Mongol Derby - twijfels over paardenwelzijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: Mongol Derby - twijfels over paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:54

Bokt als plek waar paardenwelzijn belangrijk wordt gevonden is een lachertje. En dan vraagt men zich af waarom de paardensport steeds kritischer bejegend wordt door ‘buitenstaanders’.
Als we als ‘liefhebbers’ dit soort praktijken goed lijken te keuren dan verbaasd het me niets dat mensen zich afvragen waar we in vredesnaam mee bezig zijn.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:55

Wat is wel goed en rechtvaardig paarden-welzijn in jullie ogen? Wat het niet is, is nu al veel voorbij gekomen, maar hoe zou het wel moeten?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:56

prompter schreef:
Naar welk adres heb je gemaild San? Dan stuur ik daar ook heen. Op bokt mag je niet op alle plekken kritisch zijn kennelijk, dan maar andere wegen.

[BZ] Paardenleed aankaarten mag - maar niet hier

Ik heb PETA via de website gemaild. Je kunt doorklikken naar de Engelse tak en dan het contactformulier gebruiken. Ik heb other reason aangeklikt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 22:10

De verwijderde berichten gingen allemaal over andere topics en Bokkers toch?
En beide mag je niet bespreken. Logisch.
Zeggen dat deze derby dierenleed is mag vast, anders was het topic bij de OP al gesloten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 22:11

DuoPenotti schreef:
De verwijderde berichten gingen allemaal over andere topics en Bokkers toch?
En beide mag je niet bespreken. Logisch.
Zeggen dat deze derby dierenleed is mag vast, anders was het topic bij de OP al gesloten.

Nee, de verwijderde berichten kaartten het dierenleed aan. Die zijn allemaal weg.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 22:11

Oh... Dat zou raar zijn ja.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 22:14

Nee, je mag daar niet zeggen dat het welzijn van de paarden geweld aan wordt gedaan. Ik begrijp er niets van.

Oh en je mag het beleid kennelijk ook niet aankaarten. Bokt, bokt, waar ben je mee bezig :n
Laatst bijgewerkt door prompter op 13-08-24 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 22:18

En je mag ook niets over dat beleid zeggen want dan gaat je topic snel op slot. +:)+ Bijzonder. Paardenleed accepteren we dus openbaar, en wordt nog aangemoedigd ook maar er kritisch naar kijken dat wordt direct verhinderd.

We zaten op een paardenforum toch?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 22:20

_San87_ schreef:
prompter schreef:
Naar welk adres heb je gemaild San? Dan stuur ik daar ook heen. Op bokt mag je niet op alle plekken kritisch zijn kennelijk, dan maar andere wegen.

Ik heb PETA via de website gemaild. Je kunt doorklikken naar de Engelse tak en dan het contactformulier gebruiken. Ik heb other reason aangeklikt.

Ik heb ze ook gemaild!
Het zijn maar kleine stapjes maar hopelijk helpt t iets. Van bokt en de moderators hoeven we duidelijk geen inzet wbt paardenwelzijn te verwachten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 22:21

Mars schreef:
_San87_ schreef:

Ik heb ze ook gemaild!
Het zijn maar kleine stapjes maar hopelijk helpt t iets. Van bokt en de moderators hoeven we duidelijk geen inzet wbt paardenwelzijn te verwachten.

Ik hoop het +:)+.

De organisatie boeit het blijkbaar niet hoe de paarden erbij lopen, dan maar zo.

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 23:13

_San87_ schreef:
prompter schreef:

Wtf... Sommige topics op bokt lopen dagenlang door terwijl ze echt ontsporen. Geen mod die er iets mee doet, het zal wel blijkbaar. En dit topic binnen 12 (!) minuten al op slot. Wauw, echt wauw...
Respect dat je dit aankaart _San87_

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 23:36

_San87_ schreef:
prompter schreef:

San +:)+

Modjes :n

Echt onbegrijpelijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 07:35

Nou ja dat weet ik dan weer niet, ik weet dat er aparte topics zijn voor aparte onderwerpen, in het boeren topic is het ook niet de bedoeling dat men boeren komt afkammen, of in het kindertopic dat men komt vertellen hoe poedersuiker men kinderen vind, er zijn meer van dat soort voorbeelden toch?
daarom is er bijv een kindertopic en een kinderloos topic.

Qua paardenleed belanden we dan weer in de oeverloze discussie 'wat is paardenleed'? Want nu met de MD lijkt het duidelijk, maar er zijn ook mensen die rensport, rodeo, springen, reining etc paardenleed vinden. Dan moet je als paardenforum alleen nog maar topics over paarden in de wei (maar dan niet alleen, en met een droge ligplek en schuilstal en water etc) toestaan.
Want voor de ene is dit onderwerp overduidelijk dierenleed, en voor de andere een ander onderwerp. Hoe ga je dat onderscheid maken dan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 07:46

Ik denk dat we hier gewoon ontopic moeten blijven, voor het ook dicht gaat/berichten verwijderd worden.

Ik snap niet zo goed hoe dit evenement geen media-aandacht krijgt.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 07:49

_San87_ schreef:
Ik snap niet zo goed hoe dit evenement geen media-aandacht krijgt.

:$ :$ :$ :$

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 07:59

nou gaat er zoveel geld in om? Dat valt ook wel mee toch? Ik dacht dat het meer een evenement was voor een niche group? Maar ik zit dan ook niet in 'de paardensport'

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 08:03

Eens San, hier blijven we in topic :). Ik ben me aan het beraden aan de tekst voor Peta, gaat vanavond de deur uit.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 08:14

Ik denk dat de meeste mensen er niet vanaf weten. Ik ken het ook alleen via bokt en heb er daarbuiten nooit van gehoord.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 08:15

JudithGigi schreef:
Ik denk dat de meeste mensen er niet vanaf weten. Ik ken het ook alleen via bokt en heb er daarbuiten nooit van gehoord.

Ik had er ook nog nooit van gehoord tot op Bokt. En ik volg het nieuws echt wel fanatiek denk ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 08:19

Cer schreef:
Nou ja dat weet ik dan weer niet, ik weet dat er aparte topics zijn voor aparte onderwerpen, in het boeren topic is het ook niet de bedoeling dat men boeren komt afkammen, of in het kindertopic dat men komt vertellen hoe poedersuiker men kinderen vind, er zijn meer van dat soort voorbeelden toch?
daarom is er bijv een kindertopic en een kinderloos topic.

Qua paardenleed belanden we dan weer in de oeverloze discussie 'wat is paardenleed'? Want nu met de MD lijkt het duidelijk, maar er zijn ook mensen die rensport, rodeo, springen, reining etc paardenleed vinden. Dan moet je als paardenforum alleen nog maar topics over paarden in de wei (maar dan niet alleen, en met een droge ligplek en schuilstal en water etc) toestaan.
Want voor de ene is dit onderwerp overduidelijk dierenleed, en voor de andere een ander onderwerp. Hoe ga je dat onderscheid maken dan?

Precies, en ik bedoel het niet banketstaaf maar er zitten ook wel echt drammers bij. :o

Ik zou dus niet naar Bokt gaan wijzen, die volgen gewoon hun beleid.

Peta zou ik zelf echt nooit benaderen, vind het zo'n vervelende organisatie maar goed. Wellicht kunnen ze toch een keer iets goed doen.

Ik denk als iemand dierenleed aan wil kaarten dan begint het met bewustwording. Dus niet mensen zwart maken die aan die race mee doen. Maar ze bereiken en laten nadenken, dat kan alleen als zaken op een intelligente manier gebracht worden. Meestal houdt dat in, vooral veel vragen stellen. Niet zwartmaken, geen verwijten maken, oordeelloos vragen stellen ondanks het eigen idee er bij.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 08:35

Goh, na mijn eerste geïnteresseerde enthousiasme over zo'n rij-tocht door een ongerept land hebben de posts in dit topic me toch ook wel doen overdenken.
De tekst ''de paarden worden getraind'' en ''er is begeleiding door dierenartsen'' deed mij heel bleu direct geloven dat dit waar was en tot op de standaard zoals ''wij'' die gewend zijn.

De foto's die ik nu voorbij zie komen bewijzen wel dat dit niet in alle gevallen zo is.
Ik heb in elk geval geen stipjes meer gevolgd omdat het gevoel erbij niet meer klopte.

Het stukje verdienmodel achter het hele verhaal stuit me nog het meeste tegen de borst denk ik. Ik bedoel, zo'n paard met zo'n geïnfecteerde en kapotte piemel weet ik zo ook te staan. Eigenaresse pretendeert de grootste paardenliefhebber te zijn en moddert zelf aan met elastiekjes om de tumoren ''af te binden''.
DLSD wordt in meerdere gebruikspaarden niet herkend en genegeerd.

Maar deze setup qua verdienen aan...

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 08:48

Cer schreef:
nou gaat er zoveel geld in om? Dat valt ook wel mee toch? Ik dacht dat het meer een evenement was voor een niche group? Maar ik zit dan ook niet in 'de paardensport'

Dit valt ook niet onder paardensport, het is een toeristische attractie voor mensen die op een paard willen jakkeren in een arm land. Zo'n beetje net als dat je op een olifant gaat zitten ergens in Azie.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 08:51

Jaren geleden, toen het op bokt voor het eerst vermeld werd, dacht ik ook "goh wat bijzonder en avontuurlijk". Maar ja, toen kwamen de foto's.... Fijn dat steeds meer mensen het zien, maar er is toch nog maar weinig kritiek op, de rijders worden op internationale sites de hemel ingeprezen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 08:56

Een verschil met o.a. rensport, rodeo, springen (maar ook dressuur, huisvesting, en zo door) is dat 'we' daar bij ons in het westen regels voor hebben om dierenleed zoveel mogelijk te beperken. Tuurlijk, het komt alsnog voor, echter wanneer het gebeurd dan heeft dit consequenties, consequenties die hier niet lijken te zijn.

Om wat voorbeelden te noemen die ik tot nu toe o.a. heb gezien in de MD, niet zozeer per sport, maar over de regels die dierenwelzijn bevorderen waar ik mijn vraagtekens bij heb:

Toegestane tuigage zoals bitten
Westen: scherp, gemeen enz. Is niet toegestaan. De consequenties daarvan weet ik eigenlijk niet, ik ga uit van diskwalificatie. Sommige uitzonderingen voor de verfijning (en dus niet voor dwang) zijn in hogere klassen toegestaan.
MD: dunne scherpe bitjes zie ik regelmatig door de mond getrokken worden op foto's, ook heb ik een paard gezien met touw om de bovenkaak (over de neus, door de mond) om het dier tot meewerken te dwingen.
In het westen zou zoiets consequenties hebben op het wedstrijdterrein, ik zou diskwalficatie en een (tijdelijk) verbod op deelname aan soortgelijke wedstrijden verwachten voor de betrokken ruiter. Wat is de consequentie voor de ruiter wanneer dit gebeurd in de MD?

Bloedende paarden
Westen: diskwalificatie van de wedstrijd en onderzoek naar wat er is gebeurd. Dan denk ik o.a. aan bloedende paardenmonden, die worden direct uitgebeld.
MD: ik heb hier bloedende monden gezien, wat is hiervoor de consequentie van de ruiter? mag deze verder rijden.

Valpartijen van de ruiter:
Westen: x aantal valpartijen mag geloof ik, maar er zit een max aan. Eigenlijk zie ik zo zelden mensen vallen dat ik de details dus echt niet weet :+
MD: ik heb al meerdere ruiters naast hun paard zien liggen, wat is hiervan de consequentie?

Valpartijen van het paard:
Westen: de wedstrijd is direct over voor de ruiter/combinatie
MD: volgens mij heb ik paarden steigerend achterover zien vallen, op hun kont zien vallen, op de grond zien liggen spartelen, die vervolgens TOCH nog werden ingezet. Klopt dit? Zijn deze dieren na die valpartijen direct nagekeken door een aanwezige DA, hoe is de nazorg voor deze dieren?

Uitlenen van paarden voor de sport:
Westen: sinds de vijfkamp met Annika schleu zijn dacht ik de regels aangepast zodat het uitlenen van paarden aan afraggende ruiters niet meer zou moeten gebeuren, want dit vonden we met zijn allen echt heel zielig hoe deze mevrouw haar geleende paard met dominantie en geweld haar wil wou opleggen.
MD: hoeveel paarden krijgen hier te maken met eigenlijk dezelfde vormen van domineren met geweld om medewerking af te dwingen. Als ik kijk naar de hoeveelheid foto's van paarden die compleet over de zeik lijken te zijn wanneer een westerse ruiters opstapt, dan denk ik dat hier niet om wordt gegeven. Sterker nog, de hoeveelheid foto's met daarop ook lachende mensen, vind ik vooral over komen alsof hier geen ruimte is voor begrip voor de uitingen van paniek, mogelijke pijn, en andere ongemakken waardoor het paard zo ontzettend van streek is.

Te grote ruiters op kleine leenpaarden/huurpaarden
Westen: ponyparkcity heeft de deuren gesloten, veel maneges hebben regels over de max gewicht wat ruiters mogen hebben, de maneges die ik ken die houden 80 of 90 of aan voor grote getrainde gespierde paarden die dit ook aan kunnen (zulke ruiters met hoger gewicht worden niet ingedeeld op pony's of magere paarden).
MD: hoeveel was het ook alweer, minimaal 70kg tot 95kg op... pony's?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 09:03

_San87_ schreef:
prompter schreef:

Top, dan ga ik daar ook een mail naar sturen.