Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Granoek

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 11:59

Ja heel raar maar de dierenarts zei dat zelf ook, alle trekpaarden of zware paarden gaan plat met een pony dosis.
Als we met de gekeurde hengsten op medische keuring moeten worden ze ook altijd verdoofd voor de foto's en die krijgen echt mini dosis, maar we staan na afloop altijd nog een hele tijd te wachten, ze zijn gewoon nog te suf om terug op de trailer te kunnen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 12:02

Granoek schreef:
Oh ben blij dat die van mij lam gaan van een shetlanddosis verdoving haha. Scheelt toch weer :=

Serieus?? Zulke grote paarden?
Wat apart, de moeder van Cas kreeg ik alleen goed verdoofd met een dubbele dosis.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 12:05

ja alleen Dexter zijn eet-reflexen bleven wel aanwezig toen de tandarts kwam haha, maar ja als het er zo in zit krijg je het er ook niet zomaar uit :')

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 12:06

Hahha heerlijk die grote beesten, ik hou ervan

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 12:10

Hihi, die eetreflexen :))

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:34

Wat goed, Iriscope!
Lief van je vriend! Must be love!

Granoek *\o/*

Goed om die pees even te checken! Je kunt maar beter weten of er iets aan de hand is in dat soort gevallen.
Goede combi zo, scheelt ook weer een keer verdoven.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:43

Kimmsel, je bent echt bezig met een hele kudde zo te lezen. Eyo is wel echt heel knap, welk ras is ze?

Iriscope wat leuk voor het eerst erop! Fijn dat ze zo ondanks de spanning toch erg braaf was. Ik zou zelf alleen al nerveus worden van je man :+

Granoek, wat goed van Duke! Eerste stapjes onder het zadel :D
Als beelddenker ging ik wel even stuk om het eetreflex bij de tandarts, in mn hoofd at hij dus de tandarts dus op :Y)

Vientje, better safe than sorry, groot gelijk dat je het even laat scannen!

Ik hoop van het weekend weer voor het eerst op Merlin te gaan! Hij doet alles met longeren nu zo goed en zo braaf! Moet het alleen niet te hard zeggen want dan zal je net zien dat het weer niet door gaat -O-

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:47

Iriscope, zelf heb ik ook zo'n man.. :') maar achteraf had ik hem er liever niet bij gehad, het heeft voor mijn vorige paard niet voordelig gewerkt, hij voelde haarfijn aan dat zijn begeleider niet relaxed was en was daardoor veel meer gespannen.

Granoek, haha die eetreflex.. _O-
Mijn shet krijgt altijd een dikke verdoving en dan probeert hij nog weg te lopen bij de tandarts en zijn we met drie man druk. :D
Goed dat je gereden hebt, hij vindt het wel best. +:)+

Vientje, balen, hopelijk is het niks.

Jantjuh, hopelijk gaat het nu lukken!

Kimmsel, jij hebt het helemaal druk!
Mooie maantjes.. <3
Fijn die ontspanning.

Fransje, zonder dat je er erg in had gewoon zomaar blijven staan! :D
Bij Malik gaat het de ene keer goed, de andere keer nog niet, dan wil hij naar me toe bij halt, maar op zich heb ik dat lievdr dan doorlopen/weglopen.

Verder kan ik niet teruglezen zo op mijn mobiel dus sorry dat ik niet op jullie reageer, ik zag wat nieuwe mensen maar geen idee meer hoe jullie heten.. _O-

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:50

Daarom mag mijn vriend hier ook niet meer meehelpen _O- Die is ook veel te gespannen en gaat dan domme dingen doen of iets doen zonder overleg (zoals ineens weglopen van het paard terwijl ik erop zit...). Gelukkig heb ik een verzorgster die me heel goed helpt en die ook weet hoe ik het graag heb. En vooral belangrijk: die loopt niet zenuwachtig te doen :))

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:54

Janntjuh schreef:
Kimmsel, je bent echt bezig met een hele kudde zo te lezen. Eyo is wel echt heel knap, welk ras is ze?

Eyo is een paint horse. En ja, ik blijf lekker bezig zo. De volgrnde staat al in de wacht om te beleren! :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:59

Goldenarrow, klunzig vind ik eigenlijk wel grappig, daar wordt je paard eigenlijk alleen maar mak van, maar spanning is echt een no go.
Mijn vorige paard was geen goede combi met mijn man, met Malik is dat gelukkig anders, nu krijg ik selfies hoe ze samen in de stal liggen.. _O-

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 15:02

Mijn vriend is heel goed met de paarden, en klunzig vind ik verder ook niet erg, maar het is niet heel handig als ik erop zit en het paard in kwestie is nog erg gespannen. Ik heb maar 1 nek en wil die graag heel houden. Maar de paarden hier zien vanalles hoor, van spelende kinderen op het terrein tot ik die vastzit in de modder en die eruit getrokken moet worden :+ In my defense: de heenweg ging WEL goed := (en op de terugweg kwam ik vast te zitten en moest Anna, de 2-jarige merrie, mij eruit trekken. Dus die is nu ruitermak _O- )

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 20:06

Gelukkig is mijn man al jaren een paardenvent dus hij weet wel heel goed dat ie gewoon rust moet uitstralen en deed dat ook gewoon. Als ie mij niet had verteld dat ie eigenlijk een beetje bang was, had ik het er niet aan af gezien. Een ideale situatie is het echter niet, zeker niet omdat hij ook de reflexen niet heeft om het juiste te doen als ze zou flippen.

Helaas heb ik geen andere keus, maar daarom is het des te fijner dat mn eigen merrie al (deels) zadelmak deze kant op komt :j

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 12:03

Granoek, wat gaaf die eerste pasjes!! Zodra je gaat zitten lijkt het ook echt of hij even achterom kijkt van huh? wat doe je nu? :+ ik moest ook wel lachen om de eetreflex! Wat vreemd idd dat ze maar een pony dosering nodig hebben. Ben benieuwd of dat voor de fjordsels ook geld. Voor de tandarts verdoven wij ze niet. Met castreren heeft norvik toen (naast plaatselijke verdoving) een roesje gehad (hij is staand gecastreerd), maar geen idee hoeveel dat precies was haha.

Wat schattig, die mannen in paniek <3 geen idee hoe mijn niet paarden-man het over een halfjaar gaat vinden. Toch maar beleren met hulp van een vriendin dan haha.

Kimmsel, jij hebt het inderdaad druk zeg! Lijkt me wel gaaf, maar wel een risico om altijd met die jonkies bezig te zijn? Vind je het ooit spannend?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 12:17

Renee_S schreef:
Granoek, wat gaaf die eerste pasjes!! Zodra je gaat zitten lijkt het ook echt of hij even achterom kijkt van huh? wat doe je nu? :+ ik moest ook wel lachen om de eetreflex! Wat vreemd idd dat ze maar een pony dosering nodig hebben. Ben benieuwd of dat voor de fjordsels ook geld. Voor de tandarts verdoven wij ze niet. Met castreren heeft norvik toen (naast plaatselijke verdoving) een roesje gehad (hij is staand gecastreerd), maar geen idee hoeveel dat precies was haha.

Wat schattig, die mannen in paniek <3 geen idee hoe mijn niet paarden-man het over een halfjaar gaat vinden. Toch maar beleren met hulp van een vriendin dan haha.

Kimmsel, jij hebt het inderdaad druk zeg! Lijkt me wel gaaf, maar wel een risico om altijd met die jonkies bezig te zijn? Vind je het ooit spannend?

Ja dat ziet er heel schattig uit maar is eigenlijk puur het feit dat hij gewend is langs die kant een koekje te krijgen zodra ik zit _O-

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 13:06

Mijn vent zou nog niet in de buurt van mijn paard komen als mijn leven er vanaf hing. Niet zijn hobby. Soms wel jammer. Kan soms best fijn zijn om samen op pad te gaan in plaats van altijd alleen worstelen. (Laatst 2 paarden mee naar de rijvereniging, paarden staan op 2 verschillende stallingen, en in het donker... :+) Maargoed, het is wat het is.

Ben toch een beetje bang dat ik me zou gaan irriteren aan alles wat ie fout doet als ie eens mee zou gaan. :')

Renee_S schreef:

Zeer, zeer, zelden. Ik werk ook enkel vanuit ontspanning en de fokker vind dit ook heel belangrijk. Ik mag er dus de tijd voor nemen en dat zorgt ervoor dat het bijna altijd soepel en rustig gaat. Geen spanningen, geen weerstand, geen angst.

Soms merk ik wel dat als het paard eventjes schrikt, ik zelf ook weer goed moet ademhalen, maar over het algemeen ben ik geen bangepoeperd. Anders zou dit een lastig beroep worden. _/-\o_

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 13:08

Ik vertrouw de mijne 100% in zijn handelingen, hij is opgegroeid tussen de trekpaarden en kent ze beter dan ik. Maar we hebben verschillende visies wat betreft het beleren en een hele andere omgang, zijn paarden op zijn manier en ik help hem graag. Maar dan ook wel mijn paarden op mijn manier en daar heeft hij moeite mee haha, volgens mij denkt hij vaak nog dat ik niet weet wat ik doe of dat ik roekeloos ben.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 16:31

*\o/*
Afbeelding

Mijn vriend is ook niet van t hele voorzichtige. Hij was net nog zo van “als jij er nu niet op gaat dan spring ik erop!”

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 18:42

Jaaa!!!! 3de sessie ging super!
Eerste keer 4 voetjes op de klep. Heel veel spanning dus terug achteruit rondje door de bak en nog eens.
Gelijk veel minder spanning en dapper de wagen in!
Weer rustig eruit gehaald en de 3de keer "laden" het kontje voorzichtig om gezet zodat ze er echt in stond!

Super blij met de stappen die ze maakt! Zo blij dat ze spanning zo goed weer af laat vloeien. Trots op dr!

Als het in draaien nog beter lukt volgende keer kunnen we het tussenschot gaan introduceren :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 19:27

Wat worden er mooie stappen gemaakt! Van er op tot braaf op de wagen, fijn hoor!

Ik ben heel kritisch wie mij mag helpen. Bij Flynn heeft mijn staleigenaresse me geholpen, denk dat dat bij Feyre weer net zo gaat. Wel gaaf, zij gaat dan met dezelfde merrie meer op stap in als toen met Flynn, bijna 8 jaar geleden. Het was eigenlijk de bedoeling dat Flynn mee op stap moest met Feyre maar ja.. hartfalen is niet te genezen en zo was mijn grootste vriend ineens zo maar dood.

Vandaag een rondje gewandeld met Fey, dit keer weer met een ander paardje erbij. Het waaide en was woest weer, en ik heb voor het eerst in 2,5 jaar een schrikreactie bij Fey gezien :oo :') Het was wel een leerzaam rondje, er gebeurde van alles én ze moest een heel stuk achter het andere paard lopen. Dat vindt ze helemaal niks, ze stampt het liefst voorop. Dus goed om dat een keer te oefenen, want straks onder het zadel moet ze ook gewoon op elke positie buiten zoet zijn.

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 19:29

Berdien schreef:
Wat worden er mooie stappen gemaakt! Van er op tot braaf op de wagen, fijn hoor!

Ik ben heel kritisch wie mij mag helpen. Bij Flynn heeft mijn staleigenaresse me geholpen, denk dat dat bij Feyre weer net zo gaat. Wel gaaf, zij gaat dan met dezelfde merrie meer op stap in als toen met Flynn, bijna 8 jaar geleden. Het was eigenlijk de bedoeling dat Flynn mee op stap moest met Feyre maar ja.. hartfalen is niet te genezen en zo was mijn grootste vriend ineens zo maar dood.

Vandaag een rondje gewandeld met Fey, dit keer weer met een ander paardje erbij. Het waaide en was woest weer, en ik heb voor het eerst in 2,5 jaar een schrikreactie bij Fey gezien :oo :') Het was wel een leerzaam rondje, er gebeurde van alles én ze moest een heel stuk achter het andere paard lopen. Dat vindt ze helemaal niks, ze stampt het liefst voorop. Dus goed om dat een keer te oefenen, want straks onder het zadel moet ze ook gewoon op elke positie buiten zoet zijn.

Bizar hoe het soms kan lopen he, zodat ineens kunnen ze weg zijn. Genieten van ieder moment...
Ja inderdaad we zijn allemaal goed bezig!
En het jaar moet nog beginnen!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 19:58

Dit was onze dag [ITP] Mijn grote, lieve, Spaanse kerstcadeau Joya! , ze is inpsk-proof.

Wat goed Phuddle, helemaal op de wagen!

Berdien, bizar is dat als ze ineens overleden zijn! Mijn paard viel ook ineens dood neer in het weiland.. Gras nog in haar mond..
Klinkt zeker als een leerzaam rondje met Fey.

Janntjuh *\o/* *\o/* *\o/*

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 21:16

Wat goed Phuddle en Janntjuh! *\o/*

Wat is Joya braaf zo :))

Leerzaam rondje Berdien :)

Hier ook gaan wandelen in de wind tussen de regenbuien door...Pinda was driedubbel knetter := Stuiterend en snuivend naast me, niet luisteren, over me heen denderen...dat werd een leerzaam wandelingetje ~~}> Maar achteraf, het is een driejarige gup die toch maar gewoon in haar eentje mee de weg op gaat in een storm, met rennende en gillende paarden langs de weg, tractors, kettingzagen en blaffende honden achter de struiken. En dan nog een groot deel van de weg braaf naast me en buiten wat gestuiter en gesnuif deed ze eigenlijk niet zo veel. Toch best braaf voor de omstandigheden, gupje kreeg best wat voor de kiezen :(:) Stalgenoten met volwassen paarden vonden op het erf aan de hand stappen al eng, wussies :P

Pinda's bult is weer weg, en de richel op de pees ook bijna niet meer voelbaar :) Voor de zekerheid maar wel scannen maar ben blij met hoe het nu lijkt, donderdag zag ik het zwart in maar heb nu hoop dat het meevalt.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 21:35

Gaaf zeg fransje! :D Wat doet Joya dat goed! Die challenge wil ik ook eens doen met Aliaa. :))

Haha, wat grappig dat iedereen liever geen man/vriend geeft om te helpen met beleren! :P Bij Aliaa en mij was het de bedoeling om er ook iemand bij te hebben (mijn moeder) maar die is er amper bij als ik bij Aliaa ben. :') Op stal is er ook zelden volk aanwezig, dus ik heb zowat alles alleen gedaan. _O-
Gelukkig luistert Aliaa heel goed en is ze heel nuchter qua karakter. Tot nu toe heeft ze geen enkele kik geven tijdens het beleren/inrijden.

Ook op dit weer reageert ze totaal niet. Ik kan met Aliaa aan een los touwtje gaan wandelen terwijl er buiten veel wind is. Ze was hyper maar vreemd genoeg is ze net aangenamer om mee te werken wanneer ze lekker fris staat. :')
Afbeelding

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 22:08

Retjethorse schreef:
Gaaf zeg fransje! :D Wat doet Joya dat goed! Die challenge wil ik ook eens doen met Aliaa. :))

Haha, wat grappig dat iedereen liever geen man/vriend geeft om te helpen met beleren! :P Bij Aliaa en mij was het de bedoeling om er ook iemand bij te hebben (mijn moeder) maar die is er amper bij als ik bij Aliaa ben. :') Op stal is er ook zelden volk aanwezig, dus ik heb zowat alles alleen gedaan. _O-
Gelukkig luistert Aliaa heel goed en is ze heel nuchter qua karakter. Tot nu toe heeft ze geen enkele kik geven tijdens het beleren/inrijden.

Ook op dit weer reageert ze totaal niet. Ik kan met Aliaa aan een los touwtje gaan wandelen terwijl er buiten veel wind is. Ze was hyper maar vreemd genoeg is ze net aangenamer om mee te werken wanneer ze lekker fris staat. :')
[ [url=m/gj7oAD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haha, ja, ik doe het zeker liever zonder. Enkele echt fijne paardenmensen, die ik vertrouw, mogen me helpen, maar anders doe ik het nog liever alleen. En die mensen zijn op 1 hand te tellen. :+

Maar zo ben ik uberhaupt naar mijn paarden. Ik laat niet zomaar iemand met mijn paard weglopen, tenzij ik erbij ben of diegene vertrouw.

Je hebt toch ook al een aantal keer op Aliaa gezeten, of vergis ik me? Jij doet het ook vrijwel alleen dus?