Doelen en volg je paard 2023!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jazzejam

Berichten: 416
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:50

Felien_kyra , Kijk dat zijn goede vooruitzichten. Lekker even op vakantie. {:} En gelukkig is het hoesten weer beter bij Elaya. Hier ook een winter gehad bij de schimmel. Gelukkig hier niet weer terug gekomen sinds we verpakt hooi voeren.

Nou vandaag de Da erbij en de kies is ontstoken. Nu AB geven en helaas moet de kies er waarschijnlijk uit. Is al eerder een ontsteking aangeweest maar bleef al weer een paar jaar weg.

Zo jammer dit, nu maar even kijken wanneer we terecht kunnen. #)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 23:25

Ach jeetje jammer dat die kies er misschien uit moet.

Felien Kyra, zalig een vakantie. Geniet ervan :)

M'n doel om dundee's galop rustiger te krijgen begint te slagen. Hij begint al rustiger te worden in galop.
Vandaag lukte het zelfs om linksom vanuit stap naar galop te gaan. Al viel hij na een halve volte terug naar draf, maar ik ben toch heel blij met de vooruitgang.

Nu ook nog de focus leggen op galop rechtsom.

marley93

Berichten: 6054
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 16:46

Hier ook weer even een update. Maar eerst een reageer rondje! :) Heb wel de hele tijd meegelezen, maar ik heb de tijd noch energie om heel frequent te reageren, sorry. Meestal Bok ik ook op mobiel, en dan is een laptop toch lekkerder.

@Flubberboot Ik las je eerste zin over de doelen voor februari schrappen, en dacht: "Oh oh..." maar het viel mee gelukkig! :D

@C_Alsemgeest Ik kan er totaal niet over meepraten, want ik heb nog nooit een wedstrijd gereden, maar ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen, starten in de M2! Klinkt in ieder geval alsof je er zin in hebt, daar gaat het om. :)

@Celebi Voor mij werken de doelen ook goed als stok achter de deur, en maken ze het 'uiteindelijke doel' een stuk minder imponerend door het in kleine stapjes te hakken. Meestal maak ik mijn doelen zelfs iets te klein of te gemakkelijk, zodat ik een soort 'bonus' kan halen. Wat dat betreft speel ik dan weer een beetje vals tegenover mezelf. :+

@AlwaysH Ziet er al goed uit! Heel leuk dat hij het zo goed oppakt.

@Lieser Wat goed dat hij de spanning zo lekker liet afvloeien! Fijn dat het hem dan heeft geholpen om het eerst aan de hand te verkennen.

@Melisje Oeh leuk, crosstraining! Lekker ook met die derby dat de drempel daarvan niet zo hoog is. Je foto ziet er heel fijn uit. Oortjes erop en gaan met die banaan! 8-)

@Jazzejam He lastig van die trailer, en dat ze het rijden als niet fijn ervaart. Daar valt bijna niet veilig aan te werken denk ik... Ik zou er zelf in ieder geval niet zomaar bij in gaan terwijl je rijdt, hoe klein het stukje ook is.
Wat vervelend van haar kies ook! Hopelijk kan hij er vlot uit, dit is natuurlijk ook niets...

@Art Van die door-de-bodem-zak-verhalen word ik echt paranoia :') Wij hebben onlangs een trailertje gekocht waarvan alles helemaal is vervangen behalve de wanden. Die zijn nog helemaal gaaf. Als 'ie niet is goedgekeurd verkoopt zo'n bedrijf het natuurlijk niet, maar stiekem had ik liever een nieuwe gehad. Maar ja... :$ :$ :$
Wat fijn dat je al vooruitgang merkt in de galop!

@Felien Super toch dat je aan alledrie de doelen van januari wel hebt kunnen werken! En dat één ervan nu ook in je routine is gekomen. :) Fijne vakantie in ieder geval, geniet ervan! :D

Ik heb inmiddels met Santos een grondwerkles gehad, en daar kwam een heel mooi leerpunt uit naar voren. Hij heeft best wel moeite met de buiging op de linkerhand. Ook wanneer ik hem stilstaand vraag om wat in te buigen, leunt hij op links terwijl hij dat op rechts zou moeten doen. Daar zijn we nu dus vlijtig mee aan de slag, en vandaag heb ik het toch een paar keer voor elkaar gekregen. Weliswaar niet met gemak, maar ik hoop dat het langzaamaan beter gaat. Het zal voor hem ook een kwestie zijn van spieren moeten oprekken die dat misschien niet meer gewend zijn.

Ik les al jaren bij mijn huidige instructrice, en zij kent mijn vorige paarden ook. Ze moest dan ook wel lachen om het feit dat ik nu met een paard thuis ben gekomen die A) meeeeega spiegelt, en B) op het eerste oog zonder morren doet wat je vraagt, tot je ècht wat van hem vraagt. :+ "Je krijgt wat je nodig hebt." zei ze nog. Nou... :')

Ik weet niet meer of ik het trailerladen had gedeeld... Waar Santos de vorige keer helemaal in paniekstand ging, ging het afgelopen maandag stukken beter. We hebben de trailer nu naast de paddock geparkeerd, zodat ze elkaar gewoon konden zien. Dat was al een goede zet, want de basisspanning was al lager. Ook had ik mijn verwachtig gezet naar 'ik ben al trots als hij eraan snuffelt'. En zowaar heeft hij ook een voet op de klep gehad. Komende maandag hoop ik dat ik hem er met twee op de klep krijg.

jazzejam

Berichten: 416
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 22:50

Marley93 fijn dat er toch wat vooruitgang komt met de trailer en Santos. Gewoon blijven proberen, meer zit er toch niet op. En kleine stappen per keer en klaar.

Hier moeten we dus onverwacht eerder naar de kliniek om haar van der pijnlijke kies af te helpen. Niet echt waar ik op gepland heb. :n Morgen weer trailer laden kijken of ze erop wil. Pas als ik zeker weet dat ik haar mee krijg ga ik een afspraak maken. En dan is er nog het terug laden onze grote valkuil...

Sintara

Berichten: 7521
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 22:54

Nou langzaamaan komt mel wel weer lekker in het werk. Ze is weer een beetje recht, komt bochten weer meer door <<) :Y)
Vandaag heeft ze een dik uur gewandeld, samen met een ander paard erbij. Echt genieten :D

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 22:55

LienC schreef:
Februari:
- Trailerles: [2/5] -> stonden eerst 6, maar 1 lukte niet meer
- Dressuurles: [0/1] -> wordt maximaal 1 ivm een weekend weggeweest
- Rijden zonder bit
- Wandeling buiten aan de hand
- 1x per week dubbele longe [1/4]
- Balkjes/springen [0/1]
- Bedenken of ik de manen laat groeien of niet :Y)
- Project slowfeeder [3/3] afmaken
- Project schuren afmaken -> vegers nog vastmaken, zodat ze lekker kunnen schuren



Gisteren en vandaag ook weer trailersessies gehad. Hij is inmiddels relax op de trailer, klep vandaag erg vaak dicht en open gedaan :)) En hij kan gewoon wachten, niet meer direct eraf etc. Zo knap. <3

Katyatje

Berichten: 1868
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 20:18

Jazzepam: Trailerladen kan lastig zijn. Zeker als ze al spanning krijgen van enkel de trailer te zien. Succes! Komt vast goed met veel oefenen!
Rot van die kies :( hopelijk is dat snel allemaal in orde.

Felien: Veel plezier op reis!

Art: Leuk als je vooruitgang begint te merken!

Marley: Wat fijn dat je eerste grondwerkles al nieuwe inzichten bracht :)

Ik zit met Fadon even in een moeilijke periode qua rijden. Ik twijfel zelf heel erg welke aanpak goed is. Dus ik hou het rijden voor als ik les heb.

Vandaag wel weer een goed leermoment gehad. Ik had gelongeerd en toen ging ik buiten uitstappen via een wegeltje tussen de weides. De laatste keer ging dat niet goed wegens te veel spanning maar nu ging het wel goed! Na een goede 200 meter even staan wachten, stress laten afvloeien en ik ging net terugkeren toen ik zag dat er twee ruiters in galop mijn richting uit kwamen. Nog even blijven staan dus, maar je kan het al raden... Fadon zag ze komen en hij schoot helemaal in de stress, stond te springen en te steigeren. Gelukkig waren de ruiters super vriendelijk. Ze zijn vertraagd, waren super begripvol en ze zijn zelfs even blijven staan tot Fadon gekalmeerd was _/-\o_ Daarna nog 2min met hem alleen blijven staan en dan weer rustig naar huis kunnen stappen. Ben heel blij met hoe we dat hebben kunnen afsluiten.

nessinator
Berichten: 1803
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-23 18:49

Katyatje, Goed besluit om rijden voor de les te bewaren! Hoe vaak ik in het verleden die beslissing had moeten nemen... Wat fijn dat je het wandelen zo hebt kunnen afsluiten!
LienC, lekker op gang met je doelen! En wat fijn dat het laden steeds beter gaat!
Sinatra, wat een heerlijke voortgang!
Jazzejam, jammer dat de tandarts niet kon wachten... Ik hoop dat het snel goed komt!
Marley93, wat een mooie inzichten! Elk paard leert je zo veel!
Art_Ificious, lekker bezig met de galop! Ik vind die stap-galop overgang zo fijn om ze sterker te krijgen!
Felien_Kyra, Geniet van je vakantie, en wat fijn dat ze nog net voor je vakantie weer opgeknapt is. Ga je toch geruster mee weg.
Melisje_92, lekker aan het crossen! Het ziet er echt gaaf uit!
Lieser, wat een knapperd dat de buitenbak zo snel ok was!
AlwaysH, wat fijn dat hij alles zo snel oppakt!
Robijntjah, jazeker carnaval in Gelderland -O- het wordt in de Achterhoek héél fanatiek gevierd, met 3 weken lang elk weekend optochten waarbij de wagens bij elkaars optochten aanhaken, knoertharde muziek 2 dagen lang en veel te veel drank...
Niet mijn favoriete tijd van het jaar zullen we maar zeggen, gelukkig mocht ik zondag naar alweer de eerste endurancewedstrijd van het seizoen. Super leuke dag gehad, slechts 2 afkeur (waarvan 1 pas na het laatste rondje, dat was echt sneu) en overall erg lage hartslagen. Een fijne dag voor mij dus!

Verder is mijn zadel eindelijk af (nou eindelijk, 6 weken eerder dan verwacht *\o/* ), ben ik met Stinky heel hard de grondwerkchallenge aan het oefenen (op dit moment zitten we op 2,5 van de 8 oefeningen), Madelief helpt mij op dit moment meer dan ik haar met zoeken naar de innerlijke rust, en het in het moment leven in plaats van me zorgen maken over alles uit het verleden of alles wat ons al dan niet nog te wachten staat, en Sandy is weer helemaal zichzelf gelukkig!
Persoonlijk niet zo lekker, nog steeds niet goed in orde en dat heeft zijn weerslag op mijn mentaliteit. Ik worstel daar erg mee, maar goed voor de paarden willen zorgen motiveert me om ook goed voor mijzelf te zorgen.

jazzejam

Berichten: 416
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 22:58

Katyatje ken de spanning als onderweg er onverwacht paarden aan komen. Toch altijd maar afwachten hoe je paard erop reageerd. Wel fijn dat ze netjes vaart terug namen zodat je Fadon weer bij je kon krijgen.

Nessinator hier ook achterhoek maar gelukkig hier geen carnaval in ons dorp wel verder op maar daar geen last van.
Leuk de eerste endurance. Ik ben van plan om in mei naar Barchem te gaan om te kijken. Wil misschien een keer een impuls klasse meedoen. Maar weet er nog te weinig van dus durf nog niet. Plus vind mijn pony er nu nog niet aan toe. Die mag eerst nog wat vaker op verplaatsing + een keer weekeindje weg.

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 12:24

Bedankt voor jullie reacties! :D Ik vind ‘m ook knap.

@jazzejam, wel gaaf. Ik snap je wel, zoveel heen en weer is natuurlijk best inspannend.

Ik zal later even uitgebreid reageren; moet nu naar mijn werk. Wilde deze video even delen:



Heb met een heel fijn gevoel wat dingen geoefend. Voelde me best beroerd door mijn menstruatie maar had genoeg motivatie om wat te doen. Erg blij dag ik het toch heb gedaan! :j
De doelen van feb schieten echt op zo.

jazzejam

Berichten: 416
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 20:06

Gisteren na het rijden met de schimmel ook weer het trailer laden geoefend. Volgende week mag ze mee om haar kies te verwijderen dus er is wel een beetje druk. Nou oplopen geen probleem. Blijven staan voor brokjes ook prima. Maar owee als ik naar achter loop dan is mevrouw gauw weer de trailer af. Ze weet het precies kan wel een rondje om de auto lopen dan blijft ze netjes staan. :Y)

nessinator
Berichten: 1803
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 17:37

Jazzejam, Soms onhandig he als de paarden iets te slim zijn... Hoop dat het komende week goed gaat! (en als je wat wil weten over endurance (in Nederland)... Ik ben ook erg actief als semi-official op zo veel wedstrijden, ik kan er heel veel over vertellen!
AlwaysH, wat fijn dat je zo lekker bezig bent, zelfs ondanks buikpijn! Jullie gaan goed!

Met Stinky heb ik deze week heel veel kunnen oefenen, en het begint bij hem te landen! Bij alle oefeningen zit de basis erin. Ook het trailerladen ging zonder problemen bij hem. Hardlopen redde ik niet zo lang, maar hij deed het hartstikke goed!
Sandy is gisteren mee geweest op trailerclinic. We hebben heel veel geleerd en ik ben erg blij met de stappen die we hebben gezet naar comfortabel op de trailer staan.
Ook gaan we haar binnenkort voor het eerst in haar 28-jarige leven scheren, ik ben heel benieuwd hoe ze dat zal vinden
Madelief heeft een rustige week gehad, met veel penny-aandacht en een wandeling, waar ze erg van genoten heeft!

jazzejam

Berichten: 416
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 19:03

Nessinator: lekker dat zowel Stinky als Sandy goed ging met het trailerladen.
Wat is de reden dat je Sandy gaat scheren?
Hier vindt Tanja het scheren wel spannend. De schimmel dan weer totaal niet. Nochtans zijn ze allebij even vaak geschoren. Dus kan maar zo zijn dat ze heel makkelijk er mee is. En anders alleen je beperken tot het hoognodige met voldoende pauzes.

Klopt dat de schimmel erg slim is en valt dus ook niet zomaar te overtuigen of te foppen. Als ze het zelf niet wil is ze ook echt boos als je de stang er te snel achter doet. Dit maakt het ook zo moeilijk als je op locatie weer moet terug laden. Thuis kan ik altijd stoppen als het of niet goed gaat maar ook als het wel goed gaat maar nog net een stap te ver is om al de stang erachter te doen.

Zaterdag geoefend en ik heb de stang er dus rustig achter kunnen doen,brokken en kuil gevoerd op de trailer en pas eraf toen dat op was. Als ze gestressd is wil ze vaak niks eten meer dus was positief dat ze nu wel bleef eten in de trailer. Maandag weer oefenen. Donderdag is d-day. :=

Verder vandaag Tanja weer een lekker buitenritje gedaan. Ze was wat gevoelig op de voeten die net donderdag waren bekapt. Dus werd een rust ritje en hebben wat vaker de berm gebruikt. Toch lekker gereden.

nessinator
Berichten: 1803
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 19:44

Jazzejam, Sandy heeft PPID en op advies van verschillende DA's helpen we haar van de wintervacht af die ze zelf niet kwijt kan.
Fijn dat het laden van de week goed ging, geeft hoop voor donderdag!

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 22:11

@Jazzejam, duim voor jullie voor donderdag dat het met de trailer goed gaat. Verschrikkelijk als je het dan zo ineens met extra druk moet gaan doen, maar wel met een belangrijke reden uiteraard. Hoe veel je je er nu onder?

@Art_Ificious fijn dat je zoveel vooruitgang boekt. Hier blijft de galop ook nog altijd lastig.
@marley93 leuk dat je die grondwerkles hebt gehad. Ik merk dat ik het erg lastig vind om er zelf mee bezig te zijn en op een of andere manier motiveert het me daarom wat minder om er echt fanatiek mee aan de slag te gaan.
@Sintara, fijn dat je weer zo kan genieten samen met Mel.
@LienC goed bezig voor wat betreft de trailer. Fijn dat er vooruitgang is!
@Katyatje, wat maakt het rijden momenteel lastig?
Fijn dat je wel een succeservaring had met het uitstapmoment na het longeren.
@nessinator Dan was je vast in Winterswijk of niet? :D Jammer dat ik op vakantie was, anders was ik komen kijken.
@AlwaysH heerlijk om naar je filmpje te kijken. Echt een beetje een inspiratiebron voor mij haha..

Hier heerlijk genoten van een weekje vakantie. Heerlijk geskied en prachtig weer er bij! Gisteren wel direct weer naar Elaya. Had twee staldiensten ook. Binnenzetten en de laatste avondronde voeren dus zat er gelijk weer lekker in. Ook heerlijk een buitenritje gemaakt van ongeveer 40 minuten.
In mijn vakantie is Elaya door twee stalgenootjes opgepakt. Zowel aan de longe als onder het zadel.
Stalgenootje heeft echt fijn met haar kunnen rijden en zaterdag gaat ze me helpen met Elaya. Vind dat ze echt heel fijn rijdt, maar ze geeft zelf ook aan dat ze het uitleggen aan een ander heel lastig vindt. Toch maar eens kijken in hoeverre ze me kan helpen :D

Afbeelding

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 12:27

Dank jullie wel dames, en dankje @Felien_Kyra zó lief! <3

Wat fijn dat het goed gaat! En ook ontzettend prettig dat je iemand hebt gevonden die wat van die druk van jouw schouders af kan halen.

Azu had gisteren een geïrriteerd oogje. Stal zou bellen als het verergerde dus ik gok zo dat het meevalt. Maar daarom gisteren niets gedaan verder behalve benen afspuiten. :j
Hij lijkt al heel wat. <3

Afbeelding
Afbeelding

marley93

Berichten: 6054
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:03

Weer even bijlezen. Het 'valt mee' voor anderhalve week tussentijd? Iedereen in Carnavalsgebieden de dagen een beetje rustig doorgekomen?

Jazzejam, dat klinkt goed, dat ze haar eten op de trailer heeft opgegeten! Hopelijk is het gisteren ook goed gegaan en kunnen jullie donderdag zonder al teveel stress laden. Heel veel succes in ieder geval met de ingreep!

Sinatra, wat lekker dat je vooruitgang merkt. En een uur wandelen, heerlijk!

Lien, zo, je had een hele waslijst eigenlijk! :)) Lekker dat het trailerladen zo goed gaat!

Katyatje, wat fijn dat de ruiters met je meedachten en meewerkten op dat moment. Dat is dan voor Fadon ook weer een goede ervaring. Dat zijn precies van die momenten waar je geen controle over hebt, en ook een beetje afhankelijk bent van de andere partij. Gelukkig was dit dus een hele goede partij. :D

Nessinator, ik heb even gemist welke challenge dat is. Wat voor oefeningen moet je laten zien? Klinkt als een leuke uitdaging voor in de toekomst met Santos. :) Wat balen dat je nu niet lekker in je vel zit. Herkenbaar dat de paarden je dan wel ondersteunen juist door de zorg die je hen moet geven.
En cool, meegedaan aan een clinic! Leuk dat je er ook daadwerkelijk dingen van hebt kunnen meenemen voor in je trainingssessies.
Ben benieuwd hoe het scheren is gegaan. Maak je wel before en after foto's? :P

AlwaysH, leuk filmpje! Heb je een microfoontje op je, dat alles van zo'n afstand toch duidelijk te horen is, of is de microfoon van je camera (telefoon?) zo scherp? Lekker hè, als je ondanks dat je niet fit bent toch voldoening uit dit soort dingen kan halen. Hoe beroerd ik ook ben, als ik eenmaal op stal even aan het rommelen ben, leidt dat toch af van de sores. :))
Hopelijk valt het inderdaad mee met Azu zijn oog. Soepoogjes zien er gelijk zo zielig uit vind ik altijd. :')

Felien, ah, maar juist als het lastig is vind ik het een leuke uitdaging. :)) Santos is echt geen makkelijke als je hem meer gaat vragen, maar dan geeft het zoveel meer voldoening en trots wanneer het hem dan wel lukt. Heb je in de buurt geen instructeurs die grondwerkles geven? Dat kan soms ook voor motivatie zorgen?
Leuk dat je stalgenoot binnenkort komt helpen met rijden. Hopelijk pik je er iets van mee! :)


Hier liep ik even vast met Santos wat betreft grondwerk. Ik merkte dat ik gefrustreerd raakte toen we niet verder kwamen, en dat spiegelt Santos direct. Geen goede combi dus, en daarom heb ik mijn instructrice gelijk weer geappt of ze tijd had om te helpen. En dat had ze. :) Dus gisteren weer les gehad. Gelukkig gaan we wel de goede kant op, maar we moeten af en toe even omdenken en ons aanpassen aan wat op dat moment mogelijk is voor Santos. Zo was het de vorige keer de linkerschouder waar ik mega hard mee aan het werk moest. Dat is nog steeds een 'ding', maar we zijn er nu achter dat we meer bereiken als we Santos zelf wat meer regie geven over het moment waarop hij die linkerschouder geeft. De vorm en het finetunen komt dan wel, al gaat de vorm nu ook al beter dan eerst.
Het klinkt supervaag als ik het nu zo lees. Nou ja, als ik het zelf maar in mijn hoofd heb. :)) Het longeren zelf gaat wel echt lekker, daar begint hij steeds iets meer over zijn rug te lopen.

Het trailerladen hebben we gisteren overgeslagen, maar de vorige keer stond hij met twee voeten op de klep, ondanks zijn twijfelmoment! Ik was mega trots op hem! <3

Afbeelding

Camera ook weer eens afgestoft. Misschien ga ik daar ook een doel van maken voor maart. :)

Katyatje

Berichten: 1868
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 16:59

Ness: Leuk nu al je eerste wedstrijd! Zo lang je er een goed gevoel aan over houdt maakt de rest niet veel uit he :)

Jazzejam: Fijne vooruitgang met het Trailerladen :)

Felien: Heerlijk zo'n weekje vakantie en daarna je paardjes terugzien <3

Always: Leuk filmpje!

Marley: Goed dat je lesgever zo snel kan inspringen om jullie weer op weg te helpen met nieuwe inzichten!

Ik heb het de voorbij weken erg lastig gehad met Fadon. Ik heb het gevoel dat ik hem nog altijd niet ken. Hij is 90% van de tijd liever lui dan moe, niet erg reactief en van weinig onder de indruk, maar die andere 10% zijn erg heftig. En ik weet op den duur niet meer welke aanpak goed is. Moet ik hem nu voorzichtig aanpakken en blij zijn met elke reactie om zijn motivatie hoog te houden, of moet ik net wat 'strenger' zijn en consequente en snellere reacties vragen om hem uit dat flegmatieke te halen? En is het ok dat we soms de grens opzoeken met het risico dat hij ontploft, of moeten we die heftige reacties zoveel mogelijk proberen vermijden?

In ieder geval heb ik besloten om voorlopig verder te gaan met 1 lesgever (ik heb er veel geprobeerd te laatste tijd). Niet omdat ik per se geloof dat er maar 1 aanpak is die werkt maar om Fadon én mezelf wat rust en eenduidigheid te gunnen.

En ten slotte heb ik ook zijn bloed laten trekken omdat iemand opmerkte dat hij misschien met een tekort zit waardoor hij moe is/niet goed in zijn vel zit/... Ben erg benieuwd naar de resultaten.

c_alsemgeest

Berichten: 20864
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 23:12

@katyatje
Heeft hij verder niet ergens ongemakken? Niet reactief en niet willen lopen, maar wel ontploffen klink een beetje als iets van ongemak. (Kan van alles zijn, dat is het lastige... van niet lekker passend harnachement tot aan iets lichamelijks).
Want anders zou je verwachten dat er vooraf aan het ontploffen wel een stuk spanning opbouw en heter worden zit. (Al heb je natuurlijk altijd uitzonderingen).
Maar goed dat je bloed laat trekken... soms komen er verbazende zaken uit. En vanuit meerdere perspectieven bekijken is altijd goed.

Hier zijn we trouwens weer lekker aan de gang. Mijn eigen herstel gaat goed en we zijn ook weer wekelijks aan het lessen. We worden steeds meer een team ondanks dat ik hem nog niet zo lang heb. Het is een beetje een aparte :+ dus dan heeft dat even tijd nodig maar dat maakt het ook wel weer leuk.
Van de week ook de tandarts geweest voor meneer. Wel wat haken en wat schade daarvan. Maar gelukkig van zichzelf een mooi gebit, dus dat zit nu weer helemaal goed.

As zaterdag gaan we onze eerste clinic samen rijden. Heb er zin in, eindelijk mijn witte dekje uit het stof na meer dan 2 jaar niet starten _O-

Katyatje

Berichten: 1868
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 09:33

Zo goed als alles is eigenlijk gecontroleerd. December zadel en tanden, januari osteo, februari bit en hoofdstelfitting. De ene ontploffing zie je duidelijk opbouwen (zoals vorig weekend met die ruiters die ons tegemoet kwamen) en soms gebeurt het gewoon tijdens heel simpel longeren. Maar eigenlijk nooit tijdens het rijden, waardoor externe ongemakken zoals harnachement me onwaarschijnlijk lijken. Een tekort aan iets kan er natuurlijk ook voor zorgen dat zijn lijf niet fijn aanvoelt. Vandaag even bellen naar de veearts voor de eerste resultaten.

Naar wat voor clinic ga je? :)

c_alsemgeest

Berichten: 20864
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:15

ah ja, dan kan je zulke zaken inderdaad uitsluiten.
Het blijft lastig, soms zou het handig zijn wanneer ze zouden kunnen praten :')

een dressuur/proefgerichte clinic, wordt gegeven door Kirsten Beckers.
Wij hebben het geluk dat we een lekkere actieve rijvereniging hebben, met veel connecties. Dus naast veel wedstrijden zijn er ook altijd veel clinics en andere activiteiten.
Altijd fijn om dat op eigen locatie te kunnen doen.
Naast dressuurgerichte rij clinics hebben we ook veel over houdig en zit, sportpsychologie etc.

Katyatje

Berichten: 1868
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:35

Oh dat is inderdaad super leuk als je zulke activiteiten op stal hebt! Zo kan je makkelijk een keer iets nieuws meepikken. Veel plezier! :D

marley93

Berichten: 6054
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:23

@Katyatje, laat hij tijdens bijvoorbeeld het longeren niet al heel subtiele kalmeringssignalen zien? Sommige paarden kunnen dat heel lang heel klein houden, en dan lijkt het alsof er ineens een ontploffing is, terwijl het er dus al even aan zat te komen. Dus is hij bijvoorbeeld al veel aan het knipperen, of kauwen voordat zo'n explosie plaatsvindt?

jazzejam

Berichten: 416
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 19:07

C_alsemgeest; veel plezier met de clinic. Mooie oefening en training als je weer wil gaan starten. +:)+

Katyatje; lastig als ze eigenlijk weinig laten zien van stress en dan soms ontploffen. Onze schimmel kan dat ook. Normaal best relaxed, tot er iets onverwacht gebeurd dan kan ze echt ontploffen vooral aan de longe door een vogel of kat die langs komt. Onder het zadel ook wel al zal ze dan niet gauw steigeren of bokken maar wel alle verbinding kwijt en als een race kees door de baan. Terwijl ze net daarvoor vaak een beetje lui is. Merk dat gelijk aan het werk zetten veel overgangen en voltes wel helpt.

Hier was vandaag de dag dat we naar de kliniek moesten. Ik had in de ochtend nog werk dus ging allemaal net passen met aanleveren. Alles stond al klaar zodat ik gelijk kon beginnen. Mevrouw was toch licht gespannen, waarschijnlijk omdat ik me onbewust toch een beetje aanspan. Maar na een paar keer stond ze erop en lukte het om de stang er achter te krijgen. Pfew, :P

Nog even rustig staan voeren, maar ze werd toch wat onrustig. Dus dan maar gaan richting de DA. Onderweg was ze rustig. Heb dan ook helemaal binnen doorgereden om lekker rustig te kunnen rijden zonder verkeer wat haast heeft en lastige verkeerslichten. Aan gekomen bij de DA stonden ze al klaar voor haar. Van de trailer af hadt ze geen geduld meer en was der neus toch wel beetje bezweet. Maar ging allemaal goed. Haar daar achtergelaten zelf naar huis. Nagelbijten, maar gelukkig paar uur later was het allemaal gelukt.

Nu nog een nachtje ter observatie en mag ze waarschijnlijk morgen weer naar huis.

c_alsemgeest

Berichten: 20864
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:02

Fijn Jazzejam dat het uiteindelijk allemaal goed is gegaan. Blijft toch altijd spannend als je echt ergens heen moet... elk paard is anders met vervoeren.

Uni was een drama alleen op de wagen.
Paard er naast, prima... korte stukjes... prima...
Liep ook altijd overal zo op. Maar duurde het te lang, dan werd hij kwaad en trapte hij je hele wagen aan gort 8)7
Ook nooit een druppel zweet bij hem gezien, hij werd echt kwaad. Begon altijd met bijten in de muren en dan schoppen.
Mijn veewagen had altijd deuken naar buiten waar hij stond :') Achterwand meerdere malen moeten vervangen. Maar hij deed nooit gekke dingen zoals over een stang oid heen, want hij was niet in paniek, gewoon heel erg kwaad. Stond je eenmaal op wedstrijd oid en je deed de klep open, dan kon je meneer uren laten staan, dan stond hij helemaal chill van zijn hooi te genieten :+
Je kon hem wel altijd in je eentje laden, liep er zo op terwijl je zelf buiten bleef en dan kon je de stang er achter doen of de deuren dicht als het in mijn eigen veewagen was.
Maar o wee als de reis langer dan een half uur was. Hij had een goede interne klok.

Veel dingen geprobeert, van druppels, tot training tot muziek... uiteindelijk mij er bij neergelegd en altijd een veewagen partner voor hem gezocht op lange ritten :')

Jam was daarin een verademing :+ die vond reizen fantastisch, rende altijd de wagen of trailer op en stond genietend uit het raampje te turen en te spelen met zijn touwtjes. Daar had je echt geen kind aan, ook niet alleen.