Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorseGurl13

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 16:38

merrieveulen schreef:
HorseGurl13 schreef:
Idd over het verschil met "manegemeisjes" en meisjes die een pony thuis hebben te staan ben ik het eens dat dat verschil vrij groot is! Op een manegepony rijden is in veel gevallen anders dan op een eigen pony rijden/leren rijden. Vooral ook omdat de >meeste< manegepony's wel lekker hun rondjes lopen en al met zoveel kids om hebben gelopen.... Nah jah, dat hoeft hier en daar natuurlijk niet altijd zo te zijn maar toch.

op de manege hier zie je nooit iemand die te groot is op een kleine pony. er wordt erg goed naar gekeken.

Sorry kheb het zeker wat vreemd neergezet Knipoog Ik bedoelde namelijk niet het verschil in de maat van jouw en je pony maar juist het verschil in rijden. Niet altijd maar vaak komt het voor dat een manegemeisje ondanks dat die net zo lang rijd als een meisje die een pony thuis heeft te staan toch beter rijdt! Nou kan dat meisje met een pony thuis ook vaker rijden waarschijnlijk maar goed Knipoog

MyrtheJ

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:03

Ja, daar zit idd een groot verschil in.. Die heeft al veel meer rij-ervaring in uren.... En zal waarschijnlijk al veel meer zelf opgelost moeten hebben zonder voorkauwen van een instructrice.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:05

Superwoman, Karoliefje en Merrieveulen,
Als jullie nu eens zouden LEZEN wat ik over hengsten en kleine kinderen geschreven heb.

Natuurlijk is een hengst die normaal gehouden wordt (in de wei, tussen of naast de merries) minder lastig dan een die er vandaan gehouden wordt. Natuurlijk kun je ze leren wanneer ze mogen dekken en wanneer niet en natuurlijk kun je een ontspannen buitenritje maken op een Andalusische hengst.
(Die over het algemeen wel minder hengstenmanieren hebben, zoals bvb ook de Lippizaner. Daar heeft eeuwenlange selectie binnen de fokkerij voor gezorgd )
Een hengst die tussen of bij zijn eigen merries loopt, geeft meestal ook geen probleem als je daar tussen gaat rijden.
Maar geloof me, een hengst heeft gezag nodig.
Heb je dat niet, dan kan het jaren goed gaan, maar op een dag probeert hij het gezag over te nemen.
Jonge kinderen hebben geen gezag en bovendien worden ze als mensenveulens beschouwd.
Dat KAN goed gaan onder leiding van iemand die door de hengst gerespecteerd wordt.
Jullie zijn volwassen, Carlolover niet.
Je kunt niet van een jonge meid verwachten dst ze en een hengst opvoedt en tergelijkertijd ook nog een keer een pruts in de gaten moet houden. Wie daar verantwoordelijk voor wil zijn met de risico's die daar aan vast zitten steekt haar hand maar op, maar dan vind ik Carlolover meer verantwoordelijkheidsgevoel hebben in deze kwestie.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:15

ja joh,
Misschien is een volwassen persoon als begeleiding wel wat die pony nodig heeft en niet een te grote verzorgster.
En anders moet je 'm gewoon lekker op het land laten staan of longeren of wandelen, iig niet rijden....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:25

superwoman schreef:
ja joh,
Misschien is een volwassen persoon als begeleiding wel wat die pony nodig heeft en niet een te grote verzorgster.
En anders moet je 'm gewoon lekker op het land laten staan of longeren of wandelen, iig niet rijden....

Inderdaad

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:25

idje schreef:
Superwoman, Karoliefje en Merrieveulen,
Als jullie nu eens zouden LEZEN wat ik over hengsten en kleine kinderen geschreven heb.

Natuurlijk is een hengst die normaal gehouden wordt (in de wei, tussen of naast de merries) minder lastig dan een die er vandaan gehouden wordt. Natuurlijk kun je ze leren wanneer ze mogen dekken en wanneer niet en natuurlijk kun je een ontspannen buitenritje maken op een Andalusische hengst.
(Die over het algemeen wel minder hengstenmanieren hebben, zoals bvb ook de Lippizaner. Daar heeft eeuwenlange selectie binnen de fokkerij voor gezorgd )
Een hengst die tussen of bij zijn eigen merries loopt, geeft meestal ook geen probleem als je daar tussen gaat rijden.
Maar geloof me, een hengst heeft gezag nodig.
Heb je dat niet, dan kan het jaren goed gaan, maar op een dag probeert hij het gezag over te nemen.
Jonge kinderen hebben geen gezag en bovendien worden ze als mensenveulens beschouwd.
Dat KAN goed gaan onder leiding van iemand die door de hengst gerespecteerd wordt.
Jullie zijn volwassen, Carlolover niet.
Je kunt niet van een jonge meid verwachten dst ze en een hengst opvoedt en tergelijkertijd ook nog een keer een pruts in de gaten moet houden. Wie daar verantwoordelijk voor wil zijn met de risico's die daar aan vast zitten steekt haar hand maar op, maar dan vind ik Carlolover meer verantwoordelijkheidsgevoel hebben in deze kwestie.

Ik laat toch ook duidelijk naar voren komen dat dit alles onder goede begeleiding kan? Was in ieder geval wel de bedoeling, ik ben er altijd bij en begeleid ze of het nou een buitenrit, dressuurles, springles of wedstrijd is. Anders werkt dat inderdaad niet.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:49

Gelukkig Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:22

helemaal mee eens karo en idje. een hengst is wel wat anders dan een ruin natuurlijk. maar inderdaad, de houding ertegenover speelt ook een grote rol. bij ons op stal is iedereen bij voorbaat bang als het om een hengst gaat, ook al is die nog zo braaf.
idje, wat je zei van die andalusier klopt inderdaad, een volbloed oid is dan weer heel wat anders.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 07:56

Kinderen en pony's moeten altijd begeleiding van een volwassen persoon krijgen.iig genoeg controle. Bij een hengst nog meer. Maar ik vind dat vanzelfsprekend.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 08:39

Ik vind gewoon dat er altijd begeleiding moet zijn bij de jongere kinderen. Mijn shet is een merrie en het verzorgstertje is 10 maar ik laat ze echt niet samen alleen rijden. Grietje is hartstikke sterk en als ze een keer geen zin heeft, dan kan het meisje haar niet alleen aan.En er kan altijd wat gebeuren en dan ben jij verantwoordelijk. Ik ben het dus helemaal met jullie eens

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:25

Maaar soms heeft de pony bescherming nodig.
controle of de hoeven goed worden uitgekrabd, dat ze niet zomaar een tik geven terwijl ze aan de teugels hangen etc.

HorseGurl13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 13:49

Ook

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:19

Sorry maar jullie kennen de pony niet.
En hij is juist opgevoed, voor zo ver het kon.
Het is gewoon een hengst met echte ballen..

Hij kan er niets aan doen dat hij een mannetje is, in de natuur mogen ze op elke merrie springen die ze tegen komen dat zit gewoon in hun genen.

Hij zou er niet meteen op willen springen maar hij gaat er wel nar toe rennen beetje showen, en laten weten dat hij er is.

Hij kan misschien wel een keer omhoog gaan maar dat is dan niet uit gemeenigheid..

en even voor de duidelijkheid : Het is niet mijn pony.. Op de stal waar ik rijd krijgt iedereen een of 2 of misschien zelfs 3 ponys (hengsten of moeilijkere merries en ruinen) aangewezen om te verzorgen.
In de ruil daarvoor mogen wij vrijrijden, en de bossen in zonder geld te betalen..

Xx Hilde

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:27

Die van mij is ok een hengst met ballen, ik zou er geen kind alleen bij in de buurt laten ok al is het aalleen maar omt e poetsen of om te aaien als hij los loopt. En zelfs zo'n hengst kan gereden worden door een klein kind door middel van goede begeleiding. Daarnaast hoeft een pony neit gereden te worden. Dus als je te groot bent en volgens jou kan er niemand anders op rijden dan stop je toch gewoon emt rijden, is anders behoorlijk egoistisch naar mijn mening

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:47

Zo denk ik ook karoliena.
Als niemand anders 'm kan berijden en jij bent te groot, laat je 'm lekker staan....

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:29

maar niet iedereen wil het rijden missen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:33

Dan zoek je een groter paard en dan ben je niet egoistisch.....
Je kan de pony daar toch niet voor laten lijden?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:54

miloetje schreef:
maar niet iedereen wil het rijden missen..

Dan moeten ze maar een grotere pony kopen. Wat een zin zeg daar kan ik me heel boos over maken, dus precies wat ik zei egoistisch, en neit zo'n beetje ook dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:04

Ben ik helemaal met je eens, deze manier van denken veroorzaakt het probleem van te grote mensen op te kleine pony's...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 19:07

Inderdaad, jammer dat er tegenwoordig veel te veel mensen rondlopen met precies zo'n mentaliteit.

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 20:48

hihi ik bedoelde het niet zo
en trouwens sommige mensen hebben daar geen geld voor. ik weet het is een zwak excuus maar voor een beetje d/ e pony ga je al richting de 2000 euro en hoger. En als ze papieren en wat gespresteerd hebben zit je al rond de 3000 euro...

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:02

Nouks: ik ben 1,60m en mijn pony 1,35m (13 jaar), is mijn pony dan ook zielig Nagelbijten / Gniffelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:04

Jouw pony lijkt veel groter dan deze!!!

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:08

Nouks schreef:
Jouw pony lijkt veel groter dan deze!!!

Ik moet wel zeggen dat ik ook wat minder weeg dan die meisjes Bloos, misschien scheelt dat ook.