Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HuppeltjeZ

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:31

Mijn flufbal staat ook dekenloos 24/7 op de wei (met grote schuilstal), de paarden krijgen genoeg hooi en hij krijgt elke dag ook een hele mengeling (slobber, kruidenmix, luzerne en vita-mineralen). Ik heb gemerkt dat hij dit jaar ook heel mooi op gewicht blijft, vorige jaren zag je hem wat afslanken naarmate dat het winter werd, en ging ik als een gek bijvoeren (ik denk dat het kwam door zijn groei).

@RoyceMack: gelukkig was het dat maar! Hoe oud is Finn?
Ik zou de tandarts eigenlijk eens moeten laten controleren voor ik er een bit in hang :)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 23:37

Gaan jullie er straks trouwens met of zonder body protector op zitten? Ik twijfel enorm, heb m'n vorige paard zonder BP ingereden. Echter is de merrie die ik nu wil gaan inrijden veel explosiever, ik ben van plan alles heel rustig aan te doen zodat er voor haar geen reden is om te exploderen maar twijfel toch een beetje. Zeker omdat ik in het verleden m'n nek al op 2 plaatsen heb gebroken en al eens weekje bloed heb geplast omdat ik met mijn zij op het hekwerk ben gevallen etc. x). Als ik een BP ga aanschaffen ga ik wel direct diep in de buidel tasten want vind het super belangrijk dat ik gewoon goed kan zitten zonder belemmerd te worden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 09:15

Even een kopietje van het 2013 topic

Diva vind dat ze nu wel klaar is om leuke dingen te gaan doen met zadels enzo  
Gisteren kwam mijn verzorgster voor de tweede keer dus die heeft even gelongeerd en gereden op Kimmetje. Diva stond meteen al irritant de hele tijd tussen mij en Kim maar och die stuur ik dan wel weer weg. Bij het opzadelen het ik het zadel op Diva gekwakt omdat ze er weer tussen stond, uiteraard vond ze dat alleen maar mooi. (daarna heel rustig op kim gelegd want die is minder fan van het zadel). 
Toen bij het longeren eerst een woeste parade omdat ze mee wilde doen en daarna besloot ze dat ze ook wel gewoon het handvat kon vastpakken om de stroomdraad open te maken. Ze had nog gelijk ook  :=

Vind haar alleen lichamelijk nog niet goed genoeg om echt te beginnen. Misschien dat ik wat meer ga lange teugelen of er eens voor de lol op ga zitten. Het lijkt haar volgens mij geweldig  :')

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 09:46

Hier ook geen deken deze winter ivm nog niet echt intensief aan het werk. Met de warmere dagen zweet ze wel flink als ze los is geweest, dus binnenkort wel even zweetdeken regelen.

@kasmir ik heb zelf de bodyprotector van lancelot. Betaalbaar en eenmaal aan t rijden geen last van. Voel hem dan ook eigenlijk nauwelijks. Eerder had ik een hows racesafe maar met die touwtjes aan zijkant kon ik hem niet voldoende pas afstellen en was te lang op dressuurzadels.
Ik ga hem met beleren wel gebruiken, al verwacht ik ook hier geen gekke dingen gezien goede basis grondwerk.
Heb er gisteren stiekem al even een been over gehad vanaf opstapje en dat vond ze helemaal prima. Gekke merrie. Maar t echte rijden wachten we mee tot het voorjaar. Nu eerst de commando's verder bevestigen en haar soepeler maken. Op dit moment heeft ze nog veel moeite om rechtsom te lopen in de longeercirkel (zowel met als zonder lijn).

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 09:48

Kasmir schreef:
Gaan jullie er straks trouwens met of zonder body protector op zitten? Ik twijfel enorm, heb m'n vorige paard zonder BP ingereden. Echter is de merrie die ik nu wil gaan inrijden veel explosiever, ik ben van plan alles heel rustig aan te doen zodat er voor haar geen reden is om te exploderen maar twijfel toch een beetje. Zeker omdat ik in het verleden m'n nek al op 2 plaatsen heb gebroken en al eens weekje bloed heb geplast omdat ik met mijn zij op het hekwerk ben gevallen etc. x). Als ik een BP ga aanschaffen ga ik wel direct diep in de buidel tasten want vind het super belangrijk dat ik gewoon goed kan zitten zonder belemmerd te worden.

Altijd doen denk ik. Je weet uiteindelijk nooit. Ik wil op termijn ook wat cross trainingen gaan volgen, dus dan moet ik hem sowieso hebben. Mijn dochter rijdt inmiddels standaard met bodyprotector.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 10:08

suikermeisje schreef:
Hoe oud is diva nu dan?

Ze is pas 3,5. Wil nog zeker een half jaar wachten met het stapwerk onder het zadel eigenlijk.
Daarna spieren opbouwen in stap en daarna pas eens draven dat zal over en jaar zijn. Dat is ideaal gezien :Y)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 11:36

Ik zat idd ook te kijken naar zo'n racesafe, kost wat maar zie zoveel positieve berichten. Ga m dan toch maar aanschaffen aankomend jaar, better safe than sorry. Eigen risico is nog net iets duurder :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 11:56

Kasmir schreef:
Ik zat idd ook te kijken naar zo'n racesafe, kost wat maar zie zoveel positieve berichten. Ga m dan toch maar aanschaffen aankomend jaar, better safe than sorry. Eigen risico is nog net iets duurder :+

Die heb ik een gehad, voelde ergens wel veilig maar rijd toch liever zonder.

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 13:15

Ik doe zonder bodyprotector, heb er eigenlijk nooit 1 gehad... was achteraf toch wel slim geweest bij sommige paarden :+ . Mijne is een hele coole kikker en ik ga het rustig opbouwen dus veracht eigenlijk geen rare dingen. Maar ga er toch nog eens over nadenken, heb er nooit zo bij stil gestaan

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 14:23

Hier ook een bp bij mijn huidige paard dan, de vorige zonder ingereden.
Maar bij deze vind ik het toch een prettige gedachten er 1 te dragen...al is het maar voor m'n idee haha.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 14:48

Net lag Dief in de wei dus ben er op gaan zitten. Vuurwerk op de achtergrond en knol onder mijn kont die nieuwsgierig om kijkt naar mijn voet en dan verder ligt te suffen <3

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:42

@azmay haha lekker nuchter beestje dus!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:43

darkadia schreef:

Nuchter is ze niet echt. Wel dapper, eigenwijs en vol vertrouwen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 17:27

Haha heb net 4 hoeven bekapt bij mevrouw, karbiet schieten 2 voetbal velden verderop... mevrouw stond half te slapen. :') Ik heb een bomproof paard. :D

Bodyprotector... nooit een gehad, ook geen behoefte er een aan te schaffen. Maar ik snap absoluut dat mensen er wel voor kiezen hoor.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 22:58

Hier nog eens mijn 2,5 jarige. Zelf gefokt, ben echt super blij met hem
Afbeelding
Afbeelding

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 15:56

@enjoy86: wat een dropje <3 heeft al erg veel uitstraling!

Wat doet iedereen met z'n jonkie tegenwoordig? Ik heb examens en ben echt niet koudbestendig dus doe momenteel niks (behalve voeren). Midden januari gaan we terug het longeren oppakken zodat hij klaar is om rond april/mei/juni beleerd te worden onder het zadel!

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 16:04

Ik ben op dit moment het grondwerk steeds een beetje uit te bereiden naar het echte werk. Ik merk dat hij het saai begint te vinden dus probeer hem wat meer uit te dagen. Laatst had ik de laatste 10min eventjes een hoofdstelletje in gedaan, en eergisteren wat balkjes neergelegd.
Ook ben ik met name bezig om hem wat te laten wennen aan bepaalde aanrakingen. Zo ga ik bijv. op een krukje naast zijn rug staan en hem zo over de rug etc. aaien. Kort om, tot nu toe gaat alles super! :D

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:19

Ik poets en leg zadel erop en dekens enz en bandages, gewoon lol met je knol. Verder heeft hij nog helemaal niks gedaan. Wel vast staan vanaf 3dagen oud. Maar nog nooit aan de linde gelopen. Hij is van juni dus echt net2,5 jr. mrt ga ik beginnen met longeren

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:27

darkadia schreef:

En vandaag is ze door de draad gevlogen -O-

Ineens knalvuurwerk in de achtertuin tussen de garages 25 meter van de paddock. Zelfs het hooi werd anderhalf uur niet meer aangeraakt.

Ik ben een afspraak aan het maken me de osteopaat en daarna ga ik aan de gang met lijnen en er eens voor het eerst op (terwijl ze staat) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:28

@Azmay, oei niet leuk!! Hopelijk geen schade aan haar?

Hier qua bezigheden, vrijheidsdressuur, wandelen en wat natural horsemanship. Verder eigenlijk nog niks. In april wordt ze 3, vind haar nog zo puppy.

In het voorjaar gaan we het rechtrichten wat meer oppakken en langere wandelingen maken, maar verder nog geen plannen tot ze meer paard wordt :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:33

Equitandi schreef:
@Azmay, oei niet leuk!! Hopelijk geen schade aan haar?

Hier qua bezigheden, vrijheidsdressuur, wandelen en wat natural horsemanship. Verder eigenlijk nog niks. In april wordt ze 3, vind haar nog zo puppy.

In het voorjaar gaan we het rechtrichten wat meer oppakken en langere wandelingen maken, maar verder nog geen plannen tot ze meer paard wordt :)

Zover ik kon zien niet maar het was al donker dus ideaal licht is het niet. Heb behoorlijk veilig (toen dus kapotte) omheining gelukkig.

Diva is een jaartje ouder en enorm ongeduldig.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 23:30

Door het vele geknal hier ook voor de jaarwisseling heeft de mijne effe rust gehad.
De eerste paar dagen had mevrouw geen klagen geloof ik...inmiddels wordt ze weer wat te jolig. Waarbij enkele kudde genoten lijdend voorwerp zijn geworden....spelen NU...omdat ik dat wil en me lichtelijk verveel. Zoiets.

Morgen dus maar weer eens longeren met zadel oefenen en misschien een stijgbeugeltje eraan.
Eerst maar ff kijken hoe ze het doet na haar mini vakantie.

In het voorjaar gaan we op stal een groots opgezet schrik en obstakel parcours bouwen.
Voor de liefhebbers zal ik maar zeggen, nou das een prachtige kans voor mijn poeperd om zich doorheen te werken.
Dus zelf al wat aan het prutsen geweest met slingers, vlaggetjes en Enge dingen...een heuse uitdaging maar wat leuk.
Ik zie dr zelfvertrouwen groeien en stiekem begint ze het ook leuk te vinden.
Tijd voor een paraplu haha...

Sterkt Azmay, hopelijk alleen de schrik te pakken en verder niks.

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 00:13

Jap is van april, dus bijna 2jaar en 8maand. Merk wel dat hij wat vervelend begint te worden nu, dus moet nodig wat an het werk (even wachten tot we de bk bij huis klaar hebben). Op dit moment doe ik alleen af en toe poetsen zadel met singel op, bitje in dat soort dingen. Maar nog niet longeren.

Was wel hét voorbeeld van stal tijdens oud en nieuw, de rest had allemaal stress op hun eigen manier maar jap leek zich van geen kwaad bewust en was net zo vrolijk en attend als altijd aan het vragen om aandacht :+. Terwijl hij best wel kijkerig/snel onder de indruk is vm dingen.

Azmay gelukkig lijkt de schade mee te vallen...
Cissir een schrik training is helemaal geen gek idee! Ga daar ook eens mee aan de slag, even kijken wat voor leuks ik nog heb liggen.

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 19:04

Normaal gezien ga ik dit jaar het paard van mijn opa zadelmak maken.
Sterre een Belgisch Trekpaard.
Ze wordt dit jaar 4.
Ze kent het vast staan al, heeft al een bit ingehad, kan al met lange lijnen lopen en kent de teugelhulpen al. Het is wel een pittig paardje :+
Ik hoop vooral dat het te combineren is met mijn studies aan de universiteit aangezien ik op kot zit in Gent. :)

Afbeelding

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 19:07

Achh liana wat een leuk koppie zit erop.

Hopelijk valt het te combineren met je studie!

In maart start de studie waar ik me voor ingeschreven heb. Moet te doen zijn volgens mij naast m'n partime baan.