Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Maanoogje schreef:Ik vond eigenlijk dat het veulen gewoon ten dode opgeschreven was. Aangezien je het beestje nooit bij de eigenaar weg zult krijgen had ik dus gewoon mijn handen ervanaf getrokken. Er worden zat paarden uit liefde onder slechte omstandigheden in leven gehouden, en waarschijnlijk had dit veulen gewoon de pech niet goed tegen zijn omstandigheden te kunnen. Ik werk op een stal waar goed verzorgde paarden 23 uur per dag op stal staan af en toe, dat vind ik eerlijk gezegd een stuk zieliger dan dit zieke veulentje. Natuurlijk accepteren mensen dit soort verwaarlozing gewoon, want wie gaat alles betalen? Dat wij dit nooit zouden doen is tot daaraan toe, maar ik zou persoonlijk het budget niet hebben om een ziek veulen wat nota bena niet eens van mij is beter te maken. Ik ben eerder voor de agressieve aanpak als dit op mijn wei zou staan: zorgen dat ie snel verdwijnt, en uit je reactie maak ik wel op dat dit voor jou waarschijnlijk ook een stuk fijner zou zijn.
Oh, en ik pleit de eigenaar zeker niet vrij, ik zeg dat je hier zelf toch niets mee kunt. Nogmaals, dit diertje kon tenminste buiten staan met andere paarden om zich heen, wat 2 van de 3 belangrijkste levensdingetjes van paarden bevat naar mijn idee. Het ideale zou zijn dat het gezond is en kan rennen, maar aangezien dit zo is kun je zoveel mensen bij het beestje halen als je wilt, maar veranderen kun je het niet meer helaas.
xyzutu2 schreef:Ik word ontzettend moe van dat bijna niemand meer lijkt te weten hoe paardentuig hoort te zitten:
- een lage neusriem hoort niet laag te zitten: het neusstukje moet net zo hoog/iets hoger zitten als het bit wanneer dat door een contactteugel opgenomen wordt, het kinriempje is het onderdeel dat laag onder het bit doorgaat. Alleen dan heb je namelijk een lage neusriem die het bit opsluit in de mondhoek
- sperriemen die te strak zitten: ook hier horen twee opelkaar staande vingers tussen neusriem en kin
- het feit dat ook aansnoerneusriemen niet aangesnoerd mogen worden, want er moeten nog steeds 2 vingers op de neus passen
- dat recreatieruiters massaal naar de hackamore grijpen en daar vervolgens met net zoveel druk op rijden als op een trensbit/sidepull, ookal wordt door de hefboom elke druk voor het paard 5x vergroot
- dat er zo ontzettend veel slechte bitloze optomingen verkocht worden die meteen schuiven als je een teugel aanneemt, en dat men dan dus besluit om de neusriem gewoon maar strakker aan te snoeren (ook hier moeten die 2 vingers eronder kunnen!) in plaats van een beter ontworpen hoofdstel te kopen
- wedstrijdruiters die een lage/gecombineerde neusriem zo strak aansnoeren dat neusvleugels plat tegen de neus geduwd worden; echt, hoe dom wil je zijn? Halveer de ruimte voor neusgang en je paard krijgt nog maar de helft van de zuurstof binnen die hij nodig heeft om te kunnen presteren
- mensen die een 'anatomisch' kopstuk kiezen omdat dat fijn zou zijn voor de wervels en vergeten te zien dat het complete hoofdstel daardoor met de bakstukken een centimeter dichter in de ogen van het paard schuift
- peanut rollers: in de western is het stappen, draven en galopperen met de neus over de grond eindelijk bijna uitgebannen omdat dat het slechtste is wat je een paard qua voorbeenbelastig aan kunt doen, nu gaan de rechtricht/dressuurmensen dat nadoen...
- Touwhalsters die bij zo ongeveer elke fotoshoot verkeerd/te laag/in het oog van het paard zitten. Controleren mensen dan echt nooit meer hun tuig tijdens een training?
Dat zijn zo van die dingen...
Picasso schreef:List en bedrog als het op verkopen van paarden aankomt. Daar word ik moe van in paardenland. Als er een euro verdiend kan worden over de rug van kapotte paarden...
Maanoogje schreef:Picasso schreef:List en bedrog als het op verkopen van paarden aankomt. Daar word ik moe van in paardenland. Als er een euro verdiend kan worden over de rug van kapotte paarden...
Zo heb ik dat een keer gehad met een pony met eczeem. Lijkt me dat een nieuwe eigenaar over zoiets geïnformeerd moet worden van tevoren, maar blijkbaar was dat teveel gevraagd. Ik moest er later achter komen toen ik uit mezelf toch maar niet door was gegaan met de koop.