Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:00

pippaimane schreef:
Ik snap dat je misschien niet meer op een paard mag/kan zitten met dit gewicht.
Daar wil ik nu niet om discussiëren, maar wat mij wel stoort is dat jullie doen alsof de meeste mensen expres dik zijn. Geloof niet iedereen is het expres... Je kunt ook een ziekte hebben zoals bv. lipoedeem...
Sommige mensen willen heel graag afvallen, maar door hun ziekte gaat het gewoon niet. En inderdaad dat paard kan daar niets aan doen en moet dat gewicht dan niet met die reden dragen, maar sommige reacties over beter op een loopband dan op een paard kloppen dan ook niet helemaal en kwetsen heel erg.

Ook mensen met lipoedeem kunnen afvallen. Ja, dat zal veel moeilijker gaan, vooral op de benen/billen. Maar het is niet onmogelijk. Het vereist veel discipline en zelfreflectie en is zeker geen excuus om er niets aan te hoeven doen. Als je écht wil, lukt het.

Ik ben zelf 35 kilo afgevallen (en ben lipoedeempatiënt ;) )en merk het vooral aan mijzelf, niet aan mijn haflinger. Hij loopt niet anders dan toen ik zwaarder was. Wel zit ik zelf beter in mijn zadel en kan veel beter met de beweging meekomen. En dat heeft weer effect op mijn paard uiteraard. Ik reed ook toen ik zwaarder. Nu denk ik: waarom?
Aan de andere kant was mijn paard wel dé motivatie om af te vallen. Ik weet niet of ik zonder paard wel zover was gekomen.
Nu moeten er nog 10 af en dan ben ik tevreden. Die laatste loodjes he...

Overigens merkte ik wel verschil tussen 24/7 buiten en veel op stal. Door de mogelijkheid om heel de dag en nacht te bewegen, beschikte mijn paard wel over een basisbespiering en basisconditie die hij niet had toen hij veel op stal stond. Wat ook weer gunstig was met rijden uiteraard.
En verder heb ik hem altijd laten checken door osteo en veearts en zij hebben nooit problemen ontdekt in relatie met mij als volslanke ruiter.

Ik vind het een lastige discussie. Waar ligt de grens van te zwaar? Is dat puur op kilo's? Of kijk je ook naar de leeftijd en bouw van het paard, manier van huisvesten, mate van bespiering en conditie en wanneer is iemand dan te zwaar op het ene paard, waar hij/zij op het andere niet zal zijn? Ik denk dat daar best nog eens verschillen in zitten :j

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:04

Sjolvir schreef:
Lisitano schreef:
:')

Ik ben geneigd "Hulde!" te roepen voor de eigenaresse van de Tinker.
Dat zouden nou meer mensen moeten doen. Waarom moet het toch allemaal maar? En waarom moet daar dan inderdaad bij gezegd worden dat grote mannen ook op Ijslanders zitten. Dat is ook flink achterhaald hoor.
Bovendien wat al eerder gezegd is, vet klappert.
Ik ben zelf niet dik, nooit geweest ook. Maar ik ben wel te zwaar voor mijn pony waar ik qua lengte nog prima op zou passen. Ik geloof dat ik volgens die mooie tabel zo'n 2 kg te zwaar ben of misschien ben ik zelfs niet te zwaar *\o/*
Maarrr.. het is een oudje die al jaren niet meer dressuurmatig getraind is dus zwakke rugspieren heeft. Nee, dan kies ik er voor er niet meer op te klimmen. Zat leuke dingen te doen naast het paard hoor. Ga maar eens werken aan de lange teugel, eens zien hoe lang je dijen elkaar nog raken als je wandelt ;)

En dan die illusie dat een Tinker, Fjord, Haflinger etc zo ontzettend sterk is, daar zal ik je ook uit helpen. Je kunt nog beter je gat op een Arabier parkeren dan op een Fjord of Haflinger. De meeste Fjorden en Haflingers zijn deze dag gekruist met Arabieren en hebben een vrij lang kootbeen voor het gewicht van hun botten, gevoeliger voor artrose, ook zijn ze eigenlijk gemaakt om te trekken en niet om te dragen.
Ook de Tinker is een ras wat oorspronkelijk zou moeten trekken. Ook hier gaat steeds meer warmbloed doorheen en zijn vaak de benen een stukje minder sterk dan ze zouden moeten zijn.

banketstaaf hoor, snap best dat je vriendin zich even naar zal voelen.
Maar ik denk wel dat je dan of een verkeerd ras zoekt, of je moet op zoek naar die uitschieter Tinkers. En uiteraard helpt je trainingswijze ook. Als ze een grote Tinker aanschaft en hier niet elke dag op de rug zit maar ook af en toe lekker longeert, werkt aan de lange teugel, voor de wagen zet, dan heb je toch al een paar dagen ontlasting. Vind ik overigens niet alleen bij "zware" ruiters maar voor iedere ruiter goed.
Is goed voor het paard zijn spieren en je houdt ze lekker scherp met wat afwisseling.

Ehhh, correctie...
Fjorden zijn zeker NIET gekruist met arabieren.
Een fjord is een fjord.... punt :Y) :Y)

Overigens heb ik ook een gewichtslimiet voor mijn fjord.
Te zwaar komt er niet op, heb ik het niet over als iemand een keer 1 rondje wil stappen, maar structureel, nee!

Het staat er wat vreemd sorry. Ik bedoel dat in steeds meer Fjorden Arabisch bloed zit. Geen 50% maar al ver terug werden er met Arabieren in het ras gekruist.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:51

Lisitano schreef:
Het staat er wat vreemd sorry. Ik bedoel dat in steeds meer Fjorden Arabisch bloed zit. Geen 50% maar al ver terug werden er met Arabieren in het ras gekruist.

Dat is nieuw voor mij.
Hoe kun je dat terug zien in de stamboom?
Welke hengsten hebben arabierenbloed?

Lisitano

Re: Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:58

Dat heb ik enkel uit een artikel en het woord van een kenner. Ik zal het artikel terug moeten zoeken. Daarin stond dat er ver terug met Arabisch bloed in sommige lijnen is gefokt. Ik heb niet al teveel verstand van het Fjorden stamboek hoor. Als ik kijk naar de sportievere types kan ik het me voorstellen dat er Arabisch bloed in zit, ook ver weg.
Maar goed, wat ik al zei, dan ga ik uit van dat artikel en het woord van een Fjorden kenner.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 01:00

Lonan schreef:
Tigra_ schreef:
Dat komt omdat er heel simpel verschil zit tussen iemand met overgewicht en iemand zonder overgewicht. Vet zit vrij los en als je dus veel overgewicht hebt maak je het alleen maar vervelender voor je paard omdat je vet nog na beweegt. Waardoor je paard dus 2x kort achter elkaar vrij veel gewicht voelt neerkomen. In stap niet maar in de draf is dat zeker niet prettig. Hoe meer overgewicht hoe erger voor het paard.

Dus als iemand 95 kilo weegt maar geen vet heeft mag het opeens wel ?

Iemand van 1.60 die 95 kilo weegt is voor een paard veel belastender dan iemand van 1.80/190 die 95 kilo weegt. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen. Ooit iemand zien hardlopen in een iets te strak shirt met flink wat overgewicht?
Zo niet zoek het eens op en je begrijpt precies wat het probleem is.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 10:13

Maanoogje schreef:
xSlvna schreef:
Ik lees het alsof de reacties 'iets minder (aavallend?)' mogen, kan ik best fout gelezen hebben.

Helaas is dat meestal zo op bokt naar mijn ervaring. Ik werd ook vaak aangevallen als iets jonger meisje, in plaats van dat mensen open staan tot discussie duwen ze hun eigen mening door je keel. Ik snapte er vroeger niks van, en wilde daarom ook nooit luisteren. Overigens weet bijna niemand op bokt alles, maar zo gedragen een aantal zich wel helaas.

Welkom in de wereld van bokt, ooit eens in een ver verleden met bokken gestopt...want.het is een stuk makkelijker om over iemand te oordelen of iemand te veroordelen van achter dat schermpje. Anoniem ,dus je kunt plaatsen wat je wilt...... later dus ben ik weer voorzichtig op bokt gaan kijken. Ik ga al heel wat jaartjes mee op bokt maar het veranderd eigenlijk nooit. Je hebt hele leuke topics, prachtige foto'S, en hele leuke mensen, maar ook oeverloze discussies.......en zelfs mensen die grofweg vernederen of hun gelijk willen halen en dat niet op een normale manier kunnen bewoorden. Ook dat is helaas bokt. Maar ik heb ook heel veel geleerd van bokt en dat is 1 van de redenen dat ik steeds terug keer.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 10:16

Het is natuurlijk ook wel lekker makkelijk om het op de rest van de bokkers te gooien ipv eens naar jezelf te kijken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 10:20

En is dat typisch bokt of is dat gewoon hoe mensen zijn? In een discussie offline heb je dat toch ook: diegene die zich opjaagt en begint te roepen, diegene die zo overtuigd is van zijn eigen gelijk, diegene die rustig blijft en diegene die totaal ongeïnteresseerd voor zich uit aan het staren is. :D
En dan heb je diegene die vroeg of laat "typisch bokt" roept. :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 10:25

Gini schreef:
En is dat typisch bokt of is dat gewoon hoe mensen zijn? In een discussie offline heb je dat toch ook: diegene die zich opjaagt en begint te roepen, diegene die zo overtuigd is van zijn eigen gelijk, diegene die rustig blijft en diegene die totaal ongeïnteresseerd voor zich uit aan het staren is. :D
En dan heb je diegene die vroeg of laat "typisch bokt" roept. :+

:))

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:41

Fiffill schreef:
Het is natuurlijk ook wel lekker makkelijk om het op de rest van de bokkers te gooien ipv eens naar jezelf te kijken.

En dit is precies wat ik ermee bedoel,oordelen van achter je pc zo makkelijk. Je kent me niet en gaat dan zeggen dat ik eens naar mij zelf moet kijken?
Ik stop er mee......alles wat je opschrijft word of verkeerd gelezen of begrepen of men moet alsnog even natrappen.....triest.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:53

Ik ken ook mensen die te zwaar zijn voor hun paard, maar bewegen wel lekker mee. Zie ik liever dan een sprietje die de bewegingen niet kan volgen :P
Maar Hoe zit het dan als nu een man op een paard stapt? Sommige Kerels kunnen makkelijk tussen de 80 en 100kg wegen, beetje van die gespierden bijvoorbeeld :P spiermassa is zwaarder dan vetmassa...maar daar hoor je niemand over of zie ik het nu verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:56

Ik kan me eerlijk gezegd helemaal niet voorstellen dat je lekker mee kunt gaan als je te zwaar bent, dikke bovenbenen zitten op een paard al rap in de weg hoor :) je kunt dan imo niet ín het paard gaan zitten, je gaat volgens mij ook sneller stuiteren.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:58

Ja spiermassa is zwaarder, maar dan nog. Iemand van 80kg gespierd of iemand van 80 kg van vet, die blijven even zwaar.

Wat je nu zegt. Een kilo lood of een kilo veren, wat is zwaarder? Juist, even zwaar.

Alleen heb je normaal geproken je spieren onder controle en vet vliegt letterlijk alle kanten op (wel eens slowmotion beelden gezien?).

Doorgaans (even ervan uitgaand dat ze rijkunsten gelijk zijn) geeft dus iemand met vet ipv spieren een stuk meer last en komen er meer "klappen" op de rug met bewegen.

En zoals je zegt. Die mannen stappen op een PAARD, niet op een tinkertje ;)

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:58

Ik Ken bijv iemand die echt te zwaar is maar in de top rijdt van Z dressuur ;-)

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 12:00

AnneXxX schreef:
Ja spiermassa is zwaarder, maar dan nog. Iemand van 80kg gespierd of iemand van 80 kg van vet, die blijven even zwaar.

Wat je nu zegt. Een kilo lood of een kilo veren, wat is zwaarder? Juist, even zwaar.

Alleen heb je normaal geproken je spieren onder controle en vet vliegt letterlijk alle kanten op (wel eens slowmotion beelden gezien?).

Doorgaans (even ervan uitgaand dat ze rijkunsten gelijk zijn) geeft dus iemand met vet ipv spieren een stuk meer last en komen er meer "klappen" op de rug met bewegen.

En zoals je zegt. Die mannen stappen op een PAARD, niet op een tinkertje ;)

Ja oke ik ging even vanuit een paard en ben het tinkerverhaal helemaal vergeten :')

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 12:02

Alpha89 schreef:
Ik ken ook mensen die te zwaar zijn voor hun paard, maar bewegen wel lekker mee. Zie ik liever dan een sprietje die de bewegingen niet kan volgen :P
Maar Hoe zit het dan als nu een man op een paard stapt? Sommige Kerels kunnen makkelijk tussen de 80 en 100kg wegen, beetje van die gespierden bijvoorbeeld :P spiermassa is zwaarder dan vetmassa...maar daar hoor je niemand over of zie ik het nu verkeerd?

Te zwaar vind ik gewoon te zwaar. Dus ik zie dan liever een sprietje die de bewegingen NOG niet kan volgen. Dat valt goed te leren. Afvallen is een stuk lastiger. Maar goed ieder z'n mening. Als iemand echt te zwaar is moet die er gewoon niet opkruipen ookal zou die de bewegingen kunnen volgens. Daar heeft het paard weinig aan op dat moment.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 12:07

Ja ik zie liever iemand die de bewegingen kan volgen en niet te zwaar is...
Natuurlijk moet je eerst leren rijden, maar jullie begrijpen me vast wel.
Waarom zou het altijd het ene slechte of het andere slechte moeten zijn? Je kan er toch ook voor zorgen dat het beide niet hoeft. Val af of rijd op een groter paard en neem les :)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 12:09

Misschien kan de topic starter er beter een poll van maken? Iets overzichtelijker.
Ik vind ook niet dat je met 100 kilo thuis hoort op een paard van 1.50.... Mennen is dan een betere optie.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 12:13

Daar geef ik je gelijk in. Het beste is gewoon een gezond gewicht en iemand die kan rijden, logisch. Maar soms zie je ook mensen die je echt laten verbazen (zoals die persoon in Z dressuur met flink overgewicht). Dan denk ik: Nice, petje af!
Zoek idd een paard wat het beste bij je lengte/gewicht/lichaamsbouw past. Echter, een beetje overgewicht kan het dier wel aan...het moet natuurlijk niet extreem zijn, maar dat lijkt me ook logisch :p

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 12:14

Heftige discussie altijd weer... Jullie hebben me wel gemotiveerd om even een rondje cardio kickbox te gaan doen :D. Ik ben zelf tien kilo afgevallen voordat ik mijn welsh cob ben gaan inrijden. Ik woog 74 kilo en dan is met 1,63 echt te zwaar. En mijn pony is maar 1,40, dus het was ook echt wel nodig. Vroeger was ik inderdaad van mening dat een paar kilo teveel niet uitmaakte als je maar goed zat. Dus goede les, goed zadel en niks aan de hand. Nu merk ik pas hoeveel beter ik kan zitten nu ik slanker ben. Nog steeds fan van lekker eten en geen sportfanaat, maar ik weet nu wel waar ik het voor doe!

Ik vind ook dat het tegenwoordig steeds normaler word om met overgewicht op een paard te stappen en dat is een slechte ontwikkeling. Ik kwam van de week een webshop tegen speciaal voor amazones met grotere maten en ik ben bang dat dat de norm gaat worden. Iedereen mag paardrijden, tuurlijk. Maar als je een rijbroek maat 50 nodig hebt, moet je het dan nog willen?

Om even op de op terug te komen: Ik vind haar inderdaad te zwaar voor de gemiddelde tinker van dat formaat. vind het een dappere keuze van de eigenaar om daar voor uit te komen!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 12:18

Alpha89 schreef:
Daar geef ik je gelijk in. Het beste is gewoon een gezond gewicht en iemand die kan rijden, logisch. Maar soms zie je ook mensen die je echt laten verbazen (zoals die persoon in Z dressuur met flink overgewicht). Dan denk ik: Nice, petje af!
Zoek idd een paard wat het beste bij je lengte/gewicht/lichaamsbouw past. Echter, een beetje overgewicht kan het dier wel aan...het moet natuurlijk niet extreem zijn, maar dat lijkt me ook logisch :p

Knap dat jij dat denkt. Ik denk eerder dat ze oneerlijk zijn tegenover het paard. Ze verwachten topprestatie en een goede conditie. Maar dat geldt dan alleen voor het paard. Kan dat niet waarderen eigenlijk.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 12:24

als het voor bijrijdpaardje was geef ik de eigenaar gelijk. het is zin paard en als hij het niet ok vindt dan houdt het op!! heel simpel en jammer. hoeft niets met het gewicht te maken te hebben. maar als ik een bijrijder zou zoeken en er komt iemand met kapsones die mij niet aan staat kan hij/ zij ook weer omdraaien. MIJn paardje dus Mijn keuze. Misschien beter ergens anders te gaan kijken en dit gewoon vergeten. Het lot bepaald!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 12:25

binky schreef:
Fiffill schreef:

En dit is precies wat ik ermee bedoel,oordelen van achter je pc zo makkelijk. Je kent me niet en gaat dan zeggen dat ik eens naar mij zelf moet kijken?
Ik stop er mee......alles wat je opschrijft word of verkeerd gelezen of begrepen of men moet alsnog even natrappen.....triest.

Was algemeen bedoelt hoor, altijd dat eeuwige geklaag over "typisch bokt", soms kan het helpen om naar jezelf te kijken want "typisch bokt" heeft soms wel gewoon een punt.

En als men alles wat je opschrijft verkeerd begrijpt ligt dat misschien niet aan de anderen...

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 12:29

Ja iedereen denkt er anders over, aan de andere kant...ze rijdt toch niet voor niets zo hoog, dus ergens zal de jury wel te spreken zijn over het duo. Maar dat is verder niet belangrijk voor dit topic. Denk dat ik mijn zegje wel heb gedaan hierboven. Gewoon een leuk dier zoeken die je kan dragen en als je iets aan je gewicht kunt doen des te beter voor jezelf als voor het paard. Het moet wel eerlijk blijven uiteraard, maar een beetje overgewicht zal heus geen punt zijn.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 12:31

Ik zie iedereen hier maar roepen ga op zoek naar een trekpaard of shire, maar ook dat zijn paarden he!
Ik heb nu sinds 2 jaar een shire, maar ook voor hem staat een maximaal gewicht van 95 kg. Ik ben hem zelf aan het beleren en weeg nu rond de 75kg maar wil er het liefst nog 5 kwijt voordat ik voor het eerst op zou stappen. Zeker omdat zijn rug nog vers is en niets gewend. Als hij goed is uitgegroeid en zijn spieren zijn ontwikkeld zou ik voor andere ruiters kunnen gaan tot 95 kg. Dat is inderdaad met zadel 100+, maar dat vind ik voor een shire met goed gevuld beenwerk wel passend.

Ik heb vanaf mijn 13e een new forest pony, maar nu ik zeker 8 kg ben aangekomen en pony niet veel meer doet rijd ik hem voorlopig niet meer totdat ik tijd heb om zijn spieren weer op te bouwen. Ik heb voorheen 80 kg gewogen en reed toen redelijk fanatiek op deze pony van ca 1.48m. Ik heb hem nu bijna 12 jaar en nog nooit aan hem gemerkt dat hij daar last van heeft gehad. Ook nu hij niets doet is hij absoluut niet stijf in zijn rug waardoor ik merk dat hij eventueel schade heeft opgelopen.

Ik zou voor je vriendin toch aanraden om een robuuste pony/paard te kopen en let vooral op het skelet. Sterke grove botten kunnen veel meer dragen dan de smalle botjes. Dit kan zelfs per ras verschillen.
Ze zou dan kunnen beginnen met spier- en conditie opbouw voor beiden door te werken vanaf de grond. Lekker wandelen aan de lange lijnen door de bossen en spelen in de bak. Mooie tijd om elkaar ook eerst te leren kennen. In ieder geval succes, het is niet makkelijk....