Maris schreef:Nou Antheman, dat weet ik dus niet ! Ze zeggen op de site dat het niet gegeten wordt als je je paard goed verzorgt. Maar of dat inhoudt dat de paarden dan ook de Rapsodie mogen eten ???
Beetje vaag.
Vlas mogen ze ook eten, alleen niet zoveel.
Maarre hoe doe je dat dan met hooi/ stro geven ? Dan eten ze toch ook altijd een beetje vlas/ Rapsodie mee ?
Enne hoe zit het nu met de bacterieen en schimmels in vlas en in Rapsodie ??
In de BIT stond net een negatief verhaal over oppotstallen. Of sing dit alleen over stro-oppotstallen ?
Groetjes,
Maris
Mijn bron is de Vrijruiter, daar schreef iemand dat Rapsodie gegeten mocht worden. Bovendien het is gehakseld koolzaadstro, dus gewoon stro.
En tuurlijk is het waar dat wanneer je onbeperkt hooi geeft, ze het niet eten. Ik mag niet onbeperkt hooi geven. Stro zit bij mijn stallingskosten in. Dit eten ze al jaren op, dus ze krijgen naast gras overdag, dus ruim hooi en stro.
Artikele gelezen in de Bit over oppotten. Was mij eigenlijk niet duidelijk of dit ook voor vlas ed geldt?! Ik lees het nog wel een keer na.
Ik haal iedere dag natuurlijk de mestballen weg. Daarnaast haal ik ook vies stro eruit. Iedere dag een laagje Rapsodie en daarop stro. De Rapsodie komt er niet doorheen. Nou, klopt ook niet helemaal, Andor draait altijd in de stal rond en dan draait hij het stro naar de zijkant en ligt er dus wat Rapsodie vrij. Ik strooi extra stro op de plekken waar ik hooi voer, ook voor de evt dampen die vrij kunnen komen.
Ik heb echt bewust voor Rapsodie gekozen omdat ik over Hennep nare dingen heb gehooord en vlas is mij dus onduidelijk wat voor gevolgen dit kan hebben.
Mijn heren proberen alles te eten en ik vind het belangrijk dat ze midden in de nacht nog een hap stro kunnen nemen.
Wat ook heel erg prettig is dat het totaal niet stoft! Merrit is behoorlijk gevoelig aan zijn luchtwegen. Maar ja, daar gaat weer stro overheen, dus wat het netto effect is?!