Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manie

Re: Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:03

merrieveulen schreef:

@berdien, die hadden we er inderdaad nog niet bij, de staart als communicatiemiddel. valt het jullie ook op dat de mensen die voor couperen zijn zich ineens vrij stil houden?

Mag ik pagina 4 nog even in herinnering roepen, daarin is dit ook genoemd Tong uitsteken Tong uitsteken
manie schreef:
Niet alleen een sierraad...
- Noodzakelijk als insektenmepper
- Belangrijk bij de communicatie met soortgenoten
- Balanceerstok (verlengde van de ruggegraad) bij beweging.
- Bescherming van de geslachtsorganen bij de merrie en de anus.
Dus couperen is een afschuwelijke verminking van het paard.

Maakt niet uit het kan niet vaak genoeg genoemd worden dat couperen mishandeling van het paard is!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:22

helemaal mee eens.Ze moeten die lui eens hun vingers amputeren.Die hebben ze toch niet nodig,toch!!!!

lil_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 21:52

Bij mij in de straat hebben ze ook trekpaarden en het merrieveulentje
van dit jaar loopt helaas ook al zonder staart rond...Ik vind het erg
zonde met dit weer zie je ze voordurend door de wei racen om maar
van die vliegen/dazen af te komen die ze niet met hun staart kunnen
wegslaan.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:09

Nou sorry ik vind je arrugementen voor "waarom wel" nogal onzinnig en vaag.
Je zou je staart van je paard dan ook wat vaker kunnen wassen tegen de uitwerpselen ( of bloed/troep bij de geboorte van een veulen) die erin gaan kleven. Of je scheert de staart op bovenaan dan vormen zich bovenaan geen dreads en lijkt het sjiek! Sorry maar ik kan mij geen reden bedenken om die staarten eraf te halen. En dat vind ik bij een hond net zo! Een paard wordt geboren met een staart en die hoort er ook aan. Tenzij een paard door omstandigheden ( ziekte, ongeval o.i.d) waardoor die eraf moet, want dat hoor je ook wel eens. Door ermee te zwiepen jaagt het vliegen weg bij de flanken en rond de buik (en bij de uierstreek), en met een staart beschermt het paard zijn geslachtsdeel/anus en dat is niet voor niets. En ze zoeken er evenwicht mee met lopen. En ze laten ermee zien ( samen met lichaam/ orenspel) hun gedrag/humeur.. Communicatie dus.
Nee sorry, echt onnodig dit. Ook al is het van vroeger uit, oorspronkelijk omdat de dieren dan niet met hun staarten in de wagen komen. Als ze zonodig kort moeten, knip ze dan kort tot onder de staartwortel. Zo behoud het paard "zijn staartwortel".

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 23:16

inderdaad, waarom couperen als er zoiets moois bestaat als een schaar??? het vuil verhaal is zowiezo achterhaald vind ik, zéker mbt de geboorte. die is maar één keer per jaar namelijk...

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 23:29

Sorry, dat ik paar dagen niet meer gereageerd heb. Ben in het weekend weg geweest.

Morgen zal ik alles bijlezen, en ook weer reactie's geven. Ja

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 23:32

Evelike schreef:
Sorry, dat ik paar dagen niet meer gereageerd heb. Ben in het weekend weg geweest.

Morgen zal ik alles bijlezen, en ook weer reactie's geven. Ja

OK, ben benieuwd! heb je die fokker nog gesproken?

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 23:42

het is toch walgelijk ,dat ze zo`n klein veulen de staart couperen ,omdat ''mensen'' het zo mooi vinden.Die mensen kan je trouwens laten vervolgen.Volgens mij mogen paarden die na een bepaalt jaar geboren zijn ,niet meer gecoupeerd in bezit zijn.Dus ga eens bij de dierenbescherming na of dat zo is.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 00:00

Gootje12, hier is het verboden, maar in Frankrijk nog niet. Veel van die boeren gaan gewoon even de grens over, laten daar de staart couperen en komen terug. Dat wordt niet bestraft. Het zal pas mogelijk zijn om het couperen te stoppen, als heel Europa eens wilde samenwerken op dat gebied en er een algemeen verbod zou komen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:20

is het geen idee om handtekeningen in te zamelen en die in te dienen, want ik vind het niet kunnen! omdat mensen te lui zijn om te wassen ed. moet zo'n paard er maar om lijden door zijn staart af te nemen. mijn paard heeft ook een zware staart en zit elke dag weer onder de poep, maar ik was het ook elke dag uit. waarom heb je anders dieren? je weet dat dieren onderhoud nodig hebben dus daar hoort het schoonhouden ook bij....dat sommige daar te lui voor zijn is hun probleem, dan moet je niet aan paarden of welk dier dan ook beginnen, beesten betekend "werk". de stal maak je toch ook iedere dag schoon? hoort het schoonmaken van de staart er dan niet net zo bij bij de algehele verzorging?

"nee laten we de staart eraf halen voor onze eigen gemakzucht"!!! Slapen

"laten wij dan idd de vingers van deze mensen couperen...die hebben ze immers toch niet nodig, want staarten wassen doen ze toch niet..."

raar dat dit nog mag voorkomen in deze moderne tijd. Boos! ...helaas zal je altijd gekken behouden die zich voordoen als god! de natuur had bepaald dat deze dieren staarten nodig hebben, maar hun weten het uiteraard beter dan de natuur Verdrietig

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:26

Ik zag onlangs nog een Belg Mét staart en die zwiepte die vrolijk heen en weer en ook zo goed als óp de kont. Nu zal ik eerlij toegeven dat deze niet zo'n hele dikke staart had (eigenlijk een best dun staartje) maar je kunt de staart dus uitdunnen door er bijv. wat plukken uit te knippen. Dit is tenminste beter dan de hele staart eraf te halen (couperen dus) en zo kan die gewoon de staart op en neer zwiepen. Om nog eens extra duidelijk te maken wat ik van couperen vindt? Ik vindt het gewoon ware DIERENMISHANDELING!!

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 12:00

Die fokker waar ik het laatst over had, heeft gezegd dat hij zich aanmeldt bij Bokt en dan zelf reageert. OK dan!

Niet elk trekpaard kan zo met de staart zwaaien, er zijn er bij die kunnen het maar ook vele niet.

Ik vind het meer dierenmishandeling als je een trekpaard met lange staart hebt, en die daardoor achter ontstekingen krijgt. Terwijl het met een korte staart voorkomen kan worden Lachen

Hoorde zondag in België, dat daar de wet ook nog helemaal niet vast staat. Ze zijn er zelfs over bezig geweest om het weer volledig toe te staan. Omdat hun er toch ook achter zijn gekomen dat het beter is voor het paard.
En daar zijn ze nu nog niet over uit, maar er is daar een kans dat het weer volledig toegepast mag worden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:23

Wat erg zeg, zou echt verschrikkelijk zijn als ze eht in Belgie ok weer gaan toestaan zeg, arme paarden. Ontstekingen worden toch veroorzaakt door vliegen? Die zitten er meer als ze geen staart hebben dus dat is een beetje een rare redenering

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:41

Bij honden hebben ze van die 'doe het zelf sets' om de oren en staart zelf te doen. Misselijk Straks krijgen we dit ook voor paarden Boos!

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 19:30

Doe het zelf sets voor honden? Stoom uit je oren

De laatste 2 pagina's vind ik niet echt een discussie meer...Erg jammer...

Wat ik niet snap is dat de TS in haar eerste bericht verwijst naar castreren van een hengst...Dit kun je totaal niet vergelijken met het couperen van de staart. Castreren is:
- Geen modebeeld, puur voor de veiligheid van mens/dier.
- Als een hengst gecastreerd is, is het enige dat ie niet meer kan veulentjes maken, bij het couperen van de staart vallen meerdere functies weg (o.a. het verjagen van de vliegen, communicatie met andere paarden, bescherming van vagina)
- een castratie verandert niets aan het karakter van een paard...zijn hengstengedrag wordt alleen een stuk minder Clown (oh, wat zou ik soms graag willen dat mijn ruintje geen karakter had Haha! ), het paard blijft gewoon paard, ik weet niet hoe de TS er bij komt dat een gecastreerde hengst geen paard meer zou zijn Verward
- ik heb nog nooit een ruin gezien die er last van had dat ie zijn ballen mistte, maar paarden met een gecoupeerde staart hebben hier wel degelijk last van (weer: vliegjes verjagen, communicatie, bescherming)

Waarom zou je wel moeten couperen?
Een merrie krijgt een veulen, dan is de staart een troep.
- Merries krijgen maar 1 keer per jaar een veulen, en eigenlijk beweer je hiermee dat je én alleen maar merries zou moeten couperen én dat eigenlijk ook alle merries van alle andere rassen zou moeten couperen. Waarom gebeurt dit dan niet en kunnen die merries wel met staart veulenen?

Het vormen van dreads voorkomen.
- Niet alleen het trekpaard heeft dreads in de staart. Merèns, haflinger, tinker, fries...tientallen rassen waar zich ook dreads bij vormen. Hierbij heb ik nog geen enkel paard gezien waarbij de staart is gecoupeerd.

De staart wordt zo vies.
Elke paardenstaart wordt vies, dit is nog geen reden om de staart te couperen.

Het paard kan de staart over de leidsels slaan en vastklemmen, de kar is dan bestuurloos.
- Dit gebeurt net zo veel bij tuigpaarden, dravers, friezen, hackneys en andere pony's voor de kar. Nog geen heb ik er gezien zonder staart, behalve dus het trekpaard.

Ik kan nog wel even verder gaan maar moet helaas weg Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 20:18

Kom vaak genoeg op keuringen in de Belgische Ardennen maar er is helemaal niets bekend over een wijziging in de regelgeving op couperen. Tot nu toe is en blijft het gewoon verboden.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 20:21

contessa schreef:
Bij honden hebben ze van die 'doe het zelf sets' om de oren en staart zelf te doen. Misselijk Straks krijgen we dit ook voor paarden Boos!

Die bestaan al lang.
Men neme een dun touwtje en men bindt de staart van een pasgeboren veulen zo strak mogelijk af op gewenste hoogte.
Deel onder touwtje sterft af en valt er vervolgens af en Voila, een gecoupeerd paard.
Dit is/was (ik hoop van harte het laatste) een methode die in elk geval vroeger op sommige stallen gebruikt werd.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 23:01

Ik vind het onzin dat er gezegt werd dat staarten te zwaar zijn en daarom maar gecoupeerd moeten worden. Als de staart flink uitgedunt wordt (zoveel als nodig is tot de staart niet meer te zwaar is) dan kan de Belg zijn staart wel weer optillen.

Ook is het toch niet zoveel moeite om de staart netjes bij te houden met wassen en uitpluizen (borstelen.) ??

Een Belg met een lange staart is ook veel mooier om te zien, zonder staart lijken ze zo dik!

Er zullen vast ook wel voordelen zijn, maar ik ben tegen couperen.. een paard heeft zijn staart niet voor niks gekregen.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 00:04

Ik heb wel gelezen dat mensen,die in het bestuur van de trekpaardenvereniging zitten erop aandringen om weer gewoon door te gaan met couperen.Nou die mensen mogen voor mij ook iets gecoupeerd krijgen.het is toch schandalig,dat zulke mensen serieus worden genomen.Er staat een heel goed stuk in de Bit over trekpaarden .dat moeten die mensen eens lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 00:13

ik ben het er helemaal mee eens. en de fokkers willen het toch dus het veulen gaat nu met warm meer met te veel paarden tegelijk in de vrachtwagen en naar frankrijk. als het weer gewoon gebeur in nederland scheelt het een hoop stres voor jonge beestje hoeven ze die lange reis niet te maken op een jonge leeftijd als ze nog meer net van hun moeder af zijn. want je kan het echt niet voor komen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 00:20

Evelike schreef:
Die fokker waar ik het laatst over had, heeft gezegd dat hij zich aanmeldt bij Bokt en dan zelf reageert. OK dan!

Niet elk trekpaard kan zo met de staart zwaaien, er zijn er bij die kunnen het maar ook vele niet.

Ik vind het meer dierenmishandeling als je een trekpaard met lange staart hebt, en die daardoor achter ontstekingen krijgt. Terwijl het met een korte staart voorkomen kan worden Lachen

Hoorde zondag in België, dat daar de wet ook nog helemaal niet vast staat. Ze zijn er zelfs over bezig geweest om het weer volledig toe te staan. Omdat hun er toch ook achter zijn gekomen dat het beter is voor het paard.
En daar zijn ze nu nog niet over uit, maar er is daar een kans dat het weer volledig toegepast mag worden.

wat een onzin! alsof dat bij elk trekpaard gebeurt! hooguit bij een enkeling, met evenveel kans als een tinker of dergelijk ras. je kunt het ook gewoon schoonhouden.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:23

Ik ben zeer benieuwd naar de argumenten van die fokker, want de argumenten die tot nu toe gegeven zijn zijn verweerbaar.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:28

Ik ken 2 Belgen die hun staart nog wel hebben, een ruin en een merrie, beide hebben ze een erg dikke staart én lopen ze voor de kar. De vrouw waar ze van zijn houdt de staarten goed schoon en pluist ze vaak uit. Dat gaat gewoon erg goed. Lachen

Die Belgen zijn heel gelukkig met hun staart, zij kunnen wél vliegen verjagen. Knipoog

Sorry even offtopic: Waarom noemen sommige mensen een Belg een Bels ? Bloos

Sunshine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:54

ik ben echt benieuwd met wat voor argumenten die fokker komt, misschien deinst ie al wel terug als ie
17 pagina's vol tegen-argumenten ziet, die ook nog eens heel goed kloppen Bloos

wat ie ook gaat zeggen, ik blijf bij m'n mening.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 11:22

Evelike schreef:

Halloooo, hebben jullie geen schaar ofzo daarginds? Heb je de foto's bekeken van de shires die in dit topic zijn geplaatst, lijkt me toch een goede oplossing? Lijkt me sterk dat ze met zo'n korte staart nog niks kunnen, dan zou ik sowieso stoppen met fokken, dan fok je nl. erg inferieure paarden. Als ze dan nog de staart niet kunnen gebruiken dan lijkt het me sterk dat ze uberhaupt nog ergens voor gebruikt kunnen worden.
Het lijkt erop dat je zelf de oogkleppen op hebt ipv de paarden. Open staan voor argumenten en oplossingen van anderen is niet erg hoor, het kan zelfs je wereldbeeld flink veranderen c.q. verbeteren..

De shetjes van mijn schoonvader hebben ook wel eens de staart vies of te lang/zwaar, het vieze wordt er dan uitgeknipt en er wordt een stuk van de staart afghaald, probleem opgelost! Overigens heeft die staart niet in de weg gezeten bij het dekken en een jaar later veulenen van die pony. Dat heeft ze helemaal zelf geregeld...