Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:13

@_activeme: fijn dat het jullie goed geholpen heeft!

Lady heb ik vandaag voor het eerst met zadel gelongeerd! Eerst eventjes zonder zadel gelongeerd en daarna het zadeltje erbij gepakt. Stilstaand had ze al 2 keer het zadeltje op gehad maar nu wilde ik haar even laten stappen en draven. Stappen en draven met de beugels opgestoken ging mega goed. Daarna beugeltjes omlaag gedaan en na 5 passen stap had ze zoiets van IEEHHH DAT BEWEEGT!! Toen heeft ze even heel hard en gespannen rondgedraafd en heb ik haar maar laten lopen. Uiteindelijk kwam ze tot rust en heb ik haar rustig kunnen laten stappen en heeft ze daarna nog een drafje gemaakt. Ik heb een stukje kunnen filmen. Ik weet niet of jullie het kunnen zien: https://www.instagram.com/p/CJ0txUZh0U7 ... 2451232t2z

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:33

Hoi. Ik wil me hier ook melden :)

Dit jaar wil ik 2 van de 3 ponies onder het zadel hebben. Het zijn A ponys, dus ruitertjes zijn lastig. Gelukkig heb ik een vriendin die rijd én erg klein is. Dus ze mag de grootste van de 2 inrijden.
De andere is toch een flinke slag kleiner en smaller, dus denk dat ze daar helaas niet op past. Daar wil ik iemand anders voor zoeken.
De kleinste, Fflur, is al lang bekend met zadel en alle gekken fratsen. Alleen gewicht op de rug kent ze niet.
De andere, Lon, ben ik sinds december aan het longeren. Ze kent nu wel een longeersingel, maar meer nog niet. Pakt alles heel makkelijk op tot zo ver.
Beide dames worden dit jaar 6.
Ik hoop dat ik er tzt een ruitertje voor kan vinden. Vooral Fflur is echt wel modelletje rijpony en kan ontzettend leuk springen, dus zie daar wel toekomst in.
Ook worden ze dit jaar beide gedekt, dus als het goed is hebben ze in de winterperiode gewoon rust. En wie weet laat ik de 3e A dan in het najaar inrijden. Die word niet gedekt dit jaar.

Met inrijden ga ik pas beginnen wanneer het weer fijner word en de dagen langer. We hebben helaas niet de faciliteiten om in het donker en regen aan de slag te gaan. Maar dat maakt niet uit. Voor nu blijven we gewoon longeren met en zonder zadeltje.

Fflur
Afbeelding
De kleine van afgelopen jaar was al begonnen met het hangen ;)
Afbeelding

Lon
Afbeelding

Afbeelding

Cheyenne0252

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:10

Wauw Laura ik kon het op instagram zien. Wat knap en relaxt!!

Welkom KittyDylan! Mooie pony’s!

Hier zijn de plannen van het weekend even omgegooid.. gister een erg domme fout gemaakt en het halstertouw te lang vastgehouden toen ze schrok in de bak. Normaal laat ik dan los! Tenzij ik de longeerlijn er aan heb, dan kan ik genoeg afstand houden tot haar. Maar nee dit keer wilde ik vasthouden omdat iemand anders ook in de bak was. En toen mocht ik met de ambulance mee naar het ziekenhuis :( ik heb een schop van haar achterhoef op m’n voorhoofd gekregen. Behalve flink wat hechtingen en een slecht humeur gaat het prima. Geen inwendige schade of een hersenschudding gelukkig!

Maar dat betekent geen les vandaag en even rustig aan komende week. In m’n emotionele staat gisteravond was ik heel erg bang dat ik bang zou worden voor m’n eigen paard. Maar gelukkig is dat gevoel vandaag weer weg! Wel ga ik nog voorzichtiger zijn en voorlopig zelfs wandelen in de bak aan een lange lijn met cap op.. het had heel anders af kunnen lopen. Het leven met een jong paard gaat niet altijd over rozen -O-

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 16:19

_lauraaa_ schreef:
@_activeme: fijn dat het jullie goed geholpen heeft!

Lady heb ik vandaag voor het eerst met zadel gelongeerd! Eerst eventjes zonder zadel gelongeerd en daarna het zadeltje erbij gepakt. Stilstaand had ze al 2 keer het zadeltje op gehad maar nu wilde ik haar even laten stappen en draven. Stappen en draven met de beugels opgestoken ging mega goed. Daarna beugeltjes omlaag gedaan en na 5 passen stap had ze zoiets van IEEHHH DAT BEWEEGT!! Toen heeft ze even heel hard en gespannen rondgedraafd en heb ik haar maar laten lopen. Uiteindelijk kwam ze tot rust en heb ik haar rustig kunnen laten stappen en heeft ze daarna nog een drafje gemaakt. Ik heb een stukje kunnen filmen. Ik weet niet of jullie het kunnen zien: https://www.instagram.com/p/CJ0txUZh0U7 ... 2451232t2z

Superbraaf :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 16:43

Aii. Cheyenne dat is een naar ongelukje zeg. Rust maar even goed uit. Als ik het zo lees heb je geluk gehad dat je niet meer er aan hebt overgehouden :(:) een cap naast het paard is vaak geen overbodige luxe. Ik heb hem op de vorige stal ook op gehad om 1 hengstveulen buiten te zetten. Die kon flink steigeren als je er naast liep.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 17:14

Cheyenne0252 schreef:

Hier zijn de plannen van het weekend even omgegooid.. gister een erg domme fout gemaakt en het halstertouw te lang vastgehouden toen ze schrok in de bak. Normaal laat ik dan los! Tenzij ik de longeerlijn er aan heb, dan kan ik genoeg afstand houden tot haar. Maar nee dit keer wilde ik vasthouden omdat iemand anders ook in de bak was. En toen mocht ik met de ambulance mee naar het ziekenhuis :( ik heb een schop van haar achterhoef op m’n voorhoofd gekregen. Behalve flink wat hechtingen en een slecht humeur gaat het prima. Geen inwendige schade of een hersenschudding gelukkig!

Maar dat betekent geen les vandaag en even rustig aan komende week. In m’n emotionele staat gisteravond was ik heel erg bang dat ik bang zou worden voor m’n eigen paard. Maar gelukkig is dat gevoel vandaag weer weg! Wel ga ik nog voorzichtiger zijn en voorlopig zelfs wandelen in de bak aan een lange lijn met cap op.. het had heel anders af kunnen lopen. Het leven met een jong paard gaat niet altijd over rozen -O-

Yikes, dat klinkt heftig. Gelukkig geen heel nare verwondingen. En gelukkig is de angst ook weer weg. Postzegels verzamelen is veiliger, alleen jammer genoeg ook heel saai

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 17:27

Cheyenne0252 schreef:

Wow heftig zeg! := Gelukkig heb je er behalve een wonde niets aan over gehouden...

Mijn jonkies zijn echt super super braaf gelukkig! Zelfs braver dan sommige oudere paarden bij ons op stal. :') Maar daarvoor heb ik deze rassen uitgezocht.

Lijkt me niet gemakkelijk met zo'n kleine pony's KittyDylan! Ze zijn mooi! <3 Zijn het Weshjes?

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 17:42

Cheyenne0252 schreef:

Jeetje wat zal jij geschrokken zijn. Heel veel beterschap. Gelukkig dat je er geen angst aan overgehouden hebt.

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:10

Dank jullie wel :) inderdaad echt heel erg geschrokken maar mocht net even snel m’n auto ophalen op stal en Nena een aai gegeven. Helemaal geen angst thank god!!

Er heeft een engeltje op m’n schouder gezeten en ik leer m’n lessen hier ook echt van!

Iedereen veel plezier met de paardjes dit weekend <3

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:10

Jeetje Cheyenne, sterkte!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 00:49

Ik ben blij te lezen dat het goed is afgelopen. Een cap op terwijl je er naast staat klinkt soms nog niet eens zo gek.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 01:20

Sterkte Cheyenne!!

Mooie pony's kitty!!

Hier heeft Willem weer paar dagen vrij door modder.
En ik weet niet hoe die knol het voor elkaar krijgt. Je kan hel vandaag volledig poetsen en morgen hangen de klonters er opgedroogd in _O-
Die zoekt altijd het smerigste plekje uit...

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:10

Sterkte Chayenne! Ik heb een paar jaar terug hetzelfde gehad, op m'n voorhoofd tussen m'n wenkbrauwen. Ik blijf altijd nog wel uit de buurt van de achterbenen, maar ik ben nooit bang geworden voor dat paard.

Gister niet veel gedaan aangezien de bak helemaal ijs was, dus op t harder maar geoefend met heen en weer lopen en wat inbuigen.
De jongste doet het echt super, ook met longeren doet ze het goed. De oudste wil nog niet echt, die blijft aan me geplakt zitten met longeren. Iemand opperde hier om een stukje af te zetten met draad, alleen dat durf ik niet zo goed. Ze zijn namelijk geen draad gewend en de bak kan wel afgesloten worden met een ijzeren 4m breed hek alleen daar duwt/springt ze tegenaan om m open te maken

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 11:28

loveslimpie schreef:
Sterkte Chayenne! Ik heb een paar jaar terug hetzelfde gehad, op m'n voorhoofd tussen m'n wenkbrauwen. Ik blijf altijd nog wel uit de buurt van de achterbenen, maar ik ben nooit bang geworden voor dat paard.

Gister niet veel gedaan aangezien de bak helemaal ijs was, dus op t harder maar geoefend met heen en weer lopen en wat inbuigen.
De jongste doet het echt super, ook met longeren doet ze het goed. De oudste wil nog niet echt, die blijft aan me geplakt zitten met longeren. Iemand opperde hier om een stukje af te zetten met draad, alleen dat durf ik niet zo goed. Ze zijn namelijk geen draad gewend en de bak kan wel afgesloten worden met een ijzeren 4m breed hek alleen daar duwt/springt ze tegenaan om m open te maken

Ik heb dit ook gehad met Nino. Ik heb toen iemand anders een keer laten longeren en dat ik dan weg liep. Hij raakte even over de zeik maar daarna ging hij wel lopen. Toen heb ik het overgenomen. Daarna snapte hij wat de bedoeling was. Nu weet hij als ik de zweep pak dat hij moet werken.

Gisteren was er een stalgenootje die ging trailerladen oefenen. Ze vroeg of ik ook eens wilde oefenen. Daar zeg ik nee nee tegen. Dus ik nam Nino mee naar voren. We stonden voor de trailer. Hij was een beetje gespannen. Hij zuchtte een paar keer diep en liep er zo op. Even laten staan. Wat lekkers gegeven en er weer af gehaald. Daarna weer mee terug genomen naar stal. Ik was zo blij. Onze grondwerk en vertrouwen in elkaar groeit met de dag.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 13:00

Cheyenne0252 schreef:

Jeetje wat schrikken! En inderdaad in gevolg een cap op. Ik heb het ook op de harde manier moeten leren ( ook al had ik toen zelfs een cap op , alsnog een fikse hersenschudding). Ik durf niet eens meer zonder cap. Het wandelen nog wel maar zodra we de bak of paddock in gaan wordt een cap en handschoenen de standaard regel. Mij is ooit geleerd zodra je te relaxt wordt en denkt dit kan wel ga je fouten maken... Ik vindt het soms ook wel lastig dat je altijd je koppie erbij moet hebben.

--

Ofira heeft nog geen zadel opgehad. Ik ga het heel rustig aan doen ook omdat dit de eerste keer is dat ik een paard in rij. Als ik er dit jaar maar 1 keer heb opgezeten ben ik al blij. Ik heb nu in de planning om lekker te gaan wandelen totdat de stalpaarden weer het land in gaan. Ze moet nog leren om alleen te lopen dus daar kan ik nu mooi mee bezig. Daarna ga ik langzamerhand het longeren oppakken en laten wennen aan het zadel ect. Het is nogal een klein eindje lopen naar stal dus voordat ik dat ga doen wil ik haar eerst laten wennen aan weg van de kudde , maar ook dat ze weer terug gaat en niet zo nerveus hoeft te zijn.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 16:18

Beterschap Cheyenne! Ze kunnen helaas soms onverwachts uit de hoek komen.

Vanmorgen heb ik voor het eerst weer op Murphy gezeten sinds zijn verhuizing. Hij deed het uitstekend, heel relaxed en meedenkend. Ik ben dus een stapje verder gegaan en ben begonnen met teugel, gewichts en beenhulpen vanaf de rug.

Van de week had ik het hangen en sturen al voorbereid. Ik ben blij dat we weer een stapje verder zijn :j

Heerlijk ventje is het :D

Afbeelding

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:43

Wauw goed bezig laura. Wat relaxt
@stitchlover zit er al op. Beetje ver weg, maar ziet er ook goed uit.

@cheyenne, beterschap. Wel ff schrikken zeg. Snap wel dat je vast wilt houden met iemand er bij.

Hier rond oud en nieuw ff rustig aan gedaan. Hij vond het vuurwerk spannend.

Gisteren gelongeerd en hij begint het te snappen. Rondjes rennen gaat goed. Nu werken aan de overgangen.

Vandaag voor t eerst zadeltje op. En even het pad op en neer gewandeld. Hij was super braaf.

Afbeelding

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:49

Jeetje wat schrikken Cheyenne! Gelukkig is alles goed gegaan.

Ik begin ook steeds vaker een cap te dragen bij grondwerk. Ik wil het eigenlijk altijd maar het is nog geen gewoonte geworden dus soms vergeet ik het.

Niet alleen wegens mijn eigen paard, maar ook wegens paarden van anderen in de bak die soms al bokkend aan de haal gaan en compleet onbestuurbaar worden :=

Vandaag was het plan om een flink eind te gaan wandelen, maar meneer vond het te spannend dus ik heb het kortste blokje om gemaakt wat kon... Ik ga eerst maar even rustig opbouwen per huizenblok in de buurt van de stal, en pas als dat goed gaat ga ik weer stukjes tussen de akkers lopen. Denk dat het vergezicht en de wind hem een beetje gek maakten... Helaas dus ook geen foto, was onverantwoord om mijn mobiel te pakken :o

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:50

Beterschap cheyenne, wat een ongeluk in een klein hoekje.

Wat gaan jullie paarden lekker!

Ik laat het doen, en stap draf en gallop onder de man is al gelukt! Nog geen stap verkeerd gezet dus ik ben een trots baasje!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:09

Ik heb mij al langer geleden gemeld.

Maar ik ga nu ook proberen een begin te maken. Ik moet nog echt helemaal beginnen. Ik weet eigelijk ook niet zo goed wat ze wel of niet kent, maar daar kom ik dan wel achter :+

Ik probeer alles wel zo veel mogelijk bij te lezen en vind dat sommige al super snel gaan, dat is fijn want dat betekend vaak dat de paarden braaf zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:20

@stitchlover: ziet er goed uit zeg! :D

@joltsje: staat hem goed dat zadeltje! Fijn dat die ook zo braaf was.

@Fillis: langzaam kleine stukjes opbouwen, dan komt het vanzelf wel goed!

@nicky_rilana: toen ik die van mij kocht wist ik ook niet wat ze wel en niet kon. Ik kende haar al een half jaar toen ik dr kocht dus wist zowiezo dat ze niet zadelmak was (of ze moet al voor dr 2,5 een zadel op gehad hebben maar dat leek me sterk). Ik ben gewoon met haar begonnen alsof ze niks kende en dan zie je vanzelf wel hoe ze reageert.

Ik heb vandaag even een half uurtje met Lady gewandeld nadat we eerst samen de wei schoongemaakf hadden. Voor de eerste keer op onze nieuwe stal er op uit gegaan. Uiteindelijk kamen we nog een stalgenootje tegen die ook aan het wandelen was met die van haar en ben ik samsn met haar terug gelopen. Had eigelijk wat verder willen gaat maar had geen zin in zenuwachtig gedoe als we van elkaar weg zouden lopen. Ze was weer lekker braaf. Ik vroeg mij van de week af of ze eigenlijk wel ergens van kan schrikken en of ze wel helemaal in orde is want ze is zo rustig. Even later liep ik met haar naar buiten en stond de staleigenaar om hek hoekje hooi op de kruiwagen te laden. Daar schrok mevrouw van. Mijn eerste reactie: hehe ze kan het dus toch }>

Afbeelding
Afbeelding

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:36

Laura, ik weet zeker dat ze niks kent kwa zadelmak maken enzo. Het is niet mijn pony maar van iemand anders die op mijn advies gedenkt heeft en daar is dus deze pony uit gekomen. Ik weet dus zeker dat ik bij het begin moet beginnen maar ik weet bijvoorbeeld ook niet of ze ooit geborsteld is, of ik überhaupt haar benen kan optillen, of aan een touwtje mee lopen. Ze heeft de afgelopen 3 jaar samen gestaan met een ander paard en dat is het enigste.

Fij dat je paard je al lekker mee helpt met opruimen je hebt haar goed opgevoed, handig hulpje

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 23:14

@Cheyenne0252, Heftig. Beterschap.
@Retjethorse, Ja klopt zijn Welsh A'tjes :) Vind het inderdaad niet makkelijk en ook lastig om van de zomer een passend en ervaren ruitertje te vinden voor de vos. Want voor die pony ben ik toch wat angstig wat ze gaat doen.

Wat leuk dat sommigen er al op zitten. Mooie paarden :)

Ik heb vandaag de schimmel voor het eerst het zadel opgelegd. Zoals verwacht gaf ze geen kick. Het klapperen van de zweetbladen vond ze wel wat spannend maar dat liet ze niet zo zeer merken.Afbeelding
Afbeelding

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 08:44

ik vind het heel lastig om op iedereen te reageren. haha we gaan best snel. Of verbeeld ik mij dat haha.

Maar wat zijn sommige al goed bezig. Ik vind maximus echt nog te jong zowel lichamelijk als geestenlijk om al een zadel of iets op te leggen. Dus ook nog geen idee of ik hem dit jaar al ga 'inrijden' hij wordt in mei 3 dus alle tijd.

Wel wil ik rustig van voorjaar/lente de grondwerktrainingen wat meer oppakken en wat sireuzer. Miss zadelmak maken met een BBP. En dan van de najaar/winter weer met rust laten, en hem pas in 2022 gaan beleren dan wordt hij 4.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 08:48

Ik lees ook alleen nog maar mee met veel interesse. Ik begin pas als het weer mooier is :P, ook omdat ik 'm nog te jong vind. Tot die tijd geniet ik van jullie ervaringen :D.