Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karamell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:52

Om een lang verhaal wat korter te maken: ik ben het eens met Kawa en Suzanne.

Urielle schreef:
Ik denk zo maar dat degenen die zich kapot werken in een reguliere baan om hun simpel peerd te houden, vervoer te betalen en lessen in de hoop ooit naar de ZZGP te gaan zich harder inzetten dan sommige mensen die alles van pappie en mammie krijgen, hun paarden door de week door hun instructeur laten rijden en in het weekend op concours gaan om prijzen weg te snaaien. Ik zeg niet dat iedereen zo is, maar die mensen zijn er helaas wel.

Helemaal eens.

Op Senior niveau denk ik dat de top echt allemaal toppers zijn, dat spreekt voor zich. Anders geraak je er gewoon niet.
Maar op pony niveau kan een goede pony gereden door instructeur veel zwaarder doorwegen dan een groot talent op een een doorsnee pony.
Als beiden evenveel talent hebben is de uitkomst nog steeds duidelijk. En als een goed ruitertje het geluk heeft 'ontdekt' te worden een super pony te mogen rijden dan dan kopen mensen meestal zo'n pony dan gewoon weg van onder zo'n ruitertje.
Misschien dat dit ook geldt op junior niveau, en soms zelfs nog op YR.

Persoonlijk denk ik dat er meer toppers zijn dan die aan de top meerijden. Ik zie soms recreatieruiters rijden met een gevoel en spelenderwijs oefeningen doen en in verzameling zo licht hun 'simpele' paard de baan door sturen. Al lijkt dat paard dan niet meer zo simpel. Dansen. Als ik dat zie sta ik in even harde bewondering te kijken als bij Anky hoor. Die mensen gaan niet op wedstrijd door de commentaar en het neergekijk door mensen met dure paarden en dat ze dan liever gewoon 'thuis' hobbelen. Niks geen bitterheid maar gewoon feit dat de 'top' het graag 'binnen de familie' houdt. Goede paarden en dure trainers, en kom je meerijden, al ben je nog zo goed, zonder die dingen ga je het toch best moeilijk hebben.

Als ik naar Kawa's foto's zie vraag ik me ook af hoeveer ze had kunnen komen, niemand kan ontkennen dat die veel talent heeft.
Dat is wat het bizarre is aan de 'top'. Veel mensen die ermee dwepen of ertoe behoren zijn blind voor het feit dat er nog andere mensen zijn met massa's talent, maar wiens leven gewoon een andere wending heeft gehad.
Die blindheid en de arrogantie die sommigen tov recreatieruiters hebben is zeer te betreuren.
Gelukkig zijn er nog wel zeer talentvolle ruiters, die wel de kansen hebben gekregen en met hard werk en doorzettingsvermogen er zijn geraakt en zich bewust zijn dat een hobbyruiter niet minder is. Die mensen hebben mijn bewondering en mijn respect. Terwijl de arrogante soort hoogstens bewondering voor hun paard zal krijgen van mij. Niet dat ze daar van zullen wakker leggen, ik ben tenslotte maar een simpel recreatieruitertje dat niet eens op wedstrijd gaat.

KarinvdM

Re: Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:55

Suzanne F. schreef:
Je kan zeggen wat je wil maar door geld is de dressuursport een stuk makkelijk te maken. Met de aanschaf van een goed paard, veel en goede begeleiding en de juiste middelen is het makkelijker als met een simpel dier die je bij een simpele pensionstal hebt staan met af en toe les. Ik zeg niet dat zo iemand er nooit zal komen, misschien met genoeg talent kan zo iemand toch uiteidenlijk mee gaan doen maar het 13 jarige meisje wat op een kant en klaar paard wordt gezet met dagelijks begeleiding van een topinstructeur zal toch sneller als talentje bestempeld worden. Dus het blijft oneerlijk.

Waarom is dat oneerlijk? De een heeft nu eenmaal meer geluk dan een ander.
Moeten we dan terug naar het communisme?

amondi schreef:
Afgunst en jalouzie

Dat is volgens mij het grootste probleem in de dressuursport.

amondi schreef:
Hier in het noorden hadden wij het Hippisch talentenplan. Dat was voorgesteld als zijnde een opmaat voor de talentvolle onder ons zonder gevulde beurs. En wie mocht er dus door?( o.a.) Floor Vos, pappa heeft een handelstal en manege. Alle facilieteiten aanwezig.
Ja maar, zij was zo goed.... En haar paard was zo goed....

Handelsstal en manege? Hoe kom je daar nu bij?

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:01

ik vind het soms wel moeilijk.

ik heb een paard met erg veel karakter, waar ik overigens wel heel erg veel van hou! maar hij is gewoon erg moeilijk te rijden, hij kan zich slecht concentreren en is nogal heet.
ik weet dat hij echt wel aanleg heeft en heeft ook niet veel moeite met de oefeningen, maar die ontspanning en concentratie die is o zo belangrijk en daardoor kom ik soms niet echt ver. dit werkt voor mij soms wel demotieverd en vind ik alles erg moeilijk!

en soms denk ik dan wel eens wat is de wereld oneerlijk ik wil zo graag goed en fijn rijden en kijk mij dan met mijn gepruts!
tja dan denk ik ik zou wel een ander paard willen maar goed, de aanhouder wint zullen we maar zeggen he en toch ik blijf in ons geloven!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:07

Citaat:
Hier in het noorden hadden wij het Hippisch talentenplan. Dat was voorgesteld als zijnde een opmaat voor de talentvolle onder ons zonder gevulde beurs. En wie mocht er dus door?( o.a.) Floor Vos, pappa heeft een handelstal en manege. Alle facilieteiten aanwezig.
Ja maar, zij was zo goed.... En haar paard was zo goed....

Handelsstal en manege? Hoe kom je daar nu bij?

In Dwingelo, de accomodatie zou van deze familie zelf zijn. Maar het gaat niet om Floor, die was de beste.
Het ging over het armeluistalentenplan, waar dus toch gewoon de mensen in terecht kwamen die al een heel goed paard, instructie e.d. hadden. Terwijl er van te voren besproken was dat het juist zou gaan om talenten te spotten ook al hadden ze niet zo'n goed paard.
Sas heeft meegedaan om haar vriendin bij te staan die die extra lessen heel goed kon gebruiken, die was zonder hulp M2 bij de paarden en kwam nu echt hulp te kort. Daar is van te voren contact over geweest, nee ze moest zeker meedoen. Juist dat soort kinderen zochten ze.
Wij hadden in eerste instantie afgebeld omdat Sas haar paard was overleden, ze hebben ons toen overgehaald met een leenpaard te starten, dat werd dus de oude pony van deze vriendin.
Om dan vervolgens voor te moeten rijden met 5 combinaties waarvan er 3 al deel uit maakten van ditzelfde plan. 1 keer raden welke combinaties door mochten, ook Floor Vos dus.

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:15

marloezzke schreef:
ik vind het soms wel moeilijk.

ik heb een paard met erg veel karakter, waar ik overigens wel heel erg veel van hou! maar hij is gewoon erg moeilijk te rijden, hij kan zich slecht concentreren en is nogal heet.
ik weet dat hij echt wel aanleg heeft en heeft ook niet veel moeite met de oefeningen, maar die ontspanning en concentratie die is o zo belangrijk en daardoor kom ik soms niet echt ver. dit werkt voor mij soms wel demotieverd en vind ik alles erg moeilijk!

en soms denk ik dan wel eens wat is de wereld oneerlijk ik wil zo graag goed en fijn rijden en kijk mij dan met mijn gepruts!
tja dan denk ik ik zou wel een ander paard willen maar goed, de aanhouder wint zullen we maar zeggen he en toch ik blijf in ons geloven!

Ik snap niet zo goed wat je hiermee wilt zeggen of wat er oneerlijk aan is....
Het is altijd nog je eigen keus om met dit paard door te blijven gaan!!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:18

Idd, dit paard is misschien veel gelukkiger in een eventing of een endurance. Waarom ga je dat niet doen?

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:37

ik bedoel er alleen maar mee dat het soms gewoon weg moeilijk is en dat ik daar door gedemotieveerd raak soms.

ik weet ook wel dat ik zelf voor kies daar sta ik ook achter. ik ben ook niet iemand die het snel "opgeeft" ik ben meestal al snel weer positief ingesteld.

ik bedoelde alleen maar dat het soms gewoon weg oneerlijk is op het vlak van geluk hebben of niet. ik wil dit paard niet kwijt, maar ik wil wel heel erg graag "goed" kunnen rijden en vooral fijn en dat is soms gewoon weg moeilijk. en dat accepteer ik ook.

ik ga geen eventing of eduarnce doen omdat daar mijn hard gewoon weg niet bij ligt.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:39

Dat is geen kwestie van geluk hebben, want je kunt er iets aan doen

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:42

en wat oneerlijkheid betreft.

tja misschien gaat het er wel eens ooit oneerlijk in toe op wedstrijden wat betreft een beoordeling van de jury dat is pech en ik vind dat wanneer je voor de dressuursport kiest daar tegen moet kunnen ook al is dat soms moeilijk.

daarnaast is het misschien ook oneerlijk als het gaat om goede paarden, mensen met veel geld kopen goede paarden die "alles"al kunnen, terwijl de ruiter die er op rijdt misschien veel minder fanatiek is en er minder voor over heeft dan iemand met een simpel paard die er alles voor over heeft.
misschien lukt het die gene met het betere paard wel altijd om er vooraan bij te rijden en die gene met het simpelere paard niet terwijl die er misschien veel meer voor doet.

maar ik denk dat dit niet alleen in de dressuurwerdeld is maar ook gewoon in het dagelijksleven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:53

Yuna bedankt voor het compliment
Al denk dat ik geen talent heb, maar wel veel vlieg uurtjes

Jammer dat dingen altijd meteen op jaloezie gegooit worden.
Ik kan niet over andere praten, maar jaloezie, nee ik heb er geen last van.
Ik vind het wel jammer dat mensen die wel talent hebben (zoals ik al eerder aan gaf dat ene meisje) niet verder kunnnen komen ja dat wel.
En nog meer jammer dat mensen met kansen volop durven zeggen dat het daar niet aan ligt dat ze verder kwamen. (en dan doel ik op niemand in dit topic, want hier zie ik nog geen verwende nesten voorbij komen )
Maar dat heeft niks met jalouzie te maken, maar dat ik niet van air houd

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:55

Citaat:
Dat is geen kwestie van geluk hebben, want je kunt er iets aan doen

dat kan ik inderdaad, ik kan dit paard verkopen en een ander kopen, maar daar ben ik der persoon niet voor, dan vind ik dat ik het opgegeven heb en ik denk dat ik dan spijt krijg omdat ik nog steeds het gevoel heb dat het ooit wel gaat lukken.

en nee ik kan niet geweldig rijden en mijn paard is niet de makkelijkste, maar dat wil niet zeggen dat ik daarom maar een ander paard koop met meer talent en een makkelijker karakter. er zijn mensen die dat wel doen en je dan heel erg hard uitlachen omdat jij niet verder komt met je paard en zij wel met hun "automaat". en dat vind ik niet oneerlijk maar onredelijk en respectloos.

Karamell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:10

Kawa, ik zou 't niet zeggen als ik het niet meende

Eens ivm de jaloezie opmerking trouwens. Zo'n dooddoende opmerking die niet echt toepasselijk is hier imho.

Ik begrijp marloezzke's frustratie wel. Ben zelf ook iemand die geen paard kan verkopen, maar helaas marloezzke zal je ofwel moeten leren te genieten van je paard en de rest minder belang te geven. Ofwel zal je je toch moeten harden en verkopen. Ergens oneerlijk, maar ergens ook logisch. Je bent wie je bent.

Persoonlijk heb ik veel respect voor mensen die voor hun paard kiezen.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:13

amondi schreef:
In Dwingelo, de accomodatie zou van deze familie zelf zijn. Maar het gaat niet om Floor, die was de beste.

*knip*

1 keer raden welke combinaties door mochten, ook Floor Vos dus.

Ehm Amondi, er zijn meer hondjes die Fikkie heten en Vos is een veel voorkomende naam. Floor Vos komt helemaal niet uit Dwingeloo en haar vader zit niet op die manege.
Hoezo roddelcircuit...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:13

Dat mensen je uitlachen om je paard is sowieso onredelijk

Maar voor de topsport zul je wel een bepaald karakter moeten hebben imo en dat houdt o.a. in dat je de keuze kunt maken om een minder geschikt paard in te ruilen tegen een goed sportpaard.

Overigens zijn de echt goede paarden volgens mij nooit 'automaten', daar hebben ze teveel karakter voor

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:17

Of je gaat volledig voor je paard en je zoekt uit wat hij wel leuk vindt!

Het hoofd is nog altijd het belangrijkste dressuurorgaan van een paard. Ik ken zat "simpele" paarden die met gemak ZZGP lopen, ik ken er geen 1 die wel talent heeft maar dat niet wil, die gaat in de staak waarbij een willig paard gewoon nog meer zijn best doet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:19

Karakter van het paard is het belangrijkste
Een paard dat continue niet wil, daar heb je niks aan.

Maar het is wel wat Urielle zegt, de betere paarden zijn meestal ook geen suffe doosjes die alles klakkeloos doen.
Daar zul je als ruiter toch vaak slim mee moeten rijden, met omweggetjes en nooit het gevecht aan gaan, want dan ga je 10 stappen terug, ipv een beetje beterder

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:20

KarinvdM schreef:
amondi schreef:

*knip*

1 keer raden welke combinaties door mochten, ook Floor Vos dus.

Ehm Amondi, er zijn meer hondjes die Fikkie heten en Vos is een veel voorkomende naam. Floor Vos komt helemaal niet uit Dwingeloo en haar vader zit niet op die manege.
Hoezo roddelcircuit...

Yep jij zal wel gelijk hebben, dat is mij idd verteld door "men" Ik had beter moeten weten. Feit blijft dat deze amazone het paard daar wel in een stalling had staan, dat heb ikzelf gezien. En een hele goede stal ook, het zag er niet uit als een leenstal, daarom en vanwege haar achternaam heb ik dat voetstoots aan genomen.
En dat het merendeel dat doorging ook in de voorgaande jaren in dat "plan"zaten. Daar was ikzelf bij. Het blijft jammer.

Karamell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:32

Urielle schreef:
Overigens zijn de echt goede paarden volgens mij nooit 'automaten', daar hebben ze teveel karakter voor

Inderdaad. Prisco was ook niet de gemakkelijkste en dat is zwak uitgedrukt. Maar toch heeft Anky haar eerste OS met hem gedaan.
De echt 'toppaarden' hebben karakter en veel.
Maar ik had -misschien onterecht- uit marloezzke's berichten dat ze doelde op mensen die een ZZ leerpaard kopen (dat daar aan de top van zijn kunnen zat), om zo in de B bekers weg te gaan halen. (Zo simpel is het natuurlijk ook weer niet, maar ja)

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:35

Citaat:

haha nee ik doelde op dat moment ook niet op toppaarden je snapt denk ik wel wat ik bedoel.

maar voor je eigen gevoel tenminste voor dat van mij is het gewoon weg raar om te zeggen, het lukt niet met dit paard dus kopen we maar een ander, die beredenering klopt niet in mijn hoofd dan krijg ik zelf het gevoel dat ik het op geef. maar ik denk dat ooit de dag wel komt dat het vele trainen zijn vruchten afwerpt of dat ik toch de knoop door hak en het "op geef", maar daar is het in mijn ogen nu nog te vroeg voor.

soms wordt in mijn ogen een paard te veel een gebruiks voorwerp dan een paard.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:39

Citaat:
dat ze doelde op mensen die een ZZ leerpaard kopen (dat daar aan de top van zijn kunnen zat), om zo in de B bekers weg te gaan halen. (Zo simpel is het natuurlijk ook weer niet, maar ja)

maar het gebeurt wel zo........ ook met die instelling.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:48

Even kijken, 2 jaar geleden, Eviola te koop, ZZ Zwaar, merrie 17 jaar €2500,00 !!!!!!( ook nog volledig beleert voor de wagen)

Dus als je een leerpaard zoekt hoeft dat echt geen kapitaal te kosten, Het is misschien zelfs wel DE weg als je het met zelf opleiden vooreerst het niet rest. Kun je later altijd nog proberen om een jong paard zelf op te leiden.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:52

amondi schreef:
Feit blijft dat deze amazone het paard daar wel in een stalling had staan, dat heb ikzelf gezien.

Waarschijnlijk haden ze dan een box gehuurd voor een dag, want Naciente staat gewoon thuis.

amondi schreef:
Even kijken, 2 jaar geleden, Eviola te koop, ZZ Zwaar, merrie 17 jaar €2500,00 !!!!!!( ook nog volledig beleert voor de wagen)

Dus als je een leerpaard zoekt hoeft dat echt geen kapitaal te kosten, Het is misschien zelfs wel DE weg als je het met zelf opleiden vooreerst het niet rest. Kun je later altijd nog proberen om een jong paard zelf op te leiden.

Dat zijn inderdaad superkansen. Van zo'n dier kan je heel veel leren.

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:03

amondi schreef:

Dus als je een leerpaard zoekt hoeft dat echt geen kapitaal te kosten,

Ja en dan staat ie stijf van de arthrose en hoefkatrol en ben je het dubbele kwijt aan dierenartskosten en niks wijzer, alleen armer.

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:21

tja je hebt natuurlijk wel van dat soort "gevallen"

pas ook een meisje super mooi paard 13 jaar z gelopen 4500,- mankeerd niks, ze was gewoon bang dat als ze er meer voor zou vragen hem niet kwijt raakte omdat ze al ouder was. binnen 1 dag was dit paard verkocht. tja

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:39

Eviola is kerngezond. Ik wil er alleen mee zeggen dat mensen zich niet dood moeten staren op "dure"ZZGP paarden, die liggen voor bijna iedereen binnen ( financiëel) bereik.
Nogmaals ze moeten keuzes maken, Als iemand persé wil dressuur rijden op een volbloed of Tinker o.i.d., prima. Maar geef niet af op iemand die een dressuurpaard heeft gekocht voor hetzelfde geld.
Het moet uit de lengte of de breedte komen.