De ego-trippers zonder cap...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 17:56

ja weet je.. ik rijd altijd met cap..
eigenlijk omdat ik het mijn mam heb moeten beloven, maar ook omdat ik het veiliger vind.. toen ik nog op de manege reed en elke keer hanna reed had ik vaak wel zoiets van *jeetje laat maar hoor* maar ik zet 'm wel elke keer op. vind het alleen zo'n champignon op je hoofd altijd Tong uitsteken

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 18:48

Ik kan me er geen sec druk om maken, tja wel als je weer een verhaal hoort van iemand met hersenbeschadiging, maar dan kun je wel zeggen: eigen schuld dikke bult...

Ik heb altijd een cap op, op mijn superpony die ik na 4 jaar door en door ken, en hoewel ze vreemd kan doen, en vreselijk snel en opgefokt is ben ik er nog nooit afgeflikkerd (wonder Knipoog ) en elke keer dat ik opstap heb ik die champion op mn kop. Uit gewoonte en uit veiligheid.

Op vreemde paarden ook altijd een cap op natuurlijk!

tja, op starlight stapt niemand op zonder cap, dan maar een niet passende van mij, een cap heb je op!

MargaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 18:50

Even algemene reactie op de reacties die ik kreeg:

Tuurlijk beschermt een cap je alleen tegen hoofdblessures. Ik beweer ook niets anders. Maar het is en blijft een feit dat het onveiliger is om er geen te dragen en dat het verstandiger is om er wel een te dragen.

En zelfs al heb je een verzekering, die betaald uiteraard niet de uitkering die jij later zult ontvangen omdat je (eventueel in een zeer uitzonderlijk geval) niet meer kan werken. Die wordt betaald door je medemens. Het zijn ongetwijfeld niet veel gevallen, maar toch, als jij door iets dergelijks wat betreft inkomsten afhankelijk wordt van de staat, dan tref je dus niet alleen jezelf.

Het is misschien overdreven gesteld, dat klopt, maar ik vind een cap gewoon bij de minimumveiligheidseisen horen als je gaat paardrijden. Op hetzelfde niveau als een gordel omdoen. Dat is toch ook niet overdreven?

Het is gewoon onverstandig om 'm niet te dragen en het extreme voorbeeld dat ik geef is alleen maar om aan te geven dat je niet alleen jezelf ermee treft als je geen cap draagt. Maar hetzelfde geldt uiteraard voor alle andere mensen die zich met risicovolle sporten bezighouden zonder zich aan de logische en vanzelfsprekende veiligheidsmaatregelen te houden (klimmen zonder zekeren, bungyjumpen zonder helm).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 18:51

Motorrijden zonder pak en handschoenen (wat je heel veel ziet)

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:17

Tuurlijk is met cap rijden veiliger maar een mens is een mens en draagt zn eigen verantwoordelijkheid. Ook al rijd een "bekende" ruiter zonder cap wil dat nog niet zeggen dat iedereen hem/haar dom weg moet volgen. Voorbeeld functie of niet iedere ruiter kan voor zichzelf denken en wie dat niet kan heeft vast en zekers verantwoordelijke beslissers achter zich staan. Ieder zijn eigen keus.

Ninla_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:32

soms rijd ik op tobi met cap,maar als ik op ninla rijd of ga met tobi naar een meeting dan doe ik hem dus wel op voor het geval dat.ik neem geen risico

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:05

Jaja het is zover; ik heb vandaag een cap gekocht! Niet door dit topic hoor, maar omdat ik een paardje ga beleren en je weet maar nooit...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:27

Citaat:
Motorrijden zonder pak en handschoenen

Ja is ook heel stom, alsik die mensen zie gaan zie ik ze bij wijze van spreken al helemaal opengereten op de weg liggen .

Maar dat heb ik ook als ik skeelers zie gaan zonder enige bescherming.

In Belgie is een helm op de fiets verplicht, vooral voor kleine kinderen die achterop zitten in zo'n stoeltje is dat helemaal niet zo gek.
enne je hebt best stoere fietshelmen.

Nu ben ik op zoek naar een stoere paardrij helm(Troxel heeft leuke), Dan loop je tenminste niet meer zo voor aap met je champignon maar geef je de sport ook enigzins een stoere uitstraling.
Daarbij passen de helmen ook nog eens bij het setjes imago OK dan! Haha!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 23:01

Dat het verstandig is zal (bijna) iedereen hier beamen maar ik vind het ontzettend belachelijk om iemand die ZELF besluit om er geen te dragen terwijl hij/zij zich bewust is van de risico arrogant te noemen. Net als motorrijden zonder bescherming; onverstandig maar heeft niks met arrogantie te maken. EIgen keuze! We leven tenslotte in een vrij land!
Maar ik val een beetje in herhaling. Ik ben iig blij dat ik het zelf mag beslissen maar wil daardoor niet arrogant/ego genoemd worden.

Joyce1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 00:50

Misser"]
[quote="patos schreef:
=Het paard was namelijk niet goed te vertrouwen.

Stel je voor wat er zonder cap gebeurd was... Wat stom dat een cap dat niet overleefd trouwens!
[/quote]

als je weet dat een paard niet goed te vertrouwe is denk je toch wel effe 3x na of je wel zeker wete zonder cap gaat Verward

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 09:37

Wat misschien een extra overweging is..... Als je van of met een paard valt en je hebt geen cap op kan het zo zijn dat de kosten door de verzekering niet vergoed worden. Vraag maar eens na bij je verzekeraar. Ook al val je niet rechtstreeks op je hoofd. Bovendien als je in de clubles valt zonder cap, dan is de vereniging vaak niet verzekerd. Iedere club moet nu een nieuwe WA verzekering afsluiten, omdat de KNHS dit niet meer doet. De verzekeraar zet dit in de voorwaarden. Aandachtspuntje voor bestuursleden van een vereniging.

En dat een cap niet lekker zit: het is maar wat je gewend bent. Als je er altijd een op hebt, merk je er niets van. Bovendien zijn de caps van tegenwoordig veel prettiger dan van 10 jaar geleden.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 11:15

ik vind dit topic eigenlijk een beetje raar... iedereen heeft z'n eigen
mening over de cap... en het is je eigen verantwoordlijkheid...
of je die op doet of niet... waarom een discussie? je moet het toch helemaal zelf weten! iedereen weet dat een cap veiliger is dan zonder
zelf rijd ik ook niet altijd met cap mijn eigen keuze....

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 11:30

Ik rijd ALTIJD met cap, ik heb een paar jaar geleden een superbetrouwbaar paard van mijn instructrice gereden, die nooit een stap verkeerd zette. Maar op een dag was ik aan het galoperen in de bak en toen ging dat paard ineens onderuit. De ambulance moest komen en die zeiden dat ik geluk had, dat ik een cap op had. Dat paard was namelijk +/-1.75 (schat ik) en ik was nog maar een klein meisje van 12. Een ongeluk zit dus in een klein hoekje en er hoeft nieman schuld aan te hebben, daarom rijd ik altijd MET cap.
En ik vind het geen arrogantie als iemand het niet doet, ze moeten het zelf maar weten.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 11:36

het paard kan wel hadstikke braaf zijn, maar als jij nou nooit valt, en het paard op een dag wel?
dan val je wel lekker mee hoor!

moizz zelf wetennn....

Bayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 12:26

ik draag altijd een cap
maar als het zo superheet is, kan ik begrijpen dat sommige mensen op (betrouwbare) paarden een keer zonder cap rijden.
Mijn verzorgpaard geeft geregeld eens een bok dus zou ik nooit zonder cap rijden, maar eigenlijk maak je dat voor jezelf uit

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 13:19

nefertete schreef:
Wat misschien een extra overweging is..... Als je van of met een paard valt en je hebt geen cap op kan het zo zijn dat de kosten door de verzekering niet vergoed worden. Vraag maar eens na bij je verzekeraar. Ook al val je niet rechtstreeks op je hoofd. Bovendien als je in de clubles valt zonder cap, dan is de vereniging vaak niet verzekerd. Iedere club moet nu een nieuwe WA verzekering afsluiten, omdat de KNHS dit niet meer doet. De verzekeraar zet dit in de voorwaarden. Aandachtspuntje voor bestuursleden van een vereniging.

En dat een cap niet lekker zit: het is maar wat je gewend bent. Als je er altijd een op hebt, merk je er niets van. Bovendien zijn de caps van tegenwoordig veel prettiger dan van 10 jaar geleden.

dat hoorde ik ook ja. Stel dat je een ongeluk krijgt, en de ziekenwagen komt je ophalen, moet je een verklaring ondertekenen dat alles zelf betaald moet worden. Als je geen cap op hebt dus.

En als je lesgeeft moeten je lesklantjes ook een cap op, verplicht.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 13:32

onze verzekering denkt daar nog stedes anders over voorzover ik weet... en anders ben en blijf ik westernruiter, wat zoieso al vaak is...
maar ik draag wel een cap met buitnrijden ens pringen, wat voor mij de grootste risico's zijn, ondanks die mensen die me gek aankijken Tong uitsteken

Elsjuh_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 15:15

hooi,

ik rij altijd met cap, me verzorgpony is meestal superbraaf maar soms heeft ze peper in der kont Haha! en dan ben ik blij dast k me cap op heb!
verder is het ieders eigen verantwoordelijk heid maar ik vind het wel dom als je zonder rijd

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 15:33

ik heb echt 99 van de 100 keer een cap op mn kop, en dan die 1e keer is als ik er 3 sec. op ga zitten als er een wissel is met de ponyclub, maar als ik dan mn cap bij de bak heb liggen zet ik hem alsnog op...
ik vind mensen zonder cap roekeloos en lomp, want o jee, ik heb vanochtend mn haar nog gedaan(vind het ook idioot als je make-up draagt, voor als er leuke jongens langs komen...) of getver, het is zo warm onder die cap, dan ga ik ZWETEN o mijn god!! en maar denken dat je niks kan overkomen, ik kan zelfs al op een hengst rijden, o wat ben ik stoer, totdat je paard ineens struikelt in een gat en over de kop gaat en op jou beland, maar dat kun je misschien dan niet meer na vertellen... erger me er wel aan ja, maar het is nog steeds hun eigen risico gelukkig...

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 19:07

Ok RK, haha, ik snap hem.Knipoog

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 19:29

Ik vind dat ik zelf moet weten of ik met cap moet rijden of niet! Ik ben absoluut niet arrogant en weet ook dat ik niet zo super rij dat ik altijd blijf zitten, maar ik ga er niet bewust op van "Ik kan goed rijden, val er nooooit af en doe dus geen cap op!" Dat zou wel heeeel erg naief zijn!

Ik snap niet dat jij je kan ergeren aan foto's van mensen zonder cap, moeten ze toch zelf weten????

plagom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 00:16

ik droeg ook nooit een cap als ik op plagom reed. Toen toch maar een keertje op gezet en doe hem nu voortaan altijd op. Voor mijn gevoel doe ik anders de goden verzoeken zeg maar..
mischien een stomme reden maar ik krijg toch een akelig gevoel over me heen als ik heb niet opzet.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 00:38

plagom schreef:
mischien een stomme reden maar ik krijg toch een akelig gevoel over me heen als ik heb niet opzet.

Helemaal niet stom hoor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 09:34

runningkawa schreef:
Motorrijden zonder pak en handschoenen (wat je heel veel ziet)

slechts eenmaal gedaan, het was toen 30+ en we gingen naar het strand....... in een korte broek........... Ik zal je vertellen NOOIT MEER!!!!

Ik heb me volgens mij in heel mn leven nog niet zo onzeker gevoeld als in die 10 minuten.

Nu doen we maar gewoon pak an, zwempak eronder Haha! Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 09:49

Nou afgelopen concours in Nuenen (gisteren) ben ik effe naar de ruiterstand geweest. Ze verkochten daar ook caps. Inderdaad flinke champions, maar ik heb er een geprobeerd. Met een draaiknopje aan de achterkant, kun je de binnenkant aansnoeren en dan gaat het de vorm van je hoofd aannemen (ze zitten bij mij altijd opzij te los, en voor en achter te krap, waarvan ik hoofdpijn krijg, of te los, waardoor de cap geregeld over mijn ogen schuift en daar word ik behoorlijk chago van). Bovengenoemde is voor mij altijd de reden geweest om geen cap te dragen.

Deze cap was wel prettig, lekker licht, kosten: 149 euro....

ZE komen binnenkort ook in kleurtjes uit, met een zweempje paars erover, en dat vind ik prachtig. Ik ga hem wel vragen voor mijn verjaardag. Het is een heel bedrag maar dit zullen mijn ouders er wel voor over hebben.