Kijk, als je een paard van de een op de andere dag NB wilt laten doen door een NB smid, dan zou dat moeten kunnen. Berichten uit de praktijk zijn echter dat die NB smeden vrij drastisch ingrijpen en dat veel paarden eerst achteruit gaan. Sommigen gaan weer vooruit, maar lang niet allemaal. Dat betekent dus dat iemand (de smid) willens en wetens een paard op pijn zet en dat vind ik dierenkwelling. Je gaat geen pijn veroorzaken om reden van een doel waarvan je niet weet of je het wel bereikt. Het ingrijpen van zulke 'smeden' is te drastisch en getuigt daarom van gebrekkig inzicht. Dat laatste vind ik eigenlijk nog het ergste.
Rijden op een kreupel paard waarvan artsen hebben gezegd dat het beter af is met een kogel, vind ik dierenkwelling. Er zijn instructeurs die dus hun leerlingen stimuleren om zo'n kreupel paard door te trainen. Dat vind ik een kwalijke zaak.
Een paard volledige en doeltreffend medisch ingrijpen ontzeggen omdat een alternatief genezer je daartoe aanzet, vind ik dierenkwelling. Denk hierbij aan Sylvia Millecam achtige toestanden, bijvoorbeeld dus ook die tover-instructeurs die gouden bergen beloven bij een paard dat van ellende niet meer wil lopen. En je ondertussen bij de artsen vandaan houden.
Het merendeel van de alternatieven/ naturals weten hun doelgroepen goed te kiezen en te bespelen en zodoende verdienen zij een goede boterham, maar nog altijd onder valse voorwendselen. Ik snap bijvoorbeeld niet hoe iemand serieus gelooft volleerd hoefsmid te zijn na een cursus van 2 dagen, hoe kan je dat nou denken? Je gaat toch ook niet naar een tandarts die 16 uur uitleg heeft gehad??
Het is in mijn ogen dus niet alleen onkunde, maar ook opportunisme van de hulpverlener en een soort blindheid van de klant die dit soort enge dingen in de hand werkt.