Spenk schreef:Wat hebben wedstrijden te maken met je paard regelmatig zien?
Niks toch?
Dat je dan toch minimaal 2-3x per week moet gaan trainen.
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Robijntjah schreef:Dat hebben wij hier ook gezegd. Helaas![]()
Maar goed. Wij stoppen dan ook per 1 januari door bovenstaande.
Spenk schreef:Wat hebben wedstrijden te maken met je paard regelmatig zien?
Niks toch?
Fly_high schreef:Volgens mij was het meer een stal met pensioenpaarden enz, dan is het IMO niet gek om maar af en toe je paard te bezoeken?
Fly_high schreef:Ik hoef mijn paard echt niet elke dag te zien, en hij mij ook niet. Zolang hij dan wel gewoon buiten komt, eten en schone stal krijgt etc gaat hij echt niet huilen dat ik hem niet vaak genoeg bezoek
Fly_high schreef:Als je op wedstrijd wil is het niet meer eerlijk uiteraard om een keer in zoveel tijd te komen en dan fanatiek te trainen terwijl het paard voor de rest in de wei staat te niksen, het is ook nog een afweging waardoor ik er in de praktijk toch wel dagelijks ben. Maar dat is meer iets wat ik voor mezelf doe dan per se omdat het voor mijn paard een noodzaak is, zonder wedstrijden gaat die echt niet dood
Poekkie schreef:Ik denk dat er vooral veel mensen niet geschikt zijn als eigenaar.
4/5 pensionklanten kwamen deze maand niet eens kijken hoe het met hun paard gaat. En die ene die wel komt loopt straal de watertonnen voorbij. Tsja. Iedereen weet dat ik fulltime werk en alleen ‘s morgends en als ik terug ben het ijs kan wegkappen… als je er dan overdag bent en gewoon naast de bevroren tonnen loopt, dan is dat je eigen probleem. Wat nou ‘dierbaarste bezit’?
Kinke schreef:iedere paardeneigenaar zou eens een jaartje hun paard aan huis moeten hebben. Dan pas weet je wat paarden houden betekent.
Oehlala schreef:Kinke schreef:iedere paardeneigenaar zou eens een jaartje hun paard aan huis moeten hebben. Dan pas weet je wat paarden houden betekent.
met vorst en sneeuw en snikheet en moesson regens..... op klei
Eilandje schreef:Mijn persoonlijke ervaring is toch wel dat de meeste ergernissen ontstaan door valse beloftes vanwege de stalhouder. Er zouden veel minder ergernissen zijn, als pensionhouders gewoon eerlijk zouden zijn als een potentiële klant de stal komt bezichtigen.
Als je dagelijkse weidegang belooft (ondanks dat je op klei zit, te weinig grond hebt of weet ik veel wat), en dat blijkt niet waar te zijn, dan voelen mensen zich bedrogen.
Als je genoeg of zelfs onbeperkt hooi belooft, en ze blijken te weinig te krijgen om op gewicht te blijven, dan voelen mensen zich bedrogen.
Als je belooft dat je dagelijks uitmest, en dat blijkt niet waar te zijn, dan voelen mensen zich bedrogen.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Men zou ook gewoon eerlijk kunnen zijn over de weidegang, beperking aantal kilo’s hooi, enz. en dan weten mensen op voorhand dat ze bijv. elke dag moeten komen om ruwvoer bij te geven.
Ik geef eerlijk toe dat ik niet genoeg tijd en energie heb om mijn paard in eigen beheer te houden. Maar dat wil niet zeggen dat ik me niet bedrogen mag voelen als er bijv. dagelijkse weidegang beloofd is en dat blijkt dan niet door te gaan bij regen, vorst, zon, wind, enz.
Ik ga tegenwoordig trouwens elke dag naar mijn paard, en doe ook veel zelf, ondanks dat ik in volpension sta. Hooi bijgeven, paddock uitmesten, bevroren water breken, … Maar er zijn ook periodes geweest in mijn leven dat ik veel minder ging (baby’s, medische redenen, enz.). In principe zou dat moeten kunnen bij volpension. Maar in de praktijk zijn er weinig volpensionstallen waar je met een gerust hart een dag of langer kan overslaan.
Poekkie schreef:Hier niet per se een pensioenstal: 2 paarden op pensioen, 1 die actief gereden wordt door een bijrijder maar waarvan de eigenaar dus al een dikke maand zoek is en 2 die prima zouden kunnen werken.
Elke dag is hier ook geen vereiste. Maar 1x per 2 weken vind ik persoonlijk toch wel het minimum. Ook voor een pensioenpaard.
En bij warm weer / zeer koud weer / ziekte of blessures vind ik het niet meer dan vanzelfsprekend om je paard even te komen checken.
Overigens heb ik er hier 2 staan waarbij ik mijn schoen opeet als ze dit jaar 5x zijn geweest. Ik vind dat echt niet ok. Een daarvan is idd mijn wanbetaler. De anderen waren qua betaling altijd ok maar nu met de inflatie wordt dat moeilijk.
@Sky_As: ik selecteer in de zin dat ik vraag naar type paard, en manier van omgang en werken van de eigenaar. Bvb natural horsemanship, coaching mensen, etc moet ik hier echt niet. mensen met kleine kindjes ook niet en pensen die les willen geven met hun paard ook niet. Die wijs ik ook gewoon af. Ik zoek specifiek naar de doorsnee recreatiepersoon of low-level wedstrijdruiter die toch wel af en toe naar zijn paard komt.
Maar als iemand komt die in dat profiel past en daar een mooi verhaaltje aanhangt dan is die door de selectie. Ze zeggen echt niet ‘hey ik kom na 2 maanden niet meer opdagen’ of ‘hey ik ben op de vorige stal weggevlogen omdat ik daar 6 maanden aan schuld had’.
Overigens denk ik dat het in het algemeen wat een probleem bij de particuliere stallen is. Bij de vorige stallen waar mijn paard stond voordat ie aan huis kwam speelden net dezelfde dingen met eigenaars die niet betaalden of niet kwamen.
DuoPenotti schreef:Ik heb hier ook paarden op pension gehad van mensen die weinig kwamen. Maar dit is mij wel vooraf gemeld. Juist daarom wilde ze de paarden bij mij. Complete verzorging en ook controle of alles oké is.
Toen ik zelf vol pension stond was ik er dagelijks.
En keek ook naar de waterbak.
Hielp ook met binnen zetten. Moest dat. Nee. Maar kleine moeite.
Maar idd de meeste zijn zo niet.
Waren er ook die in de kantine gingen zitten als de stal baas binnen aan het zetten was. Dat mag ook...
Voor mij was overgang paarden aan huis klein.
Ken er ook die de toko zelfs weer te koop hebben gezet want was toch erg veel werk.