Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xClaudiaaL

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:21

Hij wordt in mei 3.
Fijn dat er meer zijn die met hetzelfde kampen :)
Odin wordt volgende week gecastreerd, hij krijgt waar hij nu staat onbeperkt te eten (en ook goed spul wat speciaal voor jonge paarden is), staat op merriebrok en kan lekker buiten spelen.
Voor mij begint nu de zoektocht naar een passende brok, want ook hier moet ie dat wel naast onbeperkt hooi/kuil.

Afbeelding

Wil wel van de zomer af en toe het grondwerk op gaan pakken, idd voor goede spier opbouw :)

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:26

Toen ik zelf de brok nog verzorgde gaf ik hem junior&joints van action quality. Dat beviel me prima, paard at het ook met smaak

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:29

Die van mij ziet er ook ouder uit. De dierenarts ging vorig jaar eerst de tanden checken omdat hij niet geloofde dat ze al 2 was :=

Wat voeren jullie aan je jonkies? Ze staan hier op onverpakt hooi en ik voer sinds kort Florian, maar ben altijd benieuwd wat anderen doen :D

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:30

Niet beleren en er jong uit blijven zien zonder spieren gaat natuurlijk ook hand in hand.
Ik heb de dierenarts gevraagd om haar voedingsbenodigdheden door een rekenprogramma te gooien. Daar is uit gekomen dat ze een kilo brok (master basisbrok) nodig heeft naast het hooi dat ze krijgt, en 10 gram van een balancer (ik geef marstall force).

Daarnaast verwen ik haar een paar keer per week met slobber of doe een hand natures best muesli van pavo door haar brokken.

Die basisbrok doet ze echt een moord voor terwijl ze verder niet veel om voer of snoepjes maalt.

Ze is natuurlijk een akhal teke en zal nooit heel breed worden, dus als ik daar op ga wachten kan ik haar nooit inrijden. Ze wordt in mei alweer drie en ik verwacht gezien het tempo dat we tegen die tijd hopelijk veilig kunnen wandelen aan de hand.

Qua zadel hoop ik dat ze een simpele wintec of Stubben past. Dit is alleen voor het inrijden en dan wil ik ook een zadelpasser laten komen, én een Ghost boomloos laten aanmeten :P

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:41

Voor mij is voeding het tegengestelde... mijn dikke beer is veel te snel, veel te dik. Dus naast hooi krijgt hij gewoon een beetje basisbrok en dat is het..

Ik heb een oud, simpel, beleer-zadel, gewoon een simpele platte pannekoek zoals ze het noemen, zodat je ook makkelijk op en af kunt stappen. Wel een brede boommaat omdat ik fjorden heb, maar verder ligt het niet geweldig. Zodra ik heb gezien dat hij zichzelf niet tegen het hekwerk gooit ofzo, krijgt hij het zadel van Raika tijdelijk (dat is een op maat gemaakt Brandt zadel). En zodra hij netjes stap, draf en galop zou kennen dan haal ik de zadelmaker erbij om te kijken of het zadel van Raika ook voor hem geschikt is, of dat ik moet gaan sparen voor zijn eigen op maat gemaakte zadel.. :P

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:53

Ik ben je ook op Instagram gaan volgen Piekosjj, super leuk om te zien dat het zo goed gaat en jullie elkaar kunnen vinden! Ze ziet er gerust en tevreden uit, wat ook wel moet als ze zo lekker stil blijft staan:)

Wij hebben vandaag ook weer losgewerkt. Het ging echt fantastisch! Ze zocht echt de connectie op en vond snel ontspanning. De belofte van een emmer slobber zal geholpen hebben :Y)

En ik werd zo begroet in de wei:

https://youtu.be/15owveujmSY

Ze stonden helemaal achterin, toen ze me eenmaal doorhad zette het drafje zelfs nog even door in een galopje <3

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 19:31

Fijne begroeting!

Hier een PRE dus die wordt ook eerder te dik dan te mager. Ze krijgen florian dus, en vitalbix balancer en soms een beetje pavo Care4life (die heb ik voor mijn ruin). Heb haar een tijd wel de breed&grow van vitalbix bijgevoerd maar daar ben ik mee gestopt omdat ze er niet dunner op leek te worden :=

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:17

Tessla wordt dit jaar 5, maar zag er ook heel jong uit, echt een schrielkipje. Nu begint ze echt mooi uit te zwaren. Wat Gale zegt, dat gaat hand in hand. Als mens wordt je ook niet bespierd als je de hele dag op de bank zit :+ Verder krijgt ze enkel goede kwaliteit voordroog, ze ziet er erg goed uit. Zodra we meer intensief gaan rijden, dat ik wellicht wat toe voeg, maar voor nu is dat nog niet nodig :)

En Gale, verbaas je niet over hoe breed Tekes kunnen zijn! :D Hoe heet jij op insta? Wat lief hoe ze zo op je af komt <3

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:58

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 21:50

Ze staan hier op een paddock paradise, maar alles is nu best wel nat dus ze kunnen niet echt los. Vandaag de bak redelijk droog gemaakt en die voor de paarden open gezet. Ik hoop echt dat ze onder de man straks wat rustiger is :') ze kan zo los gaan haha! Ze was lekker op dreef met onze Welsh
Afbeelding

Ook zo lekker smerig Moska haha!

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 21:55

Na een tijd meelezen wil ik ook gezellig met jullie mee komen praten.

Mijn gelders veulen is inmiddels echt geen veulen meer :=
Eind mei wordt hij 3 jaar.

Hij heeft altijd aan huis gestaan dus is heel veel in handen geweest wat we echt kunnen merken aan hoeveel hij goed vind.
Inmiddels kent hij het hoofdstel, longeersingeltje, deken en beenbescherming. We zijn langzaam aan het longeren aan het oppakken wat hij heel braaf doet.

Qua planning ben ik er nog niet helemaal uit. Wil hem eigenlijk niet zelf onder het zadel beleren omdat ik na 5 jaar niet gereden te hebben hem niet mijn onzekerheid over wil geven. Maar hem wegbrengen doe ik ook liever niet.
Maar hij is vrij groot dus wil ook rustig aan doen met hem.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 18:00

Ik meet zelf m’n voer via een biotensor

Ik heb geen fan van voeders met veel suikers en zetmeel. Ik zoek dan liever een product wat natuurlijkers. Max krijgt nu 500 gram Equifyt gold die is hoog in eiwit. Daarnaast een balancer en onbeperkt hooi.

Hij mag nog wat meer spier krijgen maar dat komt wel zodra training echt gaat beginnen

Annieksie: dat heb ik dus ook ik wil niet weg brengen maar weet ook nog niet of ik zelf ga doen, heb nu wel de online cursus van dressuurnatuurlijk jonge paarden traject gekocht

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 20:33

Er was geen ruimte om los te laten vanmiddag, dus heb ik er maar een soort longeeroefening van gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij snapt het steeds beter, alhoewel razendsnel omdraaien nog steeds leuk blijft. Gelukkig doen we het zonder lijn. Ook heeft ie vandaag een soort van vastgestaan. Ging allemaal goed!

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 20:38

@plutolover; wat leuk dat je dressuur natuurlijk programma gaat doen! Ik heb hem vorig jaar aangeschaft, maar besloten met Miro een jaartje te wachten. Ik stroom dit jaar dus weer in! Het is echt een gaaf en volledig programma wat logisch opbouwt in kleine stapjes.

En alvast een voorschot genomen, heb een fijne NH instructeur gevonden die me op weg helpt. Hij is nu twee x geweest, en gelukkig volgt hij dezelfde benadering/ filosofie als Dressuur Natuurlijk.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 21:27

Ik heb er naar gekeken, maar ik denk dat mijn paard al een soortgelijk programma gaat krijgen zodat hij naar de plek gaat om beleerd te worden. Ze noemen het daar alleen niet zo en het wordt commercieel niet zo geprofileerd, maar het komt op hetzelfde neer (gelukkig). Ik ga er vanuit dat het proces van aankomst tot zelfstandig een rondje kunnen sturen een maand of zes gaat duren. Langer zou ook kunnen, is ook niet erg, het is per slot van rekening de basis voor hopelijk een jaar of 25 plezier samen.

@Anniekskie: leuk type paard heb je! Wat voor afstamming is het?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 23:38

Thami schreef:
@plutolover; wat leuk dat je dressuur natuurlijk programma gaat doen! Ik heb hem vorig jaar aangeschaft, maar besloten met Miro een jaartje te wachten. Ik stroom dit jaar dus weer in! Het is echt een gaaf en volledig programma wat logisch opbouwt in kleine stapjes.

En alvast een voorschot genomen, heb een fijne NH instructeur gevonden die me op weg helpt. Hij is nu twee x geweest, en gelukkig volgt hij dezelfde benadering/ filosofie als Dressuur Natuurlijk.

Ik heb ook iemand vanuit mijn opleiding bij Human & horse die mij helpt met Nh zei doet beide Uiteraard heb ik wel al een basis kennis vanuit mijn eigen instructeurs opleiding alleen hou ik graag van nieuwe dingen leren en hou me niet vast aan 1 manier omdat op dit moment de manier wat ik zelf weet bij Max soms tot mis communicatie leidt

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:47

Moska schreef:
Ik ga er vanuit dat het proces van aankomst tot zelfstandig een rondje kunnen sturen een maand of zes gaat duren. Langer zou ook kunnen, is ook niet erg, het is per slot van rekening de basis voor hopelijk een jaar of 25 plezier samen.

Hij loopt leuk rond Moska. Knap paard. Wat betreft de tijd van het leerproces, zo sta ik er ook in. Hij krijgt zolang hij nodig heeft, ik wil dat de basis goed zit en dat hij er ook nog wat lol in heeft.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 16:29

Vandaag echt heerlijk losgewerkt, ze begint de bedoeling te begrijpen. Ook was ze veel makkelijker rechtsom te krijgen en heeft ze zelfs een galopje rechtsom gedaan.
Heerlijk afgesloten met een emmer slobber! Mooi glimdier:) <3

Afbeelding

Afbeelding

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 16:33

Oh kijk ze heeft die typische Akhal-glans al! <3 Wat een lief filmpje ook dat ze naar je toe komt in de wei! :+:

Latino is eind vorige maand 4 jaar geworden, en vandaag hebben we al wat geoefend met wiebelen met het zadel. Wat vind hij het spannend he? :+

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:55

Galeobdolon, ze is zo leuk!

Haha Captain, het interesseert het echt geen biet. Hopelijk gaat het opstappen ook zo relaxed. Mag ik vragen welk zadel je erop hebt liggen?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:57

Wat zijn jullie goed bezig!

Mijn ukkie heeft vanmiddag een sessie trailertraining gehad en wat ben ik trots op hem! Hij deed het zo ontzettend goed en braaf. Van twee meter voor de klep stilstaan en kijken, tot zonder te verblikken of verblozen erin stappen, achteruit er weer uit, via de voorlader erin en via de achterklep er weer uit lopen en via de achterklep erin en via de voorlader er weer uit. En dat alles in een klein uurtje geleerd. Het geld voor de trainer meer dan waard!

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:50

Moska schreef:
@Anniekskie: leuk type paard heb je! Wat voor afstamming is het?

Hij is een WV Saron * Upperville

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 10:01

Leuk om mee te lezen! Ik begin ook rustig aan met mijn 3-jarige Gelderse. Ik heb een paar jaar geleden pech gehad met een jong paard dus vind het best spannend nu

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 09:30

ik ben vooral een meelezer

Ik merk als ik maximus bijv 3/4 dagen achter elkaar even 15 min wat mee doet, dat dit bij hem beter gaat dan als ik wat dagen oversla. Dus nu ga ik hem gewoon wat meer 'trainen'. maar dan wel rustig aan.

22 april staat er een afspraak met de zadelmaker klaar, dus heb ik een soort houvast om alvast met een bbp op te gaan longeren. Ik kan niet wachten tot de longeerbak er is.. Die zou in maart komen maar kan ook zo maar april worden.

weet niet of ik al gemeld heb maar wil ook starten met de online cursus van dresuur natuurlijk jonge paarden traject. misschien loop ik iets voor maar kan er vast veel uit halen.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:27

Hier ook even rust geweest. Fysio geweest en even laten herstellen, verder begonnen met de basis.

Hij oogt ook nog erg puppy, dus twijfel inderdaad ook of ik hem dit jaar zal beleren.
Hebben jullie een insta account voor je paard? Ik kan hier geen foto's plaatsen maar op insta staan er wel een aantal.
Spoiler:
spot.on.lester
voor wie wil volgen :)

Qua voer krijgt hij nu Pavo condition, 1 kg per dag. En als ik er ben krijgt hij een schepje muesli met lijnzaad en zeewier.

Verharen die van jullie ook zo erg?

En hoe maken jullie je paard straks 99% bomproof/verkeersmak?