Boett-Deken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SDE

Re: Boett-Deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 12:55

Luna draagt sinds begin deze zomer een nieuw BOETT-deken met hoofdkap (ook oren). Ze staat 24/24, 7 op 7 dagen buiten en draagt dit natuurlijk ook dag in dag uit.
Tot nu toe kunnen we concluderen: zalig! Luna is in 1 jaar van een pony zonder manen en schuurplekken tot bloedens toe verandert in een Haflinger met zeer veel manen tot al 40 cm lang en geen last meer aan hoofd, rug en buik van eender welke vlieg. Het deken houdt zon en regen tegen, maar bij hitte voelt de huid -door de stof- koel aan. We moeten zelfs al een vlecht in haar voorlok leggen, zo goed groeit nu haar vacht en manen.

Toch enkele opmerkingen:
- voor een Haflinger heeft ze maat 4, wat normaal voor een groot paard is, dus je moet zekerheid hebben dat je van de verkoper het deken mag terugbrengen wanneer het niet blijkt te passen,
- Luna kan best heel kopschuw zijn. Het gaat al beter dan in het begin, maar we moeten nog altijd met twee zijn om het deken en kopgedeelte aan te doen --> veel te nauwe openingen. Bij het kopstuk kunnen we amper 2 vingers tussen steken,
- de bilriemen en kopstuk (aan neus) schuren haar kaal. Ze heeft nu geen kale plekken door exzeem meer, wel door het deken,
- van mij mocht het deken nog sterker zijn, omdat ze bij andere paarden staat die elkaar met hun tanden kroelen,
- het zand en loskomende haren die in het deken blijven liggen en zo voor jeuk zorgen.

Voor de rest aanvaardt ze het deken zeer goed, ze heeft er echt deugd van.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 13:06

Lunas schreef:
- de bilriemen en kopstuk (aan neus) schuren haar kaal. Ze heeft nu geen kale plekken door exzeem meer, wel door het deken,

Mee eens.
Twister heeft ook een hoop kale plekken door de bilkoorden...

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 16:07

Yup door de bilriemen Pink ook! Ik ga ze weer iets losser zetten, misschien scheeld dat. Bij zijn neus helemaal geen btw. Heb daar zelf nog een stikseltje bij gezet omdat die zo fladderde.

Dascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 19:16

Als ik jullie verhalen zo lees, houd ik het eerst toch maar bij de Bucas. Komt me financieel gezien ook wat beter uit Bloos. Kan me ook bijna niet voorstellen dat een deken die 24/7 gedragen op een gegeven moment niet ergens schuurt. Aan de andere kant vind ik dat je dat van een kwaliteitsdeken wel mag verwachten. Ik heb niet het idee dat mijn Haf last heeft van de schuurplekjes, het ziet er alleen niet zo mooi uit.

Afbeelding

Misschien niet zo duidelijk, maar ik heb met rood aangegeven waar de deken schuurt. Op de schoft is het het ergst, de deken gaat daar ook kapot. Mijn haflinger heeft bijna geen schoft, ik wil niet weten hoe dat schuurt bij paarden die wel aardig wat schoft hebben Boos!. Op de borst schuurt het een heel klein beetje. Het halsgedeelte zit met een elastiek vast, als een frontriem zeg maar. Dat schuurt ook een beetje. En bij de achterste klipjes van de buikflap schuurt het.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 20:25

Zoveel schuurt mijn boett toch zeker niet!
De eerste dagen wat onder bij de beenaansluiting (het elastiek dus, weet niet of de Bucas dat ook heeft btw). Nu enkel nog bij de 'bilriemen' maar die ga ik iets losser zetten, denk dat dat al scheelt want het is sinds een weekje en toen had ik ze wat strakker gezet omdat ik dacht dat ze fladderden...

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 21:08

Ik vind de bucas veel en veel erger. Mijn paard heeft een bucas (en die krijgt ie echt niet meer op hij had allemaal mini manen en ik vond hem echt niet mooi zitten) en mijn shetlander een boett-deken en die is veel en veel beter!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 22:20

Ging vanavond even de deken opleggen. En keek even bij Klaartje haar uiers. Op haar uiers zitten allemaal witte puntjes. Als er een aankwam hapte ze in mijn richring. Normaal vind ze het niet erg. Weet iemand wat dit is?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 10:38

Pinky_girl schreef:
Zoveel schuurt mijn boett toch zeker niet!
De eerste dagen wat onder bij de beenaansluiting (het elastiek dus, weet niet of de Bucas dat ook heeft btw). Nu enkel nog bij de 'bilriemen' maar die ga ik iets losser zetten, denk dat dat al scheelt want het is sinds een weekje en toen had ik ze wat strakker gezet omdat ik dacht dat ze fladderden...

Nee idd, die van mij ook niet. Jewel heeft alleen 2 schuurplekjes op haar schouder voor, links en rechts. Voor de rest gaat het super.
Ik heb éindelijk een rustige pony 's avonds (op het land) én een rustige pony op stal, ze schuurt niet meer. Hoop dat het zo blijft!

Steffie: ik heb dat weleens eerder gezien bij mijn andere merrie, volgens mij is het wel normaal en heeft het niks met eczeem te maken.

_Lucifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 10:53

Tip tegen het schuren van de bilkoorden: hoesjes maken van zacht(vilt) stof Pling . Bij mijn paard werkt het erg goed. Verder heeft mijn paard geen schuurplekken van de Boett.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:16

JewelFamke schreef:
Jewel heeft alleen 2 schuurplekjes op haar schouder voor, links en rechts.

Hier idem!
Verder geen klachten over de Boett!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 12:26

JewelFamke, Ik dacht misschien dat het vliegen eitjes waren?

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 13:58

Ik heb voor Guinness de exzeemdeken van Loesdau (Dld). Bevalt uitstekend, ze heeft hem 24 uur per dag om en 's avonds en 's nachts ook de hoofdkap. De deken schuurt alleen een beetje op het bovenste stukje van de manen, vlak achter haar oren waar het elastiek zit zeg maar. Haar manen groeien erg langzaam, ik heb haar manen in de herfst gedeeltelijk afgeknipt omdat het er echt niet meer uitzag en nu pas begint dat stuk van de manen weer wat te hangen. Maar goed, ben al lang blij dat ik een relaxed paard op de wei en paddock heb staan !!!
Vorig jaar heeft zij trouwens ook die kale plekjes aan de oren gehad en een kaal plekje op haar "kolletje". Dit jaar heeft ze daar nog geen last van gehad.

Gister en vandaag heb haar deken overigens wel afgedaan overdag, ze stond wel heel erg te zweten onder die deken. Rond 17:00 heb ik haar lekker onder de tuinslang gezet, waarna ze even heeft kunnen rollen, en na het opdrogen weer helemaal ingepakt voor de avond en nacht.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 17:36

Steffie89 schreef:
JewelFamke, Ik dacht misschien dat het vliegen eitjes waren?

Ik heb het bij Jewel nog nooit gezien, bij mijn andere pony (merrie) wel. Volgens mij is het gewoon een soort afscheiding uit de uiers, maar ik kan me vergissen. Denk dat het niks is om je druk over te maken.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 12:47

De Ivanhoe deken van Sikiley schuurt voor bij de borst een beetje zag ik vandaag. Van de Boett had ze nooit schuurplekken voor zover ik weet. Ik heb de hoofdkap van bucas aangeschaft deze week, haar hele maantop was alweer kapot en bloederig. Volgens de eigenaar sloopte ze haar hoofdkap altijd, maar ze heeft hem al een paar dagen op gehad en er is nix aan de hand. De wonden gaan ook alweer mooi dicht Lachen]
Sikiley is net ziek geweest enstond daarom binnen, maar met het warme weer spoel ik haar toch ook elke dag even af onder de kraan. Vindt ze heerlijk! Laatst deed ik de deken af en viel het me trouwens mee hoe koel ze was!

Uponastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 23:00

Ik heb voor mijn Friese vent (schoft 1.60) een nep-Boett gekocht: de Pagony Exema, maatje 195. Bevalt dit dan krijgt ie over een tijdje een echte Boett.

2 vraagjes aan jullie:
-kunnen dazen door deze deken heen steken ?
-vinden jullie dat ie goed zit....zit ie op z'n borst niet te strak ? (ik twijfel)

Afbeelding

Afbeelding

Bvd voor jullie reacties

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 09:40

de foto's doen het niet bij mij

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 09:43

De foto's doen het inderdaad niet.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 09:46

Misschien een rare vraag: maar wat is een boett-deken? Is dat een soort vliegendeken of zo?

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 10:28

Zoiets ja, een boett deken beschermd het paard tegen minuscule vliegjes en tegen zichzelf al ie schuurt.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 10:49

Dus mijn benaming voor zo'n deken anti schuurvliegendeken.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:54

Paardje met flinke eczeem (ook op rug enzo plekjes) heeft nu een deken van Divoza.. Eentje met buik, nek, oren en hoofd erbij. Ze is heel happy, heeft totaal geen last van de deken en ook niet meer van eczeem!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:58

Daar zijn die dekens dan ook voor gemaakt

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 14:09

Maar dan moeten de dekens wel helpen. Bij mij helpt de deken totaal niet. Ik heb foto's gemaakt van de zo veelste keer dat de deken weer stuk is. Ik snap echt niet hoe dat gaat. De deken zit ook heel anders dan bij jullie. Vooral bij de borst. Zal vanavond de foto's erop zetten.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 14:26

Dat is ook niet leuk als de dekens iedere keer stuk gaan.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 17:47

Ik zie ook geen foto's. Op pagina 4 of 5 staan nogal wat foto's, misschien kun je daar zelf mee vergelijken. Ik vind iig dat die van mij super zit

Ik heb ab-so-luut geen problemen of klachten met/over de boett, ben ontzettend blij dat ik 'm gekocht heb. Het werkt super. Morgen ga ik een hoofdkap halen, helaas heeft ze die toch nodig.
Ik zit 's avonds vaak bij de paarden, gewoon op onze grote drenthse kei een beetje te kijken, en eindelijk heeft ze gewoon rust. Daar ben ik zó blij om.
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.