slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Perrokai

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:53

Mackie schreef:
Ten eerste in vlees zit wel meer dan alleen ijzer wat je nodig hebt.

Ten tweede vraag ik me af of iedereen die hier fel tegen het slachten van paarden is, ook geen andere dieren opeet....? Ik zou mijn paard ten alle tijde laten slachten (uiteraard niet als ie niet meer vervoerbaar is), ook al ben ikzelf vegetarier. Als ik weet dat m'n paard een goed leven heeft gehad, vind ik het niet erg dat ie daarna, als ie het toch niet meer doorheeft, wordt opgegeten. Een koe en een varken worden ook opgegeten en die groeien in een heel wat mindere omgeving op. Het slachten op zich vind ik gewoon erg diervriendelijk

Ben niet fel tegen slachten wel eerder geneigd tot inslapen en ben absoluut geen vegetarier maar juist gek op vlees, ook paardenworst. Ik vind het ook niet erg dat ik een koe of varken opeet maar het zou wel een nog prettiger idee zijn als ook die een goed leven achter de rug hadden.
Alleen al die dieren heb ik niet persoonlijk gekend, lief en leed meegedeeld. Zoiets wil ik niet opeten en ook niet opgegeten laten worden. En trouwens niet alle paarden die geslacht worden hebben wel een goed leven gehad. Het grootste deel wordt nog altijd voor de slacht gefokt, vooral ook in Oostenrijk. Hier worden vele slachtpaarden reddingsacties opgezet om o.a. fjorden en ook haflingers en een ander oostenrijks ras te redden. Ze kopen de hele lichting op voor kiloprijs en verkopen die ook voor kiloprijs aan prive als toekomstig rijpaard. Mn hond of kat laat ik ook niet slachten en opeten of alleen maar slachten voor mijn part, met een paard is dat voor mij niet anders, ik zie het verschil niet. Maar het is maar wat je gewend bent denk ik als je het om het geld doet dan is er voor mijn gevoel absoluut geen dierenliefde meer in het spel tenzij je iets goeds doet met dat geld bijv. een gezond mestpaard van de slacht redden. Er zijn nu eenmaal mensen die gevoelsmatig wat verder af staan van het beest/slacht/consumptie verhaal. Hoe hypocriet dat ook is, dat ben ik ook.
Het gaat me er niet om of mn kipfileetje een goed leven heeft gehad, liefts wel natuurlijk, als ik 'm maar niet persoonlijk gekend heb........

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:00

hey

ik ben zeker voor slachten.. het komt mischien heel hard aan voor paardenlief hebbers. ik heb zelf ook een paard en ben zeker ook een paardenliefhebber maar wat wil je liever? ik zal eens vertelen hoe het er bij de goede slagers aan toe gaat:

je paard komt daar aan bij de trailer. er staat daar een man in gewonen werk kleden. geen bloed enzow. je maakt een praatje met de beste man en drinkt er zelfs lekker een kopje koffie mee. dan komt het paard er bij.. de man pakt het paard aait hem eens over de neus en neemt het paard mee naar binnen.. voor het paard er ergen in heeft is het dood.. nixs pijn nixs angst gewoon op een goede manier gestorven

nou het inslapen. ik heb er opzig niet tegen hoor!

je paard heeft pijn en moet dood.. de dieren arts komt en geeft je paard een spuitje.. je paard heeft pijn en voelt zigzelf langzaam dood gaan.. wat moet dat beest een angst hebben! hij voelt hoe hij langzaam weg glijd.. hij moet vechten voor zijn leven terwijl het niet meer te reden valt!

naja je moet zelf weten wat je goed vind maar ik ben toch meer voor het diervriendelijke slachten!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:05

Hehe Perrokai, dat roep ik dus al 17 pagina's Knipoog
Dit is reeel, ik word zo moe van die schreeuwende penny's....

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:16

tss schreeuwende pennys :S je bent er zelf eentje dit slaat nergens op! zo anderen afkraken!!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:21

loveamira schreef:
hey

ik ben zeker voor slachten.. het komt mischien heel hard aan voor paardenlief hebbers. ik heb zelf ook een paard en ben zeker ook een paardenliefhebber maar wat wil je liever? ik zal eens vertelen hoe het er bij de goede slagers aan toe gaat:

je paard komt daar aan bij de trailer. er staat daar een man in gewonen werk kleden. geen bloed enzow. je maakt een praatje met de beste man en drinkt er zelfs lekker een kopje koffie mee. dan komt het paard er bij.. de man pakt het paard aait hem eens over de neus en neemt het paard mee naar binnen.. voor het paard er ergen in heeft is het dood.. nixs pijn nixs angst gewoon op een goede manier gestorven

nou het inslapen. ik heb er opzig niet tegen hoor!

je paard heeft pijn en moet dood.. de dieren arts komt en geeft je paard een spuitje.. je paard heeft pijn en voelt zigzelf langzaam dood gaan.. wat moet dat beest een angst hebben! hij voelt hoe hij langzaam weg glijd.. hij moet vechten voor zijn leven terwijl het niet meer te reden valt!

naja je moet zelf weten wat je goed vind maar ik ben toch meer voor het diervriendelijke slachten!

Dus heb je er wel iets tegen. Ten eerste schets je twee volkomen verschillende situaties. Het paard met het spuitje heeft pijn het slachtpaard niet, anders staat hij ook nog een half uur pijn te leiden terwijl jij met die man kennis maakt en zelfs koffie drinkt. En pats boem dood? nee dus pats boem en in coma maar weet jij of hij iets voelt ruikt of hoort op dat moment ? Net zo min als je weet dat het paard zichzelf dood voelt gaan met een spuitje of dat hij vecht. Bij het eerste spuitje is hij nml. ook binnen notime in een soort coma. Ben je nog gaan kijken direct na die klap ? Want dan zou je je paard stuiptrekkend en ogenrollend neer kunnen zien vallen. Pas als ze zn halsslagader doorsnijden wat dus wel vreselijk bloederig is als je erbij staat zie je ook het leven uit hem wegvloeien, misschien voelt hij dat ook nog wel en is alleen zn motorische gedeelte uitgeschakeld zodat hij niet meer beweegt. Weet jij het ? Ik niet nml. en dat risico wil ik dus niet nemen.
Spuitje in coma (als het maar genoeg is), en daarna spuitje direct in het hart en bijna gelijk dood.
Beide methodes van doodmaken zijn volgens mij even doeltreffend, alleen het gevoel wat je er zelf bij hebt telt en maakt voor je paard ook veel verschil.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:27

loveamira schreef:

Ik denk dat een paard niet bang is omdat hij zich dood voelt gaan hoor.. Lachen Het is allemaal gewoon in de eigen omgeving, een prikje van de dierenarts.. dat gebeurt wel vaker.
Ik weet niet of je zelf wel eens onder narcose bent geweest, maar voor je het weet ben je weg en heb je niks meer door! Al zal dat bij een paardenlichaam wel ietsje langer duren. Pas als hij slaapt, dan komt de euthenasieprik, maar dat heeft het paard echt niet meer door, als de dierenarts alles netjes gedaan heeft tenminste.

Verder verschilt het gewoon per paard, ik vind slachten ook niet slecht! Maar ik heb toevallig een pony die over het algemeen zeiknat van de trailer af komt en niet zo vaak in een vreemde omgeving is. Daarnaast is ze totaal niet bang voor de dierenarts/injecties en tegen een gewone verdoving (waarna ze toch echt flink stond te wankelen en behoorlijk van de wereld was) heb ik haar nooit zien vechten.
Had ik een paard gehad dat extreem bang was voor prikken, bijvoorbeeld, had ik misschien weer voor de slacht gekozen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:35

loveamira schreef:
tss schreeuwende pennys :S je bent er zelf eentje dit slaat nergens op! zo anderen afkraken!!

Ik kraak niemand af, zeg alleen dat het hypocriet is mensen die paard eten een freak te noemen en zelf het OOK lekker te eten, alleen verpakt in de vorm van een frikandel.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:37

Ooooh Perroka, dank je wel dat je het stokje van me overneemt!!!!!! Lovers

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:38

Ireentjuh jij snapt het ook.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:38

Ik vind dat men (als je tenminste de keus hebt) zelf moet beslissen of je je paard naar de slacht brengt of in laat slapen. Je moet er zelf een 'goed' gevoel bij hebben. Er zijn voor beide methodes voor- en nadelen.

Als ik er zo over nadenk, zou ik in eerste instantie kiezen voor in laten slapen. Maar ik ben ook absoluut niet tegen slachten.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:44

O sorry IkbenEllen ik wist niet dat ik dat deed, ik heb ook wel veel maar niet alles meer gelezen de laatste tijd. Lachen

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:52

IKbenEllen schreef:
Binckydenice schreef:
Of hebben we nu ook al scharrelpaarden?

Over het algemeen scharrelt en paard meer in zijn leven dan menig kip, varken of koe. Waarom mag je die wel eten en een paard niet?
Ben je vegetarier of veganist?

Die mag je ook niet eten, ik ben vegetarier.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:59

Het lastige in dit topic is dat als het hele verhaal weer rond is er of weer iemand begint over een paard wat ligt te vechten bij een spuitje of een paard wat zonder angst naar de slager gaat.
Ieder paard, iedere eigenaar, iedere situatie is anders je kunt alleen maar je eigen idee of gevoel omschrijven niet dat van een ander.........of van een paard.......... Frusty

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:00

Helaas heb ik 3 jaar geleden twee paarden binnen twee weken moeten 'wegbrengen'.
We hebben er toen voor beide voor gekozen om ze naar de slacht te laten brengen.
Inslapen op zich is niets mis mee, maar dan het ophalen door het destructie bedrijf...
met zo'n grijper of de grote hoop dode dieren. En dan wordt er lijm van gemaakt ofzo.
Dus tsja, het is nooit leuk om een paard te verliezen en de keuze die je maakt is nooit de goede.
Het liefst zou ik het dier in mijn tuin begraven naast mijn kanariepietje, maar dat is niet
realistisch...

Ook heb ik mijn eerste paard moeten laten inslapen, dat was op de faculteit in Utrecht.
Direct daarna zouden ze haar opensnijden voor autopsie om onderzoek naar de ziekte die
ze had. Ik vond dat 'voor het goede doel', hoe meer ze konden leren van die sessie hoe meer
andere, levende, paarden er aan zou kunnen hebben. Omdat ze onderzoek deden naar EMND.
Ik ben bij het inslapen geweest en dat gaat idd niet in 1 x. Dus bij mijn volgende beslissing wordt
het toch weer de slacht... Ik hoop alleen dat dat niet op korte termijn is

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:58

haha sorry ik begreep het wat verkeerd!! maar tja ik eet ook frikandellen terwijl ik weet dat er 1 van me ouder paarden in kan zitten jamer dan.. maar een plakje paardenrook vlees krijg ik niet door me keel..weet ook niet waarom :S

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:31

maar waarom is het voor een paard zielig dat ie het leven weg voelt vloeien terwijl dit bij honden en katten de enigste optie is? ze worden toch eerst in een diepe slaap gebracht?btw. ben tegen slachten.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:32

Katten en honden zijn ook kleiner, het is hier ook geen gewoonte om een kat of hond te slachten.
Hier heb je de keuze om je paard te laten slachten of een spuitje te geven.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:39

elk paard heeft recht om op een pijnlose wijze zeg maar dan dood te gaan.. slachten is echt zo niet rlx, vind het echt geen oplossing..!!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:55

Ja, dat is ieder zijn mening, ik vind het moeilijk om te kiezen maar ik denk dat ik zelf ook eerder voor slachten zou gaan. Spuitje hoeft ook echt geen pretje te zijn hoor!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 00:21

Ik vind de twee manieren van ombrengen niet zo verschillend, een slager kan ook wel eens mis schieten en de DA kan ook te weinig geven. Maar er van uit gaande dat het allebei correct gebeurt is het op beide manieren even doeltreffend. Wat er daarna gebeurt is alleen voor jezelf een probleem. Het paard voelt of weet er immers niets van. Alleen als je niet tegen het idee van de grijper en bak kunt en de verwerking in bv lijm maar wel tegen slagaders doorsnijden villen en in stukken hakken snap ik dan niet.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 00:26

O en nog even "off-topic" , is een vegetarier een vegetarier omdat hij het zielig vind voor de dieren of omdat hij geen dier lust of wil eten ? Heb geen idee namelijk. En dragen die ook geen leren schoenen tassen ceintuurs jassen of hebben ook geen lederen bankstel ? Dat komt nml. uit dezelfde vleesindustrie. Of eten ze wel scharreleieren maar geen gewone eieren of helemaal geen eieren, en nemen zo ook geen zuivelproducten ? Gewoon een vraag.....

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 10:10

Vegetariers eten geen dier, al hoor ik wel eens varianten dat ze wel kip of vis eten Ziek. De vegetariers die ik ken willen geen vlees eten maar lusten het wel. Denk dat er ook wel zijn die het gewoon niet lusten.
Veganisten eten ook geen dierlijke producten zoals kaas, eieren. Ik weet niet of leer dragen ook onder veganisme valt of dat dat nog een stapje verder is (veganot? Knipoog )

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 10:15

Veganot? Wat een mallerd ben jij joh! Clown

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 10:19

Dit wordt weer een eindeloos lang topic over wie er nou voor of tegen slachten is. In feite heeft dit geen zin, we h oeven niemands mening af te kraken. Of je nou voor of tegen bent, ik vind het veel leuker dat we het hier gewoon gezellig houden en iemands mening respecteren. En denk er wel aan, er zijn hier ook jonge kinderen die het zielig vinden, maar denk na, jij weet beter. Ga niet tegen hun in en zeggen dat ze penny's zijn, vind ik wel zo kinderachtig.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 10:26

Nou sorry, jong of oud, iedereen mag hier toch zijn mening geven!
Laten we anders in het onderschrift zetten hoe oud we zijn, misschien handig! Discussieren noemen we dat hier, en dat hoeft echt niet erg te zijn hoor! Ik respecteer andere mensen (en hun mneing) maar heb een aantal vragen!