zigranta schreef:Dat is balen!!
Ja.

silverdapple schreef:Nog bedankt voor je uitgebreide antwoord op mijn vraag over de geschatte vraagprijs van een eventueel veulen, ik heb het toentertijd aandachtig gelezen maar het is me toen niet gelukt om meteen te antwoorden.
Wat een beest op de vorige pagina.Waar staat hij als ik vragen mag? Het is zó jammer dat geld zo'n grote rol speelt in deze.
Om eerlijk te zijn mag je wat mij betreft in iedere post betogen over je fokvisie, dat is nou een van de voornaamste redenen waarom ik het zo leuk vind om dit topic te volgen.

De hengst staat (zie eerdere post) in Virginia.
Ik heb natuurlijk een heel idee bij wat ik wil fokken en waarom en welke richting het ras uit zou moeten naar mijn mening, maar ik heb 2 merries en tot nu toe maar 1 veulen gefokt op een populatie van een stuk of 6000. Dan mag ik in elk geval enkel hopen iets bij te dragen aan behoud van hetgeen waar deze paarden oorspronkelijk beroemd en berucht om waren. Ik heb geen enkele intentie een exotisch sieraad of warmbloed te fokken. Maar er zijn veel goede hengsten verloren gegaan, vaak zonder opvolger ten faveure van enkele klinkende namen. En prima als anderen dat mooi vinden, maar ik heb om allerlei redenen liever een veulen van Monmartr dan een van Garayusup. De realiteit is dat de een tientallen zo niet honderden nakomelingen heeft en de ander niet. En z’n grootvader is ook al oververtegenwoordigd. Voor de bloedspreiding alleen al “niet zo handig...” Wat verder ook je gading is qua fokkerij.
De vader van Muzka heeft geen opvolger.
Voor Rustam geldt hetzelfde. Voor veel van dit soort hengsten is dit het geval. In de afgelopen 10 jaar zijn hengsten gestorven die beter aansloten bij het Turkoman type en/of genetische diversiteit en kwaliteiten konden bieden die ik steeds minder terug zie. Ik heb meer keuze in hengsten dan 10 jaar terug, maar de keuze is veel eenzijdiger geworden. En ik heb al een merrie met relatief hoog COI.
Kijk, ik ben in de minderheid. Velen vinden hun eigen paarden oprecht superieur aan een hengst als Rustam of Kardash. Velen vinden het geen probleem als een hengst populair is. Zo zijn er veel nakomelingen van de Sere hengst Serasker. En Serasker is oprecht een hengst met diverse echt goede nakomelingen. Maar Sere heeft veel meer goede nakomelingen gehad dan enkel Serasker. In Frankrijk is een goede Sere zoon gecastreerd, is een andere goede hengst van die lijn, van Mergen (van Meidanli, ook van Sere) gecastreerd. Zowel de Meidanli als de Koldun tak is enorm zeldzaam. Het is Serasker dat de klok slaat.
Vooral hier in het Westen is men enorm gevoelig voor grote namen en klinkende namen en enorm gevoelig voor het oordeel van de keurmeester. Ik snap dat, want als je een elite predikaat krijgt dan denken mensen dat je wel een heel goede Teke moet hebben.
En het Sere verhaal is slechts 1 voorbeeld van 1 bloedlijn...
Ik zie zelfs hengsten die worden ingezet die erfelijke gebreken hebben en/of doorgeven, die een slecht karakter hebben maar wel een mooi, rastypisch hoofd.
Een deel van het probleem is gebrek aan openheid en (daaraan gekoppeld) gebrek aan kennis. Velen willen wel, maar kunnen niet. En dat begrijp ik.
En heb ik recht van spreken met dat ene veulen dat ik ooit gefokt heb?!

joey2010 schreef:Wat een prachtige hengst...
Ik lees dat ook zowat alles de revue al bij je gepasseerd heeft om toch n veulen (sperma) van deze hengst te kunnen krijgen.
Zooooo jammer dat er op dit moment geen gelegenheid ertoe is.
Ik vind het ook prachtig hoe je alles zo uitlegt ( maar dat heb ik al vaker gezegd) .
Ik hoop zo dat je je droom ooit nog kan en mag verwezenlijken.

Anoniem schreef:Inderdaad, jouw manier van uitleggen is zo fijn en duidelijk.
Dankjewel.
gerlindie schreef:Hier sluit ik me helemaal bij aan!
Ik vind het super leerzaam