[VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:14

Goed dat het zo goed ging!

Hopelijk knapt ze snel op en is het inderdaad van de slechte kwaliteit van het hooi.
Maar ze lijkt echt drachtig.. vind der zelfs dikker ogen met de tijd, terwijl de foto van hoe ze hoogdrachtig was toch echt een goed beeldmateriaal is met bovenstaande foto's.

Een handelaar mag je niet altijd op z'n woord vertrouwen.

Tipje mocht je toch (willen) afwachten : hand voor de uier leggen en met enkele vingers klein(e) tik(jes) geven. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 17:16

LauLauu schreef:
Goed dat het zo goed ging!

Hopelijk knapt ze snel op en is het inderdaad van de slechte kwaliteit van het hooi.
Maar ze lijkt echt drachtig.. vind der zelfs dikker ogen met de tijd, terwijl de verkoopsfoto toch echt een goed beeldmateriaal is met bovenstaande foto's.

Tipje mocht je toch (willen) afwachten : hand voor de uier leggen en met enkele vingers klein(e) tik(jes) geven. :)

Op het moment trapt ze naar mijn hand als ik mijn hand voor de uier leg en iets aan druk geef dus dat is niet echt een optie voor nu.
Ik weet niet zo zeer meer wat ik kan doen verder, gelukkig is de huidige baal hooi wel van goede kwaliteit. Ik probeer maar om vaak genoeg te komen met pulp en maag compositum, ze lijkt iig niet meer zo nors als van de week dus dat is al erg prettig.

Zinzi_jewel

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:34

Ik vindt haar er ook dragend uitzien .
Als je toch een DA laat komen voor wat dan ook , zou ik toch even laten opvoelen . Heb je zekerheid .
Want stel dat ze ineens een veulen neer legt zonder dat je t weet ...
Het is nog steeds geen winter en je weet niet wat je kan verwachten nog

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 21:53

Zinzi_jewel schreef:
Ik vindt haar er ook dragend uitzien .
Als je toch een DA laat komen voor wat dan ook , zou ik toch even laten opvoelen . Heb je zekerheid .
Want stel dat ze ineens een veulen neer legt zonder dat je t weet ...
Het is nog steeds geen winter en je weet niet wat je kan verwachten nog

Is inderdaad ook het plan maar eigenlijk wil ik haar de stress liever be besparen. Ze heeft dit jaar een veulen gehad in maart dus voor februari zit ik hoe dan ook veilig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 13:39

Ik heb overleg gehad met de dierenarts en die wilde wel komen maar met zulke algemene klachten (buiten een dracht om) zou ze eigenlijk alles moeten bekijken en dat gaat een behoorlijk kostenplaatje worden. Hoewel ik het eigenlijk aan wilde kijken ben ik vandaag weer aan het twijfelen gegaan.
Zodra ik ook maar naar haar buik kijk reageert ze al, hoe verder ik naar achteren kom hoe heftiger. Met wat rust kan ik mijn hand er wel op leggen maar dan kijkt ze om en houd ze me in de gaten. Vind het een vrij heftige reactie worden voor een beetje buikpijn.

Positief is dan wel weer dat ze verder vrolijker wordt en weer lekker bij de kudde gaat staan.
Afbeelding

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:32

Ik zou stapje voor stapje testen gaan doen, te beginnen met scannen of ze drachtig is. Dan heb je dat iig uitgesloten. Daarna maag/lever/darmen etc. omdat ze zo gevoelig is bij haar buik.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 14:54

Maaikevdk schreef:
Ik zou stapje voor stapje testen gaan doen, te beginnen met scannen of ze drachtig is. Dan heb je dat iig uitgesloten. Daarna maag/lever/darmen etc. omdat ze zo gevoelig is bij haar buik.

Ik heb de dierenarts weer even een berichtje gedaan, het word duidelijk niet minder en als ze drachtig is is dat niet zo erg. Als ze niet drachtig is is het wel erg zorgelijk.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:37

Oh wat zegt de DA? Komt die nu langs dan of niet?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 17:09

idylle schreef:
Oh wat zegt de DA? Komt die nu langs dan of niet?

Ik denk dat ze wel langs wil komen, weet nog niet wanneer gezien ik niet gebeld heb (ze werkt nu uiteraard :') ) maar een berichtje heb gedaan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:16

stap voor stap dingen afstrepen nu inderdaad, eerst scannen op drachtigheid, dan weet je meer en kun je de volgende stap zetten, succes!

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:18

Zou indd ook maar even laten opvoelen. Dan weet je in elk geval zeker of er wel of geen veulen in zit, kan ook nooit kwaad is bij mijn merrie ook gedaan ;) . En daarna beginnen met de kleine dingen zoals wormen testen enzo..
Maar je zei toch dat de osteo is geweest? heeft die niks aan der buik gevoelt, of kon die alleen voelen dat het wat gespannen was?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 17:21

schirocco24 schreef:
Zou indd ook maar even laten opvoelen. Dan weet je in elk geval zeker of er wel of geen veulen in zit, kan ook nooit kwaad is bij mijn merrie ook gedaan ;) . En daarna beginnen met de kleine dingen zoals wormen testen enzo..
Maar je zei toch dat de osteo is geweest? heeft die niks aan der buik gevoelt, of kon die alleen voelen dat het wat gespannen was?

Toen viel de buik nog wel mee, ze ging uit van een verstoorde spijsvertering en heeft verder de vastzittende gewrichten behandeld. Helaas maar heel even verbetering gezien van die behandeling, met een paar dagen gaf ik het op omdat ze duidelijk niet graag draafde en bereden werd.
Arm paard gaat ook echt niet meer harder dan stap tenzij het echt moet.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:27

Dan zal er toch iets dwars zitten, hoeft niet persee lichamelijk te zijn (gezien haar verleden heeft ze nooit echt hoeven werken natuurlijk ;) ) Maar dat het iets lichamelijk is zou ik persoonlijk wel eerst uitgesloten willen hebben.
Kijk eens voor colosan of voor VERM-X brokjes (beide te koop in de welkoop), om te kijken of haar spijsvertering wat meer op gang komt. Voor mijn merrie werkte het wel, in combinatie met de juiste beweging. Wel raad ik je aan om eerst te laten controleren of er geen veulen in zit.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:31

Ja eerst opvoelen / scannen op dracht .
Dan weet je iig of dat zo is of definief uitgesloten kan worden .
Vanuit daar kun je beslissen of je meteen verder wilt kijken indien niet dragend of dat je even wacht ...

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:24

Ik zou ook zeker gaan opvoelen. Stel dat er niks in zit is er iets behoorlijk ernstigs aan de hand als haar buik zo dik is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 10:29

Maaikevdk schreef:
Ik zou ook zeker gaan opvoelen. Stel dat er niks in zit is er iets behoorlijk ernstigs aan de hand als haar buik zo dik is.

Nou moet ik zeggen dat haar weidegenootjes ook behoorlijk buik en hebben. Misschien zelfs meer dan zij heeft. Maar bij Kim lijkt hij te groeien wat op haar rantsoen vreemd is. Dat samen met de gevoeligheid vind ik onprettig.

Inmiddels begin ik te hopen op een dracht, alternatief zal veel minder gusting zijn en de dierenarts had het al over pijnstillers en de kliniek.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:08

Ik denk, bij het zien van een kale wei op zandgrond aan het bos, toch ook wel direct aan zand.
Mijn paard is hier ook gevoelig voor en krijgt elke maand een kuur en veel ruwvoer om de boel goed af te voeren.
Ik zou haar laten scannen op drachtigheid, maar ook even een week lang iedere dag de mest op zand testen.
Pedaalemmerzak, 5 drollen erin, ruim water erop en een paar uur laten hangen en kijken wat er op de bodem ligt aan zand.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 11:11

Ninx schreef:
Ik denk, bij het zien van een kale wei op zandgrond aan het bos, toch ook wel direct aan zand.
Mijn paard is hier ook gevoelig voor en krijgt elke maand een kuur en veel ruwvoer om de boel goed af te voeren.
Ik zou haar laten scannen op drachtigheid, maar ook even een week lang iedere dag de mest op zand testen.
Pedaalemmerzak, 5 drollen erin, ruim water erop en een paar uur laten hangen en kijken wat er op de bodem ligt aan zand.

Ze is wel een maand of 2 geleden voor zand behandeld, zou dat zo snel al kunnen?
Daarvoor waarschijnlijk nooit in haar leven overigens.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 17:21

Ze is oud en nieuw heel fijn door gekomen, had vanmorgen niet eens dunne mest.

Heb even een paar rondjes laten draven aan de longe waarbij ze haar buitenste oor naar voren hield en de binnenste naar achter draaide maar op zich liep ze niet echt slecht. Ze vond het niet leuk dus tempo of ontspanning zat er niet in.
Kon het ook niet laten aan de buik te voelen maar het enige resultaat is dat ik nu zo goed beloond heb voor het aanraken dat ze niet meer meteen trapt (op zich ook niet verkeerd natuurlijk).

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:42

En heeft je DA al terug geantwoord?

Je kunt inderdaad beter de eerste stap zetten met te scannen en erna pas verder denken. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 21:05

LauLauu schreef:
En heeft je DA al terug geantwoord?

Je kunt inderdaad beter de eerste stap zetten met te scannen en erna pas verder denken. :)

Dierenarts denkt eigenlijk echt niet aan dracht maar aan cystes op de eierstokken.
Heb nu de vraag bij haar liggen wat het slimste is om te doen, ik denk dat dat of even afwachten zal zijn of scannen (op cystes). Vreemde is dat paarden vaak juist last krijgen van de cystes bij hengstigheid en ze is absoluut niet hengstig.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 21:10

Ik denk toch echt dat je met scannen al een eind ver bent, dan is het eerste al uitgesloten mocht ze niet drachtig zijn.
Kun je tegelijkertijd ook de DA uitgebreid vanbinnen laten kijken.

Dracht is namelijk niet 100% uitgesloten gezien waar ze vandaan komt en de buik blijft groeien
ondanks ze meer doet als ervoor tot zelf irritatie ondervind rondom de buik/tussen de benen bij aanrakingen.

Gelukkig nieuwjaar trouwens!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 21:47

LauLauu schreef:
Ik denk toch echt dat je met scannen al een eind ver bent, dan is het eerste al uitgesloten mocht ze niet drachtig zijn.
Kun je tegelijkertijd ook de DA uitgebreid vanbinnen laten kijken.

Dracht is namelijk niet 100% uitgesloten gezien waar ze vandaan komt en de buik blijft groeien
ondanks ze meer doet als ervoor tot zelf irritatie ondervind rondom de buik/tussen de benen bij aanrakingen.

Gelukkig nieuwjaar trouwens!

Jij ook uiteraard, en iedereen die meeleest ook een gelukkig nieuwjaar.

Ik neig inderdaad naar dracht, en inmiddels is dat ook echt hetgene wat het gunstigste lijkt in de omstandigheden. Waarschijnlijk komt de dierenarts inderdaad opvoelen en scannen binnekort.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 21:49

In het begin was ik nog best overtuigd van dracht, maar dat ze zo heftig reageert op aanrakingen brengt me toch wel aan het twijfelen. Jeetje wat moeilijk zeg.

Maar ik denk dat je wel verstandig doet aan die keuze, mocht ze geen dracht hebben dan kan ze altijd nog meteen kijken naar cystes. Moeten die trouwens operatief verwijderd worden? :=

Happy new year :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 18:46

Er kon vandaag een drafje af!
Mijn gevoel van dracht word met de dag sterker, zeker als ik foto's ga vergelijken van een maand of 4 geleden.
Afbeelding
Afbeelding

Het scanapparaat van mijn DA is kapot dus even kijken hoe we dit gaan regelen :Y)