De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:44

Ninaka schreef:
Heeft iemand hier misschien nog een antwoord op? Bloos Knipoog
En misschien nog iemand die een goedkope leverancier weet in Zuid-Holland of die landelijk levert, waar je geen grote hoeveelheden hoeft af te nemen?

Ninaka,

Ik heb een onderlaag van Rapsodie, geen vlas. Daaroverheen dus stro. Bevalt me goed, ik heb vor Rapsodie gekozen, omdat het super absorbeert. En Rapsodie mag gegeten worden!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 15:06

Zoals ik het allemaal lees ben ik nog steeds het goedkoopste uit geweest tot nu toe.

Ik heb 30 oktober de stal open gedaan voor de paarden, en nu aankomend weekend (4 weken later) gaat er bij mij pas de eerste nieuwe baal bij.
De hoeveelheid zaagsel die erin lag is minder geworden en daarom moet er een baaltje bij, zodat het bedje goed gevult blijft. Niet omdat het vies is, want dat is het nog steeds niet.

xxxmelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 15:55

Randy01 schreef:
Verder gooit de stalhoudster er wel elke ochtend een plakje stro tussendoor, zodat ze wat te doen heeft.
.....

kijk uit met stro door de vlas te gooien, als ze vlas binnen krijgen.....dan kun je het schudden.
Die van mij heeft er een flinke verstopping aan over gehouden.
Sindsdien geef ik haar stro en hooi buiten de stal.

SpetterMacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:43

bij ons staan de paarden op eco, dat is geen vlas stro of zaagsel maar de takjes van een plant het lijkt net fijn gemalen zaagsel super fijn spul

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:44

simba schreef:
Dus alleen de mestballen eruit halen en dan gewoon een baal nieuw eroverheen gooien?
Mijn stal is trouwens 2,5x2,5 ongeveer, en toen ik begon heb ik er twee balen in gedaan dat moet toch genoeg zijn lijkt mij.

Bij ons:
boxen 4.00 m x 3.30: begin 5 balen
Daarna elke week een nieuwe erin. Elke dag de mest eruit en 1 tot 2 keer in de week natte plekken.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:45

xxxmelody schreef:
kijk uit met stro door de vlas te gooien, als ze vlas binnen krijgen.....dan kun je het schudden.
Die van mij heeft er een flinke verstopping aan over gehouden.
Sindsdien geef ik haar stro en hooi buiten de stal.

Je kunt ook een ruif gebruiken..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 17:02

Hoi,

Oke, dus vlas eten is ook gevaarlijk !!!! Mmmm, dan wordt het al veel minder aantrekkelijk voor mij.
Misschien dan toch de Rapsodie ....... !

Trouwens ik las ergens dat je moet beginnen met een onderlaag van 20 cm !!

Groetjes,

Maris

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:07

Je kunt je het beste houden aan de aanwijzingen op de verpakking. Bij Rapsodie (koolzaadstrohaksel) begin je met 10 cm. Voor een stal van 3 x 3 zijn dat 3 baaltjes. Iedere dag de mest eruit, en dan 1x per week 1 baaltje erbij.
Mijn stal is kleiner dus ik ben begonnen met 2 balen en per week 1/2 baal erbij. Ze staat nooit op beton, ik haal de mest er zo goed en kwaad als het kan uit en trek de boel een beetje strak met zo'n bladerenhark. Je moet in ieder geval niet gaan spitten ìn het spul, alleen de bovenlaag wat van de zijkanten aanharken naar binnen toe. Ze ligt er graag in!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:16

bij mij staat er niets op de verpakking, niet eens een merknaam

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:22

Antheman schreef:
Ninaka,

Ik heb een onderlaag van Rapsodie, geen vlas. Daaroverheen dus stro. Bevalt me goed, ik heb vor Rapsodie gekozen, omdat het super absorbeert. En Rapsodie mag gegeten worden!

Nou Antheman, dat weet ik dus niet ! Ze zeggen op de site dat het niet gegeten wordt als je je paard goed verzorgt. Maar of dat inhoudt dat de paarden dan ook de Rapsodie mogen eten ???
Beetje vaag.

Vlas mogen ze ook eten, alleen niet zoveel.
Maarre hoe doe je dat dan met hooi/ stro geven ? Dan eten ze toch ook altijd een beetje vlas/ Rapsodie mee ?

Enne hoe zit het nu met de bacterieen en schimmels in vlas en in Rapsodie ??
In de BIT stond net een negatief verhaal over oppotstallen. Of sing dit alleen over stro-oppotstallen ?

Groetjes,

Maris

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:27

Ik heb Morrie nu voor het 2e jaar op vlas staan omdat ie een strobed in 5 minuten op eet, van dat vlas eet ie volgens mij niet, terwijl hij toch een enorme vreetzak is.
Ik heb me laten vertellen dat vlas bitter smaakt (niet zelf geproefd) en dat geloof ik graag als ik zie dat ie het niet eet....

De boer mikt de kuil gewoon over de deur, dus dat moet ie gewoon van de grond af eten.

Bij ons zijn ze nu begonnen met de strostallen op te potten, het regent klachten en de paarden zien er niet uit: supergoor en dat ondanks dat ze met dekens op op stal staan, mijn deels witte paard zonder deken is zo'n beetje de schoonste die er staat momenteel Lachen

xxxmelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:01

Sjoert schreef:
Je kunt ook een ruif gebruiken..

dat klopt wel maar wat doe je dan met de restjes die op de grond vallen?
Want die gaan ze ook oppeuzelen.
Ik ben misschien erg extreem maar ik wil het niet meer meemaken.
Melody heeft een maagsonde en alles gekregen en er werd gedreigd om haar naar de klinkiek te brengen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:06

ik weet dat de boer de (of het?) kuil over de deur gooit, dus ik veeg het vlas altijd een metertje van de deur weg de box in, dan lligt de (of het) kuil op de kale grond

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:06

Kwam dat 100% zeker door het vlas xxxmelody??? Ik kan me wel voorstellen dat je het risico niet meer nemen wilt hoor, maar ik sta er van te kijken dat het door vlas komt. At ze het dan ook echt??

xxxmelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:11

vlas eten is dus echt gevaarlijk.
de dierenarts zegt als ze er genoeg van op hebben kun je het vergeten.
In vlas zit namelijk een of ander desinfecterend spul waardoor het ook bitter smaakt.
een tip: als je paard toch vlas eet...sprenkel er wat azijn over dat helpt nog wel eens

xxxmelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:14

jeddah schreef:
Kwam dat 100% zeker door het vlas xxxmelody??? Ik kan me wel voorstellen dat je het risico niet meer nemen wilt hoor, maar ik sta er van te kijken dat het door vlas komt. At ze het dan ook echt??

100% weet je het natuurlijk nooit, maar ik neem aan dat een dierenarts dit niet uit zijn mouw schudt.
We hebben eerst spuiten moeten geven en daarna maagsonde.
Melody is een paard die eet alles, en hoezeer ik er ook op lette ze smokkelde altijd vlas naar binnen.
Ik heb dus een extra probleem....stro eet ze ook op.
Dus k heb haar nu zomer en winter op de wei staan met een inloopstal en er is niks meer met haar aan de hand.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:20

jeetje, das best een eng idee! Hoelang heeft ze op vlas gestaan tot ze een probleem kreeg?? Sim wil er namelijk ook nog weleens van eten!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:46

Maris schreef:
Nou Antheman, dat weet ik dus niet ! Ze zeggen op de site dat het niet gegeten wordt als je je paard goed verzorgt. Maar of dat inhoudt dat de paarden dan ook de Rapsodie mogen eten ???
Beetje vaag.

Vlas mogen ze ook eten, alleen niet zoveel.
Maarre hoe doe je dat dan met hooi/ stro geven ? Dan eten ze toch ook altijd een beetje vlas/ Rapsodie mee ?

Enne hoe zit het nu met de bacterieen en schimmels in vlas en in Rapsodie ??
In de BIT stond net een negatief verhaal over oppotstallen. Of sing dit alleen over stro-oppotstallen ?

Groetjes,

Maris

Mijn bron is de Vrijruiter, daar schreef iemand dat Rapsodie gegeten mocht worden. Bovendien het is gehakseld koolzaadstro, dus gewoon stro.
En tuurlijk is het waar dat wanneer je onbeperkt hooi geeft, ze het niet eten. Ik mag niet onbeperkt hooi geven. Stro zit bij mijn stallingskosten in. Dit eten ze al jaren op, dus ze krijgen naast gras overdag, dus ruim hooi en stro.

Artikele gelezen in de Bit over oppotten. Was mij eigenlijk niet duidelijk of dit ook voor vlas ed geldt?! Ik lees het nog wel een keer na.

Ik haal iedere dag natuurlijk de mestballen weg. Daarnaast haal ik ook vies stro eruit. Iedere dag een laagje Rapsodie en daarop stro. De Rapsodie komt er niet doorheen. Nou, klopt ook niet helemaal, Andor draait altijd in de stal rond en dan draait hij het stro naar de zijkant en ligt er dus wat Rapsodie vrij. Ik strooi extra stro op de plekken waar ik hooi voer, ook voor de evt dampen die vrij kunnen komen.

Ik heb echt bewust voor Rapsodie gekozen omdat ik over Hennep nare dingen heb gehooord en vlas is mij dus onduidelijk wat voor gevolgen dit kan hebben.
Mijn heren proberen alles te eten en ik vind het belangrijk dat ze midden in de nacht nog een hap stro kunnen nemen.

Wat ook heel erg prettig is dat het totaal niet stoft! Merrit is behoorlijk gevoelig aan zijn luchtwegen. Maar ja, daar gaat weer stro overheen, dus wat het netto effect is?!

xxxmelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 22:07

jeddah schreef:
jeetje, das best een eng idee! Hoelang heeft ze op vlas gestaan tot ze een probleem kreeg?? Sim wil er namelijk ook nog weleens van eten!

2 weken?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 22:32

Ik heb een hooinet opgehangen op borsthoogte. Sox at haar stro ook niet op en van de Rapsody blijft ze ook af. En krijgt ze toch eens wat binnen dan kan het geen kwaad.
Op de achterkant van de pakken staat hoe en wat. Ook bij Hemparade of Aubiose staat op de pakken hoe je moet gaan beginnen en het spul moet behandelen.

Binar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 23:44

Ik ben benieuwd hoe dik jullie bovenlaag is (vlas) Ik bedoel dus niet de aangekoekte onderlaag/bodem maar echt wat er nog los boven op ligt.

Mijn vlas ligt er nu ca 4 weken in en heb nu eindelijk een mooie dikke bodem, ik gooi er nu 2x per week een half pak in (dus 1 pak per week)
Is dit gebruik normaal, veel of juist weinig?
(Koko staat overdag helaas niet meer buiten, behalve dan even een half uur/uur in de paddock)

Hoevaak mesten jullie gemiddeld de natte plek eruit?
De onderlaag wordt nu wat bruiner, na het "opvlassen" ziet het er wel weer paar daagjes mooier uit.
De natte plek heb ik er nog steeds niet uitgehaald, maar is nog steeds niet helemaal verzadigd. Ik hoop eigenlijk dat ik het nog even kan laten liggen tot Koko van stal gaat switchen, dat is waarsch over 2 weekjes.
Is dan wel een hoop uitmestwerk, maar gelukkig gaat mijn vriend de stal uitmesten (is nl volgens hem zo gedaan *LOL* ) Tong uitsteken

Kent iemand het merk Stellin uit Barneveld?? (vlas)

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 00:29

Bij mij krijgen ze, als ze stro eten, een plak stro per dag of iets meer hooi. Koos eet heel weinig stro, dus die krijgt wat meer hooi en bij Famosa doe ik een plak stro in een hooinet. Zij schopt de plak uit elkaar en loopt het haar hele stal door. Bep vreet elke strootje op die ze maar kan vinden. Opa eet ook zijn stro netjes op. In de loopstal van de ukkies heb ik 1 baal vlas en daar bovenop een plak stro. Zij staan de hele dag buiten. Ze hebben 's avonds en nachts dan ook wat te knabbelen. Ze krijgen in de winter veel hooi in de paddock waar ze een paar uur per dag lopen en op stal krijgen ze 5 x per dag ruwvoer en 3 x per dag biks met een beetje muslie.

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 02:05

voor dat ik aan de rapsodie begon ben ik het helemaal gaan uitzoeken. ik wou eerst ook vlas omdat het goedkoper is.omdat is las dat vlas giftig is voor een paard. en vooral als ze er veel te veel van binnen krijgen. nou dat hoefde ik dus niet meer. en daar ben ik nu wel blij om ook. al die hapjes die mijn 2 jongste pony´s binnen hebben gekrijgen in die tijd dat ik ze er op had staan weet ik niet of dat wel zo gezond was geweest voor ze

liousca

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:55

Hallo mede bokkers.

Ik denk erover om ook op vlas over te gaan. Heb 2 paarden van 1,8m en ik mest me de pleuris Lachen

Maar nu had ik een aantal vraagjes (ik heb dit topic al een beetje doorgepluisd, maar tis zo groot!!)

- Zijn er verschillen in kwaliteit van vlas?
- Hoe zit het met merken? (ben helemaal niet bekend)
- Hier in de buurt bij de dierenspeciaalzaak kost het €5,- per baal, is dat wat??
- En is iedereen positief?
- Hoeveel balen gebruiken jullie ongeveer per maand?
- Na hoeveel weken halen jullie de boel helemaal leeg??

Alvast hartelijk dank voor de moeite Haha!

Anoniem

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 10:41

Ik heb in sint oedenrode gehaald. 1 pallet van 21 pakken en betaalde 5,45 per pak van ongeveer 20 kg. Als je meer pallets afneemt wordt het steeds goedkoper. Ook brengen ze aan huis. Met 2 paarden kun je best wel een paar pallets afnemen. Ik heb dat spul dat behandeld is met bacteriedodend spul. Flax heet het en komt uit frankrijk. Dit spul wordt niet door de muizen aangevreten en kun je op een pallet met een zeil er over heen buiten opslaan.

Ik vind het uitmesten best wel tijdrovend, maar mijn paard poept dan ook overal en loopt ze dan onder, maar de natte plek 1 of 2 keer per week en dat is ideeal. Als je niet zo precies bent en niet die drang hebt om alle drollen te vinden is het heel makkelijk spul.

Alleen vind ik wel met dit koude weer dat stro nog steeds het warmst voor in de stal is. Zaagsel nu juist het koudst, is sneller vochtiger en voelt nu klammer en kouder aan dan vlas. Ook vind ik het zachter aanvoelen dan zaagsel. Een nieuw pak zaagsel voelt altijd zo hard aan. Zomers op hun blote velletje niet echt zacht, vlas wel, is gladder.