Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boedjang

Re: Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 12:55

Antv prachtig dier.
Afbeelding

Mithras speelt voor duo penotti.. heerlijk zo'n witte pony

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 13:34

Oeh ja heerlijk die witje… die kunnen er wat van haha! Al kunnen zwarte dat ook hoor, dat je alleen wat minder…

Anita, wat een knapperd! Leuk een lipizzaner!
Ik heb de mijne helaas in oktober in moeten laten slapen…

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 16:06

Anita wat knap dat hij al als hand paard mee kan, mooi is ie :j

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 19:57

Oeh nog een knappe lipizaner. Wat goed dat hij als handpaard mee kan. En ook al zo naast de fiets. Goed voor hem zo lekker rechtuit onbelast te kunnen.

Mithras wil graag gewassen worden denk ik. Hij bevestigd dat een witte niet mijn kleur zou zijn. :+

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 22:59

mellamoshan schreef:
Oeh nog een knappe lipizaner. Wat goed dat hij als handpaard mee kan. En ook al zo naast de fiets. Goed voor hem zo lekker rechtuit onbelast te kunnen.

Mithras wil graag gewassen worden denk ik. Hij bevestigd dat een witte niet mijn kleur zou zijn. :+

Haha dat zou zo maar kunnen. Ik heb alleen nog maar donkere paardjes gehad, maar camarque bestaat niet in donkere uitvoering

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 11:12

Ik hou van wit maar het is bewerkelijk inderdaad…. :+
Ik ben ook ergens wel blij dat Trevo nog meer oranje/grijs dan wit is, dat is een hele makkelijke kleur merk ik nu :D

Ik ben heel rustig aan een kleine poging tot langeteugelen aan het doen, gisteren weer even geprobeerd , hij snapt er nog niet heel veel van maar kleine stukjes lukken soms wel en dat is dan wel weer heel leuk!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 12:05

Dat is best geinig, zo’n two tone pony :))
Ik heb altijd haffies gehad maar ben nu wel blij met m’n grullo. Ook al is hij wel een beetje krokant en moeten we toch maar eens staart gaan wassen :))

Dat is leuk nouvel, dat er toch kwartjes vallen!

Hier kan hij nu linksom draven om mij heen. Rechtsom lukt me niet. Ik zal hem zelf vast blokkeren :D ik ga even sleutelen aan en met mezelf :')

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 13:59

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 14:14

Wat een water weer hè, hier ook alles blank …
Maar wat leuk met die pionnen! Gaaf idee, ga ik onthouden!

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 14:42

Oh dat met die pionnen ga ik ook proberen, wat leuk. Hier staat ook weer alles blank

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 15:12

Het wordt tijd dat ik mij hier ook maar kom melden :-)

Wij gaan dit jaar lekker aan de slag met Gussar, een 3.5 jarige Akhal Teke.
Nog bij de fokker afgelopen zomer:
Afbeelding

Hij is gecastreerd en toen hij niet meer het idee had dat hij 'De Hengst' was hebben wij hem opgehaald. Vanaf begin november is hij bij ons.

Eerste keer dekentje op, ergens derde week november:

Afbeelding

Hoofdstel en een zadeltje:

Afbeelding

Toen hij bij ons kwam was hij nog niet veel gewend. Stap voor stap rustig uitgebouwd. Hij staat vast tussen twee touwen op de poetsplaats, geeft netjes voetjes, borstelen vindt hij geweldig :D .
Hoofdstel, dekje, longeersingel, beenbeschermers snapt hij allemaal.

Los in de longeerbak gaat ook goed, stap en draf als stemcommando zitten er goed op (dus ik moet vooral opletten dat ik niet 'braaf' zeg, maar dat ik iets zeg als 'knappe vent' ofzo). Longeren aan de longeerlijn gaat linksom prima, rechtsom heeft hij de neiging naar me toe te draaien (en dan staan we elkaar aan te kijken :') ). Met een tweede helper erbij gaat rechtsom ook goed.

Hangen gaat goed. De zadelmaker heeft al even gekeken en een springzadel van ons zou er goed op passen totdat we stap/draf onder het zadel een beetje bevestigd hebben. Dan wordt het tijd voor een eigen zadel :-)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 16:03

Welkom Apple, leuk dier!
En jullie gaan al hard zeg, wat knap in zo’n korte tijd!

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 16:13

Wat is dat voor zadel Apple?
Die ziet er super comfortabel uit!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 17:04

Het is een soort erg lichtgewicht bareback wintec (?). Ik zal vanavond op stal even kijken wat het precies is :')

We gaan dit zadel niet gebruiken als we er de eerste keer op gaan zitten, dat gaan we doen met een springzadel (met stijgbeugels).

We hebben nog wel een weg te gaan hoor, voordat we er echt op zitten. Longeren met zadel met stijgbeugels los bijvoorbeeld zodat hij er ook aan went dat er iets flappert aan de zijkant.

Verder hebben we wel hoofdstel in, maar we hebben nog geen druk op het bit gehad. Ik dacht zelf aan misschien longeren (of los longeren) met een los bijzetje van hoofdstel naar longeersingel bijvoorbeeld. Longeerlijn voorlopig niet aan het bit.

Eerste keer er op zitten kan ook met halster of desnoods met teugels aan de neusriem ofzo (of teugels aan neusriem en bit tegelijkertijd). Om maar te voorkomen dat hij per abuis gelijk een klap in zijn mond krijgt.

Hoe doen jullie dat? Wennen aan druk op het bit?
Laatst bijgewerkt door Apple op 17-02-26 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 17:06

Ik doe eerst ‘longeren’ met touwhalster onder het hoofdstel.
Maar ik longeer niet echt, ik volg Tristan Tucker z’n methode en lange lijnen volgens het freestyle systeem.
Wij zijn ook nog niet zo ver, doe alles met touwhastertje.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 17:08

Wij hebben nu stalhalster over het hoofdstel. Longeren moet je ook niet teveel bij voorstellen hoor. 10 minuutjes misschien maximaal, beetje linksom en rechtsom draven en stappen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 17:10

Met longeren loop ik ook veel mee, dat helpt mithras nog even.
Met bit heb ik,( bij mithras)geen ervaring.
Mooi paardje hoor apple

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 17:22

Ik begin met een micklem met alles, kun je mee longeren en teugels aan de neus doen, en later erbij aan het bit.
En je kunt het bitje er evt al bij hangen zonder het te gebruiken en dan nog even blijven werken op de neus , dan raken ze er al wel aan gewend.
Afbeelding

Ik loop met longeren ook nog zoveel mogelijk mee en ik probeer hem in de bak ook stukjes over de hoefslag te laten lopen dat ik een stuk naar binnen mee loop , zodat hij op eigen benen leert lopen .

Ik heb hier nog een klein stukje film van vorige week toen ik de eerste keer de lange teugels eraan had gedaan . Hij had nog geen idee wat hij daarmee moest natuurlijk maar eerste doel is gewoon rechtuit over de hoefslag blijven lopen . Dan het sturen en dan zelf steeds een beetje verder naar achteren tot bij het achterbeen .

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 19:01

Wonkeydonkey schreef:
Wat is dat voor zadel Apple?
Die ziet er super comfortabel uit!!

Het is gewoon een Harry’s Horse zadeltje blijkt. Boomloos.
Afbeelding

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 06:35

Dat een weertje alweer he :brr:

Illustro was ook opnieuw aan het snorkelen.

Afbeelding

Zondag wouden we gaan wandelen in het bos, volledig opgetuigd, doen we vaker en is altijd op zijn dooiste gemakje.. helaas deze keer was het anders, hij zag in de verte op het bospad een persoon met gele jas lopen en was daar al nerveus van.. klonken in de verte weer de jachtschoten.. en toen linkte meneer het geluid met de enge gele jas en hebben we de hele weg naar huis rondjes rond ons kunnen draaien, want hij wou elke keer achterom kijken. Dus dat vond ik een grote domper want ik had er naaruit gekeken. Bovendien waaide het ook fel alleen heeft hij daar meestal nooit last van.

Gisteren avond was dochterlief mee naar stal, en die mocht gewoon lekker op zn rug zitten, gewoon, achterstevoor, liggen, zijdelings.. alles prima.. (zoals verwacht anders had ik dat natuurlijk niet gedaan) maar ik vind dat wel belangrijk dat de beweging, het gevoel gewend blijft.

En 23 kg zal nu ook niet uitmaken:)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 07:18

Aah gaaf met dochter
En ja dat wandelen, dat is wel logisch, mithras was ook zo fris zondag. Je hebt goed aan gedaan terug te keren en veiligheidvoor alles. En volgende keer gaat vast weer beter
Nouvel ik zie nu pas je filmpje dat gaat al super goed toch?
Mithras vind het nog niet zo leuk. Die heeft ook minder looplust heb ik het idee

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 07:26

Haf-woezel, ah balen van het wandelen maar het was zondag ook wel echt een hele harde koude wind en alles wat ze dan zien en horen is dan ineens heeeeeel spannend, gelukkig zijn jullie veilig thuis gekomen. Volgende week weer beter!
Wat lief zeg met je dochter erop!

Boedjang, thanx! Ja we oefenen rustig alles een beetje door zo, geen haast, elk stapje is er eentje!
Gisteravond wilde ik dat gaan proberen met de pionnen, het eerste wat hij deed was er eentje oppakken en ermee rondslingeren, haha! :D
Ik heb er een filmpje van gemaakt, zo even kijken of ik die erop kan zetten.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 07:29

Haha ja hilarisch dat doet mithras ook. Wat leuk die onderzoekende dieren he.
Jij hebt geen aqua training gedaan zag ik( lees je hebt een binnenbak)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 07:36

Ja je lacht je dood, hij pakt alles op wat hij tegen komt, minder is dat hij dat ook met de waterbak in de paddock doet…

Klopt inderdaad, wij moesten vorig jaar vrij plotseling weg van de stal waar we al heel lang stonden en stalling hier in de buurt is echt drama… we hebben toen gelukkig op deze stal een plekje kunnen vinden. Voordeel s de binnenbak, al is dat ook nog heel erg puzzelen met 2 jonge paarden als er de hele dag door mensen rijden, dan kun je nog vrij weinig… maar de momenten dat ‘ie dan toevallig net even vrij is pakken we dan maar snel!
Nadeel is dat ze hier veel minder naar buiten kunnen en eerlijk gezegd zou ik als k de keus nog had dan liever voor meer buiten voor de paarden kiezen dan voor de binnenbak…

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 08:14

Nouvel snap ik hoor. Het is hier ook lastig om het perfecte plaatje te hebben, die Bestaat denk niet.
Mithras heeft zn hele leven zelf de keuze mogen maken binnen of buiten te staan. Ik heb hier alleen weinig uitrijmogelijkheid en dichter bij huis is ook fijn. Nu 25 min met auto
Maar verder is de plek perfect
Alleen hoorde ik dat mithras zn vriend verkocht is. Dus per 1 april is zn beste speelmaat weg. Nu dus haastig op zoek naar een nieuwe stalgenoot met ruin
Want alleen merries dat wordt m niet voor hem