[volg] Mijn beste vriend

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 16:59

little_birdy schreef:
Ik denk dat ts beter even alles met haar dierenarts op kan pakken zoals ze nu doet en die zal ook echt wel ander advies geven nu het een 3 jarige betreft ipv een 6 jarige

Precies, ik zou als ik ts was van de week even met de dierenarts overleggen met de dierenarts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 17:04

LiannePuthzy schreef:
little_birdy schreef:
Ik denk dat ts beter even alles met haar dierenarts op kan pakken zoals ze nu doet en die zal ook echt wel ander advies geven nu het een 3 jarige betreft ipv een 6 jarige

Precies, ik zou als ik ts was van de week even met de dierenarts overleggen met de dierenarts

Dierenarts komt volgende week dus dan bespreek ik het zeker!! Hij loopt overigens wel weer goed, dus wel een vooruitgang.

Zadelmaker is ook op de hoogte gesteld. Vrijdag breng ik m'n zadel weg voor de verkoop. Kom ik ook niet in de verleiding Hahaha (niet dat ik op zou stappen hoor, maar het gaat dan sneller kriebelen om te rijden).

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 17:08

En dan is het nog maar de vraag welke dierenarts. De ene dierenarts vindt (bijvoorbeeld) verbening van het hoefkraakbeen geen probleem. De andere tekent het doodvonnis van een dier met verbening van het hoefkraakbeen.

En de ene dierenarts adviseert helaas nog steeds die ophokplicht bij een peesblessure. Gelukkig adviseren steeds meer dierenartsen voldoende lange periode (maanden) weidegang.

Paard van TS heeft ook nog artrose, als jong ding. Dan is straks de pees minder slecht en de artrose flink verergerd. Lood om oud ijzer. Zeker als je al die tijd grotendeels opgehokt hebt moeten staan.
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 19-05-20 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 17:09

Mloes schreef:
Kinke schreef:
Natuurlijk maakt dat je keuze niet anders.
Ik wijs je er gewoon op dat, in tegenstelling tot wat jij dacht, bokkers in jouw topic het dus wel bij het rechte eind hadden. Ik vond het gewoon opvallend dat je alle opmerkingen die niet in je straatje waren wegwuifde en alleen nog maar leuke reacties wilde hebben. Er zit veel kennis op Bokt, is niet altijd leuk om te horen maar je kunt er veel van opsteken

Precies dit. Ook eens met je opmerking over de prijs van dit paard, e.e.a. is wel verklaarbaar nu.

Ik zou dit paard ook lekker van de ijzers halen en op de wei gooien, minstens een jaar. Even laten bijkomen, zowel lichamelijk als zeker ook mentaal. Herinner me ook een topic van jou over verveling op stal, hoe lang komt je paard nu buiten? Nog steeds een middag, dus 18 tot 20 uur op stal? Je hoeft niet voor dierenarts gestudeerd te hebben om te snappen dat dat niet heel bevorderlijk is voor een paard met artrose (voor geen enkel paard - maar das een andere discussie). Verhuizen naar een paardvriendelijke stal met voldoende weidegang is minder stressvol dan bijna de hele dag opgehokt staan.

Hij staat van sochtends vroeg tot eind van de middag (half 6 ongeveer) buiten. Dan komt ie met mij ook nog buiten en hij staat in een hele open lichte stal. S winters staan ze idd minder lang buiten, maar ook wel logisch als het belabberd weer is. Daarbij krijgt ie genoeg ruwvoer en er naast klein beetje brok met Lucerne, vitaminebrok en z'n supplementen. Waaronder glucosamine MSm voor de atrose.

Verhuizen ga ik niet doen, aangezien ik heel blij ben met de stal waar ik sta en de hulp die ik van hun krijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 17:13

Rocamor schreef:
En dan is het nog maar de vraag welke dierenarts. De ene dierenarts vindt (bijvoorbeeld) verbening van het hoefkraakbeen geen probleem. De andere tekent het doodvonnis van een dier met verbening.

En de ene dierenarts adviseert helaas nog steeds die ophokplicht bij een peesblessure. Gelukkig adviceren steeds meer dierenartsen voldoende lange periode (maanden) weidegang.

Paard van TS heeft ook nog artrose, als jong ding. Dan is straks de pees minder slecht en de artrose flink verergerd. Lood om oud ijzer. Zeker als je al die tijd grotendeels opgehokt hebt moeten staan.

Heb kundige dierenartsen. Beide gestudeerd in Amerika en gaan er nog regelmatig heen voor een opfriscursus. Daarbij is degene die atrose heeft vastgesteld,en advies heeft gegeven kundig genoeg. Zelfs nog beter als degene die de tanden doet :)

Ook heb ik een kundige smid. Net als dag ik advies vraag van andere mensen met veel ervaring. Daarvoor heb ik bokt niet nodig. Hij heeft geen verbeening van hoef kraakbeen puur en alleen atrose in het kogelgewricht. De rest is prima(op de scheve hoef na, waar hij nu voor gecorrigeerd word)

Ik neem ook alleen advies van de da aan. Verder even niemand, of nah ja neem her wel aan, maar doe er niets mee.

Rambogirl

Re: Mijn beste vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 17:26

Voor iemand die zegt dat ze heel makkelijk is ben je een stront eigenwijs persoon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 17:32

Rambogirl schreef:
Voor iemand die zegt dat ze heel makkelijk is ben je een stront eigenwijs persoon

Ik neem gewoon advies aan van kundige mensen. Die ik in het echt zie en spreek. Dat maakt me niet stront eigenwijs.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 17:49

Jeetje TS, wat een bizarre wending zeg.. Zo jong en dan al zoveel problemen, arm dier :( Goed dat je het nu weet, kun je er nu rekening mee houden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 18:03

Marije_1997 schreef:
Ik heb contact gehad met het pre stamboek. Zij hebben Corazon gevonden en hebben me verteld dat hij uit midden Spanje komt en nog maar 3 jaar!!! Blijkt te zijn.

Dit is wel een beetje een shock voor mij, en deels ook schuld gevoel. Maar nu weet ik z'n gedrag wel te verklaren. En kan ik dus aan de slag zoals het hoort met een 3 jarige Spanjaard.

Dus geen 6 jaar, maar 3 jaar en waarschijnlijk gaat ie nog lekker groeien. Opzich wel blij mee, jammer dat ie nu al zo "verpest" is. Maar ik ga me er hard voor maken dat het goed gaat komen. Links of rechts km, we gaan we komen.

Ohw.. en de kans dat ze de verkeerde hebben gevonden is heel klein?

Als het zo is hè? Dan kan maar zo zijn dat ie nog lekker uit gaat dijen en je over 2 jaar een heel ander paard hebt.

Wel jammer dat ie zo vroeg al bemerkingen heeft. Maar ja nu niets meer aan te veranderen.

Toch... is het zeker dat het de jouwe is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 18:12

Het levensnummer/chipnummer is het zelfde dus kan denk ik wel met zekerheid zeggen dat het de mijne is.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 18:59

LiannePuthzy schreef:
little_birdy schreef:

Jep en niet te lang wachten, want je hebt hem nog steeds onder het zadel als ik me niet vergis?

Ik snap dat je liever de DA vertrouwt dan ons, dat moet je ook zeker doen, maar zorg wel dat je DA alle mogelijke info heeft om beslissingen te maken en weet dat een tijd op de wei voor een jong paard nooit een slechte keuze is, wat jij ook mogen denken. Het is gewoon het gezondste, tonen heel veel studies aan, als ze al spelend met soortgenoten pezen en banden kunnen sterken op eigen tempo, coördinatie kunnen oefenen.. je mag niet denken dat aansterken en ontwikkeling stopt op het land, vaak gaat dat net sneller daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 19:06

Hij staat nu al bijna zo'n 7 weken stil. Maar ben ook niet van plan er weer op te stappen tot sowieso volgend jaar.

Momenteel gaan we wel een revalidatie in. En een correctie van een extreem scheefstand hoef. Dus ga even afwachten wat aangeraden word. Hij moet gecorrigeerd worden. En liever nu dan later denk ik om erger te voorkomen.

Zadel gaat overigens sowieso weg. Die lag al niet lekker. Daarvoor zat ik er max 3 keer per week 30 min op. Dus is ook niet dat ik hem overvraagt heb. Ik kon dit niet weten, dus ga mezelf nu ook niet de oliebol in praten.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 19:10

Dat was ook absoluut niet mijn bedoeling. Dit kon je niet weten! Ik vond hem jong ogen, maar iberiërs hebben dat vaak. Wilde je alleen meegeven dat je mogelijk de beste kansen hebt als je hem alsnog even op het land zet, met de beste bedoelingen. Niet enkel voor het paard, maar ook voor jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 19:31

SinneJ schreef:
Dat was ook absoluut niet mijn bedoeling. Dit kon je niet weten! Ik vond hem jong ogen, maar iberiërs hebben dat vaak. Wilde je alleen meegeven dat je mogelijk de beste kansen hebt als je hem alsnog even op het land zet, met de beste bedoelingen. Niet enkel voor het paard, maar ook voor jou.

Hij oogt ook jong, maar blijkt ook jong te zijn. Vond ik zelf ook, maar dscht eerder dat dat kwam door een achterstand ofzo. Maar het verklaart zoveel, dus ik ben bang dat hij echt van 2017 is.

Ik wacht even af wat de dierenarts zegt. Als die zegt het land op en de hoefsmid is het hier mee eens (ivm corrigeren) dan gebeurt dat uiteraard tot aan de winter. Dat zou trouwens niet heel erg zijn, want we gaan misschien nog 4 weken op vakantie. En dan kan ik dus de revalidatie niet zelf doen. En dat bevalt me niet zo. En ik wacht ander advies van 2 volledig onbekende partijen ook even af.

Ik vind het zelf ook lastig om te bedenken wat het beste is. Ik ga dan ook goed nadenken. En ondertussen hopen de fokker te vinden, wellicht kan die het bevestigen of ontkrachten. En me meer vertellen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 19:34

Maar hoezo zou het paard niet op het land kunnen als de hoeden gecorrigeerd moeten worden?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 19:37

Dat klinkt in ieder geval als een heel goed plan! En op het land kunnen ze normaal nog wel hoefzorg krijgen toch? Ze worden ook bekapt lijkt me. Het is minder handig, dat snap ik, maar misschien is er een (goede) smid in de buurt die het ziet zitten de regelmatige afspraken door te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 19:37

LiannePuthzy schreef:
Maar hoezo zou het paard niet op het land kunnen als de hoeden gecorrigeerd moeten worden?

Omdat hij ook op ijzers staat. Dus wil het ook in overleg met de smid doen. Als de ijzers noodzakelijk zijn ga ik em niet op het land in een kudde zetten natuurlijk. Dat is te gevaarlijk. Zoveel voor em zelf als anderen. Ik wacht het allemaal even af.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 20:37

Marije_1997 schreef:
LiannePuthzy schreef:

Omdat hij ook op ijzers staat. Dus wil het ook in overleg met de smid doen. Als de ijzers noodzakelijk zijn ga ik em niet op het land in een kudde zetten natuurlijk. Dat is te gevaarlijk. Zoveel voor em zelf als anderen. Ik wacht het allemaal even af.

Die van mij staan in de kudde, merries, ruinen diverse met ijzers voor of rondom... niks gevaarlijks aan en ja er lopen ook jonge (3/4 jarige) in.

Maar goed.... succes met alles, hopelijk heb je er over een jaar een “gezond” dier aan en kun je ermee aan de slag.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 22:18

Ik denk eerlijk gezegd dat dit paard pas op zn 2e een paspoort heeft gekregen en de geboortedatum er daarom fout in staat. Zoiets. Het stamboek zal heus niet liegen maar misschien is de eigenaar slordig geweest.

De andere mogelijkheid is dat jouw tandarts en da het gebit van een 2 a 3 jarige niet van een 5 a 6 jarige weten te onderscheiden. Dat lijkt me stug. En anders zorgelijk.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 22:47

'Het stamboek' is iemand die de chip plaatst, een papiertje invult en opstuurt naar een kantoor.
Daar kan van alles mee mis gaan, al dan niet willens en wetens.
Het is in ieder geval fijn dat het paard nu de tijd en aandacht krijgt om te herstellen. Dat is, ongeacht zijn leeftijd, belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 15:58

senna21 schreef:
'Het stamboek' is iemand die de chip plaatst, een papiertje invult en opstuurt naar een kantoor.
Daar kan van alles mee mis gaan, al dan niet willens en wetens.
Het is in ieder geval fijn dat het paard nu de tijd en aandacht krijgt om te herstellen. Dat is, ongeacht zijn leeftijd, belangrijk.

De Spaanse registratie lijkt te kloppen. Ben nu nog opzoek naar de fokker of de finca waar hij vandaan komt. Staat ook een nummer fokker bij. Dus als iemand daar kennis van heeft, stuur een pb hahaha.

Hij zal ergens tussen de 3 en 5 zitten wss. Dus hoe dan ook gewoon nog jong. Ik ga even voorlopig per dag kijken. En natuurlijk flink aan de gang met de zoektocht. Want nu zet ik door ook nu ik zo dichtbij ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 10:40

Ik kom steeds meer dingen tegen. En ik weet het niet zo goed meer. Dus ik laat alles voor wat het is. Leeftijd word gecheckt door de tandarts vandaag.

Ik moet me gaan focussen op het zoeken van een nieuwe baan. Helaas is m'n contract ontbonden. Dus zal de zoektocht naar [***] zijn verleden even laten voor wat het is.

Morgen komt de dierenarts weer voor een klinische controle. Ben benieuwd of we weer mogen opbouwen.

Ze zeggen na 7 goede jaren komen 7 slechte jaren. Nu is het voor mij een jaartje goed gegaan hahaha en alles zit nu weer tegen helaas. Dat merkt [***] ook. Dus moet echt even voor mezelf kiezen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 10:44

Bah, vervelend dat je contract ontbonden is, hopelijk vind je snel een nieuwe leuke baan

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 10:47

He dat klinkt niet fijn. Maar begrijp ik dat er vanuit Spanje dus (gelukkig) niet bevestigd is dat hij echt nog maar 3 is momenteel?

Succes met het zoeken van een andere baan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:01

Rocamor schreef:
He dat klinkt niet fijn. Maar begrijp ik dat er vanuit Spanje dus (gelukkig) niet bevestigd is dat hij echt nog maar 3 is momenteel?

Succes met het zoeken van een andere baan

Nee. Maar heb wel een vermoeden dat [***] geen [***] heet, maar Casanova. Het paard wat de vriendin van de handelaar heeft gehad is exact het zelfde. Zelfs het rechterbeen wat dik is zag ik terug komen op een bepaalde foto. Hoeven zijn het zelfde. Hoofd loopt het zelfde inclusief de kuiltjes boven de ogen. Dan zou hij idd 6 jaar zijn nu. En dat is wel een geruststelling. Maar ondanks dat ga ik tot de winter rustig aan doen.