waarom zon heisa om een hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:59

Tegenwoordig laat ik ze fijn stuntelen zolang ze het niet mijn probleem maken.

Laatst is dat geduld wel behoorlijk op de proef gesteld hoor. Een 'bijrijder' had bij betreffende paard de strijklappen voor en de pijpkousen achter om gedaan. De bijrijder in kwestie vindt zichzelf erg kundig en een uitstekend ruiter, zoveel ervaring bladiebla.
Maar goed, ik was dus al langsgelopen zonder iets te zeggen, maar ik kon het bij nader inzien echt niet laten. Zodoende heb ik de blunder verklapt en de 'bijrijder' uit de brand geholpen. Ik heb wel verschrikkelijk gelachen Haha!.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:25

Ik heb er geen problemen mee om iemand te laten aanmodderen, maar het moet niet ten koste gaan van het paard. Want er zijn er ook die de nodige paarden verslijten (inclusief paarden die naar de slager gaan omdat ze "niet te hanteren zijn"), en niet tot de conclusie komen dat omgang met paarden misschien niet voor ze is weggelegd.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:31

iedereen moet het zelf weten, ik zal niet zeggen laat je hem snijden.
Iedereen moet het zelf bepalen

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:54

Garmana schreef:
Wat een gezeur zeg veel hengsten zijn gewoon behandelbaar als je ze maar goed opvoed!

Dan mag jij mijn 2,5 jarige hengst, die overigens in oktober terugkomt van het inscharen, gaan opvoeden.

Ik kan het blijkbaar niet, na 6 hengsten te laten castreren.

Overigens adviseer ik je dan wel een goede verzekering aan te schaffen, aangezien mijnheer het wel erg makkelijk vind om op zijn achterbenen te staan.Haha!

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:06

Ik ben 1x zacht gebeten in m'n arm door Vivaldi, 2½ jarig hengstje (v. Gribaldi), maar dat is helemaal geen gemeen dier, hij was alleen maar nieuwschierig. Puur onoplettendheid van mij ~~}>
Ook als ik op m'n stage Lex (v. Cocktail) moet zadelen en poetsen blijf ik constant opletten, ookal is hij nog zo aandoenlijk Lachen
Met een draverhengstje van 1½ heb ik nooit problemen gehad, dat was wel zo'n vriendelijk dier. Misschien omdat hij bij een wel opgevoedde ruin stond Verward

Maar het is gewoon blijven opletten met hengsten, ookal zijn ze nog zo lief. Vandaar dat er waarschijnlijk zo'n heisa om gemaakt wordt, omdat jij nog vrij jong bent en misschien niet veel in te brengen hebt bij zo'n dier.

[Wat klink ik nu Penny Haha!]

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:18

Tyrza ik bedoel dat als je er normaal en rustig mee omgaat dat het dan 9 van de 10 keer wel goed gaat. En zo niet dan kan dat ook voorkomen! Maar het ligt vaak wel aan de opvoeding en als dat die ene keer niet zo is dan is het gewoon een eigewijs beesiej maar nog geen reden om hem te ruinen!!! Boos! Hengsten zijn leuk!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 18:21

ik heb bij explosion tot nu toe nog geen enkele reden om hem te ruinen. dus waarom zou ik dan?
hijs moeilijk bij t opstappen. maar daar word ie ook voor op zijn plaats gezet ook.
hij is braaf op stal. en alstie hapt krijgt ie gewoon een tik op zijn neus, of die speelt of niet!
hij geeft keurig voetje op commando
en is een hemels paard om te berijden
en die uitstraling Kwijl

_DuN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:33

Heb mijn merrie eens laten dekken en ze heb een hengst gehad HaflingerxArabier. Erg lief beestje, ook makkelijk met de omgang met merries enzo. Hij is nu 2,5 jaar bijna. T nadeel vind ik dan dat je m niet snel ergens kan stallen. Ik heb nu mazzel dat ie op een boerderij staat waar ook een hengst staat en een ruin en mijn shetje, die onlangs geruind is. staan ook 2 oude merries met pensioen. Maar zijn moeder staat op een andere stal dus laat m denk ik volgend jaar ruinen, dan heb ik alle 3 mn peerdjes op 1 stal. Is een stuk makkelijker voor mij Haha!
dat is de enigste reden.

Angyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:33

Het is misschien iets geheel Westers, want hoe zuidelijker je komt, hoe meer hengsten... In Arabië hebben ze nieteens een woord voor ruin...

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:36

Garmana schreef:
Tyrza ik bedoel dat als je er normaal en rustig mee omgaat dat het dan 9 van de 10 keer wel goed gaat. En zo niet dan kan dat ook voorkomen! Maar het ligt vaak wel aan de opvoeding en als dat die ene keer niet zo is dan is het gewoon een eigewijs beesiej maar nog geen reden om hem te ruinen!!! Boos! Hengsten zijn leuk!

Ik zeg ook niet dat hengsten niet leuk zijn Knipoog

Maar die jonge hengsten die ik danwel ooit heb aangekocht, danwel heb gefokt, worden allemaal normaal en rustig behandeld. En TOCH zijn ze erg druk en speels. Dat is gewoon het aard van het beestje. Natuurlijk accepteer ik dit van het dier in die zin dat ik hem in zijn waarde laat.

Maar het is gewoon prettiger voor beide partijen dat de hengsten gecastreerd worden. Meer rust in de tent, meer socializen, minder kibbelen, etc. etc.

Overigens Garmana, met wat voor ras hengsten heb jij ervaring?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 19:49

ben ik met je eens thyrza.
maar deze 14-jarige hengst waar t eigenlijk over ging is eerlijk van aard...

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 20:16

al wat ik weet is dat mn nu 4 maand oude hengstje tegen ongeveer zn eerste levensjaar zn ballen kwijtspeelt,dan kan hij lekker bij zn 3 merries blijven staan op het land,en hoef ik niet te blunderen of mn leven op het spel te zetten,want geef toe,als je niet de noidige ervaring hebt,begin je er beter niet aan ik rijd heus ook al een jaar of 12,maar dat is geen ervaring met hengsten..ik wil gewoon n lief en eerlijk paard,waar ik mee kan doen wat ik wil,dus ook tussen hengstige merries gaan rijden!
je zal het maar tegenkomen dat je paard in de les of zelfs op straat opeens een hengstige merrie tegenkomt en dat zn hormonen doordraaien! brrr nee dank je Schijnheilig

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 20:38

bij jonge hengsten ben ik t volledig met jullie eens! had een veeeeel jongere en mooier gebouwde hengst kunnen nemen. Maar zijn karakter stond me gewoon niet aan, hem had ik dus niet aangekunt.
en explosion was gewoon...ja. lief!!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 21:56

Garmana schreef:

Geweldig zijn ze!! En vooral om ze lekker te pesten met hun eigen hormonen!! Worden ze echt beter van!! Top joh!! OK dan!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 22:07

waarom moeten hengsten perse binnen? explosion heeft vandaag de hele middag buiten gestaan.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 22:41

pharagirlke schreef:
waarom moeten hengsten perse binnen? explosion heeft vandaag de hele middag buiten gestaan.

Omdat er genoeg hengsten zijn die de hele tent afbreken..daarom staan ze meestal binnen..

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 22:44

Nog een reden om te castreren, constant binnen laten... mijn hengst heeft vandaag weer heerlijk in het gras gelopen Lachen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 22:57

inderdaad. explosion loopt minimum 2 uur buiten. meestal langer!
als je die mogelijkheid hebt. En je hengst respecteert je. waarom dan castreren?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 07:27

Je hebt hem nog maar net, ik zou eerst maar eens afwachten hoe het over een tijdje gaat, voordat je hem een stemp *goedgekeurde en betrouwbare penny-hengst* geeft Tong uitsteken

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 08:57

Ann schreef:
Je hebt hem nog maar net, ik zou eerst maar eens afwachten hoe het over een tijdje gaat, voordat je hem een stemp *goedgekeurde en betrouwbare penny-hengst* geeft Tong uitsteken

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:10

pharagirlke schreef:
als je die mogelijkheid hebt. En je hengst respecteert je. waarom dan castreren?

Die van jou is 14 jaar, dus heel ietsjes meer ervaring en opvoeding door andere gehad dan eentje van 4 jaar of jonger.. Om zoiets op te voeden heb je toch iets meer ervaring nodig, en die heb jij echt niet..

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:26

pharagirlke schreef:

En wat betreft het sociale aspect van het dier dan? Daar bedoel ik maatjes mee en kunnen "neuzen" met andere dieren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:32

Tyrza schreef:
Ik denk wel dat het bij bv haflingers minder intens is dan bij KWPN'ers.

Bloos! ik denk dat dat nogal tegenvalt!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:34

Wij hebben op stal ook een hengst staan, 5 of 6 is hij nu. Met 2,5 of 3 is hij op stal gekomen. Tuurlijk loopt hij weleens stoer te doen enzo, maar over het algemeen gaat het prima. Van de week stond hij gewoon in zijn stal en 5 meter verder stond een merrie in stal, voor hem geen probleem gewoon de bovenkant van zijn stal open. Wat ik me afvraag zou het te maken hebben met het feit dat hij nog nooit gedekt heeft?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 12:38

youngster schreef:
Die van jou is 14 jaar, dus heel ietsjes meer ervaring en opvoeding door andere gehad dan eentje van 4 jaar of jonger.. Om zoiets op te voeden heb je toch iets meer ervaring nodig, en die heb jij echt niet..

dat zéi ik dus al eerder hier boven.
mijn hengst heeft langs zijn weide een maatje staan waar ie mee kan neuzen.
en mijn hengstje heeft geen pennystemp nodig, want heb m niet moeten temmen, niets penny aan.
ik denk dat ik mijn pony ondertussen beter ken dan jij Knipoog
alacairion: dat ben ik volledig met je eens.