cissy schreef:Ik lees al een poosje mee en kan me helemaal vinden in de manier waarop je het aanpakt. Veel herkenning en ook van de diverse andere die hier posten.
Paarden zijn zo subtiel soms en dat is het moeilijkste om te leren lezen. Daarnaast moet je timing en feel zo verrot precies zijn bij dit soort paarden dat niet iedereen daarmee overweg kan.
Feestje om te lezen hoe goed het gaat!
Mooi paard en met die bewegingen zou ze perfect slidings stops en rollbacks kunnen, ik zou er een westernzadel op knopen

Dankjewel 
Ik heb er idd geen enkele twijfel over dat ze dat zou kunnen, alleen de vlakke gangen van de western sport spreken me niet zo aan
Misschien heb ik het mis hoor, maar wordt er ook niet op getraind om een jog en een lope zo vlak mogelijk te maken?
lor1_1984 schreef:Dat was mijn gedachte ook en ik heb het ook weleens botweg gezegd tegen de eigenaar.
Maar die had 'm weggehaald uit een slechte situatie en iedereen moest daar maar begrip voor hebben.
Ja, dat is zo'n moment waarop ik me afvraag of het paard nu wel écht beter af is........
Ik zeg die dingen overigens ook 
oji schreef:Maar braaf heeft toch niets met de hoeveelheid energie te maken. Een paard kan kneiterheet en hoog in de energie staan, maar mega braaf en meewerkend. Een luie trage donder voelt misschien veiliger omdat het allemaal wat langzamer en voorspelbaarder gaat, maar kan feitelijk hartstikke stout zijn. Voor mij staan braaf en energie echt los van elkaar.
Eens, daarom vroeg ik ook om te definiëren, omdat mijn idee van braaf een paard is dat respect heeft voor mijn ruimte en meewerkend is.
oji schreef:Ik heb het filmpje van het indoen van het hoofdstel een paar keer bekeken maar om heel eerlijk te zijn snap ik de aanpak daar niet helemaal. Ik snap dat jullie proberen het paard zelf de keuze te geven het bit in te doen, dat is prima, maar ik vind voor een getraumatiseerd paard de wijze waarop wel heel gevaarlijk eerlijk gezegd. Ik zie meerdere keren de teugels bijna om de nek van degene die het hoofdstel indoet heen gaan (ik weet niet of jij dat bent of dat jij degene bent die filmt?). Als het paard uit angst een vluchtreactie krijgt kunnen hier wel hele nare ongelukken en nieuw trauma voor het paard uit voortkomen. Ik zou daar iets waakzamer op zijn en zou zelf dit toch in een meer besloten ruimte zoals een box doen zolang het paard nog niet helemaal safe in zijn reacties is.
Ik ben ermee in de box begonnen, en zonder teugels
En ik heb ook totaal geen angst voor een schrikreactie, die heb ik heus wel gehad uiteraard, maar zij vlucht niet van mij af, ze vlucht naar me toe en omdat ze daar al vlak naast me staat, is ze niet bang. Het feit dat ik die veilige haven ben voor haar, en het niet haar taak is om te zeggen of er gevaar is of niet, maakt dat ik daar volkomen veilig sta. Zelfs als zij bang is, zoekt ze eerst bij mij de bevestiging.
En juist het feit dat ik volkomen ontspannen ben, zorgt dat zij dat ook is, ze weet door wat ik doe dat er ook geen gevaar is, en vertrouwt daarop. Ik ben de leider, en het is mijn taak om te zorgen dat zij veilig is. Dat is niet haar taak, en daarom kan ze ook ontspannen.
oji schreef:Verder zie of hoor ik daar ook geen clicker, klopt dat? Ik ken clicker training niet dus was benieuwd waar je mee clickert en op welk moment maar kan dat niet horen. Klopt het dat er in dit filmpje niet geclickert wordt of hoor ik het gewoon niet?
Je hoort het niet. Ik klak met mijn tong, dat hoort zij wel, maar jij niet.
oji schreef:Wat bedoel je eigenlijk met die maat 37?? die snap ik niet. Is dat een Vlaamse term?
Een schop onder de kont
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 28-12-21 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt