Hoever ga jij op het welzijn van je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Hoever ga jij op het welzijn van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:15

SandraVerl...ben het ook met je eens.En ik vind dat leeftijd er niet zo toe doet,zodra iemand kan lezen kan hij of zij zich verdiepen in iets.
Ter vergelijking(ik noem geen namen)er is een meisje,ook van 17...heeft een flinke tijd met een ziek paard gezeten.Zij heeft zich verdiept in het dier en ook natuurlijk met de hulp van dierenartsen is het paard weer beter.En er zijn er nog een aantal van die leeftijd die met ellende zitten en door roeien en ruiten gaan voor hun dier.

Het is natuurlijk heel makkelijk om de ouders de schuld te geven....houden die ouders haar tegen om zich te verdiepen in maagzweren?Dacht het niet toch?Aangezien TS ook gewoon topics start,kan ze gewoon lezen en schrijven dus zich ergens in verdiepen,lijkt mij.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:21

@nikass met die onveilige omgeving bedoel jij natuurlijk op de prikkeldraad of niet?? Hoeveel paarden in Nederland staan er wel niet achter. En hoevaak gaat het ook gewoon goed. Toevallig is die van mij ook in de prikkeldraad blijven hangen. Maar die wat erbij stond niet. En zowel op de vorige stal als op mijn huidige stal nog geen enkel paard. (Die van mij staat er niet meer langs) maar deze wonden kunnen ook ontstaan van lint of gewone draad. Dus die onveilige omgeving vind ik in mijn geval wel meevallen.

Daarnaast heeft het paard nog altijd met plezier gelopen met ts. Ik heb meerdere foto's gezien waarop het niet duidelijk zichtbaar zou zijn dat othello pijn heeft. Ik zie een paard wat ervan geniet!

Mijn eige paard is ook afgekeurd. Maar dat betekent niet dat ze niet meer berijdpaard is. En ook niet dat ik niet meer de sport met haar in kan. Oké het hoge niveau zal ze niet meer aankunnen. Maar wie weet. Misschien ook wel. Met liefde en geduld kan ook veel helen. Wilt niet altijd zeggen dat als iemand visie A voor zich heeft en een ander B dat maar eentje goed is. Nogmaals meerdere wegen leiden naar Rome.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:27

Ayasha schreef:
Ben ik dan de enige die over het algemeen info van bokt ook met een korreltje zout neemt? :=

Ik heb het dan ook over bokt en gans het net. En dat net is echt wel groter als bokt, google en alle andere fora die er zitten. Je moet echt niet zo veel moeite doen om wetenschappelijke artikelen te vinden. PubMed is er al een vb van, daat staan ook diergeneeskundige artikels op.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:53

Er staat best wel goede info op Bokt...ook onzin.Ik haal mijn info uit Amerika.Die zijn naar mijn idee even verder op paardengebied.(medisch)

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 20:57

Bah wat wordt Ik ER naar van dat Er tegen mij wordt gezegd dat ik miin paard zijn zorg onthoud... Daar kan ik misselijk van Worden.

Altijd Als het nodig was was Ee De DA voor Othello, nu sinds aantal maanden hebben we het self in de hand hoe we de dieren voeren.
Afbeelding
Afgelopen weekend hebben we alles uit de last getrokken voor de Paarden om de puntjes op de I Te zetten en het resultaat mag ER zijn
Maar hierbij wil Ik even zwggen dat ik samen met De DA een rantsoen voor Othello aan het maken Ben.
Maar zeg mij niet dat ik miin paard onjuist behandel want dat is Klink klare onzin.
En rijden van Othello? Dat dier genoeg Erzo van dat merk je gewoon aan hem.
Buitenrijden vindt hij fantastisch

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:19

daar heb je wel gelijk in...voorheen was er een stalbaas die zich overal mee bemoeide en waar niets van mocht.Nu heb je het in eigen hand.
Dan zou het nu beropwaarts moeten gaan!(maar waarom was Othello dan zo dun?)Komt Othello nu wat aan?

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:20

geerke schreef:
Er staat best wel goede info op Bokt...ook onzin.Ik haal mijn info uit Amerika.Die zijn naar mijn idee even verder op paardengebied.(medisch)

Ik haal mijn medische info bij de paardenkliniek. Al moet ik zeggen dat ik wel veel gehad heb aan bokt toen mijn merrie drachtig was en is bevallen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:35

NatalieLot schreef:
@nikass met die onveilige omgeving bedoel jij natuurlijk op de prikkeldraad of niet?? Hoeveel paarden in Nederland staan er wel niet achter. En hoevaak gaat het ook gewoon goed. Toevallig is die van mij ook in de prikkeldraad blijven hangen. Maar die wat erbij stond niet. En zowel op de vorige stal als op mijn huidige stal nog geen enkel paard. (Die van mij staat er niet meer langs) maar deze wonden kunnen ook ontstaan van lint of gewone draad. Dus die onveilige omgeving vind ik in mijn geval wel meevallen.

Daarnaast heeft het paard nog altijd met plezier gelopen met ts. Ik heb meerdere foto's gezien waarop het niet duidelijk zichtbaar zou zijn dat othello pijn heeft. Ik zie een paard wat ervan geniet!

Mijn eige paard is ook afgekeurd. Maar dat betekent niet dat ze niet meer berijdpaard is. En ook niet dat ik niet meer de sport met haar in kan. Oké het hoge niveau zal ze niet meer aankunnen. Maar wie weet. Misschien ook wel. Met liefde en geduld kan ook veel helen. Wilt niet altijd zeggen dat als iemand visie A voor zich heeft en een ander B dat maar eentje goed is. Nogmaals meerdere wegen leiden naar Rome.

Prikkeldraad, loshangend draad, te laag gespannen draad... ongelukken die voorkomen kunnen worden (en dus moeten worden). Dat er nog veel paarden zo bij staan is diep triest.
Dat het soms ook goed gaat betekent niet dat het goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:15

Ik heb anders ook best ervaring met een stalbaas waar de draden niet even netjes in orde waren, laat staan de stallen. Maar als je hem moest geloven wisten wij als eigenaars niks en hij was alwetend :=
Dat de kliniek (véél) meer hooi wou in zijn rantsoen en (véél) minder krachtvoer? Kon niet! Komaan, een jong "sport"paard dat recreatief gestart werd eventjes 4kg topsport muesli gaan voeren en dan verklaren dat het absoluut onmogelijk is dat ie warme voeten heeft. Yeah right :P

Paard staat nu alweer 2 jaar in eigen beheer en doet het prima op zowat constant hooi en klein beetje krachtvoer :Y)

Het belangrijkste is, die vent kon alles verkopen aan een onervaren persoon. Die zou er verdorie nog in slagen om een zwarte hengst als schimmelmerrie door te sluizen bij wijze van spreken. Dan mag TS daar alles tegenin gooien wat ze wil, kans is klein dat haar onervaren moeder haar gelooft en zo'n mooiprater niet.
Maar dat probleem is gelukkig wel van de baan zie ik.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:13

Nikass schreef:
NatalieLot schreef:

Prikkeldraad, loshangend draad, te laag gespannen draad... ongelukken die voorkomen kunnen worden (en dus moeten worden). Dat er nog veel paarden zo bij staan is diep triest.
Dat het soms ook goed gaat betekent niet dat het goed is.

Ik ken ook genoeg paarden die in gewone draad of lint zijn blijven hangen. Probleem met prikkeldraad is alleen dat het vaak ook erg roestig is. Ik zeg ook niet dat het goed is. Heb zelf ook alle ellende meegemaakt. Maar dat zijn er wel meer. En iemand aanwijzen is altijd makkelijk als je er verder niks vanaf weet. Er spelen heel vaak zoveel factoren mee waarom wat gebeurt.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 23:18

Ik maak morgen wen foto van hoe hij onder de delen uitziet

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:29

Had je mijn pb nog gelezen TS??

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 08:32

NatalieLot je kunt niet alle ongelukken voorkomen, maar sommige wel. Je laat ook niet je kleuter zonder toezicht in een tuin met zwembad, want niet alle kinderen vallen er in en verzuipen, toch?
Dat is een onjuiste redenering. Bij prikkeldraad, loshangend draad of niet op de juiste hoogte gespannen draad is het niet de vraag óf het mis gaat, maar wanneer.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 08:41

Hier ben ik het dan maar gedeeltelijk met je over eens. Maargoed. Terug ontopic

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 08:47

Lang genoeg het verhaal een beetje meegelezen. Maar als othello 10 jaar geleden al zo gezegd eigenlijk niet meer gezond was om pijnvrij door het leven te gaan vind ik eigenlijk dat je niet meer moet doorsukkelen met hem. Je zegt zelf al in je titel hoever je zou gaan voor het welzijn van je paard. Ik vind dat je wel ver genoeg bent gegaan.
Maar goed dat is mijn mening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:17

purny schreef:
Lang genoeg het verhaal een beetje meegelezen. Maar als othello 10 jaar geleden al zo gezegd eigenlijk niet meer gezond was om pijnvrij door het leven te gaan vind ik eigenlijk dat je niet meer moet doorsukkelen met hem. Je zegt zelf al in je titel hoever je zou gaan voor het welzijn van je paard. Ik vind dat je wel ver genoeg bent gegaan.
Maar goed dat is mijn mening

Nouja dit dus. En dan nog mee rijden ook.. Sorry maar dat zit niet helemaal juist... Hij vindt buitenrijden geweldig, ja als je zijn pijn even wegdenkt misschien..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:39

Ik zou me ogen uit m'n kop schamen als ik dit zou doen. Iets met egoïsme denk ik maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:42

Moet je wel eerst weten dat ie stuk is. Als ze dat paard verkopen als gezond en de DA pakt niet door voor verder onderzoek? Tjah.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:03

Varekaj schreef:
Moet je wel eerst weten dat ie stuk is. Als ze dat paard verkopen als gezond en de DA pakt niet door voor verder onderzoek? Tjah.

Als je naar pagina 8 gaat lees je dat dit paard is afgekeurd. Dus is hij stuk.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:09

Maar dat weet ze inmiddels en dat lijkt me een meer dan geldige reden om zelf een keer door te pakken.

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:17

purny schreef:
Ik zou me ogen uit m'n kop schamen als ik dit zou doen. Iets met egoïsme denk ik maar

Door dit soort vooroordelen stel ik dus geen vragen op bokt! #durftevragen #egotripper
Betweters die het paard niet kennen maar haarfijn wel alles beter denken te weten.

Dat je advies geeft, prima. Maar het bovenstaande heeft niks met goedbedoeld advies te maken. Sorry, ik lees al een tijdje mee en heb proberen mee te denken met TS. Maar sommigen lijken geen verschil te weten tussen advies/ ervaring delen en oordeel vellen.

@ TS
Je bent goed bezig. Laat je aub niet gek maken.
Jij kent je paard en weet heel goed pijn in te schatten. Neem de tijd om samen met othello eruit te komen en laat je aub niet door bepaalde figuren opjutten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:25

Een paard wat op die manier is afgekeurd heeft pijn, dat kun je haast niet ontkennen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:27

purny schreef:
Varekaj schreef:

Als je naar pagina 8 gaat lees je dat dit paard is afgekeurd. Dus is hij stuk.

Dus als jij hier op bokt te horen krijgt, van de zoveelste slappe zak patat van een oude eigenaar dat het dier is afgekeurd , vermagerde van de pijn , maar zelf te laf was om paard te laten inslapen en weg heeft gedaan, dan geloof jij dit gelijk en laat je het paard zonder zekerheid gelijk inslapen?

Even serieus mensen, maar kunnen wij dit in perspectief blijven zien?

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:33

bobje26 schreef:
Een paard wat op die manier is afgekeurd heeft pijn, dat kun je haast niet ontkennen..

Jij kent dit paard dus? Ik ken er genoeg die op deze manier zijn afgekeurd en die nu (weer) paardwaardig leven. Daarnaast heb ik zelf een kapot paard... Je kunt niet alles over 1 kam scheren.

Ken jij de graad waarin het dier is afgekeurd? Heb jij met de desbetreffende dierenarts gesproken toentertijd? Maak jij het paard dagelijks mee zoals TS dit doet?
Er is een groot verschil tussen wat jij nu zegt en de realiteit. Ik kan geen pijn ontkennen want ik maak het paard niet dagelijks mee. Net zoals jij niet kunt beoordelen of het paard wel pijn heeft. Dat moeten we aan TS overlaten. Helaas lijken sommigen dat niet te (willen) snappen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:13

Ik ken zat paarden met slechte fotos die vrolijk 1.60 m springen...alleen om ze te verkopen is een probleem. Ik kijk liever naar het paard zelf in plaats van alleen naar een keuringsrapport..het zegt uiteraard wel iets maar niet ieder afgekeurd paard heeft zoveel pijn dat het meteen ingeslapen hoeft te worden.Goede verzorging scheelt wel,goede voeding...zorgen dat het paard genoeg vitamines en mineralen binnen krijgt.Oudere paarden hebben een grotere eiwit behoefte,eventueel supplement voor spieren en gewrichten of een natuurlijke pijnstiller proberen.En als dat alles niet werkt en het paard is nogsteeds mager,beweegt niet of nauwelijks en is gewoon duidelijk ongelukkig dan is inslapen de beste optie.Maar eerst eens iets proberen en niet zeggen hij is stuk ik laat hem inslapen.