Swift schreef:Skyla en Sterra hebben bijna 9 maanden probleemloos samen gestaan Absolem. Ik heb al ruim 17 jaar eigen paarden in een kudde staan en ik weet hoe een plek in de kudde vinden eruit ziet (wat trouwens in een goed functionerende, stabiele kudde met paarden die de paardentaal spreken helemaal niet met veel geweld gepaard hoeft te gaan). Een statische rangorde in een paardenkudde is een achterhaald fenomeen dat wij als mensen bedacht hebben. In de praktijk blijkt de rangorde dynamisch te zijn afhankelijk van de situatie. In mijn kudde hebben bij oud en nieuw bijvoorbeeld de twee pony's die vaak wat meer op de achtergrond en conflict vermijdend zijn de leiding omdat die vuurwerk niet eng vinden en zo uiteindelijk stabiliteit kunnen bieden aan de rest. Er zijn in een stabiele en goed functionerende kudde dan ook nooit zulke gevechten om de rangorde. Dat zou ook raar zijn want waarom zouden paarden het risico lopen gewond te raken of een kuddegenoot te verwonden, dat verkleint hun kans op overleven. Uitzondering daarop zijn gevechten tussen hengsten die de positie in de kudde over willen nemen maar ook dit gaat vaak niet zo heftig als gedacht. Er zijn ook (semi) wilde kuddes bekend waarbij er een paar hengsten on the side worden geaccepteerd die ook hun eigen merries dekken. Paardenkuddes functioneren veel harmonieuze en communiceren veel subtieler dan wij denken/zien. Paarden verkiezen ook om bij een vriendelijke en stabiele leider te zijn als ze de keus hebben, paarden die met veel bombarie hun positie proberen te bepalen laten ze, als ze de keus hebben, links liggen.
Het gedrag wat Skyla nu laat zien is dus afwijkend gedrag waarbij zowel Skyla als Sterra risico lopen op ernstige verwondingen. Duidelijk je punt maken mag, constant een pony in een hoekje jagen en rucksichtlos een in elkaar trappen mag niet. Sterra accepteert dat gedrag ook niet (en terrecht want het is niet kloppend) dus die trapt terug. Sterra is al gewond geraakt in dit proces, ik ga niet wachten tot het echt mis gaat.
En het is natuurlijk ook niet zo dat een pony niet meer bij de kudde hoort als er een hekje tussen haar en de rest staat. Je ziet nog steeds kudde gedrag en Skyla mag er ook gewoon meteen weer tussen als ze erin staat. Ik ben het wel met je eens dat een pony apart van de kudde voor langer tijd absoluut niet wenselijk of paardwaardig is. Mocht blijken dat de abrupte gedragsverandering van Skyla niet door hormonen van een dracht veroorzaakt zijn moeten we zoeken naar een andere oplossing.
Ik lees al even stilletjes mee en vind dit een fijne verhelderende uitleg! Dank je wel! Mooi hoe je dit verwoord.
Toen mijn ruin nog in een kudde met een hengst en merries stond (ging super goed overigens) zag je de taak verdeling ook erg goed. Nieuwe pony's (Shetlanders) toevoegen gaat nagenoeg bijna altijd zonder problemen op een uitzondering na, maar zelfs dan is zo'n probleem al snel binnen het uur of dag opgelost.
Erg mooi en bijzonder om te zien. Zo was mijn ruin steevast de oppas voor de veulens wanneer de merrie even haar eigen ding wilde doen of deed. Vond die niet erg. Hij is dol op veulens en veulens waren dol op hem. Veulens zochten hem ook altijd op. Helaas staat die vanwege zijn gezondheid niet meer in de kudde dus ben ik benieuwd wie in de toekomst naast de merrie op de veulens past. Natuurlijk doet de hele kudde dat sowieso al, maar toch.
Nu heeft mijn 10 jarige ruin mijn 8 maand oud veulen er bij staan die hij nog geboren heeft zien worden dit jaar en hij is helemaal happy dat hij die kan en mag opvoeden.
Veulens opvoeden vind die helemaal het einde!