de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GerenGer

Re: Wie heeft er ook een 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 17:15

Hallo! Ik zal me ook even melden hier in dit topic, want sinds een week hebben wij ook een 3-jarige op stal staan! Hij heet Gio en is sinds kort ook geruind. Zijn afstamming is Zhivago x Wolfgang. Het is een vos met vier witte voeten! Toen we hem kochten was er zo'n ongeveer 15x op hem gezeten. Maar omdat hij gecastreerd moest worden heeft hij twee weken rust gehad. Afgelopen woensdag hebben we hem voor het eerst weer opgepakt, eerst even gelongeerd en toen heb ik er zelf heel kort nog opgezeten. Vanavond gaan we weer even met hem aan de slag. Het is echt een ongelooflijk fijn dier, super goed karakter en kan ook heel goed bewegen. We zijn dus erg blij met hem :D

Verder zal ik hier even gaan bij lezen, want ik ben ook wel benieuwd naar jullie 3-jarigen!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 17:51

Ik wil juist dat ze bij mij al wel veel hebben gedaan/gezien qua longeren, zadel/hoofdstel etc., zodat ze al vertrouwen hebben in het werk voor ik ze wegbreng. Mijn idee is dat het te snel gaat wanneer er binnen 4 weken alles in gedrild wordt (dat is ongeveer de termijn waarin de stal waar ze naartoe gaat mee werkt). Gevoelsmatig krijg je daar alleen maar conflicten door met je paard.
Daarom wil ik in ongeveer een half jaar van 0 naar longeren met zadel/hoofdstel en beugels los, evt. druk op de beugels en goede bevestiging van de stemhulpen op de grond. Dan is het allemaal wat beter behapbaar. Met mijn vorige jonkie die ik heb beleerd heb ik dat ook zo gedaan en die gaf precies moeilijkheden vanaf het punt van hangen/opstappen (wat ik thuis nog niet had geoefend dus). Daardoor durf ik ze ook niet zo blanco weg te brengen, het kan teveel spanning en stress opleveren.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:18

Haha die van mij heet op stal ook Gio.

Ik weet dat het op stal waar die van mij staat met rust gebeurd. Hoe minder je zelf doet hoe minder er fout kan gaan. Dat is zowel mijn motto als degene waar ik hem heen heb gebracht. Hij ziet dan zelf wat de eerste reactie is op een zadel enzo. Dat verteld toch wel een beetje wat voor een type het is.

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:06

Haha wat grappig! De vorige eigenaresse had zelf ook een 3-jarige die Gio heette!

Vandaag lekker even met hem bezig geweest! Hij heeft het ontzettend goed gedaan!

Afbeelding

Afbeelding

https://imagizer.imageshack.us/v2/940x7 ... NkDui3.png
https://imagizer.imageshack.us/v2/1025x ... 1b6hxP.png

caro29 schreef:
Haha die van mij heet op stal ook Gio.

Ik weet dat het op stal waar die van mij staat met rust gebeurd. Hoe minder je zelf doet hoe minder er fout kan gaan. Dat is zowel mijn motto als degene waar ik hem heen heb gebracht. Hij ziet dan zelf wat de eerste reactie is op een zadel enzo. Dat verteld toch wel een beetje wat voor een type het is.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:51

Leuk paard zeg Gerenger!

Mijn 3jaartje ook flink vandaag.
In binnenpiste gereden, vondie eerste keer erg eng, zijkanten zijn doeken dus ze zien alle beweging op stal. Maar het ging goed.
Nadien gaan uitstappen langs het weidepad, was ook erg braaf. Binnenkort mss eens een klein wandelingetje!

Heb intussen ook een ander zadel. Zoals ik vreesde... Mijn zadels lagen niet goed.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 00:04

Hier ook een 3 jarige merrie.
Ze is een Ampere X Obelisk.
Ze heeft er net 2 maanden vakantie op zitten, na alle training voor de merriekeuring.
En zijn net weer een beetje aan de slag.
Hangen en zitten is geen probleem.
Hebben ook al eens aan de longe gestapt, gedraaft en gegaloppeerd onder de vrouw.
En was daar heel nuchter onder.
We gaan haar nu rustig door pakken en in de toekomst is het zeker de bedoeling om te gaan sporten.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 00:26

Wij hebben trouwens een streepje tranquigel gegeven de eerste keer. Is net het scherpe randje eraf en dat ging erg goed. Zo hebben we een fijne eerste ervaring. Daarna nog 2x met een half streepje en toen gewoon zonder. Geen gekkigheid, geen gebok. Gewoon in 1 keer erop en relaxen. Vond het met de Tranquigel wel slim (als tip gekregen), je hebt er geen zak aan als ze alleen maar uit hun stekker gaan. Bij paniek leren ze toch niets.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 00:49

Onze nachtmerrie is helaas waar Gently is vanavond laat met spoed naar de kliniek in Wolvega gebracht. Koliek met een gekantelde dikke darm. Binnen 12 tot 24 uur valt de beslissing of het ventje geopereerd moet gaan worden. We duimen dat hij niet keihard achteruit gaat en ik morgen etm spoed Horse Event moet verlaten om naar het toe te gaan. Alles ligt klaar voor de clinic. Goodybags voor de mensen in de ring/ En voor een aantal buiten de ring een snoepje of een massagetrucje voor het paard. Duimen omhoog dat hij vannacht op knapt de darm weer vanzelf terug draait.Menn wat een avond

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 01:01

Zulk nieuws is altijd schrikken! Veel sterkte!
Hopelijk komt het weer helemaal goed. Hij is in ieder geval in goede handen bij Wolvega!

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 01:04

Sterkte zirano. Ik duim met je mee.

salitka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 07:20

@Zirano, dat is schrikken heel veel sterkte idd een nachtmerrie zulke dingen! We duimen voor jullie

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 07:31

Dank jullie wel

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 08:12

oliebol zeg! Hoop dat hij opknapt! Onze 3 jarige merrie heeft in mei in Wolvega gestaan met verstoppingskoliek. Die zou het ook niet redden dachten ze, maar ze loopt hier nog steeds (zonder operatie, wel 10 dagen geduurd voor er mest kwam)! Ze zijn daar echt heel erg goed!

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 10:09

Zirano: sterkte!

inkiepinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 10:14

Zirano: sterkte, dat zijn de mindere kanten van het houden van paarden!
hoe is hij de nacht doorgekomen?

ik ga maandag weer aan de slag met mijn jonkie, ze doet alles eigenlijk super braaf! van de week gelongeerd tegelijk met een stalgenootje die ook ging longeren, niks aan de hand.
Vanavond ook maar lekker aan de longe en dan maandag er weer op, ze voelt zich wel erg happy in de wei enz dus dat is zeker een goed teken!

zie leuke 3jarige voorbij komen hier! volgens mij werkt iedereen wel beetje op dezelfde manier met rust en regelmaat kom je een heel eind!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 10:55

Sterkte! Hopelijk knapt hij op en is opereren niet nodig!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 14:52

Mijn driejarige is vandaag voor het eerst sinds een maandje weer bereden. Even een paar passen terug gedaan want ze was haar vertrouwen op de andere stal kwijtgeraakt. Ben er nu zelf sinds begin deze maand mee bezig (vooral longeren, aan de hand werken, lange lijnen werk) en ze was superbraaf. Rustig aan wat gestapt en gedraafd aan de longe in de longeercirkel met een rustige amazone erop. Trekkers met grote aanhanger, auto's, andere paarden en een racefietser geen enkel probleem. Blij dat ze haar vertrouwen weer terug heeft, dan kunnen we nu weer iets meer vooruit gaan denken.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 17:48

Nou, ik denk dat mijn paard vandaag officieel voor ongeveer 80% tuigmak is :+

Afbeelding

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 18:18

Even een update van vandaag. Gently is gisteravond met spoed naar de kliniek in Wolvega gebracht vanwege een darmkanteling. het was een 50 /50
Vanmiddag stond meneer eindelijk. De operatie is goed verlopen door het goede in grijpen van Slootdorp en Wolvega is alles beperkt gebleven en is er geen blijvende beschadiging. Nu is het alleen afwachten of de darmen weer gaan werken.

NYC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 18:25

Sterkte Zirano!

Vandaag op de manege geweest. Mijn paard hoest nogal veel als hij binnen staat. Vandaag ook, heb een beetje rustig aan met hem gedaan.

Mijn droompaardje was er ook weer, weer kreeg ik de vraag of ik een rondje wou. *\%/*
Ging zo fijn en goed. Met een instructeur er bij een stukje galop gedaan, wat super ging. Vertelde de eigenaar dat er nog nooit op gegaloppeerd was. :Y)
Twijfel word steeds groter!

Net met vriend gebeld, het hem verteld. Die zei al; koop hem of ik doe het. Als je hem wil hebben koop je hem maar! Heb met schoonvader geskypte, die zei ook met glinstering in zijn ogen. Buy the goddame horse!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:37

Zirano, fijn dat het weer beter gaat met je mannetje. Blijft toch altijd weer spannend, zo'n operatie.

NYC, misschien moet je het toch maar doen, gezien de reacties aan de andere kant van de plas ;-).

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:44

Zirano sterkte de komende tijd. Fijn in elk geval dat de operatie goed is gegaan.

Nyc waar wacht je nog op. DOEN

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 20:30

Zirano, fijn dat de operatie goed is gegaan! Blijf voor je duimen voor een volledig herstel.

Even een foto'tje van een van de eerste keren van mijn puppy buiten. Waar ze beleerd is zitten ze direct bij de duinen, heerlijk om rustig te rijden dus! (foto vanuit t zadel, mijne is de palo.)

Afbeelding

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 20:51

Vandaag is mijn driejarige weer onder het zadel geweest.
Op een bokje na doet ze het heel braaf.
Morgen weer en foto's volgen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 21:33

Na een dagje rust weer een keer gelongeerd met pessoa, ging weer super c:
Daarna lang uit moeten stappen omdat ze toch een paar rondjes op dr moeilijke kant moest galopperen, wel een mooie foto gemaakt :D
Afbeelding