Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals"?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 23:30

Nerwen, zo lees je het ook goed .

Kijk, als je een paard van de een op de andere dag NB wilt laten doen door een NB smid, dan zou dat moeten kunnen. Berichten uit de praktijk zijn echter dat die NB smeden vrij drastisch ingrijpen en dat veel paarden eerst achteruit gaan. Sommigen gaan weer vooruit, maar lang niet allemaal. Dat betekent dus dat iemand (de smid) willens en wetens een paard op pijn zet en dat vind ik dierenkwelling. Je gaat geen pijn veroorzaken om reden van een doel waarvan je niet weet of je het wel bereikt. Het ingrijpen van zulke 'smeden' is te drastisch en getuigt daarom van gebrekkig inzicht. Dat laatste vind ik eigenlijk nog het ergste.

Rijden op een kreupel paard waarvan artsen hebben gezegd dat het beter af is met een kogel, vind ik dierenkwelling. Er zijn instructeurs die dus hun leerlingen stimuleren om zo'n kreupel paard door te trainen. Dat vind ik een kwalijke zaak.

Een paard volledige en doeltreffend medisch ingrijpen ontzeggen omdat een alternatief genezer je daartoe aanzet, vind ik dierenkwelling. Denk hierbij aan Sylvia Millecam achtige toestanden, bijvoorbeeld dus ook die tover-instructeurs die gouden bergen beloven bij een paard dat van ellende niet meer wil lopen. En je ondertussen bij de artsen vandaan houden.

Het merendeel van de alternatieven/ naturals weten hun doelgroepen goed te kiezen en te bespelen en zodoende verdienen zij een goede boterham, maar nog altijd onder valse voorwendselen. Ik snap bijvoorbeeld niet hoe iemand serieus gelooft volleerd hoefsmid te zijn na een cursus van 2 dagen, hoe kan je dat nou denken? Je gaat toch ook niet naar een tandarts die 16 uur uitleg heeft gehad??

Het is in mijn ogen dus niet alleen onkunde, maar ook opportunisme van de hulpverlener en een soort blindheid van de klant die dit soort enge dingen in de hand werkt.

merrieveulen

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&qu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 01:06

Citaat:
Rijden op een kreupel paard waarvan artsen hebben gezegd dat het beter af is met een kogel, vind ik dierenkwelling. Er zijn instructeurs die dus hun leerlingen stimuleren om zo'n kreupel paard door te trainen. Dat vind ik een kwalijke zaak.

zou je dit kunnen onderbouwen? ik zie het verband met naturals en natuurlijk bekappen namelijk niet...

Pellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 01:42

Arabesk schreef:
Fronton schreef:

Vaak wordt er nog wat aangeklooid

met allerlei natural benaderingen, maar zonder resultaat. Dan begint het onderhand wel op
dierenkwelling

te lijken, als je het mij vraagt.

hallo lukt het een beetje??

DIT is dus wat ik tegenheb op dit soort topics. Er mag open en bloot geblerd worden dat NB dierenkwelling is. Als 'wij' (even voor t gemak) zeggen dat 24/7 stalarrest dierenkwelling is krijg je heel bokt over je heen, wordt er getemd en vlieg je er zowat af met een ban.

Je kan het bericht van Fronton ook anders lezen.
Als bepaalde ''natural benaderingen'' (om het zo even te noemen) verkeerd gebruikt worden, kan het indd neigen naar dierenkwelling! Dat wil niet zeggen dat de methode op zich dierenkwelling is, nee, de onkunde van de mens maakt er dierenkwelling van.

Dat is hoe ik het bericht van Fronton lees.

Ik ben het er ook niet mee eens dat bepaalde "natural benaderingen" dierenkwelling zijn. Absoluut niet!!
[/quote]
ik ben dan van mening dat je helder moet spreken want hoe jij het bekijkt is gerelateerd aan álle soorten methodes, van bit gebruik tot zadels en hoefijzers, trainingsmethodes etc.

over laatste post van fronton, ik weet niet van welke planeet jij komt maar zéker niet van dezelfde als ik!!
hoe onwaar!! je kan niet een enkeling over dezelfde kam scheren als het gros!!

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 06:47

@Fronton,

Ik heb geen idee waar jij je ideeën over natuurlijk bekappen vandaan hebt, maar ik vind ze erg zwart/wit en onrealistisch. Jij veroordeelt een hele methode op grond van een paar rotte appels die je overal terugvindt, ook bij traditionele smeden.

Verder laat ik deze discussie voor wat het is. De sfeer hier en de vooroordelen van sommige mensen bezorgen me een slecht humeur, en dat is het niet waard

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 07:28

weet je wat mij zo opvalt

dat Naturals wel ongenuanceerd kunnen zeggen dat

1 ik mijn paard martel met een martelwerktuig als bijvoorbeeld een bit
2. dat mijn paard dood ongelukkig is omdat hij niet op het land staat
3. dat het gewoon DOM is van mij het dier een deken op te doen.
4. dat het ronduit slecht is dat ik hem straks als het nodig is weer een ijzer onder sla.

Maar als dan een Fronton zegt dat het hele Natural gebeuren ook zijn keerzijdes heeft......

dan mag dat niet gezegd worden.

soort van de de pot verwijt de ketel??

Ik snap Fronton haar post helemaal, en ik lees er ook niks raars in, ik zie gewoon een onderbouwde gezonde kritische kijk op een onderwerp.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 08:10

Ann schreef:
@Fronton,

Ik heb geen idee waar jij je ideeën over natuurlijk bekappen vandaan hebt, maar ik vind ze erg zwart/wit en onrealistisch. Jij veroordeelt een hele methode op grond van een paar rotte appels die je overal terugvindt, ook bij traditionele smeden.

Precies, een paar rotte appels en daarop worden ook alle hoefsmeden veroordeelt + de mensen die om hun eigen redenen hun paarden laten beslaan...
idem voor het gebruik van dekens enz...

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 08:51

Ik vraag me af wie men bedoelt met hoef kwakzalvers bij onze oosterburen.

Citaat:
Bislang fanden vor allem Hufbeschlagverbände und Pferdeärzte politisches Gehör: Weil der einfache Pferdenarr nicht beurteilen könne, ob sein Hufpfleger auch "eine wirkliche Fachkraft ist", muss der Gesetzgeber einschreiten, argumentiert der SPD-Abgeordnete Wilhelm Priesmeier. Als Tierschutzexperte seiner Fraktion und beurlaubter Tierarzt muss er das wissen.

Citaat:
An den mündigen Pferdehalter, der den richtigen Schuster für sein Ross auszuwählen weiß, glaubt er jedenfalls nicht. Jugendliche Pferdebesitzer aus besseren Kreisen, so klagt er, fielen "in großer Zahl" auf die "geschickten" Internetauftritte der Hufpfleger herein.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:21

Ik wil nog graag wat kwijt over mijn eerdere posts over het verschil met sportpaarden en recreatiepaarden daar ik het idee heb dat sommige zich aangevallen voelen terwijl dat niet nodig is. Ik heb ontzettend vaak meegemaakt (helaas) dat mensen een paard kochten die niet goed liep en daar wordt maar op door gereden en niks wordt herkend. je bemoeit je ermee maar een DA komt niet. Dat kom ik zo vaak tegen. Ik kan dat slecht hebben. mijn chronisch bevangen paard is ook een recreatiepaard maar als het haar niet goed gaat zie ik het al aan haar gezicht. dat hebben veel meer recreatieruiters maar ook heel veel niet. Ze ontwormen niet of nauwelijks omdat ze zich er niet in hebben verdiept. Zo was er eens één die kocht een pony van 3 die nog harstikke slap was. Ze gingen er op zitten met zo'n 80 kilo en dan natuurlijk ook iemand die zo'n dier constant in de rug zit. Je zegt er wat van. Geen reactie en een jaar later. Goh mijn paards rug is aan de klote. We nemen een andere. dat heb ik zo vaak gezien en dat kan ik niet hebben. Zelf bel ik altijd direct de DA bij problemen. Heb een hele medicijnkast, ze krijgen allerlei vedingssuplementen. Elke 8 weken ontworming enz. Maar ik ben ook recreant. En zo zullen er veel meer zijn. Maar die probleem gevallen zie je gewoon in de topsport niet of nauwelijks dus komen chronische problemen zoals HKO eerder voor bij recreatiepaarden naar mijn mening

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:58

Alane schreef:
Ik dacht dat het de kelten waren die de romeinen in den beginne 'verteld' hadden over de ijzers en nagels, en die kelten waren er al veeeeeeel eerder. Het is een poos in vergeltelheid gekomen en toen weer opnieuw in gebruik genomen.

Dat paarden mee gingen de burcht in had niets te maken met dicht bij hebben maar noodzaak, de kastelen en burchten die gebouwd werden waren voor de bescherming en zo werden ook de paarden die noodzakelijk waren als oorlogstuig ook belangrijk En dat icm de hoeveelheid paarden en wijsheden vwb voeding en verzorging in die periode.

De Kelten gebruikten een soortement leren hoefschoenen bij mijn weten, de Romeinen hebben dit eerst ook gebruikt en later vervangen door daadwerkelijke ijzers. Het burchtverhaal komt niet van mij af, is mij ook niet bekend, maar lijkt me los te staan van ijzers ja of nee. Paarden waren van grote waarde in de ME. Het lijkt me logisch dat je die niet wat los liet scharrelen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:10

Nerwen schreef:
Zou dat nou zo goed zijn, al die medische onderzoeken? Zou een paard daar nou echt gezonder en blijer van worden/blijven?

Op de stal waar ik werkte (dressuur) kwam de veearts wekelijks de paarden nakijken. Soms gewoon een klein spierpijntje of een verrekt spiertje oplossen, soms met het advies om het paard die week net iets anders te rijden dan normaal omdat het paard wat zwakker werd in een bepaalde spiergroep, of juist een gespannen spiergroep had. Zo werd voorkomen dat evt. kleine spierpijntjes zouden leiden tot grote blessures. Voelde een paard zich niet helemaal fit (en dat was opgemerkt lang voor het stadium dat een paard lusteloos of met koorts op stal stond) dan werd er idd bloed afgenomen om te kijken of het paard bepaalde tekorten had. Dan kreeg hij een paar weken een supplement bij en was hij weer kiplekker en werklustig.

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:29

Pellie schreef:
ik ben dan van mening dat je helder moet spreken want hoe jij het bekijkt is gerelateerd aan álle soorten methodes, van bit gebruik tot zadels en hoefijzers, trainingsmethodes etc.

over laatste post van fronton, ik weet niet van welke planeet jij komt maar zéker niet van dezelfde als ik!!
hoe onwaar!! je kan niet een enkeling over dezelfde kam scheren als het gros!!

Fronton was helder. Het valt me alleen op dat mensen heel makkelijk berichten verdraaien (als in: verkeerd lezen).

Even in het algemeen: ik vind dat we nu een beetje de kant uitgaan van "hoe trappen we Fronton de grond in". Dat vind ik erg jammer, want zij beschrijft alleen haar ervaringen, wat jullie ook doen! Of je het daar mee eens bent of niet, dat doet er niet toe. Een beetje respect voor elkaars mening zou geen kwaad kunnen.

We hebben allemaal hetzelfde gemeen, we houden van paarden.

Ik ben het best met Fronton eens, helemaal het laatste gedeelte van haar post. Hoe kan iemand in een cursus van een paar dagen nou goed leren bekappen? M.i. onmogelijk.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:38

Fronton gaat meestal niet over 1 nacht ijs .

Nog even over die burcht van die ridders. Dat wordt erbij gehaald om zo te kunnen beweren dat dóór het opstallen van paarden, de kwaliteit van de hoeven dusdanig achteruitging dat dat noodzaak tot beslaan opriep.
Het is dus gewoon om een sluitend verhaal te maken, het hoeft niet waar te zijn. Maar om het uitgangspunt van slecht hoefkwaliteit vast te kunnen houden, moet je wàt.
Daarom stelde ik ook al diverse malen of de natuur de hoef heeft aangepast in al die eeuwen.

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:40

Xox schreef:
Ik wil nog graag wat kwijt over mijn eerdere posts over het verschil met sportpaarden en recreatiepaarden daar ik het idee heb dat sommige zich aangevallen voelen terwijl dat niet nodig is. Ik heb ontzettend vaak meegemaakt (helaas) dat mensen een paard kochten die niet goed liep en daar wordt maar op door gereden en niks wordt herkend. je bemoeit je ermee maar een DA komt niet. Dat kom ik zo vaak tegen. Ik kan dat slecht hebben. mijn chronisch bevangen paard is ook een recreatiepaard maar als het haar niet goed gaat zie ik het al aan haar gezicht. dat hebben veel meer recreatieruiters maar ook heel veel niet. Ze ontwormen niet of nauwelijks omdat ze zich er niet in hebben verdiept. Zo was er eens één die kocht een pony van 3 die nog harstikke slap was. Ze gingen er op zitten met zo'n 80 kilo en dan natuurlijk ook iemand die zo'n dier constant in de rug zit. Je zegt er wat van. Geen reactie en een jaar later. Goh mijn paards rug is aan de stinkmodder. We nemen een andere. dat heb ik zo vaak gezien en dat kan ik niet hebben. Zelf bel ik altijd direct de DA bij problemen. Heb een hele medicijnkast, ze krijgen allerlei vedingssuplementen. Elke 8 weken ontworming enz. Maar ik ben ook recreant. En zo zullen er veel meer zijn. Maar die probleem gevallen zie je gewoon in de topsport niet of nauwelijks dus komen chronische problemen zoals HKO eerder voor bij recreatiepaarden naar mijn mening

Ik denk dat je daar wel een punt hebt.
Het is veel onkunde van de ruiter.

Urielle schreef:
Op de stal waar ik werkte (dressuur) kwam de veearts wekelijks de paarden nakijken. Soms gewoon een klein spierpijntje of een verrekt spiertje oplossen, soms met het advies om het paard die week net iets anders te rijden dan normaal omdat het paard wat zwakker werd in een bepaalde spiergroep, of juist een gespannen spiergroep had. Zo werd voorkomen dat evt. kleine spierpijntjes zouden leiden tot grote blessures. Voelde een paard zich niet helemaal fit (en dat was opgemerkt lang voor het stadium dat een paard lusteloos of met koorts op stal stond) dan werd er idd bloed afgenomen om te kijken of het paard bepaalde tekorten had. Dan kreeg hij een paar weken een supplement bij en was hij weer kiplekker en werklustig.

Ik ben er van overtuigd dat een paard wat verder goed gezond is, sterk genoeg moet zijn om zelf die problemen op te kunnen lossen.
Ik vind dat men wel eens wat te snel naar de medicijnkist grijpt. Ik geloof er nog altijd in dat de natuur een hele hoop dingen zelf op kan lossen (niet alles natuurlijk, maar dat lijkt me logisch).
Ik zeg niet dat deze paarden slecht behandeld worden, zeer zeker niet, ik denk dat ze bijna niks tekort komen.
Ik snap ook dat men het zich niet kan veroorloven om een paard een paar maanden door een blessure o.i.d. stil te laten staan (hiermee wil ik niet zeggen dat je maar door moet trainen met een paard wat een spierpijn(tje) heeft, zeer zeker niet), maar ik vind wel dat men de natuur wel iets meer z'n gang mag laten gaan.

Maar goed, misschien dat wat ik voor ogen heb alleen in "the perfect world" kan

Fronton

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&am

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:42

merrieveulen schreef:
Citaat:

zou je dit kunnen onderbouwen? ik zie het verband met naturals en natuurlijk bekappen namelijk niet...

Oke, er zijn ook natuurlijke hoefsmeden die hun klanten aanraden om door te trainen met een kreupel paard, onder het mom dat beweging nog het meeste doet voor de hoef, zodat het hoefmechanisme zijn werk kan doen en de hoef zichzelf kan genezen. Even een citaat "de hoef was niet voldoende doorbloed en nu komt er weer bloed daar beneden en ja, dat doet even pijn, maar daar moet ie doorheen".

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:43

Xox, onkunde is niet erg, zolang mensen maar willen blijven leren en kritisch op zichzelf willen blijven. Er gaan in de paardenwereld helaas veel fabeltjes rond, goede en slechte.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:44

Ik ben ook geen va loper hoor

Maar als je een optimale prestatie van je paard vraagt, is het wel belangrijk dat het dier dan optimaal in elkaar steekt

Topsporters gaan ook bijna dagelijks naar artsen, fysio's ed. Kan ook niet anders omdat je veel van het lichaam vraagt

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:48

Je kan ook stellen dat topsport helemaal niet zo gezond is... (en nee, nou hoef ik geen verhalen te horen over Bonfires die op hun 17de de Olympische Spelen wonnen enzo, want die verhalen ken ik ook )

Maar ik weet dat al die medische zorg e.d. zeker belangrijk en onmisbaar is, maar ik zou alles anders doen als ik topsport bedreef met mijn paard...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:51

Natuurlijk is topsport niet gezond niet voor mens en niet voor dier Er is natuurlijk wel een reden waarom het paard van Boer Piet niet op de OS loopt Enige aanleg, correct lichaam, goed van geest....... en talent hebben zowel dieren als mensen nodig om op hoog niveau mee te kunnen

En als je veel van je/het lichaam vraagt, moet je ook heel goed voor dat lichaam zorgen........ mijn tuut rijd ook niet met een lekke band

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:52

Fronton schreef:
Xox, onkunde is niet erg, zolang mensen maar willen blijven leren en kritisch op zichzelf willen blijven. Er gaan in de paardenwereld helaas veel fabeltjes rond, goede en slechte.

Ja maar als ik zie dat mensen een paard aanschaffen en niet eten dat je moet ontwormen en nog geen koliek kunnen herkennen en ook niet merken als hun paard kreupel is dan vindt ik dat wel erg. Die mensen moeten nog even eerst wat beter verdiepen in een paard alvorens er één aan te schaffen of hulp willen aannemen en dat is nu juist het probleem.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:01

Nerwen schreef:
Hoe kan iemand in een cursus van een paar dagen nou goed leren bekappen? M.i. onmogelijk.

Het woord 'bekappen' is eigenlijk niet goed gekozen.
Natuurlijk bekappen is niets meer of minder dan het nabootsen van de natuurlijke slijtage van de hoeven.

Aangezien onze paarden vaak weinig op harde ondergrond lopen, slijten ze niet zoals ze van nature zoùden slijten. Om de hoef in goede conditie te houden, wordt de hoef regelmatig (wekelijks of 2- of 3-wekelijks, afhankelijk van de groei en slijtage die er plaatsvindt) door de eigenaar van het paard bijgehouden. That's it.
De korte cursus is dus voor mensen die de (gezonde) hoeven van hun EIGEN paard zelf willen bijhouden. Met deze cursus ben je GEEN beroeps natuurlijk bekapper en je gaat NIET op pad om andersmans paarden te bekappen. Cursusten die dit wèl gaan doen, zijn zeker uitzonderingen!

Daarnaast zijn er in Nederland enkele beroeps natuurlijk bekappers. Dit zijn ook GEEN doe-het-zelvers van een eendagscursus, maar zijn mensen die veelal eerst hoefsmid zijn geweest, de 3-jarige hoefsmidopleiding hebben gedaan, jarenlang ervaring en enorm veel kennis en inzichten hebben. Dit zijn vakmensen.

Verschil in 'bekappen' en 'natuurlijk bekappen' is ook dat 'normaal bekappen' eens in de zoveel (8 tot 13?) weken gebeurt en er dan ook behoorlijk wat af moet (alles is ver doorgegroeid). En 'natuurlijk bekappen' is - nogmaals - het bijhouden van de hoefgroeit, het nabootsen van de natuurlijke slijtage, zodat er nièts drastisch gebeurt.

De berichten die Fronton ten ore zijn gekomen, gaan NIET over natuurlijk bekappers maar over Strasseraars. Natuurlijk bekappen is namelijk NIET drastisch ingrijpen en gaan NIET paarden willens en wetens op pijn zetten. INTEGENDEEL.
Alvorens zulke beweringen te doen en natuurlijk bekappen daarmee in een kwaad daglicht te stellen, zou Fronton zichzelf eerst beter kunnen informeren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-03-06 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:04

Oh strasseraars, is voor mij hetzelfde als een natuurlijk bekapper. Strasser doet namelijk óók de natuurlijke slijtage en hoefstand nabootsen. Bizar als daar ook nog eens verschillende stromingen in zouden zijn.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:06

Op de stal waar ik werkte (dressuur) kwam de veearts wekelijks de paarden nakijken. Soms gewoon een klein spierpijntje of een verrekt spiertje oplossen, soms met het advies om het paard die week net iets anders te rijden dan normaal omdat het paard wat zwakker werd in een bepaalde spiergroep, of juist een gespannen spiergroep had. Zo werd voorkomen dat evt. kleine spierpijntjes zouden leiden tot grote blessures. Voelde een paard zich niet helemaal fit (en dat was opgemerkt lang voor het stadium dat een paard lusteloos of met koorts op stal stond) dan werd er idd bloed afgenomen om te kijken of het paard bepaalde tekorten had. Dan kreeg hij een paar weken een supplement bij en was hij weer kiplekker en werklustig

Urielle: Dat is precies wat ik bedoelde
Laatst bijgewerkt door Xox op 31-03-06 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:07

Fronton schreef:
Oh strasseraars, is voor mij hetzelfde als een natuurlijk bekapper. Strasser doet namelijk óók de natuurlijke slijtage en hoefstand nabootsen. Bizar als daar ook nog eens verschillende stromingen in zouden zijn.

Nou kijk, daar heb je 't al. Voor jou is het hetzelfde.
Nogmaals ter info: het is NIET hetzelfde. Het zijn twee verschillende methodes. Als je dit voortaan in de discussies in je achterhoofd wilt houden, dan blijft de discussie helder (en eerlijk).

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:08

en hoe weten we over welke methode het gaat?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:13

KiWiKo schreef:
en hoe weten we over welke methode het gaat?

Zodra er drastisch gesneden en ingegrepen gaat worden, heeft dit niets meer met natuurlijk bekappen te maken.