Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 19:08

Wat een fijne update. :)

Niet alle pillen mogen doormidden.
Eerst even nakijken.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 19:11

Nikass schreef:
Volgens de manege wilde het paardje zelf nog zo graag `erbij horen` en was hij het er niet mee eens (waar dat uit zou moeten blijken geen idee) als hij niets meer te doen kreeg.

Op de manege waar ik reed hadden ze ook 2 schrale/magere ponies, stokoud (1 was toen al 30 en is net geen 40 geworden) maar vol levenslust en als ze het nog aankonden mochten ze nog een paar uurtjes per week meehobbelen met kleine beginnertjes/lichtgevorderden erop.
Verder stonden ze zoveel mogelijk buiten en kregen ze extra voer en werden ze ingezet als poetspony en evt voor anatomielessen.
Wilden of konden ze niet meer onder het zadel dan werden ze hooguit nog als poetspony gebruikt en gingen ze verder het land op in een rustig groepje. :)

Zelf heb ik een paard gehad wat kort na aankoop broodmager werd, die brak continue de toko af dus daar werd ook gewoon op gereden.
Hij kreeg dagelijks een half uur tot een uur licht werk om hem een beetje bezig te houden en dat was dus rijden afgewisseld met longeren en grondwerk.
Zette je hem volledig stil op de wei dan ging hij door de omheining heen uit verveling en trapte hij z'n weidemaatjes in elkaar enzo.
Dan is het kiezen uit 2 kwaden en ga je voor het minst kwade.
Uiteraard ging daar een vrachtwagenlading aan voer in, kreeg hij supplementen en is de dierenarts etcetc er talloze malen bij geweest.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 19:33

<3 kareltje <3 ik kijk uit naar het filmpje

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 19:40

Moderatoropmerking:
Het is fijn om te zien dat zoveel mensen meeleven met Kareltje, maar ik wil jullie wel verzoeken om speculaties over zijn herkomst achterwege te laten om dit volgtopic goed te kunnen laten verlopen. Alvast bedankt voor jullie medewerking!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 20:02

@Murosch; speculaties ben ik het mee eens. Maar moet dit dan alleen een oeh en ahh...topic worden ? dat vind ik persoonlijk ook weer overdreven!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 20:07

Nee hoor, zeker niet. Het topic mag gaan over alles rondom het wel en wee van Kareltje, zonder daarbij te speculeren :)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 20:09

dat is dus wat ik bedoel, jammer

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 20:14

Persoonlijk vind ik het wel jammer dat het enkel over Kareltje mag gaan. Kareltje staat wat mij betreft symbool voor een veel groter probleem waar ook over nagedacht en gesproken mag worden vind ik. Echt jammer dat het modteam hier op deze manier mee omgaat. Zelfs de TS vindt het jammer.

Uiteraard moet het hoofdthema Kareltje blijven en dat is op dit moment ook zo :-)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 20:18

Helemaal eens met Riel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 20:21

Ik begrijp dus ook niet waarom een moderator zich er zonder medeweten of inspraak van de ts mee gaat bemoeien eigenlijk.
Het gaat toch over een veel groter verhaal wat achter Kareltje zit, waarvan juist ts wil dat het boven water komt.
Mag bokt toch wel in helpen ipv tegenwerken lijkt mij.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 20:23

Beste mensen, ik ben met de TS per PB in gesprek en zal het laatste stuk van de moderatoropmerking verwijderen. Ik had het doel van het topic, zoals TS die bedoeld had, verkeerd geïnterpreteerd. Mijn excuses. Enkel het stukje met betrekking tot het speculeren blijft staan.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 20:23

Riel schreef:
Persoonlijk vind ik het wel jammer dat het enkel over Kareltje mag gaan. Kareltje staat wat mij betreft symbool voor een veel groter probleem waar ook over nagedacht en gesproken mag worden vind ik. Echt jammer dat het modteam hier op deze manier mee omgaat. Zelfs de TS vindt het jammer.

Uiteraard moet het hoofdthema Kareltje blijven en dat is op dit moment ook zo :-)

Vind ik ook! En ik zie nergens speculaties staan.... alleen verwonderde reacties en gedachten.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 22:03

Lijkt me dat er bedoeld wordt dat er geen namen van handelaars en maneges genoemd mogen worden. Daar ben ik het mee eens. Het is aan de instanties om misstanden aan te pakken en niet aan Bokt.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 22:14

Wat ontzettend fijn dat Karel zich wat beter lijkt te voelen.
Ik was al jaren niet meer op een manege geweest en eigenlijk ging ik er een beetje van uit dat manege paarden tegenwoordig beter behandeld worden als vroeger. Tenslotte wil een manege houder er geld mee verdienen, en dat lijkt me beter te gaan met gezonde vrolijke paarden.
Vorig jaar ging ik eens bij een wedstrijd kijken van een vriendin. Dit was op een manege waar totaal geen losloop mogelijkheid was, niet voor manege paarden en niet voor pensionpaarden. Toen ik door de gang liep waar de manege paarden stonden, zag ik voornamelijk paarden en pony's met slechte bespiering op de rug en veel witte plekken. Ook waren er luchtzuigers en wevers.
De paarden waren verder niet mager ofzo en ik denk niet dat de manege houder regels overtreedt. Maar ik ben er echt de hele dag naar van geweest. Het liefste had ik er een meegenomen om een beter leven te geven, maar je kan natuurlijk niet ieder dier redden.

Maar ik begrijp oprecht niet dat er nu nog stallen zijn waar paarden op deze manier worden gehouden. En ik snap ook niet dat mensen hun paard hier willen stallen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 22:18

Dat lees je toch nog genoeg op bokt voorbij komen.
En nog op de teentjes getrapt zijn als er wat van gezegd wordt. En dan schermen met dat is hier in de omgeving niet anders.
En daarmee is het maar weer goed.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 23:03

Ik wens kareltje het allerbeste en goeds toe in zijn verloop.
Het is too hoe hij gered is :j
Verder veranderd het nu in een manege en hun paarden topic en niet enkel kareltje.
Ik zal daarom ontstippen omdat ik daarom niet meelees :j
Het ga je goed kareltje :D

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 23:35

fijn dat hij nog een kans krijgt

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 00:03

Mijn ervaring met manegeeigenaren is dat ze soms ook blind worden voor wat betreft het welzijn en dat er vaak te weinig geld is om dingen goed te doen. Vroeger op een grote manege gewerkt waar ook enkele oudjes van tegen de dertig nog aardig wat lesjes moesten lopen in een conditie die schrikbarend was. De paarden kregen hier wel regelmatig een check-up door de tandarts en ontwormen en hoefsmid werd ook goed geregeld. Maar men geloofde niet zo in slobber en dat was zo'n gedoe, dus kregen ze alleen brok en hooi wat ze niet goed konden verteren. Heb het vaak aangekaart maar werd niks mee gedaan. Ook was het zo dat ze moeilijk afstand konden doen van hun dieren, een soort misplaatste liefde dus, ze wilden ze niet kwijt maar er ook niet goed voor zorgen, soort blinde vlek denk ik dan. Raar maar waar, maar dat is mijn ervaring.

Achterna heb ik er spijt van dat ik nog met die dieren gewerkt heb, probeerde ze wel altijd te ontzien maar toch. Toen ik daar wegging heb ik mij voorgenomen om nooit meer op een manege te gaan werken waar het welzijn in het geding was.

Gelukkig werk ik nu op een manege waar dat dik voor elkaar is: manegepony's in de winter in een grote loopstal op dikke laag stro met uitloop naar verharde paddock met voerbakken en zomers dag en nacht op de weide. De oudjes in hun eigen box met bijvoer naar behoefte en ook 's winters zoveel mogelijk op de weide. Goed passend tuig en niet teveel uren werk per dag. Niks geen luxe manege hoor, maar waar een wil is, is een weg en kan je het best geriefelijk maken voor je dieren zonder dat het extreem veel hoeft te kosten!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:21

bruintje123 schreef:
Dat lees je toch nog genoeg op bokt voorbij komen.
En nog op de teentjes getrapt zijn als er wat van gezegd wordt. En dan schermen met dat is hier in de omgeving niet anders.
En daarmee is het maar weer goed.

Inderdaad. En ja ik ken de regio's waar geen goede stallen zijn, maar waarom daar paard na paard blijven houden? Op n gegeven moment zou je toch beter moeten weten.

Ik ben blij dat Karretje wel goed terecht is gekomen. En ja, je zou ze allemaal willen redden :(:)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:29

Mijn manegetijd ligt 40 jaar achter me. 40 jaar geleden kostte een manegeles tussen de 10 en 12,5 gulden (4 tot 5,5 euro). Nu zitten we ergens rond de 15 - 17,5 per uur denk ik?
Als je daar even over nadenkt is kan dat toch absoluut niet uit als je er 40 jaar inflatie overheen gooit?

Ik denk dat daar een groot deel van het probleem vandaag komt. Paarden moeten wél in boxen, liefst ook op de wei, tandarts, fysio, zadelpasser moeten langskomen (had je 40 jaar geleden niet), niet meer dan 8 paarden in de les (40 jaar geleden was het dubbele aantal niet ongebruikelijk), paarden mogen niet meer dan 3 uur per dag lopen - en dan 17,5 per uur aftikken?
Dan is toch niet rendabel te maken?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:42

Mijn manege tijd zelfde tijdsbestek.
Ik reed toen op een handelsstal waar de brave pony's/ paarden de lessen liepen.
De lessen die ik toen zag waren ook maar met 8/ 10 in de les. En liepen ook maar 3 a 4 uur in de les.
Maar waar ik reed waren geen stands. Kleine pony's met twee in een box, de rest toch al alleen.
En alles kwam op de wei als er geen les was.
Nee geen fyio en zadelpasser. Maar is dat nu wel gebruikelijk? Bij de particulier wel ja. Bij de betere manege misschien ook. Maar bij doorsnee manege, geloof ik ook niet.
Maar er liepen toch ook geen Kareltjes mee.
Er werd best wel gekeken welk zadel het beste lag op welk paard.
Nee niet zoals nu. Maar mag ik eerlijk zijn dat ik zelfs vind dat de particulieren nu soms doorslaan?
3 keer per jaar de zadelmaker erbij maar ondertussen durven ze niet te kijken naar hun eigen rijden. Of naar hoe het paard gestald staat. Terwijl daar meer kans de oorzaak ligt dan het zadel.
Neemt niet weg, dat er wel naar een passend zadel gekeken word is zeker goed.

Ik heb dus gelukkig van jongs af aan een heel andere referentie kader betreft stalling..
Daarom ben ik waarschijnlijk ook zo fel op de smoesjes als dat het maar normaal is dat paarden de hele winter opgehokt staan.

Dan maak paarden maar weer een elite sport. Want dat was het vroeger wel meer.
Dan nu ook maar weer meer als dat ten goede komt aan de paarden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:02

Maar zelfs als je aanneemt dat alle omstandigheden toen en nu hetzelfde zijn, dan nog zijn de lessen nu bijna de helft goedkoper dan toen. Een brood is in prijs 7 keer over de kop gegaan in die 40 jaar. Manegelessen 4x. Dus ergens klopt er iets niet.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:40

LukieBradley schreef:
Verder veranderd het nu in een manege en hun paarden topic en niet enkel kareltje.

Zo wordt het idd wel veel meelezen, ga nog wel zo af en toe berichten van Mist lezen, alle goeds voor Kareltje en iedereen die er bij betrokken is.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 14:12

LukieBradley schreef:

Ach dat over maneges dooft vanzelf uit.... en zoveel mensen zoveel wensen, zie bv de post van Riel hierboven ergens:

Je kunt toch de berichten van Mist eruit halen en de updates lezen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:01

Ibbel schreef:
Maar zelfs als je aanneemt dat alle omstandigheden toen en nu hetzelfde zijn, dan nog zijn de lessen nu bijna de helft goedkoper dan toen. Een brood is in prijs 7 keer over de kop gegaan in die 40 jaar. Manegelessen 4x. Dus ergens klopt er iets niet.

35 jaar geleden betaalde je in een klein dorp in de betuwe 14 gulden voor een uur groepsles.

Een losse les op de Hollandsche manege in Amsterdam kost op dit moment 27,50 per uur. Een tien lessen kaart 210,-
Zo'n tien jaar geleden was de standaard 10 tot 12 paarden per les (in een bak van 18 x 36)

Veel meer dan een financieel probleem lijkt me de manier waarop paarden gehouden worden een kwestie van mentaliteit. In de (rand)stad is de grond duur en is er weinig grond beschikbaar en dus komen veel paarden niet of nauwelijks buiten of alleen in postzegel paddockjes.
De mogelijkheden zijn dus beperkt maar toch vindt "men" dat er ook daar paarden gehouden moeten worden, in maneges en pensionstallen.
Dat is een keuze.