Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 22:18

Wintu schreef:
    Miran schreef:
    En voor het mooie zou dit natuurlijk ook in de landen om ons heen ook zo moeten zijn, dat daar ook beheert wordt naar een balans binnen een gebied

Ja, iedereen zit vast aan de regels van Brussel

Naast dat daar dus nu naar gekeken worden hebben veel andere landen die regels wel beter gelezen en wordt daar wel al meer beheerd.
    Als de beschermde status eraf kan en elk land naar een passende populatie kan is het ook veel minder met de zwervers.

Coby
    Moderator Over Paarden
    The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 22:29

Ik zou willen dat er vanuit EU een eenduidig beleid volgt omtrent de wolf. Hoe het nu gaat is het niet te doen. Van een bedreigde diersoort is nu geen sprake meer.
    Zelf pony’s aan huis en door de komst van de wolf staan ze meer op stal dan ik zou willen. Wanneer we nu ‘s avonds weg moeten staan ze ipv tien uur dan 7 uur binnen. Ik durf ze zelfs met nu 7 draden niet buiten te laten staan.

pillow

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 10:03

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 10:23

Je kunt je tijd en energie beter steken in het beschermen van dieren en hen die dieren te beschermen hebben. Het heeft namelijk echt geen zin om de mensen die wolven verdedigen te overtuigen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 10:29

Wat als ik geen dieren heb die beschermd moeten worden (ik woon aan de rand van Rotterdam). Mag ik dan geen mening hebben?

Edit:
    Nou Rien, niet zo narrig.

Ik zal het even anders verwoorden. Ik woon aan de rand van Rotterdam. Mijn pony en hond zijn veilig qua wolven betreft. Dus beelden tonen, ageren, is voor mij een manier om bezig te zijn op dit gebied. Ik hoef geen hek te plaatsen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 10:58

Kaja schreef:
    Je kunt je tijd en energie beter steken in het beschermen van dieren en hen die dieren te beschermen hebben. Het heeft namelijk echt geen zin om de mensen die wolven verdedigen te overtuigen.

Ik denk dat je eerst moet loslaten dat mensen "wolven verdedigen" ik denk nl dat je het hebt over mensen met een realistisch uitgangspunt: de wolf is er.
    Voor mij is het vraagstuk: hoe gaan we er mee om, en hoe beperk je de schade aan beide kanten zoveel mogelijk?
    0 stand voor de wolf is voor mij geen issue zolang hij zelf deze kant op komt.

Vervolgens hoef je niemand te overtuigen, tenzij je iets gedaan wil krijgen. Dus wat is dan je doel?

Tamary: ik schrijf dat ik niet oordeel over wat mensen persoonlijk wel of niet doen om hun dieren te beschermen. Als jij de uitzonderlijke uitzondering hebt die niet snachts op stal kan staan, dan is die uitdaging voor jou natuurlijk groter.
    Maar paarden houden zonder de optie van stal, tja daar heb ik dus een andere mening over.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 11:05

Mijn hek is al hoger dan dat volgens regelgeving zou mogen… dus wat moet ik doen dan?

SusanH
    Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 11:23

Ik ben het eindelijk een keer eens met Animal Rights, zij roepen het college van gedeputeerde staten op te handhaven tegen het vangen en zenderen van de wolf in de provincie Utrecht. Het gaat dan om de wolf die honden bij losloopgebieden benaderd heeft: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/363509 ... chtse-wolf

Wel om een andere reden overigens, ik denk dat je het beoogde doel (ingrijpen) niet gaat halen, want je bent waarschijnlijk toch altijd net te laat.

In Epe trouwens weer een aanval :( iig 10 schapen dood gevonden, waarschijnlijk moeten er meerdere worden afgemaakt.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 11:33

Ik ben dus zo iemand zonder stal (tenminste geen wolf proof afsluitbare stal). De wolven zijn hier nog niet, maar zitten niet ver weg. Ik vind het eng, maar ik weet nog niet hoe ik het op ga lossen.
    Mijn schuilstal is perfect voor de huidige situatie zonder wolven, door de ruime opening kunnen ze elkaar uit de weg (ook wel nodig met het duiveltje wat ertussen loopt) en ze kunnen zelf bepalen of ze naar binnen willen. Ik heb 1 pony die toen ze nog 's nachts op stal stond bijna niet de drempel over kwam omdat haar knie op slot gaat bij te weinig lopen. In geval van nood of ziekte kan ik hem met een draadje voor de helft afsluiten.
    Ik heb nog een schuur waar ik eventueel boxen kan maken, maar de toegang daarheen is onhandig dus die zouden echt alleen worden gebruikt bij nood. Ik kan de schuilstal proberen afsluitbaar te maken, maar dan moet ik waarschijnlijk mijn grote opening deels opgeven, wat het risico op knokken weer groter maakt. Het liefst laat ik een nieuwe buitenstal met 3 boxen plaatsen, waar ze dan ook weer een extra schuilplek hebben, maar dat kan weer niet door de wetgeving.
    Al met al gaat het een oplossing worden die een beste klap geld kost en waarvan je hoopt dat je hem nooit gaat gebruiken. Ik ben er nog niet over uit hoe ik het ga doen en of je zoiets gaat doen voor de wolven komen (met het risico dat je het dus 'voor niets' doet) of als de dreiging er al is (met het risico dat jij als eerste de sjaak bent). De buitenrand van ons perceel is al wel zo afgezet dat onze honden er niet uit kunnen, maar een wolf die echt wil weet daar vast wel raad mee.

Afbeelding
    Afbeelding

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 12:12

Dat ziet er mooi uit Mooney. Natuurlijk is het een puzzel, en helaas werken gemeenten niet mee.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 12:19

rien10 schreef:
    Wat als ik geen dieren heb die beschermd moeten worden (ik woon aan de rand van Rotterdam). Mag ik dan geen mening hebben?

Edit:
    Nou Rien, niet zo narrig.

Ik zal het even anders verwoorden. Ik woon aan de rand van Rotterdam. Mijn pony en hond zijn veilig qua wolven betreft. Dus beelden tonen, ageren, is voor mij een manier om bezig te zijn op dit gebied. Ik hoef geen hek te plaatsen.

Inderdaad Rien, niet zo narrig. We staan aan dezelfde kant van de ‘lijn’.

Sanet schreef:
    Mijn hek is al hoger dan dat volgens regelgeving zou mogen… dus wat moet ik doen dan?

Bij ons staat ook alles veilig inmiddels, dus ik heb “geen” zorgen. Op het wandelen met de honden na… Maar die uitdaging geldt ook voor het tegenkomen van honden met baasjes die roepen “ dat doet ie anders nooit”.

“Onze” bezigheid zal toch echt moeten zijn het aanspreken, aanschrijven, aanwakkeren van instanties, media, organisaties etc. om uiteindelijk een grotere vuist te kunnen maken.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 12:27

SusanH schreef:
    Ik ben het eindelijk een keer eens met Animal Rights, zij roepen het college van gedeputeerde staten op te handhaven tegen het vangen en zenderen van de wolf in de provincie Utrecht. Het gaat dan om de wolf die honden bij losloopgebieden benaderd heeft: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/363509 ... chtse-wolf

Wel om een andere reden overigens, ik denk dat je het beoogde doel (ingrijpen) niet gaat halen, want je bent waarschijnlijk toch altijd net te laat.

In Epe trouwens weer een aanval :( iig 10 schapen dood gevonden, waarschijnlijk moeten er meerdere worden afgemaakt.

Vangen en zenderen zou juist een uitkomst zijn, als deze wolf daadwerkelijk diverse honden heeft benaderd betekent dit gevaar voor de maatschappij. Je kunt erop wachten dat het fout gaat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 12:35

Sanet schreef:

Mijn hekwerk mag ik ook niet meer hoger maken, maar of dat nut heeft. Ik heb het 160

Gw1625m
    bewezen enkele malen over;
    8 draden met stroom 150 hoog.

Dubbel flexnet, met binnennet op 7000 volt buitnnet 8000 volt.

diverse keren wolfwerend raster...

Wat moet je dan nog???

Ik heb ze in de nacht wel binnen, maar overdag zijn ook al aanvallen.
    1 ding werkt er maar.....

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 12:40

Geregeld horen we dat een hekwerk niet hoger mag van een gemeente. Ook hier ligt dus de uitdaging om een soort dispensatieregeling te krijgen.

SusanH
    Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 12:56

Kaja het is sowieso wachten tot het fout gaat. Maar stel je voor, je staat in het bos, je ziet die bewuste wolf naderen en denkt, wie moet ik nu bellen?? Voordat je iemand te pakken hebt en diegene daadwerkelijk iets kan doen is het te laat.

Ik geloof echt niet dat ze 24/7 iemand neer gaan zetten die iedere stap van die wolf (is het er wel 1? zijn het er niet meer?) volgt en tijdig ingrijpt als ze zien dat de wolf richting het losloopgebied gaat. En dan, waar bestaat dat ingrijpen precies uit?

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 13:10

Hier mag het hekwerk ook niet hoger ivm een natura 200 gebied, waar we vlak naast wonen.

Komen dus ook hoe dan ook niet aanmerking.

Dus we zijn gewoon de banketstaaf! En de koeien 24/7 binnenhouden vind ik mishandeling.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 13:11

De problemen die we hebben worden enkel maar groter zolang we bezig blijven met ‘ruzie’ maken en het oneens zijn met elkaar. De klok tikt….

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 14:38

Kaja schreef:
    Geregeld horen we dat een hekwerk niet hoger mag van een gemeente. Ook hier ligt dus de uitdaging om een soort dispensatieregeling te krijgen.

De problemen die we hebben worden enkel maar groter zolang we bezig blijven met ‘ruzie’ maken en het oneens zijn met elkaar. De klok tikt….

Helemaal eens :)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 16:06

Ja, maar Kaja, ik heb dus helemaal geen veilig gevoel met mijn omheining op 160. Mijn herders springen daar met gemak overheen. Laat staan wanneer ze honger hebben. Dat ervaar ik niet als veilig.

Wil ik het echt veilig hebben (dierentuin hoogte), dan breek ik de wet, moet ik mijn paarden verkopen om een hek te kunnen betalen en is het totaal niet praktisch. Want dan kan ik niet meer bij de sloten die ik ook verplicht ben schoon te houden…

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 16:19

Sanet schreef:
    Ja, maar Kaja, ik heb dus helemaal geen veilig gevoel met mijn omheining op 160. Mijn herders springen daar met gemak overheen. Laat staan wanneer ze honger hebben. Dat ervaar ik niet als veilig.

Wil ik het echt veilig hebben (dierentuin hoogte), dan breek ik de wet, moet ik mijn paarden verkopen om een hek te kunnen betalen en is het totaal niet praktisch. Want dan kan ik niet meer bij de sloten die ik ook verplicht ben schoon te houden…

Ik kan mijn hekwerk aanpassen met stroomdraden en nog een stuk verhogen. Ik denk alleen niet dat ik daarmee het idee heb dat ze wel veilig zijn. Omdat ik mijn andere dieren ermee benadeel heb ik er ook nog niet voor gekozen. Mocht zich hier een roedel vestigen dan stel ik mijn plannen weer bij en kan ik vrij snel opschalen.

Het voordeel wat ik heb is dat ik goede stallen heb en er hier altijd wel iemand thuis is met zicht op de paarden. Dus in de nacht naar binnen en op de dag buiten met toezicht. (Ook camera’s met geluid)

Helemaal gerust ben ik niet. En zou ik ook niet zijn met het standaard wolvenraster. Maar ik probeer er mee te leven. Goed opletten maar ook weer loslaten.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 16:35

balance
    Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 16:56

En dan ook even dankjewel :). Fijn dat de discussie weer netjes verloopt.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 16:58

pillow schreef:
    https://www.facebook.com/groups/9338546 ... 881523002/
    Een eye-opener. En hier staan de schapen en koeien van de natuurorganisaties niet bij.

Voor wie moet dit hier een eye-opener zijn? Wij weten allemaal wat de “schade” is. Ga rammelen bij instanties die er over gaan, zorg dat je gehoord wordt door organisaties die iets voor je kunnen betekenen!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 17:03

Sanet schreef:

Ik ben het met je eens, je hoeft mij niet te overtuigen. Mijn honden redden de 160 ook, zonder het ook maar aan te raken als ze ietwat op snelheid zijn.
    Ik wil je niet aansporen om de wet te overtreden. Echter met deze informatie moet je naar je gemeente stappen. Kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt ernaast.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 17:44

Kaja schreef:
    pillow schreef:
    https://www.facebook.com/groups/9338546 ... 881523002/
    Een eye-opener. En hier staan de schapen en koeien van de natuurorganisaties niet bij.

Voor wie moet dit hier een eye-opener zijn? Wij weten allemaal wat de “schade” is. Ga rammelen bij instanties die er over gaan, zorg dat je gehoord wordt door organisaties die iets voor je kunnen betekenen!

Welke organisaties zijn dat dan, die iets kunnen betekenen?

De gemeente hier gedoogd inmiddels wel het een en ander.