Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:01

Ja, ik ben er ook dagelijks. Heb ze in eigen beheer, dus werk genoeg :D
Maar heb ze dan niet altijd in handen zeg maar.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 12:23

Hier doe ik nu ook helemaal niks nada noppes, mesten, voeren en water geven.
Ze is blij met haar kriebels en ik trek af en toe de deken er even half af om te zien of het nog allemaal goed zit (ik voer op het oog). Geeft ze niks om hoor, ze vind het best prima, zolang ze haar kriebels en eten maar krijgt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:25

Mesten lukt hier zelfs niet. Kruiwagen geraakt niet door de modder heen helaas.

Gelukkig hebben ze wel droge delen ook. En nu het al 2 dagen niet meer regent begint de modder ook minder plassen te vertonen. Maar het zou echt 4 dagen droog moeten zijn wil ik terug goed door de modder geraken.

Zo nat was het vorige winter niet eens.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:28

Dat gaat hier gelukkig wel goed. De bodem houdt zich aardig. Als het hier een uur droog is, is het water al voor de helft minder.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:49

Ik probeer 3-5 dagen in de week te gaan afhankelijk van de rest van mijn agenda. Ik doe ook nog niet veel. Knuffelen en borstelen. Het is toch te nat -O- en ik ben afhankelijk van de avonden doordeweeks en dan is het donker...

Dus verder help ik de eigenaar ook met zijn andere paarden. Metsen, voeren, borstelen. Als ik er dan toch ben :)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:44

Hier laat ik het weer me niet echt tegenhouden. Een regen, de poetsplaats heeft gewoon een afdak. Donker en nat. De eb en vloed bodem werkt uitstekend voor grond werk en de lamp tegen het donkere. In de toekomst zal hij ook gewoon aan de slag moeten in het donker met de lamp aan. Ze kunnen er maar snel genoeg aan wennen.

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:25

Ik heb gister avond weer eventjes wat gedaan met Goofy. Nu trainen wij altijd in de wei of in de paddock, vandaag gekozen voor de paddock. Wij hebben een lamp hangen daarzo. Poetsen doe ik meestal als hij brokjes krijgt. Dan staat hij toch vast.

Nu waren mijn andere paarden naar de andere kant van het land gelopen op de track en meneer was het er absoluut niet mee eens en heeft alleen maar gesteigerd. (niet gericht op mij en ook niet hoog, maar toch...) Ik heb het gedrag genegeerd en toch wel wat kunnen doen uiteindelijk, maar ik vind dat toch wel erg spannend gedrag.

Wil het hem ook niet aanleren, maar ik vind dat hij wel gewoon aan moet wennen dat hij eventjes 5 min met mij bezig is en zijn vriendjes ergens anders staan.

Ik zie op insta ook vaak allemaal mensen lekker wandelen met hun jonge paard en dan denk ik echt,, Hoe dan?? Of denk ik te moeilijk ofzo :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:28

Wandelen heb ik van veulen af aan al gedaan. Gewoon kleine stukjes. Soms met een ander paard, soms alleen. Hier is mijn ruin juist het probleem. Die flipt als ze weg gaat. Maar Noura boeit het niet zo. Die vindt het wel gezellig

Ik heb geen licht. Wel een bouwlamp, maar die geeft niet bijzonder veel licht. Geen overdekte poetsplaats ofzo. Mijn paarden hebben het luxe. Ik wat minder :+

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:31

Daihyo schreef:
Wandelen heb ik van veulen af aan al gedaan. Gewoon kleine stukjes. Soms met een ander paard, soms alleen. Hier is mijn ruin juist het probleem. Die flipt als ze weg gaat. Maar Noura boeit het niet zo. Die vindt het wel gezellig

Ik heb geen licht. Wel een bouwlamp, maar die geeft niet bijzonder veel licht. Geen overdekte poetsplaats ofzo. Mijn paarden hebben het luxe. Ik wat minder :+

Ow.. dat herken ik. Dat is bij mij ook zo.. errug vervelend. Goof heeft bij mij altijd in de opfok gestaan, helaas niet als veulen kunnen oefenen. Maar ik ga hem dan gewoon kleine stukjes meenemen. :)

Wij hebben lampen op een zonnepaneeltje, werkt perfect!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 15:32

Art_Ificious schreef:
Mesten lukt hier zelfs niet. Kruiwagen geraakt niet door de modder heen helaas.

Gelukkig hebben ze wel droge delen ook. En nu het al 2 dagen niet meer regent begint de modder ook minder plassen te vertonen. Maar het zou echt 4 dagen droog moeten zijn wil ik terug goed door de modder geraken.

Zo nat was het vorige winter niet eens.

O jeetje dat is echt heel vervelend!
Hier is het meeste heel goed te doen, droog of plassen maar niks van modder of wegzakken.
Alleen het voorste gedeelte voor de stal en grote hooiplaats is echt heel erg modderig. Zwaar lopen en paarden tot in de kogels in de modder. Toch staan ze juist daar het liefste hooi te vreten, terwijl ze dus ook in stal of in gewoon zand of tegels hooi kunnen eten. :+
Nu mesten ze dan weer nauwelijks in de modder, dus ik mest de stal, moet een klein stukje (2 meter) door de modder en de rest is het gewoon zand of gras wat ik moet mesten, dus heel prima te doen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 15:36

https://youtube.com/shorts/Lat4KTEDjrU? ... LNh7aElFy_

Zo ligt het meeste er dus bij. Prima beloopbaar.

Voor de stal en grote ruif echter wel enorm veel modder. Weides liggen nog prima, buiten de ingang (ondanks dat de draad altijd opstaat) is het daar ook een beetje modderig.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:57

Jaloers op hoe het eruit ziet! De rijbak is hier een groot zwembad... Wel verlichting aanwezig maarja. Nodigt nog niet echt uit om iets te doen :')

Is er iemand die mij via pb wil helpen met de juiste keuze voor het bit? Ik zoek een bit wat goed de druk verdeelt, en mild inwerkt. En die ook niet zomaar door de mond geraagd kan worden. Via Drunense Ruiter huis mag je bitten lenen maar voordat ik hun ga bellen wil ik wel zelf al ideeën hebben en niet mijzelf het duurste bit aan moeten smeren.

Ondanks dat paard lief nog geen hoofdstel kent wil ik wel meteen een zo'n goed passend bit hebben zodat daar geen problemen ontstaan ..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:58

Ik maak morgen een foto van de situatie bij mij..
Hooibak verplaatsen is bij mij bv geen optie meer. Heb een verhard pad aangelegd zodat ik wel met kruiwagen hooi naar de hooibak kan brengen. Inmiddels zakken ze toch wel in rondom de hooibak.

Mijn vriend ging vragen aan iemand die hij kent of diz varkensroosters heeft die hij weg doet.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 16:01

Zertab schreef:
Jaloers op hoe het eruit ziet! De rijbak is hier een groot zwembad... Wel verlichting aanwezig maarja. Nodigt nog niet echt uit om iets te doen :')

Is er iemand die mij via pb wil helpen met de juiste keuze voor het bit? Ik zoek een bit wat goed de druk verdeelt, en mild inwerkt. En die ook niet zomaar door de mond geraagd kan worden. Via Drunense Ruiter huis mag je bitten lenen maar voordat ik hun ga bellen wil ik wel zelf al ideeën hebben en niet mijzelf het duurste bit aan moeten smeren.

Ondanks dat paard lief nog geen hoofdstel kent wil ik wel meteen een zo'n goed passend bit hebben zodat daar geen problemen ontstaan ..

Ik zal zo eens kijken of ik een foto heb van het grote blubfestijn voor de stal. :+

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:06

Nee hoor ik had gelukkig niks, gekneusd ego (je weeeeet dat je sommige dingen niet moet doen en toch doe je dat en jammer dat het dan "mis" gaat).

Libera, wat een glimworm zeg, maar echt nog een jong koppie op die tweede foto.

Er is nog steeds veel water en bagger in de paddock, maar de paarden staan nu veel met de kont in de wind. Had eigenlijk wat willen doen met mijn andere merrie (die heeft bijna een half jaar kreupel gestaan en is in sept geopereerd aan een keratoma en kon nu eindelijk weer opgepakt worden, nooit verwacht wel gehoopt). Vandaag waait het hier flink. Heb al een paar lange dagen gemaakt, geloof dat het vanavond bankhangen wordt :+

Hier kom ik met de kruiwagen er ook niet goed door. wel bij de stallen, maar niet in de paddock. Ik schaam me zo voor de prut, dat ik daar geen foto van ga plaatsen :')

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 16:07

Afbeelding
Zoals hierboven te zien, voor de schuilstal is het enorme modder. Het pad lijkt slecht, maar dat is denk ik zo donker door het water dat er op staat. rechts van de schuilstallen zie je dat het mooi droog is, nu is het daaronder ook deels verhard onder het zand en dus logisch.

Afbeelding
Hier zie je de modder bij de grote hooiplaats, dat loopt op het linkerpad een stukje door, maar vanaf ongeveer het 2e of 3e paaltje is dat gewoon zand en water. :j Er liggen matten waar de paarden staan, dus als ze daar mooi staan staan ze niet in de modder.

Afbeelding
Leuk hoor in het donker.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De rest zijn dus vooral natte paden, na weken achtereen zoveel regen te hebben gehad. Ze zakken hier dus absoluut niet weg, maar er staan dus her en der wel flinke plassen!
Het pad op het filmpje staat niet op de foto's, dat is het rechter grote pad.

Gek genoeg hebben we helemaal achter een stuk pad 4 op 7 meter dat echt heel goed licht. Lekker mul zand, geen water er op. Maar daar gaan die sukkels dus echt nooit staan. :+
Laatst bijgewerkt door Balou_k op 23-11-23 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 16:07

Ik zal eens een foto maken morgen. Blij dat Pharon op het harde kan staan, en niet constant in de blubber.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 16:09

Zertab schreef:
Ik zal eens een foto maken morgen. Blij dat Pharon op het harde kan staan, en niet constant in de blubber.

Hier kunnen ze in de stal 7 x 3 op matten staan, van de stallen rechts is het verhard met een laagje zand er op.
We willen wel (het liefst nog dit jaar, of heel begin volgend jaar) muddock platen oid bestellen voor voor de stal, het echt modderigste deel zeg maar.
De paden zelf zijn zoals je ziet geen modder, maar nat zand, alsof je op het strand loopt.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 16:11

Rocamor schreef:
Nee hoor ik had gelukkig niks, gekneusd ego (je weeeeet dat je sommige dingen niet moet doen en toch doe je dat en jammer dat het dan "mis" gaat).

Libera, wat een glimworm zeg, maar echt nog een jong koppie op die tweede foto.

Er is nog steeds veel water en bagger in de paddock, maar de paarden staan nu veel met de kont in de wind. Had eigenlijk wat willen doen met mijn andere merrie (die heeft bijna een half jaar kreupel gestaan en is in sept geopereerd aan een keratoma en kon nu eindelijk weer opgepakt worden, nooit verwacht wel gehoopt). Vandaag waait het hier flink. Heb al een paar lange dagen gemaakt, geloof dat het vanavond bankhangen wordt :+

Hier kom ik met de kruiwagen er ook niet goed door. wel bij de stallen, maar niet in de paddock. Ik schaam me zo voor de prut, dat ik daar geen foto van ga plaatsen :')

Wij hebben een grote waterplas/poel, die is nu gigantisch overstroomd. We staan hier nu 4 jaar en dat is tot nu toe nog niet voorgekomen. Het is ook gewoon echt heel lang en veel nat geweest, het water kan niet zo snel weg trekken als dat het valt. Ik vind het ook heel vervelend, want zo'n modder hebben ook wij nog niet gehad, maar het is soms roeien met de riemen die je hebt.
Ze kunnen bij ons 'hoog en droog' staan, maar als ze zelf de meeste verrotte plek weten uit te kiezen schiet mij dan maar lek.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:53

Nou oordeel zelf
Dag dat ik een rubber mat helemaal tot aan de stal gesleept heb viel het nog wel mee.
Afbeelding

Maar... Dag erna weer onophoudelijke regenval.
Afbeelding

En situatie aan hooibak voor de hevige regenval
Afbeelding

Grootste deel wat inzakt is mest vermengd met hooi en modder. Die laag was ik begonnen weg te scheppen maar is zwaar werk. Platen moeten leggen omdat ik er met de kruiwagen gewoon niet door kom.
De grond daaronder (wat schoon geschept is) zakt echter niet in
Afbeelding

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 18:56

O jeetje, zijn muddock platen ook niet iets voor jou?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:58

Kosten teveel per m2 voor een huurweide vind ik.
En aangezien die bij sommigen toch ook scheef gaan liggen betwijfel ik of ze wel zo goed zijn.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:00

jitskenienke schreef:
Ik zie op insta ook vaak allemaal mensen lekker wandelen met hun jonge paard en dan denk ik echt,, Hoe dan?? Of denk ik te moeilijk ofzo :+

Toen ik Nicky nog maar net had, als jaarling, heb ik zo ontzettend veel gewandeld met haar! Het scheelde enorm dat ze aan het eind van een doodlopende weg gestald stond, dichtbij een bosrand, dus het was een rustige plek waar we heerlijk kon wandelen.
Ik deed wel vaak korte stukjes, maar verrassend genoeg ging ik ook gerust haar laten galopperen tijdens een wandeling. Geweldig was dat! Toch een beetje penny meisje gevoel dan hoor :))
Ik kon haar makkelijk op stem weer naar stap krijgen.
Stemhulpen leken er prima op te zitten.
Helaas zijn we sindsdien meerdere keren van stallen verhuisd naar plekken waar je toch moeilijker een stukje kan wandelen, dus ik deed dat ook een stuk minder of gewoon helemaal niet meer. Nu staat ze gestald aan een weg waar sommige mensen echt belachelijk hard rijden, dus fijn is het niet, maar ik kan daar wel wandelen opzich. Maar met moeite. We gaan niet zomaar meer een galopje nemen.
Ook ging de kudde een keertje zelf op stap, en sindsdien is Nicky ook wat huiveriger, schrikachtiger tijdens het wandelen.
Soms voelt het dan echt alsof we weer van 0 beginnen. Waarschijnlijk ligt het deels ook aan mezelf, 3 jaar geleden was ik duidelijk een stuk onvoorzichtiger dan nu. Nu denk ik soms veel te veel na :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:42

Pfoe wat een modder. Zit je op kleigrond?

Ik durf niet meer te klagen als ik dit zie. Hier alleen wat modder rond de voerplekken, maar verder is alles nog best goed. Na een dag regen is het wel nat, maar na een uur droog ook snel weer droog.
Dit zijn filmpjes van vorige week. En dat pad naar de wei is het laagst en het natst. Vooral wat glad op sommige plekken.

Bij de stal is vooral om de tegels heen wat blub. In de stal zelf ligt zand.
Afbeelding

Afbeelding

Als het een paar dagen goed door regent is het zo.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar het meeste ligt er zo bij
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit stuk was echt heel slecht. Daar hebben we een dikke laag straatzand op gegooid en dat houdt het heel goed.
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:37

Grondsoort heb ik opgezocht gehad.
Is matig natte lichte zandleemgrond (PDC)
Normaal is het hier na 1 droge dag ook opgedroogd, op de diepe modder na maar wel prima om te longeren of grondwerken bv op het zandgedeelte in het midden. Maar nu is het gewoon te lang achtereen aan het regenen.

Het oranje omcirkelde is wel nog heel goed begaanbaar. Daar lopen de paarden ook zelf bijna niet. Ligt niet op hun vaste looproute zal ik maar zeggen.

Afbeelding

Ter vergelijking dit was 3 november. Dag ervoor stond er water op. Hier zakte je nog niet eens echt in. Nu wel helaas.
Afbeelding