Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 10:58

Hier is het op YouTube voor de Twitterloze mensen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 10:59

Sabbientje schreef:
even advocaat van de duivel.
Dan kunnen we bij voorbaat iedere topruiter, maar ook iedere amateur ruiter wel gaan schorsen.
Want iedereen die met paarden bezig is, heeft vast wel eens iets gedaan waar hij/ zij niet trots op is.

Nou, prima lijkt me. Laat de beerput maar open gaan.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:01

Berdien schreef:
Er wordt inderdaad vol uitgehaald :

En dan dat gegrinnik erbij, waarom?!

Ik zag de opmerking over Olympische ruiter, victim blaming maar nee. Als ruiter ben jij ten alle tijden verantwoordelijk voor het welzijn van je paard. Dit heb je gewoon niet te accepteren, ongeacht wie er in de baan staat.

De grinnikende persoon die filmt is ook niet onschuldig. Hoe kun je ;(

Vrees wel, dat dit niets abnormaals is op hoog niveau. Al hoop ik nog steeds , dat de meeste ruiters niet zo trainen.

Jet_33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:02

Sabbientje schreef:
Dan kunnen we bij voorbaat iedere topruiter, maar ook iedere amateur ruiter wel gaan schorsen.
Want iedereen die met paarden bezig is, heeft vast wel eens iets gedaan waar hij/ zij niet trots op is.

We hebben zeker allemaal wel eens iets gedaan waar we niet trots op zijn, maar ik heb nog nooit herhaaldelijk uitgehaald met de zweep. Daarnaast rijd ik niet op olympisch niveau en train ik niet dagelijks op het hoogste niveau.

sasja0705Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:03

DuoPenotti schreef:
Natuurlijk doet dit pijn, zo'n gemene zwieper.
En de manier waarop ze het doet, de rust, dat is niet iemand die uit een uitzonderlijke keer uit emotie te ver is gegaan, dat is iemand die dit heel vaak doet.

Schorsing heel terecht.

Amen,
Daar is geen enkele emotie te zien, gewoon rustig en gericht meppen.

En als je zoiets doet, dan is dat echt geen "uitzondering" op een " situatie"

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:05

_San87_ schreef:
Sabbientje schreef:

Nou, prima lijkt me. Laat de beerput maar open gaan.

Helemaal mee eens! En voor diegene die roepen dat een paard beter af is bij een professional dan bij een amateur, denk daar nog maar eens heel goed over na. Er zitten echt monsters bij, olympische monsters, waarvan hun “trainingen” het daglicht niet kunnen verdragen.

Kom maar op met die beerput, het is tijd voor een keerpunt!

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:05

Getver, stop,er maar gewoon mee. Echt ik geloof niet meer in een eerlijke topsport.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:08

Sabbientje schreef:

Jazeker. Ik ook. Amateur dan.
Maar weet nu wel dat ik veranderd ben en dat wat er gevraagd word van de paarden in heel veel disciplines en vooral in de top way to much is!
Te extreem!! Daar zou eens een omkering in moeten komen. De verwachtingen. En dat begint toch echt bij de wedstrijden en de beoordeling zelf.

In mijn discipline zie ik hier in Europa in de top ook enkel de ruiters winnen die echt absoluut niet lief zijn voor hun paarden! Ook niet in het openbaar. Dat weet iedereen in hun wereldje. Weten jurys dit nu nooit??
Ik zou een hele slechte judge zijn want zou juist die ruiters niet meer willen zien winnen.
Laatst bijgewerkt door Popstra op 24-07-24 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:08

Sabbientje schreef:

Kom maar door!

Daarbij niet trots is heel wat anders dan mishandeling!

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:09

Holy moly. Ik ben oprecht geshockeerd. Als leerlinge van Carl Hester had ik respect voor haar. Alles respect in 1 keer weg.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:09

Verschrikkelijke beelden. Had haar heel hoog zitten maar dat is voorbij. Arm paard. Terecht dat ze niet meer meedoet . Wat mij betreft ook niet meer

Dat dit nu de ommekeer wordt in paardensport land; ja we doen allemaal wel eens wat verkeerd waar we niet trots op zijn (heb ik ook gedaan) ; maar dat mag stoppen . Dat maakt de sport kapot. Niet de mensen die het melden

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:10

sterregoud schreef:
Getver, stop,er maar gewoon mee. Echt ik geloof niet meer in een eerlijke topsport.

Ik ook niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:10

Tango1979 schreef:
Is de filmer dan zeker degene die het naar buiten heeft gebracht? Ik heb dat nergens bevestigd gezien.

Maar je hebt waarschijnlijk wel in je omgeving verteld dat je daar op stal bent geweest.
Ik ga er vanuit dat de bewuste amazone ook in haar omgeving heeft verteld dat ze er een les heeft gehad.
En wellicht ook die ervaring al dan niet met beeldmateriaal erbij heeft gedeeld.

Of aanwezigen en amazone hebben destijds iets moeten onder tekenen dat ervaring en beeld materiaal uitsluitend en alleen bij deze twee mensen mocht blijven.
Een clausule in de lesovereenkomst zeg maar.
Bij lekken van het filmpje zou immers eenvoudig te herleiden zijn wie het filmpje naar buiten heeft gebracht, de maker.

Die is immers degene die het filmpje gemaakt heeft en daardoor de enige die het vanaf haar telefoon (aangenomen dat het met telefoon gefilmd is) kan doorsturen.

Edit: ging niet helemaal goed met reageren, ik reageerde op de post van Janine dat ze bij Hester op stal is geweest.
Mijn reactie sluit aan op opmerking van tango.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 24-07-24 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:11

Sabbientje schreef:

Natuurlijk heeft iedereen wel eens iets gedaan waar hij/zij niet trots op is.

Het verschil zit hem erin dat dat (hoop ik toch) niet moedwillig je paard 24 keer voor zijn benen slaan met een achterlijk lange zweep is en de zelfreflectie die je daarna hebt over wat er mis is gegaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:13

_San87_ schreef:
https://www.thesun.co.uk/sport/29430463 ... aris-2024/

Hier staat een ander deel van het filmpje.

Dit slaat letterlijk echt nergens op. Wat zou je hiermee willen bereiken met dat gemep? Zeker als het paard zo kort wordt gehouden aan de voorkant. Als hij naar voren moet en je haalt 1 x uit en hij gaat naar voren (ruiter hand mee naar voren) en je roept braaf, dan is er niks aan de hand. Maar ik snap dit ook niet. Wat wil je hiermee? Heel vreemd dit.

Ik ben ook benieuwd naar de reactie van Carl. Die staat juist bekend om zijn vriendelijke rijden en sowieso paardvriendelijkheid.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:14

Popstra schreef:
Jazeker. Ik ook. Amateur dan.
Maar weet nu wel dat ik veranderd ben en dat wat er gevraagd word van de paarden in heel veel disciplines en vooral in de top way to much is!
Te extreem!! Daar zou eens een omkering in moeten komen. De verwachtingen. En dat begint toch echt bij de wedstrijden en de beoordeling zelf.

In mijn discipline zie ik hier in Europa in de top ook enkel de ruiters winnen die echt absoluut niet lief zijn voor hun paarden! Ook niet in het openbaar. Dat weet iedereen in hun wereldje. Weten jurys dit nu nooit??
Ik zou een hele slechte judge zijn want zou juist die ruiters niet meer willen zien winnen.

Ik ben wel verbaast want ik kan me een topic herinneren van 7 jaar geleden waar wij lijnrecht tegenover elkaar stonden, over eenzelfde soort onderwerp (twisted wire)

Een quote daaruit:
uit 2017 van mezelf schreef:
Laat ik even nuanceren... ik vind de topruiters, de milliondollarriders, die hulpmiddelen als een TW gebruiken, oprecht prutsers. Maar ik snap wel dat er een volgelingengroep achteraan loopt die alles recht praat wat krom is, onder het mom van geld verdienen... :j
En dat gaat de paardensport de nek omdraaien

Zie je dat nu anders of nog steeds hetzelfde?

Iris82

sterregoud schreef:

Ik ook niet hoor... :n

Ik heb ondertussen zoveel van dit soort voorbeelden gezien op stallen. Dit is gewoon hoe het werkt. Daar mag je me gerust op aanvallen met 101 'voorbeelden' maar ik blijf bij mn standpunt. Ik heb in alle takken van de topsport rondgelopen, gegroomd en tis overal hetzelfde.

De rust waarmee ze links en rechts op dat paard loopt te meppen is echt geen 'Oh f'ing poedersuikerbok, ik weet me totaal geen raad meer'. Dit is gewoon gecalculeerd geweld.

Niobe

xPabloBokt schreef:
Sabbientje schreef:

Natuurlijk heeft iedereen wel eens iets gedaan waar hij/zij niet trots op is.

Het verschil zit hem erin dat dat (hoop ik toch) niet moedwillig je paard 24 keer voor zijn benen slaan met een achterlijk lange zweep is en de zelfreflectie die je daarna hebt over wat er mis is gegaan.

Ja dit is niet even een foutje of een foute reactie op iets. Dit gaat zo lang door.
Het is te bizar. Waarom zou je dit in vredesnaam doen?
Ik snap er echt niks van.

Dat paard is wel ontzettend braaf met hoe die er op reageert. Arm ding :(

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:17

Ik snap dat mensen vallen over dat er iemand lacht aan de kant, alleen lachen is lang niet altijd omdat iemand iets leuk of grappig vindt. Er zijn genoeg mensen die niet hebben geleerd om andere emoties als boosheid of verdriet te uiten en die in plaats daarvan lachen. Ik mag hopen dat deze reactie meer uit ongemakkelijkheid is dan een lach omdat deze persoon het leuk vindt wat er gebeurt. :=

Misschien kan Charlotte nog met tennis meedoen. Lijkt wel een aardige backhand te hebben :x

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:19

Popstra schreef:

Tuurlijk weet een jury dat. Maar hoe moet je beoordelen op dingen die je weet vs wat je ziet in de ring? je beoordeeld dat wat je in de ring ziet op punten. Niet wat er buiten het hekje gebeurt. Daar zijn andere mensen voor.

overigens wel helemaal eens dat de verwachtingen vs wat diervriendelijk is totaal niet overeenkomt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:19

Ik heb vanuit discussies vanuit het verleden geleerd dat mensen die hoog in de wedstrijdsport rijden, ten alle tijden meer verstand hebben van paarden dan de gemiddelde ouwe zeur, dus ik denk dat dit daar dan ook onder valt. Iemand op hoog niveau die verstand heeft van wat ze doet, en mensen die er commentaar op hebben, hebben er geen verstand van want ze rijden geen wedstrijden.. zoiets.. :+

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:20

Ik was ook benieuwd naar het filmpje. Dit vind ik wel erg heftig en het lijkt erop dat dit voor haar heel normaal is.
Goed dat dit naar buiten is gekomen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:21

sasja0705 schreef:
DuoPenotti schreef:
Natuurlijk doet dit pijn, zo'n gemene zwieper.
En de manier waarop ze het doet, de rust, dat is niet iemand die uit een uitzonderlijke keer uit emotie te ver is gegaan, dat is iemand die dit heel vaak doet.

Schorsing heel terecht.

Amen,
Daar is geen enkele emotie te zien, gewoon rustig en gericht meppen.

En als je zoiets doet, dan is dat echt geen "uitzondering" op een " situatie"

En mij lijkt ook nog eens dat ze wist dat dit gefilmd werd.
Dus des te meer dat ze het heel oke vond om te doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:21

Ik heb ook even het tweede deel bekeken, paard lijkt verschrikkelijk traag, niet goed te begrijpen en om te springen terwijl ze een pirouette proberen te doen.

Ik snap werkelijk dat gemep met de zweep niet, wat moet dat nu oplossen? Oplossing zou imo zijn er uit rijden, schakelen,scherper maken, opnieuw inzetten, een paar goede pasjes hebben en er direct weer uit rijden.

Nu krijgt het dier spanning, snapt er nog minder van, gaat nog eerder omspringen etc etc. Oh wat valt dit mij ook vies tegen zeg. Ze was nooit mijn favoriet maar had haar wel hoger ingeschat dan dit.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:24

Elisa2 schreef:
Ik heb ook even het tweede deel bekeken, paard lijkt verschrikkelijk traag, niet goed te begrijpen en om te springen terwijl ze een pirouette proberen te doen.

Ik snap werkelijk dat gemep met de zweep niet, wat moet dat nu oplossen? Oplossing zou imo zijn er uit rijden, schakelen,scherper maken, opnieuw inzetten, een paar goede pasjes hebben en er direct weer uit rijden.

Nu krijgt het dier spanning, snapt er nog minder van, gaat nog eerder omspringen etc etc. Oh wat valt dit mij ook vies tegen zeg. Ze was nooit mijn favoriet maar had haar wel hoger ingeschat dan dit.

Precies. Het is triest om te zien dat het paard heel netjes blijft in zijn reactie en vervolgens ook nog steeds z’n uiterste best doet.