Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Confession schreef:Dat zou ik vandaag even goed moeten bekijken op een rechte lijn in de binnenbak. Ik heb haar meestal in de longeercirkel dus dan zie ik niet goed wat haar achterhand doet. Zal vandaag even een stalgenootje mee laten kijken/het laten filmen.
 Dus haar galop was 1 ongecontroleerde bende en niet echt het juiste moment om te kijken hoe ze precies haar achterhand neerzet. Komt morgen of overmorgen dan wel.
 Dus haar galop was 1 ongecontroleerde bende en niet echt het juiste moment om te kijken hoe ze precies haar achterhand neerzet. Komt morgen of overmorgen dan wel. ). Ben heel benieuwd wat Zaar volgens haar te vertellen heeft haha.
 ). Ben heel benieuwd wat Zaar volgens haar te vertellen heeft haha.  Ik heb mijn Facebook volledig afgeschermd zodat ze daar niet op kan kijken en ook kent ze de naam van mijn paard niet en heb haar expres nog helemaal niks verteld over Zaar, dus dit topic gaat ze ook niet kunnen vinden.
 Ik heb mijn Facebook volledig afgeschermd zodat ze daar niet op kan kijken en ook kent ze de naam van mijn paard niet en heb haar expres nog helemaal niks verteld over Zaar, dus dit topic gaat ze ook niet kunnen vinden.  

Confession schreef:@Avalanche, werken aan de hand doe ik inderdaad ook met haar! Merkte daarin afgelopen tijd dat ze rechtsom erg over de binnenschouder wegloopt, maar kan het aan de hand wel goed begrenzen. Ze vindt het wel enorm lastig.
Avalanche81 schreef:Confession schreef:@Avalanche, werken aan de hand doe ik inderdaad ook met haar! Merkte daarin afgelopen tijd dat ze rechtsom erg over de binnenschouder wegloopt, maar kan het aan de hand wel goed begrenzen. Ze vindt het wel enorm lastig.
Dat doet de mijne ook idd, althans op de binnenschouder vallen, en ik moet de schouder dan wegduwen, zodat ze weer recht op 2 voorbenen komt. Misschien helpt dat? Je moet soms wel super duidelijk zijn daarin. Ik heb een Engels Volbloed, die heel nerveus kan worden en vrij idioot doet dan, en het helpt om haar te kalmeren, en ik doe het voor het rijden vaak.
 Als ik haar naar binnen stel aan de hand rechtsom wil ze ipv te buigen gewoon maar in een diagonale houding gaan lopen (dus een beetje gek wijken wordt het dan haha) of vd hoefslag afvallen. Ik corrigeer nu door mijn zweepje naast haar schouder - hals - hoofd te houden als aanwijzing dat ze niet naar binnen moet vallen. Als dit niet werkt zet ik inderdaad ook wat druk op de schouder, maar Zara is er een die voor druk weg loopt (als in: ze gaat proberen hard naar voren te lopen in de hoop dat de druk dan weg gaat). Soms echt heel frustrerend, omdat ik dan gewoon niet meer weet op wat voor manier ik het dan nog kan vragen aan haar. Meestal geef ik dan ook maar op.
 Als ik haar naar binnen stel aan de hand rechtsom wil ze ipv te buigen gewoon maar in een diagonale houding gaan lopen (dus een beetje gek wijken wordt het dan haha) of vd hoefslag afvallen. Ik corrigeer nu door mijn zweepje naast haar schouder - hals - hoofd te houden als aanwijzing dat ze niet naar binnen moet vallen. Als dit niet werkt zet ik inderdaad ook wat druk op de schouder, maar Zara is er een die voor druk weg loopt (als in: ze gaat proberen hard naar voren te lopen in de hoop dat de druk dan weg gaat). Soms echt heel frustrerend, omdat ik dan gewoon niet meer weet op wat voor manier ik het dan nog kan vragen aan haar. Meestal geef ik dan ook maar op.  Denk dat ik misschien wat fysio oefeningetjes weer mee moet pakken de komende tijd, in stilstand de buiging oefenen voordat ik het lopend aan haar vraag.
 Denk dat ik misschien wat fysio oefeningetjes weer mee moet pakken de komende tijd, in stilstand de buiging oefenen voordat ik het lopend aan haar vraag.  Je mag voor jezelf bepalen of je er in gelooft, ik ben er zelf nog niet helemaal over uit. De reader wist vooraf NIKS over Zaar en NIKS over mij, een totale vreemde dus.
 Je mag voor jezelf bepalen of je er in gelooft, ik ben er zelf nog niet helemaal over uit. De reader wist vooraf NIKS over Zaar en NIKS over mij, een totale vreemde dus.  Zara vertelt dat ze erg gevoelig is en alles al snel te veel is, te veel prikkels. En bij zo’n prikkel vergeet Zara al gauw wat ze aan het doen was en snapt ze niet hoe ze verder moet, totdat iemand dat duidelijk aan haar verteld. De reader schrijft: “Ik voel bij haar iets in de hersenen, waardoor ze bijv. ineens vergeet wat ze moest doen. Een afleiding, een prikkel, die ervoor zorgt dat ze niet gefocust blijft.”
 Zara vertelt dat ze erg gevoelig is en alles al snel te veel is, te veel prikkels. En bij zo’n prikkel vergeet Zara al gauw wat ze aan het doen was en snapt ze niet hoe ze verder moet, totdat iemand dat duidelijk aan haar verteld. De reader schrijft: “Ik voel bij haar iets in de hersenen, waardoor ze bijv. ineens vergeet wat ze moest doen. Een afleiding, een prikkel, die ervoor zorgt dat ze niet gefocust blijft.” Thanks Zaar, ik weet het, maar ik doe mijn best.
 Thanks Zaar, ik weet het, maar ik doe mijn best.  Zara zegt dat ik haar soms niet op een goede manier kalmeer en dat ze het fijn vindt als ik tegen haar praat, want dat vindt ze wel kalmerend. (Dit klopt, als we in stress situaties zitten en ik het spannend vind dan word ik soms stil en dan raakt Zaar nog meer in paniek. Zodra ik rustig tegen Zaar begin te praten alsof ze een kind is kalmeert ze inderdaad vaak
 Zara zegt dat ik haar soms niet op een goede manier kalmeer en dat ze het fijn vindt als ik tegen haar praat, want dat vindt ze wel kalmerend. (Dit klopt, als we in stress situaties zitten en ik het spannend vind dan word ik soms stil en dan raakt Zaar nog meer in paniek. Zodra ik rustig tegen Zaar begin te praten alsof ze een kind is kalmeert ze inderdaad vaak  ).
 ).   Want ja, dit is echt Zaar. Volwassen en jeugdig. Rust en onrust. En de continue verspringen van het een op de ander. De ene dag haal ik een vrolijke, vriendelijke kinderpony uit het land, de andere dag een zenuwachtige, nukkige oude heks.
 Want ja, dit is echt Zaar. Volwassen en jeugdig. Rust en onrust. En de continue verspringen van het een op de ander. De ene dag haal ik een vrolijke, vriendelijke kinderpony uit het land, de andere dag een zenuwachtige, nukkige oude heks.  Wat de reader zegt over dat ze iets in de hersenen voelt, dat voel ik al jaren. Ik zeg altijd al dat er iets in dat koppie bij Zaar niet helemaal goed zit. Betekent niet iets medisch, maar gewoon persoonlijkheid. Sommige mensen hebben ook een steekje los.
 Wat de reader zegt over dat ze iets in de hersenen voelt, dat voel ik al jaren. Ik zeg altijd al dat er iets in dat koppie bij Zaar niet helemaal goed zit. Betekent niet iets medisch, maar gewoon persoonlijkheid. Sommige mensen hebben ook een steekje los.  

Maflinger_S schreef:Wat een mooie post weer!
Ik heb bij mijn vorige 2 paarden wel regelmatig een "horse reader/dierentolk" gehad. Die feedback die ik daarvan kreeg heb ik altijd zeer gewaardeerd.
 Het lijkt mij ook wel interessant om nog een andere tolk te laten komen, om te kijken of die weer andere dingen vindt.
 Het lijkt mij ook wel interessant om nog een andere tolk te laten komen, om te kijken of die weer andere dingen vindt.                                                         

Lynnepinny schreef:Wat een mooi verhaal van die reader! Grappig hoe ze er toch heel wat waarheid uit kan halen, al snap ik best goed dat je sceptisch bent. Zou ik ook zijn.
Wat er wel heel waardevol aan is, is dat je het tóch wel verwerkt en oppikt, wat inderdaad weer voor een sterkere band kan zorgen vanuit jouw kant. Ik denk dat dat dan ook het belangrijkste is van zo'n sessie, aangezien het lijkt alsof je opeens wat meer verbonden bent met je paard

Zonder dwang en zonder boos worden, maar met heel veel stemaanmoediging en beloning zodra ze 1 stap de goede kant op zette. Ik vond het echt tof dat Zara - letterlijk
  Zonder dwang en zonder boos worden, maar met heel veel stemaanmoediging en beloning zodra ze 1 stap de goede kant op zette. Ik vond het echt tof dat Zara - letterlijk  - 50 meter over haar grens ging voor mij, zonder het te forceren en zonder dat de situatie escaleerde.
 - 50 meter over haar grens ging voor mij, zonder het te forceren en zonder dat de situatie escaleerde.  Maandag moest ze wel weer aan het werk, maar ik wist gewoon niet meer wat we moesten doen, want ik vind het longeren en loswerken erg saai op het moment. Ik had op internet een stuk gelezen over een manier van balkjes draven waarbij je paard tussen de laatste balken in galop aan laat springen, want dat zou goed zijn voor het versterken van de achterhand. Dat vond ik wel een leuk idee, dus ik ben dat maar gaan doen maandag (wel gewoon los, niet onder de man). Zara heeft de laatste tijd best wel wat problemen met de galop aanspringen, vooral linksom, dus dit ging best een uitdaging voor ons worden. Ze deed het echter super! Ik zag wel dat het haar veel moeite kostte en vooral mentale inspanning. Ze moest namelijk goed op mij letten, maar ook op de balken, het aanspringen in de goede galop op het goede moment en ook nog eens een keer op haar eigen lichaam. Het is voor het eerst in een langere tijd dat ik weer echte concentratie bij Zara zag tijdens het werk en ze werd er ook enorm gehoorzaam van. Gisteren Zara laten vrijspringen en ik merkte dat wat ze de dag daarvoor had geleerd met de balkjes er nog steeds in zat. Heel gehoorzaam op mijn stemhulpen (terwijl ik de week daarvoor tegen haar stond te schreeuwen om haar in beweging te krijgen) en heel erg gefocust.
 Maandag moest ze wel weer aan het werk, maar ik wist gewoon niet meer wat we moesten doen, want ik vind het longeren en loswerken erg saai op het moment. Ik had op internet een stuk gelezen over een manier van balkjes draven waarbij je paard tussen de laatste balken in galop aan laat springen, want dat zou goed zijn voor het versterken van de achterhand. Dat vond ik wel een leuk idee, dus ik ben dat maar gaan doen maandag (wel gewoon los, niet onder de man). Zara heeft de laatste tijd best wel wat problemen met de galop aanspringen, vooral linksom, dus dit ging best een uitdaging voor ons worden. Ze deed het echter super! Ik zag wel dat het haar veel moeite kostte en vooral mentale inspanning. Ze moest namelijk goed op mij letten, maar ook op de balken, het aanspringen in de goede galop op het goede moment en ook nog eens een keer op haar eigen lichaam. Het is voor het eerst in een langere tijd dat ik weer echte concentratie bij Zara zag tijdens het werk en ze werd er ook enorm gehoorzaam van. Gisteren Zara laten vrijspringen en ik merkte dat wat ze de dag daarvoor had geleerd met de balkjes er nog steeds in zat. Heel gehoorzaam op mijn stemhulpen (terwijl ik de week daarvoor tegen haar stond te schreeuwen om haar in beweging te krijgen) en heel erg gefocust.  Ik had dat in eerste instantie expres gedaan, omdat ik dacht dat ze mentaal en fysiek nog even niet meer aan kon en dat we die basisoefeningen/-trainingen nodig hadden voor de gehoorzaamheid en rust. Nu merk ik dus dat als ik haar mentaal en fysiek meer uitdaging geef ze veel gehoorzamer en enthousiaster is.
  Ik had dat in eerste instantie expres gedaan, omdat ik dacht dat ze mentaal en fysiek nog even niet meer aan kon en dat we die basisoefeningen/-trainingen nodig hadden voor de gehoorzaamheid en rust. Nu merk ik dus dat als ik haar mentaal en fysiek meer uitdaging geef ze veel gehoorzamer en enthousiaster is.   Ik ga nu kijken of ik een schema voor mezelf kan maken, waarbij ik elke week de basistrainingen, zoals loswerken/freestylen, dressuur aan de hand, dubbele longe, etc., genoeg compenseer met wat uitdagendere trainingen zoals vrijspringen en gecompliceerder balkjes werk.
 Ik ga nu kijken of ik een schema voor mezelf kan maken, waarbij ik elke week de basistrainingen, zoals loswerken/freestylen, dressuur aan de hand, dubbele longe, etc., genoeg compenseer met wat uitdagendere trainingen zoals vrijspringen en gecompliceerder balkjes werk.

Het is vooral mentaal uitdagend. Ook voor jezelf want je moet heel bewuste vragen stellen met je lichaamstaal. Ik heb die van mij wel een paar keer met vier benen tegelijk over een balkje zien springen of zijwaarts over alle balken zien gaan omdat ik net iets schever stond dan de bedoeling was. Heel interessant maar wel confronterend.
 Het is vooral mentaal uitdagend. Ook voor jezelf want je moet heel bewuste vragen stellen met je lichaamstaal. Ik heb die van mij wel een paar keer met vier benen tegelijk over een balkje zien springen of zijwaarts over alle balken zien gaan omdat ik net iets schever stond dan de bedoeling was. Heel interessant maar wel confronterend.  Het enige antwoord dat ze kreeg was "Nee, sorry, dit vind ik maar raar."
 Het enige antwoord dat ze kreeg was "Nee, sorry, dit vind ik maar raar."   Het lukte ook gewoon niet om er meer uit te krijgen
 Het lukte ook gewoon niet om er meer uit te krijgen  Uiteindelijk kreeg ze nog wel iets door over mij te beginnen. Toen kreeg ze zoiets van: "Ja, die vind ik heel leuk, nu ben ik blij." Ik heb me kapot gelachen. Het klopt ook helemaal bij mijn paard.
 Uiteindelijk kreeg ze nog wel iets door over mij te beginnen. Toen kreeg ze zoiets van: "Ja, die vind ik heel leuk, nu ben ik blij." Ik heb me kapot gelachen. Het klopt ook helemaal bij mijn paard.   

Isabel_k schreef:Wat een leuke update! Jullie gaan volgens mij lekker
Ik doe met mijn paard veel grondwerk met balken. Hij moet dan niet fysiek hele moeilijke dingen doen maar wel heel goed op mij letten. Ik vraag hem dan bijvoorbeeld voet voor voet over de balken. Dan raakt hij soms helemaal in de knoop.Het is vooral mentaal uitdagend. Ook voor jezelf want je moet heel bewuste vragen stellen met je lichaamstaal. Ik heb die van mij wel een paar keer met vier benen tegelijk over een balkje zien springen of zijwaarts over alle balken zien gaan omdat ik net iets schever stond dan de bedoeling was. Heel interessant maar wel confronterend.
Ik heb ook een keer een fotoreading laten doen, maar dat lukte toen niet.Het enige antwoord dat ze kreeg was "Nee, sorry, dit vind ik maar raar."
Het lukte ook gewoon niet om er meer uit te krijgen
Uiteindelijk kreeg ze nog wel iets door over mij te beginnen. Toen kreeg ze zoiets van: "Ja, die vind ik heel leuk, nu ben ik blij." Ik heb me kapot gelachen. Het klopt ook helemaal bij mijn paard.
Jessica_K schreef:Lees al een hele tijd mee met je topic, ik herken heel veel van mijn merrie in Zara! Wij hebben in de loop der jaren ook veel ups en downs gehad en hoewel het nu heel goed gaat, zijn er nog steeds dagen dat ze ineens angstig is en mij niet voldoende vertrouwt om de hele bak rond te rijden of, inderdaad, het oprijlaantje van onze stal af te lopen. Heel frustrerend maar ook heel leerzaam. De sleutel ligt ongemerkt toch vaak mede in hoe ik me die dag voel of naar haar toe opstel (vooral als ik ongeduldig ben of niet gemotiveerd helpt dat niet mee).
Ik weet niet in hoeverre je open staat voor nieuwe methodes etc., maar de methode van Chris Irwin en dan met name zijn manier van longeren heeft mij erg geholpen om mijn paard meer te laten ontspannen in de bak. Wellicht de moeite waard om daar eens naar te kijken.

Ik vind het zo knap wat ze allemaal doet nu, ik had ook niet verwacht dat we in zo’n korte tijd al zo lang op buitenritje zouden kunnen.
 Ik vind het zo knap wat ze allemaal doet nu, ik had ook niet verwacht dat we in zo’n korte tijd al zo lang op buitenritje zouden kunnen.                                                          Deze week wil ik met de bareback pad ook wat serieuzer gaan rijden in de bak. Ik heb gister voor we naar buiten gingen een stukje ermee gedraafd in de bak en merkte dat ik een stuk stabieler zat, ik kon veel beter mijn balans bewaren! Dus ik ga kijken of we iets meer naar een "echte" training in de bak toe kunnen gaan werken, zodat ik ook beter kan peilen wat Zara op dit moment qua rijden aankan. Stappen in de bak en wat zijgangen en stelling kan ze inmiddels wel, dat is geen issue voor haar op dit moment. Kleine rustige stukjes draven vindt ze ook nog best oke. Dus ik wil weer even aftasten waar voor haar (en voor mij natuurlijk) de grens ligt, zonder dat het te spannend wordt.
 Deze week wil ik met de bareback pad ook wat serieuzer gaan rijden in de bak. Ik heb gister voor we naar buiten gingen een stukje ermee gedraafd in de bak en merkte dat ik een stuk stabieler zat, ik kon veel beter mijn balans bewaren! Dus ik ga kijken of we iets meer naar een "echte" training in de bak toe kunnen gaan werken, zodat ik ook beter kan peilen wat Zara op dit moment qua rijden aankan. Stappen in de bak en wat zijgangen en stelling kan ze inmiddels wel, dat is geen issue voor haar op dit moment. Kleine rustige stukjes draven vindt ze ook nog best oke. Dus ik wil weer even aftasten waar voor haar (en voor mij natuurlijk) de grens ligt, zonder dat het te spannend wordt. Confession schreef:Maar goed het vertrouwen is dus zo gegroeid dat we gister en eergisteren een buitenrit hebben gemaakt.
 Dat is echt te veel van het goede. Zara krijgt nu ook even een paar dagen rust van belasting op haar rug, we zijn van af en toe 20 minuutjes stappen in de bak naar twee keer achter elkaar een buitenrit van 45 minuten gegaan. Ze zal best wel even gevoelige spieren nu hebben in haar rug. Vanaf woensdag - heb ik met mezelf afgesproken - mag ik weer op haar rug.
 Dat is echt te veel van het goede. Zara krijgt nu ook even een paar dagen rust van belasting op haar rug, we zijn van af en toe 20 minuutjes stappen in de bak naar twee keer achter elkaar een buitenrit van 45 minuten gegaan. Ze zal best wel even gevoelige spieren nu hebben in haar rug. Vanaf woensdag - heb ik met mezelf afgesproken - mag ik weer op haar rug. 
 ) fotoshoot gehad paar weken terug toen het zo warm was. Het modellentalent van Zara en mij was nou niet echt denderend die dag.
 ) fotoshoot gehad paar weken terug toen het zo warm was. Het modellentalent van Zara en mij was nou niet echt denderend die dag.  
  Maar alsnog wel leuke foto's uitgekomen, leuk genoeg om met jullie te delen!
 Maar alsnog wel leuke foto's uitgekomen, leuk genoeg om met jullie te delen!                                                         

en ik ben als een zoutzak op het paard gaan zitten, lekker alle spieren los en laten hangen. Zara kreeg expres een lang teugeltje van me, want ik ben ook altijd geneigd om haar kort te houden als ik iets spannend vind.
 en ik ben als een zoutzak op het paard gaan zitten, lekker alle spieren los en laten hangen. Zara kreeg expres een lang teugeltje van me, want ik ben ook altijd geneigd om haar kort te houden als ik iets spannend vind.  ) schade vanaf gekomen! Zara heeft geen stap verkeerd gezet, terwijl ze 1 bonk spanning was. Ze heeft deze spanning op stal er nog even uit mogen rennen samen met het paardje dat mee was op rit, die had ook even een energielozing nodig.
 ) schade vanaf gekomen! Zara heeft geen stap verkeerd gezet, terwijl ze 1 bonk spanning was. Ze heeft deze spanning op stal er nog even uit mogen rennen samen met het paardje dat mee was op rit, die had ook even een energielozing nodig.  Die vriendin en ik hebben wel besloten dat we deze rit binnenkort bij rustigere weersomstandigheden (dus geen wind) nog een keer opnieuw gaan doen.
 Die vriendin en ik hebben wel besloten dat we deze rit binnenkort bij rustigere weersomstandigheden (dus geen wind) nog een keer opnieuw gaan doen.