pippaimane schreef:Ik snap dat je misschien niet meer op een paard mag/kan zitten met dit gewicht.
Daar wil ik nu niet om discussiëren, maar wat mij wel stoort is dat jullie doen alsof de meeste mensen expres dik zijn. Geloof niet iedereen is het expres... Je kunt ook een ziekte hebben zoals bv. lipoedeem...
Sommige mensen willen heel graag afvallen, maar door hun ziekte gaat het gewoon niet. En inderdaad dat paard kan daar niets aan doen en moet dat gewicht dan niet met die reden dragen, maar sommige reacties over beter op een loopband dan op een paard kloppen dan ook niet helemaal en kwetsen heel erg.
Ook mensen met lipoedeem kunnen afvallen. Ja, dat zal veel moeilijker gaan, vooral op de benen/billen. Maar het is niet onmogelijk. Het vereist veel discipline en zelfreflectie en is zeker geen excuus om er niets aan te hoeven doen. Als je écht wil, lukt het.
Ik ben zelf 35 kilo afgevallen (en ben lipoedeempatiënt
)en merk het vooral aan mijzelf, niet aan mijn haflinger. Hij loopt niet anders dan toen ik zwaarder was. Wel zit ik zelf beter in mijn zadel en kan veel beter met de beweging meekomen. En dat heeft weer effect op mijn paard uiteraard. Ik reed ook toen ik zwaarder. Nu denk ik: waarom? Aan de andere kant was mijn paard wel dé motivatie om af te vallen. Ik weet niet of ik zonder paard wel zover was gekomen.
Nu moeten er nog 10 af en dan ben ik tevreden. Die laatste loodjes he...
Overigens merkte ik wel verschil tussen 24/7 buiten en veel op stal. Door de mogelijkheid om heel de dag en nacht te bewegen, beschikte mijn paard wel over een basisbespiering en basisconditie die hij niet had toen hij veel op stal stond. Wat ook weer gunstig was met rijden uiteraard.
En verder heb ik hem altijd laten checken door osteo en veearts en zij hebben nooit problemen ontdekt in relatie met mij als volslanke ruiter.
Ik vind het een lastige discussie. Waar ligt de grens van te zwaar? Is dat puur op kilo's? Of kijk je ook naar de leeftijd en bouw van het paard, manier van huisvesten, mate van bespiering en conditie en wanneer is iemand dan te zwaar op het ene paard, waar hij/zij op het andere niet zal zijn? Ik denk dat daar best nog eens verschillen in zitten
je kunt dan imo niet ín het paard gaan zitten, je gaat volgens mij ook sneller stuiteren.