:15

tienus63 schreef:
Ik weet alleen uit persoonlijke ervaring en van verhalen van de DA, dat in veel gevallen een paard "schieten" bij de slager een snellere dood is, dan het euthaniseren van een paard.
Gelukkig zijn er ook meer dan genoeg gevallen dat een euthenasie bij een paard wel heel snel is.
Dus wat dat betreft is een reis naar een nederlandse, goed bekend staande slager, absoluut geen slechte optie voor een paard wat geen paardwaardig leven meer kan hebben.

Helemaal mee eens!
Het is een snelle humane dood, niks mis mee!
Natuurlijk is het slachten daarna een vervelend idee, maar idd wordt je paard als ie een spuitje heeft gehad ook door een constructor met een 'happer' heel oneerbiedig in de container gepleurd!
En dan heeft hij misschien ook nog langs de weg gelegen, ik vind dat niet fijn....
Maar iedereen moet het gewoon doen op de manier waarbij hij ZICHZELF het beste voelt, dood=dood!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:21

Citaat:
waarbij hij ZICHZELF het beste voelt, dood=dood!

Inderdaad, daar zeg je het helemaal. Zeker wat er na het fatale schot/spuitje gebeurd, daar doe je alleen maar waar jij je het beste bij voelt. En daar kan niemand je over oordelen. De een kan misschien pas met zichzelf leven als hij honderden euro's heeft uitgegeven aan een crematie, de andere doet er niet moeilijk over en laat hem in stukken snijden.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:33

xKatleentjex schreef:
Citaat:
waarbij hij ZICHZELF het beste voelt, dood=dood!

Inderdaad, daar zeg je het helemaal. Zeker wat er na het fatale schot/spuitje gebeurd, daar doe je alleen maar waar jij je het beste bij voelt. En daar kan niemand je over oordelen. De een kan misschien pas met zichzelf leven als hij honderden euro's heeft uitgegeven aan een crematie, de andere doet er niet moeilijk over en laat hem in stukken snijden.

Zelf heb ik altijd gedacht: ik breng mijn paard naar de slager en vorig jaar zomer was het zover....
Been gebroken in de wei.
De DA heeft alle papieren bekeken en daar bleek uit dat ze niet meer geschikt was voor menselijke consumptie. Toen hebben we met de DA besloten om haar vredig in te laten slapen. Ze stond nog op 3 benen en met de tweede spuit zakte ze door haar gebroken been heen. Heel erg om te zien, maar zij kreeg er gelukkig niks meer van mee.
Na de laatste spuit is alles heel snel gegaan. Ze heeft nog wel 3 dagen voor aan de weg gelegen omdat Rendac niet reed in het weekend. Die geur zal ik nooit vergeten.
Mijn vader is bij het laden geweest en dit gebeurde heel erg Humaan. De chauffeur is heel voorzichtig te werk gegaan, zoals het hoort.
De geur is het enigste nare wat mij bij is gebleven.

Knuffel Kaatje77 Ja

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:49

alleen al het feit dat een paard 3 dagen aan de weg kan liggen wordt ik dus niet goed van.
Ik snap heel goed dat het soms echt niet anders kan (zoals jou paard).

Sommige chauffeurs zijn heel netjes en voorzichtig, sommige zijn echter echt lompe horken...
daar moet je dus net geluk mee hebben

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:57

ik zie liever een mens dood gaan dan een paard...
Mensen sturen een paard naar de slacht, een paard kiest daar niet voor...
Paarden sturen mensen niet naar de slacht...
Ik ben van mening dat elk paard een goed karakter heeft, maar door de mens soms verziekt...
als je een goed paard bij iemand zet die zaagt, rukt prikt, slaat niet goed verzorgt, altijd maar wil rijden en verder niet veel tjah dan kan ik me goed in leven dat een paard dan zo word...
Ik ben helemaal 100% voor een spuitje bij de dierenarts, en echt niet voor de slager maja das weer mijn mening...
De meesten vinden de slager dus nu zal ik weer vet veel commentaar krijgen, van dat er is een x een paard heeft moeten vechten enzo... maja, das helemaal mijn mening...
Misschien verandert ie nog een x want tjah ik weet er ook niet zo veel van met 12 jaar Nagelbijten / Gniffelen
*bereid zich voor op lading boze bokkers Nagelbijten / Gniffelen Tong uitsteken*

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:00

Inderdaad, we zijn al 17 pagina's aan het roepen dat alleen mensen die hun paard mishandelen en verzieken hun paard naar de slacht sturen. Dat er helemaal geen mensen bestaan die hun paardje doodgraag zien en hun het leed van hun slopende pijn/ziekte willen besparen. Er komen daar alleen maar karaktergestoorde paarden van baasjes die niets om hun dieren geven.
Clown

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:01

xKatleentjex schreef:
Inderdaad, we zijn al 17 pagina's aan het roepen dat alleen mensen die hun paard mishandelen en verzieken hun paard naar de slacht sturen. Dat er helemaal geen mensen bestaan die hun paardje doodgraag zien en hun het leed van hun slopende pijn/ziekte willen besparen. Er komen daar alleen maar karaktergestoorde paarden van baasjes die niets om hun dieren geven.
Clown

he ik snap je niet...? Verward Blond

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:02

esther_sonja schreef:
ik zie liever een mens dood gaan dan een paard...
Mensen sturen een paard naar de slacht, een paard kiest daar niet voor...
Paarden sturen mensen niet naar de slacht...
Ik ben van mening dat elk paard een goed karakter heeft, maar door de mens soms verziekt...
als je een goed paard bij iemand zet die zaagt, rukt prikt, slaat niet goed verzorgt, altijd maar wil rijden en verder niet veel tjah dan kan ik me goed in leven dat een paard dan zo word...
Ik ben helemaal 100% voor een spuitje bij de dierenarts, en echt niet voor de slager maja das weer mijn mening...
De meesten vinden de slager dus nu zal ik weer vet veel commentaar krijgen, van dat er is een x een paard heeft moeten vechten enzo... maja, das helemaal mijn mening...
Misschien verandert ie nog een x want tjah ik weet er ook niet zo veel van met 12 jaar Nagelbijten / Gniffelen
*bereid zich voor op lading boze bokkers Nagelbijten / Gniffelen Tong uitsteken*

Nee hoor. Je hoeft niet bang te zijn op boze bokkers.....
Jij geeft je mening en als jij dat vind dan mag dat toch?????
Ik heb met beide voorvallen goede ervaring en wanneer het moment er komt dan maak je toch voor jezelf de keus. In mijn geval kon ik niet anders......

Kaatje 77

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:05

Citaat:

Hier insinueer je volgens mij dat mensen die hun paard naar de slacht brengen er zelf voor gezorgd hebben dat het paard zo is. Lachen

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:23

Poeh klinkt heftig maar niet wreed inderdaad.

Ik weet niet of ik dat zou kunnen hoor.....volgens mij was ik al in tranen uitgebarsten bij het zien van het gevilde paard.

Ik liep een paar weken geleden door de makro. En daar lag dus een stukje paardenbief. Naja dan schieten er allerlei scenario's door mijn hoofd over een klein meisje en een zielig kreupel shetlandertje enzo. En dan loop ik maar heel hard door.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:31

Het is al eerder gemeld volgens mij, maar je kunt ervoor kiezen een paard naar de slager te brengen en aan te geven dat hij niet gebruikt kan worden voor consumptie.
Maar ik moet eerlijk zeggen (en dat als vegetarier zijnde haha) dat ze mijn paard toch echt voor de consumptie mogen gebruiken. HIj heeft een geweldig leven gehad (tenminste daar ga ik vanuit) en zo is zijn dood toch nog ergens goed voor.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:10

esther-sonja
je hoeft niet bang te zijn voor boze bokkers hoor Haha!
je schrijft gewoon netjes je menng op zonder er een drama van te maken Lachen prima toch

maar paarden die bij de slager staan zijn niet alleen "verziekte paarden" hoor Lachen
tuurlijk belanden er paardne met ernstige gedragsproblemen bij de slager, maar meer dieren met bengebreken en andere lichamelijke gebreken die gewoon niet pijnvrij door het leven kunnen , of paarden die versleten zijn en daardoor gewoon aan hun einde zijn
en het blijft idd een gevoelskwestie van de eigenaar
waar voelt die zich goed bij,

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:51

Het is idd ook nog een gedachte dat als je paard toch dood moet, hij nog na zijn dood nuttig gebruikt wordt.
Maar ik ben zelf eigenlijk ook iemand die donor zal zijn na mijn dood, ze mogen alles van me gebruiken, wie weet kan je er nog iemand blij mee maken!
Maar dat is ook iets persoonlijks, er zijn veel mensen die er niet aan moeten denken, mij maakt dat niet zoveel uit, ik weet er zelf dan toch niks meer van... Clown
Maar het fijne van dit topic vind ik dat ze tenminste die fabels van de slacht eens teniet doen!
Want als je van je paard houdt en je brengt hem netjes naar de slager op afspraak, dan ben je echt niet verkeerd bezig.
Als ik soms zie hoe paarden tijdens hun leven erg slecht worden behandeld, dan moet ik zeggen dat ik me daar veel drukker over maak!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:01

als mijn paard een spuitje zou moeten krijgen koos ik echt wel voor de slager. In een klap dood. Dat 'zie' ik liever dan een paard dat langzaam wegkwijnt door een spuitje..

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:05

Jolandaa_ Daar heb je gelijk in. Maar ik denk dat de meeste mensen het een raar idee vinden dat hun geliefde paard straks wordt opgegeten.

Ik vind het erg knap van je dat je als paardenliefhebber daar heen bent geweest, ik denk dat je hier wel even van bij moet komen. Mijn paard gaat alsnog nooit naar de slager.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:10

Ijslanderfan : Het liefst zie ik mijn ( verzorg ) paard nooit doodgaan, maar mocht het er van komen zou ik zelf er voor kiezen voor de slager.
Ik heb van de week met biologie een presentatie gehouden.
Het ging over tanten van een planteneter. Ik had dus zo'n schedel vast van het dier. Ik vroeg aan de leraar waarom er een gat in het schedel zat. Dat was door de slachter zo'n pin. Je ziet zo wel dat het een diep gat was. Dus het dier ( in dit geval geit) was meteen dood...

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:14

Ik weet echt niet wat ik het "beste'' zou vinden, de dierenarts met een spuitje of de slacht. Dat hoef ik nu ook nog niet te beslissen gelukkig. Het zal wel volkomen van het moment afhangen.
Maar als iedereen het zo zielig vindt voor de paarden, hoe zit het dan met de koeien? Dan zouden we met zijn alleen vegetariër moeten zijn hier op bokt. Want dat zijn net zo goed dieren, net zoals paarden.

Dionnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:17

Ik was lekker niet gegaan, en zou zeggen dat het door de treinen kwam! Never nooit dat ik mn paarden naar de slacht zou brengen. Ik zou het idee alleen al niet kunnen verdragen dat mijn paard op een bord ligt!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:19

Erg verhaal.
alsnog zou ik voor een spuitje kiezen kan het niet over me hart verkrijgen dat ik me poy naar de slager breng ze word gecremeert ik wil haar altijd bij me hebben. Lovers
maar hopelijk komt het nog lang niet zo ver ze is nu 9 jaar Lachen

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:00

neej ik bedoel van als je een veulen hebt, en je doet het bij mensen die goed met paarden om weten te gaan, corrigeren bij fouten, en hem goed rijden, het paard voor bijna 100% een goed braaf paard word... ( je hoeft natuurlijk niet Z2 grand prix te zijn he? ik bedoel iemand die niet zaagt, prikt enzo... een tik moet soms bij het rijden maar ja .. met slaan bedoel ik in de stal met zweep als ze bij het rijden niet goed genoeg hebben gepresteerd..)
als je dan een veulen bij mensen zou zetten die slaan niet consequent zijn, prikken zagen rukken enz. enz. dat het paard vast en zeker een niet zo braaf paardje word...

* heb ik van paardenfluisteraar *

tjaan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 23:04

ik heb niet alles door gelezen.. maar stel mijn paardje kan niks meer.. en staat zen leven te verdoen tussen 4 muren.. dan gaat hij ook naar de slager.
hb ik persoonlijk een goed gevoel bij..

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 23:44

ik lees wel deze verhalen, maar zelf zou ik het niet kunnen om het te zien zelf denk ik.. Mijn paardje is in de kliniek helaas ingeslapen vorig jaar, het was uiteraard verschrikkelijk om mee te maken, maar ze is rustig ingeslapen...

De Dierenarts daar heeft mij uitgelegd dat paarden die gaan vechten dat dat komt omdat de dierenarts die het doet onvoldoende overdosis vloeistof heeft gebruikt, waardoor het dier kan vechten..

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 20:19

silverbrumby schreef:
ik lees wel deze verhalen, maar zelf zou ik het niet kunnen om het te zien zelf denk ik.. Mijn paardje is in de kliniek helaas ingeslapen vorig jaar, het was uiteraard verschrikkelijk om mee te maken, maar ze is rustig ingeslapen...

De Dierenarts daar heeft mij uitgelegd dat paarden die gaan vechten dat dat komt omdat de dierenarts die het doet onvoldoende overdosis vloeistof heeft gebruikt, waardoor het dier kan vechten..

tja.. Maar je kan toch wel ongeveer inschatten wat een dier nodig heeft. Oke klinkt misschien onredelijk want ook een kwpn'er kan soms een spuit krijgen die 3 Belgen plat legt Knipoog..

Maar goed.. ik weet wel wat mijn keuze zou zijn.. Misschien als het er op aan komt dat ik nog verander maar kweet het nu wel in ieder geval Lachen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 20:31

Citaat:
De Dierenarts daar heeft mij uitgelegd dat paarden die gaan vechten dat dat komt omdat de dierenarts die het doet onvoldoende overdosis vloeistof heeft gebruikt, waardoor het dier kan vechten

Dat is ook eens verteld, weet alleen niet als het in dit topic is of ergens anders.
Maar dat het vechten van het paard zo goed als altijd voorkomt bij gierigheid van de dierarts. Die spullen kosten nu eenmaal geld, en er zijn er die gewoon rechtstreeks het dodelijk middel inspuiten. Waardoor je een paniekreactie krijgt en je paard gaat vechten, soms zelfs na meerder spuiten. Absoluut niet prettig om te zien.
Maar als je op voorhand duidelijk laat weten dat de kosten je niets schelen, je eerst wilt dat je paard onder narcose gebracht wordt en dan pas de dodelijke injectie krijgt, dan kan er normaal weinig fout gaan.