discussiebijdrage over LDR methode

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:31

Lusitana schreef:
Ja, maar we rijden niet als vroeger. We rijden nu "gewoon" daarom wil ik van die naam "klassiek" af, want dan duikt men meteen honderd jaar de geschiedenis in en dat hoeft dus niet.
Ik zie LDR als een aparte stroming die een toepassing heeft (en ja honderd jaar geleden ook eens heeft gehad) in "gewoon". Dat blijft de basis.

Vroeguh waren er ook genoeg tegenstanders van kin naar de borst trekken want LDR kun je het denk ik niet noemen. En was de voornaamste reden van toepassing het controle gebeuren. Mensen waren te scheiterig om een beetje vurig paard te rijden. Koningen hadden paarden, maar rijden konden ze niet.
Ik denk niet dat mensen die nu LDR gebruiken daarmee vergeleken willen worden...

Het woord klassiek in klassieke rijkunst is niet bedoeld in de betekenis van "zoals vroeger" maar in de zin van tijdloos. Vandaar dat het in mijn ogen wel een terechte uitdrukking is.

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:32

Ja alle juryleden zijn blinde mollen nee, dat bedoel ik niet! Ik bedoel wel dat ze allen volgens dezelfde standaard quoteren, en dat een andere standaard is dan klassiek, maar dat verhaaltje heb ik al eens gedaan.

En wat LDR zo verschillend maakt van fouten op lager niveau, is dat veel meeer mensen LDR willen en in de krul trekken omdat dat zo op het plaatje staat. Kan meer kwaad doen dan wanneer het paard (bij klassiek plaatje) niet achter de LL is.
Let wel ik blijf hier bij het lagere niveau, geen van alle laat toe bij fout gebruik, de rug goed te gebruiken natuurlijk. Maar de LDR doet daar meer kwaad. (correctie: de "LDR")

Dus: meer kwaad wnn fout begrepen... Dat is het moeilijke.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:35

amen

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:36

ponyzotje schreef:
Ja alle juryleden zijn blinde mollen nee, dat bedoel ik niet! Ik bedoel wel dat ze allen volgens dezelfde standaard quoteren, en dat een andere standaard is dan klassiek, maar dat verhaaltje heb ik al eens gedaan.

En wat LDR zo verschillend maakt van fouten op lager niveau, is dat veel meeer mensen LDR willen en in de krul trekken omdat dat zo op het plaatje staat. Kan meer kwaad doen dan wanneer het paard (bij klassiek plaatje) niet achter de LL is.
Let wel ik blijf hier bij het lagere niveau, geen van alle laat toe bij fout gebruik, de rug goed te gebruiken natuurlijk. Maar de LDR doet daar meer kwaad. (correctie: de "LDR")

Dus: meer kwaad wnn fout begrepen... Dat is het moeilijke.

Ze jureren toch echt volgens de regels van de FEI en niet die van Sjef.

Juist door het in de krul trekken (en dan bedoel ik dus niet LDR maar een paard dat niet van achteren naar voren gereden wordt) ontstaan die nekproblemen bij paarden en doet dus veel kwaad.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:47

Karl66 schreef:
Het woord klassiek in klassieke rijkunst is niet bedoeld in de betekenis van "zoals vroeger" maar in de zin van tijdloos. Vandaar dat het in mijn ogen wel een terechte uitdrukking is.

Dat heb ik dus letterlijk gezegd, dat klassiek als tijdloos bedoeld is, maar mensen zien klassiek nog altijd als iets van vroeger, zoals je ziet.

En nee, er wordt niet meer zuiver gejureerd volgens de regels van de FEI, daarom is er ook al protest... Of, laat ik het zo zeggen, er glipt nogal wat door wat eigenlijk niet kan. Zo wordt bokken niet afgestraft als het buiten een figuur gebeurd, om maar even een duidelijk voorbeeld te geven, en zo heb ik iemand op een bokkende pony een winstpunt zien halen, maar eigenlijk is dat te gek voor woorden. Maar het is niet altijd in de punten tot uitdrukking te brengen wat er fout gaat. Wil ik maar zeggen. (Ik heb trouwens ook een vreselijk zagend kind een winstpunt zien halen).

Weet je waar ik ontzettend voor ben? Ruilen van paarden in eindproef. Maar eh, ik dwaal af... (Wel vaker last van)

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:53

Ik zou nog steeds graag, op z´n minst in de ring "de knik" achter de oren willen zien, maar eh, zie ik weinig hoor.
En het wordt ook tijd dat men dressuur zonder neusriem moet tonen
Okee, ik draaf door. *gaat in de mand*

Karl66

Re: discussiebijdrage over LDR methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:54

zagende kinderen en bokkende ponies zie je niet zo vaak in tijdens een GP-wedstrijd, dus denk ik niet dat het aan de regels lag maar meer aan de jury die in de ogen aan het wrijven was en probeerde te bedenken hoe die daar gekomen waren .

Een GP-jury-lid heeft toch een hele behoorlijke paardenachtergrond en ik vind het persoonlijk wel erg gemakkelijk om te roepen dat die mensen zelf niet kunnen zien dat ze met z'n allen helemaal verkeerd en niet volgens de FEI regels aan het jureren zijn.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:14

Ik noem maar een voorbeeld. Ik kan ook spreken van te diep gaande paarden, onnodig heftig spoorgebruik, verkeerd (lees gruwelijk) stanggebruik...ik wilde alleen even duidelijk zijn.

En ik zeg helemaal niet dat ze verkeerd jureren, of niet kunnen jureren, alleen dat niet alles in punten tot uitdrukking kan worden gebracht en dat daardoor foute dingen erdoor glippen als wat ik nu bevoorbeeld noemde. Kun jij je Nina Menkova nog herinneren? Die kon haar paard niet eens uitzitten... maar toch GP, hoor en "uitvinder" van de Nina Menkova pirouette op een hand...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:21

Oh dat er niet perfect met je gereden wordt ben ik het eens, maar ik heb dan ook nog nooit een 100% score gezien.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:30

Was Nina Menkova niet diegene die met haar kont wiebelde en dan sprong haar paard een wissel? Of heb ik de verkeerde voor me?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:48

Ik heb even een vraagje ,ik lees eigenlijk alleen maar mee.
Ik ben nog niet zo heel lang met dressuur bezig en krijg les op de klassieke duitse manier.Ik rij voor al, voorwaarts, neerwaarts ,en nog maar sinds kort komt mijn paardje vanzelf aan de teugel.Nog maar beetje bij beetje.
Maar mijn paard heeft enorme buikspieren,waar komen die dan vandaan als je die blijkbaar alleen bij LDR krijgt?

Ik ga helemaal niet beweren dat LDR slecht is ,ik vind wel dat het alleen een methode is voor mensen die weten waar ze mee bezig zijn.Voor mij is mijn euro gevallen bij het klassieke rijden,kan ook aan mijn instructrice liggen.Ik vind wel dat er veel methode's van rijden zijn ik heb er ook wel wat geprobeerd voordat ik bij mijn instructrice terecht kwam.Ik denk ook dat een methode zowel bij ruiter als paard moet passen op welke manier ook.

Marr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 08:53

ik hou het maar op de klassieke manier an rijden.
ik vind het ook zieig hoe die paardjes omgetrokken worden. dus ik vind dat echt niks hoor!!

groetjes

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:16

Deze manier van rijden moet je ook zeker laten Thunder. Dit is niet geschikt voor mensen in de basis.

Heel cru gezegd: deze hebben de ervaring, begeleiding, het paard en niveau niet voor. Dat is nu eigenlijk de clue waarom deze methode niet werkt. Hij wordt te vaak na gedaan.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:18

Karl66 schreef:
Oh dat er niet perfect met je gereden wordt ben ik het eens, maar ik heb dan ook nog nooit een 100% score gezien.

Maar die 20% vallen niet af om het verkeerde gebruik van sporen/stang... Maar wel om een gemis aan, bv, explosiviteit. Nog harder prikken dan?
De imo 'fundamentele' fouten op de stang worden niet afgestraft. Ik weet niet of dat in het FEI staat (want inderdaad, volgens het reglement moeten zij jureren).
Staat het erin, dan is de jury fout om het niet te zien.
Staat het er niet in, dan is het reglement fout.

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:19

Tyrza schreef:
Deze manier van rijden moet je ook zeker laten Thunder. Dit is niet geschikt voor mensen in de basis.

Heel cru gezegd: deze hebben de ervaring, begeleiding, het paard en niveau niet voor. Dat is nu eigenlijk de clue waarom deze methode niet werkt. Hij wordt te vaak na gedaan.

IDD! dat probeerde ik duidelijk te maken in mijn vorige posts, waarom het dan toch zo gevaarlijk is! Hiermee kán je enorm veel schade aanrichten en dat gebeurt maar ál te vaak...

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:20

Ponyzotje: mag jij mij precies vertellen wie er dan zo'n overmatig spoorgebruik heeft en jij je mening op baseert?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:22

silvana schreef:
Ik heb even een vraagje ,ik lees eigenlijk alleen maar mee.
Ik ben nog niet zo heel lang met dressuur bezig en krijg les op de klassieke duitse manier.Ik rij voor al, voorwaarts, neerwaarts ,en nog maar sinds kort komt mijn paardje vanzelf aan de teugel.Nog maar beetje bij beetje.
Maar mijn paard heeft enorme buikspieren,waar komen die dan vandaan als je die blijkbaar alleen bij LDR krijgt?
Waar zie je staan dat een paard die alleen bij LDR krijgt?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:31

ponyzotje schreef:
Karl66 schreef:

Maar die 20% vallen niet af om het verkeerde gebruik van sporen/stang... Maar wel om een gemis aan, bv, explosiviteit. Nog harder prikken dan?
De imo 'fundamentele' fouten op de stang worden niet afgestraft. Ik weet niet of dat in het FEI staat (want inderdaad, volgens het reglement moeten zij jureren).
Staat het erin, dan is de jury fout om het niet te zien.
Staat het er niet in, dan is het reglement fout.

De mate van stanggebruik is altijd moeilijk te beoordelen, aangezien de inwerking afhankelijk is van hoe strak de kinketting is vastgezet.

Ik persoonlijk weet meestal niet waarom een jurylid een bepaald cijfer toekent, ik zie altijd alleen maar het cijfer en niet de achterliggende redenering. Ik ben dan ook wel nieuwsgierig hoe jij het wel weet.

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:34

Tyrza: Werth bv kreeg ik de kriebels van, slaan met de staart, elke pas kloppen met die benen. Het zou moeten zijn: eenmaal in een beweging zetten en niet meer aankomen. Paard blijft de beweging doen, tot iets anders wordt gevraagd. Dat is dan toch het minste dat je kan verwachten bij een 'wereldrecord'

Jury: welja, inderdaad, ik weet het niet. Het zal inderdaad wel zijn om die stang... Niet dus. Anders stond het op protocols, werd het gezegd, maar velen blijven het doen.
En trouwens ik was het moe om de hele reutemeteut op te schrijven, dus dan maar: Stang, overmatig spoorgebruik, ...
't Was dus een voorbeeld.

Nog voor de duidelijkheid: Ik zeg niet dat iedereen die dingen fout doet. Misschien allemaal iets. Misschien ontbreekt er bij de een nog iets anders. Iedereen maakt fouten. Maar blijven volharden en zeggen dit en dat is géén fout, is imo mis. Volgens mij zijn er nog een paar, maar belangrijke, foutjes die te weinig worden afgestraft in de eindbeoordeling.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:37

ponyzotje schreef:
Tyrza: Werth bv kreeg ik de kriebels van, slaan met de staart, elke pas kloppen met die benen. Het zou moeten zijn: eenmaal in een beweging zetten en niet meer aankomen. Paard blijft de beweging doen, tot iets anders wordt gevraagd. Dat is dan toch het minste dat je kan verwachten bij een 'wereldrecord'

Als jij het nu over die proef met die wereldrecord score hebt, dan vind ik dat je behoorlijk zout op de slakken strooit. Weet je wel niet hoeveel je moet schakelen in deze proef?

Maar heb je je mening alleen nav deze ene proef gebaseerd?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:42

Rijdt Isabella Werth volgens het Go & Ho principe?

Ponyzotje, als ik het goed begrijp van jou, dan geeft een jury voor een verder perfect uitgevoerde proef, maar waar wel teveel en te sterke hulpen gegeven worden standaard een 10?

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:17

Niet op die ene proef, maar die sprong me wel in het oog. Niet bij het schakelen idd. 'k Heb het niet over wat ze doet, maar het algemene principe van te blijven aansporen bij het gevraagde.

Ik weet niet wat een jury geeft, ik ben geen jury en ken het reglement niet vanbuiten. Maar ik weet wel dat ik niet graag zie wat ik zie in de baan. Vooral bij lagere dressuur (maar dat spreekt voor zich, als je echt zo'n ideaal voor ogen hebt, dat veel ontgoochelend is).

Zout op de slakken strooien is me niet bekend, maar kan ik wel afleiden Maar wat ik niet probeer is mensen afkraken. Dat kan zo overkomen, dat begrijp ik best. Maar:
Ik heb veel respect voor die mensen die zo ver zijn gekomen. 't Is heel moeilijk, dat weet ik maar al te goed, en 't is niet vanzelfsprekend om geen fouten te maken. Mijn bedoeling is dan ook niet echt van te zeggen die ruiter doet dit en dat fout, maar jullie vroegen om illustratie. Mijn bedoeling is eerder van aan te tonen dat wanneer ik een ideaalbeeld voor ogen heb, dit niet gerealiseerd zie in de ring. De top kan dit zeker sterk benaderen, maar soms heb ik dan enkele punten van kritiek, die ik hier voor de verandering gewoon uit Begrijp je me beter? Val me ajb niet aan... Ik kan het niet, ik doe ze nooit na.
Wel ben ik gestopt met rijden omdat ik liever níet rijd, dan verkeerd! Zoals ik ergens eerder al zei, mij kan je niet verwijten dat ik er niet over heb gedacht.
Eigenlijk doet dit alles minder ter zake bij de titel van het topic zelf maar ik wou me toch even verduidelijken. Sorry voor de verwarring, hoop dat je beter begrijpt wat ik wil zeggen

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:23

Ik lees hier telkens tussen de regels door dat er zoveel meer mis kan gaan met het LDR rijden dan met 'gewoon' klassiek rijden...
Ben ik het niet mee eens. Kijk eens hoe er gezaagt en geschopt wordt bij de klassieke manier van rijden! Hoeveel mensen rijden er wel niet met handschoenen, omdat ze anders blaren krijgen van het trekken! Hoeveel stijve en teugelkreupele paarden zie je wel niet in de gewone basissport, omdat de ruiter zèlf zo scheef is?! Dat heeft niks met een 'methode' te maken, niet met klassiek èn niet met LDR. De mensen in de basissport moeten gewoon niet denken dat ze wel met de LDR methode uit de voeten kunnen; ik noem het arrogantie als je bv. L rijd en denkt het wèl te kunnen met je paard! Ik denk dat een paard pas na de Z, mits goed bevestigt in de basis, klaar is voor LDR training onder begeleiding van ervaren instructeurs, die ook objectief kunnen beoordelen of het paard de training qua bouw en mentaal aan kan. Ook niet alle ruiters zullen de discipline hebben om een complexe manier van rijden consequent toe te passen denk ik.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:33

Idd, Toch zie je al veel basis ruiters hun paard diep 'zetten' omdat dat goed is naar ze gehoord hebben of hun lesgever zo rijdt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:40

De discussie gaat toch over rollkur, is dit slecht voor paarden. Niet over het goed of foute gebruik ervan, vanwege kopieergedrag van mindere ruiters met mindere paarden.

Als ik Edward Gal zie zitten, vraag ik mij ook af...Zijn houding straalt trekkracht uit, of dat nu zo is of niet, dat kun je niet van een foto aflezen, maar hij is toch leerling van Anky? Dan zou hij toch masters eye niet mogen ontsnappen? Doet hij het dan wel op de goede manier? Iig is het zeer naar te zien, al deze fotoos. Komt op lekenogen over als fanatisme ten koste van de dieren. De houding van Sjef vind ik overigens onprofessioneel, lomp en goedkoop. Zijn uiterlijke schijn voldoet dan wel aan het beeld dat hij bij mij steeds weer oproept.

Laat het maar komen tot een rechtzaak, dan wordt er tenminste eens een echt medisch onderzoek gedaan. Kijken wat een jurisprudentie gaat uitmaken. Jammer dat dan alleen de paarden van Anky bekeken zullen gaan worden, niet die arme zielen die ik als bosjes op de oefenterreinen zie ronsgesleurd worden door de L-tjes en de M-tjes met de boerenknolletjes, waarvan de tranen mij in de ogen springen. Want voor Hén is m.i. een verbod erop niet misplaatst.