Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 11:19

Ten eerste de allerbeste wensen voor jullie allemaal!

En ten tweede: wat een schrik!
En goed gehandeld!
Veiligheid voor alles.
Zeker in een panieksituatie zal de alpha merrie moeten ingrijpen en dat ben jij nog altijd ;)

Jij bent nu degene die als enige kan zorgen voor een (tijdelijke) rust in de groep door een verstandige keuze voor hen te maken.

Dat "laat het denken maar aan een paard over, die heeft een groter hoofd" is ook al lang achterhaald :7 :D

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 11:24

Volgens mij heb je een prima inzicht in de kudde en een hele goede keuze gemaakt. Zeker in combinatie met een dracht. Dan wil je vaak toch dat de kleine apart geworpen wordt en een tijdje veilig staat. Gewoon lekker doen wat goed voelt!

Wel heftig wat er vannacht gebeurt is. Hopelijk is de rust nu weer terug en kun je snel een 2024 veulentje verwelkomen!

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 12:10

Ik denk dat jij heel goed kunt inschatten wat het beste is voor jouw kudde TS. Ik zou het ze ook niet ‘uit laten zoeken’. Als het allemaal mild zou verlopen, prima. Maar als er verwondingen ontstaan zou ik er ook wel klaar mee zijn.
En Rome en aachen zijn dan niet op één dag gebouwd, Keulen en Aken ook niet hoor.
Het komt vast goed.

Swift

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 12:55

Dank je wel Shirley, voor jou ook de beste wensen!
Ja was zeker schrikken maar inderdaad het hoofd koel houden en de situatie zo goed mogelijk in de juiste banen leiden is mijn taak en dat is best goed gelukt onder uitdagende omstandigheden. Skyla leek het ook prima te vinden om weer terug te gaan naar haar eigen stukje, ze liep keurig mee.

Dank je Celebi, ik ken mijn kudde gelukkig heel goed. Een perfecte oplossing bestaat in deze omstandigheden niet maar dit is wel het best haalbare op dit moment. Ik hoop echt dat er wel een veulentje komt zodat we een verklaring hebben voor het gedrag van Skyla...

Dat denk ik ook wel thequeensmum. Ze 'het uit laten zoeken' is onder deze omstandigheden niet veilig, wenselijke of eerlijk. Het gedrag wag Skyla nu laat zien is echt geen normaal kudde gedrag helaas... Ik hoop ook dat het goed komt en dat we het gedrag kunnen verklaren door een dracht.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:25

Zo, dat moet schrikken zijn geweest! En op zo'n moment midden in de nacht met onrustige paarden, vuurwerkellende enz. kun je ook niet zo heel veel. Gelukkig maar dat ze aan huis staan en dat je het direct merkte.

En wat fijn om te zien dat er iemand anders ook snapt hoe een groepsdynamiek werkt (ik zeg bewust groepsdynamiek en niet kudde omdat "kudde" een verwantschap impliceert). Het is inderdaad voor zover ik weet zo dat verschillende paarden verschillende taken hebben. Er zal een paard zijn wat vaak als eerste op zoek gaat naar water. Vaak zijn er ook merries die goed zijn met veulens en die andere merries daar bij helpen en die een grote rol spelen in de opvoeding van veulens (zo'n merrie had ik). En in een kudde, met wat geluk ook in een groep gedomesticeerde paarden, is er een merrie die zorgt voor stabiliteit en een hengst/ruin die de boel bij elkaar houdt. Altijd in belang van de groep.

Een veel beter systeem dan mensen hebben, als je het mij vraagt. Waar je maar al te vaak van die types hebt die vooral aan zichzelf denken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:28

Over het hekje gesprongen my oh my, wat ze in hun kop hebben hebben ze ook echt niet in hun kont. Ze is een sterke dame! Gelukkig is de rust in je kudde nu weergekeerd en zijn we hopelijk weer 360 dagen van dat geknal af.
Hoe een koppel werkt is zo interessant. Kon er uren naar kijken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 14:08

Allereerst Swift een gezond 2024 vooral voor jezelf en je naasten, maar ook voor je kudde. En wat een rot(jes)verhaal dat Skyla zo bang is geworden. Wat een geluk dat er niemand gewond is geraakt.

En knap idd met zo'n dikke buik! Wat voor schofthoogte heeft Skyla eigenlijk?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 14:23

Was zeker schrikken Koper :oo Gelukkig staat ze aan huis en ben ik altijd bij de kudde met oud en nieuw maar dit jaar dus net te laat...
Het is prachtig hoe een kudde functioneert, elk paard kan in een goed functionerende kudde in zijn/haar kwaliteit staan en dat is zo mooi! Wij mensen kunnen zeker veel van paarden leren!

Nou echt hè paars :oo Ik had echt nooit verwacht dat ze over dat hek zou kunnen springen... Gelukkig zijn we nu inderdaad voorlopig weer van het geknal af!
Ik kan er inderdaad ook enorm van genieten om in de kudde te zijn en hun dynamiek en communicatie te bekijken, heerlijk is dat!

Dank je wel Monique1963, voor jou ook een gelukkig 2024! Ja was echt heel naar, arme pony met zoveel stress. Het ging ook echt te keer :oo Gelukkig inderdaad geen gewonden hoe ze dat heeft klaargespeeld is echt een raadsel... Skyla is ongeveer 90 cm hoog dus best knap om over je eigen hoogte te springen!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 14:38

Swift schreef:
Skyla en Sterra hebben bijna 9 maanden probleemloos samen gestaan Absolem. Ik heb al ruim 17 jaar eigen paarden in een kudde staan en ik weet hoe een plek in de kudde vinden eruit ziet (wat trouwens in een goed functionerende, stabiele kudde met paarden die de paardentaal spreken helemaal niet met veel geweld gepaard hoeft te gaan). Een statische rangorde in een paardenkudde is een achterhaald fenomeen dat wij als mensen bedacht hebben. In de praktijk blijkt de rangorde dynamisch te zijn afhankelijk van de situatie. In mijn kudde hebben bij oud en nieuw bijvoorbeeld de twee pony's die vaak wat meer op de achtergrond en conflict vermijdend zijn de leiding omdat die vuurwerk niet eng vinden en zo uiteindelijk stabiliteit kunnen bieden aan de rest. Er zijn in een stabiele en goed functionerende kudde dan ook nooit zulke gevechten om de rangorde. Dat zou ook raar zijn want waarom zouden paarden het risico lopen gewond te raken of een kuddegenoot te verwonden, dat verkleint hun kans op overleven. Uitzondering daarop zijn gevechten tussen hengsten die de positie in de kudde over willen nemen maar ook dit gaat vaak niet zo heftig als gedacht. Er zijn ook (semi) wilde kuddes bekend waarbij er een paar hengsten on the side worden geaccepteerd die ook hun eigen merries dekken. Paardenkuddes functioneren veel harmonieuze en communiceren veel subtieler dan wij denken/zien. Paarden verkiezen ook om bij een vriendelijke en stabiele leider te zijn als ze de keus hebben, paarden die met veel bombarie hun positie proberen te bepalen laten ze, als ze de keus hebben, links liggen.

Het gedrag wat Skyla nu laat zien is dus afwijkend gedrag waarbij zowel Skyla als Sterra risico lopen op ernstige verwondingen. Duidelijk je punt maken mag, constant een pony in een hoekje jagen en rucksichtlos een in elkaar trappen mag niet. Sterra accepteert dat gedrag ook niet (en terrecht want het is niet kloppend) dus die trapt terug. Sterra is al gewond geraakt in dit proces, ik ga niet wachten tot het echt mis gaat.
En het is natuurlijk ook niet zo dat een pony niet meer bij de kudde hoort als er een hekje tussen haar en de rest staat. Je ziet nog steeds kudde gedrag en Skyla mag er ook gewoon meteen weer tussen als ze erin staat. Ik ben het wel met je eens dat een pony apart van de kudde voor langer tijd absoluut niet wenselijk of paardwaardig is. Mocht blijken dat de abrupte gedragsverandering van Skyla niet door hormonen van een dracht veroorzaakt zijn moeten we zoeken naar een andere oplossing.

Ik lees al even stilletjes mee en vind dit een fijne verhelderende uitleg! Dank je wel! Mooi hoe je dit verwoord.

Toen mijn ruin nog in een kudde met een hengst en merries stond (ging super goed overigens) zag je de taak verdeling ook erg goed. Nieuwe pony's (Shetlanders) toevoegen gaat nagenoeg bijna altijd zonder problemen op een uitzondering na, maar zelfs dan is zo'n probleem al snel binnen het uur of dag opgelost.
Erg mooi en bijzonder om te zien. Zo was mijn ruin steevast de oppas voor de veulens wanneer de merrie even haar eigen ding wilde doen of deed. Vond die niet erg. Hij is dol op veulens en veulens waren dol op hem. Veulens zochten hem ook altijd op. Helaas staat die vanwege zijn gezondheid niet meer in de kudde dus ben ik benieuwd wie in de toekomst naast de merrie op de veulens past. Natuurlijk doet de hele kudde dat sowieso al, maar toch.
Nu heeft mijn 10 jarige ruin mijn 8 maand oud veulen er bij staan die hij nog geboren heeft zien worden dit jaar en hij is helemaal happy dat hij die kan en mag opvoeden.
Veulens opvoeden vind die helemaal het einde!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 14:48

Mijn ruin vond dat ook leuk. Niet opvoeden, hij was meer de jolige oom. En hij speelde heel sociaal met veulens. Als bij voorbeeld een minishet jonkie naar hem steigerde steigerde hij ook terug, maar dan heel laag. Op minishetkleuterniveau zeg maar. Met een ander (warmbloed)veulen zag ik eens gebeuren dat dat veulen met haar voorbeen rákelings langs mijn ruin zijn oog steigerde. Met een volwassen paard zou hij daar absoluut niet van gediend zijn en zou zeker wat terug doen. Maar nu deed hij dat niet. Kreeg hij de kans ook niet voor, veulen kreeg meteen op d'r donder van d'r moeder :')

Die paarden hebben het maar goed bekeken. Als er eentje ergens goed in is levert zij/hij op die manier een bijdrage aan het geheel. Van mijn eerste paard heb ik dat geleerd. Om allebei onze sterke punten in het voordeel van de samenwerking te gebruiken.

Wat gaat er nu gebeuren Swift? Blijven ze nu voorlopig staan zoals in je laatste bericht?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 16:20

Leuk om te lezen, dank je wel! Mooi dat jij dit ook hebt gezien in de kudde van jouw pony xYaartje. Wat mooi dat jouw ruin zo goed kon helpen met veulens opvoeden, gelukkig kan hij nu nog steeds genieten van contact met en opvoeden van een veulen!
Mijn Haflinger ruin was ook heel erg betrokken bij de opvoeding van ons Tinker veulen (al heeft hij haar wel wat verwend), heel lief en beschermend was hij naar haar toen ze klein was. Ze zijn nu nog steeds gek op elkaar!

Dat op niveau spelen is ook super leuk Koper, mooi hoe ze zich dan aan kunnen passen hè!
Ja zo mooi als paarden in hun kwaliteit mogen en kunnen staan in de kudde en in de samenwerking met mensen. Voor mensen is het ook fijn als je in je kwaliteit kunt staan maar voor ons is dat vaak moeilijker. Mijn praktijk heet ook Horsequality omdat we daarin zo mooi van paarden kunnen leren!

Ze staan nu weer zoals ze oorspronkelijk stonden, dus Sterra weer bij de kudde en Skyla weer op haar eigen stukje. Dat is geen permanente oplossing maar voor nu goed, de rust is weer wedergekeerd.

Foto's van Skyla versus hek :') De stressvolle nacht is haar nog aan te zien :(:)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En eentje van een ingevallen Skyla na een stressvolle nacht maar met hangbuikje:

Afbeelding

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 16:54

Talentvolle pony die Skyla! Ze heeft zelf gekozen waar ze zich het veiligste voelde afgelopen nacht, slimmerik. En door jou goed opgelost.
Prachtige hangbuik, iets ingevallen flanken, precies zoals het hoort aan het einde van de dracht.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 17:00

sneu toch voor dieren, dat rotvuurwerk. Ze staat wel verlangend te kijken of ze niet achter het hek mag.

En vooral die foto van de zijkant waar ze ingevallen is en dat hangbuikje heeft :x

WillemijnL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 17:10

Och dat koppie. Ik hoop van harte dat ze een veulen krijgt en dan weer gezellig mee kan in de groep. Voor iedereen het leukst. Fijn 2024!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 17:31

Ik hoop dat ze zich gauw weer beter voelt. Ze heeft inderdaad een moe gezichtje.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 17:33

Nou echt hoor tiwi1969, ik wist dat ze heel goed en mooi kon springen maar dit had ik niet zien aankomen... Ik begrijp wel dat ze graag in de kudde wilde zijn, gelukkig heeft ze niks aan haar actie overgehouden.
Fijn dat jij er nog steeds een drachtige pony in ziet, ik vind het niet overhouden allemaal... Maar ik hoop er wel op!

Ja dat vuurwerk is zo naar Monique1963! Arme dieren... Ben heel blij dat het ergste weer voorbij is!
Ze wil inderdaad wel graag weer naar de kudde, vind het ook sneu dat ze het zo onmogelijk maakt voor zichzelf...

Ze heeft zo'n schattig koppie WillemijnL maar je ziet de stress er nu wel aan af... Ja dat hopen wij ook heel erg! Voor jou ook een goed 2024!

Ja de zware nacht is haar wel aan te zien Koper (mij ook trouwens :')).

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 17:43

Geen foto plaatsen dan :D

Wat een geluk dat ze geen schuiver heeft gemaakt op die gladde tegels!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 18:29

Een foto van mij zal ik jullie zeker besparen :')
Nou echt een geluk dat ze niet onderuit is gegaan of is blijven haken :oo Het had heel anders kunnen lopen...

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:35

Jeetje wat een schrik!
Gelukkig goed afgelopen! Beste wensen en uiteraard hoop ik nog steeds op een leuk veulentje straks!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 19:37

Nou het was zeker schrikken! Skyla heeft een engeltje op haar schouder gehad!
Dank je wel Artimes voor jou ook een gelukkig Nieuwjaar! Wij hopen ook erg op een veulentje maar de twijfel blijft!

Skyla lag net gelukkig weer lekker te slapen, kan ze bijkomen van de spannende nacht! Fijn dat ze alweer tot rust komt!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:38

Wat was nou ook alweer de alleruiterste datum dat ze kan bevallen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:41

Monique1963 schreef:
Wat was nou ook alweer de alleruiterste datum dat ze kan bevallen?

Begin februari

Eind februari heeft TS haar gekocht en stond toen 5 weken met de hengst.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:47

In de praktijk kan ze dus ook eind februari nog gedekt zijn. Stel dat ze overdraagt. Dan zijn we nog 2 maanden zoet met dit topic :+

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:54

Dat is ook niet uitzonderlijk, dus we kunnen nog lekker lang in spanning zitten *\o/*

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:02

Ultraslow entertainment :))