Waar wordt jij nou moe van in paardenland?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Re: Waar wordt jij nou moe van in paardenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 17:36

Mensen die zomaar foto's van andermans paard op het internet zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 17:41

Maanoogje schreef:
Ik vond eigenlijk dat het veulen gewoon ten dode opgeschreven was. Aangezien je het beestje nooit bij de eigenaar weg zult krijgen had ik dus gewoon mijn handen ervanaf getrokken. Er worden zat paarden uit liefde onder slechte omstandigheden in leven gehouden, en waarschijnlijk had dit veulen gewoon de pech niet goed tegen zijn omstandigheden te kunnen. Ik werk op een stal waar goed verzorgde paarden 23 uur per dag op stal staan af en toe, dat vind ik eerlijk gezegd een stuk zieliger dan dit zieke veulentje. Natuurlijk accepteren mensen dit soort verwaarlozing gewoon, want wie gaat alles betalen? Dat wij dit nooit zouden doen is tot daaraan toe, maar ik zou persoonlijk het budget niet hebben om een ziek veulen wat nota bena niet eens van mij is beter te maken. Ik ben eerder voor de agressieve aanpak als dit op mijn wei zou staan: zorgen dat ie snel verdwijnt, en uit je reactie maak ik wel op dat dit voor jou waarschijnlijk ook een stuk fijner zou zijn.

Oh, en ik pleit de eigenaar zeker niet vrij, ik zeg dat je hier zelf toch niets mee kunt. Nogmaals, dit diertje kon tenminste buiten staan met andere paarden om zich heen, wat 2 van de 3 belangrijkste levensdingetjes van paarden bevat naar mijn idee. Het ideale zou zijn dat het gezond is en kan rennen, maar aangezien dit zo is kun je zoveel mensen bij het beestje halen als je wilt, maar veranderen kun je het niet meer helaas.

Dit is dus exact onze angst, dat het dier ten dode opgeschreven is. De eigenaar van de wei heeft vorige zaterdag tegen de baas van dit veulen gezegd dat ze dit soort verwaarlozing niet op haar wei duldt. Of de baas kwam haar veulen verzorgen, of ze kon op zoek naar een andere stal. Beestje heeft trouwens maar vanaf het begin van juli tot vorige maandag op de wei gestaan bij mijn veulen, daarvoor stond hij continu op stal. We vermoeden dat hij opnieuw naar daar verhuisd is, daar diezelfde eigenaar op die plek nog 3 paarden had staan (ze heeft er 6 in totaal). Ik weet wel dat je niet alle dieren kunt redden, maar deze jonge stond wel bij mijn uk en ik heb hem met even veel liefde vertroeteld als mijn eigen paardje. De eigenaar van de wei wilde hem zelfs over kopen, maar ja, sommige mensen hebben duidelijk geen hart. Vandaar dat ik zeg dat ze wat mij betreft paarden mega duur mogen maken, dan denken mensen misschien wat meer na voor ze een paard kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 17:43

tmr001 schreef:

Daar heb ik lak aan als het gaat om een dier in nood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:01

mensen die het denken beter te weten en die eigenlijk nog nooit een paard van dichtbij hebben gezien

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 19:22

tmr001 schreef:

zo mee eens heb ik ook een hekel aan of van ander door sturen via app ofzo iets en dan haterlijk doen en doen of ze zelf 1000x beter zijn.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 01:33

Van pensionklanten die maar 2 of 3x per week komen, hun paard van 22 pakken, ruim een uur in hoog tempo rijden en verder onverzorgd achterlaten. Als je deze mensen dan wijst op dat hun paard mok, mijt en rasp heeft...( dit consteerde ik 2 dagen na aankomst op mijn stal)..Net doen alsof ze gek zijn, als het dier bovendien gaat hoesten, roepen dat we allemaal wel eens wat hebben ( ik smeer wel eucalyptus in zijn neus.... Idioot, brand dat arme dier zijn neus uit)
Zij heeft nix in de gaten, omdat ze rijdt, ze gaat en heeft niet in de gaten dat het dier zijn benen helemaal openschuurt en dag en nacht staat te stampen van de jeuk,
Ook ik heb uiteindelijk moeten zeggen, of je haalt er een dierenarts bij of je vertrekt... Dat soort mensen vertrekken dan, en gaan vrolijk verder. Dier blijft last houden van alle ongemakken...en vertrekt voor de zoveelste keer naar een andere stal.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 02:15

xyzutu2 schreef:
Ik word ontzettend moe van dat bijna niemand meer lijkt te weten hoe paardentuig hoort te zitten:
- een lage neusriem hoort niet laag te zitten: het neusstukje moet net zo hoog/iets hoger zitten als het bit wanneer dat door een contactteugel opgenomen wordt, het kinriempje is het onderdeel dat laag onder het bit doorgaat. Alleen dan heb je namelijk een lage neusriem die het bit opsluit in de mondhoek
- sperriemen die te strak zitten: ook hier horen twee opelkaar staande vingers tussen neusriem en kin
- het feit dat ook aansnoerneusriemen niet aangesnoerd mogen worden, want er moeten nog steeds 2 vingers op de neus passen
- dat recreatieruiters massaal naar de hackamore grijpen en daar vervolgens met net zoveel druk op rijden als op een trensbit/sidepull, ookal wordt door de hefboom elke druk voor het paard 5x vergroot
- dat er zo ontzettend veel slechte bitloze optomingen verkocht worden die meteen schuiven als je een teugel aanneemt, en dat men dan dus besluit om de neusriem gewoon maar strakker aan te snoeren (ook hier moeten die 2 vingers eronder kunnen!) in plaats van een beter ontworpen hoofdstel te kopen
- wedstrijdruiters die een lage/gecombineerde neusriem zo strak aansnoeren dat neusvleugels plat tegen de neus geduwd worden; echt, hoe dom wil je zijn? Halveer de ruimte voor neusgang en je paard krijgt nog maar de helft van de zuurstof binnen die hij nodig heeft om te kunnen presteren
- mensen die een 'anatomisch' kopstuk kiezen omdat dat fijn zou zijn voor de wervels en vergeten te zien dat het complete hoofdstel daardoor met de bakstukken een centimeter dichter in de ogen van het paard schuift
- peanut rollers: in de western is het stappen, draven en galopperen met de neus over de grond eindelijk bijna uitgebannen omdat dat het slechtste is wat je een paard qua voorbeenbelastig aan kunt doen, nu gaan de rechtricht/dressuurmensen dat nadoen...
- Touwhalsters die bij zo ongeveer elke fotoshoot verkeerd/te laag/in het oog van het paard zitten. Controleren mensen dan echt nooit meer hun tuig tijdens een training?
Dat zijn zo van die dingen...

Precies dit!
Te strakke neusriemen, veel geruk en getrek, dat alles goed is als die maar in een krulletje loopt.
Bah bah bah :r

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 11:38

ik heb ook hekel aan van die mensen die bij je wedstrijd komen kijken die jou niet mogen en dan als ze weten dat je start. Je tijden gaan kijken en dan expres komen tewel ze anders nooit gekomen waren. En dan wachten op de prijsuitrijking en dan horen ze niet naar voren geroepen word. En dan als je dan je protecol heb dan naar je toe komen en even komen kijken wat je punten zijn. En of ze horen dat je wist heb en dan de jury sinterklaas noemen. Omdat die dan mijn een wp geven heeft tewel hij zelf gewoon vond dat ik der voor gereden had. Dus gewoon verdient had. En dan zeggen dat ik het niet verdient had enzo. En dat ze dan je proeven zien en dan al denken teweten hoe veel punten je krijgt. Tewel ze niets weten hoe het paard is enzo. En de jury ook niet hoor maar die mensen ok niet. En dat ze dan op eens weer weg zijn. En dat het zelfs anderen mensen op valt dat ze der op eens zijn tewel ze anders nooit komen . En ik heb echt niets met die mensen dus het is niet iets wat aardig bedoelt word. Want ze misgunnen je gewoon een paard of wp's. Of je komt net voor de 1st keer met je nieuw paard bij de club en je zit der pas voor de 2e keer op en de 1st keer sins die bij mijn staat. En dan zeggen ja je kan wel zien het een bwp is. Net of bwp paarden zo slecht zijn. En wat dan ook nog een verschil is ik ben een spring/eventing ruiter en me paard is een spring paard. En dat mens heeft zelf alleen maar dressuur paarden gehad en rij alleen maar voor een ander. Dressuur paarden en de dochter rij alleen maar dressuur pony's enzo dus dat is niet met elkaar tevergelijken. En was ook nog de 1st keer in die bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 11:45

List en bedrog als het op verkopen van paarden aankomt. Daar word ik moe van in paardenland. Als er een euro verdiend kan worden over de rug van kapotte paarden... :r

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 11:47

Mensen die gaan blèrren dat je alleen voor veel geld een fatsoenlijk paard kunt kopen.
Achterlijk gejank dat een beetje normaal gezond paard niet te vinden zou zijn voor minder dan 5 - 6 k.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 11:48

Dat alles tegenwoordig alleen maar om dekjes en beenbescherming en tuigage draait.
Vroeger maakte het niet uit hoe je er uit zag en ging het enkel om de passie en de sport, het dier. Tegenwoordig hoor je er enkel bij op grote stallen met een passend setje en blinbling.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 12:01

Picasso schreef:
List en bedrog als het op verkopen van paarden aankomt. Daar word ik moe van in paardenland. Als er een euro verdiend kan worden over de rug van kapotte paarden... :r

Zo heb ik dat een keer gehad met een pony met eczeem. Lijkt me dat een nieuwe eigenaar over zoiets geïnformeerd moet worden van tevoren, maar blijkbaar was dat teveel gevraagd. Ik moest er later achter komen toen ik uit mezelf toch maar niet door was gegaan met de koop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 12:15

Maanoogje schreef:
Picasso schreef:

Zo heb ik dat een keer gehad met een pony met eczeem. Lijkt me dat een nieuwe eigenaar over zoiets geïnformeerd moet worden van tevoren, maar blijkbaar was dat teveel gevraagd. Ik moest er later achter komen toen ik uit mezelf toch maar niet door was gegaan met de koop.

Ik was zelf altijd redelijk naïef als het aankwam op verhalen van verkopers en ben een paar keer flink op m'n b#k gegaan. Al doende leert men, maar om mijn man te quoten: "Daar hadden we een leuke auto van kunnen kopen."

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 15:25

de 'mag ik een keer op jou (verzorg)paard rijden?' meisjes, en dan terwijl ze een eigen (verzorg) pony/paard hebben :')

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:06

Andere die elkaar niks gunnen, en alles beter te denken te weten. En ipv F2F iets te vragen/melden, neeeee, moet altijd achter degene z'n rug. Schijnheilig gedoe bah bah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:26

mensen die vragen om dingen te gebruiken (zoals een spray of een touw) en het niet terug op de juiste plaats hangen/leggen of het gewoon bijna leeg spuiten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:03

madhatter schreef:
de 'mag ik een keer op jou (verzorg)paard rijden?' meisjes, en dan terwijl ze een eigen (verzorg) pony/paard hebben :')

Ik laat geen kans onbenut om op een van de paarden van mijn instructrice te kruipen. Ik ga er zelfs mee op vakantie.....

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 21:59

Eh.. Ikke maar jij bent toch ook met haar getrouwd??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:03

mrie schreef:
Eh.. Ikke maar jij bent toch ook met haar getrouwd??

Oh :? Goh, dan weet jij meer dan ik :D

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 22:30

Gniffel
(Ok nu weer ontopic)

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 23:30

Dat mijn paarden achter het huis langs een wandelweg staan, heb deze zomer al mensen aan de deur gehad omdat er paarden dood in de wei lagen, ze geblinddoekt in de wei stonden, niet meer konden opstaan, ze er eentje niet meer zagen,...
In het begin rende een van ons dan snel naar achter om vast te stellen dat ze lagen te slapen, het vliegenmasker, idd geen zin hadden om op te staan voor de vervelende wandelaars, ze in de schutstal staan,...
Toppunt was iemand die zei ze willen vandaag geen oud brood!! Waarom heb ik bordjes met niet voederen ophangen. Heel verhaaltje geschreven dat ze er ziek van worden, dagelijks verschillende keren voer krijgen, wordt dat nog genegeerd!
Ergens zijn bezorgde oplettende wandelaars goed denk ik, maar van de week waren we niet thuis en eenzelfde wandelaar dacht weer een dood paard te zien, en aangezien niemand opendeed heeft ze maar de politie gebeld, deze zijn gekomen om vast te stellen dat mijn merrie wel erg moe was. Politie heeft me achteraf wel op de hoogte gesteld. Ze liggen veel in de wei omdat ze op dit moment nog 24/7 buiten op gras staan!!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 09:57

Lando ik snap je frustratie, echt. Maar ik moet ook wel erg lachen om de situatie.
Ik ken het nog erger; Voorbijgangers die 114 gebeld hebben omdat het paard er zo verwaarloosd uitziet. En zelf die lui van de dierenpolitie zijn er moeilijk van de overtuigen dat een 35 jaar oude pony er niet meer uit ziet als een jonge blom.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:55

Ook een keer 2 dames aan de deur gehad voor onze niet meer zo fris en fruitige merrie van 33.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:56

Wij ook een keer omdat een jaarling niet goed uit zijn veulenvacht kon komen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:57

Oh jeetje dat is toch wel heel erg, 'geblinddoekt' :=