Afknappers op (pension)stallen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 14:29

Spenk schreef:
Wat hebben wedstrijden te maken met je paard regelmatig zien?

Niks toch?

Dat je dan toch minimaal 2-3x per week moet gaan trainen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 14:31

Ik kies inderdaad het liefste een volpension stal waardoor ik eens een avondje over kan slaan, maar structureel zo vaak niet komen zou ik ook niet kunnen doen.

Overigens heb ik dan nog wel een flinke afknapper: een soort volpensionstalling aanbieden maar vervolgens nog steeds ontzettend veel zelf moeten doen waardoor je onder de streep nog steeds elke avond hooi staat te vullen omdat dat onderling geregeld wordt en de rest dat niet of niet voldoende doet voor de hele nacht. :')

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 14:34

Robijntjah schreef:
Dat hebben wij hier ook gezegd. Helaas :')

Maar goed. Wij stoppen dan ook per 1 januari door bovenstaande.

Daar werd er ook naar gehandeld en werd je aangesproken, volgens mij kwam uiteindelijk iedereen wel minimaal 1x per weer.

Wat jammer voor jullie dat het niet goed liep en je daardoor moest stoppen. Zal wel veel rust geven als het echt zo vervelend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 14:34

Poekkie schreef:
Spenk schreef:

Niks toch?

Dat je dan toch minimaal 2-3x per week moet gaan trainen.

Maar dar betekend toch niet dat als je geen wedstrijden rijdt dat je dan nooit heen hoeft :=

Je hoeft toch ook niet altijd te rijden...

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 14:37

Spenk schreef:

Niks toch?

Ik doelde meer op het feit dat als je niets bijzonders met je paard doet qua training en standaard verzorging (eten, water, beweging los, toezicht, you name it) wel goed geregeld is, aanwezigheid van de eigenaar op stal niet zo veel uitmaakt.

Ik hoef ook niet altijd te rijden, maar als ik er kom puur om mijn paard een worteltje en aai over de bol te geven doe ik het meer voor mezelf dan dat het voor het paard daadwerkelijk noodzakelijk is ;)

@Celebi oh ja dat heb ik ook gehad, op papier volpension, in de praktijk dagelijks meerdere hooinetten moeten vullen :') aan zich niet zo veel werk, maar dat mag dan helemaal geen volpension heten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 14:40

En dan zijn er nog mensen die verbaasd zijn dat hun paarden een betere band heeft met stalbaas dan met de eigenaar...... dit verklaart wel een en ander.

Fly_high schreef:
Volgens mij was het meer een stal met pensioenpaarden enz, dan is het IMO niet gek om maar af en toe je paard te bezoeken?

Ik zie mijn pensioenpaard nog steeds wel 2x in de week hoor. Alle zorg is goed geregeld, en ze staat in een fijne groep, maar de connectie met mij wil ze ook nog steeds.

Fly_high schreef:
Ik hoef mijn paard echt niet elke dag te zien, en hij mij ook niet. Zolang hij dan wel gewoon buiten komt, eten en schone stal krijgt etc gaat hij echt niet huilen dat ik hem niet vaak genoeg bezoek

Ik zie die zwarte zeker 1x per dag en veel vaker 2 of 3x. Daar gaan ze ook echt op rekenen, en ze kunnen je wel degelijk missen. En zeker als ze je vaak zien, kennen ze precies je gewoontes. Die van mij begint al te brullen als ik mijn fiets neerzet, hij herkent het geluid.
En nee, ik heb daar niet zoveel begrip voor. Je paard is een levend wezen, en hecht zich aan je, en heeft dingen van je nodig. Je kiest daarvoor als je besluit eigenaar te worden van een paard.

Fly_high schreef:
Als je op wedstrijd wil is het niet meer eerlijk uiteraard om een keer in zoveel tijd te komen en dan fanatiek te trainen terwijl het paard voor de rest in de wei staat te niksen, het is ook nog een afweging waardoor ik er in de praktijk toch wel dagelijks ben. Maar dat is meer iets wat ik voor mezelf doe dan per se omdat het voor mijn paard een noodzaak is, zonder wedstrijden gaat die echt niet dood

Ook zonder wedstrijden vind ik dat je het gewoon verplicht bent aan je paard om hem regelmatig te zien. Elke dag 3x snap ik dat dat heel veel mensen niet lukt, maar een paar keer per week lijkt me toch niet teveel gevraagd, als je dat niet wilt kun je imo beter een verzorgpaard zoeken.

superpony

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 15:19

Als je afspraken maakt en de klant betaald, heeft de stalhouder eigenlijk verder niks te zeggen over wat je met je paard moet doen en hoe vaak of hoeveel.

Dat je er zelf anders over denkt, is dan je eigen probleem een beetje.

Veel paarden kennen de stalbaas of het personeel beter dan de eigenaar, maar dat hebben de meesten toch niet door. Veel paarden worden gehouden als fietsen of motoren. Je trekt ze uit de stal, ze moeten je dan de leukste baas vinden en rijden een uurtje rondjes.

Maar juist daarom is het belangrijk dat die stalbaas, die graag een stal wil runnen, zo goed is en doet wat afgesproken is en waar voor betaald wordt.
En als dat te weinig is, moet die stalbaas dat opnieuw berekenen en prijzen omhoog gooien.

Je hoort vaak; mijn paard dit en dat, terwijl mensen inderdaad maar een uurtje per dag of niet eens bij hun paard zijn. Dan zijn mensen voor een goede observatie afhankelijk van de goede stalbaas en anders nemen ze te makkelijk alles voor waar aan.

@Poekkie, het klinkt rot, maar je klaagt inderdaad regelmatig. Jij wil de kosten voor je eigen paarden eruit halen door paarden in pension te hebben, dus dat is jouw keus. Ik maak bewust de keus om geen klanten te willen. Puur omdat ik weet hoe ik ben en ook heel goed weet hoe mensen zijn.

Maar bepaald soort stallen, trekt ook een bepaald soort klanten. Uiteraard uitzonderingen daargelaten, zie je echt verschillen per soort stal.
Dat wil niet zeggen dat je het niet goed doet, althans in jouw ogen niet, of er van alles mis is, maar de problemen waar je tegenaan loopt zijn echt vaak te verklaren door wat je aanbiedt en hoe!

En soms valt het werk gewoon tegen als je het goed wilt doen. Maar verwachten dat de klanten het dan wel zien en even doen geeft alleen maar teleurstellingen.

En omgekeerd gebeurt ook; Je komt aan op stal ziet dat een water/voerbak vol mest ligt van de buurman, gaat deze schoonmaken en stalbaas komt thuis en is geirriteerd dat je dat staat te doen. Even als voorbeeld wat me vaker dan eens is overkomen.

Of ons werd verteld waar we de leidingen aan konden zetten als het bevroren was en we de waterbakken konden vullen. Dat deden we heel netjes en niet opvallend verder. Wij deden alles zelf en anderen stonden all in.
Mensen hebben waarschijnlijk gezien dat we dat deden en zijn het ook gaan doen. Mensen waren alleen niet zo netjes, dus dat was weer balen omdat dan de deur daarheen op slot ging.

Op een andere stal deden ze steeds minder en mochten we zelf de bak sproeien. Dat liep ook uit de hand en dan wordt het echt ieder voor zich en zit je in de problemen van de ander.

Dus duidelijke afspraken zijn echt mega belangrijk, zodat je weet van beide kanten wat je aan elkaar hebt.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 15:48

Poekkie schreef:
Ik denk dat er vooral veel mensen niet geschikt zijn als eigenaar.
4/5 pensionklanten kwamen deze maand niet eens kijken hoe het met hun paard gaat. En die ene die wel komt loopt straal de watertonnen voorbij. Tsja. Iedereen weet dat ik fulltime werk en alleen ‘s morgends en als ik terug ben het ijs kan wegkappen… als je er dan overdag bent en gewoon naast de bevroren tonnen loopt, dan is dat je eigen probleem. Wat nou ‘dierbaarste bezit’? :')

Wow dat is echt een schande eigenlijk.

Ik ben elke dag bij mijn pony's kijk altijd hooi en water na en mest geregeld een ronde mee (staan op een soort pp met een kudde van 7 waarvan 3 van ons)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 16:46

[/ quote superpony

@Poekkie, het klinkt rot, maar je klaagt inderdaad regelmatig. Jij wil de kosten voor je eigen paarden eruit halen door paarden in pension te hebben, dus dat is jouw keus. Ik maak bewust de keus om geen klanten te willen. Puur omdat ik weet hoe ik ben en ook heel goed weet hoe mensen zijn.

Quote /]

Ja dat klopt. Ik heb alleen nog maar pensionklanten voor het financiële aspect. De liefde voor paarden houden is met al dat gezeur tegenwoordig wel beperkt tot mijn eigen paarden, maar daarvoor heb ik die habbekrats van de stal wel nodig.
Dat is een keuze maar ook geen keuze…. Mijn fulltime job is ook een keuze maar het alternatief is geen geld hebben.

Maar dan nog is dit een ergernissentopic. Lijkt mij de ideale plaats om te zeggen dat ik mij verschrikkelijk erger aan de attitude van de huidige pensionklant. Dat heeft verder niets te maken met hoe ik de dieren verzorg of mijn stal run.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 16:53

iedere paardeneigenaar zou eens een jaartje hun paard aan huis moeten hebben. Dan pas weet je wat paarden houden betekent.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 17:19

Kinke schreef:
iedere paardeneigenaar zou eens een jaartje hun paard aan huis moeten hebben. Dan pas weet je wat paarden houden betekent.

met vorst en sneeuw en snikheet en moesson regens..... op klei }>

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 17:44

Kinke schreef:

Dat is een hele goede! Wij hebben ze al jaren aan huis staan, tussendoor helaas wel op pension gestaan. Ook bijzondere dingen meegemaakt.

- Paarden werden gelongeerd in de binnenbak als dit buiten niet kon ivm vorst/heftige regen. Maakte niet uit of jij al aan het rijden was.
- Paarden werden geschopt door een andere pensionklant. Waarom geen idee. Meerdere keren gewoon een voetafdruk op de deken gezien. Arm beest was helemaal panisch geworden van vreemden daarna.
- Pensionklanten die zelf regels verzonnen voor de rijbak. Ik mocht dus schijnbaar van madam niet stappen op de hoefslag want zij was aan het draven. Maar zelf een halfuurtje later wel over de hoefslag stappen :')

Verder kwamen ze niet super veel buiten en dat was uiteraard niet ideaal. Wel konden wij onze rijmomenten aanpassen waardoor ze toch zo veel mogelijk beweging kregen. Als ze dan in de middag in de weide gingen, reden wij in de ochtend.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 17:56

Niet stappen op de hoefslag klopt wel. De bakregels kun je online vinden. Helaas kennen de meesten ze niet.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:06

Stappen op de hoefslag idd alleen als iedereen aan het stappen is of als anderen springen.

Rijden terwijl iemand (noodgedwongen) aan het longeren is lijkt me ook niet zo gek. Beter dan rijden met grondwerkers erbij :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:08

Rijden met grondwerkers erbij word je idd niet vrolijk van :+

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:15

Nou, stond bij ons niet op het lijstje van de bakregels. Wel dat je met cap moest rijden, elkaar de linkerhand moest geven en dat jij ervoor moest zorgen dat de mest van jouw paard opgeruimd moest worden. En uiteraard respectvol met elkaar moest zijn enz. Maar absoluut niet mogen stappen op de hoefslag? Nog nooit van gehoord en we stonden daar al 2 jaar toen ze de opmerking maakte... Verder stapte iedereen gewoon over de hoefslag.

Rijden met grondwerkers an sich vind ik niet zo enorm erg, als het paard maar op een kleinere volte is. Maar echt longeren dat je een hele volte van 20 meter pakt, ben ik niet zo blij mee nee. Buiten dat is het ook nog gevaarlijk mocht dat paard op hol slaan oid.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:17

Oehlala schreef:
Kinke schreef:

met vorst en sneeuw en snikheet en moesson regens..... op klei }>

Mijn persoonlijke ervaring is toch wel dat de meeste ergernissen ontstaan door valse beloftes vanwege de stalhouder. Er zouden veel minder ergernissen zijn, als pensionhouders gewoon eerlijk zouden zijn als een potentiële klant de stal komt bezichtigen.
Als je dagelijkse weidegang belooft (ondanks dat je op klei zit, te weinig grond hebt of weet ik veel wat), en dat blijkt niet waar te zijn, dan voelen mensen zich bedrogen.
Als je genoeg of zelfs onbeperkt hooi belooft, en ze blijken te weinig te krijgen om op gewicht te blijven, dan voelen mensen zich bedrogen.
Als je belooft dat je dagelijks uitmest, en dat blijkt niet waar te zijn, dan voelen mensen zich bedrogen.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Men zou ook gewoon eerlijk kunnen zijn over de weidegang, beperking aantal kilo’s hooi, enz. en dan weten mensen op voorhand dat ze bijv. elke dag moeten komen om ruwvoer bij te geven.

Ik geef eerlijk toe dat ik niet genoeg tijd en energie heb om mijn paard in eigen beheer te houden. Maar dat wil niet zeggen dat ik me niet bedrogen mag voelen als er bijv. dagelijkse weidegang beloofd is en dat blijkt dan niet door te gaan bij regen, vorst, zon, wind, enz. ;)

Ik ga tegenwoordig trouwens elke dag naar mijn paard, en doe ook veel zelf, ondanks dat ik in volpension sta. Hooi bijgeven, paddock uitmesten, bevroren water breken, … Maar er zijn ook periodes geweest in mijn leven dat ik veel minder ging (baby’s, medische redenen, enz.). In principe zou dat moeten kunnen bij volpension. Maar in de praktijk zijn er weinig volpensionstallen waar je met een gerust hart een dag of langer kan overslaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:21

Ik heb hier ook paarden op pension gehad van mensen die weinig kwamen. Maar dit is mij wel vooraf gemeld. Juist daarom wilde ze de paarden bij mij. Complete verzorging en ook controle of alles oké is.

Toen ik zelf vol pension stond was ik er dagelijks.
En keek ook naar de waterbak.
Hielp ook met binnen zetten. Moest dat. Nee. Maar kleine moeite.

Maar idd de meeste zijn zo niet.
Waren er ook die in de kantine gingen zitten als de stal baas binnen aan het zetten was. Dat mag ook...

Voor mij was overgang paarden aan huis klein.
Ken er ook die de toko zelfs weer te koop hebben gezet want was toch erg veel werk.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:40

Avalanche schreef:

Haha, ik bedoelde mensen die grondwerk aan t doen zijn ;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:46

Fly_high schreef:
Avalanche schreef:

Heb je Henk dat verschil ook uitgelegd?

:+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:53

Ik heb wel gehad dat 2 mensen in een 20 bij 40 bak aan het longeren gingen terwijl ik aan het rijden was. Dat was gewoon pesten, want 1 daarvan was een hengst en ik was de enige met een merrie. Later is dat met die hengst nog eens goed fout gegaan op een wedstrijd, want het dier is bij een merrie in de ring er naast met ruiter er op achterop gesprongen. Waren ze nog verontwaardigd ook dat de ruiter van die merrie een klacht heeft ingediend bij de knhs, want je gaat toch niet met een hengstige merrie op wedstrijd? Die dachten dat ze altijd voor alles en iedereen voorrang hadden. Gingen ook van stal naar stal, overal een maandje of 6 max en weer door.
Ik ben echt honkvast qua stal. Als ik nu wat anders zou moeten zoeken, dan zou ik niet weten waar ik moet beginnen. Geen idee wat er aan stalling in de buurt is, ik sta al zo lang op 1 plek. Dat schijnt echt wel een uitzondering te zijn.
Ik heb al zo veel zien komen en gaan. En weet ook dat er wel eens eentje is weggegaan zonder de laatste maanden te betalen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 19:17

Fly_high schreef:
Avalanche schreef:

_O- _O- _O-

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 22:38

Eilandje schreef:
Mijn persoonlijke ervaring is toch wel dat de meeste ergernissen ontstaan door valse beloftes vanwege de stalhouder. Er zouden veel minder ergernissen zijn, als pensionhouders gewoon eerlijk zouden zijn als een potentiële klant de stal komt bezichtigen.
Als je dagelijkse weidegang belooft (ondanks dat je op klei zit, te weinig grond hebt of weet ik veel wat), en dat blijkt niet waar te zijn, dan voelen mensen zich bedrogen.
Als je genoeg of zelfs onbeperkt hooi belooft, en ze blijken te weinig te krijgen om op gewicht te blijven, dan voelen mensen zich bedrogen.
Als je belooft dat je dagelijks uitmest, en dat blijkt niet waar te zijn, dan voelen mensen zich bedrogen.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Men zou ook gewoon eerlijk kunnen zijn over de weidegang, beperking aantal kilo’s hooi, enz. en dan weten mensen op voorhand dat ze bijv. elke dag moeten komen om ruwvoer bij te geven.

Ik geef eerlijk toe dat ik niet genoeg tijd en energie heb om mijn paard in eigen beheer te houden. Maar dat wil niet zeggen dat ik me niet bedrogen mag voelen als er bijv. dagelijkse weidegang beloofd is en dat blijkt dan niet door te gaan bij regen, vorst, zon, wind, enz. ;)

Ik ga tegenwoordig trouwens elke dag naar mijn paard, en doe ook veel zelf, ondanks dat ik in volpension sta. Hooi bijgeven, paddock uitmesten, bevroren water breken, … Maar er zijn ook periodes geweest in mijn leven dat ik veel minder ging (baby’s, medische redenen, enz.). In principe zou dat moeten kunnen bij volpension. Maar in de praktijk zijn er weinig volpensionstallen waar je met een gerust hart een dag of langer kan overslaan.

Ik vind dat je dat helemaal goed verwoord, zo zie/voel ik dat ook. Ik help graag een handje mee, ben netjes met spullen en ruim mn rommel (en vaak dat van een ander) op. Maar als ik dan op stal kom en mijn paard is vergeten met buitenzetten en/of voeren, ik mag opeens mijn eigen vlas inkopen (bovenop de stalprijs in eerste instantie) en de paddock van mijn paard wordt ingebouwd door andere paddocks wat eerst niet zou gebeuren, dan ben ik daar niet blij mee..

Ik sta op zich heel fijn en mijn paardje ook. Maar ik ga wel vaak naar stal met het gevoel "Wat gaat er vandaag weer anders dan anders". Da's wel jammer en onnodig. En niet goed voor het vertrouwen.

En trouwens: jammer dat er neerbuigend wordt gedaan tov grondwerken. Ik doe vaak wat in de bak aan touwhalster en lang touw. Soms met balkjes of pionnetjes. Dat is echt lang niet zo irritant en slecht voor de bodem als 20 minuten op dezelfde plek een flinke cirkel in de bak stampen, met lekker korte bijzet en zwiepende zweep en al..

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 00:50

Poekkie schreef:
Hier niet per se een pensioenstal: 2 paarden op pensioen, 1 die actief gereden wordt door een bijrijder maar waarvan de eigenaar dus al een dikke maand zoek is en 2 die prima zouden kunnen werken.

Elke dag is hier ook geen vereiste. Maar 1x per 2 weken vind ik persoonlijk toch wel het minimum. Ook voor een pensioenpaard.
En bij warm weer / zeer koud weer / ziekte of blessures vind ik het niet meer dan vanzelfsprekend om je paard even te komen checken.

Overigens heb ik er hier 2 staan waarbij ik mijn schoen opeet als ze dit jaar 5x zijn geweest. Ik vind dat echt niet ok. Een daarvan is idd mijn wanbetaler. De anderen waren qua betaling altijd ok maar nu met de inflatie wordt dat moeilijk.

@Sky_As: ik selecteer in de zin dat ik vraag naar type paard, en manier van omgang en werken van de eigenaar. Bvb natural horsemanship, coaching mensen, etc moet ik hier echt niet. mensen met kleine kindjes ook niet en pensen die les willen geven met hun paard ook niet. Die wijs ik ook gewoon af. Ik zoek specifiek naar de doorsnee recreatiepersoon of low-level wedstrijdruiter die toch wel af en toe naar zijn paard komt.
Maar als iemand komt die in dat profiel past en daar een mooi verhaaltje aanhangt dan is die door de selectie. Ze zeggen echt niet ‘hey ik kom na 2 maanden niet meer opdagen’ of ‘hey ik ben op de vorige stal weggevlogen omdat ik daar 6 maanden aan schuld had’.

Overigens denk ik dat het in het algemeen wat een probleem bij de particuliere stallen is. Bij de vorige stallen waar mijn paard stond voordat ie aan huis kwam speelden net dezelfde dingen met eigenaars die niet betaalden of niet kwamen.

Zou je het eigenlijk op prijs stellen als een pensionklant iedere dag komt en er soms ook best lang is?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 00:56

DuoPenotti schreef:
Ik heb hier ook paarden op pension gehad van mensen die weinig kwamen. Maar dit is mij wel vooraf gemeld. Juist daarom wilde ze de paarden bij mij. Complete verzorging en ook controle of alles oké is.

Toen ik zelf vol pension stond was ik er dagelijks.
En keek ook naar de waterbak.
Hielp ook met binnen zetten. Moest dat. Nee. Maar kleine moeite.

Maar idd de meeste zijn zo niet.
Waren er ook die in de kantine gingen zitten als de stal baas binnen aan het zetten was. Dat mag ook...

Voor mij was overgang paarden aan huis klein.
Ken er ook die de toko zelfs weer te koop hebben gezet want was toch erg veel werk.

Ik ben er eerlijk gezegd ook geen fan van andermans paarden binnenzetten. Ik heb zelf 2 ponies en en een onopgevoed groot paard, no thanks.