[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 18:32

Het verschilt natuurlijk per persoon wat je heet/heftig vindt. :)
Zet mij op een stuiterende KWPNer en ik stap jankend af, zet me op een stuiterende Fjord en ik lach me rot. :+
Maar met die Fjord kan ik gewoon veel beter uit de voeten terwijl de KWPNer en ik elkaar lopen op te naaien.
Op één of andere manier match ik in het zadel niet lekker met de meeste warmbloeden, ik weet dat dat vnl bij mij ligt.
Op de grond gaat het stukken beter maar geef mij niet een paard zoals het madammetje van Avalanche want dat clasht alsnog.
Ik kan veel met ondeugd, dominantie enzo maar met bange/nerveuze paarden minder.

Ik ben inmiddels alweer een jaar of 8 volledig uit de paarden maar toen ik nog bezig was met paarden had ik niet een vaste methode maar pikte ik dingetjes uit elke methode, naargelang wat het beste bij mij en het paard in kwestie paste.
Daarnaast hanteerde ik in het algemeen 'zo hard als het moet, zo zacht als het kan', wat bij het ene paard een opgeheven vinger icm een 'úh!' was bij stoute gedragingen terwijl de ander gerust een skup onder de kont kreeg voor hetzelfde gedrag.

Een x aantal jaar geleden kreeg ik te maken met een paard op stal dat getraumatiseerd was, althans dat werd er verteld.
Imo was het een zure bok die hier en daar gecorrigeerd moest worden want je werd gewoon de stal uit geslagen etc. :x
Maar je mocht alleen zachtjes en lief tegen 'm praten want 'paard is zó zielugh'.
Prima, maar dat betekende dat ik geen stap in die stal zette als paard erin stond, ik eiste gewoon dat ze 'm eruit haalden want ik ging mijn lijf en leden er niet op wagen.
Paard en ik zijn nooit vriendjes geworden, ik kan gewoon niets met dat koetsjiekoetsjie terwijl de hoeven me om de oren vliegen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 18:53

Ik heb hier een merrie gehad, die noemden we de Theemuts. De vorige eigenaar van de theemuts was al bij verschillende mensen geweest. Maar omdat ze ervan overtuigd was dat de chakra's van de merrie niet goed waren, en iets met energie balansen en aura's, hielp dat allemaal niet zoveel.
Chakra's rechtrichten is ook niet mijn sterkste punt :+

Kleuren van aura's zeggen me ook niet zoveel, ik heb maar gevraagd om het in de zadelkast te leggen, dan kijk ik er later wel naar. Wat me een bijzonder beledigde blik opleverde.

De theemuts was door 2 tiener meiden geprobeerd in te rijden, en dat is niet helemaal goed gegaan. Verder wel gewoon zadelmak, en broodnuchter ook nog. Maar niet bepaald braaf, en zeer onbeleefd.

Maar goed, Theemuts gepakt en in de baan gezet, en ik loop er kalmpjes heen met mijn longeerlijn en een halster, en doe haar een halster om. Ik knoop er een lijn aan en stuur haar weg. Linksom gaat wat hard, maar dat interesseert me niet. Rechtsom staat ze direct 180 graden andersom, vol in mijn ruimte, en ik stuur haar hoofd weg, waarop ze pissed off is, want hoe dúrf ik haar te vertellen waar ze heen moet, en hoe durf ik haar uit mijn ruimte te sturen!!!!
Ze verzint het om met 2 achterhoeven richting mijn hoofd uit te halen. Ik bedenk me niet, en ik haal uit, zo hard als ik kan, en ze heeft een striem van de longeerzweep op haar prachtige billen staan.

Ik heb het nooit meer hoeven doen, en uiteindelijk is ook de Theemuts keurig opgevoed.
Ik heb haar werkelijk maar 1 keer geslagen, en in dezelfde situatie doe ik het zo weer.

Later nog fantastische hulp gehad met haar, met een opstapkrukje, want dat ding was doodeng om mysterieuze redenen. Maar ook die is ingereden, op een goede manier, maar mijn God. Werkelijk overal had ze een mening over. En dat kwam van een ruiter die verder Friezen had en Tinkers.......
Overigens is de Theemuts met pensioen. En ze is zeker weten nu een gelukkig paard, maar ik weet zeker dat ik daar een paar grijze haren aan te danken heb.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 19:31

Ik heb als pennypubertje een Pionmerrie als verzorgpaard gehad. Door de eigenaren werd alles opgelost met brokjes. Wat een onopgevoede klereknol was dat. De ene week vloog je over skyhigh hindernissen, een week later kwam je niet in de buurt van 25 cm hindernisjes. Dat niemand zijn nek gebroken heeft met dat beest is me nog een raadsel.
Ik zou, als pennypubertje naar de vereniging gaan, lees 100 meter tussen bomen door, langs de weg. Ik kwam nog niet tot halverwege, ze bleef steigeren, dreigen om achterwaarts tegen een boom te steigeren of de achterwaarts de sloot in te steigeren.
Ik ben er af gegaan, heb haar (volledig zoals het niet hoort) een paar rotschoppen verkocht, ben die 50 m terug naar de boerderij gelopen. Knol aan longe geknupt en naar voren gejaagd. Elke eigen gedachte afgestraft. Ik was zoooooo klaar met die knol. Schaam me er nu (31 jaar later) nog voor. Het was dat ik van omstanders er weer op moest, dus terug naar de les. Tijdens de les hoefde ze nog niet te proberen om een oor te draaien, want dan had ze een rotklap te pakken. Ze heeft gelopen, ongelooflijk. Nog nooit zo goed, maar letterlijk als ze maar 0.01s afgeleid dreigde te geraken, had ze er al 1 te pakken.

Mijn instructeur en verenigingsgenoten waren unaniem:zo moet je die knol aanpakken. Het was voor mij de laatste keer dat ik haar gereden heb. Zo had ik er geen lol in.

Later is ze door een verenigingsgenoot gereden. Die leep tegen hetzelfde aan. De nieuwe eigenaren later ook. Uiteindelijk is ze als fokmerrie naar Engeland gegaan en een paar prachtige nakomelingen gehad, waaronder een goedgekeurde hengst.

Maar wát een draak van een knol was dat. Die was echt bij de verkeerde lui (eigenaren, ik als pubermeisje-verzorgster en later nieuwe eigenaren) terecht gekomen.

Dan ben ik toch wel heel blij met mijn eigen dieren, waar gewoon op een normale wijze afspraken mee te maken zijn. Zonder rekening te hoeven houden met de stand van de zon tov pluto icm de tijd van oogsten van het hooi. Pffffff.

Avalanche

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 19:40

Ik vind dit ook volledig aan de eigenaren te wijten. Volkomen onverantwoord om een tiener met zo'n paard op pad te sturen, volkomen onverantwoord om die tiener niet de tools te geven om er op een adequate manier mee om te gaan, en sommige paarden zijn gewoon draken. En helaas hebben die paarden soms hele domme eigenaren, net als de Theemuts.
En soms moet je je afvragen of je met zulke paarden iets moet willen.

Nu ken ik het paard in kwestie niet, en ik heb ook geen idee hoe ik dat zou hebben opgelost. Ik ga ook niet door, op een moment dat ik er geen lol in heb. Bij de Theemuts heb ik maar 1 keer hoeven uithalen, en toen de afspraken duidelijk waren, was ze best heel vriendelijk. Het bleef een paard wat je weinig ruimte kon geven, maar ze was wel goed werkbaar.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 19:53

Volledig met je eens hoor Ava, het was van het gehalte ho-braaf-snoepje, ho-braaf-snoepje. Ik denk dat ze in heel veel verkeerde gedachten en handelingen goed bevestigd is geweest. Onbewust.

Het verschil is ook. Wij kunnen nu kiezen welk paard wel en welke niet mag blijven. En ook zelf uitzoeken waarom iets wel of juist niet bij het ene paard werkt. Dat lees je in veel berichten van jou maar ook anderen hier, terug. Het ene paard dat rechtop komt, krijgt stalen neus maatje 41 onder zijn hol, de andere geef je juist ruimte door achteruit te stappen en na te denken waar je zelf de druk te hoog opvoerde.

Als pubertje was ik wat blij dat ik een paard mocht verzorgen. De meerdere ongelukken en andere acties --> liefde maakte blind. Totdat de schellen van de ogen gingen.

Een paard als theemuts zal niet snel in je hart zitten. Een madammeke dat zoveel probeert en durft te zoeken, die wel

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:10

Ik ben ook een trouwe meelezer en zo leuk om veel te herkennen van hoe ik t vroeger met m'n pony deed, nu is ie netjes opgevoed en niet zoveel werk meer
Braaf vind ik het als een paard uit zichzelf een heel rustig karakter heeft, voor braaf hoef je als eigenaar niks te doen, dat is je paard of dat is ie niet. Mijn pony is totaal niet braaf, ontzettend eigenwijs, ondeugend en kan heel ongehoorzaam/stout zijn, als in: jij maakt het niet interessant genoeg voor mij, dus ik ren gewoon even de andere kant op. Of zoals vandaag, heel leuk deze oefening, zo leuk dat ik alvast begin (was halt-galop). Ik moest er wel van lachen. Ik wilde geen braaf paard, ik wilde een pony met karakter en een eigen mening en die heb ik gekregen haha hij is nu 20 jaar, maar nog steeds heerlijk zichzelf. Aan de andere kant is hij echt wel opgevoed en kan ik m'n zoontje er zo mee laten lopen. Ik weet dat hij z'n grapjes voor mij bewaard zal ik maar zeggen, of in elk geval alleen kleine grapjes maakt bij kleine kinderen, even kijken of ie een gras sprietje kan mee pakken, dat soort dingen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 20:13

In alles met je eens. En dat punt waar de schellen van de ogen vallen lijkt bij steeds meer mensen te komen ook.

Maar ik zie veel (vooral oudere) mensen zo vastgeroest in óf het ho braaf, snoepje, of die maat 37 en er zit nog redelijk veel tussen :D
En het is (had ik het met Babootje gisteren nog over) ook vaak angst. Mensen zijn bang voor de energie, bang ook voor wat hun paard gaat doen als ze grenzen gaan stellen. En gaan zich dan verschuilen achter readers en alternatief gedoe, en eigenlijk zouden ze eens in de spiegel moeten kijken. Maar dat is ook iets wat ik vaker zie. Dat is ook waarom mensen zo gefrustreerd over paarden kunnen worden, paarden zijn spiegels van ons gedrag.

En ik denk dat heel vaak het besef er gewoon niet is, dat het juist dat gebrek aan grenzen en inconsequent en op verkeerde momenten belonen dat probleemgedrag heeft veroorzaakt in de eerste plaats. Dat was met de eigenaar van de Theemuts ook. De Theemuts kreeg: hooo...... braaf...... op het moment dat ze een driftbui had omdat de mens niet naar haar luisterde en snoep om te kalmeren. Je bent dan gewoon effectief verkeerd gedrag aan het belonen. En ook die maat 37 he, als die op het verkeerde moment komt, kun je een goed moment zodanig afstraffen dat dat paard dat echt niet meer gaat doen.

Een Madammeke gaat in je hart zitten, ja. Maar zij heeft ook een gebruiksaanwijzing, en haar lezen is bij tijden echt ontzettend lastig. Zij heeft een geweldig karakter, maar liet zich hoogst zelden echt zien. Madammeke is natuurlijk ook een heel verlegen kleuter die in een lijf zit dat wat te groot is voor haar. Een lijf op de groei <3

Maar echt, geen zotte dingen meer gehad met 'r. Wel veel kusjes en hele gesprekjes. Stiekem is het Madammeke namelijk heel, heel erg lief.

Flavlip: dat is bij mij een opgevoede bandiet :+

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:23

Bij mij zou de pony van Flavlip een pony met humor genoemd worden. :')
Ik geef zulke boefjes altijd bepaalde grenzen aan waarbinnen ze hun grapjes mogen uithalen, als in dat het wel veilig moet blijven voor iedereen.
Die grapjassen worden er nl heel blij van als ze dat beetje speelruimte krijgen en gaan dan op andere momenten vaak beter hun best doen voor je.

Traumapaard bij ons op stal stond geregeld te flippen, steigeren etc in de stal en de staleigenaar stond er dan koetsjiekoetsjie tegen te praten want dat zou helpen.
Dat alle stalhulpen weleens de stal uit geslagen waren of ineens een opgetild hoefje mochten bewonderen zodra je de deur opende maakte niet uit, dat er mensen een hoefje rakelings langs hun hoofd zagen schieten bij het (met zeer, zéér veel beleid) aansingelen, beugels op maat maken en opstappen was ook heel normaal.
En dat je er zowel van voor als van achter niet bij in de buurt kon komen zonder knauw/trap ook.
Niet voor niets dat ik weigerde uit te mesten of om wat voor reden dan ook in de stal te stappen, iets te vaak gezien dat ze heel rustig stond en een seconde later ineens hoefjes langs een hoofd zag komen. :x
En natuurlijk zal er een reden achter gezeten hebben maar imo zet je zo'n paard niet in voor de fok (resultaat: doodgetrapt veulen) of als lespaard.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 20:36

Oef, ja op dat moment moet je wel echt grenzen stellen, maar ook: welke zot zet zo'n paard in zo'n setting..... dat werkt toch ook niet? Bij ons werkt het omdat we een super rustige plek hebben, en de paarden niet door heel veel verschillende mensen gehanteerd worden.
En er zijn maar 3 mensen uiteindelijk die met Madammeke mogen lopen :)

Dat is voor een deel om het veilig te houden, maar ook om te voorkomen dat ze weer moet schreeuwen om haar punt duidelijk te maken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:37

Ik lees al een poosje mee en kan me helemaal vinden in de manier waarop je het aanpakt. Veel herkenning en ook van de diverse andere die hier posten.
Paarden zijn zo subtiel soms en dat is het moeilijkste om te leren lezen. Daarnaast moet je timing en feel zo verrot precies zijn bij dit soort paarden dat niet iedereen daarmee overweg kan.
Feestje om te lezen hoe goed het gaat! *\o/*
Mooi paard en met die bewegingen zou ze perfect slidings stops en rollbacks kunnen, ik zou er een westernzadel op knopen :D

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:46

Avalanche81 schreef:
Oef, ja op dat moment moet je wel echt grenzen stellen, maar ook: welke zot zet zo'n paard in zo'n setting..... dat werkt toch ook niet? Bij ons werkt het omdat we een super rustige plek hebben, en de paarden niet door heel veel verschillende mensen gehanteerd worden.

Dat is voor een deel om het veilig te houden, maar ook om te voorkomen dat ze weer moet schreeuwen om haar punt duidelijk te maken.

Dat was mijn gedachte ook en ik heb het ook weleens botweg gezegd tegen de eigenaar.
Maar die had 'm weggehaald uit een slechte situatie en iedereen moest daar maar begrip voor hebben.
Op dat punt heb ik ook gewoon aangegeven dat als ik die stal moest uitmesten ze ervoor moesten zorgen dat 'ie eruit was want anders deed ik het niet.
Ik zorgde ervoor dat zodra ze 'm eruit hadden ik de stal ook (vrijwel) direct deed, dan had 'ie een schone stal en hoefde later niet weer verplaatst te worden.
Paard stond later in een stalgang, gelukkig achter tralies en helemaal achterin want alles wat langsliep werd naar gebeten, gillebd naar uitgevallen of paard stond rechtop in de stal. :=

Betreffende paard had prima bij jou/jouw situatie gepast schat ik en dan wsl een stuk verder gekomen ook qua ontwikkeling. :j

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:48

Maar braaf heeft toch niets met de hoeveelheid energie te maken. Een paard kan kneiterheet en hoog in de energie staan, maar mega braaf en meewerkend. Een luie trage donder voelt misschien veiliger omdat het allemaal wat langzamer en voorspelbaarder gaat, maar kan feitelijk hartstikke stout zijn. Voor mij staan braaf en energie echt los van elkaar.

Overigens heb ik op de filmpjes nog niets gezien wat voor mij niet in de categorie megabraaf valt. Ik denk dat je, afgaand op deze filmpjes, feitelijk een heel braaf paard hebt gekocht. Misschien een trauma, misschien wel veel energie, maar van karakter wel heel braaf. Ziet er uit als een heerlijk paard!

Ik heb het filmpje van het indoen van het hoofdstel een paar keer bekeken maar om heel eerlijk te zijn snap ik de aanpak daar niet helemaal. Ik snap dat jullie proberen het paard zelf de keuze te geven het bit in te doen, dat is prima, maar ik vind voor een getraumatiseerd paard de wijze waarop wel heel gevaarlijk eerlijk gezegd. Ik zie meerdere keren de teugels bijna om de nek van degene die het hoofdstel indoet heen gaan (ik weet niet of jij dat bent of dat jij degene bent die filmt?). Als het paard uit angst een vluchtreactie krijgt kunnen hier wel hele nare ongelukken en nieuw trauma voor het paard uit voortkomen. Ik zou daar iets waakzamer op zijn en zou zelf dit toch in een meer besloten ruimte zoals een box doen zolang het paard nog niet helemaal safe in zijn reacties is. Verder zie of hoor ik daar ook geen clicker, klopt dat? Ik ken clicker training niet dus was benieuwd waar je mee clickert en op welk moment maar kan dat niet horen. Klopt het dat er in dit filmpje niet geclickert wordt of hoor ik het gewoon niet?

Wat bedoel je eigenlijk met die maat 37?? die snap ik niet. Is dat een Vlaamse term?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:50

Maat 37 is een schoenmaat oftewel een euphemisme voor een schop onder de kont. :)
Je gebruikt bij deze uitdrukking je eigen schoenmaat trouwens, dus als jij maat 40 hebt dan gebruik je dat.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:55

Oh ha ha..de bullebakken die ik ken die echt nog een ouderwetse schop onder de kont geven (eigenlijk ken ik er maar 1) die hebben allemaal een mannenmaat > 42 en dan in de vorm van een klomp :+ Overigens is die persoon niet oud maar gewoon lomp.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:57

De shetlander die me direct de stal uit mepte gewoon omdat hij tot dan overal mee weg was kunnen komen heeft toch echt een maatje 40 onder zijn kontje gehad van me. :+
Let wel; ik wist dat het gewoon een ettertje was en dat er geen angst oid achter zat. ;)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 20:59

cissy schreef:
Ik lees al een poosje mee en kan me helemaal vinden in de manier waarop je het aanpakt. Veel herkenning en ook van de diverse andere die hier posten.
Paarden zijn zo subtiel soms en dat is het moeilijkste om te leren lezen. Daarnaast moet je timing en feel zo verrot precies zijn bij dit soort paarden dat niet iedereen daarmee overweg kan.
Feestje om te lezen hoe goed het gaat! *\o/*
Mooi paard en met die bewegingen zou ze perfect slidings stops en rollbacks kunnen, ik zou er een westernzadel op knopen :D

Dankjewel :D
Ik heb er idd geen enkele twijfel over dat ze dat zou kunnen, alleen de vlakke gangen van de western sport spreken me niet zo aan :o

Misschien heb ik het mis hoor, maar wordt er ook niet op getraind om een jog en een lope zo vlak mogelijk te maken?

lor1_1984 schreef:
Dat was mijn gedachte ook en ik heb het ook weleens botweg gezegd tegen de eigenaar.
Maar die had 'm weggehaald uit een slechte situatie en iedereen moest daar maar begrip voor hebben.

Ja, dat is zo'n moment waarop ik me afvraag of het paard nu wel écht beter af is........ :=

Ik zeg die dingen overigens ook :j

oji schreef:
Maar braaf heeft toch niets met de hoeveelheid energie te maken. Een paard kan kneiterheet en hoog in de energie staan, maar mega braaf en meewerkend. Een luie trage donder voelt misschien veiliger omdat het allemaal wat langzamer en voorspelbaarder gaat, maar kan feitelijk hartstikke stout zijn. Voor mij staan braaf en energie echt los van elkaar.

Eens, daarom vroeg ik ook om te definiëren, omdat mijn idee van braaf een paard is dat respect heeft voor mijn ruimte en meewerkend is.
oji schreef:
Ik heb het filmpje van het indoen van het hoofdstel een paar keer bekeken maar om heel eerlijk te zijn snap ik de aanpak daar niet helemaal. Ik snap dat jullie proberen het paard zelf de keuze te geven het bit in te doen, dat is prima, maar ik vind voor een getraumatiseerd paard de wijze waarop wel heel gevaarlijk eerlijk gezegd. Ik zie meerdere keren de teugels bijna om de nek van degene die het hoofdstel indoet heen gaan (ik weet niet of jij dat bent of dat jij degene bent die filmt?). Als het paard uit angst een vluchtreactie krijgt kunnen hier wel hele nare ongelukken en nieuw trauma voor het paard uit voortkomen. Ik zou daar iets waakzamer op zijn en zou zelf dit toch in een meer besloten ruimte zoals een box doen zolang het paard nog niet helemaal safe in zijn reacties is.

Ik ben ermee in de box begonnen, en zonder teugels :) En ik heb ook totaal geen angst voor een schrikreactie, die heb ik heus wel gehad uiteraard, maar zij vlucht niet van mij af, ze vlucht naar me toe en omdat ze daar al vlak naast me staat, is ze niet bang. Het feit dat ik die veilige haven ben voor haar, en het niet haar taak is om te zeggen of er gevaar is of niet, maakt dat ik daar volkomen veilig sta. Zelfs als zij bang is, zoekt ze eerst bij mij de bevestiging.
En juist het feit dat ik volkomen ontspannen ben, zorgt dat zij dat ook is, ze weet door wat ik doe dat er ook geen gevaar is, en vertrouwt daarop. Ik ben de leider, en het is mijn taak om te zorgen dat zij veilig is. Dat is niet haar taak, en daarom kan ze ook ontspannen.

oji schreef:
Verder zie of hoor ik daar ook geen clicker, klopt dat? Ik ken clicker training niet dus was benieuwd waar je mee clickert en op welk moment maar kan dat niet horen. Klopt het dat er in dit filmpje niet geclickert wordt of hoor ik het gewoon niet?

Je hoort het niet. Ik klak met mijn tong, dat hoort zij wel, maar jij niet.
oji schreef:
Wat bedoel je eigenlijk met die maat 37?? die snap ik niet. Is dat een Vlaamse term?

Een schop onder de kont :D
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 28-12-21 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:59

lor1_1984 schreef:
Avalanche81 schreef:

Op dat punt heb ik ook gewoon aangegeven dat als ik die stal moest uitmesten ze ervoor moesten zorgen dat 'ie eruit was want anders deed ik het niet.
Ik zorgde ervoor dat zodra ze 'm eruit hadden ik de stal ook (vrijwel) direct deed, dan had 'ie een schone stal en hoefde later niet weer verplaatst te worden.
Paard stond later in een stalgang, gelukkig achter tralies en helemaal achterin want alles wat langsliep werd naar gebeten, gillebd naar uitgevallen of paard stond rechtop in de stal. :=

Betreffende paard had prima bij jou/jouw situatie gepast schat ik en dan wsl een stuk verder gekomen ook qua ontwikkeling. :j

Lang geleden stond er op de manege waar ik reed zo'n merrie. Maar dat paard werd heel aanhalig als ze hengstig was. Die heb ik een paar keer gepaaid als ze hengstig was en op enig moment kreeg ze door dat ik niet boos tegen d'r deed en werd ze ook voor mij aanspreekbaar.

Achteraf was dat paard helemaal niet geschikt om op een manege te staan. Ze werd verkocht naar iemand die d'r thuis had en ze is daar als een blad aan een boom veranderd in een gezellige knuffelkont, want dat was ze eigenlijk wel.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:01

Wat een knappe dame! Ze kijkt ook speels uit haar ogen, leuk dier. Lees met veel vermaak jullie verslag en reacties van medebokkers. Het gaat alleen zo snel dat ik lekker in meeleesmodus blijf.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 21:02

Oh, knal je reacties er maar lekker in hoor. Vind ik leuk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:14

Leuk hoe je het allemaal opschrijft en ik ben het ook volledig met je eens. Vooral je stukje over theemuts, hahaha.

Zelf haak ik af op een paard om die bijv bij te rijden als de eigenaar er aparte theorieën op na houdt of als de eigenaar mij van te voren volledig intrueerd hoe ik het moet doen. Ik heb ergens ook ruimte nodig mijzelf te kunnen zijn bij een bijrijdpaard. Ik heb een tijdje gereden bij iemand die heel dicht in de buurt kwam met hoe ik over paarden denk. Alleen was zij wispelturig. De ene keer deden ik en het paard het volledig fout in haar ogen en de volgende dag waren we geweldig. Daar ben ik uiteindelijk mee gestopt toen ik het patroon door had.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:18

Mijn dochter kocht in 2008 een hengstveulen die naar een hele fijne opfok is gegaan, hij begon onder aan de ladder in de groep maar op een gegeven moment, er waren er ook weer wat weg, was hij opgeklommen tot leider.
Zó mooi om te kijken hoe hij de rest terecht wees met lichaamstaal, even een oortje of een blik of een beetje een soort van draai en ze begrepen het.
Hij was erg respectvol ook naar ons maar ook jaloers als we een van zijn ‘onderdanen’ aanhaalden.
Ik ging weleens bij hem in het land zitten en alleen maar kijken.
Ook als we met hem liepen had hij aan een halve draai genoeg om te stoppen of te keren.
Daarom vind ik het prachtig hoe jij het doet, chapeau _/-\o_

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:22

Evamarie schreef:
Leuk hoe je het allemaal opschrijft en ik ben het ook volledig met je eens. Vooral je stukje over theemuts, hahaha.

Zelf haak ik af op een paard om die bijv bij te rijden als de eigenaar er aparte theorieën op na houdt of als de eigenaar mij van te voren volledig intrueerd hoe ik het moet doen. Ik heb ergens ook ruimte nodig mijzelf te kunnen zijn bij een bijrijdpaard. Ik heb een tijdje gereden bij iemand die heel dicht in de buurt kwam met hoe ik over paarden denk. Alleen was zij wispelturig. De ene keer deden ik en het paard het volledig fout in haar ogen en de volgende dag waren we geweldig. Daar ben ik uiteindelijk mee gestopt toen ik het patroon door had.

Klinkt een beetje als narcistisch gedrag?

Ik heb mijn meiden wel vrij uitgebreid geholpen. Die moesten de stap maken van manegepaard naar eigen paard en ik wilde wel dat dat goed ging. Was even samen buffelen maar het ging goed en nu zijn het blije meiden, en ik dus ook.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:26

Avalanche81 schreef:
lor1_1984 schreef:

Ja, dat is zo'n moment waarop ik me afvraag of het paard nu wel écht beter af is........ :=

Ik zeg die dingen overigens ook :j

Enerzijds wel want ik begreep dat paard behoorlijk mishandeld en verwaarloosd werd op het vorige adres.
Anderzijds had paard beter in een setting als die van jou gepast: veel meer rust en ruimte om te herstellen en heropgevoed te worden en het vertrouwen terug op te bouwen zonder enkel maar oetsjiekoetsjie en iedereen op de tenen eromheen bewegen en dan nog niet veilig zijn in de buurt van paard.
Geeft imo ook geen duidelijkheid aan paard en in mijn ervaring heeft elk dier dat nodig, juist de traumagevallen omdat die duidelijkheid en grenzen ook veiligheid bieden. :)
En nee, ik zeg niet dat paard een maat 40 onder de kont nodig had, enkel wat duidelijkere grenzen en soms een verbale correctie, gevolgd door een beloning wanneer het gewenste gedrag wordt vertoond.

Ik schat overigens ook in dat jij je paard niet zou laten dekken voordat paard op zijn minst stabiel en bijgedraaid zou zijn ipv juist in de instabiliteit ermee fokken want dat helpt de merrie te kalmeren.

Al met al; hoewel ik echt een schurfthekel had aan paard (vnl door het vertoonde gedrag) had ik er vooral ook heel veel medelijden mee.
Paard had beter af geweest op een privé stal oid, niet op een manege of anderszins drukke locatie iig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:28

ikke schreef:
Evamarie schreef:

Ik heb mijn meiden wel vrij uitgebreid geholpen. Die moesten de stap maken van manegepaard naar eigen paard en ik wilde wel dat dat goed ging. Was even samen buffelen maar het ging goed en nu zijn het blije meiden, en ik dus ook.

Mijn beroep is ambulant hulpverlener maar om er nou gelijk een stempel op te drukken :D, dat gaat mij te ver! Haha

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:33

Evamarie schreef:
ikke schreef:

Mijn beroep is ambulant hulpverlener maar om er nou gelijk een stempel op te drukken :D, dat gaat mij te ver! Haha

Nou nee, zo zwaar moet je er ook niet aan tillen. Er staat een vraagteken achter, hè :D

Mijn bijrijdmeiden hebben ook een stempeltje, met dank aan de receptioniste van een vorige baan: leasekinderen :')