[VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 19:16

zigranta schreef:
-O- Dat is balen!! -O-

Ja. :( Ik kijk wel verder, maar had hier toch erg graag een veulen van gehad. Ik weet dat er binnenkort een nieuwe fokker in Amerika begint die een hele rits goede paarden heeft gekocht. Ik hoop er met hem uit te komen om wat diepvries van goeie hengsten naar Europa te krijgen de komende jaren. Voor dit seizoen zal dat te laat zijn. En het hangt ook af van mijn financiële ruimte in de toekomst, natuurlijk.

silverdapple schreef:
Nog bedankt voor je uitgebreide antwoord op mijn vraag over de geschatte vraagprijs van een eventueel veulen, ik heb het toentertijd aandachtig gelezen maar het is me toen niet gelukt om meteen te antwoorden.

Wat een beest op de vorige pagina. :~ Waar staat hij als ik vragen mag? Het is zó jammer dat geld zo'n grote rol speelt in deze.

Om eerlijk te zijn mag je wat mij betreft in iedere post betogen over je fokvisie, dat is nou een van de voornaamste redenen waarom ik het zo leuk vind om dit topic te volgen.

:o Dankjewel.
De hengst staat (zie eerdere post) in Virginia.
Ik heb natuurlijk een heel idee bij wat ik wil fokken en waarom en welke richting het ras uit zou moeten naar mijn mening, maar ik heb 2 merries en tot nu toe maar 1 veulen gefokt op een populatie van een stuk of 6000. Dan mag ik in elk geval enkel hopen iets bij te dragen aan behoud van hetgeen waar deze paarden oorspronkelijk beroemd en berucht om waren. Ik heb geen enkele intentie een exotisch sieraad of warmbloed te fokken. Maar er zijn veel goede hengsten verloren gegaan, vaak zonder opvolger ten faveure van enkele klinkende namen. En prima als anderen dat mooi vinden, maar ik heb om allerlei redenen liever een veulen van Monmartr dan een van Garayusup. De realiteit is dat de een tientallen zo niet honderden nakomelingen heeft en de ander niet. En z’n grootvader is ook al oververtegenwoordigd. Voor de bloedspreiding alleen al “niet zo handig...” Wat verder ook je gading is qua fokkerij.

De vader van Muzka heeft geen opvolger.
Voor Rustam geldt hetzelfde. Voor veel van dit soort hengsten is dit het geval. In de afgelopen 10 jaar zijn hengsten gestorven die beter aansloten bij het Turkoman type en/of genetische diversiteit en kwaliteiten konden bieden die ik steeds minder terug zie. Ik heb meer keuze in hengsten dan 10 jaar terug, maar de keuze is veel eenzijdiger geworden. En ik heb al een merrie met relatief hoog COI.

Kijk, ik ben in de minderheid. Velen vinden hun eigen paarden oprecht superieur aan een hengst als Rustam of Kardash. Velen vinden het geen probleem als een hengst populair is. Zo zijn er veel nakomelingen van de Sere hengst Serasker. En Serasker is oprecht een hengst met diverse echt goede nakomelingen. Maar Sere heeft veel meer goede nakomelingen gehad dan enkel Serasker. In Frankrijk is een goede Sere zoon gecastreerd, is een andere goede hengst van die lijn, van Mergen (van Meidanli, ook van Sere) gecastreerd. Zowel de Meidanli als de Koldun tak is enorm zeldzaam. Het is Serasker dat de klok slaat.
Vooral hier in het Westen is men enorm gevoelig voor grote namen en klinkende namen en enorm gevoelig voor het oordeel van de keurmeester. Ik snap dat, want als je een elite predikaat krijgt dan denken mensen dat je wel een heel goede Teke moet hebben.

En het Sere verhaal is slechts 1 voorbeeld van 1 bloedlijn...
Ik zie zelfs hengsten die worden ingezet die erfelijke gebreken hebben en/of doorgeven, die een slecht karakter hebben maar wel een mooi, rastypisch hoofd.
Een deel van het probleem is gebrek aan openheid en (daaraan gekoppeld) gebrek aan kennis. Velen willen wel, maar kunnen niet. En dat begrijp ik.

En heb ik recht van spreken met dat ene veulen dat ik ooit gefokt heb?! }:0

joey2010 schreef:
Wat een prachtige hengst...

Ik lees dat ook zowat alles de revue al bij je gepasseerd heeft om toch n veulen (sperma) van deze hengst te kunnen krijgen.
Zooooo jammer dat er op dit moment geen gelegenheid ertoe is.

Ik vind het ook prachtig hoe je alles zo uitlegt ( maar dat heb ik al vaker gezegd) .

Ik hoop zo dat je je droom ooit nog kan en mag verwezenlijken.

:o Dankje. Soms kruip ik zonder dat ik het in de gaten heb alsnog op de praatstoel, haha.

Anoniem schreef:
Inderdaad, jouw manier van uitleggen is zo fijn en duidelijk.

Dankjewel.

gerlindie schreef:
Hier sluit ik me helemaal bij aan!
Ik vind het super leerzaam <3

:D :D *\o/*

wendy1987

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:33

Ik vind het zo interessant allemaal! Ik lees stilletjes alles mee en geniet van je verhalen en uitleg over hengsten en keuzes!

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:40

O, ja, duizenden tot tienduizenden euro's om even je merrie te transporteren voor een hengst is wel, uh, hoe zeg je dat, pittig. (Alhoewel me een collectief dan wederom niet zo'n onrealistisch idee lijkt, dan haal je de hengst hier heen i.p.v. de merrie daar heen en dan kijk je of kosten gesplitst kunnen worden... Maar ja, dan moet je al wel een serieus aantal geïnteresseerden hebben. Goed, ik droom verder, jullie vast ook... -O- )

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 23:28

Intussen verharen de paarden nog steeds. Muzka is aan een kant heel behoorlijk verhaard al en aan de andere kant niet. Gek gezicht, want aan de ene kant is ze mooi goudkleurig en aan de andere kant veel lichter. :))
Intussen kijken we nog wat rond voor hengsten. Hoe het dit seizoen gaat verlopen weet ik niet en of we de financiële ruimte houden voor allerlei plannen, laat staan wilde plannen, moeten we ook nog zien. Er staat voor dit jaar al zoveel op stapel. En de pandemie heeft een aantal dingen, waaronder het fokken, toch een beetje op losse schroeven gezet. Misschien dat de dames en heren Teke fokkers ervan leren en vanaf volgend jaar massaal KI gaan aanbieden. Dromen mag, toch?

Ik denk dat ik voor de toekomst mijn pijlen moet gaan richten op de nieuwkomer die binnenkort in de VS opstart. Hij heeft nl. érg interessante paarden gekocht. :j
Overigens hoeft een interessant gefokte, sportieve hengst niet duur te zijn. Ik had het in mijn vorige post toch over de Sere lijn en dat bepaalde takken daarvan zeldzaam zijn?
Nou, zie hier een uitmuntend gefokte hengst van de Koldun tak: https://www.akhal-teke.pro/sport-horses/Karaul/

Waar (en of) ie intussen naartoe is verkocht weet ik niet, want bij Uspensky staat ie iig niet meer.
En heel betaalbaar, overigens.

Vandaag had ik de camera mee, maar foto’s schieten zat er niet in. Jammer, volgende keer beter. :(:)

wendy1987 schreef:
Ik vind het zo interessant allemaal! Ik lees stilletjes alles mee en geniet van je verhalen en uitleg over hengsten en keuzes!

Dankjewel. Ach ik heb zo door de jaren heen een heel beeld gecreëerd bij wat ik wil fokken en welke hengsten daarom wel of niet bij mijn merrie (merries, inmiddels) zouden passen en ook vanuit mijn wetenschappelijke expertise veel gezien, gelezen en veel ideeën opgedaan. Ik heb zo dus een heel systeem waarop ik hengsten analyseer, haha. Ook kijkend naar hoe anderen tot keuzes komen in dit ras maar ook bij andere rassen. Interessante materie, wel. :j

silverdapple schreef:
O, ja, duizenden tot tienduizenden euro's om even je merrie te transporteren voor een hengst is wel, uh, hoe zeg je dat, pittig. (Alhoewel me een collectief dan wederom niet zo'n onrealistisch idee lijkt, dan haal je de hengst hier heen i.p.v. de merrie daar heen en dan kijk je of kosten gesplitst kunnen worden... Maar ja, dan moet je al wel een serieus aantal geïnteresseerden hebben. Goed, ik droom verder, jullie vast ook... -O- )

Oh, dat is ook zeker zo. Bij de AT is het echter sowieso een lastige kwestie omdat men zo verspreid zit. En tegenwoordig zijn er ook heel veel particulieren die bijv. maar 1 of 2 paarden hebben.
Wij denken zeker verder. :j Als ik een veulen voor een net bedrag verkocht krijg heb ik natuurlijk ook meer ruimte om terug te investeren, maar ja voor een goed veulen heb ik eerst ook een geschikte hengst nodig. :Y)

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 18:47

Zou jammer zijn als het fokken niet door kan gaan dit jaar maar wel begrijpelijk in deze situatie.

Die Karaul is een mooi dier :j

Wat ik me nog afvroeg onder het mom van ‘durf te vrafen’; hoe denk jij over de hengst Gaon Shael? Ik vind het zelf een heel mooi paard en volg de stoeterij nu een tijdje op Facebook.
Wat maakt dat je deze hengst niet in jouw lijstje met potentiële hengsten hebt staan?
Ben zomaar benieuwd.

Vind je uitleg steeds heel interessant dus vandaar

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 19:46

Nou ja, los van andere overwegingen staat hij (enkel natuurlijk) in Moskou ter dekking. Maar dat is misschien geen bevredigend antwoord op je vraag? :+

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:54

Nu heb je mijn nieuwsgierigheid ook gewekt met die fokker in de VS. Ik ben erg benieuwd welke paarden hij heeft. Ik kan je smaak in AT's wel appreciëren. :o Niet enkel de AT's hoor, je honden zijn ook ongelooflijk gaaf. <3
Ik krijg al bijna medelijden met je man/vriend. :') Als hij ook zo'n selectieprocedure moest weerstaan... :D O:)

En dat antwoord is niet erg bevredigend nee, we zijn beter van jou gewoon. :P

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:52

JoSav schreef:
Nou ja, los van andere overwegingen staat hij (enkel natuurlijk) in Moskou ter dekking. Maar dat is misschien geen bevredigend antwoord op je vraag? :+

Aha :+ dat verklaard al een hoop :')
Maar ik hoor graag je verdere overwegingen haha

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 23:26

Retjethorse schreef:
Nu heb je mijn nieuwsgierigheid ook gewekt met die fokker in de VS. Ik ben erg benieuwd welke paarden hij heeft. Ik kan je smaak in AT's wel appreciëren. :o Niet enkel de AT's hoor, je honden zijn ook ongelooflijk gaaf. <3
Ik krijg al bijna medelijden met je man/vriend. :') Als hij ook zo'n selectieprocedure moest weerstaan... :D O:)

En dat antwoord is niet erg bevredigend nee, we zijn beter van jou gewoon. :P

:+

Omdat ie nog niet officieel van start is hou ik dat nog ff voor me, vind ik wel zo netjes. Maar zodra hij zijn website lanceert zal ik die hier plaatsen en dan kunnen jullie je vergapen aan de mooie Tekes. :Y)

Haha, dankjewel voor het compliment. Mijn man is ook knap. :+ :+ Die trekt ook wel veel aandacht van vrouwelijk (en mannelijk :') ) schoon. Van mensen in het algemeen eigenlijk. :))
Ik heb een kritisch oog, of zo. :')

lideli schreef:
JoSav schreef:

Aha :+ dat verklaard al een hoop :')
Maar ik hoor graag je verdere overwegingen haha

Ik kan natuurlijk een heel uitgebreid antwoord gaan geven, maar in het kort...
Ik vind het een mooi paard, mooi massief ook. Ik vind de hengst en zijn nakomelingen echter persoonlijk in bepaalde opzichten veel te warmbloedig (o.a. beweging). En ik wil geen warmbloeden fokken. Ik vind hem weinig “Turkoman”. Dat het dan een van de meest toonaangevende stoeterijen en hengsten betreft van dit moment verandert daar niets aan.
Als ik oneindig geld had en moest kiezen tussen een hengst als Karaul en een hengst als Gaon dan wist ik het wel. :j Ik wou dat ik dat niet hoefde uit te leggen, maar het is heel erg veelzeggend voor wat de huidige markt doet dat een hengst als Karaul met zo’n afstamming en kwaliteit 5-10.000 moet kosten en wordt verkocht als sportpaard versus Gaon die voor 100.000+ wordt aangeprezen als meest toonaangevende dekhengst van dit moment. De een is veel meer Turkoman dan de ander. Of, een hengst als Monmartr, of Khorezm van Dacor. Zou ik ook liever gebruiken. :j (Khorezm is veel te nauw verwant, maar dat is het punt niet...)
Een hengst als Kardash is jarenlang genegeerd door fokkers. Tot vorig jaar een dochter Europees kampioen werd, maar nu is ie 31 en met pensioen.
Ik weet niet of dat meer vragen oproept dan beantwoordt. :')
En vrienden maak ik hier ook niet mee, vrees ik. :7
Maar goed, ik opereer in de marge met mijn 2 merries. :+ Kun je makkelijk omheen. :+ :+

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 23:36

Bedankt voor je antwoord, ik begrijp waar je op doelt. Voor mij is het helemaal niet zo dat ik Gaon fan ben oid. Ik kwam hem alleen vandaag weer tegen op Facebook en moest toen aan jouw topic denken.
Ik was dan ook gewoon benieuwd wat een kenner zoals jij ziet wat ik als leek niet zie.
Je gedachtegang is goed te volgen :j
Als ik nu nog eens naar hem kijk met jouw uitleg ernaast zie ik ook dat hij inderdaad best wat weg heeft van een ‘gewone’ warmbloed. Leuk en leerzaam om het zo te bekijken!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 23:37

Tijd om je 'man' een eigen ITP te geven.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 12:48

lideli schreef:
Bedankt voor je antwoord, ik begrijp waar je op doelt. Voor mij is het helemaal niet zo dat ik Gaon fan ben oid. Ik kwam hem alleen vandaag weer tegen op Facebook en moest toen aan jouw topic denken.
Ik was dan ook gewoon benieuwd wat een kenner zoals jij ziet wat ik als leek niet zie.
Je gedachtegang is goed te volgen :j
Als ik nu nog eens naar hem kijk met jouw uitleg ernaast zie ik ook dat hij inderdaad best wat weg heeft van een ‘gewone’ warmbloed. Leuk en leerzaam om het zo te bekijken!

Het is een type dat al jaren aan populariteit wint. Persoonlijk vind ik dat dat ten koste van het traditionele Turkoman type gaat, incl. waardevolle eigenschappen. Niet iedereen denkt daar hetzelfde over. Bij een ras als de AV is die ruimte er vanwege de grote populatie, maar bij de Teke ga je dan in de marges werken en daarom is het voor mij dus ook zo moeilijk een passende hengst te vinden om Muzka II te kunnen fokken.

Xyris schreef:
Tijd om je 'man' een eigen ITP te geven.

_O- Naar eigen zeggen is hij nu een ouwe zak, maar de caissières denken daar duidelijk anders over. :))

Foto van zijn paardje ook ok? :D

Gisteren hadden we niet meer genoeg tijd om foto’s te maken. We hadden haar toch snel ff gewassen en tegen de tijd dat ze droog was en echt begon op te glanzen was ons tijdblok (coronamaatregel) voorbij en moesten we dus weg.
Vandaag of een van de komende dagen wagen we afhankelijk van het weer nog een poging want ondanks dat ze nog niet helemaal door de wintervacht heen is glanst ze al behoorlijk goud op.
Hier toch alvast een voorproefje, met dus nog niet de perfecte omstandigheden die haar vachtkleur recht doen. In het echt is ze nog veel meer goudkleurig. En ondanks dat ik deze kleur gewend ben bij dit ras denk ik in de zon echt :wow: holy sh*t wat een kleur!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier was ze dus op plekken nog best nat.

De stalhouder was de goudglans ook al opgevallen en vroeg al hoe deze kleur nu heette. Want tja, het toont heel anders dan “gewoon” valk.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:58

Wauw, nu zie je de glans idd nog een stuk beter! :wow: Gelukkig maar is ze een Teke, anders zou je bang moeten zijn dat iemand haar uit de weide zou stelen. :P

Straks komen er bokkers naar jou toe om advies in te winnen voor de zoektocht naar hun ideale man en blijft het niet enkel bij paarden... _O-

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:25

Wat heeft ze op die laatste foto een volwassen uitstraling zeg! Ze is zo mooi <3

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:05

Heb je die trend voorbij zien komen dat er bladgoud op de vacht werd geplakt voor fotoshoots en zo? Er zijn ook een aantal topics op Bokt geweest met fotografen die dat deden. Nou sla het bladgoud bij Manari maar over, dat is haar vacht één en al. Haha! Ze wordt al een heuse dame, hoor, ze komt al wat meer in proportie...

Dat je terughoudend bent om te praten over de hengsten waar je niet voor zou kiezen dat begrijp ik, in zekere zin zeg je toch dat je het niet eens bent met andermans keuzes. Tegelijkertijd vind ik het (net als de meesten hier) wel interessant, ik leer als leek toch wat meer over wat er gaande is in Akhal-Tekeland...

Ik ben erg benieuwd naar de paarden van de nieuwe fokker.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:27

Je zou hier inderdaad zo fotoshop vermoeden om zo'n glimmend paard te krijgen :oo

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:34

Wat toch een prachtig paardje! Ik zou ook graag eens naar Verweggistan komen om wat foto’s te maken, als dit over is :D
Hoe ver is ze nu ongeveer met zomervacht?

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 20:00

Wauw wauw! Ze is echt zo mooi.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:36

<3 mooooi!!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 14:42

Retjethorse schreef:
Wauw, nu zie je de glans idd nog een stuk beter! :wow: Gelukkig maar is ze een Teke, anders zou je bang moeten zijn dat iemand haar uit de weide zou stelen. :P

Straks komen er bokkers naar jou toe om advies in te winnen voor de zoektocht naar hun ideale man en blijft het niet enkel bij paarden... _O-

_O- Hahahaha. Daar heb je geen pedigree database voor dus is vast een stuk lastiger. :))
En ja, Muzka valt wel op zo met haar gouden velletje.

Piekosjj schreef:
Wat heeft ze op die laatste foto een volwassen uitstraling zeg! Ze is zo mooi <3

Dankjewel! Wisselend is ze nog heel puppy of juist heel volwassen! :j

silverdapple schreef:
Heb je die trend voorbij zien komen dat er bladgoud op de vacht werd geplakt voor fotoshoots en zo? Er zijn ook een aantal topics op Bokt geweest met fotografen die dat deden. Nou sla het bladgoud bij Manari maar over, dat is haar vacht één en al. Haha! Ze wordt al een heuse dame, hoor, ze komt al wat meer in proportie...

Dat je terughoudend bent om te praten over de hengsten waar je niet voor zou kiezen dat begrijp ik, in zekere zin zeg je toch dat je het niet eens bent met andermans keuzes. Tegelijkertijd vind ik het (net als de meesten hier) wel interessant, ik leer als leek toch wat meer over wat er gaande is in Akhal-Tekeland...

Ik ben erg benieuwd naar de paarden van de nieuwe fokker.

Ja, maanden of zelfs wel al dik een jaar geleden inmiddels kwam er een oproep onder de AT groepen op FB over bladgoud fotoshoots. Waren ze op zoek naar bij voorkeur goudvalk Tekes. Voor een goudvalk idd een beetje overdreven. :))

Wat betreft hengsten: inderdaad, en de een kan beter tegen kritiek dan de ander. Zo zijn er ook hengsten die ik voor een andere merrie wél geschikt zou vinden ook met wat ik voor ogen heb binnen de fokkerij, maar voor de mijne absoluut niet. Er zijn ook eigenaren die elke vorm van kritiek als persoonlijke aanval zien. Ik bedoel, mijn mening is ook maar een mening, ik kan hem onderbouwen en je mag het met me eens zijn... of niet. :D

gerlindie schreef:
Je zou hier inderdaad zo fotoshop vermoeden om zo'n glimmend paard te krijgen :oo

:)) Wat een werk. Of zou het stiekem best makkelijk kunnen zijn met een filtertje of twee? In het echt glanst ze in de zon veel meer dan op deze foto’s!

Mariett schreef:
Wat toch een prachtig paardje! Ik zou ook graag eens naar Verweggistan komen om wat foto’s te maken, als dit over is :D
Hoe ver is ze nu ongeveer met zomervacht?

3/4 ongeveer? Hier en daar heeft ze nog vlakken winterhaar. :j Binnen een paar weken is ze denk ik klaar met verharen, maar geen idee of dan de maatregelen al versoepeld zijn.

jeetje77 schreef:
Wauw wauw! Ze is echt zo mooi.

:D Dankjewel!

Hannanas schreef:
<3 mooooi!!

:D :D

Verder ben ik nog druk in gesprek wat betreft hengsten en toekomstige plannen voor de fokkerij.
Foto’s maken is helaas in het water gevallen. Een aantal stalgenoten hield zich op de dag die we gepland hadden niet aan hun tijdblok en daardoor zijn wij weg gegaan (teveel mensen) en later teruggekomen. Toen waren ze 40 minuten later nóg niet weg en uiteindelijk hadden we dus geen tijd meer om Muzka af te spoelen en op de foto te zetten. Daarna is het kouder en bewolkter geworden en met koud weer zal ze niet snel genoeg drogen. Dan is er dus niet genoeg tijd om én te wassen én te drogen én op de foto te zetten. Jammer...
Dus nu stellen we het uit tot het weer echt eventjes goed warm en zonnig is. Het is niet anders. :( Hopelijk is ze tegen dan niet in een heel lelijke fase, haha.

Vandaag gingen de paarden voor het eerst van het winterland naar de nieuwe weide. Muzanna vond zoals gewoonlijk alle gedoe van de andere paarden maar onzin en nam uiteindelijk van helemaal achterin (ze gaat als laatste buiten) alsnog het voortouw. Toen liep de rest eindelijk ook door. :D
Manari was in eerste instantie vooral druk aan het spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 17:53

Die specifieke glans is toch echt adembenemend. Dat zou ik graag eens proberen vast te leggen.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 13:18

Anoniem schreef:
Die specifieke glans is toch echt adembenemend. Dat zou ik graag eens proberen vast te leggen.

Het is nog best lastig te fotograferen, moet ik zeggen! Het reageert enorm sterk op licht en is daardoor altijd anders. :j

Momenteel weinig te updaten. Muzka is weer gaan groeien. Eind deze week wordt ze alweer 2. Echt bizar. Eens zien wat de meetstok aangeeft, al zal ze denk ik juist vanaf nu weer echt goed gaan groeien.
Verder dragen beide merries nu hun nieuwe graasmasker. Hiervoor had ik die van Greenguard, maar dat gaf bij Muzanna tandschade en dat wilde ik bij Manari graag voor zijn. Na uitvoerig onderzoek hebben we besloten voor beide een Easygrazer aan te schaffen. Dat betekent minder innamerestrictie en dat vond ik wel spannend, maar omdat het masker uitvoerig is getest, ook op tandschade, leek het me de beste optie. Pittig qua prijs, dat wel (300 euro lichter...) Tot nu toe erg tevreden, maar ze dragen de maskers nog niet zo lang. Ik moest ook eea aanpassen met bontjes bij beide want ze kregen er wondjes van. Muzanna had vrijwel direct een flinke frictiewond en verder diverse kale plekjes op het hoofd. Vooralsnog gaat het met bontjes wel goed en zijn de plekjes niet erger geworden. Ook is de wond nu rustig en niet meer rood.
Hopelijk blijft het daar dus bij.

Binnenkort ga ik ook een afspraak maken om bij de dubbel crème te gaan kijken. Als we dekken zal dat dus iets later in het seizoen zijn, maar een mei of juni veulen is nog vroeg zat. Muzka is ook een mei veulen. En anders dekken we volgend jaar pas weer. Of niet. Ik ben er nog niet uit.

Intussen ben ik qua grondwerk al eventjes op weg met Muzanna en dat gaat lekker. Hopelijk kan ik er dan binnenkort weer eens op.
Dat is inmiddels echt al ff geleden, maar is altijd opstappen en wegrijden geweest. Tekes zijn zulke fijne paarden!

Als het weer meezit zal ik rond Muzka’s tweede verjaardag de camera weer eens meenemen. Hopelijk is het dan warm genoeg om haar vooraf eventjes te wassen want het is een heus zandmonster op dit moment. :))

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 20:48

Manari Nur is vorige week zondag 2 jaar geworden!
Bizar hoe snel dat gaat.
Qua groei heeft ze bijna de hele winter stilgestaan en is pas net weer echt gaan groeien.
Ze kruipt langzaam richting 155 en achter is ze daar al voorbij, want ja... ze groeit een beetje achterstevoren := (zoals de meeste jonkies.) Eens zien hoeveel ze deze zomer groeit.

Omdat het weer niet zo meezat hebben we ff gewacht met foto’s maken. Vandaag was het warm en redelijk zonnig dus hebben we de camera meegenomen naar stal. Ze maakte zich behoorlijk druk dus nat van het zweet. :+
Ik zal eens kijken of ik dit weekend nog toekom aan de foto’s van de camera plukken. :D

Een tijd geleden las ik een toch wel gekleurd artikel over het ras.
Daarin werden uiteraard allerhande beweringen gedaan over de geschiedenis en cultuur rond Tekes en Turkmeense paarden waar ik me als historicus uiteraard toch een beetje aan stoor, maar er werd ook gesteld dat het wordt aangeraden uitsluitend Tekes te kopen van professionele fokkers. Daar moest ik stiekem wel een beetje om grinniken, want niet alleen was het een kwestie van “wij van WC-eend...” maar er zijn toch echt kleinschalige hobbyfokkers, amateurs zo je wil, met een of meer goede of zelfs sporadisch heel goede merries. Amateurs die bovendien soms veel meer kennis en kunde hebben wat betreft het ras en maken van goed doordachte aanparingen dan menig professioneel fokker.

Een Teke van een professionele stal is niet per definitie beter (ook niet in prijs-kwaliteit) dan die van bijv. een particulier met, zoals ik, 1 of 2 merries. Sterker nog, wat betreft dit ras heb je daar wat dat aangaat echt geen garantie op. De keuze is soms wel wat groter en dat maakt het langsgaan bij grotere fokkers makkelijker als je op zoek bent dan, zeg, langs 3 of 4 hobbyfokkers te gaan met 1 of 2 veulentjes. Zoveel aanwas is er in Europa ook niet, trouwens.
En overigens geldt dit ook voor Rusland. Ook daar zijn enkele uitmuntende kleinschalige en “hobby” fokkers met maar een (paar) merrie(s). Vaak zijn die veulens ook gemiddeld meer in handen geweest en kennen een goede basis.

Status als professioneel of hobbyfokker zegt wat betreft dit ras naar mijn bescheiden mening echt bitter weinig over de eigenlijke kwaliteit van de gefokte paarden.
En dat zeg ik als wetenschapper in de (wetenschaps)geschiedenis van paardenhouderij/paardenfokkerij, als liefhebber van het ras én, jawel, als hobbyfokker. :+ :=

Ik lees zo’n artikel dan met ietwat gefronste wenkbrauwen en bedenk wat de eigenlijke insteek is... WC-eend verkopen uiteraard... en zichzelf neerzetten als de topverkoper van dat product. Snap ik, want de schoorsteen moet ervan roken. Maar je doet er menig hobbyfokker mee tekort, vind ik. :o

Goed, eens zien of ik die foto’s straks kan overzetten. Eerst ff ontspannen Netflix kijken. :D

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 21:34

We wachten rustig af

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 22:58