Paardenmode van vroeger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Paardenmode van vroeger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:02

Afbeelding

Die jute zak heb ik nog. :)

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:11

Jaaaa, die had ik ook. Met borstels er in die ik voor een groot deel nu nog gebruik.
En toen hadden we geen babydoekjes of glansspray. Een wollen doek (met paardenhoofd) om je paard te laten glimmen.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:16

Jolien87 schreef:
bakkabouter schreef:
Mijn borstels (waaronder ook dat metalen kammetje met paardenhoofd) zaten niet in een poetskist, want die was veel te duur voor wat het was. Die zaten in de milieubox :D
Kennen jullie dat in nederland ook?

Is dat net zoiets als een chemobox?

Denk het wel, je hoorde er lege batterijen en gevaarlijke producten in te bewaren.

Was inderdaad erg moeilijk open te krijgen, wat ik dan weer handig vond, want dan konden "de kleintjes" (jaja, ik was 12, en dus al zo goed als volwassen *kuch*) niet zomaar aan mijn spullen :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:19

Afbeelding

:D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:26

Varekaj schreef:
Oh, en nog zoiets! Wie heeft er ooit met een sjabloon figuurtjes op de kont van zijn paard gemaakt voor op wedstrijd? Stond toen in elk paardenboek bij toilettage voor wedstrijden :')

Ohjaaa! :D En dan kon je een vierkant dambord maken maar een driehoek van vierkantjes was sjieker. En haarlak eroverheen om het te fixeren.

Die jute zak op de foto wilde ik dus heel graag hebben maar ik kreeg hem niet. Dus toen heb ik een stuk jute gekocht, paard er op geborduurd, zak van genaaid en een tunnel er in voor een mooi koord. Het paard was een schimmel in levade met een ruiter met een rode jas er op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:28

Nooit gedaan (had toen nog geen eigen paard) maar ik ga eens kijken of ik aan zo'n patroon kan geraken. Bij VLP in België krijg je geen punten voor verzorging maar bij LRV wel. Laat ik nou sinds dit jaar bij zo'n club zitten :D

Eens kijken wat voor reacties we krijgen als ik zo klassiek mogelijk op dat terrein verschijn :))

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:31

Daar is dit topic wel inspirerend voor. Tweedjasje. Koordsingel. Platte neusriem. Frontriem met lintjes die je dan aan de zijkant zo mooi in een flapje naar beneden laat hangen met een rozet eroverheen. Fluwelen cap. Laarzen zonder rits. En een dambord. Ooit heb ik vast wel een paard waar ik dit soort dingen mee kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:38

Lage neusriem en basic hoofdstel heb ik. Zit niks van bling of versiering aan. Zelfs de frontriem is gewoon eenvoudig zwart.

Laarzen hebben wel een rits. Jasje is zwart of zwart met krijtstreep en witte kraag. Hemd is gewoon wit en das ook met dasspeld van oma. Haarnetje gebruik ik nu niet, daarvoor is m'n haar te kort. Doe het wel in een staartje maar dat zit verstopt onder mijn helm.

Mijn helm is wel modern. Is pas paar maanden oud, een matte samshield. Ik ontbreek alleen nog een wit zadelvormig sjabrak en dan zo'n sjabloon om een dambord mee te maken :D

Edit: ik heb nergens lak of bling in de gehele outfit. Gewoon eenvoudig (mat) zwart en wit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:40

Dat is toch niet perse alleen van vroeger? Zo rij ik nu ook rond op wedstrijd, alleen geen zadelvormig dekje. Maar wel lage neusriem, simpel zwart jasje en geen bling. Of ben ik gewoon heel ouderwets :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:43

Vergeleken met wat ik allemaal tegenkom lijk ik precies uit het stenen tijdperk te komen :')

Dotjes met bling-elastiekjes, bling rand aan de zadeldoek, lak en steentjes op het hoofdstel, op de cap, op het jasje en laarzen... Op een zomerse dag is het net een alsof er 20 discoballen om je heen rijden. Kom ik aan met mijn doodgewone roodbruine knol met spuuglelijke dotjes (kan ik écht niet!) en basic outfit. Ben vaak ook 1 van de weinige met ongeschoren paard.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:46

SusanH schreef:
Dat is toch niet perse alleen van vroeger? Zo rij ik nu ook rond op wedstrijd, alleen geen zadelvormig dekje. Maar wel lage neusriem, simpel zwart jasje en geen bling.

Neehoor, het is maar net waar je rondloopt. Alleen de wijde stijl van de jaren 80/90 (truien 5 maten te groot, bij kinderen al helemaal op de groei gekocht, en haar dat met haarlak lekker wijd uitgezet wordt), dat zie je niet meer terug. De rest valt allemaal reuze mee, maar zwelgen in sentiment is net als rollen op een goede zandbodem voor paarden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:48

Scheren doen wij dan weer wel, maar dat is puur omdat het met trainen veel praktischer is in de wintermaanden. Maar bling vind ik echt vreselijk, lak ook. Dus simpele zwarte laarzen, jasje zonder rare fratsen en plastron met simpel speldje. Had toch mooi een 8 voor verzorging gisteren. Maar goed dat is off topic.

Het is wel echt van vroeger om zonder gekke fratsen rond te rijden. Ieder half jaar nieuwe kleuren dekjes/shirtjes/bijpassende bandages etc bestond nog niet. Alle spullen kon je in een paar kleuren krijgen en dat was dat. Veel makkelijker kiezen in de winkel :j

Enne, niks mis met sentiment af en toe. Heerlijk!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:50

kleuren waren er vroeger ook :j
Een doorgestikt sjabrak in de kleuren:

Rood
Bordeaux
Donkerblauw
Donkergroen
Wit

En je cap had rood of groen satijn als voering :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:51

Ik heb nu 3 of 4 setjes denk ik, witte zadeldoeken niet meegeteld. Oranje, lime, beige en een zwart zadelvormig dekje. De bandages heb ik maar gebruik niet zo vaak. Been bescherming is een beige set peesjes + strijklappen of mijn kentucky's maar da's voor de cross. Mijn trainingshoofdstel is mijn wedstrijdhoofdstel. Halsters zijn goedkope met zo'n schuifklemmetje waar je je rot op foetert als het vol zand eraan plakt, of een simpel touwhalster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:56

Ook zoiets; de 'rechte laarzen', zonder dressuurboog. Toen ik begon hadden alleen 'hogere' dressuurruiters die, en ook nog vrij bescheiden van vorm.
Nu lijken ze wel standaard in de dressuur scene en zie ik soms rijlaarzen voorbij komen met zo'n enorme dressuurboog dat als de ruiter door de knieen gaat het ding bijna voor de knie uitsteekt.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:33

bruintje123 schreef:
[ [url=m/Ek5Ulb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die jute zak heb ik nog. :)

Zo een tas had ik vroeger ook :j . jammer dat mijn vader op een gegeven moment alles wegdeed :(
Ik had maar 3 borstels ofzo, hoeven krabben mochten wij als lesklant niet :? Toen mijn vader een nieuwe schoenpoetsborstel had gekocht vond ik die best op een paardenborstel lijken en heb hem ingepikt _O-

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:40

SusanH schreef:
Scheren doen wij dan weer wel, maar dat is puur omdat het met trainen veel praktischer is in de wintermaanden. Maar bling vind ik echt vreselijk, lak ook. Dus simpele zwarte laarzen, jasje zonder rare fratsen en plastron met simpel speldje. Had toch mooi een 8 voor verzorging gisteren. Maar goed dat is off topic.

Het is wel echt van vroeger om zonder gekke fratsen rond te rijden. Ieder half jaar nieuwe kleuren dekjes/shirtjes/bijpassende bandages etc bestond nog niet. Alle spullen kon je in een paar kleuren krijgen en dat was dat. Veel makkelijker kiezen in de winkel :j

Enne, niks mis met sentiment af en toe. Heerlijk!

Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook wel verschillende broeken, truien, truitjes en shirts heb om te rijden en een paar leuke dekjes. Op wedstrijd heb ik een donkerblauw of grijs jasje met gebloemd shirt (wil geen plastron om) en gewoon een dekje met blauwe rand. ikzelf hoef geen bling meer.
Mijn dochter heeft het wel (is 13) maar wordt minder. Wel leuke shirtjes en truien. Eerst wilde ze ook broeken met printjes enzo, maar dat begint ook over te gaan. De jongste (jongen) rijdt gewoon in een blauw jasje van de Decathlon. Die hoeft ook geen 20 shirts of truien en heeft gewoon 2 broeken.

Zie wel meiden op de manege meiden die iedere 2 weken een nieuwe outfit hebben (shirt, vest, sokken, bijpassend dekje, oornetje en halster). Liefst ook peesbeschermers. Daar doe ik dus niet aan mee!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 16:40

Fantastisch topic dit!
Ik ben in '97 gaan rijden en herken heel veel van jullie verhalen(voornamelijk van mijn jeugdfoto's).
Ponys liepen inderdaad allemaal met een zadelvormig simpel sjabrak, allemaal een vzh zadel en een groot aantal daarvan was bruin. Inderdaad die lage neusriem en getapte frontriem.
Ik ben begonnen met een paar simpele regenlaarzen(en kreeg later van die rubberen zwarte rijlaarzen), een cap met zo'n kinbakje eraan. En later die stomme verstelbare cap.
Na een tijdje reed ik ook met schoenen met chaps met van die lelijke franjes(groene als ik mij niet vergis).
Qua shirts/truien/jassen, had ik de kleren aan die teveel afgedragen waren om gewoon nog aan te hebben.

Dat laatste doe ik trouwens nu nog steeds, het enige wat ik aan kleding voor het paardrijden koop is een jas of een rijbroek.
Toen ik mijn eigen paard kreeg, wilde ik perse een zwart hoofdstel en zwart onderlegd, zonder bling oid(bling en wit onderlegd kwam toen net in de mode). Dat vond en vind ik altijd nog enorm lelijk. Later kocht ik voor dat paard een frontriem met een 'druppel' in die druppel zat een steentje. Dat is het enige bling wat ik ooit gehad heb en ook mooi vind.

Ik zal eens kijken of ik oude fotoboeken kan vinden bij mijn ouders..

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:33

Wat ik me nog kan herinneren waren de chaps met van die franje eraan. Als een indiaan/cowboy. Gelukkig zie je die nu niet meer…. :D :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:42

LadyKantje schreef:
Wat ik me nog kan herinneren waren de chaps met van die franje eraan. Als een indiaan/cowboy. Gelukkig zie je die nu niet meer…. :D :D

Die had ik ook...die wou ik toen ook.
Die jute tas met paard erop heb ik ook gehad.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:27

Sjabloon op de kont zie soms nog wel voorbij komen. Valegro loopt er weleens mee rond.

Ik gebruik nog steeds groene zeep en wol om paard schoon te krijgen en te laten glimmen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:32

In 97 had ik toch al heel wat jaren een zwart zadel en vierkant dekje.
Was ik toen dan zo modern? Kan ik me niet voorstellen.

Groene zeep gebruik ik ook nog altijd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:47

Hier ook groene zeep, heb al veel geprobeerd maar dit werkt nog steeds het beste (haflinger).

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:14

Heerlijk topic! Ook wel confronterend, want ik rijd voor een groot deel nog steeds zo. :')

Ik ben begonnen in 1995, mét cap met elastiekbandje over de klep heen. Later kwam de champignon met het strikje achterop, daarmee heb ik nog op mijn eerste eigen pony gereden in 2002-2004. Gelukkig nooit aan het kinbakje gegaan. Dat capje en de rubberlaarsjes (kkkoud!) heb ik achterwege gelaten, maar verder ben ik behoorlijk van Engels simpel.

Ik rijd namelijk wel in beige rijbroek (of spijkerbroek), truien (polo shirts in de zomer), wijder model rechte laarzen (wel leer, en bruin), op goede dagen in een tweed jasje met een blouse eronder (jaja). Ook heb ik een waxjas (zowel een groene als een bruine, en nee geen taille) waar ik mij graag in bevind tussen de paarden of honden. Paard draagt een bruin Engels hoofdstel met platte hoge neusriem, bruin oud stubben zadel en daaronder een rechte vierkante pad (polypad), ook vaak bruin of groen of zwart.

Ja, ik voel mij op het Engelse platteland vaak beter thuis dan in de Nederlandse rijbanen tussen de dressuurprikkers. :D

fjordjesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:23

Mijn eerste poetssetje die heb ik nog. Toen ik 8 was en begon met paardrijden gekregen van mijn oma, setje is nog helemaal compleet! Zal er morgen eens een foto van maken, setje is nu 18 jaar oud!