Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bielsje

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 16:03

Ik ben in mijn zoektocht steeds eerst zelf opgestapt omdat ik wilde weten hoe ze vanaf het begin voelden en ik onbevooroordeeld was. Had ik er een goed gevoel bij, dan de eigenaar erop zodat ik kon kijken of het beeld met mijn gevoel klopte. Voor mij een fijne manier maar voor de meeste eigenaren niet heel normaal merkte ik :')

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 16:37

Ik snap je gedachte maar ik stap echt niet op een paard voordat ik weet hoe hij reageert op gewicht op zijn rug. Ze kunnen me alles wel wijs maken, dan krijg je wat fly_high mee heeft gemaakt. Eng lijkt me dat! Gelukkig is het goed afgelopen. Ik mag hier zeker geen ergenissen delen vanaf de andere kant, over kijkers :') hij staat sinds woensdag middag in de verkoop en ik kan nu al een klein boekje vol schrijven :') ben er bijna al klaar mee _O- nee hoor dat valt nog wel mee :))

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 16:47

Van mij wel hoor. Volgens mij is dat ook al vaker gedaan! En ik ben gewoon erg benieuwd, haha.

Over voorrijden, ik laat nog steeds eerst voorrijden. Ik vind zelf als 1e beginnen niet zo heel belangrijk, zie wel tijdens het voorrijden wat problemen zijn. Als er tijd is ga ik de 2e keer wel zelf, maar vaak weet ik bij die 1e keer al of het past. Nog nooit gehad dat die 2e keer rijden waarbij je meteen zelf begint ineens andere dingen liet zien eigenlijk.

En helaas heb ik wel verkopers meegemaakt die zogenaamd niet konden voorrijden en dan bleek paard gewoon niet te rijden te zijn. Dus nee, ik laat altijd voorrijden, geen zin om te verongelukken of een paard te rijden waar ze zelf niet eens iemand voor kunnen vinden om voor te laten rijden. Als je dat wil ook goed, maar daar vraag ik geld voor :')

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 16:52

moniek21 schreef:
Nou ik laat altijd zeker voorrijden .. ik wil zeker weten dat hij braaf is haha ik ben niet zo’n held :o

Nou dit dus
Na 30 jaar eigen paarden te hebben gehad heb ik nu een bijrijdpaard en ondanks dat hij op leeftijd is vond ik het wel fijn dat de eigenaar eerst even een rondje erop ging :j

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 17:04

Hier mogen kijkers nooit er zelf direct op. Ik blijf aansprakelijk voor mijn dieren.
Wij rijden eerst netjes voor, vragen wat je wilt zien en geven vooral aan dat ze zelf duidelijk moeten zeggen wanneer ze er zelf op willen.

Daarnaast heb je ook vaak genoeg kopers die opstappen en beweren op M niveau te rijden maar nog steeds lichtrijden op verkeerde been en dat ze eigenlijk helemaal niet kunnen rijden.

Het werkt twee kanten op. En niet elk paard kan omgaan met bepaalde situaties. Daarnaast is een paard een dier met emotie en hoe braaf het dier ook is, ook die kan een slechte dag hebben of een erg vrolijke. Blijven dieren

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 17:08

En ik snap ook wel wat Avalanche zegt ..

Ik heb dat met mijn vorige merrie gehad,
Ik dacht ook leuk een keer een vriendin erop te zetten.. die kwam niet helemaal met haar beweging mee .. toen ging ze ook aan de bok .. bij mij nooit gedaan, maar die was daar blijkbaar ook erg gevoelig op.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 17:40

moniek21 schreef:

Ik dacht ook leuk een keer een vriendin erop te zetten.. die kwam niet helemaal met haar beweging mee .. toen ging ze ook aan de bok .. bij mij nooit gedaan, maar die was daar blijkbaar ook erg gevoelig op.

Die ene van mij is juist het tegenover gestelde. Die gaat precies doen wat je vraagt. Dus ga je "voor de beweging uit" licht rijden, gaat ze steeds harder. Ga je "achter de beweging aan" licht rijden, gaat ze steeds langzamer :D

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 19:00

ikke schreef:
moniek21 schreef:

Die ene van mij is juist het tegenover gestelde. Die gaat precies doen wat je vraagt. Dus ga je "voor de beweging uit" licht rijden, gaat ze steeds harder. Ga je "achter de beweging aan" licht rijden, gaat ze steeds langzamer :D

Dat is ook wel een fijne eigenschap.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 19:14

Ik stap ook nergens op wat niet voor gereden wordt. Tenzij het een project is, maar dan stap ik er bij de koop ook niet op. Neem het mee en ga op het gemakje thuis eens kijken hoe het gedrag is.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 20:34

Avalanche schreef:
Dat ligt er helemaal aan hoe jij rijdt. Ik ben er vrij zeker van dat ze een uitstekende rodeo gaat geven als ze met elke drafpas op de rug gebonkt en in de mond getrokken wordt.

Er zijn genoeg mensen die vinden dat ze heel goed kunnen rijden, maar dat dat dan in de praktijk toch iets minder blijkt te zijn :+
Ookal heb je n braaf paard dan nog zie ik niet iemand graag op rondbutsen.

Als er hier nog mensen zijn die opzoek zijn laat dan nog even je “zoekertje” achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 21:02

Ik wil ook graag eerst dat het paard wordt voorgereden zodat ik kan zien hoe hij of zij reageert en loopt, en stap daarna zelf op.
1 keer was er niemand op voor te rijden, toen ben ik er wel als eerste op gegaan maar dat was echt een doodbrave en voelde goed genoeg om er op te stappen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 21:44

Gebonk en getrek is een ding, daar mag een gevoelig paard best een mening over hebben :o
Maar zover is het dit keer niet gekomen, paard had zijn emmertje vol al in stap zonder dat ik teugels op maat had noch been gaf, het was maar een lange zijde mee passagieren en klaar. In paniek onafgebroken zo heftig mogelijk bokken totdat de ruiter weg was. Zo'n paard is naar mijn idee gewoon niet correct zadelmak gemaakt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 22:17

Zonnebloem92 schreef:
Ik wil ook graag eerst dat het paard wordt voorgereden zodat ik kan zien hoe hij of zij reageert en loopt, en stap daarna zelf op.
1 keer was er niemand op voor te rijden, toen ben ik er wel als eerste op gegaan maar dat was echt een doodbrave en voelde goed genoeg om er op te stappen.

Maar wat ik eigenlijk nog belangrijker vind: ik wil eerst contact hebben met het paard. Gewoon even kennis maken met elkaar.

Ik doe bij voorkeur eerst mijn eigen "keuring". ik voel eraan, knijp er eens in en dus vooral: even met elkaar bezig zijn en aftasten wat het paard ervan vindt.

Zo kwam ik erachter dat die Gelder het dus helemaal niet zag zitten. Ze was heel beleeft; ik mocht overal aan zitten, maar wel met zo'n gereserveerdheid van: het moet nuttig blijven en verder ophoepelen!

Paard dat ik toen uiteindelijk kocht kwam meteen naar me toe, stopte haar hoofd in mijn jas, zuchtte eens diep en bleef zo staan: Neem-Mij-Mee!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 22:38

ikke schreef:
Zonnebloem92 schreef:

Maar wat ik eigenlijk nog belangrijker vind: ik wil eerst contact hebben met het paard. Gewoon even kennis maken met elkaar.

Ik doe bij voorkeur eerst mijn eigen "keuring". ik voel eraan, knijp er eens in en dus vooral: even met elkaar bezig zijn en aftasten wat het paard ervan vindt.

Zo kwam ik erachter dat die Gelder het dus helemaal niet zag zitten. Ze was heel beleeft; ik mocht overal aan zitten, maar wel met zo'n gereserveerdheid van: het moet nuttig blijven en verder ophoepelen!

Paard dat ik toen uiteindelijk kocht kwam meteen naar me toe, stopte haar hoofd in mijn jas, zuchtte eens diep en bleef zo staan: Neem-Mij-Mee!!

Ja ook dat.
Een kant en klaar gezadeld paard vind ik niets en zo vind ik een 1 op 1 momentje in de stal bijvoorbeeld ook erg prettig.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 23:07

ikke schreef:
Zonnebloem92 schreef:

Mooi :+:

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 07:58

Ik snap wel wat je bedoelt, voor mij is een paard houden ook meer dan enkel rijden. Een “lief” paard vind ik maw erg fijn. Maar toch ..

2 anecdotes:
Ooit vroeg een vriendin of ik liefde op het eerste zicht al eens meegemaakt had. En ja hoor: bij mijn pony :) ! De man van de stoeterij had hem niet eens aangewezen als mogelijke pony voor me maar ik passeerde zijn stal en hij riep alsof hij zei “neem mij, neem mij”. Na 11 jaar nog steeds mijn dikke vriend.
Maar ik heb ook al eens getwijfeld aan een pony omdat hij bij de fokker steeds zijn kont naar me toedraaide wanneer ik aan zijn stal stond. Ik vond dat maar niks. Eens thuis was hij ontzettend lief en aanhankelijk en altijd in voor een krabbelbeurt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:21

Fly_high schreef:
Gebonk en getrek is een ding, daar mag een gevoelig paard best een mening over hebben :o
Maar zover is het dit keer niet gekomen, paard had zijn emmertje vol al in stap zonder dat ik teugels op maat had noch been gaf, het was maar een lange zijde mee passagieren en klaar. In paniek onafgebroken zo heftig mogelijk bokken totdat de ruiter weg was. Zo'n paard is naar mijn idee gewoon niet correct zadelmak gemaakt.

Of hij heeft ergens last van.Hoe dan ook zou ik zo een niet kopen uiteraard.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:35

Als jullie een paard kopen/verkopen, tekenen jullie dan een soort van contract? Als bewijs van eigendom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:37

xRivaldo schreef:
Als jullie een paard kopen/verkopen, tekenen jullie dan een soort van contract? Als bewijs van eigendom?

Ik wil wel graag een koopcontract ja.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:38

Of gewoon een simpel papiertje waarop staat dat op die en die datum betaald is voor dat paard. Kwitantie?

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:39

xRivaldo schreef:

Ja dat heb ik wel gedaan, paspoort is namelijk geen eigendomsbewijs.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:44

stitchlover schreef:
xRivaldo schreef:

Ja dat heb ik wel gedaan, paspoort is namelijk geen eigendomsbewijs.

Precies! De eigenaresse van het paard dat ik graag wil kopen ziet het papiertje waarop de afstamming staat als eigendomsbewijs. Maar da is nie.. :x

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:46

Ik heb dat nog nooit mee gemaakt hoor. vaak heb je toch ook een bankbewijs (en bij zakelijke een factuur) waarin je zet voor welk paard je betaalt?
Natuurlijk is het handig om te hebben, maar je hoort het niet heel vaak dat mensen echt een eigendomsbewijs er bij doen/hebben. Dus ik kan me best voorstellen dat iemand er even van op kijkt als het gevraagd wordt....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:49

Een simpel papier met naam verkoper, naam koper. Datum
Naam paard
Koop prijs …. Voldaan
Handtekening van beide partijen.

Dit voldoet al.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:56

Nee met de twee pony's die ik heb gekocht in mijn leven was er geen contract, overgangsbewijs of iets dergelijks.