Paardnatuurlijk leden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 09:04

Hier zou ik dan ook graag een naam van willen.
En nee, Nick, het is me niet duidelijk hoe jij over Anky denkt (meen ik serieus). Ik vind nl. wel dat je Anky tekort doet door haar te rangschikken onder de mensen die 'bloemetjesbehang en gouden knoppen' belangrijk vinden. Ik denk dat zij er alles aan doet om haar paarden 'fris' te houden en haar Prisco en Bonfire zijn toch ook gezond oud geworden in de topsport.
Voor mij heeft het veel te maken met een onderwerp dat je een beetje omzeilt (kan ook mijn gevoel zijn - je hebt het nogal druk hier Haha! ), namelijk de overeenkomsten en verschillen tussen het op natuurlijke wijze houden van paarden enerzijds en het welzijn van de dieren anderzijds.
Mijn stelling is dat het absoluut geen 1 op 1 relatie is. De natuur maakt zich niet druk om 'welzijn', daar telt alleen instandhouding van de soort. Wij hebben de luxe ons bezig te kunnen houden met het welzijn van paarden. (de instandhouding van de soort is een beetje doorgeslagen in Nederland-paardenland ) Hoe kijk jij aan tegen 'acties' die wel gericht zijn op het vergroten van het welzijn van het paard, maar wellicht indruisen tegen zijn natuurlijke bestaanswijze? Ik kan wel voorbeelden noemen maar zou eerst gewoon graag willen weten hoe je hier in z'n algemeenheid tegen aan kijkt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:20

Botervlieg schreef:
Die is al eerder genoemd, maar nog niet bij naam.
Zou toch leuk zijn als daar ergens info over te vinden is.

Traint bijv. misschien in een overdekte buitenbak, of laat paarden na
het werk een poosje (semi-natuurlijk) met zweetdeken staan?

Die naam kan ik je vanavond geven, er stond namelijk een (weinig concreet) stukje over haar in de Your Horse van afgelopen maand.

Ik kon uit dat stukje nou niet echt praktische informatie vinden, en ik had haar naam nog nooit eerder gehoord, maar dat zegt niet zoveel Lachen.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:35

Wie weet, kent Google haar wel? Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:32

Tja NickA,
ik vraag me af wanneer jij voor het laatst bij Anky op stal bent geweest? Lachen

Tommycat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 15:06

Zo, ik ga me ook eens melden in deze discussie. En nee, ik ben niet incognito van een ander forum Haha! Zit alleen op Bokt, ook maar sinds kort. Lees al wel heel lang mee op diverse forums, waaronder PN. Had tot nu toe nooit z'on behoefte om te reageren op forums, niet dat ik geen mening heb, zeker wel ik heb alleen niet altijd z'on behoefte die overal te ventileren. Maar goed, dat ga ik dus nu wel doen.

Ik hou mijn paarden behoorlijk 'natuurlijk' (24/7 op de wei, geen dekens, weinig hardvoer, behoorlijk grote wei, grote kudde. Kortom, op PN zou ik wat paarden houden betreft behoorlijk hoog scoren.
Wat ik echter mis op PN is het feit dat, en het klinkt hard maar het is waar, het paard anno 2004 (en al vele decennia/eeuwen daarvoor) alleen waarde voor de mens heeft doordat hij goed te gebruiken is! Goed te gebruiken bij zwaar werk, als transportmiddel, of als 'middel'om je sportambities of rijhobby mee uit te leven. Laten we wel wezen, bijna niemand neemt toch een paard omdat je er alleen maar zo graag naar kijkt? En als je al een paard neemt en 'm op de wei zet om er alleen maar naar te kijken, dan heeft ie nog niet het leven dat ze vroeger echt in de natuur hadden. Paarden danken het feit dat ze nog bestaan dus enkel en alleen aan hun gebruikswaarde voor de mens.
En in feite is alle 'gebruik' van paarden onnatuurlijk, alleen het op z'n rug klimmen al. En bij alle gebruik komen hoe dan ook dus onnatuurlijke levensomstandigheden en hulpmiddelen kijken, hoe je het ook wendt of keert.

Neemt natuurlijk niet weg dat je als je een paard neemt, de plicht hebt daar goed voor te zorgen, daar zijn we het allemaal over eens. En dat het mooi zou zijn als je daarbij de natuurlijke omstandigheden zo goed mogelijk nabootst. Dit is, zeker in ons kleine land, niet altijd mogelijk. Meestal niet zelfs. Toch willen dat iedereen het op deze manier doet, zou in feite betekenen dat meer dan de helft van alle paarden in Nederland moet verdwijnen, want er is simpelweg niet genoeg land in NL om ze op te zetten. Ik ben gelukkig in de gelegenheid m'n paarden dag en nacht op een heel groot stuk land te hebben, maar zou ik ze wegdoen als dit niet meer kon? Nee zeker niet.

Precies dit soort relativering mis ik dus op PN. Ik accepteer dat het houden en gebruiken van mijn paarden nu eenmaal onnatuurlijke zaken en hulpmiddelen met zich meebrengt. Ik hou ze natuurlijk, maar ze hebben wel ijzers en ik rij met bit en zadel, omdat ik deze mijns inziens nodig heb om ze te kunnen 'gebruiken' (lees rijden) zoals ik dat wil. En daarin ligt voor de meeste mensen toch de waarde van hun paard.

Ik heb bij het gebruik van hulpmiddelen voor mijzelf echter wel een grens. Let wel: voor mijzelf. Mensen die deze dingen wel gebruiken hebben ze misschien nodig om te kunnen doen wat ze willen doen met hun paard. Als iemand mij vraagt waarom ik bepaalde dingen anders doe, geef ik graag uitleg. Als ze daardoor nadenken over dingen die ze op een bepaalde manier geleerd hebben, mooi! Maar ik zal nooit zonder dat ik het verhaal ken mensen aanspreken op iets wat zij weer anders dan ik doen. Hierdoor heb ik regelmatig discussies met mensen die ik ken en die 'hardcore'natuurlijk zijn. Jammer, want ik zie alle mensen die van paarden houden nu eenmaal als gelijkgestemden, of ze nu wel of niet hun paarden op stal zetten of dekens of wat dan ook gebruiken. Wij dragen uiteindelijk allemaal mee aan de totstandhouding van het paard!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 15:19

Helder verhaal Tommycat, ik hoop dat je vaker je mening gaat uitspreken Lachen.

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 16:08

Tommycat schreef:
Laten we wel wezen, bijna niemand neemt toch een paard omdat je er alleen maar zo graag naar kijkt? En als je al een paard neemt en 'm op de wei zet om er alleen maar naar te kijken, dan heeft ie nog niet het leven dat ze vroeger echt in de natuur hadden.

Maar waarom neem je werkelijk een paard? Om er plezier mee te hebben, over het algemeen iig. En ìk heb er alleen plezier van als mijn paard dat ook heeft. En ik denk dat dat voor zo ongeveer iedereen geld, of iig als diegene er echt plezier in heeft. Want er zijn ook nog mensen (onbepaald! ik noem geen namen, als je je aangesproken voelt is het aan jou...) die zich heel star aan een doeltje vast houden en hun werkelijke doel vergeten: het plezier hebben. Gelukkig hoor je dan ook vaak verhalen dat ze dat doel weer terug hebben gevonden. Daarnaast heb ìk (en nu ben ik natuurlijk puur egoistisch bezig maar goed, uiteindelijk doe je alles voor jezelf, ook anderen helpen ed...) veel inlevings gevoel en wil dat iedereen het naar zn zin heeft. Dier of mens, een pot nat. Alleen gaan dieren mij meer aan, omdat die het meestal zelf niet kunnen helpen en mensen vaak (nee, niet altijd) wel. EN ik voel me verantwoordelijk voor "mijn paard". Ik kan aan veel situaties neits doen, maar gisteren zat ik er toch nog om te huilen... Moet je nagaan hoe zon dier zich moet voelen! En ja, dat doe ik dan voormezelf, omdat rotte gevoel neit te hebben. Maar, wie wil neit het beste voor zn paard?
Als je paard er echt alleen gelukkig mee is om op wei te staan denk ik dat ik dat nog zou proberen ook. Alleen ben ik er wel van overtuigd, zij het niet dat het alleen theorie is, dat er altijd wel iets is dat je paard ook leuk vind. In de natuur hebben ze tenslotte ook veel afwisseling, en zo binnen van die hekjes stukken minder. Alleen is dit de natuur niet en kunnen wij ook voor die afwisseling zorgen. Maar zorg er dan ook voor dat het leuk blijft! Voor beiden Knipoog.
Waarom ik voor natuurlijk heb gekozen is omdat het voor mij zo goed als synoniem staat aan paardvriendelijkheid. En dààr draait het voor mij om. En als iets neit natuurlijk is (clickeren? hoefschoenen?) maar wel paardvriendelijk, kan het mij helemaal neits uitmaken. Alleen is het zo dat natuurlijk daar over het algemeen wel synoniem aan staat. Maar het is natuurlijk niet de enigste manier. Vooral qua omgang.
En het Anky-argument nu nog, waarom is anky zo perfect? Waarom zouden wij perse allemaal Anky moeten nastreven? Zelf vind ik Bonfire helemaal neit oud. Hij is nog maar 16 en dan al met pensioen!! Maar goed, dan begeef ik me op glad ijs, ik zit vooral in de natuurlijke rassen. Maar waarom zouden juist die ouder meoten worden?
En de mevrouw in engeland heet, Luncinda Mcalpine http://217.148.32.205/brackenhill/index.cfm
O, jee, ik ben heel goed in afdwalen, alleen ik hoop dat de boodschap toch goed overkomt.
groetjes Ebby
[/b]

Tommycat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 16:39

@ Ebby: Ik ben het helemaal met je eens hoor. Zou dus ook niet weten waardoor ik me aangevallen zou moeten voelen. Ik heb m'n paard ook in de eerste plaats genomen om plezier mee te beleven. Rijkunstige doelen (voor zover ik die al heb Haha! , nou ja heb ze wel maar dan meer gericht op een soepel en uitgebalancerd paard, niet zozeer op prestaties) komen daarna. Maar, mijn paard is er wel omdat IK er voor kies plezier met hem te gaan maken, snap je wat ik bedoel? In feite is het houden van of kiezen voor een paard of welk (huis)dier dan ook een egoistische keuze, je doet het omdat JIJ als mens het leuk vindt. Wat dan ook je doel met of gebruik van het dier is. En paarden (en andere dieren) blijven gefokt worden omdat er vanuit de mens vraag naar is. Zij willen iets met de dieren doen. Of paarden het leuker vinden uit rijden te gaan dan op de wei te blijven weet ik niet. We zullen dit nooit weten, en ik ben me bewust van dit feit, ben me er bewust van dat ik dingen doe met mijn paarden die in de eerste plaats IK leuk vindt. Natuurlijk weet ik als mijn paard relaxed loopt en briest, dat hij het in ieder geval niet heel rot vindt, maar uiteindelijk vullen wij mensen toch in wat plezier maken met je paard is. Dat doen wij allemaal, en daarom wil ik niemand veroordelen in wat hij of zij met z'n paard doet. Als dingen zoals je al zegt, maar wel zo paardvriendelijk mogelijk gebeuren!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 16:52

Dus eigenlijk zouden 'echte hardcore paardnatuurlijken' (haha, leuke naam!) helemaal geen paard in gevangenschap moeten houden! Haha!

Misschien hadden de mensen van PN hun site beter 'paardvriendelijk' kunnen noemen? (althans, dat is het volgens hen dan) Lachen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 16:57

Ik hoop nog steeds op een antwoord van Nick (he's the boss Haha! ), maar wil vooral vermijden dat er een welles-nietes verhaal ontstaat.
Ebby, Je hebt mij niet horen zeggen dat Anky perfect is, ik heb haar alleen genoemd als tegenhanger (goed lezen: niet tegenstander)van PN.

Er komen trouwens steeds meer termen bij: naast 'natuurlijk' en 'welzijn' nu ook 'paardvriendelijk'. Dat maakt de discussie wel lastig, het blijven altijd de mensen die inhoud geven aan de begrippen.
Maar een omschrijving als: 'Ik heb alleen plezier als mijn paard dat ook heeft', heeft in mijn ogen niets te maken met PN. Ook de suggestie dat paarden het in de natuur naar hun zin hebben, is erg betrekkelijk. Het leven van een paard in het wild is een 'survival of the fittest', waarin hele basale elementen als eten, drinken, veiligheid, voortplanting en leiderschap een allesoverheersende rol spelen. Of paarden gelukkig zijn is volstrekt niet aan de orde.
Laatst bijgewerkt door Kendra op 19-11-04 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:07

Goed gevonden, EbbyT !

Interessante site.

OK dan!

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 18:58

Ik ga later op de antwoorden in, maar ik wil nu alvast zeggen, Tommycat, waarom zou dingen doen met je paard rijden moeten zijn? Ik rijd nu op "mijn paard" zo goed als niet, op mijn verzorgpony, af en toe een stukje. Die vind rijden zo leuk...
En hoe ik zie dat mijn paard het vandaag zo leuk vond met mij? Tsja, uhh, ik moest dr vandaag bijna het erf op sleuren, nou is ze zo goed "opgevoed" dat ze me goed volgd maar we hadden bijna ruzie... Ze wou zo graag veder maar goed ik kòn niet veder. Geen tijd...
En sflj, er is ooit een discussie geweest op het forum van PN om het eens paardvriendelijk te gaan noemen. Zoek maar eens. En daarnaast spreek ik alleen voor mezelf, en neit voor het hele forum. Maar het voelt voor mij wel als "ons" forum hoor Knipoog.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 00:32

Kendra schreef:
Hier zou ik dan ook graag een naam van willen.
En nee, Nick, het is me niet duidelijk hoe jij over Anky denkt (meen ik serieus). Ik vind nl. wel dat je Anky tekort doet door haar te rangschikken onder de mensen die 'bloemetjesbehang en gouden knoppen' belangrijk vinden. Ik denk dat zij er alles aan doet om haar paarden 'fris' te houden en haar Prisco en Bonfire zijn toch ook gezond oud geworden in de topsport.
Voor mij heeft het veel te maken met een onderwerp dat je een beetje omzeilt (kan ook mijn gevoel zijn - je hebt het nogal druk hier Haha! ), namelijk de overeenkomsten en verschillen tussen het op natuurlijke wijze houden van paarden enerzijds en het welzijn van de dieren anderzijds.
Mijn stelling is dat het absoluut geen 1 op 1 relatie is. De natuur maakt zich niet druk om 'welzijn', daar telt alleen instandhouding van de soort. Wij hebben de luxe ons bezig te kunnen houden met het welzijn van paarden. (de instandhouding van de soort is een beetje doorgeslagen in Nederland-paardenland ) Hoe kijk jij aan tegen 'acties' die wel gericht zijn op het vergroten van het welzijn van het paard, maar wellicht indruisen tegen zijn natuurlijke bestaanswijze? Ik kan wel voorbeelden noemen maar zou eerst gewoon graag willen weten hoe je hier in z'n algemeenheid tegen aan kijkt.

Nou, iets te lezen dan voor het weekende.

Hoe denk ik over Anky...
Ten eerste , ik zeg niet dat Anky een bloemetjes behang heeft maar bedoelde en schreef het ook in de figuurlijke zin...al maak je je stal nog zo mooi , een paard hoort niet in een stal.
Denk bijvoorbeeld aan onze TV presentator, hele mooie stallen om te zien hoor, maar het blijft een stal.
Anky zal dan misschien een iets grotere stal hebben dan 3 bij 3, maar ik vind een stal dus een stal.
Je sluit een paard op tussen vier hoge muren en dat hoort niet nmm.
Niet als een paard verder gezond is.
Een wei met een draad erom vind ik toch heel wat anders dan een kamer (stal)
Een wei staat in mijn ogen wat dichter bij zijn natuurlijke omstandigheden dan die stal, ondanks dat draadje, wat overigens verplicht is.

Het mensenlijk plezier van een paard zie ik als een bijkomende zaak....het lichamelijke en geestelijke gemoedstoestand van het dier vind ik vele male belangrijker om dat het nou juist wij, die 2 beners, zijn die de zorg en de plicht hebben om deze dieren de voor hun zo natuurlijke en diervriendelijke manier van leven MOETEN geven zo goed als dat het in een ieders vermogen ligt en alle kleine beetjes daarbij helpen.

Met 16 jaar een paard op pensioen sturen vind ik dus niet een blijk van de goede verzorging van een paard...er van uitgaand dat een paard toch wel ver in de 20 kan worden..
Dit paard heeft natuurlijk zijn liefde, voer , drinken en spuiten en warmtelampen kuren gehad, maar miste blijkbaar toch iets waardoor hij op deze leeftijd eigenlijk al afgeschreven is.
Vele paarden redden het niet eens tot die leeftijd trouwens...

Het staat leuk voor de omgeving om te zeggen , dit paard mag met pensioen, maar als je het wezen paard een beetje kent denk ik dat je zelf niet zo blij zal zijn als jouw paard met zijn 16de al niks meer kan?
Nou ja niks meer kan is in dit geval overdreven maar niet meer kan waarvoor het gekocht is.
Kijk bijvoorbeeld eens in de westernwereld hoelang daar de paarden mee draaien.

Een ander nadeel van de topsport vind ik dat ze door vele gezien worden als een voorbeeld van hoe men een paard moet houden en behandelen.
Ik zeg dus niet dat anky dit doet , laat dat duidelijk zijn maar vele top ruiters zie ik regelmatig het paard werkelijk mishandelen terwijl er vollop kinderen omheen lopen.
Een voorbeeldje zag ik op de indoor springwedstrijd hier in Meppel. Een top ruiter die op een paard zit en zo verschrikkelijk verkeerd uitkomt dat het paard echt niet meer wil springen....nog maar een keer proberen en ja , nu wil het wel...na afloop zie je hem het gangetje in gaan en het paard zo ongenadig op zijn donder geven met die kl** zweep...VELE kinderen zien dat....het zal wel zo horen...de ouderen hier zeggen ook niks terwijl ze er naast staan....ik moet dat volgende keer dus ook maar eens doen als mijn pony niet wil springen...
Daar wordt door het merendeel van de ruiters maar ook al die mensen die in die wereld zitten niet over nagedacht en dat dan bij mensen die nu juist zo een voorbeeld functie hebben....Ik gruwel daarvan...
Voor de mensen die zich nu afvragen of ik er zelf wat van gezegd of aan gedaan heb....nee dus...ik werd tegen gehouden door mijn vrouw toen ik over de schutting wilde springen....en ben zeer verdrietig en zwaar teleurgesteld naar huis gegaan...ik had de man onderweg echt niet tegen moeten komen...

Verder proef ik nog steeds die vreemde kijk op een site als PN.
Het is niet zo dat we mensen wat verplichten maar dat schijnt bij een hoop mensen niet over te komen.
Daarnaast...omdat we zo raar denken in veler ogen , moeten we ons elke keer weer verantwoorden , verantwoorden voor wat we nu eigenlijk aan het doen zijn en vooral wie we wel niet denken te zijn om te zeggen dat de normale gedachte gang van het houden van een paard niet goed zou zijn...
Met normale gedachte gang bedoel ik hier dan dus zoals het overgrote gedeelte van de mensen leren en zien op een gemiddelde manege die voornamelijk aan het geld denken.

Ik persoonlijk, kan me dat natuurlijk niet aan gaan trekken en gewoon stil toekijken hoe een ander denkt dat hij goed bezig is met zijn/haar paard en me nergens mee bemoeien maar dat ligt niet in mijn aard...
Door het lezen van vele boeken , het luisteren naar mensen die er voor geleerd hebben en het volgen van cursus weet ik dat we al heel lang op een verkeerde manier aan het denken en doen zijn..en dan kan ik , in het belang van deze mooie dieren niet stil in dat hoekje blijven zitten.
Komt het door al mijn ervaringen met mishandelde dieren, alle foto´s die mij door de jaren heen zijn gestuurd van beesten waar het door onkunde helemaal mis ging, de verhalen er over die ik al jaren aan hoor...zeg het maar.

Ik heb dit overigens niet alleen met paarden hoor maar voor mij geld dit voor alle dieren door de mens gehouden. De verplichting voor de boeren bijvoorbeeld om de koeien in zo een moderne stal te houden en ze niet meer op de wei te zetten vind ik dan ook een hele ....zachtjes uitgedrukt, domme denkwijze...en dan druk ik me heel erg zachtjes uit omdat er hier ook kinderen meelezen.

Snap je nu mijn kijk op de topmensen?
Snap je ook mijn kijk op de dieren en vooral op de manier van houden van deze dieren.
Het KAN zoveel beter, het KAN zoveel diervriendelijker...laten we nou eens proberen daar alleen al over te denken en dan te kijken wat je op jou situatie kan verbeteren....das al een begin...

Op onze site is nu een pakket te bestellen.
Niet dak nou reclame wil ga maken, dat mag geloof ik niet, dus zal geen namen noemen, maar in het belang van onze paarden dus, als je alleen al deze materie eens door zou lezen, je hoeft er nog niet eens zelf voor te bekappen, alleen lezen...dan zul je merken dat ik niet zomaar uit mijn nek klets, de mensen op PN ook niet, en dat zelfs doctoren en professoren het er mee eens zijn, toch niet de domste mensen.
De antwoorden komen van mensen die er voor geleerd hebben, onderzoeken bezitten of weten te vinden , of die al geruime tijd ervaringen hebben met deze manier van paardhouden.
Er is in deze tijd van techniek zoveel veranderd in de manier van onderzoeken dat men nu echt niet meer kan blijven volhouden dat de oude ook de juiste is.
Kijk bijv. eens naar de warmte foto daar en zie wat een ijzer doet, lees het deken verhaal en zie hoe er geld uit je zak geklopt wordt, lees en leer, das wat IK de mensen probeer duidelijk te maken.
IK maar ook de anderen verplichten je tot niks !
Het geen wij willen bereiken is dat je leert en na gaat denken en daarna hopelijk iets gaat doen, al is of lijkt het nog zo klein, maar iets gaat doen wat jij kunt, omdat je inziet dat het beter is voor je paard.

Zoals ik al eerder schreef over de paarse blaadjes aan de boom...als je nooit anders hoort weet je ook niet beter.
PN is nu dus juist een site die die kant WEL aan de mensen laat zien en ook uitlegt waarom.
Wij mogen dan fanatiek genoemd worden, overigens zijn er vele die wel een paard op stal hebben of ijzers of dekens gebruiken, maar dit is een speciale site waarvan die fanatieke mensen juist alles zullen doen om de mensen dat te laten zien wat al geruime bekend is.
Als we allemaal stil blijven zitten gaat er nooit wat veranderen.
Niet in paardenland maar ook niet in de andere dierenellende.

Als laatste maar niet onbelangrijk nog even een andere opmerking over de manier van reageren op de PN site door de vaste schrijvers.

De vaste mensen die daar zitten hebben in onderling overleg ook afgesproken dat we gaan proberen om op een zo vriendelijk en makkelijke manier proberen te gaan schrijven.
Proberen dus om niemand het gevoel te geven dat we ze kwetsen.
Ook wij leren...het schrijven is niet ons werk maar een uit de hand gelopen hobby.
We overleggen zelfs met elkaar als er een antwoord wordt gegeven waarvan we zelf denken..zal het niet te vervelend over komen en passen dit dan zo goed mogelijk aan.
Ook wij zijn ons er dus van bewust nu dat er mensen zijn die zich aangevallen voelen en proberen dus onze schrijfstijl zo goed mogelijk aan te passen.

Voor wat het waard is...
Gr. Nick Altena
Laatst bijgewerkt door NickAltena op 20-11-04 01:29, in het totaal 1 keer bewerkt

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 01:08

Sjuimpje schreef:
Tja NickA,
ik vraag me af wanneer jij voor het laatst bij Anky op stal bent geweest? Lachen

Haha! Uhhh ff denken hoor, vorige week dinsdag middag om 3 uur.
Gezellig thee gedronken en gekletst.
Ze gaat nu ook alle ijzers verwijderen, ook van die paarden die met pensioen zijn en de stallen weg doen en de paarden altijd hooi in overvloed geven en ....
Tis best een verstandige vrouw hek gemerkt...

Nooit dus ? Al zou ik ook haar en andere bekende ruiters best wel eens ergens op willen wijzen dus. Tong uitsteken
Mijn mening over topruiters staat in het bovenstaande roman Schijnheilig maar is niet speciaal voor haar bedoeld hoor.
Ik praat meestal in het algemeen zoals ik al eerder beschreef, maar de naam is door een ander aangeroepen.

Clown sorry mensen, vaak wordt ik er verdrietig van maar soms moet ik ook wel eens lachen hoor en zie dan de humorkant van een vraag en reageer dan ook zodanig. Zal proberen het niet meer te doen.

Gr. Nick Altena

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 09:16

Ben ook nog nooit bij anky op stal geweest.Maar weet wel dat met bonfire op pensioen word bedoelt , dat hij niet meer in de wedstrijd sport word gereden.Hij wordt nog gewoon door grooms gereden hij staat dus zowiezo niet te verkommeren .Bovendien staat hij ook nog eens op de wei.
Ik neem aan dat er op tijd gestopt is met hem ,omdat de topsport heel veeleisend is en ze het paard verder niet kapot wil rijden.
Ik vind dat dit juist mensen die toch wel in het belang van hun paard denken.

Mijn paard staat ook iedere dag buiten weer of geen weer, ze moet van mij.Maar ik doe haar daar heus niet altijd een plezier mee ,aan regen heeft ze een pesthekel en als ze de stal uitloopt en druppels op haar hoofd voelt wilt ze altijd weer terug binnen.Zelfs als haar vriendinnen al op de wei staan.
Voor mij is het buiten staan ook belangrijk en de sociale contacten onderling ik zal haar ook nooit zonder andere paarden zetten.Maar ik merk wel dat haar contact met mij ,voor haar ook van belang is door dat ze vrijwillig uit de groep komt naar mij toe.Ik heb haar nog nooit moeten vangen.
Ik denk dat het inderdaad niet eens zo van belang is hoe je je paard houd ,maar wel dat je er over nadenkt hoe en waarom je het doet.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 09:30

Citaat:
Voor mij is het buiten staan ook belangrijk en de sociale contacten onderling ik zal haar ook nooit zonder andere paarden zetten.Maar ik merk wel dat haar contact met mij ,voor haar ook van belang is door dat ze vrijwillig uit de groep komt naar mij toe.Ik heb haar nog nooit moeten vangen.

ik vind het sociale contact ook heel erg belangrijk, mijn stalhouder helaas niet: nu staan alle parden op stal vanwege het slechte weer, de mijne moet onder alle omstandigheden naar buiten (doen ze niet hoor, ze zetten hem vlak voor ik kom buiten, dus ik ga zo een verrassingbezoekje brengen) en dan staat die dus moederziel alleen buiten, bij het hek, tegen het hek te trappen Scheve mond Boos!

Over het contact met mij: hijkomt ook uit de groep naar met ote, want hij krijgt dan eten, komt er een vreemde die hem eten geeft, dan zal ie 1 keer opgehaald moeten worden, maar komt die persoon een maand later weer, dan zal ie ook komen, want eten is wel erg belangrijk voor hem en wie hem dat geef, zal hemecht een worst wezen Lachen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 10:07

Klopt het trouwens dat Anky nooit een buitenrit maakt? Ze rijdt toch alleen in de rijbak?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 10:16

Citaat:
Voor mij heeft het veel te maken met een onderwerp dat je een beetje omzeilt, namelijk de overeenkomsten en verschillen tussen het op natuurlijke wijze houden van paarden enerzijds en het welzijn van de dieren anderzijds.

Nick, ik kan je filosofie volgen - en begrijp me goed, je hoeft je niet te verantwoorden, ik ben er van overtuigd dat een aantal 'PN-opvattingen' zeker bruikbaar zijn voor iedereen die een paard heeft. Ik ben dus oprecht geinteresseerd - maar nog steeds heb je niet gereageerd op bovenstaande stelling en dat vind ik nu juist zo'n interessante! Maar goed, wellicht ben ik een enorme drammerd, dus ik beloof het, dit is de laatste keer dat ik het zo aan de orde stel.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 11:30

NickAltena schreef:
Voor wat het waard is...
Gr. Nick Altena

heel veel, nick Knipoog !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 11:55

Ken hier wel iemand die lang kan typen, haha. Knipoog

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 12:43

Nick,
volgens mij ga jij er vanuit dat de paarden van Anky alleen de stallen, de bak en het stukje van stal naar bak zien.
De paarden van Anky staan echter ook gewoon in de wei. Geen 24 uur, maar ze mogen iig wel de benen strekken (met rondom bescherming).

Verder is Bonfire niet met zijn 16e met pensioen gegaan,
Bonfire heeft op zijn 17e de OS gewonnen en werd daarna niet meer uitgebracht. Hij had toen tenslotte alles gewonnen wat er te winnen valt, ik heb juist heel veel respect voor haar dat ze op een hoogtepunt stopte.
Bonfire heeft na de OS ruim een jaar lang afscheid shows gegeven en wordt zover ik weet nog vrijwel dagelijks door Anky zelf gereden, Bonfire is ook diegene waar Anky weer op is begonnen na haar ongeluk waarbij ze een bovenbeen brak, tijdens haar blessure heeft Sjef hem getraint.

De Anky manier zal wel nooit jouw manier van paardenhouden zijn, maar ik vind wel dat wanneer je Anky als voorbeeld aanhaalt, je gegevens moeten kloppen. Ook Anky is gebaat bij het welzijn van de paarden, anders zou ze er nooit mee kunnen presteren.
(En nee, ik kom er ook niet regelmatig, maar heb er wel eens rondgelopen en dus ook met eigen ogen gezien dat bijv. de GGK dek- en GP hengst TCN Partout uit de wei werd gehaald)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 14:42

Maar het belangrijke verschil tussen anky's paarden en 'onze' paarden is dat ze heel wat uren meer per dag lopen! In dat geval is het minder erg dan staan ze waarschijnlijk nog maar 19/7 op stal. PN-ers gaat het er vooral om wat recreatie ruiters met hun paarden doen. En bij mij in elk geval het feit dat mensen topruiters nadoen met dekens etc. Ik begrijp best dat topruiters dekens nodig hebben, maar als recreatieruiter is het pure onzin. Alleen maar voor die 8 minuten wedstrijd?? Alsof je 148 punten zou krijgen ipv 160 alleen omdat je paardje pluizig is. Voor het zweten hoef je het ook niet te doen, dat staat allemaal uitgelegd op paardnatuulijk.

Je paard 23/7 op stal houden is nou gewoon eenmaal niet natuurlijk. Moet eens een stel kribbebijtende zebra's/giraffen of andere steppedieren (gejatte uitspraak dit Knipoog) in hokken op een rijtje zetten in een dierentuin, bordje erbij dat ze elke dag een uur naar buiten mogen. 's Kijken hoe snel het duurt voordat de DB er op af komt .....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 15:04

Nou nou Arabesk... dat is dus weer wat ik bedoel... zwart wit. Geen tussenvorm mogelijk.

Ik heb zo'n kribbebijter. Gekocht terwijl ik wist dat ze dat deed. Op zoek gegaan naar een stal waar ze overdag dagelijks naar buiten gaat. Weer of geen weer. En ik scheer haar niet. Maar ze staat wel onder een deken. Gewoon omdat je mijn paard ook geen plezier doet met 40 minuten droogstappen. En omdat ze met deken dus redelijk netjes in de vacht blijft.

Ik ben een recreatie-wedstrijdruiter.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 15:13

Ik denk dat het werk wat ik doe met mijn paarden in verhouding bijna net zo zwaar is als bijv. het werk wat Anky met Salinero doet.
Mijn paarden hebben lang niet het talent en opleiding van Salinero.

Verder denk ik dat je over het algemeen de punten krijgt die je verdient, ik heb mijn paarden ook niet onder dekens staan omdat ik wedstrijden rijdt of omdat Anky, Albert Voorn, Jeroen Dubbeldam of wie dan ook de paarden onder dekens hebben.
Ik heb mijn paarden in eerste instantie voor mijn eigen lol en ik vind niets mooier dan een glad vachtje en daarbij is het ook nog eens erg praktisch met schoonhouden.

Mijn paard heeft nu nog steeds dit vachtje, alleen nu iets donkerder met meer kopergloed:
Afbeelding

Dat zie ik liever dan dit:
Afbeelding

Over het op stal houden hoor je mij ook niet, de mijne staan gewoon de hele dag buiten, alleen dan wel ingepakt.
Tja, ze maken wel veel bokkesprongen omdat ze natuurlijk uit alle macht proberen om die dekenmassa van zich af te werpen Schijnheilig :
Afbeelding
Afbeelding

Zielig hè? Huilen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 15:23

Soms zet ik graag mijn mening een beetje zwart wit neer Knipoog , neem mijn scherpe mening met een korreltje zout. Soms heb ik gewoon zin om de boel een beetje op te poken Extreme duivel

Toch vind ik die dekens op pootjes een raar gezicht..... , ik zie liever pluisjes...

Zolang je je paard genoeg beweging geeft zijn dekens verder niet schadelijk, maar mijn protest gaat vooral uit naar 23/7 stal-paardjes.